Reinu de Dinamarca y Noruega

El reinu de Dinamarca y Noruega ye un estáu estinguíu que consistía na unión de Dinamarca y Noruega, incluyendo les sos dependencies (Islandia, Groenlandia y les Islles Feroe), mientres el periodu que toos ellos formaron un solu estáu políticu ente 1536 y 1814. El xentiliciu utilizáu ye «dano-noruegu».

Xunión de Kalmar
Reinu de Dinamarca y Noruega
(de 1536 (Gregorianu) a 1814)
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Copenḥague
Oslu
Forma de gobiernu Monarquía
Llingües oficiales danés
alemán
Xeografía
Coordenaes 55°40′20″N 12°31′30″E / 55.6722°N 12.525°E / 55.6722; 12.525
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Orixe de la unión editar

Los escandinavos fueron cristianizados nos sieglos X al XIII y dieron llugar a tres reinos:

Dinamarca forxar a partir de los sos trés rexones históriques (incluyendo Blekinge, Halland y Escania na actual Suecia y el sur de Schleswig na actual Alemaña).

Suecia nació igualmente a partir de los sos rexones históriques (la mayoría de Svealand, Gotland y Finlandia).

Noruega crear dende dellos reinos pequeños (incluyendo Båhuslen, Herjedalen, Jemtland, Idre y Särna) amás de les posesiones d'ultramar de les islles Shetland y Orkney (dende aproximao'l sieglu IX), les Islles Feroe (dende 1035), Groenlandia ya Islandia (dende 1261-62).

Los trés reinos xunir na Unión de Kalmar en 1397. Suecia salió d'esta unión y volvió entrar nella delles vegaes, hasta 1521, cuando la abandonó definitivamente, dando llugar al reinu de Dinamarca-Noruega (incluyendo les posesiones d'ultramar nel Atlánticu Norte, según la isla de Saaremaa na actual Estonia).

Guerra nórdica de los Siete Años editar

L'españíu de la Guerra de los Siete Años del Norte en 1563 atribúyese principalmente al descontentu de Dinamarca debíu al esmantelamientu de la Unión de Kalmar na década de 1520. Cuando'l rei danés Cristián III (1534-1559) incluyó la insinia tradicional sueca de los trés corones nel so escudu d'armes, los suecos interpretaron esto como una reclamación de Dinamarca a Suecia. En respuesta Erico XIV de Suecia (1560-1568) añadió la insinia de Noruega y Dinamarca al so escudu d'armes.

Dempués de que'l rei suecu Erik introduxera torgues nel comerciu con Rusia, Lübeck y la Mancomunidá de Polonia-Lituania xunir a Dinamarca nuna alianza de guerra. Dinamarca llevó a cabu dalgunos ataques navales en Suecia, qu'empezaron con eficacia la guerra. Dempués de siete años de llucha, el conflictu concluyó en 1570 con un statu quo ante bellum.

Guerra de Kalmar editar

Dinamarca apoderaba l'estrechu ente'l mar Bálticu y el mar del Norte (Estrechu del Sund), fechu que-y reportaba cuantiosos beneficios en conceutu del cobru de peaxes. Suecia buscaba una ruta comercial alternativa pa evitar pagar dichu peaxe a los daneses al traviés del norte de Noruega. Suecia buscó controlar la ruta terrestre al traviés de la escasamente poblada Laponia. En 1607, Carlos IX de Suecia declaróse asina mesmu Rei de los lapones de Nordland», empezando a recaldar tributos en territoriu noruegu, inclusive al sur de Tromsø.

Yá que los peaxes del Sund constituyíen la principal fonte d'ingresos pa Dinamarca, esta nun taba dispuesta a aceptar rutes comerciales alternatives, particularmente cuando esta foi establecida al traviés de territoriu noruegu, y por ello Dinamarca protestó.

Inglaterra y Holanda tamién taben arreyaes nel comerciu al traviés del mar Bálticu, polo que primieron a Dinamarca por que punxera fin a la guerra antes de llograr una victoria decisiva. Los daneses, a pesar de tar bien forníos y fuertes, habíen confiáu demasiáu en fuercies mercenaries y Cristián IV, so yá de fondos, foi finalmente persuadíu en 1613. Cola intercesión d'Inglaterra, roblóse'l tratáu de Knäred el 21 de xineru d'esi mesmu añu.

