Reló

instrumentu que mide'l tiempu

El reló[1] ye un preséu de midición capaz de midir el tiempu natural (díes, años, fases llunares, etc.) n'unidaes convencionales (hores, minutos o segundos). Fundamentalmente dexa conocer la hora actual, anque puede tener otres funciones, como midir la duración d'un socesu o activar una señal en cierta hora específica.

Reló
Historia y usu
Usu visualizador (es) Traducir
cronometría (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Reló mundial en Alexanderplatz, Berlín, Alemaña
Reló con númberos romanos.
El mecanismu interior d'un reló mecánicu ye una máquina de precisión de suma complexidá.

Los relós utilícense dende l'antigüedá y a midida que foi evolucionando la teunoloxía de la so fabricación fueron apaeciendo nuevos modelos con mayor precisión, meyores prestaciones y presentación y menor costu de fabricación. Ye unu de los preseos más populares, yá que práuticamente munches persones disponen d'unu o dellos relós, principalmente de pulsera, de manera qu'en munchos llares puede haber dellos relós, munchos electrodomésticos incorporar en forma de relós dixitales y en cada ordenador hai un reló.

El reló, amás de la so función práutica, convirtióse nun oxetu de xoyería, símbolu de distinción y valoración.

La mayor precisión consiguida hasta agora ye la del postreru reló atómicu desenvueltu pola Oficina Nacional de Normalización (NIST) de los Estaos Xuníos, el NIST-F1, puestu en marcha en 1999, ye tan exactu que tien un marxe d'error de solo un segundu cada 30 millones d'años.

Historia editar

 
Reló simple

Los antiguos conocieron delles especies de relós. Vitruvio fala del reló d'agua o clepsidra, el d'aire, el de sol y d'otres especies que nos son desconocíes.

Los exipcios midíen cola clepsidra los movimientos del Sol. D'igual mediu valíase'l pernomáu astrónomu pa les sos observaciones. Les clepsidres y los relós de sol fueron inventaos n'Exiptu en tiempos de los Ptolomeos; les clepsidres fueron dempués perfeccionaes por Escipión Nasica o según otros por Ctesibio (discípulu de los oradores romanos midíen con elles la duración de los sos discursos.)

Créese que los grandes relós de peses y ruedes fueron inventaos n'Occidente pol monxu benedictín Gerberto (papa, col nome de Silvestre II, escontra finales del sieglu X) anque yá con dalguna anterioridá conocer nel Imperiu bizantín.[2] Según otres fontes, el primer reló de que fala la historia construyíu sobre principios de mecánica ye'l de Richard de Wallingford, abá de San Albanu, que vivió n'Inglaterra escontra 1326, pos al paecer la invención de Gerberto (dempués Montesa II) nun yera más qu'un reló de sol. El segundu ye'l que Santiago Dondis mandó construyir en Padua escontra 1344 y nel cual según refieren víase'l cursu del sol y de los planetes. El terceru foi'l qu'había nel Louvre de París, mandáu traer d'Alemaña pol rei Carlos V de Francia.[3] L'antepasáu direutu d'estos preseos podría ser el complexu mecanismu de Anticitera, datáu ente 150 y 100 e.C.[2]

 
Reló de la hora universal, inventáu por Carlos Albán.

N'España, la noticia más antigua de la instalación d'un reló de torre data de 1378, cuando se recueyen nun documentu les condiciones establecíes ente'l cabildru de la catedral de Valencia y Juan Alemany, maestru de relós procedente d'Alemaña, pa realizar un reló d'esfera grande p'allugalo nel antiguu campanariu.[4] Dientro de los relós mecánicos consideraos los más antiguos del país alcuéntrase'l reló «seny de les hores» que foi instaláu na catedral de Barcelona en 1393; el del campanariu de la ilesia de San Miguel de la villa de Cuéllar (Segovia) que foi iguáu nel añu 1395[5][6] y finalmente na catedral de Sevilla otru en 1396, que la so inauguración tuvo llugar el 22 de xunetu de 1400 en presencia del rei Enrique III de Castiella.[7]

 
Rolex Daytona (ref. 116520).

