Principios xenerales del derechu

Los principios xenerales del derechu son los enunciaos normativos más xenerales que, a pesar de nun ser integraos formalmente nos ordenamientos xurídicos particulares, recueyen de manera astracta'l conteníu d'un grupu d'ellos. Son conceutos o proposiciones de naturaleza axolóxica o téunica qu'informen la estructura, la forma d'operación y el conteníu mesmu de les normes, grupos normativos, conxuntos normativos y del propiu derechu como totalidá.[1]

Principios xenerales del derechu
principio jurídico (es) Traducir y términu llegal
Cambiar los datos en Wikidata

Estos principios son utilizaos polos xueces, los llexisladores, el creadores de doctrina y polos xuristes polo xeneral, sía pa integrar derechos llegales o pa interpretar normes xurídiques que la so aplicación resulta dudosa.

Carauterístiques editar

Los principios xenerales del derechu son enunciaos normativos qu'espresen un xuiciu deontolóxicu alrodiu de la conducta a siguir en cierta situación o sobre otres normes del ordenamientu xurídicu. Cada unu d'estos principios, ye un criteriu qu'espresa un deber de conducta pa los individuos, el principiu o un estándar pal restu de les normes. El faer cumplir los deberes del individuu ye la so prioridá.

Amás aplícase en defectu de la llei y del costume.

Naturaleza y fundamentu editar

Al respective de los principios xenerales del derechu desenvolvióse un discutiniu alrodiu de si ellos son estraños o esternos al derechu positivu, o si son una parte d'él.

Según la posición de la escuela del derechu natural racionalista, güei yá superada, los principios xenerales, seríen principios d'un derechu natural entendíu como orde xurídicu separáu del derechu positivu.

Según la doctrina positivista, tamién yá superada, o siquier en víes de superación na mayoría de los países, los principios mentaos seríen una parte del derechu positivu. Sicasí, nunca podríen imponer una obligación que nun fuera sancionada pol mesmu ordenamientu positivu polo que s'entiende que cada ordenamientu positivu tien los sos particulares principios xenerales y que nun esisten principios xurídicos de calter universal.

La posición racionalista biforca'l derechu en dos órdenes xurídicos específicos y distintos: el natural y el positivu –el primeru conforme a la razón, ye dicir son normes que emanan de la naturaleza y son de calter axiólogico, y el segundu, productu de la voluntá del sistema políticu. Otra posición indica que'l derechu, productu típicamente humanu, ye una obra de la intelixencia humana: ella ye la qu'afaya, desenvuelve y combina criterios qu'enuncien un comportamientu entendíu como xusto; por ello, el derechu tamién ye llamáu xurisprudencia, esto ye, de lo cabal, y la prudencia entiéndese como un vezu de la intelixencia. Magar el derechu, conxuntu de criterios, ye obra de la intelixencia, el so efectivu cumplimientu, el portase los homes d'alcuerdu a los criterios xurídicos, ye obra de la voluntá.

Funciones de los principios editar

Cada principiu tien el so propiu ámbitu d'aición y la so propia efectividá, lo cual nun afecta la contribución de toos a la fin común d'un orde interamericano xusto, democráticu y estable.

Los principios xenerales del derechu tienen trés funciones que tienen incidencia importante nes normes del ordenamientu, estes son: la función creativa, la función interpretativa, y la función integradora.

  1. La función creativa establez qu'antes de promulgar la norma xurídica, el llexislador tien de conocer los principios pa inspirase nellos y poder positivizarlos.
  2. La función interpretativa implica que al interpretar les normes, l'operador tien d'inspirase nos principios, pa garantizar una cabal interpretación.
  3. La función integradora significa que quien va apinar un vacíu llegal, tien d'inspirase nos principios por que'l derechu convertir nun sistema herméticu.

Los principios xenerales del derechu internacional públicu sirven non solo pa emponer l'ordenamientu sinón tamién pa situaciones onde non esti regulada, los principios como'l costume sirven pa emponer a dos países en guerra

El Art 38 del estatutu de la corte internacional de xusticia fala sobre cómo aplicar les convenciones, el costume, los principios xenerales de derechu reconocíos poles naciones civilizaes y decisiones xudiciales pa la interpretación de les normes.

Dellos principios xenerales del derechu editar

Principios d'equidad, llibertá, xusticia, fraternidá, igualdá, inocencia, ente otros..

Principios xenerales del derechu priváu editar

  • Principiu de papu sanu
Esixe una conducta recta o honesta en rellación coles partes comenenciudes nun actu, contratu o procesu. Amás de poner al bien públicu sobre'l priváu dando a entender que se va beneficiar les causes públiques sobre la de los gobernadores o sectores privaos.

Fai referencia al obrar con honradez, veracidá, llealtá, lo que lleva implícita la creencia de que se ta actuando conforme a lo que prescribe l'ordenamientu xurídicu.

El principiu de la bona fe ye de suma importancia en materia d'interpretación de la llei, de los contratos, de la posesión, de la prescripción, del matrimoniu.

Ye de calter absolutu, contempláu na Convención de Viena de 1969 sobre'l Derechu de los Trataos. Nel so artículu 26 diz taxativamente: “tou tratáu a valir obliga a les partes y tien de ser cumplíu por ellos de papu sanu”

  • POST-FACTUM Y LA SOLIDARIDÁ ANTE-FACTUM.

Defínese como unión d'intereses o propósitos ente los países, y la cohesión social ente ellos, basada na dependencia de los Estaos

  • Ayuda humanitaria internacional

L'ayuda humanitaria ye una forma de solidaridá o cooperación, que xeneralmente ye destinada a les poblaciones probes, o a les que sufrieron una crisis humanitaria, como la provocada por una catástrofe natural o una guerra. Tien De siguir los Principios humanitarios d'imparcialidá, neutralidá, humanidá ya independencia operacional.

  • Intervención y non intervención
  • Intervención: Tien que ver con qu'unu o dellos Estaos por mesma autoridá, ensin un títulu xurídicu especial, entemeter nos asuntos internos o internacionales d'otru o otros Estaos.
  • Non Intervención:

El non intervencionismu ye la doctrina en política esterior qu'indica la obligación de los Estaos d'abstenese o intervenir, direuta o indireutamente, nos asuntos internos d'otru Estáu col enfotu de afectar la so voluntá y llograr la so subordinación.

Regulación específica editar

Derechu internacional públicu editar

L'artículu 38.1.c del Estatutu de la Corte Internacional de Xusticia considera a los principios xenerales del derechu una fonte formal del derechu internacional, al llau de la costume internacional y los trataos internacionales, polo cual el tribunal taría obligáu a aplicalos ensin necesidá de qu'esista una llaguna en cuanto al algame d'estos dos últimes fontes; esto ye, opera como fonte autónoma y non subsidiaria.

Arxentina editar

L'antiguu Códigu Civil de la Nación Arxentina, redactáu por Dalmacio Vélez Sarsfield, consagraba -dende 1871- nel so artículu 16, el siguiente enunciáu: "Si una cuestión civil nun puede resolvese, nin poles pallabres, nin pol espíritu de la llei, va atender a los principios de lleis análogues; y si entá la cuestión fora dudosa, va resolver polos principios xenerales del derechu, teniendo en considerancia les circunstancies del casu". Bona parte de la doctrina iusfilosófica nacional entendió a esti enunciáu como una manifestación de la negación de les llagunes xurídiques nel derechu arxentín, ente qu'otros doctrinarios ver como una pauta empobinada al xuez en casos concretos nos cualos nun haya llei que rixa'l casu, por qu'enllene les llagunes del derechu con base al derechu natural.

Colombia editar

La Constitución Política Colombiana de 1991, nel so artículu 230, enseña que los principios xenerales del derechu son criterios auxiliares en casu de insuficiencia de la llei, esto ye, en casu d'escuridá o vacíos normativos, posición antiformalista qu'inflúi na xurisprudencia colombiana dende 1936 –dómina de la "Corte d'Oru"– nuna nueva interpretación del artículu 8 de la Llei 153 de 1887, que, dende un puntu de vista eminentemente influyíu pola escuela de la llibre investigación científica y el conceptualismo alemán, acoyó la equidad y los demás principios xenerales del derechu como punta de llanza pa la solución xusta de los conflictos xurídicos.

España editar

Según l'artículu 1.1 del Códigu Civil, les fontes del ordenamientu xurídicu son la llei, el costume y los principios xenerales del derechu. Y en el so artículu 1.4 enuncia: "Los principios xenerales del derechu van aplicar en defectu de llei o costume, ensin perxuiciu del so calter informador del ordenamientu xurídicu".

Méxicu editar

Nel derechu mexicanu, l'artículu 14 de la Constitución política vixente señala que los xuicios d'orde civil tendrán de fallase conforme a la lletra o a la interpretación de la llei, y a falta d'ésta, va fundar nos principios xenerales del derechu. Esti reenvío, según Rafael Preciado Hernández, venceya'l derechu mexicanu a la meyor tradición iusnaturalista de la civilización occidental. Tamién na Llei Federal del Trabayu nel so artículu 17, faise un reenvío a los principios xenerales del derechu y a la equidad, que ye unu d'ellos. Otramiente, tamién s'establecen nel Códigu Civil Federal, el Códigu de Comerciu, la Llei Xeneral d'Instituciones y Procedimientos Eleutorales, la Llei Xeneral de Salú, la Llei Xeneral d'Educación, y, en práuticamente tolos ordenamientos de calter federal y local, sían sustantivos o axetivos.

Referencies editar

  1. «Principios xenerales del Derechu - Teoría xeneral del Derechu». Facultá de Derechu. Archiváu dende l'orixinal, el 22 de xunu de 2013. Consultáu'l 8 d'ochobre de 2012.

Bibliografía editar

  • Robert Alexy, "Sistema Xurídicu, Principios Xurídicos y Razón Práutica", en biblioteca.org.ar R