Dinamarca recuperó'l control sobre la ruta terrestre abierta polos suecos, incorporando Laponia a Noruega (y de esta forma pasando a control danés). Amás, Suecia tuvo que pagar un altu rescate por dos fortaleces prindaes por Dinamarca. Suecia, sicasí, consiguió una gran concesión: el llibre derechu a comerciar al traviés del estrechu del Sund, tando exenta de pagar peaxes (derechu compartíu con Inglaterra y Holanda).

Consecuencies de la Älvsborg Ransom editar

El gran rescate pagu per Suecia (llamáu "rescate de Älvsborg") foi utilizáu por Cristian IV, ente munches otres coses, pa fundar les ciudaes de Glückstadt, Christiania (refundado dempués d'una quema), Christianshavn, Christianstad y Christianssand. Tamién fundó la Compañía Danesa de les Indies Orientales, que condució al establecimientu de numberoses colonies daneses na India.

Guerra de los trenta años editar

Non muncho tiempu dempués de la guerra de Kalmar, Dinamarca-Noruega arreyar n'otra gran guerra, na que llucharon xunto colos estaos protestantes, principalmente del norte d'Alemaña y otros contra los Estaos católiques encabezadures pola Lliga católica alemana.

Cristián IV trató de convertise nel líder de los estaos luteranos del norte d'Alemaña, sicasí dempués de la Batalla de Lutter en 1626 Dinamarca sufrio una aplastante derrota. Esto llevó a la mayoría de los estaos protestantes alemanes a cesar el so sofitu a Cristián IV. Dempués d'otra derrota na Batalla de Wolgast y siguiendo el Tratáu de Lübeck en 1629, que prohibía a Dinamarca dende'l futuru intervenir nos asuntos alemanes, la participación de Dinamarca na guerra llegó al so fin.

Guerra de Torstenson editar

Como Suecia tuvo un gran ésitu mientres la Guerra de los Trenta Años frente al fracasu de Dinamarca, vio una oportunidá d'un cambéu de poder na rexón. Entós daquella la soberanía sueca taba amenazada por Dinamarca y Noruega, que había arrodiáu dichu territoriu dende'l sur (Blekinge, Escania y Halland) y oeste (Bohuslän) hasta'l noroeste (Jämtland). Otru factor determinante nesti conflictu foi los aranceles nel estrechu d'Øresund. Na primavera de 1643 el Conceyu Monárquicu Suecu determinó que Dinamarca ganáralos abondo terrenal. Darréu'l Conde diseñaría un plan de guerra dirixíu contra posiciones daneses a partir de mayu.

Dinamarca en sí taba mal preparada pa la guerra, y Noruega amosóse ronciega a atacar Suecia, lo que dexó a los suecos nuna bona posición.

La guerra terminó, según lo previsto con victoria sueca, y col Tratáu de Brömsebro en 1645, Dinamarca-Noruega tuvo que dexar parte de los sos territorios, incluyendo los territorios noruegos Jemtland, Herjedalen y Idre y Serna, según les posesiones daneses del mar Bálticu, Gotland y Ösel. Asina que, como la Guerra de los Trenta Años vería la xubida de Suecia como gran potencia, esto marcó l'empiezu del cayente danés.

Segunda guerra del norte editar

La Guerra suecu-danesa (1657-1658), parte de la Segunda Guerra del Norte, foi una de les guerres más devastadoras pal reinu Dano-Noruegu. Dempués d'una gran perda na guerra, Dinamarca-Noruega viose obligada nel Tratáu de Roskilde de dar a Suecia casi la metá del so territoriu. Esto incluyó les provincies noruegues de Trøndelag y Båhuslen, y toles provincies daneses restantes na parte continental de Suecia, más la isla de Bornholm.

Sicasí, dos años dempués, en 1660, hubo un tratáu de siguimientu, el Tratáu de Copenhague, na que tuvieron que devolver Trøndelag y Bornholm a Dinamarca-Noruega.

