Reinos de los burgundios

Conozse como reinos burgundios un periodu históricu de l'Alta Edá Media en que'l pueblu xermánicu de los burgundios algamó la so puxanza establecida nel valle del Ródano,[1] entendiendo un ampliu territoriu alcontráu al sureste de l'actual Francia, el norte d'Italia y casi toa Suiza, conocíu como Burgundia.

Reinos de los burgundios
(de 411 a 534)
reinu
Alministración
Capital Worms (de 411 (Gregorianu) a 437 (Gregorianu))
Lyon (de 443 (Gregorianu) a 534 (Gregorianu))
Gunter (es) Traducir (dende 411 (Gregorianu))
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

Los burgundios fueron un pueblu d'orixe escandinavu, que tres un primer pasu peles tierres del Vístula, asitiárense na zona próxima a Worms a principios del sieglu V, tres l'asaltu de les tribus xermániques de la frontera del Rin. Nel añu 443 fueron reasentados dientro de les llendes del Imperiu Romanu como pueblu foederati, pero la so independencia remató en 534, sometíos a los francos merovinxos.

Reinos burgundios editar

Asentamientu de Worms editar

En cruciando'l limes del Rin (406), los burgundios baxu Gundahario establecer escontra 413 en redol a Worms, Estrasburgu y Espira,[2] y llograron reconocencia pol emperador Honorio.

Dende estes posiciones aliar col usurpador Jovino pa espandir los sos territorios, pero fueron deteníos temporalmente por Aecio. En 437, el mesmu Aecio[3] favoreció qu'un exércitu hunu destruyera'l reinu burgundiu de Worms.

Asentamientu en Sapaudia editar

Por razones non citaes nes fontes, en 443 concedióse-yos, per segunda vegada, a los burgundios la considerancia de foederati. Aecio más que frenar la meyora de los alamanes nel pandu suizu, quería asegurar dalgunos de los importantes pasos alpinos, como'l Valais, y la conexón Rin-Ródano, que garantizaben la circulación ente la península Itálica y la Galia y Germania. Al tiempu disponía d'una reserva militar pa controlar la Galia.

Un nuevu rei, Gondioc, presumiblemente fíu de Gundicar, paez reinar a la muerte del so padre.[4] En total, dende esi momentu ocho rey burgundios de la casa de Gundicar van gobernar el reinu hasta que sía tomáu definitivamente polos francos en 534.

Los burgundios fueron reasentados en Sapaudia («país de los abetos»), una área alcontrada daqué más al sur del anterior asentamientu de los burgundios, allende la gran curva del Rin, na parte meridional de la Maxima Sequanorum. Al este, cursu embaxo del Ródano, atopábense los alanos en redol a Lugdunum (güei Lyon).[5] Nun correspuende con nenguna rexón actual y entendería los cantones suizos de Xinebra, Vaud y Neuchâtel y les rexones franceses próximes («savoyardes»), no que sería'l xerme de l'actual Saboya. Yera un ampliu territoriu que s'estendía dende'l pandu del Aar hasta'l Rin, delimitado xeográficamente pol ríu Ain, el Ródano, el Llagu Lemán, el Xura y el ríu Aar y qu'incluyía los llagos de Morat, Neuchâtel y Leman y ciudaes como Xinebra, Noviodunum (o «Colonia Iulia Equestris», anguaño Nyon), Avenches (Aventicum, antigua capital de la Helvetia) y Vindonissa (unu de los principales campamentos romanos que protexíen d'antiguo el limes del Rin y que fuera sede de la Legio XIII Gemina y la Legio XXI Rapax, y que nesi momentu yá fuera abandonáu y ocupáu pola población civil, y que correspuende cola actual Windisch).

Dende les sos nueves bases en Xinebra, los burgundios espandir escontra'l sur pol valle del Ródano, y escontra el norte pol valle del Saona,[1] en particular, alredor de Dijon y «Augustodunum» (la fortaleza d'Augusto, l'actual Autun).

Federaos del Imperiu editar

 
Europa nel añu 450. La llocalización de los burgundios ta coloriada en marrón, nel centru.

Como aliaos de Roma nes sos últimes décades, los burgundios llucharon xunto a Aecio y una confederación de visigodos y otros pueblos na guerra que se llibró contra Atila na batalla de Chalons (tamién llamada Batalla de los Campos Cataláunicos) nel añu 451. L'alianza ente burgundios y visigodos paez ser fuerte, una y bones Gondioc y el so hermanu Chilperico I tamién acompañaron en 455 a Teodoricu II a Hispania pa lluchar contra los suevos (Jordanes, Getica, 231).

