Realismu socialista

El realismu socialista ye una corriente artístico que'l so propósitu ye espandir la conciencia de clase y la conocencia de los problemes sociales y les vivencies de les persones. Foi l'enclín artísticu impuesta oficialmente mientres gran parte de la historia de la Xunión Soviética, particularmente mientres el gobiernu d'Josif Stalin, na República Popular China y, polo xeneral, na mayoría de los países socialistes.

Realismu socialista
movimientu artísticu y xéneru cinematográficu
Cambiar los datos en Wikidata
El primer tractor, de Vladímir Krijatzki.

El realismu socialista na Xunión Soviética editar

Mientres l'añu siguiente a la Revolución rusa, les corrientes vanguardistas yeren vistes como un natural complementu pa les polítiques revolucionaries; nes artes visuales floriaba'l constructivismo y en poesía y música emponderaben les formes non tradicionales y vanguardistas, como'l casu de la ópera atonal La ñariz, de Shostakóvich, basada nel rellatu homónimu de Gógol.

Sicasí, esta situación nun tardó en xenerar crítiques de dellos elementos del Partíu Comunista, que refugó estilos modernos como'l impresionismu, el surrealismu, el dadaísmu y el cubismu, por cuenta de los principios suxetivistes que subyacían a ellos y a les temes que trataben (el realismu socialista namái consideraba temes relevantes como la política y los trabayadores). Ello llevó a refugar dichos estilos por ser manifestaciones artístiques de la burguesía.

El realismu socialista foi una superación de los estilos burgueses anteriores a la revolución, convirtiéndose en política oficial del Estáu en 1932 al promulgar Josif Stalin el decretu de reconstrucción de les organizaciones lliterariu y artísticu.

Fundóse la Unión d'Escritores Soviéticos pa la so promoción y la nueva política foi consagrada pol I Congresu d'Escritores Soviéticos de 1934, pa ser a partir d'entós puramente aplicada en toles esferes de la producción artística. El 10 de febreru de 1948, dictóse'l llamáu decretu Zhdánov, que marcó l'empiezu d'una campaña de crítiques y descalificaciones contra munchos compositores soviéticos, ente ellos Vanó Muradeli, Dmitri Shostakóvich, Serguéi Prokófiev y Aram Jachaturián. Darréu'l gobiernu de Stalin pasaría a sofitar a dalgún de dichos artistes, llegando Shostakóvich y Prokófiev a recibir el Premiu Stalin.

Les restricciones relaxáronse considerablemente tres la muerte de Stalin en 1953 y en 1958 fueron oficialmente rehabilitaos los compositores condergaos pol decretu Zhdánov, calteniendo sicasí l'Estáu inflúi sobre la producción artística. Los artistes que pa la mirada del gobiernu yeren reaccionarios ver nun clima contrariu. La postura favorable al realismu socialista na Xunión Soviética nun torgar que se promovieren obres, autores y xéneros del sieglu XIX ayenos a felicidá corriente y guañaos na tradición rusa, lo que favoreció un destacáu desempeñu d'intérpretes de música académica y balé, ente otres manifestaciones artístiques.

Mientres les décades siguientes surdió un interés nos estilos artísticos alternativos, fechu que s'acentuó escontra fines de la década de 1980 coles reformes de "apertura escontra Occidente" y la perestroika de Mikhaíl Gorbachov. El realismu socialista siguió, sicasí, vixente como estilu artísticu oficial hasta la disolución de la Xunión Soviética en 1991, momentu en que l'Estáu abandonó la so inmensa participación nel campu artístico, catalogada como positiva por unos y como censura y manipulación por otros munchos.

El realismu socialista n'otros países editar

La Xunión Soviética esportó el realismu socialista a casi tolos demás estaos socialistes, onde la doctrina foi cobrando vixencia con diversos graos de rigor, convirtiéndose na forma predominante d'arte en dichos países mientres unos cincuenta años. Anguaño l'únicu país onde s'impon esta corriente estética ye Corea del Norte. Na República Popular China el realismu socialista puede reparase n'imáxenes idealizaes que promueven el programa espacial o na propaganda oficial. Mientres el gobiernu de Mao, el realismu socialista materializábase xeneralmente en lliteratura y cuadros qu'eponderaben a los trabayadores y a la revolución.

