El protestantismu[1] ye'l movimientu relixosu-políticu-social empecipiáu a principios del sieglu XVI al envís de reformar la Ilesia católica, y que provocó québrala de la unidá relixosa europea.

Protestantismu
familia confesional cristiana (es) Traducir
Historia
Fundación10 payares 1517 (Gregorianu)
Orixe del nome Protesta de Espira (es) Traducir
Participación empresarial
Formáu por Luteranismu
calvinismu
metodismu
anglicanismu
anabaptismo (es) Traducir
Movimiento de Santidad (es) Traducir
adventismo (es) Traducir
Ilesies evanxéliques
cristianismo carismático (es) Traducir
Restauracionismo (es) Traducir
Movimiento de Restauración (es) Traducir
Iglesias protestantes unidas y unificadas (es) Traducir
Ilesies bautistes
Cambiar los datos en Wikidata

Un monxu, Martín Lutero, profesor de Teoloxía, encabezó'l movimientu, argumentando que la Ilesia dixebrárase de les enseñances bíbliques de Xesús, nel que se basa'l cristianismu, desafiando l'autoridá del papáu.

La so rotura cola Ilesia católica romana punxo en marcha la Reforma Protestante, con doctrines como'l sacerdociu universal, qu'implicaba una rellación personal direuta del individuu con Dios ensin nenguna institución pel mediu o la llibre interpretación de les Sagraes Escritures.

Orixe del términu editar

El protestantismu o protestante foi impuestu como un llamatu peyorativu p'aquel grupu de 5 príncipes eleutores y 14 ciudaes imperiales alemanes que s'arriesgaron a espresar la so protesta, o testimoniu públicu d'oxeción, na Dieta de Speyer de 1529, contra l'Edictu de Worms, que proscribía creer y enseñar les doctrines luteranes naquelles llocalidaes del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu onde entá nun yeren conocíes, pero qu'apurría completa llibertá al cleru pa rebatiles y escorreles naquelles llocalidaes del imperiu xermánicu en que yá s'enllantaron:

Variantes editar

Na Suiza de fala alemana, Ulricu Zuinglio, Ecolampadio y otros empezaron tamién un intentu de reforma de la Ilesia Católica, de calter más fondu y arriquecíu por una teoloxía muncho más ellaborada.

Xuan Calvín foi'l dirixente más destacáu de la Reforma Protestante en Suiza. La Reforma que s'empecipiara casi simultáneamente en Zúrich (Cantón de fala alemana) y Xinebra (francófona) foi estendiéndose gracies al trabayu de munchos pastores y reformadores de la Ilesia per tolos países vecinos. Mesmo llegó hasta Escocia gracies al esfuerciu misioneru del reverendu escocés John Knox que se formó en Xinebra.

La Ilesia d'Inglaterra nun se dexó influyir nun primer momentu pol protestantismu, pero tres la so rotura cola Ilesia de Roma, empezó un paulatín y duldosu acercamientu pa colos ideales reformaos. Anguaño les ilesies de la Comunión Anglicana declárense claramente reformaes.

Fuera d'esi protestantismu, que munchos estudiosos denominen "maxisterial", diose otra aguada, que s'estremó tantu del catolicismu romanu como de les ilesies protestantes de calter nacional. Esta corriente recibe'l nome de Reforma Radical. L'historiador George Williams estrema de la mesma les siguientes corrientes dientro d'esta Reforma: Espiritualistas, Racionalistes y Anabaptistes. Los anabaptistes refugaron la unión de la ilesia cristiana col Estáu y refugaron el bautismu infantil, constituyéndose n'ilesies independientes o segregaes. El mayor apurra a la modernidá folgaría na so persistente promoción de la separación ente la ilesia cristiana y l'estáu, la llibertá relixosa personal y l'exerciciu d'un gobiernu dafechu democráticu nes sos congregaciones.

Asina convivieron en toa Europa dos movimientos protestantes estremaos. El movimientu reformáu, lideráu poles Ilesies reformaes y luteranes, y el movimientu radical qu'acabaría desenvolviéndose en grupos separatistes como los menonites.

 
Ramificación del protestantismu a lo llargo de los sieglos.

Doctrines editar

El protestantismu tien como pilastra básica de la so fe la Biblia, entendida como Pallabra de Dios folgando tola so teoloxía en tres principios xenerales y dos particulares que son esclusivos de la teoloxía reformada (tradicionalmente enunciaos en llatín):

  • Solus Christus: Namái Cristu ye'l que nos da la vida eterna. Nun hai vida eterna ensin él.
  • Sola Fide: La fe na obra espiatoria de Xesucristu ye la única necesidá que tien el ser humanu pa salvar la so alma eterna de la condenación.
  • Sola Scriptura: La Biblia ye la única máxima autoridá en temes de fe, moral y conciencia.

Diferencies ente les ilesies protestantes y la Ilesia Católica editar

  • Nun se reconoz l'autoridá del sumu pontífiz católicu, el papa, como vicariu de Cristu na Tierra, nin a nengún de los patriarques de la Ilesia Ortodoxa. (1 Corintios 3:11 - porque naide puede poner un fundamentu distintu del que yá ta puestu, que ye Xesucristu.)
  • La Biblia ye la fonte única d'autoridá, Sola Scriptura, la tradición eclesiástica nun tien nenguna validez si nun ta sofitada y xustificada na Biblia. (S. Xuan 5:39; 2 Timotéu 3:16; Romanos 15:4).
  • Les decisiones de los conceyos nun tienen autoridá si nun se sofiten en doctrines bíbliques.
  • Pa salvase nun son necesaries les obres nin la caridá (Efesios 2:8,9). Namái aceptar a Cristu como salvador personal (S. Xuan 3:16) per una oración que confiesa la condición del home como pecador y la necesidá de Cristu pa salvase (Romanos 10:9,10). Les bones obres son el frutu de la conversión real al cristianismu, y non un mediu pa la salvación.
  • El serviciu o cultu escarez d'un orde llitúrxicu necesariu.
  • Nun se cree nin se venera imáxenes, vírxenes (sacante nel anglicanismu), santos, persones famoses, persones místiques, etc. Esto ta basáu en munchos versículos bíblicos. El fundamental ta en «Nun vas faer pa ti imáxenes... nun te vas inclinar ante elles nin les sirvirás...» (Éxodu 20:4,5) de los diez mandamientos.
  • L'actu d'arrepentimientu nun riquir una confesión con un sacerdote, sinón ye un actu íntimu ente Dios y les persones pente medies d'oraciones. Cristu ye l'únicu intercesor ante Dios pal perdón de pecaos. (S. Xuan 14:6; Romanos 3:24)
  • Delles ilesies (anabaptistes, baptistes, hermanos, pentecostales y otres evanxéliques) nun bauticen a los naciellos y los que fueren bautizaos, tienen de ser bautizaos de nuevu. Polo xeneral, el bautismu considérase como una decisión consciente. Representa qu'una persona fai la so confesión pública de decidir siguir les enseñances de Cristu pola so propiu voluntá, como un servidor y discipulu (Matéu 28:19,20), pero'l bautismu nun tien validez pa salvar. Per otru llau les ilesies protestantes históriques (anglicanos, luteranos, presbiterianos, metodistes etc...) reconocen y practiquen el bautismu pueril (paidobautismu) non yá como un mediu d'incorporar al neñu a la Ilesia sinón tamién como un signu de la rexeneración, de la filiación y d'actuación de la gracia de Dios.[2][3]
  • El canon de la Biblia pa los protestantes ye de 66 llibros, yá que namái s'acepten como inspiraos aquellos llibros que son propios de la Tanach hebrea (Antiguu Testamentu pa los cristianos), d'alcuerdu a la tradición hierosolimitana, y non d'alcuerdu a la tradición griega (Biblia de los Setenta) usada por San Pablu, que ye la qu'usa la Ilesia Católica.

Los llibros ensin usar polos protestantes son llamaos deuterocanónicos o apócrifos.

  • La estructura interna de les organizaciones protestantes escasamente coincide cola católica, pues los protestantes siguen la estructura de la Ilesia instituyida polos apóstoles cristianos, nun esistiendo cardenales, obispos, papes, monxes o cures (sacante la Ilesia Anglicana y la Luterana).

Nun principiu, los protestantes espresaron les sos posiciones doctrinales per aciu de confesiones de fe, curtios documentos apoloxéticos. Les Confesiones d'Ausburgu espresaron la doctrina luterana. Les confesiones reformaes inclúin tamién la Confesión Escocesa (1560), La Segunda Confesión Helvética (1531) y la Confesión de Fe de Westminster (1647). Los Trenta y nueve Artículos de Relixón de la Ilesia d'Inglaterra tamién suelen ser consideraos reformaos. La Declaración Teolóxica de Barmen, contra'l réxime nazi, y la Curtia Declaración de Fe de la Ilesia Presbiteriana n'Estados Xuníos son exemplos de declaraciones de recién.

La enseñanza relixosa encontóse en catecismos. El Catecismu de Heidelberg y el Mayor y Menor de Westminster son preseos reformaos pa enseñanza d'adultos ya infantes nes Ilesies. Na actualidá denominar Escueles Bíbliques, que siguen el propósitu d'enseñar la pallabra de Dios en grupos pequeños.

Les doctrines de la relixón Católica Romana son refugaes pol protestantismu, al nun considerar qu'apaezan na Biblia, son: el Purgatoriu, la supremacía papal, les oraciones polos muertos, la intercesión de los santos (milagros), la transustanciación (el pan camúdese nel cuerpu de Cristu mesmu), la inmaculada concepción de María, l'asunción de María y la virxinidá perpetua de María [1], coles mesmes la veneración d'estos postreros, tal como'l restu de los homes, y porque contradicía al primer mandamientu "Nun vas tener dioses ayenos delantre de mi" (Éxodu 20:3). Refugu total asina la realización, veneración o cultu a les imáxenes.

Nes ilesies de teoloxía reformada se enfatizó la doctrina bíblica espuesta por San Agustín de la eleición, qu'establez que la salvación ye por pura gracia (favor inmerecíu) de Dios, ensin obres. L'autoridá de les ilesies protestantes entendióse como obediencia namái a la Biblia, suxeta a la interpretación personal, y non como una tresmisión mecánica de los poderes de los apóstoles a los sos socesores.

Dirixentes editar

Los dirixentes del movimientu fueron, ente otros, Ulricu Zuinglio, Xuan Calvín.

Historia de la so creación editar

Magar Martín Luteru nun foi'l primer propursor de la ilesia protestante, por cuenta de que con anterioridá otros yá amosaben el so desalcuerdu cola doctrina de la Ilesia Católica Romana al nun dexar que toos puedan tener accesu a lleer la Biblia (solo podíen lleela los sacerdotes, papa, etc.); pa Martín Luteru foi más fácil espresar el so desalcuerdu cola Ilesia al poder esponer la so inconformidá pente medies d'escritos que fueron posible distribuyilos masivamente pola creación de la imprenta.

Sicasí, cúntase qu'un día Martín Luteru escuchó de los castigos qu'exercía la Ilesia a los pecadores y tamién de los trabayos y pagos p'absolvelos de los pecaos, asina que decidió dirixise escontra la Ciudá del Vaticanu p'aldericar sobre esto col papa. Pero al llegar vio unos grandes luxos na ciudá, polo qu'al regresu a Alemaña decide reformar la Ilesia col pensamientu de volvela a les enseñances de la Biblia, creando asina la reforma protestante.

La Pre-reforma (1366-1517) editar

Denominamos como "Periodu de la Pre-reforma" al periodu vivíu ente finales del sieglu XIV, cuando empezó la protesta wycliffita o lolarda n'Inglaterra, y principios del sieglu XVI, cuando empezó la Reforma protestante coles protestes luterana y zwingliana n'Alemaña y Suiza respeutivamente.

A lo llargo de tou esti tiempu tanto'l Movimientu Lolardo o Wycliffita, como'l Movimientu Husita y la protesta místico-evanxélica de Girolamo Savonarola señalaron de manera oxetiva y frontal l'eleváu nivel d'apostasía del cristianismu medieval, dientro d'una perspeutiva bíblico y evanxélico.

Ente los principales pre-reformadores tán:

John Wycliffe (1324-1384), Jan Hus (1369-1415), Girolamo Savonarola (1452-1498).

Causes de la Reforma editar

La Renacencia científico y lliterario que cola so mentalidá crítica llevó al individuu européu a la dulda suxetiva o oxetiva ya inclusive a la opinión suxetivo y oxetivo contra les enseñances y práutiques de la Ilesia. Foi'l procesu o la confrontación Humanismu vs. Escolasticismu'el que dio les primeres muestres de la fraxilidá de la estructura de la teoloxía escolástica medieval. La Renacencia foi una revaluación integral de tolos postulaos preestablecidos del medievalismu. La falta d'un conteníu espiritual na enseñanza y la presencia de la Ilesia. La forma, la ceremonia y el ritu sagramental esternu predomina sobre lo espiritual, lo interior (Integridá vs. Ceremonialismu y Dogma).

La intervención de la imprenta, nuevu elementu teunolóxicu divulgador tanto del conteníu crítico del pensamientu humanista como de la Biblia, de la patrística y de los criterios ético-teolóxicos y espirituales de los reformadores. El llibru conviértese n'elementu emancipador de les conciencies. Los nuevos descubrimientos xeográficos y astronómicos (América, Oceanía, Colón, Copérnico, Galileo, Kepler). La crecedera ascendente de la ciudá y del so elementu intelectual: La Universidá. De la universidá va salir la Reforma, centru primariu y constante d'esti movimientu revolucionariu.

El fortalecimientu de les monarquíes pente medies de los enunciaos del absolutismu monárquico. Esti fortalecimientu de les monarquíes nacionales europees creó de manera consecuente un bultable resfregón ente los dos poderes. La decadencia de los postulaos dogmáticos de la reforma eclesiástico-cluniacense, y más concretamente de los papes Gregoriu VII, Inocenciu III y Bonifaciu VIII sobre'l poder supremu del papáu. La corrupción de la máxima cúpula del sistema xerárquicu medieval dende principios del sieglu XIV coles cismes d'Avignon y d'Occidente dieron llugar al surdimientu d'esposiciones teolóxiques como les de Xuan de Tauler, de Guillermu d'Occam y de Marcelo de Padua d'una fonderada antipapal. Surde la tesis conciliarista. El creciente fervor nacionalista européu que llevó a mirar con rocea y refugu'l dominiu papal sobre les distintes naciones del vieyu continente. Munchos monarques vieron na Reforma una manera d'afitar l'estáu nacional y el so poder monárquicu o imperial. Nel norte d'Europa hubo casos de países como Suiza, Suecia, etc., onde la Reforma foi unu de los preseos más eficaces de la llucha independista contra los países católicos que los apoderaben. La rápida decadencia del escolasticismu y el resurdimientu de la teoloxía agustiniana con unos calteres renovadores. Vuelve con mayor puxanza la llectura y l'estudiu de la teoloxía de san Agustín en desterciu notable de la teoloxía tomista. La repitida resistencia papal a la realización d'un conceyu que reformara a la Ilesia.

Programa reformador editar

Los reformadores nun se consideraben rebalbos nin herexes, sinón fieles cristianos qu'aspiraben a tornar a les doctrines apostóliques y a anovar la ilesia cristiana na práutica y doctrina.

Los principales reformadores yeren persones de vasta cultura, tanto teolóxica como humanista: Xuan Calvín estudió na Sorbona y el so padre trabayaba con un obispu, Luteru yera monxu y profesor universitariu de Biblia; Zwinglio yera sacerdote y humanista. D'alcuerdu al programa de los humanistes, buscaron nes fontes de l'antigüedá cristiana les bases pa una renovación. Relleeron les Sagraes Escritures; al relleer a los Padres de la Ilesia, (especialmente a San Agustín), afayaron una visión de la fe y una doctrina más bíblica y cristocéntrica. Sicasí, despreciaron tola tradición cultural y relixosa acumulada pola Ilesia dende los primeros sieglos, cuantimás, la sabiduría de los Padres de la Ilesia.