El primeru qu'imaxinó construyir relós de bolsu foi Pedro Bell de Núremberg; el so aspeutu valió-yos el nome de «güevos de Núremberg». En 1647, Christiaan Huygens aplicó a los relós de torre o de paré'l pendilexu, que'l so descubrimientu deber a Galileo. El mesmu físicu aplicó en 1665 el muelle d'espiral a los relós de bolsu. En 1647, el xinebrín Gruet, residente en Londres, aplicó al reló la cadeniella d'aceru que sirve pa tresmitir el movimientu del tambor al conu, sustituyendo a les cuerdes de vihuela emplegaes hasta entós. Dos años dempués inventáronse los relós de repetición.

Hai una gran variedá de tipos distintos de relós. Anguaño los relós personales son na so mayoría mecánicu y electrónicu, yá seyan analóxicos o dixitales, funcionen con una pequeña pila llétrica que por aciu impulsos fai xirar les manes (relós analóxicos) o marca los númberos (relós dixitales).

Esisten gran cantidá de relós mecánicos pa usu personal (de pulsera o de bolsu) o xeneral (relós de paré y antoxana). Los relós mecánicos envalórense y valoren más que los electrónicos a pesar de la so menor exactitú y mayor preciu; yá que son consideraos polos espertos como obres d'arte mecánicu.

Anguaño esisten una gran cantidá de compañíes reloxeres, fabricantes de relós mecánicos, tanto personales como fixos, países como Alemaña, Suiza, Xapón, China, Reinu Xuníu, Estaos Xuníos y Rusia, alluguen importantes compañíes del sector. Nel formatu analóxicu esiste una escala fixa y dos barrines llamaes manos que xiren a velocidá constante; la mano más curtia y ancha indica les hores, y tarda doce hores en completar una vuelta completa, la mano más delgada y llarga, el minuteru, indica los minutos y tarda una hora en completar una vuelta completa a la esfera del reló. Puede esistir una tercer mano na mesma exa o con una exa distinta que señala los segundos y tarda un minutu en dar una vuelta completa.

Nos relós dixitales, hai dos grupos de dos díxitos cada unu, dixebraos pol signu de dos puntos (:), los dos primeros indiquen la hora en formatu de 24 hores de 0 a 23 o en formatu de 12 hores de 1 a 12; el segundu grupu de díxitos indica los minutos nun rangu de 0 a 59, en dellos casos puede esistir un tercer grupu de dos díxitos qu'indica los segundos nun rangu de 0 a 59 segundos.

Relós de pulsera editar

 
Reló de muñeca de cuarzu.

De primeres, namái los llevaben les muyeres, hasta la Primer Guerra Mundial (1914-1918), en que se fixeron populares ente los homes de les trincheres.

Los relós de pulsera vienen toos con dos correes ajustables que s'asitien en dalguna de les muñeques pa la so llectura. Son de tipu analóxicu y dixital. Anque la portada de la mayoría d'ellos ye xeneralmente redonda, tamién esisten de portada cuadrada, hexagonal y hasta pentagonales.

Nos relós analóxicos (de variable continua) la hora indicar na portada por aciu dos o trés manecillas: una curtia pa la hora, una llarga pa los minutos y, opcionalmente, una tercer manecilla tamién llarga que marca los segundos. Nos relós dixitales (de variable discreta) lléese la hora direutamente en númberos sobre la pantalla. Tamién esisten relós mistos, esto ye, analóxicos y dixitales na mesma portada.

Los relós calendarios son relós mecánicos o dixitales que marquen l'añu a valir, el mes, el día de la selmana, la hora, los minutos ya inclusive los segundos.

Cronógrafu editar

Los cronógrafos son relós bien precisos (de normal hasta les milésimes de segundu) utilizaos pa midir intervalos de tiempu, por casu en pruebes deportives o n'esperimentos científicos.

Cronómetru editar

N'alta reloxería referir a preseos de precisión certificaos pol COSC (control oficial suizu de cronometría).

