Presidente de la República Dominicana

El Presidente de la República Dominicana ye'l Xefe del Estáu, del Gobiernu y líder del poder executivu de la República. Ye'l cargu políticu más altu del país.

Presidente de la República Dominicana
cargu públicu
presidente, xefe de Gobiernu y xefe d'Estáu
Titular Luis Abinader
Parte de Gabinete de la República Dominicana (es) Traducir
Xurisdicción República Dominicana
Institución Gabinete de la República Dominicana (es) Traducir
Estáu República Dominicana
Creación 14 payares 1844
Llista Presidente de República Dominicana (es) Traducir
Sitiu web http://www.presidencia.gov.do/
Cambiar los datos en Wikidata

L'artículu CXXVIII de la constitución encarga al presidente de la «fiel execución de la Llei Dominicana» y confier-y el rangu de comandante en xefe de les Fuercies Armaes, la Policía Nacional y tolos cuerpos de seguridá del Estáu. Tien facultá pa designar ministros, otorgar indultos, moratorias y el deber del velar pola seguridá nacional y la recaldación ya inversión fiel de les rentes nacionales. La constitución tamién la asitia como la cabeza de la política esterior del estáu y otorgar la facultá de nomar a los representantes diplomáticos a encamientu y aprobación del Senáu de la República Dominicana.

El presidente ye escoyíu por aciu sufraxu universal pa un mandatu de cuatro años. Dende la Constitución de la República Dominicana de 1966, nel so cambéu del añu 2015, nenguna persona puede ser escoyida pal cargu de presidente más de dos veces. En casu de muerte, destitución, dimisión o arrenunciu d'un presidente, el vicepresidente asume la presidencia. A falta de dambos, el Poder Executivu puede entamar un gobiernu interín o pasar el control del gobiernu a manes del Poder Llexislativu.

Hubo 53 persones qu'asumieron el cargu. El primer presidente foi Pedro Santana que foi investido en payares de 1844 por decisión de la Xunta Central Gubernativa. L'actual presidente ye Danilo Medina, surdíu de les files del Partíu de la Lliberación Dominicana y investido el 16 d'agostu de 2012.

A partir de la primer década del sieglu XXI, la presidencia dominicana tomó un rol más participativu a nivel global, estrechando llazos diplomáticos en tol mundu y sirviendo como mediador en conflictos tan cercanos como'l Golpe d'Estáu d'Hondures de 2009 y tan alloñaos como'l Conflictu árabe-israelín[1]

Oríxenes editar

 
Primer Escudu Dominicanu.

L'orixe de la Presidencia de la República remontar hasta la Guerra d'Independencia de la República Dominicana cuando la Xunta Central Gubernativa (JCG) constituyó la primer forma de gobiernu que tuvo'l país en condiciones de vida independiente y republicana.

Les principales actividaes, nun momentu tan convulso, fueron conducir la guerra frente a la invasión de los haitianos, pos d'ella dependía la sobrevivencia del naciellu Estáu y l'aplicación de midíes d'urxencia de calter provisional col fin de poner a funcionar la maquinaria gubernamental, la recaldación d'impuestos, informar a les potencies estranxeres de la esistencia del nuevu Estáu y estender el so dominiu sobre'l territoriu recién lliberáu. De primeres J.C.G. tuvo que caltener en vixencia les lleis haitianes por un tiempu, yá que de lo contrario nun funcionaren los tribunales, la recaldación d'impuestos, los conceyos, les aduanes y otros organismos indispensables pa la marcha normal de la vida institucional de toa sociedá. La J.C.G. gobernó'l país per un espaciu de 8 meses.

En xunetu de 1844, el Xeneral Pedro Santana, depués d'una racha de socesives victories al sur del país, presentar col so exércitu en Santu Domingu y fíxose proclamar Presidente de la Xunta Central Gubernativa.[2] Nel mes siguiente, Santana deportó a los Padres de la Patria. El 14 de payares del mesmu añu tomó'l cargu de primer Presidente Constitucional de la República Dominicana.

Atribuciones y Facultaes del presidente de la República Dominicana editar

 
Estandarte presidencial. (En tierra)
 
Estandarte presidencial. (Nel mar)

Les facultaes y poderes del presidente de la República Dominicana tán conteníes nel Títulu IV, Capítulu I, Seición II de la Constitución de la República Dominicana otorgándo-y los siguientes Derechos y obligaciones:

Na so condición de Xefe d'Estáu correspuénde-y:

  • Presidir los actos solemnes de la Nación.
  • Promulgar y faer publicar les lleis y resolvimientos del Congresu Nacional y curiar de la so fiel execución. Expedir decretos, reglamentos ya instrucciones cuando fuera necesariu.
  • Nomar o destituyir los integrantes de les xurisdicciones militar y policial.
  • Celebrar y roblar trataos o convenciones internacionales y sometelos a l'aprobación del Congresu Nacional, ensin la cual nun van tener validez nin van obligar a la República.
  • Disponer, con arreglu a la llei, cuanto concierna a les Fuercies Armaes y a la Policía Nacional, mandales por sigo mesmu, o al traviés del ministeriu correspondiente, calteniendo siempres el so mandu supremu. Afitar el contingente de les mesmes y disponer d'elles pa fines del serviciu públicu.
  • Tomar les midíes necesaries p'aprovir y garantizar la llexítima defensa de la Nación, en casu d'ataque armáu actual o inminente per parte de nación estranxera o poderes esternos, teniendo d'informar al Congresu Nacional sobre les disposiciones adoptaes y solicitar la declaratoria d'Estáu de Defensa si fuera procedente.
  • Declarar, si nun s'atopar axuntáu'l Congresu Nacional, los estaos d'esceición de conformidá coles disposiciones previstes nos artículos 262 al 266 d'esta Constitución.
  • Adoptar les midíes provisionales de policía y seguridá necesaries en casu de violación de les disposiciones del artículu 62, numberal 6 de la Constitución, qu'alterien o amenacien l'orde públicu, la seguridá del Estáu, el funcionamientu regular de los servicios públicos o d'utilidá pública, o torguen el desendolque de les actividaes económiques y que nun constituyan los fechos previstos nos artículos 262 al 266 de la Constitución.
  • Disponer, con arreglu a la llei, tou lo relativo a les zones aérees, marítimes, fluviales, terrestres, militares, y policiales en materia de seguridá nacional, colos estudios previos realizaos polos ministerios y les sos dependencies alministratives.
  • Conceder indultos los díes 27 de febreru, 16 d'agostu y 23 d'avientu de cada añu, de conformidá cola llei y les convenciones internacionales.
  • Faer arrestar o espulsar, conforme a la llei, a los estranxeros que les sos actividaes fueren o pudieren ser perxudiciales al orde públicu o la seguridá nacional.
  • Prohibir, cuando resulte conveniente al interés públicu, la entrada d'estranxeros al territoriu nacional.

Na so condición de Xefe de Gobiernu tien la facultá de:

  • Nomar los ministros y viceministros y demás funcionarios públicos qu'ocupen cargos de llibre nomamientu o que la so designación non atribuyir a nengún otru organismu del Estáu reconocíu por esta Constitución o poles lleis, según acepta-yos los sos arrenuncios y remover.
  • Designar los y los titulares de los órganos y organismos autónomos y descentralizaos del Estáu, según acepta-yos los sos arrenuncios y remover, de conformidá cola llei; c) Camudar el llugar de la so residencia oficial cuando la xulgue necesariu.
  • Celebrar contratos, sometiéndolos a l'aprobación del Congresu Nacional cuando contengan disposiciones relatives a la afectación de les rentes nacionales, a la enayenadura de bienes del Estáu, al llevantamientu d'emprestos o cuando axusten exenciones d'impuestos polo xeneral, acordies cola Constitución. El monto máximu por que dichos contratos y exenciones puedan ser suscritos pol Presidente de la República ensin aprobación congresual, va ser de doscientos salarios mínimos del sector públicu.
  • Velar pola bona recaldación y fiel inversión de les rentes nacionales.
  • Depositar ante'l Congresu Nacional, al empecipiase la primer llexislatura ordinaria'l 27 de febreru de cada añu, les memories de los ministerios y rindir cuenta de la so alministración del añu anterior.
  • Someter al Congresu Nacional, a más tardar el primeru d'ochobre de cada añu, el Proyeutu de Llei de Presupuestu Xeneral del Estáu pal añu siguiente.
  • Como Xefe d'Estáu y de Gobiernu correspuénde-y.
  • Designar, cola aprobación del Senáu de la República, los embaxadores acreditaos nel esterior y los xefes de misiones permanentes ante organismo internacionales, según nomar los demás miembros del cuerpu diplomáticu, de conformidá cola Llei de Serviciu Esterior, acepta-yos los sos arrenuncios y remover.
  • Dirixir les negociaciones diplomátiques y recibir a los Xefes d'Estáu estranxeros y a los sos representantes.
  • Conceder o non autorización a los ciudadanos dominicanos por que puedan exercer cargos o funciones públiques d'un gobiernu o organizaciones internacionales en territoriu dominicanu, y por que puedan aceptar y usar condecoraciones y títulos daos por gobiernos estranxeros.
  • Autorizar o non a los conceyos a ayenar inmuebles y aprobar o non los contratos que faigan, cuando constituyan en garantía inmuebles o rentes municipales.
  • Les demás atribuciones previstes na Constitución y les lleis.

Requisitos pa ser Presidente de la República Dominicana editar

Según la Constitución de la República Dominicana de 1966, nel so cambéu del añu 2015 pol Congresu, el Presidente:

  • Tien De ser dominicanu de nacencia o orixe.
  • Tener la edá de 30 años o más.
  • Tar en plenu exerciciu de los sos derechos civiles y políticos.
  • Nun tar activu nel serviciu militar y de policía, a lo menos trés años antes de la eleición.

Residencia oficial editar

 
Palaciu Nacional

La residencia oficial del Presidente de la República ye'l Palaciu Nacional, que ye la sede del Gobiernu, que la so construcción tuvo entamu'l 27 de febreru de 1944, mientres la dictadura trujillista, con motivu del primer centenariu de la Independencia Nacional.

Anterior a esta dómina los presidentes dominicanos usaron como residencia distintes edificios como'l Palaciu Borgellá, el Palaciu Presidencial (güei Muséu de les Cases Reales) y la Casona Presidencial (antigua Llegación Norteamericana) emplazada nel mesmu allugamientu del actual Palaciu Nacional.

Expresidentes vivos editar

Anguaño, la República Dominicana cuenta con 2 exmandatarios vivos: Leonel Fernández (1996 - 2000; 2004 - 2008; 2008 - 2012) y Hipólito Mejía (2000 - 2004). El postreru ex-presidente que finó foi Antonio Imbert Barrera (1965), quien finó a los 95 años el 31 de mayu de 2016.

Presidentes de la República Dominicana editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar