El términu reflexu defínese como la respuesta automática ya involuntaria que realiza un ser vivu ante la presencia d'un determináu estímulu. La respuesta reflexa implica xeneralmente un movimientu, anque puede consistir tamién na activación de la secreción d'una glándula.[1]

Reflexu
procesu biolóxicu
respuesta a estímulu esternu y motor control (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Como exemplu de reflexu qu'implica'l movimientu, puede citase'l de prensión palmar que consiste en que al aplicar presión nes palmes de les manes con un oxetu, desencadénase una flexón bonal de la mano que se cierra tratando d'atrapalo. Esti reflexu ye carauterísticu de los neños naciellos y piérdese a partir de los cuatro meses. Ente los reflexos que provoquen l'activación d'una glándula, puede citase'l reflexu de secreción láctea que consiste na respuesta de la glándula mamaria que produz leche ante l'estímulu de succión del tetu per parte del neñu.[2]

Los reflexos pueden ser de calter innatu o adquiríu. Un exemplu de reflexu innatu sería alloñar la mano d'una superficie caliente. Un reflexu adquiríu o condicionáu sería triar el frenu del coche en reparando la lluz colorao nun semáforu. Esti reflexu va adquiriéndose al traviés de la esperiencia mientres el procesu d'aprendizaxe na conducción, llega un momentu que l'actu realizar de manera automática ensin que tengamos de pensar antes de llevar a cabu l'aición.[1]

Reflexos osteotendinosos editar

 
Reflexu rotuliano.

Tamién reciben el nome de fondos, d'estiramientu muscular o miotáticos. Consisten en que al espurrir un músculu ésti respuende con una contraición que s'opón al estiramientu. Esti tipu de reflexos llograr na práutica médica realizando la percusión d'un tendón por aciu un martiellu de reflexos o otru oxetu fayadizu pa tal fin. La respuesta ye una contraición sópita del músculu correspondiente. Los principales reflexos pertenecientes a esti grupu son:[3]

Reflexu de flexón editar

Aniciar a partir de receptores del dolor presentes na piel y los músculos (receptores nocioceptivos). La estimulación de los mesmos produz una respuesta motora que tiende a dixebrar el miembru del estímulu doliosu, activando los músculos flexores de la estremidá afeutada, por ello recibe tamién el nome de reflexu de retirada.

Esti reflexu tien la función fisiolóxica d'evitar que se produza un dañu importante nos texíos. Activar con relativa frecuencia na vida cotidiana, por casu si mientres andamos triamos una tachuela, automáticamente la pierna se flexiona y el pie dixebrar del suelu nun intentu d'embrivir el dañu.[4]

Reflexos primitivos editar

Son carauterísticos del naciellu y lactante. A midida que el celebru va avanzando nel so procesu de maduración esti tipu de reflexos sume. Si persisten a partir de cierta edá, considérense un signu d'enfermedá provocada por una alteración nel desenvolvimientu del sistema nerviosu. Dalgunos de los reflexos que pertenecen a esti grupu son los siguientes:[3]

Reflexos vexetativos editar

 
El cambéu de grosez del cristalín, dexa que na retina del güeyu converxan los rayos llumínicos, independientemente de la distancia a la que s'atope l'oxetu que quiera vese (reflexu de acomodación). Nel procesu intervienen les fibres del músculu ciliar en conexón colos hemisferios cerebrales.

Los centros reflexos encargaos de determinaes respuestes específiques tópense asitiaos a distintos niveles de la migollu, como los que producen la ereición del pene, la eyaculación, la secreción de sudu, etc. Dalgunos allugar nel bulbu raquídeo, engrosamiento medular próximu al encéfalu onde tán asitiaos los centros respiratorios, circulatoriu, de la deglución, que controlen les actividaes correspondientes.

El funcionamientu vexetativu del organismu tópase reguláu y controláu por un conxuntu de reflexos bien variaos, ente los que pueden citase, amás de los qu'afecten al sistema respiratoriu, circulatoriu o a la secreción salival, de que los sos centros falar nel apartáu anterior, otros como la tos; el ceguñu; los reflexos posturales, por aciu los cualos caltiénse l'equilibriu del cuerpu en condiciones estátiques y dinámiques; el del tonu muscular; l'arrebol o la palidez, éstos de calter bien complexu. Toos estos reflexos son de tipu innatu, non aprendíu y na so casi totalidá de calter involuntariu, magar sobre dalgunos puede exercese ciertu control.

Reflexos condicionaos editar

El reflexu condicionáu a diferencia del innatu desenvolver a lo llargo de la vida del organismu, a midida que este va adquiriendo esperiencies nueves. Mientres el procesu por aciu el cual instáurase un reflexu condicionáu, un estímulu qu'enantes resultaba indiferente, convertir nel causante d'una respuesta automática.

Un exemplu bien claro de reflexu incondicionado, sería'l reflexu de succión, presente nel neñu nel momentu de la nacencia y gracies al cual el contautu del tetu de la madre cola boca del lactante, provoca nesti postreru de forma automática la succión de la lleche. Sicasí en munchos casos cuando'l pequeñu tien namái 15 díes de vida, desenvuelve la respuesta de succión cuando se-y asitia'l baberu, nun siendo necesariu aguiyar físicamente la boca del bebe. Esta respuesta que nun ye innata, sinón aprendía y ta desencadenada pol allugamientu del baberu, ye un bon exemplu de reflexu condicionáu.[6]

Reflexos patolóxicos editar

Dar en numberosos cuadros clínicos tresformamientos de centros nerviosos qu'anicien signos de notable valor diagnósticu. Ente los múltiples casos d'interés en patoloxía diagnóstica cabo señalar, por casu, el llamáu reflexu de Flatau, o dilatación pupilar por inflexón de la cabeza que puede rexistrase na meninxitis; el reflexu de Capp, trestornu vasomotor específicu de la pleuritis.

Propiedaes de los reflexos editar

Ente les propiedaes de los reflexos vamos indicar:

  • Invariabilidá: L'aición d'un estímulu determináu sobre un campu receptor d'un mesmu individuu causa siempres el mesmu reflexu. Exemplu: L'aición de la fregadura nel interior de les fueses nasales provoca una tusida.
  • Integridá: Por que se produza un reflexu tien d'esistir continuidá ente los elementos anatómicos que tienen d'entrar n'aición. Una interrupción nel arcu suprime'l reflexu.
  • Velocidá: Pa midir esta velocidá hai qu'estremar: el percorríu de la escitación nel nerviu sensitivu; el tiempu de reaición pa tresformar la impresión sensitiva en reaición motriz; el percorríu de la escitación nel nerviu motor; el tiempu de reaición del músculu.
  • Ecuación personal: El tiempu de la reaición ye variable según los individuos, pue ser menguáu pol estáu d'atención y pol exerciciu.
  • Fatigabilidá: Si provócase repitíes vegaes el mesmu reflexu, el tiempu d'aición aumenta progresivamente, la intensidá del movimientu mengua y por fin la reaición acaba per nun producir se. La fatiga apaez al nivel de les sinapsis de les neurones.

Lleis de los reflexos editar

El migollu ye l'asientu de los movimientos involuntarios. Pa la comprobación de dichos va bastanos degollar una xaronca y; aína, pinchar una de les sos pates traseres; va notase que l'animal reacciona y encoyer con enerxía respondiendo asina al estímulu de la pinchada con un actu inconsciente.

Les condiciones y calteres d'estos actos reflexos espinarales podemos sintetizalos nes lleis llamaes lleis de los reflexos.

Les lleis de los reflexos deducir del principiu de que la reaición ye proporcional a l'aición; esto ye, a la intensidá del estímulu. Un estímulu d'intensidá creciente de llugar a movimientos cada vez más enérxicos y más xeneralizaos.

  • Llei de la llocalización: La intensidá causa reflexos unillaterales. Escitando llixeramente la estremidá de la pata derecha de la xaronca degollada; l'animal retira solamente esa pata.
  • Llei de simetría: La intensidá causa reflexos billaterales. L'animal retira los dos pates posteriores.
  • Llei de la intensidá: Nesti casu verifícase tamién la llei de la intensidá; esto ye, que la pata escitada executa movimientos más enerxéticos que la otra.
  • Llei de irradiación: La intensidá causa un movimientu reflexu que s'estiende a la pata anterior del mesmu llau que la pata escitada. L'animal retira, pos los dos pates posteriores y la pata anterior derecha.[ensin referencies]

Actu Reflexu editar

Un actu reflexu ye l'aición realizada pol arcu reflexu, un conxuntu d'estructures anatómiques del sistema nerviosu (receptor, neurona sensitiva, interneurona, neurona motora, y efector). Esta aición ye una respuesta estereotipada ya involuntaria a un estímulu específicu, como por casu, dar un golpe nel lligamentu rotuliano. La respuesta estereotipada consiste na coordinación rápida de les siguientes aiciones: escitación, por aciu un estímulu, que provoca la conducción d'un mensaxe a la migollu, que coordina la respuesta, llevándose a cabu la reaición.

Ye importante remarcar la diferencia ente esti conceutu y lo que se conoz davezu como "reflexu". Fora del ámbitu científicu, ye común atopar l'usu de la pallabra REFLEXU al referise a movimientos complexos pero visiblemente rápidos. El términu correutu pa referise a esti tipu de movimientos ye'l de "movimientos balísticos". Estos realícense en menos de mediu segundu pero riquen de: aprendizaxe previu, nivel de conciencia activu y perfeccionamiento por aciu la práutica, al igual que l'andar. Un exemplu claru pa marcar les diferencies podría ser: cuando daqué ta cayendo al pisu y ensin pensalo, atayar. Nun ye un reflexu porque rique la coordinación de numberoses árees motores (esto ye, corteza cerebral, que nun intervién nos reflexos, recordemos que nos reflexos intervién solamente la migollu espinal); tratar nesti casu, d'un movimientu balísticu: rápido, inconsciente, en respuesta a un estímulu, pero primeramente aprendíu, perfeccionáu y con un estáu consciente.

Dependiendo del cursu y determinación de la neurona puede integrar los reflexos musculares del tueru y los miembros, reflexos auditivos y vestibulares, respiración, como recibir señales sensoriales que parten de los receptores, procesar estes señales y realizar les respuestes a les mesmes pa ser seguros.

Referencies editar

Ver tamién editar