Primer República Filipina

La Primer República Filipina, oficialmente República Filipina y tamién conocida como la República de Malolos, foi un gobiernu de curtia vida de Filipines, que foi formalmente establecida cola proclamación de la Constitución de Malolos el 23 de xineru de 1899 en Malolos, Bulacán. La República tuvo oficialmente activa hasta la captura y arrestu d'Emilio Aguinaldo poles fuercies d'Estaos Xuníos el 23 de marzu de 1901 en Palanan, Isabela, eslleiéndose efeutivamente la Primer República, anque Macario Sakay asumió la presidencia y siguió la resistencia contra Estaos Xuníos hasta 1907, cuando foi prindáu y executáu.

Capitanía Xeneral de les Filipines
Primer República Filipina
(de 23 xineru 1899 a 23 marzu 1901)
[[Gobierno Militar de los Estados Unidos en las Islas Filipinas (es) [[Gobierno Militar de los Estados Unidos en las Islas Filipinas (es) Traducir|→]]
estáu desapaecíu
Himnu nacional Marcha Nacional Filipina (es) Traducir
Alministración
Capital Malolos (es) Traducir
San Isidro (dende 29 marzu 1899)
Tarlac (de 21 xunu 1899 a 12 payares 1899)
Forma de gobiernu presidencialismu
Presidente de Filipines Emilio Aguinaldo (dende 23 xineru 1899)
Llingües oficiales tagalu
castellanu
Xeografía
Superficie 298712 km²
Demografía
Población 7 832 719 hab. (1898)
Densidá 26,22 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

L'establecimientu de la República Filipina foi la culminación de la revolución filipina contra l'imperiu español, asocediendo a les anteriores y efímeres República del Kakarong proclamada en 1896 y República de Filipines (o República de Biac-na-Bató) proclamada en 1897 y disuelta tres el Pactu de Biak-na-Bato. La Independencia foi declarada'l 12 de xunu de 1898 y el gobiernu dictatorial d'entós foi reemplazáu por una revolución d'onde surde un nuevu gobiernu lideráu por Emilio Aguinaldo como presidente el 23 de xunu de 1898. El 5 de payares de 1898 constituyóse la República de Negros, subordinándose a l'autoridá de la República de Filipines. El 18 de mayu de 1899 siguió-y la República de Zamboanga, que sicasí foi ocupada al poco pol exércitu d'Estaos Xuníos. Los Estaos Xuníos d'América abolieron la República Filipina n'abril de 1901 y siguieron la ocupación de les islles hasta 1946, cuando la independencia formal foi reconocida.

Historia editar

 
Una sesión del Congresu de Malolos na Ilesia de Barasoain.

La república foi formada dempués de los acontecimientos derivaos de la Declaración d'Independencia de Filipines. Adoptó la Constitución Política de la República Filipina, preparada pola Convención Constitucional filipina na ilesia de Barasoain en Malolos en 1899 pa sustituyir al gobiernu dictatorial establecíu pol Pactu de Biak-na-Bato en 1897. Foi aprobáu por Aguinaldo y diez delegaos pa l'Asamblea de Representantes el 21 de xineru de 1899. La convención antes decidió al presidente Aguinaldo'l 1 de xineru de 1899, la conducción a la so inauguración el 23 de xineru del mesmu añu.

 
Guardias y soldaos de la fuercia revolucionario mientres una sesión nel Congresu.

Guerra Filipín-Americana editar

Les rellaciones tirantes permanecieron mientres la Guerra Filipín-Americana. Emilio Aguinaldo y los sos homes fuxeron al norte de Luzón, tratando d'aguantar a les fuercies americanes.

Aguinaldo foi prindáu por aciu una estrataxema pola cual un batallón d'Estaos Xuníos asemeyaba rindise. El 1 d'abril de 1901 Aguinaldo xuró llealtá a los Estaos Xuníos, terminando formalmente la Primer República y reconociendo la soberanía de los Estaos Xuníos sobre Filipines.

Sicasí, Macario Sakay siguió la resistencia contra Estaos Xuníos tres la declaración oficial d'Estaos Xuníos de final de la guerra en 1902 y asumió la presidencia de la Primer República de Filipines, a la que renombró como República Filipina Tagala, convirtiéndose asina nel segundu presidente non oficial de Filipines.

Sakay foi tamién prindáu por aciu promeses falses d'indultu ya incorporación a un supuestu futuru gobiernu independiente de Filipines. Una vegada húbose voluntariamente apurríu, foi xulgáu por un tribunal militar d'EE.XX., condergáu como bandíu y aforcáu en 1907.

Gabinete editar

Cargu Nome
Presidente Emilio Aguinaldo
Primer Ministru Apolinario Mabini
  Pedro Paternu
Ministru d'Asuntos Esteriores Apolinario Mabini
  Felipe Buencamino
Ministru de Finances y Guerra Xen. Mariano Trías
Ministru d'Interior Teodoro Sandico
  Severino de las Alas
Ministru de Guerra Baldomero Aguinaldo
Ministeriu de Bienestar Social Gracio Gonzaga
Ministru d'Agricultura, Industria y Comerciu Llión María Guerrero
Ministru de Finances Hugo Ilagan
Ministru d'Instrucción Pública Águedo Velarde
Ministru d'Asuntos Públicos y Comunicaciones Máximu Paternu

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar