El Rally Dakar, enantes Rally París-Dakar, ye una competición añal de rally raid entamada pola ASO a partir del 26 d'avientu de 1978 y apostada mientres les primeres selmanes de xineru o, en delles ediciones, empezada la última selmana d'avientu pa terminar al siguiente añu. Ye consideráu unu de los rallyes más duros y el más famosu del mundu. Hasta 2008, mientres el tiempu que duraba la prueba, llevaba a los corredores dende dalguna ciudá d'Europa hasta Dakar, la capital de Senegal. Mientres munchos años la carrera partió de París; sicasí, dende 1995 foi camudando'l so llugar d'entamu per otres ciudaes europees (como Granada, Lisboa o Barcelona), fundamentalmente por motivos publicitarios o políticos, yá que la verdadera competición nun empezaba hasta que s'entraba n'África. Coles mesmes, el final de la prueba tampoco foi siempres Dakar. En 1992, la carrera travesó dafechu'l continente africanu pa terminar en Ciudá del Cabu (Sudáfrica). En 2000 y en 2003, la carrera remató nes ciudaes exipcies d'El Cairu y Sharm el-Sheij, respeutivamente, coles pirámides como paisaxe.

Rally Dakar
Ficheru:Rally Dakar logo.png
Xeneral
Tipu de competición actividá deportiva periódica
Deporte Rally raid
País Arabia Saudita
Francia
Organizador Amaury Sport Organisation y Thierry Sabine Organisation (en) Traducir
Historia
Fundación 1979
Competición
Participantes 482
Periodicidá Cada añu
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La edición de 2008 foi suspendida por encamientu del gobiernu de Francia ante eventual atentaos terroristes per parte d'Al Qaeda en Mauritania,[1][2] dempués del asesinatu de cuatro turistes franceses nesi país, una selmana antes d'empezar la carrera.[3]

Dende la edición de 2009 rUSTIR tomó la decisión de realizar el rally en Suramérica, travesando dellos países. Los países suramericanos que participaron dende entós son Arxentina, Bolivia, Chile, Paraguái y Perú.

Dende la edición de 2017 la competencia realizar en cinco categoríes: coches, motos, camiones, cuatriciclos o quads y UTVs. El terrén varia considerablemente, travesando zones de sable, folla, roques y vexetación hasta carreteres secundaries. La inscripción na prueba ye abierta, lo cual convertir na carrera aparente p'amantes de l'aventura. La participación de competidores aficionaos llega con frecuencia al 80% de los inscritos. Les principales marques de fabricantes de coches y camiones presenten los sos nuevos modelos de vehículos modificaos pa la prueba, lo que se convirtió nuna competencia de marques de fabricantes de coches, camiones y motos.

Historia y trazáu editar

 
Lisboa–Dakar 2006.

La prueba foi fundada en 1978, dempués de que'l pilotu francés Thierry Sabine perder nel desiertu de Teneré, al norte d'África, mientres díes,[4] y considerara la so esperiencia digna de ser reproducida nuna competición internacional.

Lo qu'empezó como una aventura n'estáu puru, de pilotos aficionaos a vehículos tou terrén y ensin apenes organización, evolucionó hasta convertise na competencia de rally internacional más famosa del mundu, con gran esplegue teunolóxicu, con más de dos mil persones implicaes ente organización, participantes y asistencia, escoltaos por vehículos de sofitu, camiones, helicópteros y sistemes de navegación GPS, tresmitíu poles canales de televisión de los países participantes y programes deportivos a nivel mundial, onde se prueben nueves teunoloxíes pa los vehículos de producción en serie, como suspensión, frenos, mayor resistencia, pa la so promoción de venta en tol mundu, coles principales marques fabricantes de vehículos que contraten competidores profesionales de Xapón, Suecia, España, Alemaña, Rusia, pa competir en vehículos tou terrén y carrocetes de les principales marques del mundu, dende Toyota, Nissan, Subaru, Citroën, y marques de camiones como Kamaz, Volvo, Iveco, que compiten ente elles pa promocionar los sos nuevos modelos de producción en serie nel mercáu internacional.

El trazáu de la carrera camudó a lo llargo de los años, tantu l'entamu como'l final, por causa de diversos motivos. Hasta 1994, la carrera foi fiel a la ruta orixinal, siendo la ciudá de París l'entamu n'Europa y Dakar el final n'África. Precisamente en 1994, la carrera varió y, una vegada en Dakar, tornar de nuevu a París. Por cuenta de problemes col alcalde de París, la llegada del final de la carrera tuvo que ser camudáu, de los Campos Elíseos a Eurodisney.

 
Por cuenta de amenaces terroristes, la ruta orixinal París-Dakar foi treslladada a América del Sur a partir de 2009. Los países visitaos son Arxentina, Bolivia, Chile, Paraguái y Perú y les ciudaes incluyíes son puntos principales d'entamu final ente 2009 y 2018.

A partir d'entós, el llugar d'entamu de la carrera foi camudando ente distintes ciudaes europees d'España y Portugal. La ruta nel continente africanu tamién se vio modificada n'ensame d'ocasiones, por problemes políticos y de seguridá, n'ocasiones derivaos d'aiciones de guerrilla o guerres civiles internes. En 2008, la competición foi suspendida por completu por causa de les amenaces terroristes[5] al pasu del rally por Mauritania. A consecuencia del incidente, la organización decidió que la siguiente edición apostar en Suramérica, pasando por sectores pertenecientes a los países d'Arxentina y Chile, empezando y terminando en Buenos Aires, con una ruta per caminos de Chile.

 
El Kamaz, campeón del Dakar 2009, del equipu rusu Kabirov, Belyaev y Mokeev, pola Patagonia arxentina.

Nesti nuevu percorríu, la competición traviesa una amplia variedá de terrenes, incluyendo la llanura pampeana, la Patagonia arxentina o'l desiertu d'Atacama en Chile, cola cordal de los Andes como paisaxe de fondu, que tamién tien que travesar nel so percorríu hasta Chile y agora estendíu hasta'l Perú.

En 2010, la carrera vuelve al continente americanu, con un nuevu percorríu del Rally Dakar 2010 que contién 7 etapes en Arxentina y 7 etapes en Chile, con llargada y llegada na ciudá de Buenos Aires. La edición 2011 tamién se volvió a realizar con ésitu, n'Arxentina y Chile, saliendo dende la ciudá de Buenos Aires, con miles de persones que s'axuntaron na avenida principal de la ciudá, na llargada más vista de la so historia, pa llegar a Chile, pero esta vegada diendo a la zona del noroeste arxentín y norte chilenu, y tornando a la capital arxentina.[6]

Coles mesmes, la suspensión de la prueba n'África, traxo al adelantu de la primer edición del Rally d'Europa Central,[7] primer prueba so la certificación Dakar Series. Ta previstu que s'otorgue dicha certificación a otres competiciones de rally raid n'América, qu'axunten les condiciones necesaries a nivel d'organización, seguridá y publicidá.

 
Unu de los camiones d'asistencia del Dakar 2004.
 
Camiones del Rally Dakar 2009.

N'avientu de 2011, la prueba n'América estender al Perú, empecipiar na ciudá de Mar del Plata n'Arxentina, pasando pel norte de Chile, con un pequeñu trazáu per una ruta de caminos fronterizos con Bolivia y depués de 15 díes, la llegada final foi na ciudá de Lima, nel Perú, cola participación de más de 400 pilotos y el auspicio, de too tipu de marques rellacionaes a la industria y comerciales. Nesi añu dio la primer suspensión d'una etapa na historia del rally, por cuenta de condiciones climatolóxiques adverses.[8]

Los organizadores de la carrera, la empresa francesa ASO (Amaury Sport Organisation), nun refuga la posibilidá d'estender la competición internacional a otros países de Suramérica nel futuru.

Países visitaos editar

Na llista que se detalla de siguío, numbérense los países polos que'l Rally Dakar tuvo etapes dende la primer edición en 1979 hasta 2017:

Nᵘ País Nᵘvegaes Nᵘ País Nᵘvegaes
1   Senegal 28 15   Perú 3
2   Malí 22 16   Tunicia 2
3   Francia 21 17   Chad 2
4   Mauritania 21 18   Costa de Marfil 2
5   España 15 19   Exiptu 2
6   Marruecos 13 20   Angola 2
7   Níxer 13 21   Portugal 2
8   Arxelia 11 22   Camerún 1
9   Arxentina 10 23   Namibia 1
10   Chile 7 24   Gabón 1
11   Burkina Fasu 6 25   El Congu 1
12   Guinea 6 26   República Centroafricana 1
13   Libia 6 27   Sudáfrica 1
14   Bolivia 5 28   Sierra Lleona 1
29   Paraguái 1

Vehículos y clases editar

 
Peugeot 205 Alterio16, coche dominador nos años 1980.
 
Citroen ZX, de Pierre Lartigue, vencedor en 1994, 1995 y 1996.
 
Volkswagen Touareg compitiendo nel Rally Dakar 2010, cerca de Copiapó.
 
Mitsubishi Payeru, dominador nos años 2000.

Esisten cuatro categoríes principales na competición: motos, quad, coches y camiones.[9] De la mesma, cada categoría estremar en subcategorías, según sía l'equipu profesional o priváu, y según el tipu de vehículu (de serie o modificáu).[9]

Munchos participantes son aficionaos y mecánicos, que modifiquen los sos vehículos tou terrén, y llogren llograr el auspicio de marques comerciales, que son pintaes sobre los automóviles competidores y bordaes sobre los uniformes de competencia, promovíos pola participación publicitaria de tresmisiones deportives, pa poder participar y competir contra los grandes fabricantes de vehículos tou terrén, qu'inverten enforma dineru pa la so presentación.

Motos editar

Trátase de la categoría más peligrosa de los cuatro, por ser la moto un vehículu que dexa desarimáu al conductor. Tamién ye la categoría más popular, por ser la más accesible respectu al costu pa competidores aficionaos, con motos de producción en serie de tipu Enduro, pa caminos secundarios ensin pavimentu, con motores de 450 centímetros cúbicos. Nel Rally Dakar 2009 la llende máxima de participantes tuvo establecíu en 250 motos.[10]

  • Superproducción: motocicletes preparaes pa competición.
  • Marathon: motocicletes de serie.

Cuatriciclos editar

Los cuatriciclos o quad son, en principiu, les máquines con 4 ruedes más económiques y lentes del rally. Al igual que les motos, pa inscribise na competición cada máquina de 4 ruedes, tendrá de tar llegalmente rexistrada y afecha pa la circulación off-road (touterrén) según les normes del Códigu d'Autopistes de Francia y les especificaciones téuniques pa los rallíes tou terrén (off-road rallies) establecíes pola Federación Internacional de Motociclismu (FIM). Les mesmes pueden ser adquiríes según la so producción en serie nel mercáu o especialmente modificaes pal so usu polos participantes.[10]

Coches editar

Delles grandes marques compiten nesta categoría con fines publicitarios (equipos oficiales) y pa probar nueves teunoloxíes, que dempués s'apliquen a los coches de cai, de producción en serie pal mercáu internacional.

Estremar nes siguientes subcategorías:

  • T1: vehículos modificaos.
  • T2: vehículos de serie.
  • T3: prototipos llixeros.
  • Reglamentu SCORE: Vehículos con reglamentu de SCORE International

=== Camiones considérase la categoría más espectacular y sorprendente pa los aficionaos. La mayoría de los camiones tipu 4x4 compiten ente ellos, namái unos pocos realicen funciones puramente d'asistencia de los equipos competidores, pa caltenimientu, arreglu y asistencia médica d'emerxencia. Dellos equipos entemecen les funciones d'asistencia cola competición.

Esta categoría esiste como tal dende 1999. Nes ediciones anteriores, los camiones taben englobados na categoría de coches pesaos. Mientres los años 1980 pertenecíen tamién prototipos de camiones, pero prohibió'l so participación por cuenta de los graves accidentes que se producíen, al algamar estos grandes velocidaes nos caminos secundarios ensin pavimentación. Agora convirtiéronse na máxima atraición de la competición.

Ganadores del Rally Dakar editar

# Añu Ruta Coches Motocicletes Camiones Cuatrimotos UTV
Pilotu
(Fabricante)
Pilotu
(Fabricante)
Pilotu
(Fabricante)
Pilotu
(Fabricante)
Pilotu
(Fabricante)
1979 París - Arxel - Dakar   A. Genestier
Range Rover
  C. Neveu
Yamaha XT500
1980 París - Arxel - Dakar   F. Kottulinsky
Volkswagen Iltis
  C. Neveu
Yamaha XT500
  Z. Ataouat
Sonacome
1981 París - Arxel - Dakar   R. Metge
Range Rover
  H. Auriol
BMW GS800R
  A. Villette
Alm/Acmat
1982 París - Arxel - Dakar   C. Marreau
Renault 20
  C. Neveu
Honda XR550
  G. Groine
Mercedes
1983 París - Arxel - Dakar   J. Ickx
Mercedes 280G
  H. Auriol
BMW GS980R
  G. Groine
Mercedes
1984 París - Arxel - Dakar   R. Metge
Porsche 911
  G. Rahier
BMW GS980R
  P. Lalleu
Mercedes
1985 París - Arxel - Dakar   P. Zaniroli
Mitsubishi Montero
  G. Rahier
BMW GS980R
  K.F. Capito
Mercedes
1986 París - Arxel - Dakar   R. Metge
Porsche 959
  C. Neveu
Honda NXR750V
  G. Vismara
Mercedes
1987 París - Arxel - Dakar   A. Vatanen
Peugeot 205 T16
  C. Neveu
Honda NXR750V
  J. de Rooy
DAF
10ª 1988 París - Arxel - Dakar   J. Kankkunen
Peugeot 205 T16
  Y. Orioli
Honda NXR800V
  K. Loprais
Tatra
11ª 1989 París - Tunicia - Dakar   A. Vatanen
Peugeot 405 T16
  G. Lalay
Honda NXR800V
12ª 1990 París - Trípoli - Dakar   A. Vatanen
Peugeot 405 T16
  Y. Orioli
Cagiva Elefant 900
  G. Villa
Perlini
13ª 1991 París - Trípoli - Dakar   A. Vatanen
Citroën ZX
  S. Peterhansel
Yamaha YZE750T
  J. Houssat
Perlini
14ª 1992 París - Sirte - Ciudá del Cabu   H. Auriol
Mitsubishi Montero
  S. Peterhansel
Yamaha YZE850T
  F. Perlini
Perlini
15ª 1993 París - Tánxer - Dakar   B. Saby
Mitsubishi Montero
  S. Peterhansel
Yamaha YZE850T
  F. Perlini
Perlini
16ª 1994 París - Dakar - París   P. Lartigue
Citroën ZX
  Y. Orioli
Cagiva Elefant 900
  K. Loprais
Tatra
17ª 1995 Granada - Dakar   P. Lartigue
Citroën ZX
  S. Peterhansel
Yamaha YZE850T
  K. Loprais
Tatra
18ª 1996 Granada - Dakar   P. Lartigue
Citroën ZX
  Y. Orioli
Yamaha YZE850T
  V. Moskovskikh
Kamaz
19ª 1997 Dakar - Agadez - Dakar   K. Shinozuka
Mitsubishi Montero
  S. Peterhansel
Yamaha YZE850T
  P. Reif
Hino Ranger
20ª 1998 París - Granada - Dakar   J.P. Fontenay
Mitsubishi Montero
  S. Peterhansel
Yamaha YZE850T
  K. Loprais
Tatra
21ª 1999 Granada - Dakar   J.L. Schlesser
Schlesser-Renault Buggy
  R. Sainct
BMW F650RR
  K. Loprais
Tatra
22ª 2000 París - Dakar - El Cairu   J.L. Schlesser
Schlesser-Renault Buggy
  R. Sainct
BMW F650RR
  V. Chagin
Kamaz
23ª 2001 París - Dakar   J. Kleinschmidt
Mitsubishi Montero
  F. Meoni
KTM LC4 660R
  K. Loprais
Tatra
24ª 2002 Arrás - Madrid - Dakar   H. Masuoka
Mitsubishi Montero
  F. Meoni
KTM LC8 950R
  V. Chagin
Kamaz
25ª 2003 Marsella - Sharm el-Sheij   H. Masuoka
Mitsubishi Montero
  R. Sainct
KTM LC4 660R
  V. Chagin
Kamaz
26ª 2004 Clermont-Ferrand - Dakar   S. Peterhansel
Mitsubishi Montero
  N. Roma
KTM LC4 660R
  V. Chagin
Kamaz
27ª 2005 Barcelona - Dakar   S. Peterhansel
Mitsubishi Montero
  C. Despres
KTM LC4 660R
  F. Kabirov
Kamaz
28ª 2006 Lisboa - Dakar   L. Alphand
Mitsubishi Montero
  M. Coma
KTM LC4 660R
  V. Chagin
Kamaz
29ª 2007 Lisboa - Dakar   S. Peterhansel
Mitsubishi Montero
  C. Despres
KTM 690 Rally
  H. Stacey
MAN
30ª 2008 Nun s'apostó
Por amenaces d'Al Qaeda
31ª 2009 Buenos Aires - Valparaíso - Buenos Aires   G. de Villiers
Volkswagen Touareg
  M. Coma
KTM 690 Rally
  F. Kabirov
Kamaz
  J. Machacek
Yamaha
32ª 2010 Buenos Aires - Antofagasta - Buenos Aires   C. Sainz
Volkswagen Touareg
  C. Despres
KTM 690 Rally
  V. Chagin
Kamaz
  M. Patronelli
Yamaha
33ª 2011 Buenos Aires - Arica - Buenos Aires   N. Al-Attiyah
Volkswagen Touareg
  M. Coma
KTM 450 Rally
  V. Chagin
Kamaz
  A. Patronelli
Yamaha
34ª 2012 Mar del Plata - Copiapó - Lima   S. Peterhansel
Racing MINI
  C. Despres
KTM 450 Rally
  G. de Rooy
Iveco
  A. Patronelli
Yamaha
35ª 2013 Lima - S. M. de Tucumán - Santiago   S. Peterhansel
Racing MINI
  C. Despres
KTM 450 Rally
  Y. Nikolaev
Kamaz
  M. Patronelli
Yamaha
36ª 2014 Rosario - Salta - Valparaíso   N. Roma
Racing MINI
  M. Coma
KTM 450 Rally
  A. Karginov
Kamaz
  I. Casale
Yamaha
37ª 2015 Buenos Aires - Iquique - Buenos Aires   N. Al-Attiyah
Racing MINI
  M. Coma
KTM 450 Rally
  A. Mardeev
Kamaz
  R. Sonik
Yamaha
38ª 2016 Buenos Aires - Salta - Rosario   S. Peterhansel
Peugeot 2008 DKR
  T. Price
KTM 450 Rally
  G. de Rooy
Iveco
  M. Patronelli
Yamaha
39ª 2017 Asunción - La Paz - Buenos Aires   S. Peterhansel
Peugeot 3008 DKR
  S. Sunderland
KTM 450 Rally
  Y. Nikolaev
Kamaz
  S. Karyakin
Yamaha
  L. Torres
Polaris
40ª 2018 Lima - La Paz - Córdoba   C. Sainz
Peugeot 3008 DKR
  M. Walkner
KTM
  Y. Nikolaev
Kamaz
  I. Casale
Yamaha
  R. Varela
Can-Am

