Presidente de la Nación Arxentina

El presidente de la Nación Arxentina ye'l xefe d'Estáu y xefe de Gobiernu, responsable políticu de l'alministración xeneral de la República Arxentina y comandante en xefe de les Fuercies Armaes.[1]

Presidente de la Nación Arxentina
cargu públicu
Presidente de la República, xefe de Gobiernu y presidente
Titular Javier Milei dende 10 avientu 2023
Residencia Casa Rosada (es) Traducir
Parte de Gabinete de Ministros (es) Traducir
Xurisdicción Arxentina
Institución Gobierno de Argentina (es) Traducir
Estáu Arxentina
Creación 1826
Llista Presidente d'Arxentina
Sitiu web https://www.argentina.gob.ar/presidencia
Cambiar los datos en Wikidata

Ente otros poderes y responsabilidaes, l'Artículu 99 de la Constitución de la Nación Arxentina encarga al presidente «expedir les instrucciones y reglamentos que sían necesarios pa la execución de les lleis», fai del presidente'l comandante en xefe de les Fuercies Armaes, autorizar a nomar oficiales executivos y xudiciales, asitiar al mandu de la política esterior d'Arxentina, y dexa al presidente conceder indultos o moratorias, aprobar o vetar lleis, introducir llexislación por aciu decreto de necesidá y urxencia, y declarar l'estáu de sitiu y la intervención federal.

El presidente ye escoyíu por aciu el sufraxu direutu con posibilidá d'una segunda vuelta eleutoral pa un mandatu de cuatro años. Dende la reforma de la Constitución Arxentina de 1994, el mandatariu tien la posibilidá d'una reelección inmediata, pudiendo repitir nuevamente'l mandatu dempués de trescurríu un periodu. En casu de muerte, destitución, dimisión o arrenunciu d'un presidente, el vicepresidente asume la presidencia.

Hasta la fecha, hubo un total de cuarenta y nueve persones qu'asumieron el cargu y cincuenta y dos presidencies (ésto ye porque Julio Argentino Roca, Hipólito Yrigoyen y Juan Domingo Perón fueron reelectos tres un periodu presidencial a lo menos). De les persones escoyíes pal cargu, venticinco fueron electes en 31 eleiciones (nueve con sufraxu direutu y 22 en forma indireuta) y dolce son dictadores que se arrogaron el cargu de presidente de facto. Amás siete vicepresidentes y cinco ciudadanos por llei de acefalía (dos presidentes provisorios del Senáu, un presidente de la Cámara de Diputaos, un gobernador y un senador) asumieron el cargu tres la falta d'un presidente. En cuanto al términu del mandatu pol que fueron escoyíos, dieciséis terminaron el so mandatu, seis fueron derrocaos por golpes d'estáu, trés morrieron por causes naturales y ocho arrenunciaron.

El primer presidente foi Bernardino Rivadavia col cargu de «presidente de les Provincies Xuníes del Río de la Plata», creáu por llei del Congresu del 6 de febreru de 1826. Dempués del so arrenunciu sumió'l cargu na llexislación arxentina hasta qu'en 1853 foi restablecíu por una nueva constitución, disponiendo que la eleición realizar por seis años, ensin posibilidá de reelección inmediata; la designación facer por votación indireuta nun Colexu eleutoral y si nengún candidatu llograba más de la metá de los votos, decidía'l Congresu ente los dos más votaos. Justo José de Urquiza foi'l primera escoyíu acordies con el nuevu réxime y desempeñó el cargu como «presidente de la Confederación Arxentina», al igual que'l so socesor, Santiago Derqui, quien depués de les reformes constitucionales de 1860, asumió como «presidente de la Nación Arxentina», títulu vixente hasta la fecha. Adolfo Rodríguez Saá foi'l que menos tiempu permaneció nel cargu, con tan solo 7 díes, y Julio Argentino Roca, coles sos 12 años nel puestu, foi'l que permaneció por más tiempu.

L'actual presidente ye Mauricio Macri, de l'alianza Camudemos, que tomó posesión el 10 d'avientu de 2015.

Orixe editar

 
Cornelio Saavedra, presidente de la Primer Xunta de les Provincies Xuníes del Río de la Plata
 
Nicolás Avellaneda foi'l primer presidente más nuevu d'Arxentina asumiendo con 37 años.

Los oríxenes de l'Arxentina como nación remontar a 1776 cuando, nel marcu de les llamaes reformes borbóniques, el rei d'España creó'l Virreinatu del Río de la Plata –que tomaba aproximao los territorios de les actuales Arxentina, Bolivia, Paraguái, Uruguái y sur de Brasil– dixebrándolo del Virreinatu de Perú. El xefe d'Estáu siguía siendo'l rei, representáu llocalmente pol virréi que, polo xeneral, yeren nacíos n'España.

Primer Xunta de Gobiernu editar

La Primer Xunta de Gobiernu, oficialmente Xunta Provisional Gubernativa de les Provincies del Río de la Plata a nome del Señor Don Fernando VII, foi la Xunta de gobiernu surdida'l vienres 25 de mayu de 1810 en Buenos Aires, capital del Virreinatu del Río de la Plata, de resultes del trunfu de la Revolución de Mayu que destituyó al virréi Baltasar Hidalgo de Cisneros. La sede del gobiernu foi afitada nel Fuerte de Buenos Aires, que sirviera dende 1776 como residencia de los virréi y onde güei s'atopa la Casa de Gobiernu. La Primer Xunta esistió como tal hasta'l 18 d'avientu del mesmu añu, yá que cola incorporación de diputaos del interior tresformar na Xunta Grande.

El Presidente de la Primer Xunta de les Provincies Xuníes del Río de la Plata foi Cornelio Saavedra.

Direutor Supremu editar

Cuando se xunieron representantes d'otres ciudaes del interior y depués el gobiernu se delegó primero nun triunviratu y depués nun poder executivo unipersonal col nome de Direutor Supremu creáu pola Asamblea Nacional de 1813.

El cargu de Direutor Supremu caltúvose cuando, depués de declarada la independencia'l 9 de xunetu de 1816 por un Congresu aconceyáu na ciudá de San Miguel de Tucumán, aprobóse una Constitución en 1819, pero por cuenta de circunstancies polítiques, la mesma nunca entró a valir, el poder central eslleióse y el país quedó como una confederación de provincies.

Una nueva constitución aprobada en 1826 creó per primer vegada'l cargu de presidente, pal cual foi electu Bernardino Rivadavia, el primer presidente arxentín. Por cuenta de la guerra ente Arxentina y Brasil, Rivadavia arrenunció dempués d'un curtiu periodu de tiempu, y l'oficina eslleióse pocu dempués.

Una guerra civil ente “unitarios“ (unitaristas, ye dicir gobiernu central con sede en Buenos Aires) y “federales” (federalistes con plena autonomía de les provincies) producir nes décades siguientes. Nesti momentu, nun había una autoridá central y lo más cercano a ello yera'l representante de rellaciones esteriores, polo xeneral el gobernador de la Provincia de Buenos Aires. El postreru en llevar esti títulu foi Juan Manuel de Rosas que, nos últimos años del so gobiernu, foi escoyíu xefe supremu de la Confederación Arxentina, adquiriendo poder efectivu nel restu del país.

En 1852, Rosas foi derrocáu y convocóse a una asamblea constituyente. Esta constitución, entá a valir, estableció un gobiernu federal nacional, cola oficina del presidente, electu por aciu el Colexu eleutoral. El periodu de mandatu afitar en seis años, ensin posibilidá de reelección. El primer presidente escoyíu en virtú de la Constitución foi Justo José de Urquiza. Dempués d'una curtia interrupción en 1860, la socesión de presidentes realizóse respetando les normes llegales hasta qu'a partir de 1930 foi atayada por dellos golpes d'Estáu, colo cual entrepoláronse presidentes de facto y otros llegalmente escoyíos.

En 1930, 1943, 1955, 1962, 1966 y 1976, golpes militares depunxeron los presidentes electos. En 1930, 1943 y 1955 les Fuercies Armaes designaron militares col títulu de presidente. Como resultáu de los golpes d'estáu de 1966 y de 1976, el gobiernu federal foi exercíu por una xunta militar integrada polos xefes de caúna de los trés cañes de les Fuercies Armaes (Exércitu, Fuercia Aérea y Armada) la que, de la mesma, designó a un militar como presidente. En 1962, primero que los militares algamaren a nomar un nuevu presidente, asumió esi cargu'l presidente provisional del Senáu que yera'l reemplazante llegal del presidente depuestu.

Ye discutible si esti xefes d'estáu militares afechiscamente pueden ser llamaos presidentes, dada la ilegitimidad de los sos gobiernos. La posición del gobiernu arxentín actual ye que los militares que desempeñaron el Poder Executivo ente 1976 y 1983 nun fueron explícitamente presidentes llexítimos, polo cual nun se-y reconoció derechu a una pensión presidencial. La situación de los anteriores presidentes militares nun ta definida, magar toos ellos na actualidá yá finaron.

