Provincia de Salerno

La Provincia de Salerno (italianu: Provincia di Salerno ) ye una provincia de la rexón de Campania, n'Italia. La so capital ye la ciudá de Salerno.

Provincia de Salerno
Alministración
PaísBandera d'Italia Italia
Rexón Campania
ISO 3166-2 IT-SA
Tipu d'entidá provincia d'Italia
Capital Salerno
President of the Province of Salerno (en) Traducir Michele Strianese
División
Xeografía
Coordenaes 40°41′N 14°46′E / 40.68°N 14.77°E / 40.68; 14.77
Superficie 4917.47 km²
Llenda con Ciudá metropolitana de Nápoles, Provincia d'Avellino y Provincia de Potenza
Demografía
Población 1 075 299 hab. (1r xineru 2021)
Densidá 218,67 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00 y UTC+02:00
provincia.salerno.it
Cambiar los datos en Wikidata

Tien una área de 4954,16 km² y una población total de 1.108.509 hab. (2014).[1] Hai 158 conceyos na provincia.[2]

Descripción física editar

 
Mariña Amalfitana

Pola amplitú del territoriu, qu'entiende munches entidaes históricu-xeográfiques, ye una de les provincies más variaes y heteroxénees d'Italia.

Al norte, na frontera cola ciudá metropolitana de Nápoles, atópense dos árees distintes: l'agru nocerino sarnese, la zona menos estensa de la provincia (170 km²), pero la más poblada (300.000 hab. con una densidá de población de casi 1800 hab/km²),[3] fertilizada poles ceniza vesubianas y regada pel ríu Sarno, y la mariña Amalfitana (parte meridional de la península Sorrentina, Patrimoniu Unesco).[4] Siguiendo escontra sureste atópase la capital provincial, Salerno, que s'alluga nel puntu onde'l valle del ríu Irno desagua nel mar Tirrenu, ente les estribaciones de los montes Lattari y Picentinos.

Más a este hai la llanura del Sele o de Paestum, una tierra malsano y buelguizo hasta'l sieglu XX, güei zona d'elevada productividá agrícola y de gran vocación turística. Al norte de la llanura apaecen les llombes y montes del Altu y Mediu Sele, na frontera cola Irpinia. A la fin, más allá del Sele, atópense les amplies árees del Cilento y del Valle di Diano, territorios predominantemente montascosos y con abondosa vexetación. Por cuenta de la so difícil accesibilidá, permanecieron por enforma tiempu aisllaos de los fluxos de tráficu, calteniendo'l so conxuntu paisaxísticu y históricu que foi declaráu parque nacional y Patrimonio Unesco.[5]

Orografía editar

Los altores principales son el Monte Cervati (1898 m) y el macizu de los Alburni col Monte Panormo (1742 m), que pertenecen a los Subapeninos lucanos; el Polveracchio (1790 m) y el Accellica (1660 m), que pertenecen a los Apeninos campanos. Los valles de mayor dimensión son el Valle di Diano, el valle del Sele y el del Calore.

La mariña de la provincia de Salerno estender por unos 220 km, dende Positano a Sapri; la morfoloxía de la mariña ye bien varia: la parte norte correspuende a la famosa mariña Amalfitana, aspra y abrupta; la parte central ye plana y ye carauterizada por una amplia sablera, flanqueada por una pineda llozana, que s'estiende por más de 50 km dende Salerno a Agropoli, pasando por Paestum; la parte sur, felicidá "Mariña Cilentana", estender por unos 100 km dende Agropoli a Sapri y ye carauterizada pol continuu alternase de puntos aspros y predresos con sableres amplies y arenoses.

Hidrografía editar

 
Dique de Persano nel ríu Sele

El territoriu, predominantemente onduláu, ye ricu en cursos d'agua, el principal de los cualos ye'l ríu Sele, que naz en provincia d'Avellino y desagua na llocalidá Foce Sele, en Éboli, con caudal d'alredor de 70 m³/s. Otros cursos d'agua importante son el so afluente Calore Lucano, el Tanagro, el Bussento, el Sarno y el Alento, que da'l nome a la subrexón cilentana (cis-alento).

Clima editar

El clima carauterizar por iviernos nidios y branos calorosos y secos. La temperatura medio del mes de xineru ye de 10,8 °C; la de xunetu ye de 24,5 °C.[6] La suavidá del clima deber al fechu de que'l territoriu provincial ta bien protexíu de los fríos vientos nororientales (sacante la ciudá de Salerno) y espuestu a los sudoccidentales. El clima ye marítimu, templáu y lluviosu, especialmente nes zones interiores. Los periodos de mayor pluviosidá son la seronda y l'iviernu. Cuando asoceden les libecciate (corrientes húmedes de lebeche que soplen na provincia), amás de les violentes marexaes rexístrense intenses precipitaciones orográfiquessobremanera nes zones más espuestes a esti vientu (Montes Picentinos y Cilento), ónde, con estes configuraciones meteorolóxiques, dacuando cayen bastiazos.

Historia editar

 
Roberto Guiscardo

Los primeros asentamientos humanos conocíos ocupen la parte de la llanura del Sele más cercana a Salerno (conceyu de Pontecagnano Faiano y zones colindantes). En dómina histórica, la provincia foi visitada polos Etruscos que fundaron Nuceria Alfaterna y un asentamientu nel barriu salernitano de Fratte, y sobremanera polos Griegos, que fundaron ende un importante centru de la Magna Grecia: Posidonia, depués rebautizada col nome de Paestum polos Romanos, güei una de les árees arqueolóxiques más importantes d'Italia. Colonos griegos procedentes de Focea fundaron la ciudá d'Elea-Velia, onde nacieron Parménides y Zenón, ente los mayores filósofos de l'antigüedá. Gran importancia tuvo la ciudá d'Éboli que, hasta va unos sieglos, ocupaba una área que s'estendía dende'l Sele al Tusciano, tamién ocupando'l territoriu de l'actual Battipaglia.

Salerno foi probablemente un asentamientu etruscu, depués colonia griega que más tarde foi conquistada o reemplazada por una colonia romana, como otros centros de la provincia, nel tiempu de la segunda guerra púnica. Convertir en colonia ciudadana nel sieglu III e.C.. N'orixe foi un castrum cerca del ríu Irno, al entamu del valle homónimu. Tres la cayida del Imperiu romanu d'Occidente, nesti territoriu tuvo llugar la Guerra Gótica (535–554). Darréu, al traviés del valle del Irno, los Lombardos baxaron dende'l Ducáu de Benevento a Salerno, nesi entós bizantina, y conquistar, constituyendo una sede ducal. Nel sieglu XI el dominiu lombardu foi conquistáu polos Normandos empuestos por Roberto Guiscardo, según la rival República amalfitana. Nesti periodu l'antigua Escuela Médica Salernitana algamó'l máximu de la so rellumanza y la so autoridá foi sancionada por Federico II. Sicasí, el desenvolvimientu de la dinastía normanda llevó a alcontrar nuevos centros de poder, empecipiando asina una lenta decadencia de la provincia.

El territoriu correspondiente a l'actual provincia de Salerno, dende 1273 a 1860, foi una entidá alministrativa perteneciente al Reinu de Sicilia, depués al Reinu de Nápoles y a la fin al Reinu de les Dos Sicilies, col nome de Principato Citra. En 1799 Salerno y parte de la provincia xuntaron a la República Napolitana. Mientres el procesu de la Unificación d'Italia, na provincia hubo munchos miembros de la Carboneria y el Cilento foi teatru de dos motinos en 1828 y 1848. En 1857 producióse la tentativa de revuelta del patriota napolitanu Carlo Pisacane. Darréu Giuseppe Garibaldi, na so marcha escontra Nápoles, goció del sofitu de munchos salernitanos.[7] En 1943 los Aliaos desembarcaron nel golfu de Salerno y, l'añu siguiente, Salerno foi declarada see provisional de la residencia real y de los primeros gobiernos post-fascistes, convirtiéndose, de facto, na capital d'Italia hasta la lliberación de Roma.

Economía editar

 
Limón Costa de Amalfi

Nel sieglu XIX la economía de la provincia algamó una fuerte crecedera. En particular, el sector textil desenvolvióse descomanadamente gracies a les inversiones de delles families suices, que llevaron a una espansión del polu industrial testil en Salerno, Scafati, Angri, Nocera Inferiore, Piedimonte Matese, con un emplegu de 12.000 obreros alredor de 1880.[8] Sicasí, la producción baxó fuertemente a lo llargo del sieglu XX. Nel Reinu d'Italia la industria alimentaria tuvo un fuerte desenvolvimientu, tamién impulsáu mientres el periodu fascista, sobremanera nel agru nocerino sarnese y na llanura del Sele. Ésta foi desecada y la tierra fértil foi asignada a colonos tamién procedentes d'otres partes d'Italia. La construcción del ferrocarril tirrénico sacó del aislamientu a les zones más remotes de la provinciasobremanera'l Cilento. Dempués de la Segunda Guerra Mundial rexistróse un desenvolvimientu industrial, sobremanera pela redolada de la capital.[9]

Güei los sectores principales de la provincia son l'agroindustria, el terciariu y el turismu. Na llanura del Sele, amás de la industria, ye bien desenvuelta l'agricultura y la zootecnia. Les actividaes industriales (química, mecánica, telecomunicaciones etc.) concéntrense sobremanera nes parte septentrional de la provincia y na llanura del Sele. Vietri sul Mare ye famosa pola so cerámica. Al sur de la capital atopen delles queseríes. Ta bien desenvueltu tamién el sector de la pesca, sobremanera la del atún en Cetara.[10]

Típicos de la provincia de Salerno son los siguientes productos:[11]

 
Mozzarella de búfala campana

Turismu editar

Les más conocíes llocalidaes turístiques balnearies a nivel internacional son Amalfi, Positano, Ravello, Praiano, Maiori y Minori na mariña Amalfitana y Sapri, Scario, Castellabate, Marina di Camerota, Paestum, Ascea, Agropoli y Palinuro na mariña del Cilento.

El territoriu provincial tamién ye sede de cuatro parques rexonales (Montes Picentinos, Diecimare, Cuenca Hidrográfica del ríu Sele y Montes Lattari), una reserva natural estatal (la Valle delle ferriere), dos reserves naturales rexonales (Desaguada Sele y Tanagro; Montes Eremita y Marzano), dos árees marines protexíes (Punta Campanella; Santa Maria di Castellabate y Punta Licosa) y dos árees protexíes (Monte Polveracchio y Persano). Nos cantiles y nos montes hai numberosos covarones naturales, como les de Pertosa, Marina di Camerota, Castelcivita, Bussento etc.[12]

Cultura editar

La provincia de Salerno alluga dos sitios Patrimoniu de la Humanidá Unesco: la mariña Amalfitana y el Parque nacional del Cilento y Valle de Diano, colos sitios arqueolóxicos de Paestum y Velia, y la cartuxa de Padula.

Conceyos editar

 
Palaciu S. Agostino en Salerno, sede de la Provincia.

Hai 158 conceyos na provincia.[2]

Referencies editar

  1. Datos ISTAT - 2014 (n'italianu)
  2. 2,0 2,1 Comuni, provincia.salerno.it (n'italianu)
  3. L’esperienza dell'Agru Nocerino Sarnese tra programmazione integrata territoriale y riordino del sistema delle autonomie locali, regione.campania.it (n'italianu)
  4. Mariña Amalfitana, whc.unesco.org
  5. Parque Nacional del Cilento y Valle di Diano, colos sitios arqueolóxicos de Paestum y Velia y la cartuxa de Padula, whc.unesco.org
  6. Clima Salerno - Medie climatiche, ilmeteo.it (n'italianu)
  7. La rivoluzione vittoriosa y la nascita di un nuovo Stato, lacittadisalerno.gelocal.it (n'italianu)
  8. Della industria manifatturiera in Italia, eleaml.org (n'italianu)
  9. L’economia della provincia di Salerno nel 2012, unioncamere.campania.it (n'italianu)
  10. «Tonno, pesca record per la flotta di Cetara», lacittadisalerno.gelocal.it (n'italianu)
  11. Prodotti tipici Salerno, salernoturismo.it (n'italianu)
  12. Cultura y Turismu, provincia.salerno.it (n'italianu)

Enllaces esternos editar