Relós de torres y campanarios editar

Antes d'inventase los relós personales de pulsera y de bolsu inventáronse relós bien grandes de mecanismos complicaos y pesaos que s'asitiaben a lo cimero de les torres y campanarios de los pueblos y ciudaes por que los ciudadanos tuvieren conocencia de la hora del día. A estos relós conectábase-yos a una campana grande y sonoro y ye la que diba indicando con un toque peculiar les hores y cuartos d'hora cuando se diben cumpliendo. A lo llargo de los años hai relós d'esti tipu que se fixeron bien famosos, como'l Gran Reló de Westminster asitiáu na Torre d'Isabel del palaciu del Parllamentu británicu o l'asitiáu na Puerta del Sol de Madrid.

Relós de salón editar

 
Reló artísticu de salón.

Los relós figuraron mientres sieglos como pieces importantes nel amoblamientu de salones, pa lo cual construyíense con diverses formes decoratives. Prescindiendo del reló de sable, que vien usándose dende les civilizaciones griega y romana pa midir ralos curtios y prefijados, los relós fueron usaos en cantidá bien pequeña hasta finales del sieglu XIII o mediaos del sieglu XIV, dómina na cual inventóse'l motor de resorte o muelle real, espublizándose l'usu del reló mueble nel sieglu XVI.

D'esta dómina caltienen dellos exemplares bien interesaos nos Museos del Louvre, Berlín y Viena, que tienen la forma esterior d'un edificiu coronáu con una pequeña cúpula onde se topa'l timbre o campana de les hores.

El reló de bolsu editar

 
Reló de bolsu.

Los relós de bolsu inventar en Francia a mediaos del sieglu XV, pocu dempués d'aplicase a la reloxería'l muelle espiral. De primeres teníen forma cilíndrica, variando enforma y con raros caprichos, y dende l'empiezu del sieglu XVI construyir en Núremberg con mapa y en forma ovoidea, d'onde deriva'l nome de güevos de Núremberg, creyéndose inventaos nesta ciudá alemana ya italiana.

El Reló Nuclear editar

El reló nuclear podría ser útil pa delles comunicaciones confidenciales y pal estudiu de teoríes fundamentales de la física. Coles mesmes podría añader precisión al sistema d'allugamientu global (GPS pola so sigla n'inglés), que se sofita agora en relós atómicos. La precisión estrema d'esti reló, cien veces cimeru a la de los actuales relós atómicos, provién del nucleu d'un solu ion de toriu.

Otros tipos editar

 
Venta de relós de bolsu en Puebla, Méxicu

Otros tipos de relós según la so forma o emplegu son:

Partes del reló editar

 
Esfera d'un reló de cuadru.

El reló con esfera tradicional suel cuntar con manecillas pa la hora, minuteru (pa los minutos) y segunderu (pa los segundos)y l'horariu (pa la hora). Amás, puede cuntar adicionalmente con espertador o calendariu


Funcionamientu de los relós electrónicos editar

 
Reló electrónicu de engranajes.
               
Pantalla de reló dixital con segundos.

Un reló electrónicu ye un reló nel que la base de tiempos ye electrónica o electromecánica, al igual que la división de frecuencia. La exactitú del reló depende de la base de tiempos, que puede consistir nun oscilador o nun adaptador que, a partir d'una referencia, xenera una señal periódica.

El divisor de frecuencia ye un circuitu dixital formáu por una socesión de contadores hasta llograr una frecuencia de 1 Hz, que dexa amosar segundos. Si quier amosase décimes, la división detener al llegar a los 10 Hz. Esta frecuencia pasa al módulu de presentación, que puede ser de calter electrónicu o mecánicu, onde otros divisores van dixebrando los segundos, minutos y hores pa presentales por aciu dalgún tipu de pantalla.

Funcionamientu de los relós mecánicos editar

 
Reló mecánicu.

Los relós mecánicos escarecen na mayoría de los casos de componentes electrónicos; esti tipu de relós cunten con un sistema mecánicu fabricáu xeneralmente en metal, onde la fuercia motriz necesaria pa poner en marcha la maquinaria ye apurrida por un muelle motor o per mediu de peses coneutaes por cadenes o cables.