El presidente na constitución editar

Constitución de 1826 editar

 
Bernardino Rivadavia foi'l primer responsable del Poder Executivu en ser denomináu «presidente».
Artículu 68.- El Poder Executivo de la nación confíase y encarga a una sola persona, sol títulu de Presidente de la República Arxentina.
Artículu 70.- Antes d'entrar al exerciciu del cargu, el Presidente electu va faer en manes del Presidente del Senáu, y a presencia de los dos Cámares aconceyaes, el xuramentu siguiente: «Yo (N...) xuro por Dios El nuesu Señor y estos Santos Evanxelios, que voi desempeñar debidamente'l cargu de Presidente, que se me confía; que voi protexer la Relixón Católica, voi caltener la integridá ya independencia de la República y voi reparar fielmente la Constitución».
Capítulu primeru. Naturaleza y calidaes d'esti poder . Seición V. Del Poder Executivu, Constitución de la Nación Arxentina (1826)

La Constitución de 1826 establecía que'l poder executivo ye exercíu por una persona sol títulu de presidente de la República Arxentina (artículu 68). Los requisitos yeren ser ciudadanu arxentín,[2] tener trenta y seis años, nueve como ciudadanu y un capital de diez mil pesos (artículos 24 y 69). Tenía un mandatu de cinco años y nun podía ser reelecto (artículu 71). En casu d'enfermedá, muerte, arrenunciu o destitución el cargu yera exercíu pol presidente del senáu (artículu 72). Yera escoyíu de la siguiente forma (artículos 73 al 80): Na capital y en cada provincia formaba una xunta de 15 eleutores quien votaben cuatro meses primero que remate'l mandatu con "balotas roblaes". Una vegada terminada la votación y l'escrutiniu, l'acta diba dirixida al presidente del Senáu quien xunto a cuatro miembros del congresu faíen el conteo final. El qu'axuntaba les dos terceres partes de los votos yera proclamáu presidente. En casu de que nengún lo axuntar, yera escoyíu polos 2/3 del congresu. Podía ser destituyíu por acusación de la Cámara de Representantes por "delitos de traición, concusión, malversación de los fondos públicos, violación de la Constitución, particularmente con al respeutive de los derechos primarios de los ciudadanos, o otros crímenes que merezan pena infamante o de muerte". y ser destituyíu pol senáu

Les sos atribuciones yeren (artículos 81 al 101) publicar y faer executar les lleis, convocar al congresu, faer añalmente l'apertura de sesiones, ordena les eleiciones llexislatives, ser el comandante de les fuercies de mar y tierra precisando'l permisu del congresu pa mandar al exércitu en persona, aprovir la seguridá interior y esterior, tomar midíes pa garantizar la paz, faer trataos con aprobación del senáu, nomar y destituyir a los sos cinco ministros, nomar embaxadores y demás axentes con aprobación del senáu, recibir delegaciones estranxeres, expedir les cartes de ciudadanía, exercer el patronatu xeneral de les ilesies, "Tolos oxetos y ramos de Facienda y Policía, los establecimientos públicos, y nacionales, científicos y de too xéneru, formaos y sosteníos con fondos del Estáu les cases de moneda, Bancos nacionales, correos, postas y caminos son de la suprema inspeición y resorte del Presidente de la República", aplicar indultos y nomar xueces de la corte suprema. Amás, nomaba a los gobernadores de les provincies a propuesta d'un Conseyu d'Alministración y aprobaba los sos presupuestos. Tou proyeutu de llei tenía de pasar pol poder executivu quien les aprobaba o oxetaba.

Constitución de 1853 editar

Artículu 71.- El Poder Executivo de la Nación va ser desempeñáu por un ciudadanu col títulu de "Presidente de la Confederación Arxentina".
Artículu 77.- Al tomar posesión del so cargu'l presidente y vicepresidente emprestaren xuramentu, en manes del presidente del Senáu (La primer vegada del presidente del Congresu Constituyente), tando aconceyaos el Congresu, nos términos siguientes: "Yo N.N:, xuro por Dios el nuesu Señor y los nuesos Santos Evanxelios, desempeñar con llealtá y patriotismu el cargu de presidente (o vicepresidente) de la Confederación y reparar y faer reparar fielmente la Constitución de la Confederación Arxentina. Si asina nun lo fixera, Dios y la Confederación demandar."
Capítulu primeru. De la so naturaleza y duración. Seición II. Del Poder Executivu, Constitución de la Nación Arxentina (1853)

Los artículos 71ᵘ a 90ᵘ conteníen les estipulaciones relatives al poder executivu. El titular d'este yera unipersonal, y llevaba el títulu de Presidente de la Confederación Arxentina. Un vicepresidente, electu juntamente con él, suplir en casu d'ausencia, inhabilidad o arrenunciu.

Los requisitos pa la eleición como presidente yeren similares a los esixíos pa los senadores; añadíase-yos la condición de nativu, o de ser fíu d'unu en casu de nacer fora del territoriu nacional, y la práutica de la relixón católica, única concesión a los montoneros. El so mandatu estender por un periodu de seis años, ensin posibilidá de reelección hasta qu'un periodu completu pasara; nenguna causa dexaba la estensión d'esti más allá de los seis años cumplíos dende la fecha orixinal d'asunción.

El procedimientu pa la eleición presidencial yera indireutu; l'eleutoráu de cada provincia escoyería un númberu de delegaos, igual al doble de la cantidá total de diputaos y senadores que s'escoyeren pola mesma. Los eleutores de cada provincia votaríen discrecionalmente a los candidatos que xulgaren más convenientes, y unviaríen copia sellada del so resolución al Senáu de la Nación; una vegada recibíes toles llistes, l'Asamblea Llexislativa realizaría l'escrutiniu d'estes. D'haber como resultáu mayoría absoluta d'un candidatu, la proclamación sería automática. En casu de nun cuntar nengunu cola mesma, l'Asamblea Llexislativa escoyería darréu y a simple pluralidá de sufraxos ente los dos candidatos más votaos, o más en casu d'haber empate nel primer o segundu puestu. Nesti últimu casu, de nun haber candidatu con mayoría absoluta en primer instancia, realizaríase segunda vuelta ente los dos candidatos más votaos na primer vuelta. El quorum pa esta eleición yera de trés cuartes partes de los congresistes.

Acordies con el primer incisu del artículu 90ᵘ, el presidente yera l'autoridá suprema de la Confederación, no que se denomina un réxime presidencialista: nun respondía de les sos aiciones, dientro del marcu impuestu pola Constitución, a nenguna autoridá cimera, y nun riquir de l'aprobación del Congresu pal exerciciu de les atribuciones que-y pertenecen. Yera amás el titular del poder executivu de la ciudá designada capital federal, y el xefe de les fuercies armaes.

El presidente gociaba de facultaes llexislatives: amás de la sanción y promulgación de les lleis dictaes pol Congresu, incluyendo la facultá de vetu, taba al so cargu la espedición de los reglamentos necesarios pa l'aplicación de la llei, llamaos decretos, anque respetando l'espíritu orixinal de la mesma. La firma de trataos con otros estaos taba al so esclusivu cargu, según la decisión de dar o non trámite a los documentos emitíos pol pontífiz católicu.

Como autoridá en materia de política esterior, ye l'encargáu del nomamientu d'embaxadores y otros ministros destinaos a la negociación coles potencies estranxeres; la eleición y remoción de los titulares d'embaxada riquía alcuerdu senatorial —una muerte de la influencia de la constitución norteamericana, na que'l Senáu comparte col presidente la potestá sobre les rellaciones esteriores, sobre los convencionales—, pero la de los funcionarios de rangu inferior taba dafechu al so cargu. Por lo mesmo, yera l'autoridá al cargu de la xestión de los asuntos militares, disponiendo del exércitu, designando a los oficiales d'este —con alcuerdu del Senáu, en casu de los puestos cimeros del escalafón—, emitiendo patente de corsu patentes de corsu, declarando la guerra o decretando l'estáu de sitiu cuando la so causa ye l'ataque d'una potencia estranxera.

La so implicación coles xeres del Congresu nun se llindaba a la promulgación de les lleis: taba a cargu del presidente l'apertura de les sesiones n'Asamblea Llexislativa, na que comunicaba al mesmu les sos considerancies alrodiu de la so xera, y la prórroga o convocatoria a sesiones fora del periodu ordinariu.

Con respectu al poder xudicial, taba al so cargu la designación de los xueces de los tribunales federales, pa lo que riquía l'alcuerdu senatorial; amás, cuntaba cola facultá d'indultar a los condergaos por delitos de xurisdicción federal, salvu en casos de xuiciu políticu. Nun tenía la facultá d'imponer condenes, pero sí de —n'estáu de sitiu— decretar l'arrestu temporal o'l treslláu de persones, sacantes estes prefirieren abandonar el territoriu nacional. Si nun cuntaba col alcuerdu del Congresu al dictales, estes midíes caducaben automáticamente a los 10 díes.

Como encargáu de l'alministración nacional, tába-y encamentada la recaldación de la renta nacional y la so aplicación, dientro del marcu de la llei de presupuestu; tenía facultá pa otorgar el gocie de llicencies o montepíos, y pa axenciar cualquier clase d'información per parte de l'alministración nacional.

La Constitución afitaba como ayudantes del presidente a cinco ministros, escoyíos per este, en carteres d'Interior, de Rellaciones Esteriores, de Facienda, de Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública, y de Guerra y Marina. El refrendo ministerial yera necesariu pa los decretos de gobiernu. Los ministros taben amás obligaos a dar informes al Congresu na apertura de sesiones, y facultaos a tomar parte nos alderiques d'este, anque ensin votu. La xera yera incompatible col exerciciu del poder llexislativu nacional.

