Provincia constitucional del Callao

La provincia constitucional del Callao ye una provincia peruana asitiada na mariña central del país, que tien rangu departamental y de circunscripción rexonal por mandatu constitucional. Llinda namái cola provincia de Lima pel norte, este y sureste, y colinda pel oeste y el suroeste col Océanu Pacíficu.

Provincia constitucional del Callao
Alministración
PaísBandera del Perú Perú
ISO 3166-2 PE-CAL
Tipu d'entidá provincia de Perú
Capital Callao
División
Xeografía
Coordenaes 12°03′35″S 77°07′40″W / 12.0597°S 77.1278°O / -12.0597; -77.1278
Superficie 145.91 km²
Llenda con Provincia de Lima (es) Traducir
Demografía
Población 1 129 854 hab. (2020)
Densidá 7743,5 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC−05:00
Cambiar los datos en Wikidata

La provincia ye sede de la ciudá del Callao, puertu natural de la ciudá de Lima fundáu en tiempos virreinales que rexunta les mayores infraestructures portuaria ya industrial del país y el so aeropuertu más importante, l'Aeropuertu Internacional Jorge Chávez. La ciudá tópase conurbada dientro de la Lima Metropolitana.

Ye una de les provincies más pequeñes del país y de la mesma la más densamente poblada de Perú. La so estensión ye de 146,98 km², que nun inclúin los 18 km² correspondientes a les islles San Llorienzo, El Frontón, Cavinzas y les Islles Palomino, toes próximes a la so mariña. En 2007, tenía una densidá poblacional media de más de 5,5 mil habitantes per quilómetru cuadráu.hab en 2018 2004765

Historia editar

 
Fortaleza del Real Felipe.
 
Vista del puertu, col submarín BAP Abtao en primer planu.

Historia prehispánica editar

Los restos arqueolóxicos más tempranos de la provincia daten del IX mileniu e.C., anteriores a la revolución neolítica. Otru xacimientu importante ye El Paraísu, que data del periodu arcaicu tardíu, conxuntu arquiteutónicu fechu de piedres y folla, con plataformes superpuestes.

Les huacas Maranga y Bellavista atestigüen l'adelantu y l'organización que tuvieron los sos primeros pobladores, antes de ser incorporaos al Tahuantinsuyo.

Historia colonial editar

Puramente la historia del Callao, empecipióse dos años dempués de la fundación de Lima, cuando frente al mar, ensin acta de fundación dalguna, alzóse'l primer edificiu. Depués al promediar 1639, yá pela redolada habitaben 5000 persones. A partir d'entós, el puertu del Callao recibió meyor atención de los virréis pola importancia del so comerciu marítimu.

Colos años, dende la fortaleza del Real Felipe (construyida en 1746) los españoles refugaron en dos oportunidad a les escuadres de Lord Cochrane ya intentaron bloquiar la xesta llibertadora de José de San Martín, pero la mayoría de chalacos engarró contra los opresores.

Desconozse la fecha exacta de fundación de la ciudá del Callao. Sicasí yá nos primeres mapes de Perú apaez esta ciudá portuaria. Nel mapa de 1635 del cartógrafu Guiljelmus Blaew (15711638) conséñase-y como “V. del Callao” (Villa del Callao) según Lima figura como “V.Lima” o “Los Reis”. Pola cercanía a la capital peruana, mientres el Virreinatu de Perú foi coloquialmente conocíu como'l Puertu de Lima'. Nel añu 1671 el puertu del Callao foi alzáu a la categoría de “ciudá”.

Historia republicana editar

Mientres la Confederación Perú-Boliviana, el 20 d'agostu de 1836 el xeneral Andrés de Santa Cruz decreta la creación de la Provincia Mariniega del Callao, con autonomía política nos sos asuntos internos.

El 22 d'abril de 1857 mientres el gobiernu del Mariscal Ramón Castilla, el Callao ye promovíu, pola Convención Nacional que presidía l'abogáu cajamarquino José Gálvez Egúsquiza, al rangu de Provincia Constitucional. Esta denominación nun implicaba nenguna diferencia práutica frente a les otres dos provincies especiales esistentes entós (la provincia mariniega de Piura y la provincia fluvial de Mainas). La única y capital diferencia fincaba nel fechu de que, mientres toles demás provincies del país ser por mandatu de la llei, el Callao lo yera por mandatu constitucional.

El primer alcalde de la Provincia Constitucional del Callao foi'l coronel Manuel Cipriano Dulanto, desempeñando'l so cargu dende'l 7 d'abril de 1857 hasta'l 1 de xineru de 1858.

Nel añu 2002, dientro del procesu de rexonalización impulsáu pol gobiernu d'Alejandro Toledo Manrique, la Provincia Constitucional del Callao cunta con un Gobiernu Rexonal.

El so actual Presidente Rexonal ye, escoyíu pal periodu 2011-2014, ye'l doctor Félix Moreno, del Movimientu Independiente Chim Pum Callao.

Xeografía editar

 
Llobos marinos nes islles Palomino.

Por cuenta de la so proximidá a Lima, la totalidá de les árees urbanes d'esta circunscripción tópense conurbadas col sitiu orixinal de la ciudá del Callao como parte del área de Lima Metropolitana, configurando un territoriu de paisaxe marcadamente urbano.

La porción sur ente la Costa Verde y el calce del ríu Rímac ye la zona más urbanizada de la provincia, nella atopen los distritos de Bellavista, La Perla, La Punta y la metá sur del distritu de la corralada. Estender na so mayor parte como una zona residencial con instalaciones industriales en diversos puntos de la mesma, principalmente na Av. Arxentina y nes cercaníes del Terminal Marítimu. Les construcciones más antigües atopar nel centru históricu y en La Punta, al sureste de la provincia.

La metá norte de la corralada, ente'l Rímac y el ríu Chillón tópase muncho menos urbanizada. Ta comunicada cola descrita porción sur peles aveníes Néstor Gambetta y Elmer Faucett, a cual de la mesma comunica cola Av. Canta Callao, que conduz al Conu Norte de Lima. Equí se emplaza l'Aeropuertu Internacional Jorge Chávez, el principal de Perú, y dalgunes poques urbanizaciones, munches d'elles allongamientos de les zones urbanizaes del vecín Distritu de San Martín de Porres, pel este.

La porción más septentrional de la provincia ta ocupada pol Distritu de Ventanu y el Distritu d'El mio Perú. Ye la zona con una media área urbanizada. El territoriu atopar ente la mariña y una rimada menor que la dixebra de les provincies al este. Tien un terrén grebu, arenosu y onduláu. Comunicar por aciu l'allongamientu de la Av. Néstor Gambetta, formada peles aveníes Indoamérica, Carretero Ventanu y Xúpiter.

La Rexón Callao ta allugada na mariña central peruana, a 14 km del centru de Lima, nuna amplia badea protexida poles isla San Llorienzo, El Frontón y Cavinzas y pol castru Redondo, na desaguada del ríu Rímac. Pel norte llenda col distritu de Santa Rosa; pel sur col distritu de San Miguel; pel este colos distritos de La Corralada de Lima, Puente Piedra y San Martín de Porres; pel oeste col Mar de Grau.

  • Creación: 20 d'agostu de 1836
  • Superficie: 129 km²
  • Latitud sur: 12° 3' 49"
  • Longitud oeste: 77° 9' 13"
  • Densidá demográfica: 6 797,5 habitantes/km²
  • Población:
  • Total: 876 877[1] habitantes.
  • Homes: 49,1%.
  • Muyeres: 50,9%.
  • Capital de la rexón: Callao
  • Altor de la capital: 7 msnm
  • Númberu de distritos: 7
  • Clima: templáu pel branu, templáu y húmedu pel hibiernu. Dende fines d'avientu hasta empiezos d'abril la temperatura bordia los 30°C. D'abril a mediaos d'avientu'l puertu casi siempres ta so un techu de nubes. El mugor avérase, la mayor parte de los díes, a 100% de saturación. Los díes más fríos raspien los 11°C. Mientres el día'l vientu sopla del mar a la tierra; mientres la nueche, en sentíu contrariu.

Alcontrada na zona centro-occidental de Perú, llinda pel norte, este y sur cola ciudá de Lima, capital del país (al norte col distritu de Santa Rosa, al este colos distritos de Puente Piedra, San Martín de Porres y Lima, al sur col distritu de San Miguel; y pel oeste, col océanu Pacíficu). Allugar ente les coordenaes 11°47'50" a 12°07'30" de latitud Sur y 77°04'40" a 77°11'40" de longitud Oeste.

