Los pueblos eslavos[1] viven mayoritariamente n'Europa. El nucleu de los pueblos eslavos atopábase asitiáu hasta'l sieglu VI al norte de los Cárpatos, llamaos d'antiguo nel sieglu I por Pliniu'l Vieyu y Tácito veneti o vénetos, nos territorios de los antiguos escites y sármatas. Tres la cayida del Imperiu romanu y l'abandonu de delles tribus xermániques de les zones qu'ocupaben pa treslladase al sur, xunto a una esplosión demográfica, les distintes comunidaes que constituyíen esta etnia treslladar por tol continente européu.

Infotabla de grupu humanuPueblos eslavos
Tipu panetnicismo (es) Traducir, grupo etnolingüístico (es) Traducir y pueblo indígena (es) Traducir
Población total 300 000 000
Llingua eslavu eclesiásticu y llingües eslaves
Relixón cristianismu, cristianismu ortodoxu, catolicismu, islam, Protestantismu, paganismu, rodnovería (es) Traducir, Sunismu, ateísmu y paganismo eslavo (es) Traducir
Epónimu pallabra
Mapa de distribución
Cambiar los datos en Wikidata
Países con predominiu d'etnia eslava      Eslavos occidentales      Eslavos orientales      Eslavos meridionales
Distribución de les llingües eslaves.
Pueblos eslavos, sieglu VI.

Conócense básicamente tres grupos, nel so desenvolvimientu históricu:

Orixe del términu eslavu editar

Amás de les imprecises referencies de Claudio Ptolomeo a les tribus de los slavanoi y los soubenoi, la primer vegada que se fala de los eslavos usando esti nome ye nel sieglu VI d.C. La pallabra escribir de distintes maneres: en griegu medieval falar de sklabenoi, sklauenoi o sklabinoi, y en llatín, de sclaueni, sclauini o sthlaueni. Nel sieglu IX, un documentu en antiguu eslavu eclesiásticu fala de los slověne pa describir los eslavos de la contorna de Tesalónica. Hai otros testimonios tempranos de la pallabra en antiguu eslavu oriental (slověně, pa referise a un grupu d'eslavos orientales establecíos cerca de Nóvgorod, y slovútich, «ríu Dniéper») y en croata (Slavonic, un ríu).

La pallabra eslavu suelse rellacionar coles formes eslaves Slava, 'gloria', 'fama', o Slovo, 'pallabra, conversación' (dambes similares a la forma slušati, 'oyer', proveniente d'un hipotéticu raigañu indoeuropea * ḱlew-). Con éses slověne querdría dicir «les persones que falen (la mesma llingua)», esto ye, les persones que s'entienden ente elles, n'oposición a la pallabra eslava que designa a los estranxeros, nemtsy, que quier dicir «mudos» (de la forma eslava Nemi, ' mudu', 'calláu', 'que nun fala'). Por casu, y de una manera asemeyada a lo qu'asocede en munches otres llingües eslaves, la pallabra polaca niemcy quier dicir 'alemán' o 'Alemaña'.

Dellos estudiosos, sicasí, propunxeron teoríes alternatives pa esplicar l'orixe de la pallabra. B. P. Lozinski diz que nun momentu dau Slava podría significar 'devotu, fiel', esto ye, 'prauticante de la relixón eslava', y a partir d'ende evolucionaría como etnónimo. S. B. Bernstein apunta que podría derivar d'una forma indoeuropea non documentada * (s) lawos, emparentada cola pallabra griega laós 'población, pueblu', anque la etimoloxía de laós ye bastante dudosa. Pela so parte, a partir de la comparanza con pallabres similares como la forma llatina cluere, 'llimpiar a xeitu, purificar', proveniente d'un raigañu desconocíu que daría formes con un significáu similar n'eslavu y n'otres llingües (cf. griegu klyzein, 'llavar'; inglés antiguu, hlūtor, 'llimpiu, puru'; noruegu antiguu hlér, 'mar'; galés CLIR, 'claro, llimpiu'; lituanu šlúoti, 'barrer'), Max VASM y otros suxuren que la pallabra vendría del nome d'un ríu (d'una manera asemeyada a lo qu'asocede colos Volcas, que tomaríen el nome del ríu Volcos).

Llingua protoeslava editar

El protoeslavu, l'antigua llingua de la que deriven toles llingües eslaves, dixebrose del indoeuropéu nun momentu y un llugar indeterminaos pa pasar a formar parte del grupu de llingües baltoeslaves, fase na que desenvolvió numberoses isogloses léxiques y morfofonolóxiques comunes coles llingües báltiques. Acordies cola hipótesis de los kurganes (ver tamién cultura de los kurganes), «los indoeuropeos que nun emigraron empezaron a falar baltoeslavu».

El protoeslavu puramente dichu, de cutiu conocíu colos nomes de eslavu común o protoeslavu tardíu, y que se define como la última etapa d'esta llingua antes de la división xeográfica de les llingües eslaves históriques, probablemente falóse ente los sieglos VI y VII nun estensu territoriu que diba dende Nóvgorod hasta'l sur de Grecia. Paez que yera una llingua d'una uniformidá pocu común, y a partir de los préstamos que tomó d'otres llingües y de los préstamos que-yos dexó nun puede dicise que tuviera unos dialeutos claramente estremaos. La unidá llingüística eslava duró siquier cien o doscientos años más, como puede reparase gracies a los manuscritos del antiguu eslavu eclesiásticu, anque s'usa'l dialeutu llocal de Tesalónica, nel sur de los Balcanes, que yera útil como primer llingua lliteraria común de los pueblos eslavos.

Oríxenes editar

 
Espansión de los pueblos eslavos ente los sieglos V y X.

L'alderique sobre los primeros eslavos editar

El llugar d'orixe de los falantes de preprotoeslavu y protoeslavu ye bastante aldericáu; distintes teoríes defenden que los primeros eslavos provendríen de los territorios de les actuales Bielorrusia, Polonia, la Rusia europea y Ucraína. Les hipótesis que se propunxeron son:

  1. Hipótesis de la cultura lusaciana: los preprotoeslavos taben establecíos nel área nororiental de la Europa central dende, siquier, el segundu mileniu antes de Cristu, hasta'l sieglu IV de nuesa yera desenvolviéronse les cultures lusaciana y de Przeworski (parte de la cultura de Chernyajov, en:Chernyakhov culture).
  2. Hipótesis de la cultura de Milogrado: Los preprotoeslavos (o baltoeslavos) seríen miembros de la cultura de Milogrado.
  3. Hipótesis de la cultura de Chernoles: Los preprotoeslavos seríen herederos de la cultura de Chernoles, al norte de l'actual Ucraína.

L'alderique empezó yá nel añu 1745, cuando Johann Christoph de Jordan publicó De Originibus Slavici. A partir del sieglu XIX, el discutiniu foi bien connotada políticamente, cuantimás en rellación coles particiones de Polonia y del imperialismu alemán conocíu como Drang nach Osten ('Avanzando escontra l'este'). L'alderique sobre l'orixe xermánicu o eslavu de los pobladores indíxenes de la vera este del ríu Oder foi utilizáu políticamente pa xustificar los derechos d'alemanes y polacos, respeutivamente, de gobernar estes tierres.

Primeres referencies editar

Pliniu'l Vieyu y Ptolomeo menten una tribu de veneta establecida a veres del ríu Vístula. Nel añu 98 e.C., Tácito referir a les tierres al este del Rin, l'Elba, el Oder y al oeste del Vístula col nome de Magna Germania. Dende'l Romanticismu, la teoría de la escuela alóctona espón que nel sieglu VI aplicóse esti términu a un nuevu pueblu formáu por unes tribus eslaves desconocíes, d'ende vendría darréu'l nome de venta aplicáu a les tribus eslaves, y les lleendes medievales que falaben de la conexón ente los polacos y los vándalos.

Los eslavos conocíos como Vénetu, los antes y los sclaveni apaecen per primer vegada nos rexistros bizantinos a empiezos del sieglu VI. Los historiadores bizantinos de la dómina de Xustinianu I (527-565), como Procopio, Jordanes y Teofilacto Simocates espliquen qu'una serie de tribus mover hasta los montes de los Cárpatos, el baxu Danubiu y el mar Negru ya invadieron estes provincies del Imperiu Romanu d'Oriente.

Jordanes espón que los véneta subdividir en tres grupos: los venethi, los antes y los sklavens (sclovenes, sklavinoi). El términu bizantín sklavinoi pasó al árabe de la mano de los historiadores árabes medievales cola forma saqaliba.

Escenarios de etnogénesis editar

 
Vida cotidiana de los eslavos orientales, llenzu de Serguéi Ivanov.