Reformes constitucionales editar

 
Bartolomé Mitre, primer presidente de la nación unificada.
Artículu 74.- El Poder Executivo de la Nación va ser desempeñáu por un ciudadanu col títulu de "Presidente de la Nación Arxentina".
Artículu 80.- Al tomar posesión del so cargu'l presidente y vicepresidente emprestaren xuramentu, en manes del presidente del Senáu (La primer vegada del presidente del Congresu Constituyente), tando aconceyaos el Congresu, nos términos siguientes: "Yo N.N:, xuro por Dios el nuesu Señor y los nuesos Santos Evanxelios, desempeñar con llealtá y patriotismu el cargu de presidente (o vicepresidente) de la Nación y reparar y faer reparar fielmente la Constitución de la Nación Arxentina. Si asina nun lo fixera, Dios y la Nación demandar."
Capítulu primeru. De la so naturaleza y duración. Seición II. Del Poder Executivu, Constitución de la Nación Arxentina (1860)
  • La reforma de 1860 renombró al cargu como presidente de la Nación Arxentina, dio a les provincies el derechu a pidir la intervención del Gobiernu Federal nel so territoriu, a la cámara de diputaos el derechu d'acusar en xuiciu políticu a miembros del poder executivu y xueces, y quitó al poder executivu la facultá de suspender les garantíes constitucionales.
  • En 1866 nun se fixo cambeos al sistema de gobiernu *

En 1898 alzar a ocho los ministerios del gabinete (antes yeren 5)

  • Escontra 1949 dexábase la reelección ilimitada del presidente y esaniciábase el colexu eleutoral (la eleición seria direutu, pol votu popular) y la llende de cantidá de ministerios. Amás, l'estáu nun autorizaría organizaciones que tuvieren principios opuestos a les llibertaes individuales y, aparte del estáu de sitiu, el presidente podría, ensin aprobación del congresu, declarar l'estáu de prevención y alarma.
  • La reforma de 1957 derogó la reforma de 1949 y reinstauró la constitución de 1853 coles reformes de 1860, 1866 y 1898, llinda les facultaes d'intervención, atribuyéndo-yles al Congresu puramente, salvu casos d'invasión esterior, La prohibición al poder executivu d'espulsar a nengún habitante, arxentín o estranxeru, llindaba más les facultaes del Presidente pa detener persones y establecía garantíes pa les persones deteníes en virtú del estáu de sitiu, llindaba'l mandatu del presidente a seis años, ensin posibilidá de reelección y establecía la eleición indireuta por colexu eleutoral (modificáu pol estatutu provisional de 1972 qu'estableció un mandatu de cuatro años con reelección y l'eleición direuta con segunda vuelta); establez llimitaciones a ciertes persones pa ser presidentes (ministros, cónyuges, parientes, contratistes del Estáu).
  • La reforma de 1994 estableció un mandatu de cuatro años y habilitó la reelección presidencial, creó la figura del xefe de Gabinete -que tien d'allegar al Congresu a informar sobre la xestión del Gobiernu- la posibilidá d'efectuar la delegación llexislativa nel Poder Executivo por aciu los decretos de necesidá y urxencia, esanició'l colexu eleutoral y estableció el sistema de segunda vuelta.

Poderes y deberes editar

 
Juan Domingo Perón foi'l presidente n'asumir el gobiernu con mayor edá, cuntando con 78 años en 1973.
 
Arturo Umberto Illia aportó al cargu de presidente de la Nación Arxentina nun escenariu de proscripción del Partíu Xusticialista y con altu porcentaxe de votu en blancu.

Artículu 99 editar

El presidente de la Nación tien les siguientes atribuciones:

Poderes executivos editar

El presidente ye'l xefe supremu de la Nación, Xefe de Gobiernu xefe de gobiernu y responsable políticu de l'alministración xeneral del país (incisu 1), y ta a la cabeza del poder executivu del gobiernu, que la so responsabilidá ye «Expedir les instrucciones y reglamentos que sían necesarios pa la execución de les lleis» (incisu 2). Pa llevar a cabu esti deber, otorgar el control de los cuatro millones d'emplegaos del poder executivu federal.

Al presidente correspuéndelu'l nomamientu y remoción de dellos miembros del poder executivu. Embaxadores (Según la llei 20.957, el Gobiernu puede designar hasta 25 embaxadores del so enfotu ensin aprobación del Senáu, que tienen de dexar les sos funciones cuando'l presidente termina'l so mandatu), ministros plenipotenciarios y encargaos de negocios, son toos designaos pol presidente col conseyu y consentimientu» d'una mayoría del Senáu; y por sigo solo noma y remueve a miembros del Gabinete y otros oficiales federales (incisu 7). Los nomamientos realizaos mientres el Senáu nun ta en periodu de sesiones son temporales y expiran a la fin de la siguiente sesión del Senáu (incisu 19).

Supervisa l'exerciciu de los sos ministros (incisu 10) y puede pidir los informes que crea convenientes (incisu 17). Xeneralmente, el presidente puede cesar y enllenar vacantes a los funcionarios executivos a la so discreción (incisu 19).

Quiciabes el más importante de tolos poderes presidenciales ye la so posición al mandu de les Fuercies Armaes d'Arxentina como la so Comandante en xefe Comandante en Xefe (incisu 12). Ente que el poder de declarar la guerra correspuende constitucionalmente al Congresu (incisu 15), el presidente comanda y dirixe a los sos exércitos y ye responsable d'entamar la estratexa militar y concesionar emplegos y graos militares (incisos 13 y 14).

Xunto coles fuercies armaes, el presidente tamién ta al mandu de la política esterior. Al traviés del Ministeriu de Rellaciones Esteriores y el Ministeriu de Defensa, el presidente ye responsable de la proteición de los arxentinos nel estranxeru y de los ciudadanos arxentinos en territoriu nacional. El presidente decide si hai que reconocer nueves naciones y nuevos gobiernos, recibe los sos ministros y almite cónsules, y axusta trataos con otres naciones, que se faen vixentes n'Arxentina cuando son aprobaos poles dos terceres partes del Senáu (incisu 11). El presidente tamién puede axustar «alcuerdos executivos» con poderes estranxeros que nun tán suxetos a la confirmación de Senáu.

En materia de seguridá interior, el presidente ta facultáu pa declarar l'estáu de sitiu (incisu 16) o la intervención federal (incisu 20) d'una o delles provincies en casu d'ataque esterior con alcuerdu del senáu y en casu de conmoción interior tien de convocar al congresu pal so tratamientu, pero nun va poder condergar por sigo o aplicar penes (artículu 23).

Concede xubilaciones, retiros, llicencies y pensiones (incisu 6); y puede ausentase del territoriu nacional, con permisu del Congresu (incisu 18).

Poderes llexislativos editar

El primer poder conferíu al presidente pola Constitución ye'l poder llexislativu del vetu presidencial. Cualquier proyeutu de llei aprobáu pol Congresu tendrá de ser presentáu al presidente primero que pueda convertise en llei. Una vegada que la norma llegal foi presentada, el presidente tien tres opciones:

  • Roblala; el proyeutu llexislativu convertir en llei.
  • Vetala total o parcialmente y devolvela al Congresu coles sos oxeciones; el proyeutu nun se convierte en llei, nun siendo que cada Cámara del Congresu vote p'anular el vetu con una mayoría favorable de dos tercios de la Cámara.
  • Nun faer nada. Nesi casu, el presidente nin firma nin veta la llexislación. Dempués de 10 díes, convertir en llei.

Depués promulgar y fai publicar nel Boletín Oficial. Amás, el presidente tien capacidá pa introducir llexislación direutamente, al traviés de decreto de necesidá y urxencia, siempres que nun regulen en materia penal, tributaria, eleutoral o'l réxime de los partíos políticos, n'alcuerdu xeneral colos ministros y siendo analizaos y aprobaos pol Congresu (incisu 3).

El presidente puede desempeñar un papel importante na so conformanza, sobremanera si'l partíu políticu del presidente tien mayoría nuna o dambes Cámares del Congresu. Los miembros del poder executivu nun pueden ocupar simultáneamente el so puestu y un escañu nel Congresu, pero ye habitual que redacten la llexislación y que un Senador o Diputáu el presente por ellos. El presidente puede influyir d'una forma importante nel poder llexislativu al traviés del informe añal, escritu o oral al faer l'apertura de les sesiones ordinaries, que constitucionalmente tien de presentar al Congresu. Esti discursu de cutiu perfila la ufierta llexislativa pal añu próximu (incisu 8). Acordies colos artículos 63 y 99 incisu 9, el presidente puede convocar a una o a dambes Cámares del Congresu pa una sesión estraordinaria por aciu un decretu, indicando los proyeutos de llei a tratar.

Poderes xudiciales editar

El presidente tamién tien la facultá de proponer xueces federales, incluyíos miembros de la Corte Suprema d'Arxentina, sobre la base d'una propuesta venceyante del Conseyu de la Maxistratura (incisu 4). Sicasí, estos nomamientos riquen la confirmación del Senáu por dos tercios de los miembros presentes y esto puede suponer una estorbisa importante ante la posibilidá de qu'un presidente quixera formar una judicatura federal con una postura ideolóxica particular. Tamién puede conceder perdones ya indultos, pero nun intervenir n'acusaciones de la Cámara de Diputaos (incisu 5).

Procesu d'eleición editar

Elegibilidad editar

Na Constitución de 1994, nel so artículu 89 de la seición segunda, sobre'l poder executivo, marca los requisitos pa ser presidente:

  • Nacer en territoriu arxentín o ser fíu de ciudadanos nativos
  • Les demás cualidaes esixíes pa ser escoyíu senador:
    • Tener la edá de 30 años, **Ser

seis años ciudadanu de la Nación, **Tener 2 años de residencia inmediata nella, **Esfrutar d'una renta añal de dos mil pesos fuertes o una entrada equivalente.

  • Inhabilitación a exercer otru cargu mientres l'exerciciu de la presidencia. (artículu 92)

Eleición editar

La campaña presidencial contemporánea empieza antes de les eleiciones primaries, cuando los partíos políticos faen una selección de candidatos. Nes eleiciones primaries, queden habilitaos a les eleiciones xenerales quien pasen el pisu del 1,5% del padrón eleutoral.

Dende 2015, los candidatos participen n'alderiques televisaos a escala nacional. Los nomaos de cada partíu faen campaña a lo llargo de tol país pa esplicar los sos programes eleutorales, convencer a los votantes y solicitar contribuciones a la campaña.

 
Urna eleutoral de 2015

Ente 1853 y 1994, el presidente foi escoyíu por aciu el votu indireutu, esto ye, escoyíense eleutores pal Colexu Eleutoral que dexaba ganar por amplies mayoríes, yá que, con esceición de la eleición de Domingo Faustino Sarmiento en 1868, en toles demás el candidatu ganador llograra la mayoría nel Colexu na eleición. La eleición a presidente yera a votu cantáu y con fraude, siendo necesariu la mayoría absoluta (la metá más unu de los eleutores) pa ser presidente. La sanción de la Ley Sáenz Peña en 1912 instauró'l votu secreto y obligatorio ente homes mayores de 18 años usando'l padrón militar siendo aplicáu nes eleiciones de 1916, 1922 y 1928 ganaes pola Unión Cívica Radical, y en 1946 ganaes pol actual Partíu Xusticialista.

Tres el golpe d'estáu de 1930, les eleiciones de 1931 y 1937 realizar con fraude eleutoral y la Unión Cívica Radical proscrita hasta 1935. Cola reforma de 1949, esanicióse'l colexu eleutoral ya instauróse el votu direutu cola inclusión de les muyeres por aciu una llei de 1947, siendo necesariu'l 50% de los votos afirmativos pa ser electu con posibilidá de segunda vuelta eleutoral ente les dos primeres fuercies. Asina foi reelecto Juan Domingo Perón en 1951. El golpe militar de 1955 reinstauró el sistema eleutoral anterior cola proscripción de los partíos Peronista y Comunista, aplicándolo a les eleiciones de 1958 y 1963. En 1972, la dictadura militar gobernante instauró'l votu direutu universal, precisando'l 50% de los votos afirmativos con posibilidá de segunda vuelta ente les fórmules que sacaron más del 15% de los votos y el fin de les proscripciones. Esto aplicóse a les eleiciones de marzu y setiembre de 1973. Tres el fin del Procesu de Reorganización Nacional, dictadura que gobernaba dende 1976, les eleiciones de 1983 y 1989 llevar a cabu por aciu el votu indireutu universal con colexu eleutoral precisando la mayoría absoluta de los eleutores pa ser presidente.[3]

En 1994 se reformó la Constitución y dispunxo, que'l candidatu ye escoyíu direutamente pol pueblu en doble vuelta (Art. 94). La eleición ye efectuada dientro de los dos meses anteriores a la finalización del mandatu del presidente saliente (Art. 95). Na primer vuelta, si la fórmula llogra'l 45 % más unu de los votos, o llogrando 40 % supera por 10 % al segundu, computando namái los votos afirmativos, esto ye escluyendo los votos en blancu o nulos, los sos integrantes van ser proclamaos como presidente y vicepresidente (Arts. 97 y 98).[4] Les Xuntes Eleutorales dientro de 10 díes corríos tendrán d'informar al Presidente del Senáu la resultancia de la eleición, quien va convocar a Asamblea Llexislativa pa proclamar la fórmula electa (Art. 120 del Códigu Nacional Eleutoral). Si nenguna fórmula cumple los requisitos depués del anunciu de la resultancia pola Asamblea Llexislativa va llevar a cabu la segunda vuelta ente los dos fórmules más votaes, a los 30 díes posteriores a la eleición, que va ser proclamada por mayoría simple de los votos afirmativos. Les fórmules tienen de confirmar la so participación a la Xunta Eleutoral de la Capital Federal dientro del quintu día de la proclamación de l'Asamblea, de lo contrario la otra fórmula va ser electa. Tamién en casu de qu'una fórmula arrenuncie a la so participación, la otra va ser electa (Arts. 150, 151, 152 C.N.Y.).[5]

Xuramentu editar

Acordies con l'artículu 91, el mandatu presidencial empieza'l mesmu día en que cesa'l mandatu anterior. Esta fecha marca'l principiu del mandatu de cuatro años tantu del presidente como del vicepresidente. Antes de poder exercer, tien de realizar un actu de toma de posesión del cargu y, acordies cola Constitución, ríquese qu'empreste'l xuramentu presidencial en manes del presidente del Senáu y ante dambes cámares del congresu:

Yo, Nome del Presidente, xuro desempeñar con llealtá y patriotismu el cargu de presidente de la Nación y reparar y faer reparar fielmente la Constitución de la Nación Arxentina.
Artículu 93, Capítulu II, Seición 2ª de la Constitución.

Anque nun ye una esixencia, los presidentes utilizaron tradicionalmente una Biblia pa emprestar el xuramentu, y añadiendo de primeres d'esti «Xuro por dios, el nuesu señor, y sobre estos santos evanxelios.» y escontra el final «Si asina nun lo facer, que Dios y la Patria demandar». Anque esta fórmula, como l'anterior, suel ser modificada llevemente por quien empreste xuramentu.[6]

L'actu empieza col percorríu dende la Casa Rosada escontra'l Congresu pola Avenida de Mayu xunto a la escolta del Reximientu de Granaderos a caballu, quien entonen la Marcha de San Llorienzo. El presidente electu ye recibíu pol presidente Provisional del Senáu, el presidente de la Cámara de Diputaos y dos comisiones compuestes por cuatro diputaos y cuatro senador caúna llamada "esterior" que lo recibe al ingresar y la "interior" que lo recibe nel Salón Azul. Mientres se dirixe a la cortil de la Cámara de Diputaos onde ta axuntada l'Asamblea Llexislativa, pasa pol gordón d'honor de cadetes de la Policía Federal, fai una reverencia a la copia de la Constitución de 1853 nel Salón Azul y robla los llibros d'honor de dambes cámares. En pasando pol Salón de los Pasos Perdíos y una vegada llegáu a la cortil, el presidente provisional del Senáu convida primero al vicepresidente y depués al presidente a emprestar xuramentu. Tres ello, el vicepresidente convida al presidente a dar un discursu. Depués diríxese a la Casa Rosada acompañáu pola escolta presidencial, yá entonando la Marcha de Ituzaingó, pa recibir los atributos presidenciales (la banda y el cayáu de mandu) de manes del presidente saliente nel Salón Blanco, tomar xuramentu al so equipu de gobiernu y recibir a delegaciones estranxeres nel Palacio San Martín.

El "Reglamentu de Protocolu y Ceremonial de la Presidencia", que data de la década de 1960, rixe lo referío a la ceremonia formal del trespasu de mandu: la entrega de la banda y del cayáu. Axusta que la mesma tien de desenvolvese nel Salón Blanco de la Casa Rosada:

"Nel pórticu de la Casa de Gobiernu (escampada de la cai Rivadavia), el señor Presidente va ser recibíu pol xefe de la Casa Militar, el direutor de Ceremonial y un edecán del Presidente saliente, quien lo acompañarán hasta'l Salón Blanco (estráu que se va topar delantre del Bustu de la República)"
"El señor Presidente saliente va apurrir al señor Presidente electu, frente a la mesa asitiada sobre l'estráu, les insinies presidenciales, que van tar sobre la mesma"
Reglamentu de Protocolu y Ceremonial de la Presidencia

Concluyida la ceremonia prescripta, el reglamentu indica:

"El señor Presidente saliente va despidir del señor Presidente electu y va retirase del Salón Blanco conxuntamente colos sos ex Ministros, siendo acompañáu hasta'l pórticu de la Casa de Gobiernu pol xefe de la Casa Militar (entrante), el direutor de Ceremonial y un edecán del señor Presidente de la Nación".
"Darréu dempués d'efectuada la tresmisión del mandu, el señor Presidente de la Nación designa los sos Ministros, quien van emprestar ante él y en presencia del Escribán Mayor de Gobiernu, el xuramentu de llei"
Reglamentu de Protocolu y Ceremonial de la Presidencia

El primer mandatariu que recibió los atributos presidenciales foi Domingo Faustino Sarmiento, de manes de Bartolomé Mitre el 12 d'ochobre de 1868, nun recordáu y tumultuoso actu, nel que cientos de mozos simpatizantes del presidente electu entraron pola fuercia a la cortil de la Casa de Gobiernu onde se llevaba alantre la ceremonia; y estruyar colos invitaos especiales, rompieron vidrios y ventanes; llegando a xubise a los muebles de la sala, pa poder apreciar meyor el momentu. Históricamente, el trespasu dende Domingo Faustino Sarmiento facer na Casa Rosada y solo recuérdense cuatro esceición porque la llei nun la prohibe: José María Guido en 1962 realizada nel Palaciu de Xusticia, y Néstor Kirchner (2003) y Cristina Fernández de Kirchner (2007 y 2011) realizaes na cortil de la Cámara de Diputaos de la Nación.