Na cultura popular ye común referise a la carga del muelle motor como "dar cuerda", sicasí esti términu ye erróneu, y solo ye aplicable a los relós de peses, onde lliteralmente se-y da cuerda a un cilindru dientro del reló por que de esa manera siga'l descensu de la pesa que da vida al mesmu. Dientro d'un muelle motor alcuéntrase una banda o cinta d'aceru templáu que, al endolcase, xenera una fuercia de torción usada pol reló pa mover el mecanismu, bien seya la marcha o la sonería. Per mediu d'un tren de engranajes amenórgase la fuercia y aumenta la velocidá, rematando nuna rueda dentada de manera especial, llamada rueda d'escape, que coneuta con una pieza llamada Ancora. Esta pieza ye la encargada de convertir el movimientu rotatoriu de los engranajes nun desplazamientu llateral d'esquierda a derecha que se tresmite a un volante o a un pendilexu p'aprovi-yos la enerxía abonda pa bazcuyar. Ye'l contautu ente estos dos pieces, rueda d'escape y Ancora el que produz el famosu tic-tac. Finalmente, el pendilexu o'l volante marquen el pasu del tiempu y conózse-yos col nome de órganu regulador. El reló usa les sos oscilaciones o alternances constantes pa determinar el pasu del tiempu: cuanto más precisu sía'l mecanismu, menos variaciones va haber na periodicidad de les oscilaciones.

Cabo resaltar que, anque los relós de pulsera, qu'usen volantes como órganu regulador, llograron niveles d'exactitú sorprendentes; el pendilexu y la so oscilación periódica regular siguen siendo'l patrón de midida del tiempu o órganu regulador más exactu nos relós mecánicos.

De normal el númberu de engranajes o ruedes que tien un reló mecánicu ye consecuencia direuta del tiempu envaloráu nel que'l muelle o la pesa aprovirá-y enerxía abonda pa funcionar; asina, si un reló mecánicu, por casu un espertador, ta construyíu p'almacenar 24 hores de marcha, el númberu de ruedes va ser xeneralmente de cinco, dende'l engranaje del muelle hasta la rueda d'escape; per otru llau, si tratar d'un reló de paré, onde la reserva de marcha ta diseñada pa durar 192 hores (ocho díes), entós va añadise una rueda extra xusto dempués del muelle motor para d'esta forma aumentar la velocidá del mecanismu d'escape en rellación a la velocidá de rotación del muelle motor, espandiendo asina l'autonomía de funcionamientu del mecanismu, anque nestos casos riquir de muelles más poderosos, pa compensar la perda de fuercia causada pol aumentu na rellación de los engranajes; finalmente, la hora amuésase siempres en formatu analóxicu, per mediu de manecillas, qu'usen el xiru de los engranajes internos, usualmente la rueda primera pa los relós de 1 día, y la rueda segunda pa los de 8 díes, pa convertir el movimientu del tren de engranajes, controláu pol sistema d'escape, n'indicaciones comprensibles pa les persones, quien realicen la llectura de la hora afitándose na posición de les manecillas frente a una escala horaria fixa nel frente del reló.

Cabo resaltar, que'l minuteru nel reló mecánicu, a diferencia del horariu, nun tener un tren de engranajes independiente qu'afaiga la rellación pa marcar la hora, ésti alcuéntrase fixu a la rueda que usualmente engrana col muelle motor, dicha rueda tien una exa que sobre sale, en frente de la maquinaria, y que ye de fechu la exa conocida como “cañón”, onde se coneuta'l minuteru, polo tanto esta rueda xira una vegada cada 60 minutos esautamente, el cañón horariu realiza un amenorgamientu de velocidá, usando un pequeñu tren de engranajes allugáu na parte frontera del reló xustu ente'l minuteru y l'horariu, la rellación ente dambos seria entós de 1/12, onde per cada vuelta de la manecilla horaria, la minutera debió xirar 12 vegaes, esti mecanismu tamién s'atopa en tolos relós electrónicos con llectura analóxica.

Base de tiempos editar

 
 
Reloxeru.

