Primer Guerra de Marruecos

La Primer Guerra de Marruecos o Guerra d'África foi'l conflictu bélicu qu'enfrentó a España col sultanatu de Marruecos ente 1859 y 1860, mientres el periodu de los Gobiernos de la Unión Lliberal del reináu de Sabela II.

Primer Guerra de Marruecos
Parte de conflictos hispano-marroquíes (es) Traducir
Fecha 22 ochobre 1859 → 26 abril 1860
Llugar Norte de Marruecos
Causes Ataque rifeñu a la ciudá española de Ceuta
Resultáu Victoria española
Consecuencies Tratáu de Wad-Ras
Belixerantes
Reinu d'España Sultanatu de Marruecos
Figures polítiques
Sabela II d'España Mohámmed IV de Marruecos
Comandantes
Leopoldo O'Donnell
Segundu Díaz d'Herrera
Juan Prim y Prats
Juan Zavala
Antonio Ros de Olano
Muley el-Abbás Muley Ahmed Abderramán
Fuercies en combate
Exércitu espedicionariu
• 45.000 soldaos[1]
• 3.000 caballos y mulares
• 78 pieces d'artillería
Armada española
• 24 buques de guerra
• 11 buques de tresporte soldaos2 = Exércitu Real
• 140.000 efectivos

Unos 8.000-10.000 muertos en total.[2]
[editar datos en Wikidata]

Antecedentes editar

Dende 1840, les ciudaes españoles de Ceuta y Melilla sufríen constantes incursiones per parte de grupos marroquinos de la rexón del Rif. A ello xunía l'acoso a les tropes destacaes en distintos puntos, sobremanera en 1844, 1845, 1848 y 1854. Les aiciones yeren darréu contestaes pol exércitu, pero al internase en territoriu marroquín el agresores poníen emboscaes. La situación repitir de forma habitual.

En 1859 el gobiernu de la Unión Lliberal, presidíu pol so líder el xeneral Leopoldo O'Donnell, presidente del Conseyu de Ministros y ministru de la Guerra, sol reináu de Sabela II, robló un alcuerdu diplomáticu col sultán de Marruecos qu'afectaba a les places de soberanía española de Melilla, Alhucemas y Vélez de la Gomera, pero non a Ceuta. Entós el gobiernu español decidió realizar obres de fortificación en redol a esta última ciudá, lo que foi consideráu per Marruecos como una provocación.[3]

Cuando n'agostu de 1859 un grupu de rifeños atacó a un destacamentu español que curiaba los arreglos en diversos fortines de Ceuta, Leopoldo O'Donnell, presidente del Gobiernu naquel momentu, esixó al sultán de Marruecos un castigu exemplar pa los agresores. Sicasí, esto nun asocedió.

Entós el gobiernu español decidió invadir el sultanatu de Marruecos cola sida del «ultraxe inferíu al pabellón español poles hordas selvaxes» cercanes a Ceuta. Los auténticos motivos de la espedición colonial, anque se dixo que se trataba de «refaese nes sos fértiles contornes de les nueses perdes coloniales» fueron d'orde internu. Per un sitiu, como señaló un observador de la dómina, p'acabar coles "intrigues cortesanes" que poníen en peligru al gobiernu -«entós O'Donnell inventó la Primer Guerra de Marruecos, guerra inxusta porque los infelices moros daben toes cuantos prestos ciscábamos, inclusive aforcar a los probes diablos que fueren la causa del conflictu; pero yera precisu distrayer a la corte ultramontana cola guerra contra los infieles, que pol so atrasu y probeza vencer con facilidá, y d'esta miente la gloria militar fadría fuerte al gobiernu y mataba les intrigues cortesanes»- y acabar cola amenaza de los pronunciamientos de ciertu xefes militares «buscando derivativos a les ambiciones militares» en forma d'ascensos, condecoraciones y títulos nobiliarios, con grandor d'España incluyida -el mesmu O'Donnell llogró'l títulu de duque de Tetuán-.[4] El Gobiernu español tamién "vio naquel conflictu menor la oportunidá d'ameyorar la imaxe d'España nel esterior y de beneficiase él mesmu del clima patrióticu que los sucesos de Ceuta xeneraron na sociedá española".[3]

La reaición popular foi unánime y tolos grupos políticos, inclusive la mayoría de los miembros del Partíu Democráticu, sofitaron ensin fisuras la intervención. En Cataluña y el País Vascu entamáronse centros de reclutamiento de voluntarios p'allegar al frente, onde s'inscribieron munchos carlistes, sobremanera procedentes de Navarra, nun procesu de fervencia patriótica como nun se diera dende la Guerra de la Independencia.

La fola de patriotismu que s'estendió por tol país, dacuando rayando nel racismu antimarroquí, tamién foi fomentada pola Ilesia católica cuando afaló a los soldaos «a nun volver ensin dexar destruyíu'l islamismu, afaraes les mezquites y clavada la cruz en tolos alcázares».[4]

O'Donnell, home de gran prestíu militar, y xusto nel momentu en que taba en plena espansión la so política d'ampliación de les bases de sofitu al gobiernu de la Unión Lliberal, consciente tamién que dende la prensa reclamar con insistencia una aición decidida del Executivu, propunxo al Congresu de los Diputaos la declaración de guerra a Marruecos el 22 d'ochobre, en recibiendo'l beneplácito de los gobiernos francés y inglés, a pesar de les reticencies d'esti postreru pol control de la zona del estrechu de Xibraltar.

Desenvolvimientu de les operaciones editar

 
El xeneral Prim na guerra d'África, obra de Francisco Sans Cabot.

La guerra, que duró cuatro meses, empecipiar n'avientu de 1859 cuando l'exércitu desembarcáu en Ceuta'l mes anterior empezó la invasión del sultanatu de Marruecos. Trátase d'un exércitu mal forníu, preparáu y empobináu, y con un suministru bien deficiente,[ensin referencies] lo qu'esplica que de los cerca de 4000 muertos españoles, dos tercios nun morrieren nel campu de batalla, sinón que fueren víctimes del roxura y d'otres enfermedaes. A pesar d'ello asocedieron les victories nes batalles de los Castillejos —onde destacó'l xeneral Juan Prim, lo que-y valió'l títulu de marqués de los Castillejos—, la de Tetuán —ciudá que foi tomada'l 6 de febreru de 1860 y que-y valió a O'Donnell el títulu de duque de Tetuán— y la de Was Ras del 23 de marzu qu'estenó'l camín escontra Tánger, victories que fueron magnificadas pola prensa n'España.[5]

L'exércitu espedicionariu que partió d'Alxecires taba compuestu por unos 45.000 homes, 3.000 mulares y caballos y 78 pieces d'artillería, sofitáu per una escuadra de guerra formada por un navío de llinia, dos fragates de héliz y una de vela, dos corbetes, cuatro goletas, once vapores de ruedes y trés faluchos, amás de nueve vapores y trés urcas qu'actuaron como tresportes de tropes. O'Donnell estremó les fuercies en tres cuerpos d'exércitu, nos que punxo al frente a los xenerales Juan Zavala de la Ponte, Antonio Ros de Olano y Ramón de Echagüe. El grupu de reserva tuvo sol mandu del xeneral Juan Prim. La División de Caballería, al mandu del mariscal de campo Félix Alcalá Galiano, taba compuesta por dos brigaes, la primera al mandu del brigadier Juan de Villate y la segunda al mandu del brigadier Francisco Romero Palomeque.[6] L'almirante Segundu Díaz Herrero foi nomáu xefe de la escuadra.

Los oxetivos fitos yeren tomar de Tetuán y la ocupación del puertu de Tánger. El 17 d'avientu desamarraron les hostilidaes pola columna mandada por Zabala qu'ocupó la sierra de Bullones. Dos díes depués Echagüe conquistó'l Palaciu del Serrallo y O'Donnell púnxose al mandu de la fuercia que desembarcó en Ceuta el 21. El día de Navidá los trés cuerpos d'exércitu consolidaren les sos posiciones y esperaben la orde d'avanzar escontra Tetuán. El 1 de xineru de 1860, el xeneral Prim avanzó en tromba hasta la desaguada d'Uad el-Jelú col sofitu al lladral del xeneral Zabala y el de la flota que caltenía a les fuercies enemigues alloñaes de la mariña. Les esfriegues siguieron hasta'l 31 de xineru, en que foi contenida una aición ofensiva marroquina, y O'Donnell empezó la marcha escontra Tetuán, col sofitu de los voluntarios catalanes. Recibía la cobertoria del xeneral Ros de Olano y de Prim nos lladrales. La presión de l'artillería española esbarató les files marroquines hasta'l puntu de que los restos d'esti exércitu abellugar en Tetuán, que cayó'l día 6 de febreru.

El siguiente oxetivu yera Tánger. L'exércitu viose reforzáu por otra división d'infantería de 5.600 soldaos, xunto a la que desembarcaron les unidaes voluntaries vasques, formaes por 3000 homes, la mayoría carlistes, xunto al batallón de voluntarios catalanes, con unos 450 reclutes de la mesma procedencia. Desembarcaron mientres el mes de febreru hasta completar una fuercia abondo pa la ofensiva del 11 de marzu. El 23 de marzu produció la batalla de Wad-Ras na que venció l'exércitu español y forzó el pidimientu de paz del comandante marroquín Muley Abbás.

Tratáu de Wad-Ras editar

 
La Batalla de Tetuán, por Mariano Fortuny.

Tres un armisticiu de 32 díes, roblóse'l Tratáu de Wad-Ras (en Tetuán) el 26 d'abril, nel que se declaraba a España vencedora de la guerra y a Marruecos perdedor y únicu culpable de la mesma. L'alcuerdu axustó lo siguiente:

  • España amplía los territorios de Ceuta y Melilla a perpetuidad.
  • El cese de les incursiones a Ceuta y Melilla.
  • Marruecos reconocía la soberanía d'España sobre les islles Chafarinas.
  • Marruecos indemnizaba a España con 400 millones de reales.
  • España recibía'l pequeñu territoriu de Santa Cruz de Mar Pequeña -lo que más tarde sería Sidi Ifni- pa establecer una pesquería.
  • Tetuán quedaría so alministración temporal española hasta que'l sultanatu pagara les deldes a España.

La paz que se robló'l 26 d'abril de 1860 dalguna prensa calificar de paz chica pa una guerra grande» argumentando qu'O'Donnell tenía de conquistar Marruecos, anque desconocíen el pésimu estáu en que s'atopaba l'exércitu español tres la batalla de Wad Ras y que'l gobiernu español comprometiérase con Gran Bretaña a nun ocupar Tánger nin nengún territoriu que punxera en peligru'l dominiu británicu del estrechu de Xibraltar. O'Donnell escusóse diciendo qu'España taba llamada «a apoderar una gran parte del África», pero la empresa riquiría «lo menos de venti a venticinco años». Amás, el tratáu comercial robláu con Marruecos acabó beneficiando más a Francia y a Gran Bretaña y al territoriu d'Ifni, al sur de Marruecos, que nun sería ocupáu hasta setenta años dempués.[5] A lo último, les presiones britániques pa caltener el statu quo na zona del estrechu de Xibraltar obligaron a España a sacupar Tetuán dos años dempués.[7]

Consecuencies editar

 
Recibimientu del Exércitu d'África na Puerta del Sol (c. 1860) de Joaquín Sigüenza y Chavarrieta, Muséu del Romanticismu, oleu sobre llenzu.

La Primer Guerra de Marruecos foi un completu ésitu pal gobiernu y aumentó el so respaldu popular, pos llevantó una gran fola de patriotismu per tol país,[4] a pesar de que "el desenllaz de la guerra nun apinó, sicasí, les mires creaes nun clima d'euforia patriótica que nun tenía comparanza na hestoria recién".[7]

La Primer Guerra de Marruecos produció una gran cantidá de cróniques periodístiques -dellos periódicos unviaron corresponsales a la zona-, rellatos, obres lliteraries, cantares, cuadros, monumentos, etc., munches d'elles tiñíes d'un patriotismu grandilocuente y propagandísticu. El corresponsal del diariu La Iberia, Núñez de Arce, escribió nuna de les sos cróniques:[7]

El cielu apurrióme la felicidá de ser testigu de la empresa más grande, más heroica qu'acometió y lleváu a feliz términu la nuesa quería España dende la gloriosa guerra de la Independencia
 
Reus, monumentu al xeneral Prim.
 
Los lleones de les Cortes que fueron fundíos colos cañones prindaos na batalla de Wad-Ras.

Un cantar popular dicía:[7]

El día 6 de febreru

tenémonos qu'alcordar
qu'entramos los españoles
na plaza de Tetuán.
La plaza de Tánger van tomar,

tamién ganaron la de Tetuán

La Diputación de Barcelona encargó al pintor Mariano Fortuny, nacíu en Reus como'l xeneral Prim, una serie de cuadros conmemorativos, basaos nos bocetos que fixera Fortuny na so visita a los principales escenarios de la guerra. Una de les obres que más reconocencia recibió foi una pintura de gran formatu y visión panorámica titulada La Batalla de Wad-Ras, que-y costó dellos años terminar. Pela so parte el gobiernu llevó a cabu una "política de memoria", aprovechando la fola de fervor patrióticu, que s'afiguró en nomes de places, cais y barrios -el barriu de Tetuán de les Victories en Madrid; la plaza de Tetuán y la cai Wad-Ras en Barcelona; o la plaza de Tetuán en Valencia- y en monumentos públicos, como'l llevantáu al xeneral Juan Prim en Reus, la so ciudá natal.[8]

 
Placa n'homenaxe na plaza de Tetuán de Valencia.

Anecdotariu editar

Tres la Primer Guerra de Marruecos, faise acampar al exércitu victoriosu nun escampleru al norte de Madrid, mientres se faen los preparativos pa una entrada triunfal na capital, que nunca asocedió. Alredor del campamentu —que de provisional diba convirtiéndose en permanente— fuéronse instalando comerciantes y creóse el barriu conocíu hasta güei como «Tetuán de les Victories».

Colos cañones prindaos na batalla de Wad-Ras fundiéronse y fixeron dos lleones pa ser asitiaos na entrada del Palaciu de les Cortes.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Cajal Valero, 2012, p. 136.
  2. Cerda Catalán, Alfonso (2004). La Guerra ente España y les repúbliques del Pacíficu, 1864-1866: el bombardéu de Valparaíso y el combate naval del Callao. Editorial Puerto de Palos, páxs. 37.
  3. 3,0 3,1 Fuentes, 2007, p. 215.
  4. 4,0 4,1 4,2 Fontana, 2007, páxs. 299-301.
  5. 5,0 5,1 Fontana, 2007, páxs. 301-302.
  6. Imáxenes de los xefes militares nel Caxón de Xastre [1]
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 Fuentes, 2007, p. 216.
  8. Fuentes, 2007, páxs. 216-217.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource. (26 d'abril de 1860)