Coles mesmes en 455, una ambigua referencia —infidoque Tibi Burdundio ductu (Sidonio Apolinar en Panegyr. Avit. 442.)— implica a un inidentificado traidor caudiellu burgundiu nel asesinatu del emperador Petronio Máximu, nel caos que precedió al saquéu de Roma polos vándalos. El patriciu Ricimero foi tamién culpable; esti eventu marca la primer indicación de la rellación ente los burgundios y Ricimero, el nuevu Magister militum y gobernante de facto del Imperiu d'Occidente nos años que siguieron. Pa fortalecer aliances, casó a una hermana so con Gondioc, rei de los burgundios, y el fíu de dambos, Gundebaldo, va crecer sol so tutela. (John Malalas, 374)

Los burgundios, aparentemente confiaos nel so creciente poder, axustaron en 456 una espansión territorial y una nueva repartida de poder colos senadores locales romanos (Mario de Avenches).

En 457, Ricimero derrocó a otru emperador, Avito, y asitió a Mayoriano nel tronu. Esti nuevu emperador resultó inútil tantu pa Ricimero como pa los burgundios: al añu de la so ascensión, el xeneral romanu Egidio, unviáu por Mayoriano, desaposiar de les tierres qu'adquirieren dos años antes y recuperó Lyon. Dempués d'amosar más signos d'independencia, foi asesináu por Ricimero en 461, y esi mesmu añu, los burgundios, que siguíen espandiéndose, repunxeron Lyon, que pasó a ser una de les sedes del so reinu (con Vienne y Xinebra).

Dellos años más tarde, en 472, Ricimero —nesi momentu xenru d'Antemio, emperador d'Occidente— acomuñóse con Gundebaldo pa matar al so suegru; Gundebaldo degolló al emperador (al paecer, personalmente). (Crónica Gallica 511; Juan de Antioquía, fr. 209; Jordanes, Getica, 239). Ricimero nomó entós a un nuevu emperador, Olybrius, pero dambos morrieron nunos meses, sorprendentemente de causes naturales. Gundebaldo paez asoceder al so tíu como patriciu, y el so nomamientu como magister militum dexó-y exercer como facedor d'emperadores, asitiando a Glicerio nel tronu (Marius de Avenches, Juan de Antioquía, fr. 209). L'emperador de la parte oriental, Lleón I, nun aceptó esti nomamientu y designó a Julio Nepote como emperador na parte occidental. En 474, Gundebaldo abandonó Italia y fuxó escontra Burgundia.[6]

Unidá de los reinos burgundios editar

Escontra 480, finó'l rei Chilperico I de Burgundia ensin fíos, y asocediéron-y -siguiendo'l costumes hereditaries de los pueblos xermánicos- los sos cuatro sobrinos. Y anque se partieren el gobiernu del reinu, nun estremaron el territoriu:[6] Gundebaldo recibió la parte principal y estableció la so sede en Lyon; Godegisilo afitar en Genava (Xinebra); Chilperico II en Valentia Julia y Gundemaro II en Colonia Julia Vienna (Vienne). (Gregorio, II, 28), anque en dalgún momentu paez que los trés hermanos pudieron vivir toos en Xinebra y depués camudaren de ciudá.

Nesos años la pujanza romana taba debilitándose y los burgundios ampliaren significativamente el so reinu. Ye probable qu'una alianza colos alamanes —que respuenden por la semeyanza na organización del poder y un ciertu sincretismu cultural[7]— dexára-yos el so espansión conxunta nel dominiu galorromano dempués de la Cayida del Imperiu romanu d'Occidente cayida del Imperiu. Sicasí, la unificación del so territoriu nun yera inda evidente, una y bones los burgundios adoptaríen una manera d'organización similar al de los alamanes, con co-reinos nes principales ciudaes ganaes a los galorromanos, qu'amás de les capitales yá citaes (Lyon, Vienne, Valence y Xinebra) incluyiríen Vindobona y «Vesontio» (l'actual Besançon), posiblemente compartida colos alamanes.