El realismu socialista na so versión más ortodoxa nun foi importante en países con otros rexímenes políticos, pero ciertes corrientes artístiques tienen analoxíes con aquél, como'l muralismu mexicanu de Siqueiros, Rivera y Orozco, carauterizáu por un claru compromisu social, una espresa vinculación ideolóxica col socialismu y ciertu despojamiento d'elementos puramente ornamentales o formales n'ares de la claridá y eficacia del mensaxe social. La mesma situación reparar na Escuela Nacionalista de Música en Méxicu onde sobresalen obres de Carlos Chávez, José Pablo Moncayo, Blas Galindo y Salvador Contreras y otros compositores qu'escribieron obres pa sofitar tal enclín estéticu utilizando elementos supuestamente folclóricos. El realismu socialista musical en Méxicu sigue vixente con obres como'l Danzón non. 2 d'Arturo Márquez. Igualmente, llegó a introducise n'España[1].

Carauterístiques del realismu socialista editar

El realismu socialista tien los sos raigaños nel neoclasicismu y les tradiciones realistes de la lliteratura rusa del sieglu XIX, que describe la vida simple del pueblu, de lo cual ye un esponente la obra de Máximu Gorki.

El so oxetivu ye aponderar a la clase trabayadora común, yá sía industrial o agrícola, al presentar la so vida, trabayu y recreación como daqué almirable. N'otres pallabres, el so oxetivu ye educar al pueblu en mirar y significáu del socialismu. La meta final ye crear lo que Lenin llamó un tipu de ser humanu dafechu nuevu, el Nuevu Home Soviéticu. Stalin describió a los executores del realismu socialista como inxenieros d'almes.

El términu "Realismu" referir a la intención de describir al trabayador como se supón que ye en realidá, portando les sos ferramientes. El proletariáu ta nel centru de los ideales comunistes y polo tanto la so vida ye materia digno d'estudiu. Con esto, el realismu socialista alloñar del arte aristocráticu producíu so los zares mientres los sieglos anteriores, pero se entronca col enclín decimonónicu a representar la vida social del pueblu común.

Los pintores representen llabradores allegres y musculosos, trabayadores de fábriques y granxes coleutives, maquinaria; mientres l'estalinismu tamién producíen numberoses semeyes heroiques de Stalin. Los paisaxes industrial y agrícola qu'exhibíen los llogros de la economía soviética yeren temes bien comunes. Esperábase que los novelistes escribieren hestories concordantes cola doctrina marxista del materialismu dialécticu. Los compositores de música teníen de crear una música vívida que reflexara la vida y lluches del proletariáu.

Crítiques al realismu socialista editar

Pa los sos críticos, comparáu cola variedá y eclecticismu del arte occidental del sieglu XX, el realismu socialista apaez como un rangu estrechu, burdo y predecible de producción intelectual. De cutiu criticar por representar una torga pal verdaderu arte, o poles presiones polítiques a que se víen sometíos los artistes. Czesław El miołosz na introducción a Sobre'l realismu socialista, d'Andréi Siniavsky (1959), describe la producción del realismu socialista como inferior, lo que considera resultancia inevitable d'una, según él, llindada visión de la realidá dexada a los artistes por esta corriente. Na mesma llinia, los críticos falen de dellos casos d'exilios culturales inclusive una vegada rematáu'l periodu estalinista, como'l del Grupu d'Odesa, un grupu d'artistes qu'abandonaron el país aduciendo motivos políticos.

 
Mitrofán Grékov. Trompetistas del Primer Exércitu de Caballería. 1934

Los preceptos del realismu socialista y la so ríxida aplicación mientres más de venti años causaron al so xuiciu un gran dañu a la llibertá d'espresión de los artistes soviéticos. Munchos artistes y autores vieron los sos trabayos censuraos, inoraos o refugaos. Mikhaíl Bulgákov, por casu, tuvo d'escribir la so obra maestra El maestru y Margarita de callao, magar ésitos anteriores como Guardia blanca. Dmitri Shostakóvich sufrió la prohibición de delles de les sos obres, como la Cuarta Sinfonía y la ópera Lady Macbeth de Mtsensk y tuvo de recurrir a toa clase de maniobres pa sortear censurar —controles oficiales— y llograr la so rehabilitación. En 1937 compunxo la so Quinta Sinfonía en re menor opus 47, que subtituló Respuesta d'un compositor soviéticu a una crítica xusta.