Estáu Real absolutista editar

Arriendes de la secesión definitiva de Suecia de la Unión de Kalmar en 1521, la guerra civil y la reforma protestante pasaron de siguíu en Dinamarca y Noruega. Cuando les coses habíense calmu, la Riksradet (Conseyu Cimeru) de Dinamarca debilitóse, y finalmente foi abolida en 1660, cuando Dinamarca-Noruega convertir nun estáu absolutista y una monarquía hereditaria, una y bones Noruega lo fuera dende la Edá Media. Estos cambeos fueron confirmaos na Lex Regia roblada'l 14 de payares de 1665, qu'axusta que tol poder taba en manes del rei, que namái yera responsable escontra Dios. El Riksråd noruegu axuntar por última vegada en 1537. Noruega caltuvo les sos lleis separaes y delles instituciones, como la de real canciller y monedes por separáu y l'exércitu.

Guerra de Escania editar

Dinamarca perdiera les sos provincies d'Escania tres el Tratáu de Roskilde y taba siempres dispuesta a recuperales, pero a midida que Suecia diba creciendo hasta convertise nuna gran potencia esto nun sería una xera fácil. Sicasí, Cristián V finalmente vio una oportunidá cuando Suecia arreyar na guerra francu-holandesa, y dempués de delles vacilaciones Dinamarca invadió Suecia en 1675.

Anque l'asaltu danés primeramente foi un gran ésitu, los suecos lideraos pol rei Carlos XI de 19 años llogró contraatacar y recuperar la tierra que taba siendo ocupada. A la fin la guerra concluyó cola paz dictada en Francia, ensin ganancies permanentes o perdes a cualesquier de los países.

Les guerres Napoleóniques y fin de la unión editar

Mientres les Guerres Revolucionaries Franceses, Dinamarca-Noruega nun principiu trató de caltenese neutral pa poder siguir el so comerciu tantu con Francia como col Reinu Xuníu, pero cuando entró na Lliga de la Neutralidá Armada, los británicos consideraron esto como una aición contraria y atacaron Copenḥague en 1801 y de nuevu en 1807. Nel ataque de 1807, l'exércitu británicu confiscó tola armada Dano-Noruega sobre la base de que Dinamarca-Noruega taba a puntu de llanzar un ataque contra Gran Bretaña. La marina Dano-Noruega foi la única marina n'Europa capaz de desafiar a la marina británica dempués de la destrucción de l'armada española-francesa na batalla de Trafalgar.[ensin referencies] Sicasí, nun taba preparada pa cualquier operación militar y los soldaos británicos atoparon a los barcos inda nel muelle dempués de la temporada d'iviernu. Los dano-noruegos taben más esmolecíos por caltener la so neutralidá, polo que'l so exércitu axuntar en Danevirke en previsión d'un posible ataque francés, dexando asina Copenhague vulnerable frente a un ataque británicu. L'ataque británicu sobre Dinamarca obligó efeutivamente a los dano-noruegos a establecer una alianza con Francia.

Dinamarca-Noruega foi ganada y tuvo que dexar el territoriu de la parte continental de Noruega al rei de Suecia nel Tratáu de Kiel. Les posesiones d'ultramar de Noruega fueron calteníes por Dinamarca. Pero los noruegos oponer a los términos d'esti tratáu, y una Asamblea Constituyente declaró la independencia de Noruega'l 17 de mayu de 1814 y escoyó al príncipe herederu Cristián VIII de Dinamarca como rei de la Noruega independiente. Arriendes de una invasión sueca, Noruega viose obligada a aceptar una unión personal con Suecia, pero caltuvo les sos instituciones lliberales y por separáu, sacante'l serviciu esterior. La unión eslleir en 1905.

Usu y algame editar

Dacuando llámase-y Reinu de Dinamarca, englobando a les dos naciones mientres esti periodu de tiempu, una y bones el poder económico y políticu concentrar en Copenḥague. Estos términos cubren la "parte real" de los Oldenburgos como lo foi en 1460, con esclusión de la parte "ducal" de Schleswig y Holstein. L'alministración utilizaba dos llingües oficiales, danés y alemán, y mientres dellos sieglos existíó tantu una cancillería danesa como otra alemana.

Nes artes y la cultura popular editar

El reinu de Dinamarca y Noruega ye'l llugar onde empieza la trama de la novela Los trabayos de Persiles y Sigismunda, de Miguel de Cervantes.[1]

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

Bibliografía editar

Persiles: de la xeografía a la historia]». Anales Cervantinos 48:  p. 221-242. ISSN 1988-8325. http://dx.doi.org/10.3989/anacervantinos.2016.009. Consultáu'l 22 de payares de 2016.