La cultura de les ánfores globulares estender dende'l calce mediu del ríu Dniéper hasta'l Elba, a finales del cuartu mileniu y principios del terceru antes de Cristu. Suxurióse como'l llugar d'un continuu xermanu-bálticu-eslavu (comparáu Hipótesis del sustratu xermánicu), pero la identificación de los sos portadores como indoeuropeos ye incierta. L'área d'esta cultura contién numberosos túmulos - típicos de los aniciadores del IE.

La cultura Chernoles (del sieglu VIII al sieglu III e.C., dacuando acomuñada colos "llabradores escites" d'Heródoto) delles vegaes preséntase, yá sía como un estáu en desenvolvimientu de les llingües eslaves o, siquier, como dalgún tipu d'evolución de la población eslava de los tardíos-ancestrales indoeuropeos. La cultura Milogrado (700 - 100 e. C.), centrada aproximao na actual Bielorrusia, al norte de la cultura contemporánea Chernoles, tamién fueron propuestos como antepasada tantu d'eslavos como de bálticos.

La composición étnica de los portadores de la cultura Przeworski ( sieglu II e.C. hasta'l sieglu IV, acomuñaes colos Lugia) del centru y sur de Polonia, el norte de Eslovaquia y d'Ucraína, incluyendo la cultura zarubintsy (sieglu II e.C. hasta'l sieglu II d. C., tamién conectáu cola tribu bastarnae) y la cultura oksywie, siendo los otros candidatos.

Sábese que l'área del sur d'Ucraína foi habitada por tribus escites y sármatas antes de la fundación del reinu godu. Tempranes cercos de piedra eslaves atopaes na rexón del Dniester mediu son bien distintos a los cercos escites y sármatas atopaes en Crimea.

La cultura Wielbark (gótica) movió la parte oriental Oksywie de la cultura Przeworski alredor del sieglu I e.C. Mientres la cultura Chernyajov (del sieglu II al V e.C., identificada col reinu multiétnicu establecíu polos godos emigrantes de la cultura wielbark) conduz a la decadencia de la tardida cultura Sármata nos sieglos II y IV, la parte occidental de la cultura Przeworski permanez intacta hasta'l sieglu IV, y la cultura Kiev floria mientres el mesmu tiempu, ente los sieglos II y V e.C. Esta cultura posterior ye reconocida como la direuta predecesora de les cultures Praga-Korchak y Pen'kovo (sieglos VI y VII), les primeres cultures arqueolóxiques nes que los sos portadores son indiscutiblemente identificáu como eslavos.

Ye probable que los proto-eslavos llegaren a la so etapa final nel área de Kiev. Sicasí, nun hai un alcuerdu sustancial na comunidá científica sobre la identidá de los predecesores de la cultura de Kiev. Dellos estudiosos rastrexen les cultures rutena y Milogrado, otros les cultures de los chernoles "ucraínos" y los zarubintsy y entá otros la cultura Przeworski "polaca". La cultura Kiev foi invadida polos Hunos alredor del 400 d. C., lo que podría provocar la espansión de los proto-eslavos escontra los llugares históricos de les llingües eslaves.

Ver tamién editar

Referencies editar

  • Balanovsky, Oleg, et al.. 2008. Two Sources of the Russian Patrilineal Heritage in Their Eurasian Context. American Journal of Human Genetics, 10 January 2008, 82(1): 236-250.
  • Barford, P. M. 2001. The Early Slavs. Culture and Society in Early Medieval Europe. Cornell University Press. 2001. ISBN 0-901439-77-9.
  • Bernstein, S. B. 1961. Очерк сравнительной грамматики славянских языков, vol. 1-2. Moscow.
  • Bideleux, Robert. 1998. History of Eastern Europe: Crisis and Change. Routledge.
  • Buchanan, Donna Anne. 2006. Performing Democracy: Bulgarian Music and Musicians in Transition. (Google Books preview.) Univ. of Chicago Press. Series: Chicago studies in ethnomusicology. ISBN 0-226-07826-4
  • P.M. Barford, The Early Slavs: Culture and Society in Early Medieval Eastern Europe, British Museum Press, London 2001, ISBN 978-0-7141-2804-7
  • F. Curta, The Making of the Slavs: History and Archaeology of the Lower Danube Region, Cambridge University Press, Cambridge 2001, ISBN 0-521-80202-4.
  • P. Vlasto, The Entry of the Slavs into Christendom, An Introduction to the Medieval History of the Slavs, Cambridge University Press, Cambridge 1970, ISBN 978-0-521-07459-9, ISBN 978-0-521-10758-7

Enllaces esternos editar