La quimioterapia ye una téunica terapéutica que consiste na alministración de sustancies químiques pal tratamientu del cáncer.

Quimioterapia
tratamiento del cáncer (es) Traducir y chemiotherapy (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Anguaño ye unu de los métodos terapéuticos más emplegaos nel tratamientu del cáncer, usando pa ello una amplia variedá de fármacos antineoplásicos[1].

Reseña histórica editar

El términu quimioterapia referir de forma xeneral al tratamientu del cáncer, magar el so significáu históricu ye más ampliu. Nun sentíu más simple, la quimioterapia fai referencia'l tratamientu d'una dolencia por aciu l'usu de sustancies químiques.[2] Como tal, el términu foi usáu pal usu non-oncolóxicu, tal como l'usu d'antibióticos (quimioterapia antibacteriana). Nesi sentíu, el primer axente quimioterapéutico modernu foi l'arsfenamina, un compuestu d'arsénicu descubiertu en 1909 y usáu pa tratar la sífilis. Más tarde siguiéron-y les sulfamides y la penicilina. Otros usos que fueron denominaos quimioterapia son el tratamientu de les enfermedaes autoinmunes, tales como la esclerosis múltiple, dermatomiositis, polimiositis, lupus, artritis reumatoide y la supresión de refugu de tresplantes (vease inmunosupresión).

La quimioterapia específica pal cáncer empecipiar na década de 1940, colos primeros usos del gas mostaza y drogues antagóniques al acedu fólico como axentes antineoplásicos. El desenvolvimientu de melecines contra'l cáncer convirtióse na actualidá nuna industria multimillonario.

Quimioterapia del cáncer editar

Los fármacos emplegaos na quimioterapia antineoplásica denominar melecines citostáticos o citotóxicos.

Mecanismu d'aición editar

L'oxetivu esencial de la quimioterapia ye destruyir les célules del tumor, col fin de llograr la desapaición, detención o amenorgamientu de la enfermedá. Los fármacos emplegaos nesti tipu de tratamientu son denominaos antineoplásicos o quimioterápicos.

El procesu de división de les célules sanes ta puramente reguláu por unos mecanismos de control, que lu indiquen a la célula cuándo estremase. Los tumores malinos caracterícense precisamente otra manera, yá que tán formaos por célules alteriaes capaces de multiplicase descontroladamente ya inclusive d'invadir y afectar a órganos colindantes o a distancia, lo que se denomina metástasis. Asina, la quimioterapia actúa na fase de división de la célula tumoral, torgando la so multiplicación y eventualmente destruyéndoles. Col tiempu, si la quimioterapia funciona, va consiguise un amenorgamientu o desapaición del tumor malinu.

Los fármacos anticancerosos lleguen práuticamente a tolos texíos del organismu, ensin estremar les célules malines de les sanes. Esto provoca nel paciente una serie d'efeutos secundarios, que polo xeneral sumen una vegada rematáu'l tratamientu. Les célules sanes que con más frecuencia son estropiaes impliquen les célules del migollu oseu, del tracto dixestivu y del folículo piloso, lo que da llugar a los efeutos secundarios más comunes de la quimioterapia, que son: inmunosupresión, astenia, mucositis y alopecia, ente otros. Tales efeutos suelen ser transitorios, anque si nun aportar# a controlaos o toleraos pol paciente pueden producir toxicidá y suspender, de resultes, el tratamientu quimioterápico temporalmente.

Por ello, nun intentu d'apangar los efeutos secundarios, nos últimos años diseñáronse melecines contra'l cáncer qu'actúen direutamente contra les proteínes anormales de les célules canceroses, lo que se denomina terapia empobinada

Tipos de quimioterapia editar

La quimioterapia nun suel ser l'únicu tratamientu del cáncer, yá que se suel combinar con ciruxía y radioterapia, modalidá que se llama tratamientu combináu o multidisciplinar.

Según la finalidá y la combinación farmacolóxica, estrémense los siguientes tipos de quimioterapia:[1]

  • Curatible: el so oxetivu ye curar la enfermedá, cuando esta atópase nuna fase apta pa ello.
  • Paliativa: la so intención ye controlar los síntomes producíos pol tumor, que s'atopa yá nuna fase avanzada y inoperable. Por ello, búscase ameyorar na midida de lo posible la calidá de vida del enfermu según aumentar la so sobrevivencia.
  • Adyuvante: alminístrase xeneralmente dempués d'un tratamientu principal como ye la ciruxía, pa menguar la incidencia de la metástasis.
  • Neoadyuvante o d'inducción: empecípiase antes de cualquier tratamientu quirúrxicu o de radioterapia, cola cuenta d'evaluar la efeutividá del tratamientu. Mengua l'estadiu tumoral, pudiendo ameyorar los resultaos de la ciruxía y de la radioterapia y, en delles ocasiones, la respuesta llograda al llegar a la ciruxía ye factor pronóstico.
  • Monoquimioterapia: alministración d'un solu fármacu antitumoral. Consiste nuna juiciosa rotación de los fármacos disponibles (monoquimioterapia secuencial), en ciclos nos que s'alministra un únicu compuestu hasta llograr el control de la patoloxía o hasta demostrar evidencia clínica de la so ineficacia. Con monoquimioterapia, les neoplasias que meyor respuenden (leucemies y linfomes) difícilmente superen el 30% de remisión, ente que nos tumores sólidos, trataos inclusive con fármacos más eficaces y nes condiciones más favorables, nun hai respuesta fayadiza más allá del 10-15 %. Por dicha razón, l'aplicación de la monoquimioterapia secuencial topa güei día aplicación acutada nel tratamientu de les neoplasias.
  • Poliquimioterapia: combinación de dellos citotóxicos qu'actúen con distintos mecanismos d'aición, sinérgicamente, col fin de menguar la dosis de cada fármacu individual y aumentar la potencia terapéutica de toles sustancies xuntes. Suel tar definida según el tipu de fármacos que formen l'asociación, dosis y tiempu nel que s'alministra, formando un esquema de quimioterapia.
  • Radioquimioterapia concomitante: alministrar de forma concurrente o al empar cola radioterapia, col fin de potenciar l'efeutu de la radiación o d'actuar espacialmente con ella, esto ye, potenciar l'efeutu llocal de la radiación y actuar de forma sistémica cola quimioterapia.

Tanto nel monu como na poliquimioterapia, y d'alcuerdu tanto coles guíes de manexu como de les condiciones clíniques del paciente, puede alministrase, de manera concomitante colos antineoplásicos, melecines pal manexu de los síntomes secundarios, como son el ondansetrón (antiemético), la amifostina (nefroprotección), el dexrazoxano (cardioprotección), la mesna (usáu p'amenorgar la irritación vesical) o la dexametasona.

Fármacos antitumorales editar

Esisten más de cien fármacos antineoplásicos, que se suelen clasificar nos siguientes grupos:

 
Alministración intravenosa de doxorrubicina. Esta melecina utilízase de cutiu en quimioterapia combinada pa combatir distintos tipos de cáncer, usualmente como componente de diversos rexímenes de tratamientu. La doxorrubicina presenta un color coloráu característicu.

Dalgunos de los principios activos citostáticos son los siguientes:

Alministración editar

La quimioterapia alministrar por ciclos, alternando periodos de tratamientu con periodos de descansu. Esto ye fundamental p'apurrir a les célules sanes del organismu'l tiempu necesariu pa recuperase, de tala forma que sían capaces de tolerar un nuevu ciclu de tratamientu, con una toxicidá menor.

Dependiendo del tipu de cáncer, del so estadiu, del estáu del paciente y de los fármacos, la quimioterapia puede alministrase por vía intravenosa o vía oral.

Vía intravenosa editar

Ye la vía d'alministración más emplegada. Dacuando, pa evitar pinchar repetidamente una vena fina o en tratamientos enllargaos, emplégase un catéter, evitando asina la flebitis.

Pal fervinchu de los melecines utilicen bombes de fervinchu, que controlen el pasu de la quimioterapia al interior del organismu.

Vía oral editar

Esta vía namái ye posible pa los fármacos que pueden absorbese pol estómagu o intestín.

Llugar d'alministración editar

La preparación de la quimioterapia, previa autorización del oncólogu, realízase xeneralmente nel serviciu de farmacia del hospital, yá que se riquir unes midíes de seguridá importantes.

Los enfermeros espertos na alministración de quimioterapia son los encargaos d'asitiar la vía y el sistema de fervinchu. La vía mas utilizada ye la de les venes subcutánees o superficiales, del miembru cimeru.

El tratamientu suelse alministrar nun hospital de día.

En determinaes circunstancies, dependiendo del tipu de fármacos o de resultes de la toxicidá, ye necesariu ingresu hospitalariu de dellos díes.

Llimitaciones editar

La quimioterapia suel presentar una serie de llimitaciones. De primeres, al ser inespecífica, afecta a los texíos sanos, dando llugar a efeutos secundarios que magar transitorios pueden llegar a convertise en crónicos. Esto puede debilitar desaxeradamente al paciente, sobremanera si la quimioterapia alministrar por llongures y continuos periodos de tiempu. Per otra parte, a midida que va progresando'l tumor, les célules pueden desenvolver resistencia a la quimioterapia, favoreciendo asina'l desenvolvimientu de la enfermedá. Por ello, ye frecuente que'l mesmu fármacu emplegar nel tratamientu de distintos tumores, variando les dosis o combinándolo con otros fármacos distintos.

Efeutos secundarios editar

El tratamientu quimioterápico puede deteriorar a los pacientes con cáncer, yá que destrúin tamién les célules normales, sobremanera les que s'estremen más rápido. Estos efeutos, magar suelen ser transitorios, pueden llegar a convertise en crónicos, lo que puede debilitar desaxeradamente al paciente, sobremanera si alministrar por llongures y continuos periodos de tiempu. En dellos casos, cuando los efeutos secundarios son bien intensos, produzse toxicidá, lo que puede llevar al cese temporal del tratamientu antineoplásico. Los efeutos secundarios dependen del axente quimioterápico y los más importantes son:

  • Alopecia: ye l'efeutu secundariu más visible, debíu al cambéu d'imaxe corporal, y que más afecta psicolóxicamente a los enfermos. Sicasí, la cayida del pelo depende de la cantidá y del tipu de fármacu, nun asocediendo en tolos casos. Amás, ente los cuatro y los seis selmanes dempués de concluyir el tratamientu, el pelo vuelve crecer.
  • Estomagaes y vultures, que pueden solliviase con antieméticos como la metoclopramida o con antagonistes de los receptores tipu 3 de la serotonina, como dolasetron, granisetron y ondansetron.
  • Foria o estriñimientu.
  • Anemia, por cuenta de la destrucción de la migollu oseu, que mengua'l númberu de glóbulos coloraos. Dacuando, hai que recurrir a la tresfusión de sangre o a l'alministración d'eritropoyetina p'apangar l'anemia.
  • Inmunodepresión: práuticamente tolos rexímenes de quimioterapia pueden provocar un amenorgamientu de la efeutividá del sistema inmune, como la neutropenia que puede conducir a la infeición, a la sepsis y a la muerte si nun se detecta y trata a tiempu. La neutropenia puede solucionase cola alministración de factor de crecedera de colonies de granulocitos (G-CSF, del inglés granulocyte-colony stimulating factor) como'l filgrastim.
  • Hemorraxa, por cuenta del amenorgamientu de plaquetes por destrucción de la migollu oseu.
  • Cardiotoxicidad: la quimioterapia aumenta'l riesgu d'enfermedaes cardiovasculares (exemplu: adriamicina).
  • Hepatotoxicidad: afecta sobremanera al fégadu y les sos funciones.
  • Nefrotoxicidad: afecta sobremanera a los reñones y les sos funciones.
  • Síndrome de lisis tumoral: asocede cola destrucción pola quimioterapia de les célules malines de grandes tumores como los linfomes. Esti grave y mortal efeutu secundariu previense al entamu del tratamientu con diverses midíes terapéutiques.
  • Amenorgamientu de los factores de cuayamientu: al atopase'l cuerpu n'estáu d'emerxencia y debilitáu, atrófiense dellos procesos, incluyendo los factores de cuayamientu y si a eso sumámos-y l'amenorgamientu de plaquetas, el paciente va tener dificultaes pa formar trombos.
  • Esterilidá: delles drogues quimioterapéuticas destrúin les célules productores d'hormones sexuales y gametos, discapacitando a la persona pa procrear.
  • Astenia
  • Trestornu cognitivu

Quimioterapia local editar

Ye la forma d'alministración llocal (rexonal) de quimioterapia antineoplásica. L'oxetivu de la mesma ye consiguir concentraciones elevaes d'un fármacu antineoplásico na rexón tumoral cola menor toxicidá sistémica posible. Por casu, la quimioterapia intracavitaria, bien sía intravesical, intraperitoneal, intrapleural, intradural, y la quimioterapia intraarterial. Dientro d'esti últimu grupu, ta la perfusión rexonal aisllada, el fervinchu intraarterial, y distintes téuniques entemedies con un mayor o menor aislamientu de la circulación sanguínea rexonal a tratar. Otros exemplos de quimioterapia intracavitaria: la instilación de mitomicina-c intravesical como tratamientu adyuvante del cáncer de vexiga, y la quimioterapia intraperitoneal como tratamientu adyuvante del cáncer d'ovariu.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar

  • Oralchemo.org Recursos sobre quimioterapia oral pa pacientes y les sos families.
  • Farmanuario Información sobre melecines y fármacos pa profesionales de la Salú.