La unidá sí yera clara, sicasí, pal exércitu burgundiu en campaña, lo cual foi favorable pa realizar nueves conquistes: pel sur, la Sapaudia llegó a la Provenza en lluches contra'l reinu visigodu, tamién un reinu en plena constitución y col que nel añu 478 sellaron un alcuerdu afitando la frontera nel Durance. La separación montascosa del cordal de los Alpes aislló-yos del reinu d'Odoacru n'Italia (y dempués del reinu ostrogodu que-y asocedió).

El 4 de setiembre de 476, cuando'l xefe hérulu Odoacru depunxo al últimu emperador Rómulo Augústulo, remató l'Imperiu Romanu d'Occidente. Nesi momentu la Sapaudia puede considerase yá un verdaderu reinu que s'estendía por tol valle del Ródano hasta (Lyon), pel sur hasta la Provenza y los Alpes —ganaron el control total del Valais y los pasos alpinos—, y al este a casi toa Suiza.

Al norte, los burgundios remontaron el Saona a finales del sieglu V hasta algamar el territoriu d'otru de los pueblos foederati, los francos. Les tribus franques, arrodiaes por otros pueblos invasores —saxones pel norte, alamanes pel este, burgundios pol sureste y visigodos pol suroeste, Aquitania y a lo llargo del Loira— viéronse forzaes a establecer ente elles un pactu casi de sobrevivencia: los reinos francos surdíos de los Salios y unificaos por Clodoveo I trataron les amenaces de los sos vecinos, una por una, de primeres del sieglu VI, hasta llograr imponese a toos ellos.

Acordies con Gregorio de Tours, los años que siguieron a la torna de Gundebaldo a Burgundia vieron un sangrientu afitamientu del so poder,[8] anque esto ye cuestionáu por otros historiadores, como J. B. Bury, que señala problemes en gran parte de la cronoloxía de los acontecimientos que rellata Gregorio.[9]

Gundebaldo nun se contentó col so parte y volvióse en contra de los sos hermanos cola esperanza de convertise en rei únicu. En 486 mató a Gundemaro, anque se sabe pocu d'esti alcuentru, yá que nun hai menciones específiques nes fontes. Siete años dempués, en 493, asesinó al so otru hermanu, Chilperico II, afogó a la so esposa y los sos dos fíes fueron exiliaes: una d'elles, Crona, convertir en monxa y la otra, Clotilde, abellugar col so tíu Godegisilo. Este alcordó en 493, nuna de les aliances matrimoniales tan queríes polos pueblos xermánicos, acordies con Gundebaldo, el so matrimoniu col rei de los francos, Clodoveo I (ella fadría posible la conocida conversión al catolicismu del rei francu).

Coles muertes de Gundemaro y Chilperico II, Gundebaldo aportó a el rei únicu de Burgundia, calteniendo'l so hermanu Godegisilo el gobiernu de los burgundios en Xinebra. Nel añu 494, Gundebaldo casó al so fíu Segismundo con Ariagne, una fía illexítima del rei ostrogodu Teodoricu'l Grande —nesi entós yá poderosu rei d'Italia, que favorecía esti tipu d'aliances matrimoniales pa convertise de facto en rei de los pueblos xermánicos—, sellando asina una alianza que-y dexará estender el so poder sobre'l sureste de la Galia (norte de l'actual Italia, l'oeste de Suiza y el sureste de Francia), llogrando la enemistá de los francos. Escontra 499, el so hermanu Godegisilo paez apautar con Clodoveo I pa derrocalo del tronu.

Escontra'l 500, cuando Gundebaldo y Clodoveo fueron a la guerra y enfrentáronse na batalla de Dijon, Gundebaldo confiaba en que'l so hermanu vendría con refuerzos y non en que se xuniría a los francos. Xuntes, les fuercies de Godegisilo y Clodoveo entartallaron al exércitu de Gundebaldo, anque él llogró fuxir, escorríu por Clodoveo, hasta Avignon. (Marius a. 500; Gregorio, II, 32) Gundebaldo tarrecióse lo peor col exércitu de Clodoveo a les sos puertes. Unvió a unu de los sos homes, llamáu Aridio, pa convencer a Clodoveo de que-y repunxera nel tronu en cuenta de un tributu añal, pidimientu a la que Clodoveo paez aportar. Gundebaldo, temporalmente confináu en Avignon, pudo volver reconstruyir el so exércitu y,rompiendo l'alcuerdu con Clodoveo, sitió al so hermanu Godegisilo na ciudá de Vienne. Cola fame, Godegisilo espulsó a la xente común de la ciudá, y un indignáu artesanu, buscando vengación, dirixir a Gundebaldo, que cola so ayuda aprució na ciudá por un acueductu. Godegisilo foi asesináu nel añu 501 nuna ilesia arriana xunto col obispu de la ciudá.

Tanto si Gundebaldo y Clodoveo reconciliaren les sos diferencies, como si Gundebaldo viérase forzáu a dalgún tipu de vasallaxe pola anterior victoria de Clodoveo, Gundebaldo fixo la paz colos francos y apaez yá como únicu rei de los burgundios (por casu, Gregorio, II, 33). En 507 ayudar na victoria sobre los visigodos d'Alaricu II, na que los francos, en cruciando'l Loira escontra Tours, enfrentar nuna llanura próxima a Poitiers na Batalla de Vouillé. Convertíu al catolicismu, Gundebaldo morrió pacíficamente, asocediéndo-y el so fíu Segismundo en 516. (Tamién tuvo otru fíu: Gundemaro III, qu'asocedería al so hermanu dempués de la so muerte en 524.)

La cayida del reinu editar

 
Burgundia, como integrante de los reinos francos nel sieglu VI dempués de la guerra de Burgundia.

Nun primer momentu aliáu de los francos y los ostrogodos, a Segismundo costó-y caltener tales aliances. La situación españó nel añu 522, cuando en contrayendo segundes nupcias con Constance, Segismundo fixo asesinar al so propiu fíu Sigerico, dempués d'acusa-y d'amparar una intriga col so güelu Teodoricu, anque probablemente pa esanicia-y de la socesión real. La muerte d'esi nietu deterioró entá más les sos rellaciones colos ostrogodos, yá n'entredichu tres la conversión de Segismundo al catolicismu (los ostrogodos siguíen siendo arrianos). L'alianza ente burgundios y ostrogodos viose suspendida y Teodoricu ocupó'l territoriu ente'l Durance y el Isère.

La guerra colos francos, conocida como Guerra de Burgundia (523-524), empezó esi añu de 523 a instancies de Clotilde, que vio llegáu'l momentu de vengar la muerte de padre y tíu. Los sos trés fíos, Clodomiro, Childeberto I y Clotario I —yá reis francos herederos a la muerte del so padre Clodoveo—, entamaron una espedición contra los burgundios. Segismundo dirixir contra la invasión pero, derrotáu, tuvo que fuxir pa buscar abellugu na Abadía de Agaune (agora Saint-Maurice nel Valais): púnxose l'hábitu de monxu y escondióse nuna celda. Ellí foi prindáu por Clodomiro, que lo llevó como prisioneru y garantía, una vegada acabada la espedición, xunto a la so familia, a Orleans, la so capital. Los trés hermanos volvieron a los sos reinos, dexando delles guarniciones en Burgundia.

L'otru hermanu de Segismundo, Gundomaro III, llogró tornar triunfalmente a la cabeza de les tropes unviaes pol so aliáu y pariente, Teodoricu'l Grande, col que consiguió refaer la so alianza y recuperar Burgundia, fixo masacrar a les guarniciones dexaes polos francos y proclamóse rei.

El 1 de mayu de 524 Clodomiro fixo entós refundiar, en Orleans, a un pozu a Segismundo y a los sos dos fíos, Gisald y Gondebaud (Marius d'Avenches)[10] Depués, a la cabeza de les tropes franques, embarcar nuna segunda espedición contra los burgundios y los ostrogodos. Mientres esa segunda espedición, Clodomiro perdió la vida na Batalla de Vézeronce el 25 de xunu d'esi mesmu añu. Los sos trés fíos fueron recoyíos pola so madre hasta que se casó con Clotario I, que los fixo matar, quedando vivu solu Clodoaldo, porque fuxó. Este, meyor conocíu col nome de Saint Cloud, fíxose abá de Nogent prefiriendo arrenunciar a la so melota, símbolu de la realeza, primero que a la vida.

Los francos retirar de Burgundia nesi momentu y dieron temporalmente la llucha por rematada. Dempués de la muerte de Teodoricu, n'agostu de 526, los francos volver contra los burgundios, de 526 a 532, cuando finalmente perdieron la Batalla de Autun y tamién, y pa siempres, la so independencia política. Teodeberto, rei de Reims, recibió'l norte (Langres, Besançon, Autun, Châlon, Aventicum-Vindonissa, Octodurus); Childeberto, rei de París, el centru (Lyon, Mâcon, Vienne, Grenoble y quiciabes Xinebra y Tarentaise); y Clotario, rei de Soissons, presumiblemente el sur hasta la Durance. De magar, Burgundia va formar parte de los reinos de la Dinastía Merovinxa, y los mesmos burgundios van ser absorbíos tamién.

Población y colonización del territoriu editar

El tamañu de la población burgundia establecida en Sapaudia en 443 foi llargamente aldericáu, con bien diverses estimaciones. A partir de los aproximao 80.000 burgundios que llegaron a veres del Rin en 370, de los 20.000 abatíos en 436 y los 3.000 que ganaríen a 10.000 hunos na vera derecha del Rin en 430,[11] infierse una gran población que fala d'una fola d'inmigración masiva.

La comparanza con otres tribus bárbares «foederati» instalaes nel Imperiu o con otros pueblos xermánicos da unes estimaciones más baxes, que van dende 25.000[12] (incluyíos 5.000 guerreros)[13] a una población ente 5.000-10.000 (con 1.000 o 2.000 guerreros). Pela so parte, l'estudiu demográficu de los campusantos refundia una evaluación de tola población del reinu burgundiu ente 300.000-500.000 habitantes (de los cualos alredor de 80.000-100.000 taríen na parte oriental suiza), partíos nun área d'aproximao 50.000-60.000 km². Los burgundios representaríen, según dellos autores, ente un terciu y una décima parte de la población de Sapaudia, pero ente'l 5-10% a menos del 1% de tol reinu.

Dempués d'establecese en Sapaudia en 443 y na provincia de Lyonnaise en 457, les tropes burgundies probablemente fueron consideraes como «hospites» ("güéspedes") en virtú de les disposiciones llegales relatives al acantonamientu de les tropes romanes. Esti sistema paez dar pasu de siguío a la cesión d'una parte de los ingresos fiscales, ensin camudar la propiedá de la tierra, y depués a una tresferencia de bienes inmobiliarios, como queda reflexáu na manera d'afitar la repartida definida pola «lex Burgundionum». Esta repartida asignaba a los burgundios les dos terceres partes de tierra cultivable, un terciu de los esclavos y la metá de les cases, granxes, xardinos, montes y camperes.

Como'l invasores yeren una minoría, nun podíen imponer el so idioma, pero daqué influyeron nel llatín faláu polos habitantes de la zona. Más palantre, una nueva fola de tresformamientos llingüísticos condució a la gradual desapaición de llatín faláu, que se va tresformar en diversos dialeutos francu-provenzales que se designen despectivamente col términu "patois". Esti tresformamientu idiomáticu va desenvolver ente los sieglos V ya IX.

La integración desaxeradamente rápida de los burgundios y l'ausencia d'artesanáu propio fai difícil identificalos sobre la base de criterios arqueolóxicos, debiendo de considerase indireutamente según el territoriu onde exercieron la so soberanía —que cubriría unes 32 ciudaes—, l'aire cultural —manifestáu sobremanera nes muestres de la vida cotidiana, como en dellos costumes y particularidaes de la vistimienta romanu-burgundia—, y finalmente nos mesmos asentamientos burgondios en sentíu estrictu, onde taría'l gruesu de los grupos d'inmigrantes. La evidencia arqueolóxica d'estos asentamientos atópense especialmente na zona de Xinebra y nel territoriu de Sapaudia.

Los elementos más carauterísticos de la so vistimienta son les fíbules xermániques antigües (fíbulas encabezaes por aves, fíbulas narquiaes), collares de fierro, pequeños pendientes. Amás destaquen polos espeyos de metal d'orixe oriental y polos craniu deformados artificialmente, que orixinalmente fueron atribuyíos a los contactos que tuvieron colos hunos. L'estudiu de los campusantos de Sézegnin y de Monnet-la-Ville (Xura) amosó que los burgundios compartieron los sos llugares d'enterramientu cola población romana.

Les lleis burgundies editar

Los burgundios dexaron tres códigos llegales, que s'atopen ente los primeres promulgaos de cualesquier de les tribus xermániques. Mientres el periodu de revueltes, en dalgún momentu ente'l 483-501, Gundebaldo empezó a establecer la Lex Gundobada, promulgando aproximao la primer metá, que se basaba na Lex Visigothorum". (Drew, p. 1) Arriendes de l'afitamientu del so poder, ente 501 y la so muerte en 516, Gundebaldo publicó la segunda metá de la so llei, que yera genuinamente más burgundia.

El «Liber Consitutionum sive Lex Gundobada» (Llibru de la Constitución arriendes de la Llei de Gundobado), tamién conocida como la Lex Burgundionum, o más a cencielles la Lex Gundobada o'l Liber, publicar en delles partes ente 483 y 516, principalmente por Gundebaldo, y tamién pol so fíu, Segismundo. (Drew, p. 6-7) Ye un rexistru del derechu consuetudinario burgundiu y ye un exemplu típicu de los códigos de derechu xermánicu d'esi periodu. En particular, el Liber toma enforma emprestáu de la Lex Visigothorum (Drew, p. 6) y más tarde influyó na Lex Ribuaria. (Rivers, p. 9) El Liber ye una de les fontes primaries pa conocer la vida contemporánea burgundia, según pa la hestoria de los sos reis.

Al igual que munches de les tribus xermániques, les tradiciones xurídiques burgundies dexaben l'aplicación de lleis distintes pa distintes etnies. Asina, amás de la Lex Gundobada, Gundebaldo tamién emitió (o codificó) un conxuntu de lleis p'asuntos romanos del reinu burgundiu, la Lex Romana Burgundionum (El Derechu Romanu de los burgundios).

Amás de los códigos anteriores, el fíu de Gundebaldo, Segismundo, publicó más tarde la Prima Constitutio.

Cristianización editar

En dalgún momentu de la so estancia nes tierres orientales del Rin, los burgundios abandonaríen el so politeísmu xermánicu y convertiríense al arrianismu como los sos vecinos los gépidos. Esta forma de cristianismu resultaría una fonte de barruntu y rocea ente ellos y l'entós yá católicu Imperiu Romanu d'Occidente. Eses divisiones taben, evidentemente, curaes o en sanamientu hacia l'añu 500, como amuesa Gundebaldo, unu de los últimos reis burgundios, que caltenía una estrecha amistá personal con Avitus, el católicu obispu de Vienne. Per otra parte, el fíu y socesor de Gundebaldo, Segismundo, convirtióse él mesmu nel añu 515, fundó l'Abadía de San Mauricio de Agauno, fortaleciendo asina la so conversión y la del so pueblu —hai numberoses pruebes d'ello, incluyendo la conversión de delles muyeres destacaes de la familia gobernante— dempués del Concilio de Nicea.

Bibliografía editar

Fuentes antigües:

  • Amiano Marcelino. Res Gestarum Libri XXXI (llamada de cutiu, a cencielles, Hestories), en 31 volumes, de los que los 13 primeros perdiéronse. Ye la obra más importante en llatín del principal historiador romanu que vivió y rellató el procesu de decadencia y descomposición del Imperiu Romanu mientres el sieglu IV.
  • Gregorio de Tours. Decem Libri Historiarum (Diez llibros d'historia, meyor conocida como Hestoria Francorum o Hestoria de los francos. Ye la fonte contemporánea más importante pa la hestoria de los merovinxos.
  • Chronica Gallica de l'année 511, antigua crónica de la qu'esiste un únicu manuscritu del sieglu XIII, calteníu en Madrid. «The Gallic Chronicle of 511: A New Critical Edition with a Brief Introduction», de R. Burgess, en R. W. Mathisen & D. Shantzer (dir.) Society and Culture in Late Antique Gaul: revisiting the sources, Aldershot, 2001 (páxs. 85-100).
  • Jordanes. Orixe y fechos de los godos (551) (llamada con frecuencia Getica, nome que-y diera Theodor Mommsen en 1882) (en llatín: «De origine actibusque Getarum», o «De Getarum (Gothorum) Anicie et Rebus Gestis», o «De Rebus Geticis»), que trata «sobre l'orixe y fechos de los Getae (godos) dende l'antigüedá hasta los nuesos díes».
  • Marius Aventicensis (o Marius de Avenches). Chronica. Entiende'l periodu ente 455 y 581 y ye una pervalible fonte sobre los burgundios y los francos, especialmente sobre la segunda metá del sieglu VI, "and serves to correct the bias of Gregory of Tours against the Arians of Burgundy" (Wace). Disponible, col orixinal llatín, n'enllaz rotu|1=[5] |2=http://mdz10.bib-bvb.de/~db/bsb00000823/images/index.html?seite=232 |bot=InternetArchiveBot }}

Fontes modernes:

  • Dalton, O.M. The History of the Franks, by Gregory of Tours. Oxford: The Clarendon Press, 1927.
  • Drew, Katherine Fischer. The Burgundian Code. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1972.
  • Favrod, Justin, -yos Burgondes. Un royaume oublié au cœur de l'Europe, Presses polytechniques et universitaires romandes, Lausanne, 2002 (ISBN 2-88074-596-9).
  • Leguay, Jean-Pierre, L'Europe et les États barbares, Vy-VIIIy siècles, Saint-Étienne, Francia, 2002 (ISBN 2-7011-3254-1).
  • Murray, Alexander Calder. From Roman to Merovingian Gaul. Broadview Press, 2000.
  • Périn, P. & G. Duchet-Suchaux, Clovis et les Mérovingiens, P. Périn & G. Duchet-Suchaux, Paris, France, 2002 (ISBN 2-235-02321-5).
  • Rivers, Theodore John. Laws of the Salian and Ripuarian Franks. Nueva York: AMS Press, 1986.
  • Rouche, Michel, Clovis, éd. Fayard, 1996 (ISBN 2-213-59632-8).
  • Shanzer, Danuta. ‘Dating the Baptism of Clovis.' En Early Medieval Europe, volume 7, páxines 29-57. Oxford: Blackwell Publishers Ltd, 1998.
  • Shanzer, D. and I. Wood. Avitus of Vienne: Letters and Selected Prose. Traducíu con introducción y notes. Liverpool: Liverpool University Press, 2002.
  • Wood, Ian N. ‘Ethnicity and the Ethnogenesis of the Burgundians'. In Herwig Wolfram and Walter Pohl, editors, Typen der Ethnogenese unter besonderer Berücksichtigung der Bayern, volume 1, páxines 53–69. Viena: Denkschriften der Österreichische Akademie der Wissenschaften, 1990.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 [1]
  2. [2]
  3. [3]
  4. The Burgundian Code, de Katherine Fischer Drew. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1972, p. 1)
  5. The Merovingian Kingdoms. Ian N. Wood, Harlow, Inglaterra: The Longman Group, 1994. Tamién Gregorio II, 9.
  6. 6,0 6,1 [4]
  7. Les escavaciones arqueolóxiques nun pueden estremar les buelgues de los alamanes y de los burgundios a lo llargo del Rin.
  8. Gregorio, II, 28. La cronoloxía de Gregorio de los acontecimientos en redol a Clodoveo y Gundebaldo foi cuestionada por Bury, Shanzer y Wood, ente otros. Gregorio foi un apologista de los francos y suel desacreditar a los enemigos de Clodoveo atribuyéndo-yos bastantes actos chocantes. Al igual qu'asocede con Godegisilo, tamién se refier comúnmente a la traición de los aliaos de Clodoveo, cuando en realidá Clodoveo paez mercar una vegada desconectáu (por casu, nel casu de los francos ripuarios).
  9. The Invasion of Europe by the Barbarians, de J. B. Bury. Londres: Macmillan and Co., 1928.
  10. «jeté dans un puits avec sa femme et ses enfants», diz la crónica del obispu Marius de Avenches.
  11. Maenchen-Helfen, Otto (1973). The world of the Huns: studies in their history and culture. Santa Bárbara: University of California Press, páxs. 83.
  12. Favrod, Justin (2002). -yos Burgondes. Un royaume oublié au cœur de l'Europe, Presses polytechniques et universitaires romandes. París: Lausanne, páxs. 50-51. Les estimaciones medievales falaben d'unos 80.000 sicasí. Los estudios modernos cifren en 300.000 los habitantes de la rexón d'Autun.
  13. Lupoi, Maurizio (2007) [1994]. The Origins of the European Llegal Order. Cambridge; Nueva York; Melbourne; Madrid; Ciudá del Cabu; Singapur; São Paulo: Cambridge University Press, páxs. 80. Traducción del italianu al inglés de Adrian Belton. Delbrück calcula en non más de 5.000 burgundios en 484.

Enllaces esternos editar