Duración editar

 
Julio Argentino Roca foi'l presidente con más tiempu nel cargu, 12 años y el primeru en ser reelecto.

Acordies cola reforma aprobada en 1994, la duración del mandatu del presidente ye de cuatro años con posibilidá de reelección inmediata por otros cuatro años. Una persona que cumplió dos mandatos consecutivos queda habilitada pa otra reelección una vegada trescurríu siquier un periodu presidencial desque dexó'l cargu. Estes restricciones aplicar na mesma forma pa quien desempeñaren como vicepresidentes n'unu o nos dos periodos.

Según la Constitución de 1853 y hasta 1994, el presidente tenía mandatu por seis años, ensin posibilidá de reelección consecutiva. La reforma de 1949 dexaba la reelección ensin llimitación dalguna, pero foi dexada ensin efeutu per resolución del gobiernu militar surdíu en 1955, que ratificó la convención constituyente de 1957, colo cual retornóse al réxime de 1853. El gobiernu surdíu del golpe militar de 1966 llindó la duración del mandatu a cuatro años con una reelección consecutiva por aciu un estatutu transitoriu en 1972 que solo s'aplicó pa una eleición y depués nun foi ratificáu.

Namái hubo cinco persones reelectas nel cargu, Julio Argentino Roca en 1898 y Hipólito Yrigoyen en 1928 pola reforma constitucional de 1898, Juan Domingo Perón en 1952 pola reforma de 1949 y en 1973 pola reforma de 1957, y Carlos Saúl Menem en 1995 y Cristina Fernández de Kirchner en 2011 pola reforma de 1994.

Cese o incapacidá editar

 
Adolfo Rodríguez Saá, entós gobernador de San Luis, asumió'l cargu n'avientu de 2001 tres l'arrenunciu de Fernando de la Rúa y l'aplicación per primer vegada de la llei de acefalia.

Vacancia del cargu editar

La oficina presidencial puede quedar vacante por delles circunstancies: muerte, dimisión y destitución. Hasta la fecha, trés persones morrieron exerciendo'l cargu, toes por causes naturales, Manuel Quintana en 1906, Roque Sáenz Peña en 1914 y Juan Domingo Perón en 1974.

Nel casu del arrenunciu al cargu, el presidente redacta una carta d'arrenunciu empobináu al presidente provisional del Senáu, que tien de ser aceptada pol congresu aconceyáu n'Asamblea Llexislativa. Esti fechu asocedió ocho veces na historia: Bernardino Rivadavia en 1827, Santiago Derqui en 1861, Miguel Juárez Celman en 1890, Luis Sáenz Peña en 1895, Roberto Marcelino Ortiz en 1942, Héctor Cámpora en 1973, y Fernando de la Rúa y Adolfo Rodríguez Saá en 2001.

Tocantes a la destitución, nel artículu 53 de la constitución faculta a la Cámara de Diputaos acusar ante'l Senáu al presidente, vicepresidente, Xefe de Gabinete, ministros y xueces de la Corte Suprema por mal desempeñu o por delitu nes sos funciones; o por crímenes comunes» pola mayoría de dos terceres partes. Asina s'empecipia'l procesu de xuiciu políticu (artículos 59 y 60) per parte del Senáu presido pol presidente de la Corte Suprema (nel casu de que'l presidente sía l'acusáu), siendo declaráu culpable poles dos terceres partes con destitución del cargu y inhabilitación pa exercer cargos públicos y la condena según el Códigu Procesal Penal.

Subrogación y socesión presidencial editar

Si'l presidente electu nun puede asumir el cargu por muerte o arrenunciu, va reemplazar el vicepresidente electu. En casu de la muerte o arrenunciu de dambos, van realizase nueves eleiciones.[7]

En casu de que'l presidente n'exerciciu nun pudiera siguir exerciendo'l cargu, por motivos tales como enfermedá, ausencia, muerte, arrenunciu o destitución, el cargu ye exercíu pol vicepresidente (artículu 88 de la Constitución nacional).

En casu de riquir un reemplazu pal presidente nuna circunstancia na que nun se disponga d'un vicepresidente, la Constitución establez na so art. 88 que correspuende al Congresu establecer quien va asumir el cargu. A tal fin sancionóse la Llei 20.972, de Acefalía, estableciendo la llinia socesoria pa esi casu: transitoriamente el Poder Executivo ten de ser desempeñáu pol presidente provisional del Senáu, a falta d'este'l presidente de la Cámara de Diputaos, y a falta de dambos pol presidente de la Corte Suprema de Xusticia. Esi funcionariu va tar a cargu del Poder Executivu ensin asumir el títulu de «presidente».

Si la vacancia ye transitoria estos funcionarios tienen d'exercer el Poder Executivo hasta la torna del presidente. Si la vacancia nun ye transitoria, el Congresu n'asamblea, dientro del plazu de dos díes tien d'escoyer un presidente pa gobernar hasta que se realicen nueves eleiciones (artículu 88 de la Constitución nacional). Esi funcionariu tien de ser escoyíu ente los senadores, diputaos o gobernadores. Tales fueron los casos de Vicente López y Planes en 1827, José María Guido en 1962, Raúl Lastiri en 1973; Ramón Puerta, Adolfo Rodríguez Saá, Eduardo Camaño y Eduardo Duhalde en 2001 y 2002; y Federico Pinedo en 2015.

El vicepresidente editar

 
José Figueroa Alcorta, entós Vicepresidente, asumió'l cargu tres la muerte de Manuel Quintana en 1906.

El vicepresidente ye'l compañeru de fórmula del presidente, siendo dambos los dos únicos miembros electos del poder executivu arxentín. El vicepresidente ye'l reemplazante del presidente en casu de viaxes o llicencies. Un casu notable foi'l del vicepresidente Marcos Paz, quien reemplazó de manera interina al presidente Bartolomé Mitre, mientres cinco años, mientres esti postreru dirixía nel frente les tropes arxentines na Guerra del Paraguay. Paz morrió mientres exercía la presidencia, lo qu'obligó a Mitre a retornar a Buenos Aires pa reasumir el mandu. Ye tamién el reemplazante del presidente en casu de muerte o arrenunciu, de forma definitiva. Tales fueron los casos de los vicepresidentes Juan Esteban Pedernera en 1861, Carlos Pellegrini en 1890, José Evaristo Uriburu en 1895, José Figueroa Alcorta en 1906, Victorino de la Plaza en 1914, Ramón Castillo en 1942 y María Estela Martínez de Perón en 1974.

Coles mesmes, tamién ye presidente del Senáu de la Nación Arxentina, anque ensin derechu a votu salvu casu d'empate.[8]

Casu especial d'asunción de José María Guido editar

 
Guido asumió en marzu de 1962 tres el derrocamientu de Frondizi en interpretándose el casu como una acefalía.

El 29 de marzu de 1962 producióse un llevantamientu militar coles mires de derrocar al presidente Arturo Frondizi, del partíu Unión Cívica Radical Intransixente, quien se negó a arrenunciar. Frondizi foi deteníu polos militares y lleváu a la Isla Martín García, previendo los rebeldes que, a otru día, el teniente xeneral Raúl Poggi, líder de la insurrección victoriosa, asumiría la presidencia.

La nueche del 29 de marzu de 1962, delles personalidaes civiles encabezaes por un miembru de la Corte Suprema de Xusticia de la Nación, el doctor Julio Oyhanarte, ellaboraron una maniobra pa evitar que'l quebre institucional fuera total. Foi según tomaron la detención de Frondizi como un casu de acefalía[9] que dexaba asumir la presidencia a quien tuviera nel primer llugar de la llinia socesoria según la Llei 252, que nel casu yera'l doctor José María Guido, un senador del mesmu partíu que Frondizi que presidía provisionalmente la Cámara de Senadores, por cuenta del arrenunciu anterior del vicepresidente Alejandro Gómez. Basaos nesa interpretación fixeron qu'esa mesma nueche Guido xurara ante la Corte Suprema de Xusticia como nuevu presidente.

Los militares golpistes terminaron aceptando la situación y convocaron a Guido na Casa Rosada pa comunica-y que sería reconocíu como presidente, en tantu y en cuanto comprometiérase por escritu a executar les midíes polítiques indicaes poles Fuercies Armaes, siendo la primera d'elles anular les eleiciones nes que ganara'l peronismu. Guido aceptó les imposiciones militares, robló una acta dexando constancia d'ello y foi entós habilitáu por estos pa instalase col títulu de presidente, pero clausurando'l Congresu Nacional ya interviniendo toles provincies.

D'esta miente Guido asumió los poderes executivu y llexislativu del país, so control y supervisión de les Fuercies Armaes, que s'acutar el derechu de remover, pero calteniendo intactu'l Poder Xudicial.

Gobiernos de facto editar

 
Jorge Rafael Videla asumió'l 24 de marzu de 1976 en derrocando a Isabel Perón, empecipiando'l Procesu de Reorganización Nacional hasta 1983, última dictadura militar.

Arriendes de golpes militares d'Estáu que derrocaron a los gobiernos constitucionales hubo presidentes militares y civil de facto en 1930-1932, 1943-1944, 1955-1958, 1962-1963, 1966-1973 y 1976-1983 qu'exercieron amás de les facultaes propies del presidente tamién les que correspondíen al Congresu. L'analís sobre la validez posterior de los sos actos llevó a la formulación posterior de la doctrina de los gobiernos de facto.

Esa doctrina foi dexada ensin efeutu pola reforma constitucional de 1994 (artículu 36), la que declaró «usurpadores» a quien atayaren la observancia de la Constitución por actos de fuercia.

L'artículu 29 de la Constitución de 1853 tenía un artículu que consideraba la suma del poder públicu como «traición a la Patria», pero taba referida a los gobernantes de iure. Por esi motivu na reforma constitucional de 1994 incluyóse l'artículu 36 que diz:

Artículu 36. Esta Constitución va caltener el so imperiu inda cuando atayar la so observancia por actos de fuercia contra l'orde institucional y el sistema democráticu. Estos actos van ser insanablemente nulos.

Los sos autores van ser pasibles de la sanción prevista nel Artículu 29, inhabilitaos a perpetuidad pa ocupar cargos públicos y escluyíos de los beneficios del indultu y la conmutación de penes.

Van Tener les mesmes sanciones quien, de resultes d'estos actos, usurparen funciones previstes pa les autoridaes d'esta Constitución o les de les provincies, los que van responder civil y penalmente de los sos actos. Les aiciones respeutives van ser imprescriptibles.

Tolos ciudadanos tienen el derechu de resistencia contra quien executaren los actos de fuercia enunciaos nesti artículu.

Va Atentar coles mesmes contra'l sistema democráticu quien incurriera en grave delitu maldosu contra l'estáu que traiga arriquecimientu, quedando inhabilitáu pol tiempu que les lleis determinen pa ocupar cargos o emplegos públicos.

El Congresu va sancionar una llei sobre ética pública pal exerciciu de la función.

En resume, esti artículu establez:

  • Nulidá absoluta de los actos dictaos por gobiernos instalaos pola fuercia;
  • Los autores van ser penaos como "infames traidores a la Patria";
  • Estos delitos son imprescriptibles y los sos autores nun pueden recibir el beneficiu del indultu;
  • Tou ciudadanu tien derechu a la resistencia contra estos actos de fuercia.

Salariu y complementos editar

Atributos presidenciales editar

 
Despachu presidencial, na Casa Rosada

Los atributos presidenciales demuestren la dignidá de la Primer Maxistratura de la Nación, siendo símbolos rexíos por costume que representen al presidente de la República ante los ciudadanos. Tradicionalmente son cinco: la Banda Presidencial, el Cayáu de Mandu, la Marcha militar Ituzaingó, l'Estandarte o Bandera de presencia presidencial y el "sillón de Rivadavia".[10] La entrega de los atributos representen el momentu nel cual el mandatariu saliente tresmite l'autoridá presidencial al nuevu presidente.[11] Cada presidente recibe una banda y un cayáu nuevos, que suelen caltener como alcordanza del so pasu pol cargu una vegada que cesen nos sos mandatos.

Estandarte presidencial y Sillón de Rivadavia editar

 
Sillón presidencial

El sillón presidencial de Casa Rosada, o mal llamáu "sillón de Rivadavia" porque se cree que lo utilizó Bernardino Rivadavia, correspuende a la primer presidencia de Julio Argentino Roca. Foi mercáu a la Casa Forest de París en 1885 y ta conformáu de nocéu italianu, siendo decoráu cola téunica doráu a la fueya, con llámina d'oru. Ye utilizáu dende entós por tolos presidentes del país.[12]

 
Bandera presidencial

L'estandarte presidencial ye una bandera heráldica d'un pañu color celeste afatáu col escudu de la Nación Arxentina asitiáu na so parte central y acompañaos de cuatro estrelles de cinco puntes asitiaes en cada unu de los sos vértices, utilizada como insinia del presidente de la Nación Arxentina y se enarbola nel llugar en que s'atopa'l presidente de la Nación.

Marcha de Ituzaingó editar

La marcha ye una pieza musical solo de melodía utilizada nos actos oficiales onde se presenta'l presidente pa indicar la so llegada. La partitura foi atopada nuna arca, ente los trofeos de batalla tres la victoria de Carlos María de Alvear na Batalla de Ituzaingó mientres la Guerra del Brasil. Créese que foi compuesta pol emperador brasilanu Pedro I pal marqués de Barbacena, comandante de les sos tropes, en casu d'un posible trunfu en Ituzaingó. Utilizar por primer vegada a esi efeutu'l 25 de mayu de 1827, y —cola esceición d'un interludiu ente'l 26 de xineru de 1946 y el 28 d'agostu de 1959, en que la reemplazó a esi efeutu la marcha San Llorienzo— utilizóse dende entós.[13][14]

Banda y Cayáu presidencial editar

 
Banda y cayáu presidencial de Raúl Alfonsín

El cayáu de mandu (o vara de mandu, tamién denomináu manípulo) ye un complementu protocolariu que denota na persona que la porta, autoridá o mando sobre un grupu o coleutivu identitario. Dende 1983 l'orfebre Juan Carlos Pallarols, que provién d'una familia d'artesanos que'l so taller data de 1750, igua'l cayáu que consiste nuna vara de madera urunday (proveniente de Chaco y Misiones) de noventa centímetros (acordies cola estatura del presidente electu) con una empuñadura de plata afatada pol Escudu Nacional y flores de venticuatro cardo, una per cada provincia; y tres pimpollo, que representen les Islles del Atlánticu Sur. Dende 1932 sol gobiernu de José Félix Uriburu hasta entós fabricar l'artesanu Luis Ricciardi como se estilaba: con caña de Malaca, puñu d'oru 18 quilates afatáu col escudu nacional, regatón d'oru y dos borlas.[11]

La banda presidencial ye una cinta delgada de tela colos colores de la Bandera bordada con un sol y terminada nuna borla de filos d'oru, que s'asitia en forma cruciada travesando'l costazu derechu y cayendo escontra la banda esquierda, sobre la indumentaria pa significar que'l so portador ye titular d'una dignidá o honor y, en tal calter, ten de ser reconocíu por toos.[10]

La banda y el cayáu presidencial fueron establecíos pola Asamblea del Añu XIII el 26 de xineru de 1814 al instaurar el cargu de Direutor Supremu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, siendo Gervasio Antonio de Posadas la primer persona n'utilizalos. La banda yera bicolor, blanca nel centru y azul nes bandes, terminada nuna borla d'oru, hasta la gobernación de Juan Manuel de Rosas en que se camudó en candia punzó siendo restauráu'l color orixinal mientres la presidencia de Justo José de Urquiza ya incluyendo el bordáu con un sol. Mientres les presidencies conservadores foi bordáu col escudu nacional en doráu. El 24 d'abril de 1944 el presidente Edelmiro Julián Farrell emitió'l Decretu-Llei 10.302/1944; onde instituyó los símbolos patrios. Nel so artículu 4° llexisló sobre la Banda Presidencial, pasando de ser un atributu tradicional a una distinción xurídica:

"La banda qu'estrema al Xefe del Estáu, autorizada pola Asamblea Constituyente na reforma d'estatutu provisional del Gobiernu del 26 de xineru de 1814 y alcanzada pola distinción del 25 de febreru de 1818, va ostentar los mesmos colores, n'igual posición y el sol de la Bandera Oficial. Esta insinia va terminar nuna borla ensin otru emblema. Tanto'l sol como la borla van ser iguaos con filos, con bañu d'oru, de óptima calidá y máxima inalterabilidad nel tiempu"
Artículu 4ᵘ, Decreto Llei 10.302/1944

Palaciu presidencial editar

 
Casa Rosada, sede de gobiernu de la República Arxentina.

