La provincia de Salta[1] o, más de volao, "Salta"' ye una de les 23 provincies qu'hai na República Arxentina. De la mesma, ye unu de los 24 estaos autogobernados que conformen el país y unu de los 24 distritos eleutorales llexislativos nacionales.[2][3] La so capital ye la homónima Salta. Ta allugada al noroeste del país, N.O.A. , llindando al norte con Jujuy y Bolivia hasta'l trifinio Afitáu Esmeralda, onde empieza la so frontera con Paraguái (escontra'l nordés), al este con Formosa y Chaco, al sur con Santiago del Estero, Tucumán y Catamarca, y al oeste con Chile. Con 155 488 km² ye la sesta provincia más estensa, por detrás de Buenos Aires, Santa Cruz, Chubut, Rio Negru y Córdoba.

Provincia de Salta
Bandera de Salta (es) Traducir
Alministración
PaísBandera d'Arxentina Arxentina
ISO 3166-2 AR-A
Tipu d'entidá provincia d'Arxentina
Capital Salta
Gobernador de la Provincia de Salta (es) Traducir Juan Manuel Urtubey
División
Xeografía
Coordenaes 24°47′S 65°25′W / 24.78°S 65.42°O / -24.78; -65.42
Superficie 155488 km²
Llenda con Provincia de Jujuy (es) Traducir, Provincia de Formosa (es) Traducir, Provincia de Chaco (es) Traducir, Provincia de Santiago del Estero, Provincia de Tucumán, Provincia de Catamarca, Rexón d'Antofagasta, Departamentu de Tarija y Boquerón (es) Traducir
Puntu más altu Volcán Llullaillaco
Altitú media 1246 m
Demografía
Población 1 333 365 hab. (2015)
Densidá 8,58 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC−03:00 y America/Argentina/Salta (en) Traducir
Fundación 1814
salta.gob.ar
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Dómina prehispánica (hasta 1535) editar

El ser humanu empezó a poblar la rexón unos 10 000 años antes de Cristu, por aciu migraciones socesives provenientes del norte.

Escontra'l sieglu XV, poco primero de la llegada de los españoles, el territoriu valliserrano y andín taba y ta habitáu polos Atacamas y calchaquíes. Estos postreros constituyíen una diversidá de pueblos que teníen una mesma llingua de mancomún, el cacán. Na Puna habitaben y habiten los Atacamas (o más esautamente autodenominados Likanantai) de fala Kunza, que la so cultura yera asemeyada a la quechua magar ser ancestrales enemigos, una y bones los quechuas yeren una etnia invasora procedente de Perú. Los likanatai llamaos tamién depués "atacamas" yeren sedentarios, dedicar a l'agricultura, con avanzaes téuniques de riego. La ciudá de Tastil, d'orixe lickan-antay, convertir nun activu centru de comerciu, quien instalaron una especie de centru alministrativu en Sikuani (l'actual Chicoana); Tastil foi destruyida xunto a los campusantos ancestrales pa crear una amnesia histórica polos invasores peruanos y altoperuanos quechuas.

Nel Chaco Salteño, en tantu, habitaben y habiten: wichís, chorotes, qom'lek (comúnmente llamaos polos guaraníes: "tobas") y vilelas, dedicaos a la caza y la pesca.

Dómina virreinal (1535-1810) editar

 
Cabildru colonial, güei Muséu históricu del norte.
 
Cabildru colonial de nueche.

Los primeres españoles n'esplorar la zona fueron Diego de Almagro (1535), siguíu de Diego de Rojas (1542), quien pasó pel sur de la provincia.

Mientres los sieglos XVI y XVII, los españoles fixeron dos intentos por establecer una población na actual zona central de Salta; el primeru atayáu, y el segundu con ésitu. En 1566, los capitanes Jerónimo de Olguín, Diego de Heredia y Juan de Barzocana, remontaos contra'l gobernador Francisco de Aguirre, fundaron una ciudá a la que llamaron Cáceres, sobre la marxe esquierda del ríu Pasaje (actual departamentu d'Alce). Anque refundada delles vegaes, con distintes denominaciones —Nuesa Señora de Talavera del Esteco (1567); Madrid de les Xuntes (1592): Talavera de Madrid (1609)— xeneralizóse'l nome Esteco n'alcordanza a l'anterior La nuesa Señora de Talavera de Esteco, d'onde proveníen los habitantes que poblaron les ciudaes posteriores. Constantemente asediada polos orixinarios, acabó destruyida por un terremotu'l 13 de setiembre de 1692.

Meyor suerte tuvo otra ciudá, más al oeste, nes sierres subandinas. Hernando de Lerma, siguiendo órdenes del virréi Francisco Álvarez de Toledo, estableció'l primera pobláu permanente, llamáu San Felipe de Lerma del Valle de Salta, el 16 d'abril de 1582. Pero por diversu motivos, el so nome foi embrivíu a San Felipe de Valle de Salta y darréu a Salta.

La rexón formó parte del Virreinatu de Perú hasta 1776, en que la corona española creó'l Virreinatu del Río de la Plata. El nuevu virreinatu foi depués subdividíu, y Salta quedó allugada, nun principiu, na Gobernación Intendencia de San Miguel de Tucumán (1782) y darréu na Gobernación Intendencia de Salta del Tucumán (1783), xunto con Catamarca, Santiago del Estero, Jujuy, Tucumán y Punir d'Atacama, con capital en Salta (dende 1792). El restu del territoriu formó la de Gobernación Intendencia de Córdoba del Tucumán, actuales Córdoba, San Luis, Mendoza, San Juan, La Rioxa y pequeños sectores occidentales de l'actual provincia de Santa Fe.

En 1794 fundóse la estratéxica ciudá de San Ramón de la Nueva Orán, nexu ente Salta y Tarija.

En 1807 por Real Orde, Tarija foi incorporada a la Intendencia de Salta del Tucumán nos aspeutos militar y eclesiásticu, pero siguía dependiendo de Potosí no alministrativo al momentu de la Revolución de Mayu, fechu que dio llugar al pleitu posterior ente Arxentina y Bolivia sobre la posesión de la ciudá y el so territoriu.

Independencia y lluches civiles (1810-1853) editar

 
Representación de la batalla de Salta.

En xunu de 1810, el cabildru de Salta sumar a la Revolución de Mayu, llegando en 1811 el primer contingente del Exércitu del Norte.

Mientres la guerra de la Independencia Arxentina, la ciudá de Salta foi invadida delles vegaes polos realistes: 29 de xineru-10 de marzu de 1812; 15 d'abril-4 de mayu de 1817, por José de la Serna (Invasión de De la Serna a Jujuy y Salta); 31 de mayu-fines de xunu de 1820, por Juan Ramírez Orozco; 7 de xunu-14 de xunetu de 1821 por Pedro Antonio de Olañeta.[4] Mientres estes ocupaciones, el caudiellu Martín Miguel de Güemes entamó la resistencia y les ofensives patriotes, y llanzó una guerra de guerrilles popularmente llamada guerra gaucha, hasta'l so asesinatu, en 1821.