Trunfos per país editar

 
Touareg o Beduín premiu apurríu a los ganadores de cada categoría.
País Coches Motocicletes Camiones Cuatriciclos UTV Trunfos
  Francia 22 22 5 - - 49
  Rusia - - 15 1 - 16
  Italia - 6 4 - - 10
  España 3 6 - - - 9
  República Checa - - 5 1 - 6
  Finlandia 5 - - - - 5
  Arxentina - - - 5 - 5
  Países Baxos - - 4 - - 4
  Bélxica 1 2 - - - 3
  Xapón 3 - - - - 3
  Qatar 2 - - - - 2
  Alemaña 1 - 1 - - 2
  Austria - 1 1 - - 2
  Chile - - - 2 - 2
  Brasil - - - - 2 2
  Sudáfrica 1 - - - - 1
  Suecia 1 - - - - 1
  Australia - 1 - - - 1
  Reinu Xuníu - 1 - - - 1
  Arxelia - - 1 - - 1
  Checoslovaquia - - 1 - - 1
  Polonia - - - 1 - 1

Estadístiques editar

Constructores de coches con más títulos editar

Núm. Constructor Victories Años
1   Mitsubishi 12 1985, 1992, 1993, 1997, 1998, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007
2   Peugeot 7 1987, 1988, 1989, 1990, 2016, 2017, 2018
3   Citroën 4 1991, 1994, 1995, 1996
  Volkswagen 1980, 2009, 2010, 2011
  MINI 2012, 2013, 2014, 2015
6   Range Rover 2 1979, 1981
  Porsche 1984, 1986
  Schlesser-Renault Buggy 1999, 2000
9   Renault 1 1982
  Mercedes-Benz 1983

Polémiques editar

 
Nissan Navara, Lisboa-Dakar 2006.

El fechu de que se produxeren atropellos mortales de ciudadanos de los países africanos, que ven les carreres a lo llargo de la ruta pol desiertu, por onde pasa'l rally, amenó muncho discutiniu.

Mientres la edición del añu 2005, 24 organizaciones non gubernamentales, ecoloxistes y sindicales, suscribieron un manifiestu[11] pidiendo la supresión del rally, al que tachaben de rodiu publicitariu nel continente de la probeza y criticaben el "usu d'África, estrozada pol sida, la fame y l'endeldamientu, como terrenal de xuegu".

La edición de 2008 quedó chiscada por amenaces terroristes per parte del grupu terrorista Al Qaeda que llevaron a la suspensión de la prueba n'África pol encamientu del gobiernu francés, y decidiéndose que la edición siguiente celebrar n'América, pasando d'Europa-África a Arxentina-Chile.[5]

Tamién se xeneró discutiniu en Chile pol dañu medioambiental que causa'l pasu de los vehículos pol desiertu d'Atacama, afectando gravemente los sectores onde crez flora desértica, fenómenu únicu nel mundu conocíu como desiertu floríu.[12][13] Nel añu 2018, la competencia nun tuvo a Chile como parte del percorríu debíu, principalmente, a la presión qu'exercieren los sectores ambiental y arqueolóxicu, por cuenta de que dende 2009, produxérase, sistemáticamente, la destrucción de numberosos sitios arqueolóxicos de forma irreversible[14]

Muertes nel Dakar editar

 
Monumentu nel salar d'Uyuni.

Venticinco participantes morrieron mientres la disputa de dalguna de les ediciones del Rally Dakar. En 1986 finó'l fundador de la prueba, Thierry Sabine al estrellase'l helicópteru nel que viaxaba, xunto a otros cuatro pasaxeros.

Finaos non amestaos al Dakar editar

La siguiente llista correspuende a persones que nun teníen nenguna rellación col Rally Dakar. El númberu de finaos álzase percima del mediu centenar si añaden les muertes d'otres persones, dende neños y muyeres de llocalidaes africanes, a mecánicos o periodistes que cubríen l'eventu.

  • 1982: Muerre un neñu maliense, que xugaba na carretera desértica, arolláu por un vehículu de la prueba.
  • 1984: Una madre maliense muerre y la so fía resultó gravemente mancada en siendo truñaes por un Range Rover que daba vueltes de campana, nel desiertu de Burkina Fasu.
  • 1985: Fina una neña nixeriana al ser pillada por un coche de la prueba. Otra neña de 10 años muerre pillada en Mauritania.
  • 1988: Muerren pillaos una muyer y un neñu en Mauritania. Muerre una neña na aldega de Kitta, Malí. Dos neños y una muyer muerren atropellaos en Malí, por un vehículu d'asistencia del Rally Paris-Dakar.
  • 1994: Muerre un neñu senegalés al ser arolláu por un vehículu d'asistencia.
  • 1996: Una neña guineana muerre en siendo pillada pol motociclista francés Marcel Pilet (KTM).
  • 1998: Cuatro persones muerren tres un choque asocedíu al sur de la capital mauritana, ente un taxi y un vehículu de la prueba.
  • 2006: Boubakar Diallo, un neñu guineanu de 10 años, muerre atropelláu ente Lobé y Tambacounda por un vehículu de la Prueba Lisboa-Dakar. Con Boubakar, foi la primer vegada que la prensa publicó'l nome d'una víctima "non pilotu" del París-Dakar. Muerre pilláu un neñu senegalés, esta vegada de 12 años d'edá, ente Tambacounda y Dakar, por un camión de sofitu loxísticu en Senegal.
  • 2009: Muerren dos persones al topetar un vehículu particular con un camión d'asistencia nel tramu ente La Serena y Ovalle.[43]
  • 2010: La espectadora Natalia Sonia Gallardo muerre pillada en cercaníes de Alpa Corrolada, nuna zona irreglamentaria, na provincia de Córdoba, Arxentina, pola carroceta Desert Warrior númberu 418, conducida pol alemán Mirco Shultis y saleada pol checu Ulrich Leardi.[44]
  • 2011: Marcelo Reales, de 42 años, que remanaba un Rastrojero, foi truñáu pola Toyota Hilux númberu 410, conducíu pol pilotu Eduardo Amor, nun tramu d'enllaz en cercaníes de la ciudá catamarqueña de Tinogasta.[45][46] Tamién dos trabayadores perdieron la vida mientres montaben una carpa, primero qu'empecipiara la competencia.[47]
  • 2012: Finen dos persones, un home de 37 años y el so fíu de 11 años, al estrellase cola so avioneta, col enfotu de siguir el trayeutu de los pilotos. Un motociclista colombianu pierde la vida al intentar siguir el Rally Dakar en Perú, en perdiendo'l control del so vehículu.
  • 2014: Dos fotógrafos, naturales de la provincia de Córdoba Arxentina, perdieron la vida cuando la carroceta na que se treslladaben se desbarrancó d'un derribadoriu conocíu como "La Cuesta de La Chilca", asitiada na provincia de Catamarca, bien cercana a la llende cola provincia de Tucumán.[48]
  • 2016: Un espectador bolivianu perez en siendo truñáu pol pilotu francés Lionel Baud, mientres la especial que xunió Uyuni con Salta.[49]

Participantes per país editar

Ente los participantes de fala hispana, los españoles ganaron 9 vegaes la prueba, 6 d'elles na categoría de motos y 3 na de coches. Los competidores arxentinos alzáronse con 5 títulos, toos na categoría de cuadriciclos. Chile cunta dos títulos en cuadriciclos.

Tamién en 2010 destacaron Sebastián Halpern, con un sestu puestu na xeneral en cuadriciclos y ganador de dos etapes; y Orlando Terranova, n'autos cuartu na xeneral y ganador de dos etapes en 2013 y 2014. Lucio Y. Álvarez foi en 2011 el meyor de los pilotos arxentinos na categoría de coches en terminando nel 15.° llugar de la clasificación xeneral y 2.° llugar na so categoría cola so Subaru Forester.
  •   Chile: La primer participación chilena remontar al añu 1988, cuando Enrique Pinochet participó como copilotu del francu venezolanu Bernard Cave, rematando na 70º allugamientu. La primer vegada qu'hubo un participante en frente del volante foi en 1991, cuando Pedro Palacios participó na categoría autos a bordu d'un Mitsubishi Montero, debiendo lamentablemente abandonar pola quema del so vehículu nun tramu que percorría la llocalidá maliense de Tombuctú. Dende entós túvose qu'esperar hasta 1996, cuando Carlo de Gavardo corrió na categoría motos, llogrando un meritoriu 17º llugar na xeneral. De Gavardo foi'l primera hispanoamericanu en ganar una etapa y n'algamar un podiu, al rematar terceru na clasificación xeneral de motos nel añu 2001, pilotando una KTM. Destaca tamién Francisco "Chalecu" López, ganador d'una etapa en 2009 y de tres etapes en 2010, rematando en tercer llugar na clasificación xeneral de la categoría motos del Rally Dakar 2010.[51] Coles mesmes, destacaron les participaciones en motos de Jaime Prohens y Manuel Jamett, rematando dambos nes posiciones 20 y 22 de la clasificación xeneral nel Rally Dakar 2010 y nel Rally Dakar de 2011 respeutivamente. "Chalecu" López nuevamente ganó una etapa nel Dakar 2011 y otra nel Dakar 2012, amás de ganar cuatro nel Dakar 2013, onde remató nel tercer llugar. Nel Rally Dakar 2013 destacaron los pilotos de cuatriciclos Ignacio Casale, quien ganó una etapa y terminó segundu, y Sebastián Palma, quien ganó una etapa y remató nel quintu llugar. Nel Rally Dakar 2014, Ignacio Casale coronóse campeón na categoría cuatriciclos, repitiendo la fazaña en Rally Dakar 2018.
  •   Perú: En 1986 la dupla compuesta por Cocu Corbetto y Alfredo Bergna llegó segunda na so categoría, y nel puestu 31 de la clasificación xeneral, al volante d'una Mitsubishi Montero. En Dakar 2013 el pilotu Ignacio Flores Seminariu llogra ganar la primer etapa en cuatriciclos terminando n'octavu llugar na clasificación xeneral. Na edición 2014 participaron en tres categoríes; en coches participaron Luis Felipe Pinillos – Ive Bromberg, Fernando Ferrand Malatesta – Fernando Ferrand Del Bustu, Tomás Hiraoka, Jesús López y Francisco León. En motocicletes participaron Eduardo Heinrich, Carlo Veluttino y Erick Meier; en cuatrimotos compitieron Alexis Hernández, Atilio Encomendero y Juan Alonso Pacheco-Benavides. Na edición 2015 participaron n'autos (carrocetes) Fernando Ferrand Malatesta – Fernando Ferrand Del Bustu y Francisco León – Tomes Hiraoka; en motocicleta Eduardo Heinrich, Felipe Ríos, Mariano Kazmiersky y Carlo Vellutino; en cuatrimotos Enrique Alonso y José Salaverry. En Dakar 2016 el pilotu Alexis Hernández gana la quinta etapa de la competencia (Jujuy - Uyuni) na categoría de cuatrimotos.
  •   Bolivia: Juan Carlos "Chavo" Salvatierra (Motos) ye'l pilotu más esitosu, llogró'l puestu 39 na so primer participación en 2011, el puestu 31 na edición de 2012, el puestu 29 na edición de 2013 y el puestu 14 na edición de 2014. Marcu Bulacia (Coches) tamién participó tres veces, anque terminó abandonando'l 2011 por problemes mecánicos, el 2012 pola mor del decesu del so padre en Santa Cruz de la Sierra el 7 de xineru de 2011, cuando ocupaba'l puestu 30 na clasificación xeneral y finalmente el 2013 terminó'l rally nel puestu 46. Na edición de 2013 participaron per Bolivia seis competidores ("Chavo" Salvatierra en