El presidente tien la so oficina na sede del Gobiernu, la Casa Rosada. Dende 1862, l'entós presidente Bartolomé Mitre instalar nel antiguu Fuerte de Buenos Aires, que fuera residencia de gobernadores y virréis españoles, y demás autoridaes de los socesivos gobiernos patrios a partir de 1810. El so socesor, Domingo Faustino Sarmiento, decidió enguapecer la morada del Poder Executivu Nacional, dotándola de xardinos y pintando les fachaes de color rosado, col que, darréu, siguió caracterizándose. La construcción de l'actual Casa de Gobiernu empezó en 1873, cuando por decretu ordenóse construyir l'edificiu de Correos y Telégrafos na esquina de Balcarce y Hipólito Yrigoyen. Pocos años dempués, el presidente Julio Argentino Roca decidió la construcción del definitivu Palaciu de Gobiernu na esquina de Balcarce y Rivadavia, edificación similar al vecín Palaciu de Correos. Dambos edificios xunir en 1886 por aciu el pórticu que güei constitúi la entrada de la Casa Rosada que da escontra Plaza de Mayu.[15]

Residencia oficial y de branu editar

La residencia oficial foi camudando a lo llargo de la historia. Rivadavia (1826-27) moró na Casa de los Virréis, nel antiguu Fuerte de Buenos Aires, ente que los sos socesores moraron nes sos cases particulares. La esceición foi Roque Sáenz Peña quien acondicionó un cuartu nel primer pisu na Casa Rosada por cuenta de que la so enfermedá torgábalu movilizase con facilidá. A mediaos de la década de 1930 l'estáu adquier la propiedá de Carlos Madariaga y la so esposa Josefina Anchorena, allugada na cai Suipacha 1034 de la Ciudá de Buenos Aires, pa convertila en Residencia Presidencial. El primer presidente que la utiliza ye Roberto Ortiz xunto a la so señora María Luisa Iribarne. En 1937 (mientres la presidencia d'Agustín Pedro Justo) l'estáu adquier la residencia construyida por Mariano Unzué y Mercedes Baudrix en 1887, allugada nun arrogante parque diseñáu por Thays, arrodiáu peles cais Agüero, Alvear (Llibertador) y Austria, nel barriu de Recoleta, Buenos Aires. El primer y únicu presidente que la utilizó de forma permanentemente foi Juan Domingo Perón y la so señora Eva Duarte.

 
Quinta d'Olivos, residencia oficial del presidente.

La Quinta presidencial d'Olivos foi donada pola familia Anchorena Olaguier en 1918 so la presidencia de Yrigoyen. Dende 1918 los presidentes ser utilizando cómo residencia ocasional y de branu, siendo'l primeru que la habita de forma permanente ye Pedro Eugenio Aramburu. Dende entós utilízase como residencia oficial y permanente. Na Quinta d'Olivos finó'l presidente Juan Domingo Perón el 1 de xunetu de 1974 mientres exercía'l so tercer mandatu, siendo hasta agora l'únicu presidente que morrió ellí. La Quinta ye un gran complexu residencial compuestu d'un vastu parque asitiáu na llocalidá d'Olivos del partíu de Vicente López. La residencia presidencial ocupa l'edificiu principal, de llinies neoclásiques, construyíu por Prilidiano Pueyrredón en 1854. Les fachaes caltiénense como nel sieglu XIX, sicasí, los interiores y el parque sufrieron reformes col pasu de los distintos presidentes.[16]

Dispón d'una residencia de branu na llocalidá de Chapadmalal (provincia de Buenos Aires), la que se denomina Unidá Presidencial de Chapadmalal. La casa de Chapadmalal, construyida mientres el primer gobiernu de Perón, cuenta con una sablera privada, un mirador con vistes a la mariña y dellos xardinos. Foi remocicada per última vegada nos 90, mientres la presidencia de Carlos Menem.[17]

Sueldu y tresporte editar

El presidente y vicepresidente esfruten d'un sueldu pagu pola Ayalga de la Nación, que nun va poder ser alteriáu nel periodu de los sos nomamientos. Mientres el mesmu periodu nun van poder exercer otru emplegu, nin recibir nenguna otra soldada de la Nación, nin de provincia dalguna.[18] El sueldu del presidente en brutu ye de 173.000 pesos arxentinos.[19]

 
Tango 01, avión presidencial ente 1992 y 2015.

Pa movese'l mandatariu utiliza aviones que formen parte de l'Agrupación Aérea Presidencial:

L'automóvil presidencial qu'anguaño s'utiliza ye una Mercedes Benz Vito, anque tien a disposición una Volkswagen Touareg y una Chrysler Town & Country[20]

Seguridá editar

 
Efectivos de la Policía Federal Arxentina

La Casa Militar ye la encargada de la proteición del presidente y la so familia. Con base na Casa Rosada, la Casa Militar ye conducida por un oficial cimeru de les Fuercies Armaes, que'l so cargu ye rotativu cada dos años y "tien d'aprovir la seguridá del presidente, de los sos familiares direutos, como tamién de la Casa de Gobiernu, la residencia presidencial d'Olivos y otros llugares de residencia transitoria que disponga'l xefe del Estáu". Tien el "control operacional" de tres agrupaciones principales: Coordinación, Loxística y Comunicaciones; Aérea, y Seguridá ya Intelixencia. Esta postrera integrada pol históricu Reximientu de Granaderos a caballu (como escolta presidencial) y la Policía Federal na so división Curia Presidencial (como custodia personal del presidente y la so familia nos desplazamientos terrestres). La Custodia Presidencial tien la so base na Casa de Gobiernu y na residencia d'Olivos, que'l so perímetru y sector esternu tán al cargu de la policía bonaerense.[21]

Escolta presidencial editar

 
Granaderu en posición firme na Casa Rosada

L'Escuadrón Ayacucho del Reximientu de Granaderos a caballu, creáu en 1812 pol Xeneral Don José de San Martín ya instauráu el 15 de xunetu de 1907 pol presidente José Figueroa Alcorta como escolta del Presidente de la Nación -hasta esi momentu ser el Reximientu 8 de Caballería, que llevaba'l nome del Xeneral Mariano Necochea y l'uniforme históricu de los sos Cazadores que fixeron la campaña de los Andes-,[22] cumple les funciones d'escolta y seguridá del Presidente de la Nación na Casa de gobiernu, custodia de los restos del Xeneral Don José de San Martín nel mausoléu asitiáu na Catedral Metropolitana, el Izamiento y arrío de la Bandera Oficial de la Nación na Plaza de Mayu y participen en tolos actos de ceremonial que se realicen na Casa de Gobiernu y na Catedral Metropolitana. Lleven l'uniforme tradicional: botes negres hasta la rodía, espueles, un chaquetu con pechera afatada con botones, sable enfundado nuna banda, pescuezu ríxidu y el morrión na cabeza pa la famosa Escolta Presidencial. Los granaderos que realicen la custodia del ingresu presidencial y los que curien los restos de San Martín tienen de pasar los dos hores que dure'l so guardia quietos y firmes, en posición de “estatua”.[23]

Edecán presidencial editar

Los edecanes presidenciales son trés ayudantes militares, unu per cada caña de les Fuercies Armaes, un teniente coronel, un capitán de fragata y un vice comodoro, que s'estremen pol gordón doráu qu'usen enriba del uniforme, que la so principal misión ye acompañar, protexer y asistir al presidente en toles sos actividaes oficiales y representalo nos eventos protocolares qu'específicamente-yos encamiente. El primer edecán que rexistra la historia arxentina foi'l capitán Juan María Escobar, quien acompañó al presidente de la Primer Xunta, Cornelio Saavedra.[24]

Son designaos por el mesmu presidente, d'una llista de candidatos presentada pol Ministeriu de Defensa y ellaborada poles mesmes Fuercies Armaes. Nel cumplimientu de los sos llabores, qu'empresten les 24 hores del día, coordinen l'axenda protocolar del presidente –tienen d'indicar discretamente el fin d'una actividá o una audiencia pa dar pasu a la siguiente–, y reciben y tramiten les instrucciones que-yos apurre'l mandatariu. Son tamién los únicos -amás del secretariu priváu- que tienen accesu direutu al despachu presidencial, participen de les xuntes más reservaes y conocen con anticipación los nomamientos que va faer el Presidente, porque ellos van tener qu'allugar dempués al funcionariu escoyíu. Nos actos oficiales lleven el discursu que va pronunciar el presidente nuna carpeta, pero tamién una copia nel bolsu. Amás, tienen de ser discretos y tar en condiciones de responder cualquier entruga del presidente. Los trés edecanes estrémense'l trabayu per selmanes, quedando unu de vez cada selmana, y tienen de cumplir les sos funciones por dos años. En casu de que'l presidente asista a una actividá nun cortil militar acompañar el edecán respeutivu, y pa les ceremonies d'Estáu alleguen los trés.

Postpresidencia editar

 
Los expresidentes Raúl Alfonsín, Néstor Kirchner y Cristina Fernández de Kirchner nun homenaxe al primeru.

Cada presidente una vegada termináu'l so mandatu puede exercer otros cargos políticos. Dellos presidentes tuvieron carreres significatives dempués de dexar el cargu. Tal ye'l casu de José Figueroa Alcorta que foi presidente de la corte suprema, siendo l'únicu arxentín en presidir los trés poderes, o'l de Néstor Kirchner que foi secretariu xeneral de la UNASUR. Vicente López y Planes (Buenos Aires en 1852) y Justo José de Urquiza (Entre Ríos ente 1868 y 1870) exercieron la gobernación de les sos provincies natales. Bartolomé Mitre, Julio Argentino Roca, Hipólito Yrigoyen, Marcelo Torcuato de Alvear, Arturo Frondizi, Juan Domingo Perón, Raúl Alfonsín y Néstor Kirchner exercieron el lideralgu de los sos respeutivos partíos políticos ya inclusive se presentaron a eleiciones nuevamente, dellos reelixíos con ésitu como Roca en 1898 y Perón en 1973, y otros presidentes sirvieron nel Congresu dempués d'abandonar la Casa Rosada como Carlos Pellegrini, Carlos Menem y Cristina Fernández de Kirchner.

Los exmandatarios y exmandataries tienen en terminando'l so mandatu la proteición vitalicia de la Policía Federal Arxentina y perciben una asignación mensual vitalicia equivalente al sueldu d'un xuez de la Corte Suprema, según la Llei 24.018. Al finar, la pensión pasa a la vilba o vilbu que va cobrar el 75% pero va tener qu'arrenunciar a toa pensión estatal. Pal gocie d'estos beneficios, tienen de morar dientro del territoriu arxentín.[25] Arturo Illia y Raúl Alfonsín donaron tolos sos años de xubilación a la caridá.

Tres los sos fallecimientos, los presidentes reciben homenaxes como decretar tres díes de duelu nacional, y el funeral d'estáu, y les sos families donen les sos pertenencies del mandatu a museos como'l Muséu Casa Rosada (creáu del antiguu Muséu Presidencial Casa Rosada) que la so coleición ta conformada por oxetos personales, semeyes, escultures y documentos de quien ocuparon el cargu de «presidente» y oxetos referentes al contestu social, económicu y políticu de cada etapa presidencial, incluyéndose presidencies recién, y el Muséu Históricu Sarmiento.

 
Bustu de Bartolomé Mitre.

Como manera d'homenaxe, toa persona qu'exerció la primer maxistratura ye retratada en mármol de Carrara y depositada nel Hall d'Honor de la Casa Rosada xunto a tolos presidentes arxentinos sacante los de facto, dende Cornelio Saavedra y Bernardino Rivadavia hasta Néstor Kirchner (los bustos que falten son María Estela Martínez de Perón, Carlos Menem, Fernando de la Rúa, Adolfo Rodríguez Saá y Eduardo Duhalde. Cristina Fernández de Kirchner tendría de ser amestada a partir del añu 2023). Los primeros bustos espuestos nesi salón fueron realizaos ente 1883 y 1884, encargaos pol presidente Julio Argentino Roca. Data d'aquella dómina la tradición d'amestar el bustu de los primeros mandatarios depués de que remata'l so periodu de mandatu. Estos bustos tuvieron allugaos primeramente nes Cortiles Presidenciales del primer pisu, pero en 1973, mientres la presidencia d'Alejandro Lanusse, decidióse'l so treslláu al Hall d'Honor y dictóse el Decretu 4022, que rixe l'allugamientu de los Bustos Presidenciales, indicando qu'esto se fadrá una vegada trescurríu un ralu non menor a dos periodos presidenciales, tres la finalización del mandatu correspondiente.[26] En 2016 los 28 bustos fueron reasitiaos en forma cronolóxica, amás les escultures de los presidentes de facto José F. Uriburu, Pedro Ramírez y Edelmiro Farrell fueron retiraes, y amestóse el de Miguel Juárez Celman, que taba abandonáu nun depósitu.[27]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Constitución Nacional: Atribuciones del Poder executivu, art. 99, p. 14
  2. Nacer nel territoriu o ser fíu d'arxentinos perdiendo'l derechu por non cumplir venti años d'edá, nun siendo casáu, nun saber lleer nin escribir, ser naturalizáu per otru país, llocura, ser criáu a sueldu, peón, simple soldáu de llinies, notoriamente vagu o procesáu penalmente
  3. Fraga, Rosendo (18 d'ochobre de 2007). «Les eleiciones presidenciales arxentines dende 1853». Nueva Mayoría. http://www.nuevamayoria.com/YE/ANALISIS/fraga/arg/071018.html. Consultáu'l 13 d'abril de 2018. 
  4. Constitución Nacional - Art. 97 y 98
  5. Ministeriu del Interior - Eleiciones Presidente y Vice
  6. Jorquera, Miguel (11 d'avientu de 2015). «Con “honestidá” en cuenta de “patria”». Páxina 12. https://www.pagina12.com.ar/diario/elpais/1-288016-2015-12-11.html. Consultáu'l 13 d'abril de 2018. 
  7. Ministeriu del Interior - Eleiciones Presidente y Vice
  8. Constitución Nacional - Artículu 57
  9. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Acefalía
  10. 10,0 10,1 Thames, Juan (5 d'avientu de 2015). «historia-la banda presidencial-tien-dueno La historia de la banda presidencial: ¿tien dueñu?». Infobae. http://www.infobae.com/2015/12/05/1774607-la historia-la banda presidencial-tien-dueno. Consultáu'l 13 d'abril de 2018. 
  11. 11,0 11,1 Thames, Juan (9 d'avientu de 2015). «Historia del Cayáu de Mandu Presidencial». Infobae. http://www.infobae.com/2015/12/10/1775381-historia-del-baston-mandu-presidencial. Consultáu'l 13 d'abril de 2018. 
  12. Conocé la verdadera historia del sillón de Rivadavia. http://www.casarosada.gob.ar/informacion/actividá-oficial/9-noticies/35331-conoz-la-verdadera-historia-del-sillon-de-rivadavia. Consultáu'l 27 de xineru de 2017. 
  13. «marcha-de-ituzaingo-ye-un atributu presidencial-como-la banda-y-el-baston ¿Sabíes que "La Marcha de Ituzaingó" ye un atributu presidencial como la banda y el cayáu?». La Nación. 3 d'avientu de 2015. http://www.lanacion.com.ar/1851028-sabies-que-la marcha-de-ituzaingo-ye-un atributu presidencial-como-la banda-y-el-baston. Consultáu'l 13 d'abril de 2018. 
  14. Cola de Ituzaingó (Arxentina)-Youtube.com. https://www.youtube.com/watch?v=75g5nwgiBjM. Consultáu'l 27 de xineru de 2017. 
  15. «casa-rosada/historia Historia de la Casa Rosada» (castellanu). Consultáu'l 18 de xineru de 2017.
  16. Chiesa, Pablo (22 de payares de 2010). «residencies presidenciales-en-argentina/ HISTORIA DE LES RESIDENCIES PRESIDENCIALES N'ARXENTINA». Mirada Sollerte. https://miradaatenta.wordpress.com/2010/11/22/historia-de-les residencies presidenciales-en-argentina/. Consultáu'l 13 d'abril de 2018. 
  17. residencia presidencial-de-chapadmalal-14557/ Cómo ye la residencia presidencial de Chapadmalal - 10 Agora. 10 Agora. 16 de febreru de 2015. https://10agora.com.ar/como-ye-la residencia presidencial-de-chapadmalal-14557/. Consultáu'l 18 de xineru de 2017. 
  18. Constituciòn Nacional. «Honorable Senáu de la Nación». Archiváu dende l'orixinal, el 31 de mayu de 2011. Consultáu'l 14 d'avientu de 2010.
  19. Iñurrieta, Sebastián (15 de marzu de 2017). «ministros-de-el so-Gabinete-20170314-0064.html Cuántu cobren Mauricio Macri y los ministros del so Gabinete». El Cronista. https://www.cronista.com/economiapolitica/Cuanto-cobren-Mauricio-Macri-y-los ministros-de-el so-Gabinete-20170314-0064.html. Consultáu'l 13 d'abril de 2018. 
  20. «peracabar/el gobiernu-mercara-20-autos-nuevos-y-estos-son-los modelos-en-disputa_786609 El Gobiernu va mercar 20 autos nuevos y estos son los modelos en disputa» (castellanu) (18 d'abril de 2017). Consultáu'l 11 de febreru de 2018.
  21. Larrondo, Ricardo (9 d'avientu de 2015). «homes-que-seran-la solombra-del presidente Yá tán llistos los homes que van ser la solombra del presidente». La Nación. http://www.lanacion.com.ar/1852494-yá-estan-llistos-los homes-que-seran-la solombra-del presidente. Consultáu'l 13 d'abril de 2018. 
  22. Fraga, Rosendo (20 de xunetu de 2007). «Centenariu de Granaderos como escolta presidencial». Nueva Mayoría. http://www.nuevamayoria.com/YE/INVESTIGACIONES/defensa/070720.html. Consultáu'l 13 d'abril de 2018. 
  23. vida-de-los granaderos-de-casa-rosada Un día na vida de los granaderos de Casa Rosada. http://www.casarosada.gob.ar/informacion/actividá-oficial/9-noticies/36045-un-dia-en-la vida-de-los granaderos-de-casa-rosada. Consultáu'l 27 de xineru de 2017. 
  24. «Edecanes, una solombra discreta del Presidente». Consultáu'l 27 de xineru de 2017.
  25. «Cuántu cobren de pensión vitalicia los expresidentes d'América llatina». La Nación. 18 de xineru de 2017. http://www.lanacion.com.ar/1976547-cuanto-cobren-de-pension-vitalicia-los-ex-presidentes-de-america-latina. Consultáu'l 13 d'abril de 2018. 
  26. El Hall d'Honor. http://www.casarosada.gob.ar/informacion/archivo/63-memoria-recuperacion-palaciu-gobierno/galerias/27951-el-hall-de-honor. Consultáu'l 26 de xineru de 2017. 
  27. Rosemberg, Jaime (13 de mayu de 2016). «bustos-de-nestor-kirchner-peron-y-campora Reasitiaron los bustos de Néstor Kirchner, Perón y Cámpora». La Nación. http://www.lanacion.com.ar/1898207-reasitiaron-los bustos-de-nestor-kirchner-peron-y-campora. Consultáu'l 13 d'abril de 2018. 

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.