Cola decisiva batalla de Salta (20 de febreru de 1813), Manuel Belgrano llogró que tol noroeste quedara llibre, anque se caltuvieron esporádicos ataques realistes dende'l Alto Perú hasta 1826.

Consolidada la independencia, Salta fundióse, xunto col restu del país, nel torbolín de lluches ente unitarios y federales, siendo alternativamente gobernada por dambos bandos.

Formación del territoriu de la Provincia de Salta (1814-1943) editar

Bien pocu tiempu dempués de la Revolución de Mayu, en 1814, l'antigua Intendencia de Salta del Tucumán empezó a desintegrarse, y empecipióse un llargu procesu mientres el cual la provincia de Salta foi formando'l so territoriu, metanes disputes con provincies vecines, disputes ente l'Arxentina y países vecinos, guerres coles tribus del Chaco, hasta qu'en 1943 la provincia adquirió la forma y les llendes qu'anguaño tien.

Por decretu del 8 d'ochobre de 1814, el Direutor Supremu Gervasio Posadas estremó la Intendencia de Salta del Tucumán en dos:

El 26 d'agostu de 1826, una revuelta popular dixebró a Tarija non yá de Salta sinón de tola Arxentina, amestándola a Bolivia. Facilitaron ello la Guerra arxentín brasilana, les lluches civiles n'Arxentina y los intentos de ciertos gobernantes salteños por caltener a Tarija como sufragánea de Salta. El Congresu nacional, por llei del 30 de payares de 1826, alzó a Tarija a la categoría de provincia, anque nun volvió yá a territoriu arxentín.

 
Mapa de l'Arxentina, de mediaos del sieglu XIX, onde entá apaecen Salta y Jujuy como una sola provincia.

El 22 de payares de 1834, Jujuy dixebrar de Salta y tresformóse nuna nueva provincia arxentina. Pero la rexón d'Orán, al nordeste de Jujuy, (actuales departamentos d'Orán, Santa Victoria, Iruya, Rivadavia y San Martín) caltúvose xunida a Salta, anque hubo un intentu (1881) de dixebrala y tresformala nuna nueva provincia arxentina, con capital en San Ramón de la Nueva Orán, que nunca espolletó. La unión d'Orán con Salta esplica la interesada forma de ferradura que tien anguaño la provincia.

Sol mandu del Gobernador, el Coronel Juan Solá, en 1879 l'exércitu arxentín llanzó una campaña militar nel Chaco, con cuenta de someter y a los indíxenes de la rexón. Como resultáu de la mesma, el Chaco Central y Austral fueron puestos so la órbita del Estáu Nacional. Na ofensiva fueron muertos millares d'indíxenes, y a les tribus sobrevivientes desaposióse-yos de les sos tierres, que fueron apurríes a colonos, orixe del actual conflictu ente criollos y aboríxenes nel Chaco salteño. Darréu, por Llei N° 1.532 de Organización de los Territorios Nacionales (16 d'ochobre de 1884), l'Estáu Nacional estableció les llendes ente Salta y los Territorios Nacionales del Chaco y de Formosa. La provincia enanchar escontra l'este.

Pol tratáu del 10 de mayu de 1889 con Bolivia, Arxentina arrenunciaba al so reclamu sobre Tarija. En compensación, Bolivia dexaba la Puna d'Atacama —territoriu que, per otra parte, fuera incorporáu a Salta yá en 1816 por Martín Miguel de Güemes—, que s'atopaba en poder de Chile depués de la guerra del Pacíficu (1879-1880). Esta aición boliviana otorgába-y a l'Arxentina un territoriu que formó parte del Virreinatu del Río de la Plata, pero que de fechu taba en manes de Chile, buscando forzar una guerra ente Chile y Arxentina. Como Chile negar a apurrir los territorios vencíos per Bolivia, decidió sometese la cuestión al arbitraxe del estauxunidense William Buchanan, qu'en 1899 dio a Arxentina'l 75% del territoriu en disputa y el restu a Chile. Tamién pol tratáu de 1889 Arxentina dexaba un territoriu que se consideraba hasta entós salteño: les Xuntes de San Antonio. Les concesiones arxentines favorables a Bolivia prosiguieron coles rectificaciones de 1904 (Esmoraca y Estarca) y Yacuiba, Yacuiba recién foi aceptada como boliviana (en territoriu tarijeño) pol Tratáu de llendes Carrillo-Díez de Medina (xunetu de 1925).[5]

Pola Llei N° 3906 (9 de xineru de 1900) creóse'l Territoriu de Los Andes. Por decretu del 12 de mayu de 1900 el Poder Executivo Nacional estremó al Territoriu de Los Andes en tres departamento alministrativos: Susques (norte), que partía cola Provincia de Jujuy; Camperes Grandes (centru), lindante cola Provincia de Salta; y Antofagasta de la Sierra (sur), estremeru cola Provincia de Catamarca.

En 1902 la Provincia de Salta dexó'l pequeñu departamentu de San Antonio de los Cobres (aproximao 5500 km²) por Llei N° 4059, pa ser la capital del territoriu, formándose con ella un cuartu departamentu nel Territoriu de Los Andes.

En 1925 l'Arxentina reconoz la soberanía de la llocalidá de Yacuiba a Bolivia, a pesar de tar al sur del paralelu que porta la llende internacional alcordáu, por cuenta de que Bolivia precisaba caltener una población nel área del Chaco.

De resultes de la rectificación fronteriza debida al tratáu de llendes ente Arxentina y Bolivia robláu'l 9 de xunetu de 1925, y puestu a valir el 11 d'ochobre de 1938[6] la provincia de Salta incorporó en 1941 l'área de Los Toldos, hasta entós bolivianu.[7]

En 1943 el Gobiernu Nacional resolvió eslleir el Territoriu Nacional de Los Andes. Los departamentos de San Antonio de Los Cobres y Camperes Grandes fueron fundíos y reintegrados a la provincia de Salta, constituyendo l'actual Departamento Los Andes. (Susques pasó a pertenecer a la Jujuy y Antofagasta de la Sierra a la Catamarca).

La llende cola provincia de Tucumán foi afitáu por aciu la Llei Nacional N° 22264 dictada pol gobiernu militar y publicada nel Boletín Oficial el 12 d'agostu de 1980.

Organización institucional y dómina contemporánea (1853 hasta'l presente) editar

 
La ciudá de Salta, a fines del Sieglu XIX o principios del Sieglu XX, vista dende la torre de la Iglesia San Francisco

La Convención Constituyente axuntada en Santa Fe, que redactó la Constitución de 1853, foi presidida por un salteño, el Dr. Facundo de Zuviría. Mientres la segunda metá del Sieglu XIX estableciéronse y consolidaron les instituciones del Estáu Salteño (llexislatura, corte, etc.) y definiéronse y dixebraron los roles del gobiernu de la Provincia de Salta y el de la ciudá de Salta, procesu nel cual establecióse la Municipalidá de la Ciudá de Salta.

A fines del Sieglu XIX y principios del XX lleguen a l'Arxentina millones d'inmigrantes italianos y españoles, pero bien pocos aníciense en Salta. Sí, sicasí, ye establecen grupos de sirios y libaneses, quien dan una nueva dinámica a la economía llocal.

A mediaos del Sieglu XX, los vientos del peronismu soplen con fuercia en tol país. Na ciudá de Salta, ye espropiada la sede del elitista club Club 20 de Febreru, que'l so edificiu ye declaráu d'utilidá pública y pasa a pertenecer al gobiernu provincial, como asina tamién delles faciendes nos Valles Calchaquíes, pertenecientes a influyentes terratenientes. Mientres les décades de '60 y '70 la provincia (y tola rexón noroeste del país) yera reparada con rocea dende'l gobiernu nacional, ante la posibilidá del surdimientu de movimientos d'estrema esquierda, como'l Exércitu Guerrilleru del Pueblu.

Salta, al igual que'l restu del país, vivió la dictadura militar (1976-1983) y la violencia política que-y precedió. Sumieron unos 200 salteños, ente ellos l'ex-gobernador xusticialista Miguel Ragone.[8]

A partir de la reinstauración de la democracia (1983) la provincia esfrutó de ciertu aselu políticu, mientres otres provincies del norte sufrieron constantes y repentinos cambeos de gobiernu. Los plazos constitucionales cumpliéronse y cada cuatro años anueva l'alministración. Asocediéronse los siguientes gobernadores:

Organización política editar

Constitución editar

La Provincia rexir pola Constitución de 1998, que reemplazó a l'anterior, de 1986.

En 2003 reformóse un artículu, el referíu a la eleición del gobernador. Hai tres poderes: executivu, llexislativu y xudicial:

Poder Executivu editar

Ye exercíu pol gobernador, escoyíu por votu popular por un periodu de 4 años, y que puede ser reelecto hasta por un tercer mandatu consecutivu (según la reforma de 2003). Na mesma fórmula tamién s'escueye al vicegobernador, quien exerz la presidencia del Senáu provincial en representación del Poder Executivu. El gobernador ye asistíu nes sos funciones por un gabinete de 10 ministros.

Poder Llexislativu editar

Ye exercíu por una llexislatura bicameral:

Cámara de Senadores: 23 escaños, unu per cada departamentu de la Provincia.

Poder Xudicial editar

Ta integráu por una corte de siete maxistraos (un presidente y seis miembros).[9]

Sistema Eleutoral editar

Dende l'añu 2013, el 100% del padrón de la Provincia vota col Sistema de Boleta Única Electrónica. Esto tresforma a Salta, na primer provincia de l'Arxentina n'utilizar exitosamente esti sistema, que tamién utilizar dende 2015 na Ciudá de Buenos Aires.

Al traviés d'esti sistema emítese un votu que cunta con respaldu electrónicu y respaldu físicu (en papel). L'autoridá de mesa apurre una boleta al votante, que ta en blancu y tien un chip ensin información. El votante enserta la boleta nun ordenador que presenta les llistes de candidatos. El votante escueye'l so votu y el mesmu imprímese na boleta y guardar nel chip. El votante puede verificar que'l so votu guardárase correutamente con un llector de chip que presenta la máquina y viendo la impresión.[10]

El sistema de boleta única electrónica evita'l robu de boletas, amenorga descomanadamente la cantidá de votos impugnaos y amenorga la posibilidá de realizar fraudes como'l "voto formiga" o "voto cadena". Por tanto, resulta nun aforru importante d'infraestructura pa los partíos políticos, tantu pa xenerar boletas como para fiscalizar les mesmes. Tamién da más tresparencia a la eleición teniendo un doble verificación.

División alministrativa editar

La capital de la Provincia ye la ciudá de Salta. La provincia estrémase alministrativamente en 23 departamentos, subdividíos en 58 conceyos y 2 delegaciones municipales.

Vease: Conceyos de la provincia de Salta, Comisiones municipales de la provincia de Salta y Organización municipal de Salta

 
División alministrativa de la provincia de Salta y la so capital
Mapa rowspan=1 Departamentu rowspan=1 Superficie (km²) Población (Censu 2010)[11] Conceyos (en negrina: cabeceres departamentales)
  Departamento d'Alce 21 945 57 411 Apolinario Saravia
El Quebrachal
Xeneral Pizarro
Joaquín Víctor González
Les Lajitas
  Departamentu de Cachi 2 925 7 315 Cachi
Payogasta
  Departamentu de Cafayate 1 570 14 850 Cafayate
  Departamentu de la Capital 1 722 536 113 Salta
Villa San Llorienzo
  Departamentu de Cerrillos 640 35 789 Cerrillos
La Mercé
  Departamentu de Chicoana 910 20 710 Chicoana
El Carril
  Departamentu de Xeneral Güemes 2 365 47 226 Campu Santo
El Bordu
Xeneral Güemes
  Departamentu Xeneral José de San Martín 16 257 156 910 Aguaray
Embarcación
Xeneral Ballivián
Xeneral Mosconi
Profesor Salvador Mazza
Tartagal
  Deparamento de Guachipas 2 785 3 187 Guachipas
  Departamentu de Iruya 3 515 5 987 Iruya
Isla de Cañes
  Departamentu de La Caldera 867 7 763 La Caldera
Vaqueros
  Departamentu de La Candelaria 1 525 5 704 El Xardín
El Balta
La Candelaria
  Departamentu La Poma 4 447 1 738 La Poma
  Departamentu La Viña 2 152 7 435 Coronel Moldes
La Viña
  Departamentu de Los Andes 25 636 6 050 San Antonio de los Cobres
Tolar Grande
  Departamentu de Metán 5 235 40 351 El Galpón
San José de Metán
Ríu Pîedras
  Departamentu de Molinos 3 600 5 652 Molinos
Seclantás
  Departamentu d'Orán 11 892 138 838 Colonia Santa Rosa
Hipólito Yrigoyen
Pichanal
San Ramón de la Nueva Orán
Urundel
  Departamentu de Rivadavia 25 951 30 357 Rivadavia Banda Norte
Rivadavia Banda Sur
Santa Victoria Esti
  Departamentu de Rosario de la Frontera 5 402 28 993 El Potreru
Rosario de la Frontera
  Departamentu de Rosario de Lerma 5 110 38 702 Campu Quijano
Rosario de Lerma
  Departamentu de San Carlos 5 125 7 016 Angastaco
Animaná
San Carlos
  Departamentu Santa Victoria 3 912 10 344 Los Toldos
Nazarenu
Santa Victoria Oeste

Trataos interprovinciales editar

Salta forma parte de la Rexón del Norte Grande Arxentín, que la so creación foi suscripta na ciudá de Salta'l 9 d'abril de 1999 ente les provincies de Catamarca, Corrientes, Chaco, Formosa, Jujuy, Misiones, Tucumán, Salta y Santiago del Estero a fines de promover la "integración de les provincies del NOA y el NEA, a los efeutos de llograr na realidá un sistema efeutivu de consensu y aición conxunta ente los estaos partes".

Población editar

Demografía editar

Evolución 1869-2010
Censu Población
1869 88.933
1895 118.015
1914 140.927
1947 290.826
1960 412.854
1970 509.803
1980 662.870
1991 866.153
2001 1.079.051
2010 1.215.207

Evolución de la población hasta 1869:

Población actual:

La población atópase desigualmente distribuyida. La zona más densamente poblada de la provincia ye'l Valle de Lerma, onde s'atopa la ciudá de Salta. La densidá ellí supera los 20 hab./km² . La mesma baxa a menos de 1 hab./km² nos departamentos de Los Andes y La Poma.

Analizando los censos de 1869 hasta agora, reparar un enclín esmolecedor a la concentración de la población na capital provincial. En 1869, d'un total de 88.933 habitantes na provincia, namái 11.716 (13,17 %) vivíen na ciudá de Salta y la so contorna. En cuantes que l'últimu censu, de 2001, d'un total 1.079.051 persones na provincia, 468.583 habitaben nel Gran Salta, lo que representa'l 43,42%.

Carauterístiques sociales editar

 
Vivienda temporaria (puestu) de los pobladores de Incahuasi. Les Cueves. Dpto. Rosario de Lerma. Slata. Arxentina Construyida con adobe y techu de paya. El so altor nun pasa los 2 m y tienen una sola puerta y ensin ventanes.
 
Vistimienta típica de los pobladores de las Cuevas. Salta. Arxentina

Salta, al igual qu'otres provincies del norte del país, ye de cutiu descripta como una provincia feudal,[15][16] por cuenta de qu'entá abasna ciertos problemes de subdesarrollu que lu alloñen de les provincies pampeanas, más industriales, modernes y democrátiques:

Educación editar

Sicasí dellos progresos realizaos nos postreros 20 años, les estadístiques d'educación en Salta entá tán per debaxo de los índices nacionales.

  • Ente la población mayor de 10 años, el 95.33% sabe lleer y escribir (la media nacional ye de 97.39%)
  • Ente los mayores de 15 años, el 16.9% nun completó la enseñanza primaria (media nacional: 14.2%)
  • De los mayores de 20 años, el 5.36% tien un títulu universitariu (media nacional: 5%)[22]

Socesivos gobiernos declararon una llucha contra'l analfabetismu y la deserción escolar, pero les iniciatives topeten contra'l problema del trabayu infantil, bien común nes zones rurales,[23]y toleráu poles mesmes autoridaes.[24]

Pa la educación cimera esisten cuatro universidaes: la Universidá Nacional de Salta (see en Salta Capital, subsedes en Orán, Tartagal, San José de Metan y Rosario de la Frontera) , una universidá privada d'orientación católica, la Universidá Católica de Salta, la Universidá Provincial d'Alministración Pública (primer nel so tipu en tola Arxentina, y en procesu d'organización siendo'l so rector el Dr. Roberto Luciano Robino); y l'universidá empresarial sieglu 21, con sede en Córdoba. Esiste tamién un importante númberu d'establecimientos d'educación cimera non universitaria (terciarios), qu'ufierten numberoses carreres, dalgunos de los cualos algamaron un escelente nivel académicu. Ensin cuntar les universidá a nivel nacional con sede na provincia

Llingua editar

La gran mayoría de la población fala español castellanu. Tres 400 años de contautu col español, los idiomes indíxenes siguen conviviendo na actualidá col castellanu pero'l so usu mayoritariu depende de la zona de la provincia - el cacán, utilizáu polos calchaquies, el quechua y el aimara Per otra parte caltuviéronse munchos de topónimos indíxenes en tola rexón, como asina tamién delles pallabres, utilizaes na fala cotidiana por toles clases sociales: yapa (aumentar, amestar), chango (nuevu, neñu),guagua(ñácaru) etc.

Na rexón oriental de Salta, estremera con Chaco y Formosa, que fai relativamente pocu tiempu foi incorporada a la provincia, hai miles d'indíxenes qu'entá falen los sos idiomes ancestrales. Los dos principales son el wichí (faláu por unes 30.000 persones) y el chiriguano, un dialeutu del guaraní (utilizáu por unes 20.000 persones). Hai tamién otres cinco llingües indíxenes, falaes por unes 15.000 persones.

Relixón editar

Interior de la catedral.

La mayoría de la población (alredor del 91%[25]) xunta a la ilesia católica. Pero ente que les clases alta y media profesen el catolicismu formal, los habitantes de zones rurales suelen profesar un catolicismu sincréticu, hibridáu con antigües creencies ancestrales indíxenes. Entá perviven, na rexón occidental de la provincia, el cultu a la Pachamama, y nun ye inusual ver, na sala de delles cases, la figura d'un Ekeko.

Los inmigrantes sirios y libaneses llegaos a principios del sieglu XX introducieron el cristianismu ortodoxu del ritu antioquiano,[26] que cunta con un importante númberu de adeptos en Salta, Tartagal y otres ciudaes importantes.

Los protestantes, nes sos distintes espresiones, tienen tamién una presencia destacable. Hai anglicanos,[27][28] metodistes, luteranos, Adventistes del Séptimu Día etc.

La congregación cristiana de los Testigos de Xehová representa 0,46% de devotos de la provincia, lo cual ye minoría del total de la población. Los sos centros de xuntes céntrense'l la capital pero tamién hai nel interior de la provincia, entamen asamblees pa convidar a los habitantes y faen predicación de casa en casa con publicaciones n'idiomes orixinarios como'l quechua y aimara pa les persones que nun falen l'español.

Tamién hai un númberu considerable de mormones, que nun se reconocen como "Protestantes"

La comunidá xudía salteña ta bien entamada, y cuenta con un rabín pa los sos oficios relixosos. La comunidá xudía ye bien antigua, los sos oríxenes remontar a la dómina colonial.

Esisten tamién pequeños grupos de musulmanes (ente inmigrantes del Mediu Oriente aniciaos apocayá), budistes (inmigrantes d'orixe chinu y coreanu), y en Rosario de la Frontera, onde s'aniciaron numberosos inmigrantes de la India, hai, inclusive, una pequeña comunidá sikh.[29][30]

Ciudaes principales editar

 
Ciudá de Salta, la mayor de la provincia.
 
Una cai de San Ramón de la Nueva Orán, segunda ciudá de la provincia.
 
Iruya, importante ciudá turística.

Los principales centros urbanos de la provincia, acordies colos datos del 2016 , son:

  1. Salta (Gran Salta: 618.000 habitantes), en 2016 la ciudá capital algamó la cifra de 618.000 hab.. Capital de la provincia y 7ᵘ mayor aglomeración del país. Asitiada nel fértil Valle de Lerma, ye un importante centru comercial y nuedu nes comunicaciones ente Arxentina, Chile y Bolivia. Famosa pola so arquiteutura colonial.
  2. San Ramón de la Nueva Orán (79.915 habitantes). Última ciudá fundada polos españoles nel territoriu arxentín (1794). Centru d'una rexón dedicada a la industria maderero y l'esplotación de caña d'azucre.
  3. Tartagal (75.308 habitantes). La producción d'hidrocarburos convertir nuna puxante ciudá nos años '70 y '80, pero la privatización de YPF en 1990, y el despidu de miles de trabayadores, fueron un duru golpe del que nun se recuperó por completu.
  4. Xeneral Güemes (37.917 habitantes). Apueste'l so futuru al so privilexáu allugamientu xeográficu, na interseición de les rutes nacionales 9 y 34.
  5. Metán (35.456 habitantes). Asitiada nel sur provincial, una de les principales zones agricolo-ganadera, dedicada a la producción y esportación d'oleaxinoses, porotos y ceberes.

Tamién superen los 20.000 habitantes: Rosario de la Frontera (27.819 h.) y Embarcación (25.964 h.).

Con más de 10.000 habitantes: Pichanal (20.773 h.), Rosario de Lerma (19.871 h.), Profesor Salvador Mazza (18.068 h.), Colonia Santa Rosa (15.399 h.), Joaquín V. González (15.376 h.), Xeneral Mosconi (14.118 h.) y Cafayate (13.785 h.).

Deportes editar

En Salta, al igual que nel restu de l'Arxentina, el fútbol ye'l deporte más popular. Los trés clubes más populares de la provincia, con sede na ciudá de Salta, participaron en distintos momentos de la so historia, de la Primer División Nacional: Gimnasia y Tiro, Central Norte y Mocedá Antoniana. Otros clubes populares son el Club Atletico Mitre y el Club Deportivo Villa San Antonio lo cual conformen los 5 grandes de Salta.

En 2001 inauguróse'l Estadiu Únicu Padre Ernesto Martearena, con capacidá pa 20.400 espectadores, qu'allugó la Copa Mundial de Fútbol Xuvenil de 2001 y la Copa América 2011. L'estadiu con más capacidá ye'l Xigante del Norte, con capacidá pa 23.400 espectadores, onde nel so momentu de reinaguracion xugó la selección Arxentina contra Marruecos, partíu que xugó Diego Maradona.

Otru de los deportes más populares de la provincia ye'l rugby. A pesar de que la provincia tien pocos equipos, la selección de la Unión de Rugby de Salta ye una de les más fuertes del país, tando na zona campeonatu del Campeonatu Arxentín de Rugby. Los equipos más representativos a nivel clubes de la provincia son Gimnasia y Tiro (campeón del Tornéu Rexonal del Noroeste en 1999), Jockey Club, Universitariu, Tigres Rugby Club y Tiro Federal.

El Autódromu de Salta, inauguráu en 1974, allugó carreres de los principales campeonatos nacionales d'automovilismu, tales como'l Turismu Carretera, TC 2000, Top Race y Turismu Nacional.

A mediaos del sieglu XX el béisbol empezó a ganar gran cantidá de adeptos, y güei Salta ye potencia, nesti deporte, a nivel nacional, al puntu que la mayoría de los xugadores del escoyíu arxentín de béisbol son salteños. Dellos talentos inclusive probaron suerte nel esterior, con notable ésitu.[31][32]

El volcán Llullaillaco, na llende con Chile, ye la máxima elevación de la provincia, y la sesta del país. El Socompa tamién devasa los 6000 msnm, y hai otres 10 montes que superen los 5000 msnm. Los cultores del alpinismu, poro, son munchos, y se nuclean en redol a clubes perbién entamaos.[33][34] El salteño Mariano Merani esguiló hasta'l visu del Cho Oyu,[35] nel Himalaya en 1998, y otru salteño, Christian Vitry,[36] llegó hasta'l cume del Dhaulagiri, nel mesmu cordal, en 2008.

Nel cañón del ríu Juramento puede practicase el ráfting, pero esta actividá ta abondo más espublizada ente los turistes norteamericanos y europeos que visiten Salta qu'ente los mesmos salteños.

La caza y la pesca deportiva tán estricamente regulaes, y los aficionaos tienen d'informase a propósito coles autoridaes sobre llicencies y periodos de veda. [37]

Xeografía editar

Salta tien la forma d'una ferradura, y nel so estensu territoriu hai gran diversidá de relieve, climes, flora y fauna. Les sos llendes tán precisos, en gran parte, salvu por delles disputa de llende qu'entá caltién coles provincies de Catamarca (Salar del Home Muertu) y Jujuy.

 
El estratovolcán Llullaillaco (6739 msnm), onde s'atoparon 3 neños inques conxelaos en perfectu estáu de caltenimientu.
 
Camín a la llocalidá d'Iruya, nel norte de la provincia.
 
Formación xeolóxica. "L'Anfiteatru", en Quebrada de les Conches. Ye una bella zona de camín ente Cafayate y Salta capital, onde puede reparase con claridá los eventos xeolóxicos que dan forma al paisaxe. Dientro de la Quebrada de les Conches, amás de "L'Anfiteatru", puede trate "La Yelsera" y "El Gargüelu del Diañu".

Aspeutos xeográficos editar

Estrémense cuatro paisaje estremaos, d'oeste a este:

  • Puna o Altiplanu (al oeste). Carauterízase pol altor, el clima grebu y la so escasa cantidá d'habitantes. Esta rexón denominada puna d'Atacama (norte arxentín, xunto al norte de Chile y oeste de Bolivia) ta consideráu como un paraísu astronómicu onde s'asientan más del 50% de los telescopios más grandes del planeta, según tamién se destacar por concentrar 13 de los 15 salares más grandes del mundu (aproximao 50.000 km²); trés de los cualos atópense dientro de la provincia de Salta: unu íntegramente nel territoriu (Arizaro); un segundu (Salar del Home Muertu) compartíu cola provincia de Catamarca y un terceru (Salinas Grandes) cola provincia de Jujuy.

Tamién, nel nexu ente Punir y la rexón valliserrana allúgase la gran Quebrada del Toro onde s'atopa la llocalidá de San Antonio de los Cobres.

  • Cordal Oriental (nel centru-oeste). Presenta dos ambientes:
    • el gordón occidental: ye más eleváu y ta formáu por dellos gordones como'l Neváu de Acay.
    • el gordón oriental: ye más baxu y ensin cumes nevaos. Ente estos postreres atopen valles y quebraes, como la citada quebrada del Toro, los Valles Calchaquíes y el valle de Lerma. Esta zona ye la más densamente poblada y onde ta emplazada la capital.
  • Sierres Subandinas (nel centru-este). Presenta un paisaxe húmedo y selvático con frecuentes yungas, onde se desenvuelve un clima tropical serranu.
  • Llanura Chaqueña (al este). Presenta un relieve baxu. Esta zona, denominada "Chaco salteño", tien un clima tropical con estación seca, biomes de monte y monte, con baxa densidá de población.

Actividá Sismica editar

L'actividá sismica del área de Salta ye frecuente y d'intensidá baxa, y un silenciu sísmicu de terremotos medios a graves cada 40 años.[38]

  • Seísmu de 1930: anque dicha actividá xeolóxica catastrófica, asocede dende dómines prehistóriques, el terremotu del 24 d'avientu de 1930 (93 años),[39] señaló un finxu importante dientro de la historia d'eventos sísmicos jujeños, con 6,4 Richter. Pero nada camudó estremando cuidaos y/o acutando códigos de construcción.[38]
  • Seísmu de 1948: la 25 d'agostu de 1848 (175 años) con 7,0 Richter, que destruyó edificaciones y abrió numberosos resquiebros n'inmenses zones[39][38]
  • Seísmu de 2010: la 27 de febreru de 2010 (14 años) con 6,1 Richter

=== Clima, flora reparen climes y paisaxes oldeaos principalmente según l'altitú: na rexón occidental (la más elevada) predomina un clima grebo y frío con sópites variaciones térmiques ente'l día y la nueche (ya inclusive si pasar d'un llugar asoleado a un llugar so solombra), mientres el sieglu XX la desertificación agravóse quedando la vexetación natural casi amenorgada a manches de plantes xerófilas y psamófilas como l'achaparrada tola que forma "colchones" o los grandes cactos llamaos cardones, en Punir y nes quebraes más seques atópense remanentes d'un antiguu monte d'árboles baxos (churquis y queñoes), na zona de los valles Calchaquíes apenes queden muertes de los trupos montes d'algarrobos criollos (o “tacos”).

Na zona de los valles llatitudinales, los vientos húmedos del Océanu Atlánticu señalen una transición escontra'l clima tropical húmedu, formándose nes fasteres orientales una trupa nimbosilva y pluvisilva que correspuende al bioma de yungas, con una enorme variedá d'especies, ente les que se destacar los jacarandás (o tarcos), tipes, cebiles, molles, zapallos caspis, urundeles, guayabos etc, ente que l'este, yá na rexón del Chaco Salteño fórmense montes d'árboles caducifolios afechos a les alternances estacionales de seques (pel hibiernu) y “temporada lluviosa” (pel branu) con exemplares de chañares, lapachos, quebrachos, guayacán, yuchán, ñandubay, vinal y palmes o palmeres como la timbó y caranday.

En delles rexones de Saltasobremanera nes yungas, ye común la práutica de la deforestación pal usu agrícola de les tierres.[40] Por esti motivu, delles organizaciones ecoloxistes n'Arxentina anguaño busquen la creación de lleis que regulen l'usu de les zones selváticas a nivel nacional.[41]

 
Yungas en provincia.

Recursos hídricos editar

Con esceición de delles zones de Punir, que formen cuenques endorreicas, la mayor parte de la provincia de Salta atópase dientro de la cuenca de la Plata.

Por cuenta de les elevaes altitúes (que ronden los 6.000 msnm) de los gordones andinos con, magar la llatitú, nieves eternes y a la condesación del mugor atmosférico en forma d'una gurriana sobre les fasteres más orientales, la provincia de Salta ten importantes cursos d'agua, anque heterogéneamente distribuyíos nel territoriu. Los trés ríos más importantes y caudalosos son el Pilcomayo, el Bermejo, (tributarios del Paraguay) y el Juramento (llamáu ríu Saláu del Norte Saláu na vecina Santiago del Estero, tributariu del Paraná). Afluentes d'éstos son el ríu Grande de Tarija, Itaú, Yocavil, Forcones, el Metán, etc. A ellos sumir enorme cantidá de ríos menos enllargaos, regueros y regatucos, que baxen de los faldeos orientales andinos. Aprovechando la presencia de tal rede fluvial construyéronse dellos banzaos con usinas hidroeléctriques como en Cabra Corral y el dique El Tunal.

Amás de los ríos y regueros, la provincia de Salta ten importantes llagunes, especialmente nel sector puneño, pero la estendida desertificación tresformó a gran parte de tales llagunes n'estensos salares como los de Arizaro, Pocinos, Barreal, Quirón, Tolillar, Rincón, Incahuasi, Antofalla, Mures, Llullaillaco etc. Dalgunes de les singularidaes de tales llagunes–salares son la frecuentemente peralta alcalinidad de les sos agües y el fechu de que constituyan el nucleu de cuenques endorreicas. Per otra parte, nel Chaco Salteño esisten amplios güelgues como los bañaos de Los Coloraos y los esteros del Quirquincho.

El ríu Calchaquí, al so pasu pol suroeste de la provincia. Alimenta la cuenca del ríu Pasaje
Ríu nel desiertu

Economía editar

 
Conventu de San Bernardo,Salta,importante llugar turísticu de la provincia.
 
Un viñéu en cercaníes de la llocalidá de Cafayate
 
Cuesta del obispu, camín a Cachi.
 
El Parque nacional Los Cardones tien nos sos 64.117 hectárees, una gran cantidá de vexetación prepuneña carauterística de la provincia, amás de cantidá de restos paleontolóxicos d'importancia y pisturas rupestres
 
Tour pola Quebrada de les Conches.

Les actividaes económiques de la provincia representen, en xunto, aproximao'l 1% del PIB de l'Arxentina. Pero si considérase que la población de Salta ye daqué cimera al 3% de la población del país, ello significa que'l PIB per cápita de la provincia ta bien per debaxo de la media nacional.[42] Unu de los principales problemes de Salta ye la llamada "economía informal" o "en negru." Nes zones rurales, munchos habitantes trabayen en negocios o esplotaciones agrícoles non rexistraos. Y en la capital provincial pueden trate millares de "vendedores ambulantes." Según estadístiques del INDEC de marzu de 2009, l'empléu en negru en Salta ye'l cuartu más altu del país.[43] Nos dos últimos años aumentó nun 49% la radicación d'empreses en Salta, empreses principalmente arxentines y europees que se basen na metalmecánica, alimentos, testiles, azucreres y del calzáu.[necesita referencies]

Actividaes primaries editar

La base de la economía ta dada por cultivos industriales como'l cacáu café, tabacu, chirimoya, caña d'azucre, banana, mangu, papaya, cítricos (pomelu), llegumes (porotos y soya), hortolices (les que se producen tol añu), vide, ajíes, cebolles, papes y algodón, ente qu'entá se caltién a nivel d'agricultura de subsistencia un promisorio cultivu pa la rexón puneña: el de la quinoa.

La ganadería atópase representada pola cría de ganáu vacunu na rexón del valle de Lerma y les zones estenes de la rexón chaqueña, per otra parte ye frecuente la presencia de caprinos nes zones montascoses y caltiénse como un pervalible recursu la cría d'auquénidos (en particular la vicuña) nes zones de mayor altitú y aridez, ente que la cría de caballos ye amenorgada anque los exemplares de caballu salteño suelen tener merecida fama pola so resistencia.

La minería y la producción de hidrocarburos (petroleu, butanu) tienen gran importancia, sobremanera nel norte del Chaco Salteño, cuntando con una de les mayores reserves mundiales de Shale gas nel Xacimientu gasífero Los Monos.[44] Na rexón de Punir hai ricos xacimientos de diversos minerales (oru, cobre, plomu, plata, estañu, litiu, bórax, salitre, potasiu etc.), entá ensin esplotar o que recién s'empezaron a esplotar.