El tipu de base de tiempos utilizada ye tan importante que suel dar nome al tipu de reló. Les más habituales son:

  • Patrón red. Nun tien oscilador y utiliza como referencia los 50 Hz (ó 60 Hz) de la rede. Ye la más simple, pero ye bastante exacta al mediu plazu, pos les alteraciones na frecuencia de rede suelen compensase a lo llargo del día. Tien dos inconvenientes importantes:
    • Precisa una señal llimpia”, pa lo cual suelse penerar enantes d'aplicala a los contadores.
    • Precisa la rede, lo que nun dexa'l so usu portátil y amás, frenta a una corte de lluz, pierde la hora. Esisten modelos qu'inclúin un oscilador y piles o bateríes, de cuenta que l'oscilador y el contadores siguen funcionando mientres la corte, colo que nun se pierde la hora.
  • Emisora patrón. La base de tiempos vien ser dalgún tipu de PLL, engabitáu con dalguna de los emisores horaries. Poner n'hora solos y camuden al horariu d'iviernu o branu de forma autónoma. El so inconveniente ye que precisa la señal horaria, de cuenta qu'en zones escures” nun presenta mayores ventayes.
  • Reló de diapasón. L'oscilador ta controláu por un diapasón entrepoláu nel llazu de realimentación. Yá cayó en desusu, pero nel so momentu yeren de gama alta, y Bulova, por casu, disponía de relós de diapasón de pulsera.
  • Reló de cuarzu. Sustitúi'l diapasón por un resonador de cuarzu, davezu a 32768 Hz, por ser potencia exacta de dos, lo que simplifica'l divisor de frecuencia. Pola so estabilidá y economía movió a tolos otros tipos de reló nes aplicaciones habituales.
  • Reló atómicu (Amoniacu, cesio, etc.) Basar n'incluyir nel llazu de realimentación un cuévanu con molécules de la sustancia fayadizo, de manera que s'escite la resonancia de dalgún de los sos átomos.

El reló mecánicu basar nun pulsiador que puede ser de 1 Hz o submúltiplu. Polo xeneral esti pulsiador yera un mecanismu d'escape mecánicu nel cual la enerxía almacenada nun muelle yera lliberada de manera constante y lenta. El soníu de tic-tac del reló correspuende a esti sistema d'escape que ye'l responsable de xenerar la base de tiempu del reló y brinda movimientu al segunderu; tanto'l minuteru como l'horariu son movíos por aciu trenes de engranajes que tresformen la rellación del segunderu en 1/60 pal minuteru y de ésti 1/60 pal horariu( ver imaxe).

Un reló dixital consta d'un oscilador, xeneralmente de cuarzu'l cuál por aciu divisor de frecuencia, a semeyanza de los trenes de engranajes, xenera les señales de 1 Hz, 1/60 Hz y 1/3600 Hz pal segunderu, minuteru y horariu respeutivamente. Nesti casu los distintos pulsos llétricos pasen a 3 contadores en cascada que se correspuenden na pantalla a los segundos, minutos y hores respeutivamente. Esti contadores tán acoplaos pa dexar la secuencia necesaria de conteo y de señalización ente un contador y otru, a saber 0 al 59 pa los segundos y los minutos y 0 a 24 o 1 a 12 pa les hores, según el diseñu particular o la configuración en modelos que dexen dambes.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: reló
  2. 2,0 2,1 DE SOLLA PRICE, Derek J. (xunu 1959). «An Ancient Greek Computer». Scientific American. 
  3. Diccionariu enciclopédicu popular ilustráu Salvat (1906-1914)
  4. Olmedo de Cerdá, María Francisca (2003). Caleyando por Valencia. Carena Editors, páx. 107. ISBN 9788487398728.
  5. Balbi, Adrián (1848). Novísima xeografía universal d'España y Portugal. Madrid: Imprenta de D.M.R. y Fonseca, páx. 368.
  6. Rodríguez Escorial, José L. (1955). «El primer reló de torre instaláu n'España foi'l de Cuéllar». Estudio segovianos (Instituto Diego de Colmenares del Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques) tomo VII (20-21). 
  7. Jiménez Martín, Alfonso (2006). La catedral gótica de Sevilla: fundación y fábrica de la obra nueva. Universidá de Sevilla, páx. 41. ISBN 8447210634.

Enllaces esternos editar