Primer República Portuguesa

La Primer República Portuguesa (en portugués: Primeira República) desenvolver mientres un periodu de dieciséis años na Historia de Portugal, ente'l final de la Monarquía constitucional en 1910 y el golpe d'Estáu de 1926. La Primer república empezó cola Revolución del 5 d'ochobre de 1910. En 1926 un grupu de militares terminó cola república estableciendo una dictadura militar, conocida como Ditadura Nacional, que se convirtió nel Estado Novo d'António de Oliveira Salazar.

Reinu de Portugal
Primer República Portuguesa
(de 5 ochobre 1910 a 28 mayu 1926)
Ditadura Nacional
República
Himnu nacional Himno nacional de Portugal (es) Traducir
Alministración
Capital Lisboa
Forma de gobiernu República
Llingües oficiales portugués
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 38°42′N 9°11′W / 38.7°N 9.18°O / 38.7; -9.18
Superficie 92391 km²
Demografía
Población 5 969 056 hab. (1911)
Densidá 64,61 hab/km²
Economía
Moneda real portugués (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años de República editar

Tres la sulevación republicana del 5 d'ochobre de 1910, que derrocó al rei Manuel II, en 1911 aprobóse una constitución republicana, inaugurando un réxime parllamentariu con escasu poder en manes del presidente y un sistema bicameral. La república provocó importantes quebres na sociedá portuguesa, especialmente ente la población rural de corte monárquicu, los sindicatos y la Ilesia Católica. Inclusive'l partíu republicanu atopábase estremáu. El sector más conservador dixebrar pa formar el Partíu Evolucionista y el Partíu de la Unión Republicana. A pesar d'eses secesiones, el Partíu Republicanu Portugués (comúnmente conocíu como Partíu Democráticu dempués d'esta dixebra, a diferencia del Partíu Republicanu Portugués anterior a la proclamación de la República), dirixíu por Afonso Mariña siguía siendo la principal fuercia político de la República. Les fuercies opositores empezaron a faer usu de la violencia como métodu p'averase al poder, al nun haber tradición política y parllamentaria realmente democrática, en tantu casi toles facciones polítiques puxaben por tresformamientos radicales qu'acabaren col inmovilismu que caracterizara a la Casa de Braganza..

El Partíu Democráticu (oficialmente Partíu Republicanu Portugués) vio nel entamu de la Primer Guerra Mundial una oportunidá única p'algamar los sos oxetivos: poner fin a l'amenaza d'una invasión per parte d'España y de la ocupación estranxera de les colonies, y dientro del nivel internu, creando un consensu nacional en redol al réxime ya inclusive en redol al partíu. Estos oxetivos domésticos nun se consiguieron, una y bones la participación nel conflictu decretada en 1917 nun yera suxetu de consensu nacional y nun se llogró movilizar a la población, entá ye más hubo hostilidá escontra la entrada na guerra cuando Portugal tuvo d'unviar un contingente de casi 12,000 soldaos a Francia y les tropes coloniales d'Alemaña invadieron la colonia portuguesa de Mozambique. Lo qu'asocedió foi lo contrario, les dificultaes financieres de Portugal torgaron formar un contingente fayadizu pa la guerra, amás que les fuercies armaes nun taben preparaes pa una llucha a escala europea, polo cual les crítiques internes a la entrada de Portugal na guerra causaron que les diferencies ideolóxiques ampliárense. La falta de consensu sobre la participación de Portugal na guerra fixo posible l'apaición de dos dictadures, dirixíes por Pimenta de Castro (xineru – mayu de 1915) y Sidónio Pais (1917-1918), llamáu'l Presidente-Rei.

 
El Presidente Sidónio Pais.

El Sidonismo, tamién llamáu Dezembrismo (español Diciembrismo), contenía ciertos elementos de modernización, pero dichu réxime predicó dalgunes de les soluciones polítiques que seríen emplegaes poles dictadures totalitaries y fascistes del les décades de 1920 y 1930. Sidónio Pais intentó rescatar los valores tradicionales, especialmente la Pátria ya intentó gobernar de forma carismática. Intentáronse abolir los partíos tradicionales y alteriar el modelu esistente de representación nacional nel parllamentu (que, según dicíase, exacerbaba les divisiones dientro de la Patria), al traviés de la creación d'un senáu corporativu y un partíu únicu, el "Partíu Nacional Republicanu", según l'atribución de funciones al so líder. L'estáu llevó a cabu una política económica intervencionista escorriendo a los sindicatos y movimientos obreros. Sidónio Pais tamién intentó restaurar l'orde públicu, convirtiendo la república nun modelu más aceptable pa los monárquicos y los católicos qu'entá siguíen siendo una fuercia político.

El vacíu de poder creáu tres l'asesinatu de Sidónio Pais el 14 d'avientu de 1918 llevó al país a una curtia guerra civil. Nel norte de Portugal proclamóse la restauración de la monarquía'l 9 de xineru de 1919 y cuatro díes más tarde tuvo llugar una insurrección monárquica en Lisboa. Una coalición republicana, dirixida por José Relvas coordinó la represión de los alzamientos utilizando pa ello a los militares lleales al réxime y a los civiles armaos. Tres una serie d'enfrentamientos colos monárquicos, éstos fueron vencíos definitivamente en Porto el 13 de febreru de 1919. Esta victoria militar dexó al Partíu Republicanu Portugués volver al gobiernu y salir triunfante nes eleiciones que tuvieron llugar mientres esi añu, ganándoles por mayoría absoluta.

Busca d'estabilidá editar

Foi mientres esta restauración republicana cuando s'intentó una reforma pa dotar al réxime d'una mayor estabilidá. N'agostu de 1918 escoyóse un Presidente conservador – António José de Almeida (que'l so Partíu Evolucionista xuniérase mientres la guerra al Partíu Republicanu Portugués, pa formar la "Unión Sagrada") – y al so gobiernu dióse-y el poder d'eslleir el parllamentu. Les rellaciones cola Santa Sede que fueren restauraes por Sidónio Pais, fueron calteníes. El presidente usó'l so nuevu poder pa resolver la crisis de gobiernu de mayu de 1921, nomando al Partíu Lliberal (la resultancia de la fusión de posguerra ente los Evolucionistes y los Unionistes) pa preparar les próximes eleiciones.

Unes nueves eleiciones, el 29 de xineru de 1922 inauguraron un curtiu periodu d'estabilidá, nel que'l Partíu Republicanu Portugués volvió ganar por mayoría absoluta, pero'l descontentu con esta situación nun sumió. Hubo munches acusaciones de corrupción política, y los ataques de la oposición amontáronse. Coles mesmes, tolos partíos políticos sufrieron lluches internes, especialmente'l partíu nel gobiernu. El sistema de partíos quedó desacreditado pos el gobiernu del Partíu Republicanu Portugués que saliera de les urnes nun resultaba realmente estable. La oposición de los presidentes a gobiernos d'un solu partíu que disentían col Partíu Republicanu Portugués y el deséu de toos por atropar el poder provocaben la práutica inesistencia d'estabilidá nel gobiernu de la nación. Intentáronse delles fórmules distintes, incluyendo gobiernos d'un únicu partíu, coaliciones y executivos presidenciales pero nenguna d'elles tuvo efeutu, faciendo que l'usu de la fuercia fuera consideráu "la única vía" de la oposición pa imponese si quería esfrutar de los frutos del poder.

 
Bernardino Machado, postreru presidente de la Primera Republica Portuguesa.

Decadencia de la República editar

A mediaos de la década de 1920, la escena política nacional ya internacional faíase favorable a l'apaición d'una solución autoritaria, al traviés de la cual, un gobiernu reforzáu podría imponer l'orde públicu y restaurar la situación política. Les fuercies armaes, que'l so interés políticu aumentara por cuenta de la Primer Guerra Mundial y que los sos líderes nun escaecieren que'l Partíu Republicanu Portugués unviar a combatir cuando los mesmos militares alvirtieron nun tar llistos pa lluchar, averar a les fuercies conservadores, considerándose a los militares reaccionarios como "l'últimu bastión" d'orde contra'l caos que se desenvolvía por tol país.

Hubo enllaces ente políticos conservadores y cargos militares, qu'añadieron les sos demandes políticu y corporativu a la situación. Finalmente'l 28 de mayu de 1926 tuvo llugar la Revolución Portuguesa de 1926, un golpe d'Estáu de les fuercies armaes sofitaes por casi tolos partíos políticos qu'habíen claudicado a los sos proyeutos de constituyir un gobiernu estable y conferíen esa misión al exércitu.

Tal como asocediera col golpe d'estáu de Sidónio Pais en 1917, la población de Lisboa nun intentó protexer a la República, y los mesmos partíos d'esquierda y les sos sindicatos refugaron aguantar el golpe, dexando que l'autoridá pasara a manes del exércitu. Con esto empezó una dictadura militar que caltendría la estructura formal de la República, pero que'l so autoritarismu amodo derivaría nel réxime autocráticu conocíu como Estado Novo l'añu 1932. El Estado Novo caltener nel poder ensin interrupciones hasta 1974, cuando sería derrocáu pola Revolución de los Claveles ya instauraríase la Tercer República portuguesa y asitiaríase la democracia nel país.

Xefatura d'Estáu editar

La Primer República Portuguesa foi un periodu inestable de la Historia de Portugal. En 16 años, ente 1910 y 1926 Portugal tuvo 8 presidentes de la república, un gobiernu provisional y 38 primeros ministros, según una xunta constitucional.

Presidentes editar

Referencies editar

Notes editar

Bibliografía editar

  • Anderson, James Maxwell (2000). The History of Portugal. Londres: Greenwood Publishing Group.
  • Birmingham, David (1995). Historia de Portugal. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hermano Saraiva, José (1986). História concisa de Portugal. Rio de Janeiro: Publicações Europa-América..