Industries editar

Les poques industries esistentes tán direutamente rellacionaes coles actividaes agrícola-ganaderes locales: azucre y los sos subproductos (nel norte de la provincia), vinu (nos valles calchaquíes), cerveces, lácteos y pastes (nel valle de Lerma), etc. N'años recién, la radicación de numberoses firmes estranxeres introdució teunoloxía de punta na actividá vitivinícola. Güei, por casu, l'azucre y el vinu esportar a Europa y los Estaos Xuníos, y nel casu del vinu salteño, gocia d'una escelente reputación a nivel internacional.[45][46]

Tamién guarden rellación les manufactures locales coles actividaes mineres: nel norte hai refineríes de petroleu y gas natural. El bórax que s'estrayi nel Valle de Lerma utilizar na fabricación de deterxente, etc.

Munches industries entá tienen un calter bien artesanal, y destínense al mercáu llocal: quesu de cabra, quesucos, indumentaria de cueru, muebles de madera, etc.

Turismu y servicios editar

Na capital provincial y les principales llocalidaes gran parte de la población dedicar al sector de servicios: comerciu, bancos y actividaes financieres, educación, salú, tresporte, comunicaciones, gastronomía y entretenimientu, etc. El turismu cobró gran importancia, y abriéronse numberosos hoteles, dalgunos de gran categoría.

Destinos turísticos editar

(les distancies tienen como puntu de referencia la plaza central (plaza 9 de xunetu) de la ciudá de Salta -km 0-)

Tresporte editar

Terrestre editar

 
Ruta nacional 40 (Arxentina) na provincia de Salta.

Dada l'escepcional allugamientu de la provincia como puntu d'enllaz internacional, les rutes que percuerren el so territoriu son bien transitaes por vehículos de delles nacionalidaes.

La provincia ta xunida al restu del país por delles rutes nacionales. Les rutes 9 y 34 diríxense, al sur, escontra les grandes ciudaes pampeanas, y al norte, escontra Jujuy y Bolivia. La [[Ruta Nacional 50, en tantu, xune la ciudá d'Orán cola llocalidá boliviana de Bermejo. Pel este, les rutes 16 y 81 xunen a Salta con Chaco y Formosa respeutivamente. Escontra l'oeste, la ruta 51 va escontra San Antonio de los Cobres, y empalma, en territoriu chilenu, cola carretera CH23 que llega hasta la ciudá d'Antofagasta, na mariña del Pacíficu.

Nel interior de la provincia, la ruta 68 xune a la ciudá de Salta cola llocalidá de Cafayate. La famosa ruta 40, "la ruta más llarga del país", percuerre la zona occidental de la provincia, dende'l Departamento Los Andes, estremeru con Jujuy, hasta'l Departamentu Cafayate, estremeru con Tucumán, la qu'algama nel Abra del Acay (nel km 4601) el so puntu de mayor altitú: 5061 msnm (16 604 pies),[47] nes coordenaes xeográfiques: 24°26′S 66°14′W / 24.433°S 66.233°O / -24.433; -66.233.

Ferroviariu editar

 
El Tren a les nubes, que circula al traviés de los picos del Cordal de los Andes amosando atanantes paisaxes, algama nel so percorríu un altor de 4.200 msnm, lo que lo convierte n'unu de los trenes que mayor altor algamen nel mundu.[48]
 
Viaductu La Polvorilla, puntu final del Tren a les nubes na llinia ferroviaria que xune a Salta cola ciudá chilena d'Antofagasta.

El Ferrocarril Xeneral Belgrano enllaza a Salta con tol norte de l'Arxentina y con países vecinos.

La ponte Viaductu La Polvorilla ye una estructura de vigues d'aceru de 222,4 m de llargor, un altor permediu de 70 m respectu al suelu y 1600 tonelaes de pesu, sobre un terrén allugáu a 4.200 msnm —constituyendo asina unu de les pontes y tramos ferroviarios más altos del mundu respeuto al nivel del mar—. Dende la so inauguración alredor de 1930 foi considerada una obra monumental d'inxeniería, tresformándose nun curiosu turísticu. Na década de 1970 la empresa Ferrocarriles Argentinos escurrió un serviciu de pasaxeros turísticu, el Tren de les Nubes, con términu pocu más allá de La Polvorilla.

Por esta ponte pasaron munchos trenes de pasaxeros qu'enllazaben Salta Capital con Antofagasta como l'espresu 1721 - 1722 de la empresa Ferrocarriles Argentinos. Esti serviciu dexó de correr definitivamente n'agostu de 1977; dende esa fecha tan solo corríen trenes de carga con 4 coches de Materfer a la fin del tren conocíu como'l Mistu. El Mistu dexó de correr xuntu por falta de fondos de la municipalidá de San Antonio de los Cobres nel añu 2005. [ensin referencies]

Aereu editar

L'aeropuertu Martín Miguel de Güemes, de la ciudá de Salta, ye'l más activu del norte d'Arxentina. Nél operen delles llinies aérees que xunen Salta con Buenos Aires, Córdoba, Mendoza y Iguazú; cola ciudá boliviana de Santa Cruz de la Sierra, el puertu chilenu d'Iquique, la ciudá de Lima, Perú y con Asunción, la capital de Paraguái, apurriéndo-y estos destinos, por aciu les conexones necesaries, comunicación aérea permanente col restu del mundu. Les ciudaes d'Orán, Xeneral Mosconi y Cafayate tamién cunten con aeropuertos y hai pistes d'aterrizaxe en Cachi, Rosario de la Frontera, Metán, Los Toldos, Rivadavia Banda Sur y Santa Victoria Esti. El gobiernu de la Provincia caltién vuelos regulares, de calter sanitariu, dende la capital provincial a les poblaciones más remotes del territoriu salteño.[49]

Símbolos Provinciales editar

Bandera editar

 
Bandera de la Provincia de Salta

Por aciu la llei Nᵘ 6.946 adoptóse como símbolu provincial en 1996 la Bandera de Salta, depués del concursu al que se convocó pal so diseñu y que ganaron los alumnos de 7ᵘ "A" de la escuela Nicolás Avellaneda. Na bandera repara'l color del tradicional ponchu salteño (asemeyáu al de los Infernales qu'empobinara Martín Miguel de Güemes) y vense representaos los 23 departamentos por aciu estrelles doraes como les de les espueles gauches llamaes nazarenes qu'arrodien l'escudu de la provincia.

Escudu editar

 
Escudu de la Provincia de Salta

L'Escudu de la Provincia de Salta ye un una imaxe de forma oval, siguiendo la forma xeneral del escudo nacional, con una estrella y un sol al centru. L'escudu ta diseñáu sobre tres concepto básicos: l'ideal güemesiano, la llucha de los homes y muyeres que dieron la so vida pola independencia d'Arxentina y l'identidá salteña.

La Provincia de Salta utilizó diversos escudos a lo llargo de la so historia, hasta adoptar l'escudu definitivu en 1946 por Llei Nᵘ 749.

