Relixón na Antigua Roma

La relixón romana consistía, igual qu'ente los griegos, más nun conxuntu de cultos que nun cuerpu de doctrines. Había dos clases de cultos: los del llar, que xuníen estrechamente a la familia, y los públicos, qu'aguiyaben el patriotismu y el respetu al Estáu. Na dómina imperial añadiríase'l cultu al emperador. En términos xenerales, tratábase d'una relixón tolerante escontra toles relixones estranxeres, pos los romanos acoyeron a dioses griegos, exipcios, frixos, etc. Tamién yera una relixón contractual, pos les plegaries y ufriendes faíense a manera de pactu colos dioses, esto ye, pa recibir favores, y si el creyente entendía que la divinidá nun lu cumplía, dexaba de rindi-y cultu.

Reconstrucción d'una estatua de Xúpiter datada nel sieglu I. El dios Xúpiter yera la deidá principal del cultu públicu romanu. Nel monte Capitolino alzábase'l Templu de Xúpiter Óptimu Máximu, el más importante de Roma.

Oríxenes editar

 
La Lupa Capitolina dando de mamar a los ximielgos Rómulu y Remu, fundadores míticos de la ciudá de Roma.

Nun ye posible rastrexar los oríxenes exactos de la relixón romana, yá que nun esisten datos arqueolóxicos y documentos lo suficientemente confiables. Sicasí, los oríxenes míticos de la ciudá en 753 e.C., según Varrón, tienen delles confirmaciones averaes de l'arqueoloxía. D'alcuerdu a les versiones llexendaries, nun puede dicise que la relixón romana sía «primitiva», en cuantes que los fundadores, veníos d'Alba Longa, reivindicaron col tiempu'l so orixe pernomáu (como descendientes d'Eneas y pertenecientes, por tanto, a la tradición de los poemes homéricos), y declaráronse colonos a les veres del Tíber. Nun puede dicise tampoco que fuera una relixón «inicial», yá que el llugar de la fundación yá fuera frecuentáu, antes de la llegada de los fundadores, y acordies con el mitu, polos dioses llatinos Marte y Xuno, y nes veres del Tíber llevantábase un altar al héroe griegu Heracles (que pa los romanos pasaría a ser Hércules). Finalmente, tampoco puede dicise que fuera una relixón «compacta», yá que, magar ye ciertu qu'a Rómulu atribuyóse-y la consagración de los llugares sagraos de Xúpiter, va ser namái Numa Pompiliu, el so socesor, quien, según la lleenda, estableza una relixón coherente. En resume, esta relixón aceptaba lo procedente de tradiciones anteriores, formábase como una construcción voluntaria, y por tanto, estable nos sos esquemes, pero al empar progresiva no teolóxico y capaz d'acoyer fuercies divines esternes.[1]

La mayor parte de les tradiciones relixoses de la Península Itálica, sobremanera les d'Etruria, remontábense bien a les de Tracia y la islla de Samotracia, bien a les de Tesalia y Dodona. En diches tradiciones apoderaba una especie de fetichismu relixosu, o atribución de cualidaes sobrenaturales a oxetos inanimaos, y en dellos casos, tamién animaos. Por casu, pa los sabinos, una llanza (quir) clavada en tierra, yera'l dios Mamers, Mavors o Marte, el fueu yera Vulcanu, etc. Na confederación de los etruscos, les divinidaes yeren de dos tipos: xenerales (adoraes por tola comunidá), o particulares (patronos o númenes específicos de cada pobláu).

Los especializaos ritos relixosos etruscos taben codificaos en delles coleiciones de llibros escritos sol títulu llatín xenéricu de Etrusca Disciplina. Los Libri Haruspicini trataben de l'aldovinación per mediu de les coraes d'animales sacrificaos; los Libri Fulgurales esponíen l'arte de l'aldovinación por aciu la observación de los rayos; una tercer coleición, los Libri Rituales, tomaben la codificación de la vida político y social según les práutiques rituales. Según l'escritor llatín del sieglu IV Mario Servio Honorato, esistía una cuarta coleición de llibros etruscos, que trataba de los dioses animales. Mientres el sieglu V les autoridaes cristianes consideraron a les obres de relixón romana como paganes y polo tanto les quemaren; l'únicu llibru sobreviviente, el Liber Linteus Zagrabiensis, foi escritu sobro llinu, y sobrevivió namái al ser utilizáu pa envoltura de momies.

Los primeros romanos rindíen cultu a fuercies y seres sobrenaturales de calter indefiníu llamaos numina («presencia»; singular: numen) como Flora, Faunu, etc. Los de la vivienda familiar yeren los Forculus (que guardaben les puertes), los Limentinus (que guardaben los estragales), Cardea (de les terlices), etc. Roma nun principiu tuvo dos divinidaes principales: Vesta y Pallas troyana, a les que llueu se sumaron Xúpiter, que'l so cultu establecióse nel Monte Capitolinu; Xano, el de los empiezos y los finales; Marte, gran iniciador del tiempu y del antiguu añu calendáricu, y finalmente, Rómulu, fíu de Marte, identificáu con Quirinu, como fundador de la Urbe y del Estáu. Créese que los romanos nun construyeron templos nin estatues sinón hasta pasaos unos doscientos años dempués de Numa Pompiliu, por influencia, principalmente, d'etruscos y griegos.

Los montes sagraos editar

Ye probable que los montes sagraos (Luci), fueren los primeros llugares destinaos al cultu de los dioses hasta que s'alzaron altares, pequeñes capiyes y, a lo último, templos a que'l so alredor #llantar montes, que yeren tan sagraos como los mesmos templos. Los romanos solíen dir nos díes festivos a los montes sagraos, onde podíen baillar y tomar meriendes, siempres y cuando colgaren ufriendes nes cañes de los árboles, qu'asina dispuestos llamábense coronatos ramos, porque los afataben coles teniae (viendas de llana, llinu o seda), que les sos cintes podíen depués afatar les estatues de los dioses dientro de los templos. El respetu que se guardaba a los montes sagraos foi tal, que se consideraba sacrílega a la persona que cortara unu de los sos árboles, magar podía raspiase la yerba y podar les cañes de los arbustos. Coles mesmes, los montes sagraos fueron consideraos asilos, al igual que los templos, onde les persones escorríes por cualesquier motivu podíen abellugase.

Los montes sagraos más importantes en Roma fueron:

  • El Monte de Diana, nel camín d'Aricia.
  • El Monte de Egeria, na Vía Appia.
  • El Monte de Xuno Lucina, al pie de les Esquilies.
  • El Monte de Laverna, próximu a la Vía Salaria.
  • El Monte de les Muses, na Vía Appia.
  • El Monte de Vesta, al pie del monte Palatín.

Cultos orientales editar

Dende los entamos de la relixón romana, siguiéronse con actitú conservadora los ceremoniales y sacerdocios orixinarios, pero integrando, nel cursu d'un desenvolvimientu orgánicu, tou tipu de cultos estranxeros.[1] Dende'l periodu helenísticu hasta la implantación del cristianismu como relixón oficial del Imperiu, esperimentáronse procesos de fondu tresformamientu de los sentimientos relixosos. Los cultos orientales desempeñaron nesti procesu un papel d'estraordinaria importancia.[2] Dalgunos de los cultos que más ganaron popularidá fueron:

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Bayet, Jean. La religión romana: historia política y psicológica (Ediciones Cristiandad, 1984) p. 17
  2. Jaime Alvar y Clelia Martínez Maza. Cristianismo primitivo y religiones mistéricas (Ed. CÁTEDRA 1995, Madrid, España), p. 435.