Reinu d'Hungría (n'húngaru: Magyar Királyság, en llatín: Regnum Hungariae, n'alemán: Königreich Ungarn, n'eslovacu: Uhorské kráľovstvo, en croata y serbiu: Kraljevina Ugarska o Краљевина Угарска, en rumanu: Regatul Ungariei) ye'l nome d'un reinu qu'esistió n'Europa Central dende 1000 hasta 1919, con una interrupción de cinco meses mientres la cual esistió la República Soviética Húngara. Tres el derrocamientu del réxime comunista restauróse'l Reinu d'Hungría (1920-1945). Surdió na actual Hungría occidental y estendióse, nel so cénit, pol restu de l'actual Hungría, Transilvania (güei Rumanía), Eslovaquia, Cárpato-Ucrania, Croacia (dempués Croacia-Slavonia),[1][2][3]Vojvodina (güei Serbia).

Gran Principáu d'Hungría
República d'Hungría (1919-1920)
Reinu d'Hungría
(de 1000 a 1r febreru 1946)
República Democrática d'Hungría
Segunda República d'Hungría
estáu desapaecíu
Bandera d'Hungría escudu d'Hungría
Himnu nacional Isten, áldd meg a magyart
Alministración
Estáu desapaecíuBandera de Imperiu austrohúngaru Imperiu austrohúngaru
Capital Budapest (dende 1873)
Llingües oficiales húngaru
Xeografía
Coordenaes 47°N 19°E / 47°N 19°E / 47; 19
Llendaba con Imperiu Otomanu, Serbia y Sacru Imperiu Romanu Xermánicu
Demografía
Economía
Moneda corona austrohúngara (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Introducción editar

El términu "Reinu d'Hungría" usar pa referise a aquella duradera configuración multiétnica de territorios estremándola del modernu Estáu de Hungría, significativamente más pequeñu y étnicamente homoxéneu. Antes y mientres el sieglu XIX, el términu húngaru designaba a cualesquier habitante d'esi Estáu, independientemente del so etnicidad.

Los términos llatinos "natio Hungarica" y "Hungarus" referir a tolos nobles del reinu, anque según el Tripartitum d'Esteban Werbőczy, referíense solo a los nobles del privilexaos, suxetos a la Santa Corona, independientemente del so orixe étnicu. Sicasí, la conciencia de "Hungarus" (llealtá y patriotismu percima de los oríxenes étnicos) dar ente tolos habitantes d'esi Estáu.

Los maxares tienden a enfatizar la continuidá del Estáu húngaru y consideren el Reinu d'Hungría como una fase del so desenvolvimientu históricu. La idea de continuidá reflexar nos símbolos nacionales y nes festividaes nacionales, según na conmemoración oficial del mileniu d'historia nel añu 2000. Según esti puntu de vista, el Reinu d'Hungría foi en principiu un país del pueblu maxar, anque nun se niegue nin faiga de menos la presencia ya importancia d'otres nacionalidaes.

El Reinu d'Hungría foi xunto col d'Inglaterra, Francia, Polonia, España y el Sacru Imperiu Romanu Xermánicu -reinos qu'en dellos casos yá sumieron como rexímenes monárquicos- una de les potencies europees de la Baxa Edá Media y parte de la Edá Moderna.

Historia editar

Edá Media editar

El Reinu d'Hungría foi fundáu nel 1000 pol rei san Esteban I y tuvo 57 reis a lo llargo de más d'un mileniu d'esistencia, aguantó los ataques de tribus bárbares d'Oriente, como los cumanos y pechenegos, repelidos polos reis Salomón d'Hungría, Géza I d'Hungría y san Ladislao I d'Hungría. Tres la muerte del rei croata en 1091, san Ladislao anexonó los territorios del Reinu de Croacia a Hungría, eslleiéndolos dientro de les fronteres húngares.

El reinu húngaru enfrentó al Imperiu bizantín en delles oportunidaes en guerres como la del rei Géza II d'Hungría ente 1148 y 1155, tres la cual l'emperador Manuel I Comneno consiguió estender la influencia bizantina sol reináu de Béla III d'Hungría, fíu de Géza II. Darréu la debilidá de Bizancio ante los turcos fizo que, concentráu na so propia defensa contra los exércitos otomanos, esti imperiu perdiera interés n'Hungría.

Ente 1217 y 1221 el Reinu d'Hungría participó na Quinta Cruzada sol reináu d'Andrés II, y en 1241 sufrió la invasión de los mongoles de Batu Kan, qu'afararon el territoriu húngaru. Esto forzó al rei Béla IV a reconstruyir l'Estáu y a crear una llinia de defensa de más de 100 castiellos a lo llargo del reinu.

En 1301 muerri Andrés III d'Hungría, últimu miembru de la Casa de Árpad. Tres una transición caótica, en 1307 xubió al poder Carlos I Roberto, de la Casa d'Anjou-Sicilia, bisnietu per llinia materna d'Esteban V d'Hungría. El nuevu monarca restableció'l debilitáu poder real y venció a los caudiellos nobles cada vegada más poderosos n'Hungría. A la so muerte, en 1342, tres un llargu reináu, asoceder el so fíu mayor Lluis I, quien al heredar el tronu del so tíu'l rei polacu, a la fin del so reináu convirtióse tamién en rei de Polonia.

Dende'l reináu de Lluis I el Grande los húngaros llucharon contra los turcos otomanos que realizaben incursiones invasivas n'Europa. Darréu, el rei Segismundo d'Hungría aportó a soberanu de Polonia, Bohemia y del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, foi la figura más importante na Europa del so tiempu y enfrentó nuevamente a los turcos.

La Renacencia editar

 
Esteban I d'Hungría

Sol reináu de Matías Corvino (1458-1490), Hungría foi'l primer reinu européu, dempués d'Italia, n'adoptar el Renacimientu, colo que tuvo un impulsu cultural y tecnolóxico superior al de cualesquier otra nación europea del so tiempu. Sicasí, para 1526, tres la derrota na batalla de Mohács y la muerte del rei Lluis II d'Hungría, el reinu cayó nel olvidu y la ocupación turca otomana xeneró una constante situación de guerres y defenses de ciudaes y fortaleces nel país, hasta que 1541 cayó Buda, capital del reinu.

El reinu húngaru estremar en trés partes: una controlada polos Habsburgu y el Sacru Imperiu, otra'l Vilayato de Buda, apoderáu polos turcos y una tercera independiente, pero vasalla de los otomanos, conocida como Principáu de Transilvania. Esta situación siguió hasta 1686, cuando los exércitos cristianos aliaos de los europeos lliberaron al reinu de la ocupación turca y llueu lo reunificaron so la figura del emperador xermánicu como'l so rei.

El Principáu de Transilvania editar

Tres la derrota sufierta en Mohács en 1526, el conde Juan Szapolyai, voivoda de Transilvania, fíxose coronar como rei húngaru, y coles mesmes Fernandu I d'Habsburgu, hermanu del emperador xermánicu, tamién foi coronáu monarca de Hungría. Dambos monarques actuaron como anti-reis por un tiempu hasta la muerte de Szapolyai, cuando Fernando facer col poder, y a partir d'entós solo la Casa d'Habsburgu ostentó la corona del reinu.

La rexón de Transilvania convirtióse, col fíu de Szapolyai, Juan Segismundo Szapolyai, nel Principáu Independiente de Transilvania, y a partir d'este siguió irradiando la cultura húngara en mediu del caos políticu-alministrativu. Dellos Príncipes de Transilvania llevaron a cabo guerres independentistes contra los Habsburgu, con cuenta de reunificar el Reinu d'Hungría so una figura húngara, pero como vasallos del sultán turcu. Les guerres de los Príncipes Esteban Bocskai y Gabriel Bethlen fracasaron y el reinu siguió práuticamente estremáu hasta 1686, cuando los exércitos xermánicos del emperador Leopoldu I d'Habsburgu aprucieron n'Hungría y espulsaron a los turcos otomanos. El Principáu de Transilvania foi eslleíu tal que fuera creáu dientro del reinu húngaru, y la figura del Príncipe sumió.

Antes d'esti procesu, los dos últimos Príncipes de Transilvania, Emérico Thököly y Francisco II Rákóczi, fixeron guerres independentistes pa llograr la independencia del poder de los Habsburgu, pero toos fracasaron como les de los sos predecesores.

Hungría reunificada editar

 
Mapa etnográficu d'Hungría en 1910.

El reinu foi reunificado so la figura del monarca xermánicu y llueu-y siguió un procesu de reoccidentalización y xermanización pol emperador xermánicu y rei húngaru. Los sos descendientes, la Reina María Teresa I d'Austria y el so fíu Xosé II d'Habsburgu, intensificaron dichu procesu, calteniendo mui cerca d'ellos el reinu y en munches ocasiones marxinando a los aristócrates húngaros. Tres la disolución del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu por Napoleón Bonaparte, empecipiáu'l sieglu XIX, surdió'l Imperiu austriacu col emperador Francisco I d'Austria, quien yera coles mesmes tamién rei d'Hungría y de Bohemia.

En 1848 llevar a cabu una protesta, promovida pol nacionalismu húngaru, que remató nuna revolución húngara contra'l dominiu austriacu. Esta falló igual que les anteriores guerres d'independencia. Tres una serie de derrotes austriaques, contra Cerdeña en 1859 y Prusia ya Italia en 1866 (Guerra Austro-Prusiana), una comitiva de nobles húngaros axuntar col emperador Francisco José reclamando una mayor participación nos asuntos d'Estáu, surdiendo asina, el Compromisu Austrohúngaru, y dando pasu a la formación del Imperiu austrohúngaru (un estáu federal dual), declaráu en 1867, del que Francisco José I foi l'emperador.

Edá Contemporánea editar

El Reinu húngaru participó de la Primer Guerra Mundial y en 1920, tres la so derrota, aplicóse-y el tratáu de Trianon, que quitó al reinu del 70% del so territoriu y otorgar a Rumanía, Yugoslavia y Checoslovaquia, dexando asina a munchos húngaros como minoríes nos Estaos apocayá formaos.

La debilitación económica n'Hungría ente los dos guerres foi enriada y correxida pol rexente Nicolás Horthy, quien condució al Reinu na Segunda Guerra Mundial al llau de les potencies de la Exa. Magar nun yera de postura pro-nazi, Horthy viose forzáu a apautar la so participación na guerra y darréu a aceptar la ocupación alemana. En 1945, tres la entrada del exércitu soviéticu nel Sitiu de Budapest, Hungría pasó a la esfera d'influencia soviética y el Reinu foi esaniciáu de momentu, en favor de la república d'orientación soviética.

Referencies editar

Enllaces esternos editar