La doctrina política subxacente al realismu socialista causó la prohibición d'obres tales como les de George Orwell, consideraes pol gobiernu soviéticu como pocu más que panfletos anticomunistes, y enzancó en casos l'accesu al arte y lliteratura estranxeres. Bona parte del llamáu arte burgués y toles obres esperimentales o formalistes fueron denunciaes como decadentes, dexeneraes y pesimistes, y polo tanto esencialmente anticomunistes. La obra de James Joyce foi condergada de manera particularmente drásticu.

La resultancia concreta foi qu'hasta la década de 1980 gran parte del públicu soviéticu tuviera mal accesu a munches obres del arte y la lliteratura occidental, fechu resaltáu polos críticos del sistema soviéticu. Pa los sos defensores, el constante baturiciu de la idea de la censura topeta colos tanxibles esfuercios que faía l'Estáu pa satisfaer les necesidaes culturales de la población, incluyendo la incentivación de la llectura y les obres teatrales, costumes güei consideraes reminiscentes del periodu soviéticu.

Sía comoquier, non tolos comunistes aceptaron la necesidá del realismu socialista. El so establecimientu como política d'Estáu nos años trenta tuvo más que ver coles polítiques internes del Partíu Comunista que colos imperativos del marxismu clásicu.

L'ensayista marxista húngaru Georg Lukács criticó la rixidez del realismu socialista y postuló el so propiu realismu críticu como alternativa. Coles mesmes, en 1938, publicóse un famosu manifiestu: "Manifiestu por un arte revolucionariu independiente", robláu por André Bretón y el vieyu revolucionariu bolxevique Llión Trotski, nel cual faise una crítica radical al arte "soviéticu". El Che Guevara tamién criticó nel so día la rixidez del realismu socialista.

Obres y artistes destacaos del realismu socialista editar

 
Borís Kustódiev: Bolxevique, 1920, oleu sobre llenzu, Galería Tretiakov, Moscú, Rusia.

La novela La madre de Máximu Gorki ye xeneralmente considerada como la primer obra realista socialista. Gorki foi un importante factor na rápida crecedera d'esta corriente y la so opúsculo El realismu socialista trazó los sos fundamentos. Otres obres lliteraries importantes son Cementu, de Fiódor Gladkov (1925) y El Don apacible de Mikhaíl Shólojov.

El pintor Alexander Deineka apurrió notables escenes patriótiques de la Segunda Guerra Mundial, les granxes coleutives y el deporte. Yuri Pímenov, Borís Iogansón y Gueli Kórzhev fueron descritos como los maestros incomprendidos del realismu del sieglu XX. Cabo mentar, igualmente, dientro de los pintores pertenecientes al realismu socialista, a Borís Kustódiev (con obres como'l bocetu pa la Fiesta en conmemoración de la inauguración del II Congresu del Komintern el 19 de xunu de 1920), Isaak Brodsky, Aleksandr Guerásimov (Lenin na tribuna, 1930), Georgui Riazhski y Aleksandr Deyneka (La defensa de Petrográu, 1928).

En música podría incluyise dientro d'esta corriente delles obres de Dmitri Shostakóvich, como la Séptima Sinfonía (llamada "Leningráu").

Pintura y muralismu editar

Arquiteutura realista socialista editar

Tamién conocíu como góticu estalinista, o'l clasicismu socialista, ye un términu dau a l'arquiteutura de la Xunión Soviética so la direición de Josif Stalin, ente los años 1933, cuando'l proyeutu de Borís Iofán del Palaciu de los Sóviets foi aprobáu oficialmente, y 1955, cuando Nikita Khrushchov condergó "escesos" de les últimes décades y eslleióse l'Academia Soviética d'Arquiteutura. L'arquiteutura estalinista acomuñar cola escuela del realismu socialista, arte y arquiteutura.

Escultura editar

Música editar

Los compositores más destacaos de la Xunión Soviética son Dmitri Shostakóvich, Serguéi Prokófiev y Aram Jachaturián. Dambos fueron gallardoniaos y condecoraos pol gobiernu soviéticu, pero tamién sufrieron fuertes censures al nun afaese a la rixidez del realismu socialista, especialmente en 1948, pol Decretu Zhdánov. Tres cada censura, teníen que retratase públicamente y componer una nueva obra a gustu del gobiernu de Stalin, pa ser restituyíos.

Referencies editar

  1. «Realismo socialista soviético para la República española» (castellanu). Consultáu'l 7 de payares de 2017.

Enllaces esternos editar