categoría motos, Diego Martínez y el so padre, Leonardo Martínez, en categoría cuadriciclos y Marcu Bulacia, Luis Barbery y Miguel Zambrana en categoría coches). Na edición 2015 el pilotu Walter Nosiglia convertir nel pilotu bolivianu meyor asitiáu en dakar dalgunu consiguiendo llegar nel puestu 3 de la xeneral, siendo asina'l primer bolivianu en llograr un podiu nesta prestixosa competencia. Na edición 2017. El "Chavo" Salvatierra (Motos) llogro la meyor posición qu'un pilotu bolivianu pudo llograr, llegó 10mo. Otros pilotos destacaos en motos fueron: Daniel Nosiglia Jager 24, Fabricio Fuentes 35, Walter Nosiglia Jager 41 y Daniel Nozales 91 completando la serie. Rodrigo Gutiérrez (Autos) convertir nel pilotu meyor asitiáu nesta categoría ente los bolivianos llegando na 16va posición. Otros pilotos destacaos fueron: Marcu Bulacia 20, Eduardo "Happy" Peredo 25, Julio Roca Mercado 41, Orlando Careaga 48 y Luis Fernando Barbery nel puestu 55 completaron la serie. Un casu estreme pa mentar ye'l de Walter Nosiglia, quien a pesar d'abandonar la competencia llogró salir primero en 2 etapes del dakar na categoría cuatriciclos, convirtiéndose asina nel primer bolivianu en ganar etapes del Rally Dakar.
  •   Colombia: Juan Manuel Linares y Camilo Perdomo (el so copilotu) convertir nos primeres colombianos n'apostar l'afamáu Rally Dakar, na edición de 2011. En 2014 Ivan Moreno y Federico Mosquera En Motos participaron Juan Esteban Sarmiento "Chilo", Mateo Moreno, Marcu Saldarriaga. En cuatrimotos Christian Cajicá y Nicolas Carbayeda. Nel Rally Dakar 2015 debutó Mauricio Salazar como copilotu de Phillipe Kreisberger nel equipu Sodicars de Francia. Nel 2016 confórmase'l MS2 Team Colombia ente Mauricio Salazar Velasquez y Mauricio Salazar Sierra en sofitu a la Fundación Alejandra Vélez Mejia de neños con cancer. En 2016 terminen el percorríu nuna Toyota Hilux con matricules colombianes.
  •   Guatemala: El guatemalianu Francisco Arredondo participó en 9 ediciones (2004-07 y 2009-13), siendo amás el primer centroamericanu en correr el rally.
  •   Uruguái: Luis Henderson terminó terceru na primer etapa del Rally Dakar 2009, na categoría de Cuadriciclos. Participó nes ediciones de 2009 y 2010. Sergio Lafuente participó nel Rally Dakar 2014 ganando 3 etapes y liderando la xeneral mientres dellos díes, siendo esta la so tercer participación. Amás los pilotos Nᵘ64 Laurent Lazard(Moto KTM) francés, nacionalizáu uruguayu, Nᵘ41 Sebastián Fernández (Moto Kawasaki), Nᵘ181 Alejo Maisonnave (Moto KTM), Nᵘ273 Mauro Almeida (quad Yamaha), Nᵘ90 y Javier Fernández Diego (quad CAN-AM) na edición 2014.
  •   Venezuela: 2012 Team Azimut, la dupla integrada por Nunzio Coffaro (pilotu) y Daniel Meneses (copilotu) Con una Toyota Hilux (465) fabricada por Toyota de Venezuela y fayadiza por Jaton 4WD quedaron campeones na categoría T1.2 escuderíes independientes (Arxentina, Chile, Perú). En 2013 Team Azimut con Nunzio Coffaro, tamién asistíu por Daniel Meneses, Con una Toyota Hilux Overdrive (352), llogró conquistar la posición númberu 20 na Clasificación Xeneral (Perú, Arxentina, Chile). El so meyor llogru foi 7mo nuna etapa. Na edición 2013 participaron los motociclistes Nicolás Cardona, Gustavo Querales y Rafael Eraso. Na edición 2014 participaron los motociclistes Nicolás Cardona, Gustavo Querales y Raael Eraso. Na Edición 2016 Team Azimut (dos autos de competencia) con Nunzio Coffaro, Daniel Meneses, Con una Toyota Hilux Overdrive (357), llogró conquistar la posición númberu 36 na Clasificación Xeneral (Arxentina, Bolivia) y la dupla Jose Ferraz y Tony Del Villar na Toyota Hilux (361) fabricada por Toyota de Venezuela y fayadiza por Jaton 4WD. Na Edición 2017 participo'l motociclistes Nicolás Cardona asistíu pol equipu español Pedrega sobre una moto KTM.

