Ramón de Campoamor

poeta asturianu (1817–1901)

Ramón María de las Mercedes de Campoamor y Campoosorio (24 de setiembre de 1817Piñeira – 11 de febreru de 1901Madrid) foi un poeta asturianu del realismu lliterariu.

Ramón de Campoamor
senador del Reino (es) Traducir

Vida
Nacimientu Piñeira24 de setiembre de 1817[1]
Nacionalidá España [2]
Muerte Madrid11 de febreru de 1901[1] (83 años)
Sepultura cementerio de San Justo (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu poeta, escritorpolíticu
Llugares de trabayu Madrid
Miembru de Real Academia Española[4]
Xéneru artísticu teatru
Cambiar los datos en Wikidata
Ramón de Campoamor retratáu en Los Poetes contemporáneos por Antonio María Esquivel 1846 - Muséu del Prado, Madrid

Biografía editar

Nació na aldega de Piñeira, en Navia, Asturies, el 24 de setiembre de 1817, el mesmu añu que José Zorrilla, con quien con frecuencia foi comparáu. El so padre yera un ricu llabrador nacíu nel conceyu de Cuaña y la so madre yera de la familia noble de los Campu Osorio de Navia. En 1821, cuando Ramón entá nun cumpliera cuatro años, muerre'l so padre Miguel Pérez Campoamor. A los diez años empieza a estudiar Llatín y Humanidaes en Veiga, onde llogró'l certificáu d'estudios primarios.

L'Infiernu del Dante yera un mal aprendiz en comparanza colos retorcigañaos inventos de castigos infernales que me metíen los clérigos enseñantes na mio tienra y sensible cabecita infantil. Tol cursu de los mios primeros años foi un suañu tenebrosu, del cual creo qu'inda nun acabé d'espertar.
Ramón de Campoamor

En 1832, con quince años, cólase, pa estudiar filosofía, lóxica y matemátiques, al conventu de Santu Tomás de Madrid. Poco tiempu dempués matricúlase na universidá madrilana en medicina, pero tampoco-y duró esti enfotu; un catedráticu aconseyólu con vehemencia dedicase a la lliteratura, yá que creyó afayar nél el natural enclín a les lletres más qu'a les ciencies (devolvía nes disecciones). Solamente nun-y disgustaba la llectura y l'escritura (pasaba llargues hores lleendo clásicos na Biblioteca Nacional), polo que se consagró a la fin al periodismu y a la lliteratura. Espronceda tomó-y so'l so patronalgu y la so primer poesía data de 1837: collabora en publicaciones romántiques como L'Alba y Nun m'escaezas y foi redactor de Les Muses (1837), El Correo Nacional (1838) y L'Español (1845); dirixó L'Estáu en 1856.[5]

A la edá de venti años, en 1838, publica la primer obra impresa: Una muyer arrogante, una comedia en dos actos que nun aportar# a estrenada en teatru; otra obra dramática so foi El castiellu de Santa María (1838), na que concreta munchos de los tópicos románticos con delles concreciones paisaxístiques ya históricu-llexendaries d'Asturies; per esos años escribió tamién comedies como La fineza del querer (1840) y El fíu de toos (1841); y tres un intervalu más o menos llargu, en 1870 escribió la que ye seique la so obra más conocida, Guerra a la guerra (1870), a la que siguieron el drama sacru L'home Dios (1871), y Cuerdos y llocos (1873), el drama Dies irae (1873), Los xabaces (1875),y el xuguete risible Dempués de la boda (1876). Yá na década de los ochenta termina la so carrera dramática dedicándose a los monólogos Cómo recen les solteres (1884), L'amor o la muerte (1884), El confesor confesáu, L'aniellu de boda, siendo preparaes, a títulu póstumu, los sos Obres completes, onde se recueyen la comedia L'honor (1874), la más conforme colos procedimientos de la nueva escuela simbolista, la dolora dramática El palaciu de les verdaes (1871), que ye la que meyor s'atien a ser clasificada como alegórica, les comedies Química conxugal (1877) y Glories humanes (1885), y el drama Asina s'escribe la hestoria, qu'arrenunció a publicar al nun ser del presto del públicu.

Tamién en 1838 empezara la so carrera como poeta; publica los sos primeros versos románticos nel llibru Ternezas y flores; pero ye en Ayes del alma (1842), el so segundu llibru llíricu, cuando empieza a alloñar del Romanticismu, anque inda siguen nél los resabios de Espronceda; n'otru llibru, Fábules tópense yá prefigurados y colos sos calteres esenciales los trés xéneros qu'han de ser creaos y cultivaos pol poeta, los sos personalísimas doloras, pequeños poemes y humoradas, que -y adscriben a la estética del realismu. El mesmu autor define asina estos xéneros:

¿Qué ye una humorada? Una traza intencional ¿Y dolora? Una humorada convertida en drama ¿Y pequeñu poema? Una dolora amplificada.