Espardimientu editar

El protestantismu estendióse principalmente ente les clases urbanes y la nobleza, que podíen lleer y teníen sei d'entender meyor la fe. D'unes ochenta ciudaes imperiales llibres, sesenta y cinco adoptaron la Reforma Protestante o la toleraron. Tamién hubo movimientos revolucionarios ente los llabradores (Guerra de los llabradores alemanes), qu'entendieron que la doctrina de Luteru los lliberaba de la servidume; el reformador refugó tala interpretación y -a instancies d'él mesmu- estos fueron reprimíos sangrientamente.

La diseminación de les idees protestantes foi facilitada pola invención de la imprenta, que fizo posible espublizar una amplia lliteratura apologética, bíblica y devocional y fomentó la edición de nueves traducciones de la Biblia en llingües vernácules. Estes revisiones del testu fixeron patente la débil base de delles doctrines medievales. La nueva forma d'encontar l'autoridá, xunto col refugu de la formulación escolástica agora sustituyida por llinguaxe bíblicu, facía difícil a los teólogos católicos romanos rebatila. Nel Conceyu de Trento, los obispos católicos partidarios de Roma optaríen por llindar l'accesu llaicu a les escritures, estableciendo que la Vulgata Llatina yera la única Biblia autorizada y redactando un índiz de llibros prohibíos.

Como resultancia del sofitu de los gobiernos nacionales y locales, la Reforma Protestante llogró ésitu n'amplies árees d'Europa. Fízose predominante nel norte d'Alemaña y n'Escandinavia, na so forma luterana. N'Escocia espolletó la Ilesia Presbiteriana. Tamién les ilesies reformaes fructificaron nos Países Baxos, nes ciudaes suices y nel oriente d'Hungría. Mientres fueron rescataes pa la Roma papal Francia, Polonia, Bohemia, Bélxica, Hungría y amplies rexones d'Alemaña (sobremanera nel sur y l'oeste). Sicasí, col desenvolvimientu de los imperios europeos, particularmente'l británicu, el protestantismu siguió la so espansión. Los sieglos XIX y XX guardaron un fuerte llabor misionera que-y dio algame mundial al movimientu. Anguaño, cálculos estimativos señalen que más de 600 millones de persones profesaríen dalguna de les diverses formes del protestantismu modernu.

Sicasí, al promulgase la Reforma Católica o contrarreforma, empecipióse un programa espansivu del catolicismu n'Europa. Empecipióse entós una desestructuración del protestantismu européu al aisllar en nucleos pequeños los centros de la Reforma de resultes de la espansión de los xesuites.

Protestantismu n'otros países editar

La llegada del movimientu protestante a Iberoámerica foi patrocinada en mayor midida polos lliberales. Pa ellos el protestantismu yera sinónimu de progresu, sobremanera no que tien que ver con educación, enllantando colexos protestantes y moviendo la educación relixosa.

Los lliberales almiraben a los protestantes fuera de Llatinoamérica poles sos sociedaes económicamente espolletes y demócrates. Sicasí tarrecíen da-y llibertá total a esti movimientu y perder protagonismu nos sos países, igualmente tarrecíen “norteamericanizar” la sociedá hispana.

Los principales grupos protestantes estableciéronse en Suramérica de la siguiente forma: Los presbiterianos instaláronse "n'Arxentina en 1836, en Fray en 1859, en Méxicu en 1872, y en Guatemala en 1882. Los metodistes siguen un itinerariu asemeyáu: Méxicu 1871, Fray 1886, Antilles 1890, Costa Rica, Panamá y Bolivia nos últimos años del sieglu" mientres que n'Ecuador, Colombia y Perú establecieron los Baptistes y los pentecostales y una parte de los metodistes.

Referencies editar

Enllaces esternos editar