El so ámbitu territorial tien una área total, incluyendo la superficie de les sos islles, de 148,573 km².

Gobierno editar

Los asuntos de Gobiernu llocal estremar en dos niveles. Los asuntos d'orde rexonal gobernar el Gobiernu Rexonal del Callao que la so sede atopar nel distritu del Callao (Av. Elmer Faucett) y de Bellavista (Av. Juan Pablo II).

Autoridaes rexonales editar

Municipales editar

 
Distritos del Callao

Los asuntos ediles (llimpieza, promoción del deporte, servicios básicos de la comuña) alministrar la Municipalidá Provincial del Callao que la so sede atopar nel distritu del Callao. Paralelamente, cada distritu tien la so propia Municipalidá Distrital que s'ocupa de los asuntos municipales nes sos respeutives xurisdicciones.

División alministrativa editar

La provincia atópase estremada en 7 distritos.

  1. Callao (Corralada) (46,94 km²)
  2. Bellavista (4,55 km²)
  3. Carmen de La Llegua-Reynoso (2,12 km²)
  4. La Perla (3,05 km²)
  5. La Punta (0,75 km²)
  6. Ventanu (73,52 km²)
  7. El mio Perú (2,47 km²)

* El restu del so territoriu correspuende a les islles de San Llorienzo y El Frontón y los castros de Formigues de Fuera, Palomino y Roca Covanosa con 17,630 km² en total.

Fonte: Plan urbanu direutor del Callao 1995 - 2010

Población editar

Anguaño, la Provincia Constitucional del Callao tien una población de 876 877 habitantes (resultancia del censu nacional de población del 21 d'ochobre de 2007 publicáu en xunu de 2008) que s'asientan sobre l'área urbano y rural de la mesma. Ye importante destacar que gran parte de la conurbación Lima-Callao o tamién llamada Lima Metropolitana allúgase sobre esta Provincia qu'inclúi a la orixinaria ciudá-puertu del Callao.

Economía editar

 
Puertu del Callao.

Ye'l primer puertu del país y el más importante, pos apuerten buques de tol mundu. Les principales fontes d'ingresos provienen del terminal marítimu y la pesca, por cuenta de la gran variedá d'especies marines. El terminal pesqueru de Ventanu ye bien variáu y económicu. Dempués de Lima, el Callao ye la ciudá más industrializada del país; una de les industries de magnitú ye la rellacionada col so terminal marítimu, alministráu pola Empresa Nacional de Puertos, ENAPU. Los sos grandes molinos pulvericen aproximao'l 80% del total del maíz peruanu. Tamién tien importantes fábriques de productos de lleldos, alimentos envasados, fideos, bebíes, postres y chocolates, y non menos importantes son les sos industria químicu y les de texíos.

Mención especial merez el Serviciu Industrial de la Marina (TORCA), dependiente de la Marina de Guerra de Perú, onde se dan serviciu d'arreglu y caltenimientu a los buques del mundu; y non yá eso los talleres y graes d'esti inmensu estelleru fabrica naves de guerra como'l casu de les poderoses fragates lanzamisiles "Lupo" so patente italiana. Por ser una zona desenvuelta ya industrial la so economía depende de les esportaciones del país y de les sos importaciones consolidándose una economía que compite col departamentu de Lima nos sos distintos rubros.

Educación editar

  • Colexos públicos y privaos:
  • Total: 997
  • Educación inicial: 399
  • Educación primaria: 390
  • Educación secundaria: 208

Tresporte editar

El Callao atópase perfectamente articulada cola capital de la República y col restu del territoriu.

Aeropuertu internacional editar

L'Aeropuertu Internacional Jorge Chávez (códigu IATA: LIM, códigu OACI: SPJC) ta allugáu na Provincia Constitucional del Callao, próximu al puertu y a 10 km del centru de Lima. Ye'l principal aeropuertu de Perú, pos concentra la gran mayoría de vuelos internacionales y nacionales del país, sirviendo a más de 11 200 000 pasaxeros per añu.

L'Aeropuertu Jorge Chávez ye consideráu como unu de los más modernos y con mayor tráficu de pasaxeros d'América Llatina. El so allugamientu estratéxicu nel mediu de la mariña oeste d'América del Sur convertir nun importante hub del sub-continente. Destaca polos sos enormes proyeición na conexón de vuelos ente les Américas, Asia-Pacíficu y Europa, lo que traxo de resultes una crecedera sostenida nel fluxu de pasaxeros, carga y corréu. Anguaño ye HUB d'operaciones para de l'aereollinia colombiana Avianca Perú quien adquirió la empresa TACA Perú y de la chilena LAN cola so asociada LAN Perú. Ye l'únicu aeropuertu del mundu onde dos aereollinia estranxeres utilizar coles mesmes como hub rexonal.

Turismu editar

Sitio naturales editar

  • Güelgues de Ventanu, ye una zona de Reserva Ecolóxica Rexonal que dexa la esistencia de biodiversidá en flora y fauna. La so estensión ye de 600 hai pero solu 312 hai tán declaraes "Zona de Reserva Ecolóxica Rexonal". La so xeoloxía deber al afloramientu d'una llava volcánica consecuente del movimientu teutónicu que formó la "Fuesa de Lima", siendo la so principal fonte'l ríu Chillón. Tien 12 espeyos d'agua. D'ellos trés artificiales y los demás naturales. Tien un ecosistema abiertu que recibe, retién y vence nutrientes que proceden del continente y del mar. Ello déxa-y la esistencia de vexetación terrestre, acuática y somorguiada, inseutos, reptiles, 62 especies d'aves, ente les que destaquen la gavilueta gris, de Franklin, rayada, peruana, garza blanca y azul, coríu coloráu y mariellu, Santa Rosita, gallareta, cigoñal, guardacaballo, etc.
  • Isla San Llorienzo, allugada 4 km al nordeste del Callao, con una altitú de 404 msnm, una área de 16.48 km², 8 km de llargu y 2 km d'anchu. La so fauna nun ye bien variada, yá que ta conformada por aves y abondosos peces.
  • Isla El Frontón, castru allugáu detrás de la isla San Llorienzo, tamién conocida como la isla del Muertu. En 1917 foi construyida la primer prisión, mientres el Gobiernu de José Pardo.
  • Islles Palomino, allugaes a 7 km del Callao, compuestes por dos pequeñes islles de crestes blanques. La primera, presenta túneles que lu traviesen de llau a llau, según la mayor cantidá de fauna compuesta principalmente por llobos marinos de pelo chusco. Na segunda isla, concéntrense y abelluguen los llobos enfermu y vieyu razón pola cual conózse-y sol nome de "L'Hospital". A metá de camín escontra les islles Palomino, esiste un afloramientu predresu denomináu "El Camotal", dichu llugar tuvo xuníu al restu del Callao hasta 1746, añu nel qu'un tarrecible terremotu fundió parte d'esti importante gordón mariniegu.
  • Islles Cavinzas, allugaes aproximao a 7 km de la badea del Callao, de 67 msnm, habitáu principalmente por aves guaneras, tien covarones y covarones naturales. Agora ye un paraísu d'aves guaneras, pelícanos, piqueros, guanay, chuitas, Piqueros, patillos, gaviluetes de diverses variedaes, etc. Tamién habitaes por elo pingüín de Humboldt. Los castros llámense Arquillo y la Vilba.

Sitios culturales editar

  • Fortaleza del Real Felipe, foi construyida con piedra con calicanto ente 1747-1774, a un costo de tres millones de pesos, pa protexese de los corsarios y pirates que incursionaban nesta parte del continente. Bautízase-y Real Felipe n'honor del rei d'España Felipe V de la Casa de Borbón. La fortaleza tien una forma pentagonal, con murios de 4 m d'altor nun perímetru esternu de 1580 m, arrodiaos por un foso d'agua de 16 m d'anchu por 2.5 m de fondura; adicionalmente tenía un sistema de terremplénes que consiguíen despintar la fortaleza de les observaciones dende alta mar.
  • Complexu arqueolóxicu El Paraísu (distritu de Ventanu), tamién ye conocíu como'l Palaciu de Chuquitanta, perteneció a la cultura Lima, ocupáu ente'l 2273-1908 e. C. Ta allugáu na marxe esquierda del ríu Chillón, a 5 km de la so desaguada. Tien una estensión de 60 hai, tien forma d'O empobinada escontra la desaguada del ríu. Consta de 8 templos ceremoniales qu'ocupen 8 hai. El so monumentu más antiguu ye conocíu como la Huaca Pampa los Perros allugáu na parte sur. Escaváu y reconstruyíu pol arqueólogu Frederic Engel en 1965. Anguaño Monumentu Nacional.[2]
  • Conxuntu arqueolóxicu Oquendo, nel ex fundo Oquendo tópense los restos d'una ciudá cercada del Entemediu Tardíu (1200 a 1470 d. C.) que perteneció al Señoríu de Collic o Collique. Conformáu pol Palaciu Oquendo, los Murallones y caminos epimurales del ríu Chillón. El Palaciu Oquendo, una construcción inca (1470 - 1535 d. C.) que pa dellos investigadores sería una cortil de calter alministrativu, y p'otros, una casa de veranéu del Inca.
  • Huaca cerro Culebra (distritu de Ventanu), foi escaváu pol arqueólogu Stumer ente 1952-1953. Allugáu na marxe derecha del ríu Chillon, xunto al cuetu Cucaracha o Chivateros, toma 35 hai. Conformada por 3 árees bien definíes: (a) Estructura principal, edificiu o templu, (b) Área de viviendes (Oeste) y (c) Área de vivienda (Esti). Al llau sur de la pirámide asítiase un mural polícromo de 28 m de llongura formada por 6 paneles separaos por temes. 11°56′24″S 77°7′0″W / 11.94000°S 77.11667°O / -11.94000; -77.11667
  • Muséu Submarín Abtao, ye un submarín de combate, convertida nun muséu flotante. Tuvo al serviciu de Perú por 48 años y mientres la so vida útil completó 5003 inmersiones, atópase allugáu la Plaza Grau del Callao. L'Asociación de Submarinistes de Perú convertir nel primer submarín muséu d'América Llatina abriendo les sos escotilles al públicu la Fecha|28|1|2004]]. Ente les atraiciones que tien el muséu Abtao tán los videos y un programa qu'asemeya un combate, los visitantes ingresen a los diversos compartimientos del sumergible nun percorríu empuestu d'unos 35 minutos de duración. Ellí van conocer los compartimientos de torpedos, bateríes de proa colos agospiamientos pa Oficiales, el Puestu Central onde se comanda y controla toles operaciones por aciu los periscopios, radar, sonar, estación d'inmersión, gobiernu, manifold hidráulicu y d'aire, bateríes de popa colos servicios de cocina, comedor y agospiamientu de personal subalterno, la sala de maquinas colos sos pimpanos motores diesel y el compartimientu de motores onde s'alluguen los motores llétricos de propulsión n'inmersión y los tubos llanza torpedos de popa.
  • Muséu Naval Capitán de Navío Julio J. Elias Murgia, allugáu na Av Jorge Chavez 123. Creáu la Fecha|14|11|1958}} anguaño brinda los servicios de biblioteca y videoteca especializada. Ye l'únicu muséu qu'amuesa oxetos personales de Miguel Grau Seminario como: el so reló d'oru, qu'uso en vida; espada, kepí, ximielgos, condecoraciones, charreteras, cubiertos, llibros de navegación; l'orixinal de la carta d'agradecimientu pola unviada de prendes personales de la vilba del Capitán de fragata chilenu Arturo Prad, quien morriera a cantu de la fragata Esmeralda nel combate de Iquique en 1879; y medayes daes pol so valor y heroísmu en munchos combates. Tamién se topa depositáu nun sarcófagu un fragmentu de la tibia del almirante Grau, el "Caballeru de los Mares", únicu restu que pudo recuperase tres el so inmolación nel Combate de Angamos. Amás espón cuadros, escultures, prendes y diversos oxetos de los héroes navales peruanos, según delles pieces arqueolóxiques. La historia del Muséu Naval remontar al añu de 1918 col treslláu ya instalación del mástil de la Corbeta Unión, nave que participara na guerra del Pacíficu (1879-1883).
  • Muséu de la fuercia d'aviación naval, allugáu en Av Faucett e/n. Exhíbese modelos a escala de la evolución d'aeronaves dende 1919 coles que cuntó esta fuercia d'Aviación Naval de Perú.
  • Muséu de la fuercia de submarinos, allugáu na base naval del Callao. La historia de la Fuercia de Submarinos nel Perú empecipiar col llanzamientu del prototipu esperimental nel puertu de Paita la Fecha|12|10|1879}}, realizáu pol inxenieru Federico Blume, hasta los modernos submarinos modelu 209. Exhíbese amás les distintes insinies de les fuercies de submarinos de les armaes de distintos países.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar