Primer Guerra Civil Castellana

La Primer Guerra Civil Castellana foi un conflictu que se produció ente los partidarios del rei Pedro I de Castiella, el Cruel pa la nobleza o el Xusticieru pal pueblu llanu, y los partidarios d'Enrique II de Castiella.

Primer Guerra Civil Castellana
Parte de Guerra de los Cien Años
Fecha 1351 → 1369
Llugar Corona de Castiella
Resultáu Victoria d'Enrique de Trastámara tres l'asesinatu de Pedro I
Consecuencies
Belixerantes
Pedristas:
Reinu d'Inglaterra
Reinu de Navarra[1]
Reinu nazarí de Granada
Reinu de Mallorca
Enriquistas:
Reinu de Francia
Corona d'Aragón
Comandantes
Pedro I  
Eduardo de Woodstock
Xuan de Gante
Carlos II
Jaime IV[2]
Enrique de Trastámara
Tello de Castiella
Fernando Sánchez de Tovar
Bertrand du Guesclin
[editar datos en Wikidata]

Motivos del conflictu editar

Crisis del poder nobiliariu editar

La Primer Guerra Civil Castellana foi frutu de la división mientres el reináu d'Alfonso XI de la corte de Castiella: una encabezada pola reina María de Portugal, y otra pola amante del rei, Leonor de Guzmán, y que dio al soberanu diez fíos, incluyíu Enrique de Trastámara. El conflictu, dacuando descritu como una guerra de socesión, foi más allá de los dos pretendientes al tronu. La rebelión d'Enrique de Trastámara, que se sostuvo col sofitu de la nobleza castellana, frente al rei Pedro I de Castiella, intentó retayar les atribuciones d'ésti y, sobremanera, la so influencia política. Esta alianza ente'l fíu bastardu del rei Alfonso XI y la nobleza foi percibida pola población como una torga a les lleis que Pedro promulgó nes Cortes de Valladolid de 1351, que promovían el comerciu y l'artesanía y la seguridá de les persones.

Como resultancia, el pueblu llanu sofitó al rei Pedro I, dándo-y el nomatu de Xusticieru, ente que'l so enemigos moteyar el Cruel.

Pedro I de Castiella, el Cruel o el Xusticieru, realizó una política de fortalecimientu de l'autoridá real frente a l'alta nobleza, de la qu'empezó una guerra contra Aragón.

En 1366 Enrique de Trastámara, fíu bastardu d'Alfonso XI, tornó dende Francia, depunxo a Pedro I de Castiella y proclamóse Rei nel monesteriu de Les Fuelgues.

Pedro I y Enrique de Trastámara editar

 
Detalle d'una miniatura de la captura de Don Pedro, de Chanson de Bertrand du Guesclin de Jean Cuvelier, Sieglu XIV, Francia, Central (París).

Fíu y herederu d'Alfonso XI, Pedro I fai frente al baturiciu de l'alta nobleza de Castiella, especialmente de los sos hermanascos Enrique de Trastámara y Fadrique Alfonso de Castiella a quien, por influencia de la so madre, el rei Alfonso XI, apinara d'honores xenerando'l malestar de Pedro y reinar madre.

Tercer fíu illexítimu d'Alfonso XI y Leonor de Guzmán, Enrique foi adoptáu por Rodrigo Álvarez de Asturias, conde de Trastámara, que-y tresmite'l títulu en 1345. La muerte del so padre causó cayida en desgracia de la so madre y la perda del so poder, lo que lu condució a remontase en 1351, fecha de la detención y execución de la so madre por orde de Pedro I de Castiella.

En 1353, Pedro I de Castiella tien 19 años. So la influencia del so amante, María de Padilla, escueye gobernar sosteniendo'l so poder nel pueblu llanu. La so voluntá de fortalecer l'autoridá real dio llugar a que tratara autoritariamente y con durez a la nobleza alta castellana lo que causó qu'esta postrera llueu se remontara abiertamente: el so anterior favoritu,el vieyu Juan Alfonso de Albuquerque, deseosu de devolver el poder a la nobleza, entamaría una alianza ente los príncipes bastardos y el rei Pedro IV d'Aragón.

En Toledo, capital de Castiella, Pedro I castiga brutalmente a los conspiradores y a los sos parientes, declara la guerra a Aragón y matu a trés de los sos mediu hermanos. El Xusticieru convertir nel Cruel.

Entamu de la rebelión y de la guerra editar

 
Enrique de Trastámara retratáu en vida por Jaume Serra
 
Ilustración del sieglu XIV qu'amuesa la cabeza del Rei Pedro I de Castiella clavada nuna pica

Ente 1352 y 1354, la figura emblemática de la rebelión ye'l noble Juan Alfonso de Albuquerque, ex favoritu del rei y reinar madre, quien cayó en desgracia cuando'l matrimoniu ente Pedro I de Castiella y Blanca de Borbón fracasó por cuenta de los retrasos nel pagu de la dote y los malos tratos infligidos pol soberanu a la so esposa. Albuquerque foi l'arquitectu clave de la combalechadura y pagaría el preciu del so fracasu. Abellugar en Portugal y Pedro I, que cuntaba inda col sofitu de los sos hermanascos Enrique y Fadrique, asitiar guardando la frontera con Portugal, pero so la supervisión d'un pariente del so amante María de Padilla. Siendo informáu de callao de les rellaciones ente los sos mediu-hermanos y Albuquerque, lleva a estos a xunise abiertamente a la rebelión, a la que tamién se sumaría un nuevu partíu, compuestu de la familia y aliaos de Juana de Castro, acabante casóse con Pedro I de Castiella gracies a la revesosa anulación del so matrimoniu anterior y abandonao de la mesma forma que Blanca de Borbón.