N'otra ocasión señaló que la «dolora» ye una composición poética «na cual débese topar xunida la llixereza col sentimientu y la concisión cola importancia filosófica». Pero en Campoamor la filosofía y el intelectualismu afogaron con frecuencia al poeta; les más de les sos doloras reflexen la so postura escéptica ante un mundu onde namái apodera'l egoísmu.

Como filósofu Ramón de Campoamor foi un home fecundu; tradicionalista y moderáu en política, atraía-y especialmente'l positivismu. La filosofía yera acasu la so vocación verdadera. Atopar col discutiniu dende'l so primer llibru d'esti xéneru en 1846, Filosofía de les lleis, que, según La Censura, contenía «proposiciones contraries a la doctrina católica, errónees o inductives a error, falses, inmorales y ofensives ya inxurioses a la nuesa relixón y a les sos santes instituciones».

En 1842 empieza la so carrera política y publica Ayes del alma con poemes dedicaos a reinar ex-rexente Mª Cristina. A finales de la década de 1840 afiliar al Partíu Moderáu siguiendo les sos idees polítiques que consistíen nun gran fervor pola reina Sabela II y, polo xeneral, escontra la monarquía como forma d'organización del Estáu. Ye nomáu conseyeru real en 1846, en 1847 ye nomáu gobernador civil de la provincia de Castellón y pocu más tarde d'Alicante, onde realiza grandes obres urbanístiques como'l Paséu que lleva'l so nome y que donó a la ciudá. Foi nomáu fíu adoptivu d'Alicante. Por esa dómina casóse con Guillermina O'Gorman, una nueva dama d'acomodada familia irlandesa, que la so cuantiosa dote convirtió-y, si nun lu yera yá, nun fanegueru burgués inxeme pola gota. La boda realizar na antigua ermita del Fabraquer, asitiada en San Juan d'Alicante, y nun dio llugar a fíos; en 1850 ye escoyíu pa ocupar un escañu nel Congresu de los Diputaos y dáse-y el cargu de gobernador civil de Valencia en 1851, nel que ta hasta 1854; ye escoyíu de nuevu diputáu a Cortes pol partíu conservador en 1857 y depués nomáu direutor xeneral de Beneficencia y Sanidá, conseyeru d'Estáu, académicu de la Llingua «Y mayúscula» dende 1861. Foi senador del reinu poles provincies de Murcia, Llión y Ourense.[6]

 
Estatua de Ramón de Campoamor nel parque de Campoamor de Navia.

Aportó a conocíu y almiráu n'España y toa Hispanoamérica, bien a pesar de los sos escandalosos ripios —o quiciabes gracies a ellos—:

Les fíes de les madres qu'amé tanto
bésenme yá como se besa a un santu.

Finó en Madrid el 11 de febreru de 1901 a la edá de 83 años. Los sos restos atopar nel campusantu de San Xusto de Madrid.

Los sos Obres completes (Madrid 1901-1903, 8 vols.) fueron preparaes polos sos amigos Urbano González Serrano, Vicente Colorado y Mariano Ordóñez.

El duelu con Topete editar

En 1863, el nomamientu d'Augusto Ulloa y Castañón como ministru de Marina del gobiernu d'O'Donnell provocó'l refugu de la oficialidá. El célebre poeta Ramón de Campoamor, gafientu defensor de la monarquía isabelina, escribió entós un artículu contra los xefes de l'Armada, nel que dicía: «¿Por qué nun queréis al Sr. Ulloa? ¿Por qué nun coyó una ostra na so vida?» Los marinos, apenes lo lleeron en La Dómina, nomaron a Juan Bautista Topete, gran tirador al sable y a la pistola, por que desafiara a Campoamor en duelu. Y como ésti, anque bondosu y garapoleru, nunca refugaba los llances d'armes, aceptó'l retu del impetuosu Topete.

Fueron padrinos de Campoamor el xeneral Reina y el Barón de Villatardi; de Topete, los xenerales de Marina Quesada y Prast. Concertóse el duelu a sable, y verificóse na quinta de Salamanca. Los sables apurrir Moreno Benítez y taben afilaos cual navayes d'afaitar. Una vegada frente por frente los dos adversarios, diose la señal y empezó la llucha.

Bien llueu pudo alvertir Campoamor la superioridá de la so maña: el marín atacaba puxantemente, pero ensin resultancia, una y bones el poeta paraba los sos golpes con facilidá. Aquél, cegáu pola roxura, menudeaba los tajos y reveses, que siempres atopaben el so quite. Campoamor, de la mesma, atacó ensin llograr toca-y, pero la duración del asaltu foi desventayosa pa Topete, y Campoamor acabó mancándo-y na frente. Topete, cola cara ensangrecida, dio un ruxíu y llanzóse sobre'l poeta. Ésti allegó a la parada, y mancó-y una segunda vegada na mano derecha, desarmándolo. Entós el bravu marín esclamó con rabia:

¡Condenación! ¿Qué van dicir los mios compañeros?

El xeneral Reina, interponiéndose, respondiólu:

Van Dicir que foi usté un valiente; pero coles armes manca la casualidá.

Campoamor nel intre s'averó a Topete y dio-y un abrazu, y dende entós fueron bonos collacios.

Estilu editar

La poesía de Ramón de Campoamor ye la clásica del realismu lliterariu español; carauterizar pol so apostáu prosaísmu, que rehúye conscientemente la guapura de toa idealización; como tal resultó bien innovadora na so dómina, y anuncia una torna al llinguaxe llano y castizo de la prosa de Juan de Mairena y el versu filosóficu d'Antonio Machado, pero la so falta de cuidu formal aviense mal cola so presunta vocación filosófica y nun aguantó la prueba del tiempu, polo que foi repunáu pol Modernismu posterior por causa del so nulu esteticismu, y pola Xeneración del 98 pol so calter burgués y vulgar y el so calquier decimonónicu. En Poética espresó'l so conceutu de la llírica polo xeneral:

La poesía ye la representación rítmica d'un pensamientu per mediu d'una imaxe, y espresáu nun llinguaxe que nun se puede dicir en prosa nin con más naturalidá nin con menos pallabres... Namái'l ritmu tien de dixebrar al llinguaxe del versu del propiu de la prosa... Siéndome antipáticu l'arte pol arte y el dialeutu especial del clasicismu, foi'l mio constante empeño'l de llegar al arte pola idea y el d'espresar ésta nel llinguaxe común, revolucionando'l fondu y la forma de la poesía.

Obres editar

  • Obras completas (Madrid 1901-1903, 8 vols.)
  • Obras poéticas completas, 1949, 1951, 1972.

Teatru editar

  • Una mujer generosa (1838)
  • El castillo de Santa Marina (1838)
  • La fineza del querer (1840)
  • El hijo de todos (1841)
  • Guerra a la guerra (1870).
  • El hombre Dios (1871)
  • El palacio de las verdades (1871)
  • Cuerdos y locos (1873)
  • Dies irae (1873)
  • El honor (1874)
  • Así se escribe la historia (1875)
  • Los salvajes (1875)
  • Después de la boda (1876)
  • Química conyugal (1877)
  • Cómo rezan las solteras (1884)
  • El amor o la muerte (1884)
  • Glorias humanas (1885)
  • El confesor confesado
  • El anillo de boda

Poesía editar

  • Ternezas y flores, versos románticos, 1838.
  • Poesías, 1840
  • Ayes del alma, 1842.
  • Fábulas originales, 1842.
  • Doloras, 1846.
  • Poesías y fábulas, 1847.
  • El drama universal, 1853. (Hai edición moderna de 2008).
  • Colón 1853.
  • El licenciado Torralba, poema en ocho cantos, 1888.
  • Pequeños poemas (1872-1874)
  • Los buenos y los sabios: poema en cinco cantos, 1881.
  • Humoradas (1886-1888).
  • Don Juan: pequeño poema, 1886.
  • Los amores de una santa: poema en cartas, 1886.
  • Fábulas completas, 1941.

Filosofía editar

  • Filosofía de las leyes (1846)
  • El personalismo, apuntes para una filosofía (1855)
  • La metafísica limpia, fija y da esplendor al lenguaje (1862)
  • Lo absoluto (1865)
  • Poética (1883)
  • El ideísmo (1883)
  • La originalidad y el plagio
  • Sócrates
  • La Metafísica y la poesía ante la ciencia moderna
  • Sobre el panenteísmo.

Otres obres editar

  • Historia crítica de las Cortes reformadoras, 1837.
  • Los manuscritos de mi padre: novela original, 1842.
  • Polémicas, 1862.
  • Discursos parlamentarios
  • Polémicas con la democracia
  • Cánovas, 1884.
  • «Prólogo» a La Mujer, de Severo Catalina.
  • «Prólogo» a las Fábulas d'Antonio Campos y Carreras.
  • «Prólogo» a Cosas del Mundo.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6np3f04. Apaez como: Ramón de Campoamor y Campoosorio. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. URL de la referencia: https://datos.gob.es/es/catalogo/e00123904-autores-espanoles-en-dominio-publico-fallecidos-desde-1900.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. URL de la referencia: http://www.rae.es/academicos/ramon-de-campoamor. Data de consulta: 22 xunetu 2017.
  5. Manuel Ossorio y Bernard, Ensayu d'un catálogu de periodistes españoles del sieglu XIX, 1904, p. 66.
  6. «Campoamor y Campoossorio, Ramón de». Senáu d'España.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.