Referencies editar

  1. . La Nación (4 de xineru de 2008). «La prueba, que tenía d'empezar mañana en Lisboa, foi atayada pola amenaza terrorista sobre Mauritania, escenariu d'ocho etapes.»
  2. «La organización del Dakar anula la prueba poles amenaces terroristes». El País (4 de xineru de 2008). «Ocho de les 15 etapes de l'aventura trescurríen per Mauritania y el Gobiernu francés desaconseyó'l so pasu per esi país»
  3. «grupu armáu-matu-a cuatro turistes-franceses-en-mauritania_1641514352418.html Un grpo armáu mata cuatro turistes franceses en Mauritania». ABC.
  4. (2005) Scalextric. Carlos Sainz. Altaya, páx. 165. ISBN ISBN 84-487-1648-5..
  5. 5,0 5,1 por/falta/seguridá.html - L'amenaza terrorista acaba col Dakar 2008
  6. http://www.dakar.com/2011/DAK/presentation/es/r3_5--y-parcours.html
  7. Central Europe Rally 2008: homepage
  8. Univision: El Dakar-2012 adopta la 'Operación Guillaumet' pa cruciar andar
  9. 9,0 9,1 "Clasificaciones", Web oficial del Dakar 2009.
  10. 10,0 10,1 "Regulations moto/quad", Reglamentos, Web oficial del Dakar 2009.
  11. «STOP RALLYE DAKAR» (francés). Consultáu'l 27 de xineru de 2016.
  12. Roberto Bruna. «OLCA: El Dakar afectaría al desiertu floríu». Consultáu'l 2009.
  13. Virginia Vidal. «desiertu floríu/ Sur y sur: Rally Dakar n'América Llatina: ¿y el dañu al desiertu floríu?». Archiváu dende l'desiertu floríu/ orixinal, el 27 de payares de 2015. Consultáu'l 2009.
  14. http://www.uchile.cl/noticias/109110/los-danos-arqueologicos-que-dexa-el-rally-dakar-en-chile
  15. «Patrice Dodin» (inglés). www.motorsportmemorial.com. Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  16. «Fina un pilotu nel Rally París-Dakar». La Vanguardia (8 de xineru de 1982). Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  17. «Pineau, primer víctima mortal». La Vanguardia (16 de xineru de 1983). Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  18. «Un motociclista xaponés, primer participante que muerre en Francia». La Vanguardia (3 de xineru de 1986). Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  19. Domingo García (10 de xineru de 1988). «El París-Dakar'88 cobróse la so primer víctima». La Vanguardia. Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  20. Domingo García (11 de xineru de 1988). «Patrick Canado, otru copilotu, segunda víctima mortal». La Vanguardia. Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  21. «Un pilotu de camión foi ablayáu a tiros pol exércitu de Mali». La Vanguardia (12 de xineru de 1991). Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  22. J.M. Formosu (28 d'avientu de 1991). «Dos franceses muerren al entornar el so vehículu poco primero de concluyir la segunda etapa en Libia». El País. Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  23. J.M. Formosu (8 de xineru de 1992). «Cabu/elpepidep/19920108elpepidep_11/Tes El francés Gilles Lalay fina nun accidente mientres el Rally París-El Cabu». El País. Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  24. «Accidente mortal del belga Sansen nel Rally París-Dakar-París». El País (6 de xineru de 1994). Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  25. «Una mina mata a un camioneru francés nel ex-Sáḥara español». La Vanguardia (12 de xineru de 1991). Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  26. Juanjo Pelo (6 de xineru de 1997). «Muerte nel quilómetru 247». El Mundo. Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  27. J. Rodríguez (12 de xineru de 2003). «Fina nun accidente'l copilotu francés Bruno Cauvy». El Mundo. Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  28. Axencia EFE (10 de xineru de 2005). «Fina un pilotu español mientres corría'l Dakar». elmundo.es. Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  29. M. Franca Peral (11 de xineru de 2005). «José Manuel Pérez dexó la vida nel desiertu». Diariu As. Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  30. «La muerte de Meoni tiñe de más llutu'l Dakar». elmundo.es (11 de xineru de 2005). Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  31. A. Briano (10 de xineru de 2006). «El pilotu australianu Andy Caldecott, nueva víctima del Rallye Dakar». El diario montañés. Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  32. «Fina pilotu nel rally Dakar». BBC (9 de xineru de 2006). Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  33. «El Dakar cóbrase la vida d'otru pilotu». 20 minutos (9 de xineru de 2007). Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  34. «Muerre un pilotu del Dakar d'un paru cardiaco mientres competía». 20 minutos (20 de xineru de 2007). Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  35. «Atopen el cuerpu ensin vida del motorista francés Pascal Terry». Diariu Marca (7 de xineru de 2009). Consultáu'l 7 de xineru de 2009.
  36. Axencia EFE (8 de xineru de 2009). «El pilotu fináu nel Dakar morrió por un edema pulmonar». Diariu Marca. Consultáu'l 8 de xineru de 2009.
  37. www.latercera.com (3 de setiembre de 2010). «Muerre pilotu que tuvo 24 años vexetal tres accidente nel Dakar». Consultáu'l 16 de xineru de 2012.
  38. www.publico.es (11 de xineru de 2013). «pilotu-de-motos-frances-thomas-bourgin-en-un accidente-en-el-dakar Fina'l pilotu de motos francés Thomas Bourgin nun accidente nel Dakar». Consultáu'l 16 de xineru de 2012.
  39. pilotu belga-de-motos-eric-palante Diariu La Nación (consultáu'l 10 de xineru de 2014)
  40. 24 d'ochobre de 2014)
  41. pilotu-de-moto-michal-hernik Diariu La Nación (consultáu'l 6/1/2015)
  42. http://canchallena.lanacion.com.ar/1758213-el pilotu polacu-que-murio-en-el-dakar-fallecio-por-deshidratacion Diariu La Nación (consultáu'l 7 de xineru de 2015)]
  43. Axencia EFE (9 de xineru de 2009). «Reporten dos muertos en Rally Dakar». El Universal. Consultáu'l 15 de xunu de 2010.
  44. Diariu Clarin (2 de xineru de 2010). «Rally Dakar 2010 Morrió la muyer atropellada pola carroceta del alemán Schultis». Diariu Clarin. Consultáu'l 2 de xineru de 2010.
  45. «Muerte nel Dakar».
  46. «Muerte nel Dakar».
  47. «regresu-del-rally-dakar-a-arxentina.shtml Fatal accidente enlluta'l regresu del Rally Dakar a Arxentina».
  48. Mario Laplaca, Juan Pablo Estela. (9 de xineru de 2014). «Morrieron dos cronistes cordobeses que cubríen el Dakar». Consultáu'l 10 de xineru de 2014.
  49. Diariu Unu. (9 de xineru de 2016). «espectador-la-septima-etapa-del-rallu-dakar-2016-20160109-n209228titulo=Morrió un espectador bolivianu Morrió un espectador mientres la séptima etapa del Rallu Dakar 2016». Consultáu'l 9 de xineru de 2016.
  50. 50,0 50,1 «Clasificación xeneral en quads». Rally Dakar. Consultáu'l 16 de xineru de 2010.
  51. «Clasificación xeneral en motos». Rally Dakar. Consultáu'l 16 de xineru de 2010.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Especial sobre'l Rally Dakar 2012 que remató en Lima La República * «Invasión motorizada y neocolonialismu deportivu». Diagonal (4 de xineru de 2014).

Plantía:Rally Dakar