Hasta 1354, Enrique de Trastámara perpeta actos aisllaos de rebelión, cola ayuda de los sos hermanos. Llevó a cabu la so parte d'un movimientu de resistencia más xeneral, la de la nobleza castellana, que los sos episodios marcó los primeros años del reináu de Pedro I de Castiella. Estes rebeliones fueron duramente reprimíes pol rei, que nun bazcuya n'executar a los agitadores, a pesar del so rangu y de los usos con que se castigaben tales actos (prisión, exiliu o confiscación de tierres y castiellos).

Primer rebelión editar

N'ochobre de 1354, Albuquerque morría envelenáu en Medina del Campo convirtiéndose Enrique de Trastámara nel xefe de la rebelión. Celebrar en Tejadillo, pueblu cercanu a Toro una xunta ente los rebeldes y Pedro quien, a pesar de la vixilancia de que ye oxetu mientres la so estancia, llogra convencer a los infantes d'Aragón y Tello de Castiella, hermanu d'Enrique de Trastámara a abandonar la rebelión. Marcha a Segovia y convoca les Cortes en Burgos onde se votaríen subsidios p'armar un exércitu pa encalorar la rebelión.

En 1355, l'exércitu real toma la ciudá de Toledo, onde la población llevantóse y empezó a executar a los rebeldes. La ciudá de Toro cai en 1356. Estos primeros enfrentamientos beneficien en gran midida al rei. Enrique de Trastámara tien de fuxir y abellugase en Francia col rei Xuan II y el delfín Carlos.

Guerra ente los reinos de Castiella y Aragón editar

 
Miniatura de Jean Froissart (s. XV) describiendo la batalla de Montiel nel so llibru "Cróniques".

Aprovechando l'aselu internu y tomando como sida un incidente ente una flota aragonesa y buques xenoveses, Pedro I de Castiella declara la guerra a Aragón. Ente 1356 y 1361, l'exércitu castellanu invade'l reinu aragonés y conquista delles ciudaes.Coles mesmes Enrique de Trastámara y el so exércitu combaten al llau del rei d'Aragón, Pedro IV el Ceremoniosu. El 18 de mayu de 1361, roblóse la paz en Terrer.

Coles mesmes, ente 1356 y 1360, Pedro I de Castiella matu a los sos enemigos: Juan de La Cerda, Fadrique Alfonso de Castiella, Juan d'Aragón mediohermanu de Pedro IV el Ceremoniosu, Leonor de Guzmán, ente otros.

La dura guerra encabezada por Pedro I de Castiella contra'l reinu d'Aragón y la rensía nacida de les sos exacciones debiliten sustancialmente'l so poder y dexen a Enrique de Trastámara considerar una conquista del reinu de Castiella.

Segunda rebelión editar

Enrique de Trastámara decidió atacar en 1360 y dio en apoderase de la ciudá de Nájera. Mientres tomar de la ciudá, Juan Fernández de Hinestrosa, tíu de María de Padilla y favoritu de Pedro I de Castiella, foi asesináu. En represalia, Pedro I ordena la muerte de dos hermanos d'Enrique y unvia les sos tropes a Nájera n'abril. Enrique de Trastámara ye derrotáu y tien d'abellugase na ciudá. Inexplicablemente, Pedro I de Castiella nun sitia la ciudá y vuelve a Sevilla. El Trastámara abellugar de nuevu en Francia.

Desenvolvimientu del conflictu editar

 
esquierda

Pedro I de Castiella pidió ayuda a Eduardu III d'Inglaterra. Eduardo de Gales —el Príncipe Negru— recluta un gran exércitu y conceder a cambéu del reembolsu de los costos y de la concesión de territorios hispánicos. Asina la guerra se internacionalizó.

El trunfu del exércitu de Pedro na batalla de Nájera dexó-y recuperar el tronu sicasí'l so mediohermanu Don Enrique consiguió escapar. Yá que la guerra con Don Enrique de Trastámara siguía y nun podía faer frente a les sos deldes nel pactu que fizo colos ingleses, el Príncipe Negru retiró les sos tropes. Enrique II de Castiella financiáu polos franceses llanzó un duru ataque contra Pedro I de Castiella, y finalmente, na Batalla de Montiel, acabó cola so vida en 1369.

Enrique II de Castiella foi proclamáu rei y la dinastía Trastámara instaurar en Castiella.

Referencies editar

  1. Salvu cambéu de bandu esporádicu.
  2. Pretendiente al tronu nel exiliu.

Bibliografía editar

  • Valdeón Baruque, Julio, Pedro I el Cruel y Enrique de Trastámara: ¿la primer guerra civil española?, Aguilar, 2003.

Enllaces esternos editar