Himnu editar

Gloria a Salta ye oficialmente'l Himnu de la Provincia de Salta, Arxentina. Ye obligatoria la so entonación en tolos establecimientos escolares dependientes del gobiernu provincial y en tou actu oficial dempués del Himnu Nacional Arxentín. La lletra foi compuesta por Sara Solá de Castellanos y la música por Amy Paterson.

Popularmente la zamba La López Pereyra ye reconsiderada l'himnu de la Provincia. La música foi compuesta en 1901 por Artidorio Cresseri y la lletra por Juan Francia, René Ruiz, Arturo Gambolini, José Gambolini, Carlos López Pereyra y Artidorio Cresseri.

Allugamientu xeográficu editar

  Chile /   Bolivia / Plantía:Xeodatos Jujuy Jujuy   Bolivia /   Paraguái / Plantía:Xeodatos Jujuy Jujuy   Paraguái / Plantía:Xeodatos Formosa Formosa
  Chile /   Catamarca / Plantía:Xeodatos Jujuy Jujuy   Plantía:Xeodatos Formosa Formosa / Plantía:Xeodatos Chaco Chaco / Plantía:Xeodatos Santiago del Estero Santiago del Estero
          
 
  Chile /   Catamarca   Catamarca /   Tucumán / Plantía:Xeodatos Santiago del Estero Santiago del Estero Plantía:Xeodatos Chaco Chaco / Plantía:Xeodatos Santiago del Estero Santiago del Estero

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Constitución de la Provincia de Salta
  2. Estaos Provinciales - "La República Arxentina ye un estáu Federal constituyíu por 23 Provincies y una Ciudá Autónoma".
  3. Constitución Nacional Arxentina vixente - Segunda parte "Autoridaes de la Nación"
  4. Aiciones realistes nel noroeste arxentín
  5. «Historia Xeneral de les Rellaciones Esteriores de la República Arxentina. Rellaciones con Bolivia: El tratáu de llendes Carrillo-Díez de Medina».
  6. TRATÁU DEFINITIVU DE LLENDES Archiváu el 29 d'ochobre de 2013 na Wayback Machine.
  7. Santa Victoria Oeste Archiváu el 29 d'ochobre de 2013 na Wayback Machine.
  8. «El secuestru del gobernador Miguel Ragone». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de marzu de 2009.
  9. Páxina web del Poder Xudicial de Salta/
  10. https://web.archive.org/web/20150503002552/http://www.vot-ar.com.ar/es-ar/sistema-de-votar/
  11. Noticies Iruya: El Censu 2010 diz que la Provincia de Salta tien 1.215.207 habitantes, 17/12/2010, consultáu'l 17/12/2010
  12. Sonia Tell (2008). Córdoba rural, una sociedá llabradora (1750-1850). Buenos Aires: Prometeo Llibros Editorial, páxs. 55 (nota n°32). ISBN 978-9-87574-267-3.
  13. Sir Woodbine Parish (1853). Buenos Aires y les provincies del Rio de la Plata: dende'l so descubrimientu y conquista polos Españoles. Tomu II. Buenos Aires: Imprenta de Mayu, páxs. 167
  14. 14,0 14,1 Sir Woodbine Parish, 1853: 450
  15. Adolfo Pérez Esquivel, "Les provincies y los feudos medievales."
  16. "Visita a Salta, provincia feudal", Diariu El Mundo, España, 27 d'ochobre de 2007
  17. El Colexu Profesional de Psicólogos de Salta reproduz una investigación sobre la discriminación y les clases sociales en Salta.
  18. La profesora Myriam Corbacho publicó, en 1976, una investigación sobre la influencia del Club 20 de febreru nel gobiernu de Salta, polo cual foi arrestada y declarada cesante del so cargu de docente na Universidá Nacional de Salta.
  19. Gerardo Bianchetti, profesor de la Universidá Nacional de Salta, sobre la Llei que declara obligatoria la enseñanza de relixón.
  20. Mariana Carabajal (Páxina 12) sobre la influencia de la Ilesia Católica en Salta, nes escueles y nos planes d'educación sexual
  21. Comentariu sobre'l XVI Alcuentru Nacional de Muyeres (Salta, 2002) onde muyeres católiques salteñas intentaron bloquiar les conclusiones.
  22. Censu 2001: Población de 20 años o más con títulu universitariu, por provincia y oficiu.
  23. Artículu en Clarín sobre la muerte de dos menores en Orán
  24. Nota en Iruya.com sobre'l trabayu infantil y la aquisencia de les autoridaes.
  25. Encuesta sobre creencies y actitúes relixoses n'Arxentina (Conicet): En provincies del NOA, los católicos son el 91%, pero 59% sofita l'albuertu en ciertes circunstancies y 10% considerar un derechu de la muyer. A nivel nacional, 75% garrasti con poca frecuencia o nunca a la ilesia.
  26. La Ilesia Ortodoxa Antioquiana na Arxentina
  27. Organización de la Ilesia Anglicana nel NOA
  28. Ilesia Anglicana del Norte Arxentín
  29. frontera/templo-sikh.html Templo sikh de Rosario de la Frontera
  30. Sobre la inmigración dende la India a l'Arxentina
  31. llanu-2009/ Los beisbolistas salteños Nicolás Peyrot y José María Palacios, nel esterior (n'inglés).
  32. Artículu n'El Tribunu sobre Andrés Yanello
  33. Club Amigos del Monte
  34. Janajman Club de Monte
  35. Mariano Merani nel Cho Oyu
  36. Christian Vitry, de regresu del Dhaulagiri
  37. Reglamentu de pesca del Gobiernu de la Provincia de Salta
  38. 38,0 38,1 38,2 https://web.archive.org/web/20130627172352/http://www.inpres.gov.ar/seismology/historicos.php
  39. 39,0 39,1 «Fenómeno de licuefaición acomuñaos a terremotos históricos. El so analís na evaluación del peligru sísmicu na Arxentina». Consultáu'l 24 de setiembre de 2012.
  40. Región Norte Grande, (24-05-2006)
  41. Greenpeace Arxentina, campaña per Llei de Montes
  42. provincies-que-presenten-mayor-riqueza-por habitante.html Cuálos son les provincies que presenten mayor riqueza por habitante
  43. Índiz de trabayu en negru, publicáu pol INDEC
  44. vaques muertes-que-argentina-pase-ser-una potencia-energetica-mundial Diariu INFOBAE. Riqueza ensin fin: hai delles "Vaques Muertes" por qu'Arxentina pase a ser una potencia enerxética mundial.
  45. Premiu a Bodega Colomé, allugada nel Departamentu Molinos, Provincia de Salta
  46. Premiu a Bodega El Porvenir, allugada nel Departamentu Cafayate, Provincia de Salta
  47. Diariu infonews - Pol Abra del Acay del día 22/10/2012
  48. nubes.html Train to the clouds - ARGENTINEAN NORTH
  49. Sitio web de la Direición d'Aviación Civil de la Provincia de Salta

Enllaces esternos editar