República Federativa Socialista de Yugoslavia

La República Federativa Socialista de Yugoslavia (en serbocroata y macedoniu: Социјалистичка Федеративна Република Југославијa/ Socijalistička Federativna Republika Jugoslavija), embrivíu RFS de Yugoslavia o RFSY, foi l'estáu yugoslavu qu'esistió dende'l final de la Segunda Guerra Mundial hasta la so disolución en 1992, mientres les llamaes "Guerres Yugoslaves". Trátase d'un estáu socialista compuestu pola federación de seis repúbliques menores: Bosnia y Herzegovina, Croacia, Eslovenia, Macedonia, Montenegru y Serbia.

República Democrática Federal de Yugoslavia
Estáu Independiente d'Albania
República Democrática Federal de Yugoslavia
[[República Federal Popular de Yugoslavia (es) Traducir|←]] [[República Federal Popular de Yugoslavia (es)
República Federativa Socialista de Yugoslavia
(de 29 payares 1945 a 26 abril 1992)
República Federal de Yugoslavia
Eslovenia
Croacia
Macedonia del Norte
estáu desapaecíu
[[Imaxe:GRB JUGOSLAVIJE.svg|75x75px]]
Bandera de Yugoslavia (es) Traducir Escudo de la República Federativa Socialista de Yugoslavia (es) Traducir
Himnu nacional Hej Sloveni (es) Traducir
Alministración
Nome oficial Федеративная Народная Республика Югославия (ru)
Социалистическая Федеративная Республика Югославия (ru)
Социјалистичка Федеративна Република Југославија (sr)
Федеративна Народна Республіка Югославія (uk)
Соціалістична Федеративна Республіка Югославія (uk)
Федеративна народна република Югославия (bg)
Социалистическа федеративна република Югославия (bg)
Capital Belgráu
Forma de gobiernu República parllamentaria
Estáu socialista
unipartidismu
titoísmo (es) Traducir
Llingües oficiales serbocroata
Macedoniu
eslovenu
Relixón oficial cristianismu ortodoxu, catolicismu y islam
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 44°49′12″N 20°25′39″E / 44.82°N 20.4275°E / 44.82; 20.4275
Superficie 255804 km²
Llenda con Rumanía, Austria, Reinu de Bulgaria y Hungría
Demografía
Población 23 724 919 hab. (1989)
Densidá 92,75 hab/km²
Economía
Moneda dinar yugoslavu
Dominiu d'Internet ensin valor
Códigu ISO 890 / YUG / ensin valor y YU
Cambiar los datos en Wikidata

A pesar de tar alliniáu primeramente col Bloque del Este, a partir de la Ruptura Tito-Stalin de 1948 el país adoptó una política de neutralidá y foi unu de los estaos fundadores del Movimientu de Países Ensin Alliniar. Hasta 1980, Yugoslavia foi gobernada na práutica por Josip Broz Tito, quien caltuvo un distanciamientu colos países del Pactu de Varsovia y criticó les intervenciones soviétiques n'Hungría (1956), Checoslovaquia (1968) y Afganistán (1979).

Tres la muerte de Tito en 1980, l'ascensu de los movimientos nacionalistes nes repúbliques constituyentes a finales de los años 1980 llevaron al desencuentro ente los múltiples grupos étnicos, siguíu pol fracasu de les conversaciones ente les repúbliques pal tresformamientu del país y tamién pola reconocencia d'independencia fechu por dellos estaos europeos en 1991. Amás esto producíase nuna dómina na que'l país sufría una fuerte crisis económica y llaboral. A última hora, toos estos fechos llevaríen a un colapsu del Estáu yugoslavu, de la so desintegración y cayida final en 1992, clisáu tou ello col empiezu de les Guerres yugoslaves.

Denominaciones oficiales editar

El nome del estáu yera en realidá común yá antes de la so institución oficial, siendo esti pocu usáu fora del ámbitu oficial. "Yugoslavia" provenía del serbocroata Jug (sur) y Slavia (territoriu eslavu), términu pol que se designaba dende'l sieglu XIX a los eslavos del sur, anque de normal ensin incluyir a los búlgaros.[1] Yugoslavia orixinalmente formárase en 1918 como'l Reinu de los Serbios, Croates y Eslovenos, anque en 1929 el país foi renombráu como Reinu de Yugoslavia, siendo la primer vegada que se faía usu oficial d'esti términu. Tres la Segunda guerra mundial, el nome completu del país varió significativamente a lo llargo de la so esistencia.[2] Ente 1945 y 1992 caltuvo delles denominaciones oficiales:

  • Yugoslavia Democrática Federativa,[n. 1] emplegáu ente 1943 y 1946;
  • República Federativa Popular de Yugoslavia (RFPY),[n. 2] emplegáu ente 1946 y 1963;
  • República Federativa Socialista de Yugoslavia (RFSY),[n. 3] emplegáu ente 1963 y 1992.

L'estáu foi conocíu más comúnmente por esta últimu denominación, que foi la que se caltuvo n'usu mientres el periodu más llargu de toos. En munches ocasiones tamién s'utilizó'l términu "Yugoslavia socialista". Por cuenta del llargor del términu, los medios de comunicación recurrieron al usu de abreviaciones como RFSY o RFS de Yugoslavia.

Historia editar

Oríxenes y formación del nuevu estáu editar

El 6 d'abril de 1941, les potencies del Exa invadieron Yugoslavia y en menos de dos selmanes facer col control de tol país. Amás del establecimientu de dellos rexímenes collaboracionistes (n'especial, el Estáu Independiente de Croacia), tamién surdieron dellos movimientos de resistencia contra la ocupación alemana: los "Chetniks" serbios, mandaos por Draža Mihajlović, y los "Partisanos" comunistes, mandaos por Josip Broz Tito. El rei, Pedro II, y los principales líderes yugoslavos establecieron en Londres un gobierno nel exiliu. Sicasí, esti gobiernu nunca foi realmente efectivu y viose frecuentemente paralizáu poles disputa de la vieya clase política yugoslava, cuando nun surdíen problemes coles intromisiones del nuevu rei Pedro. Los británicos empezaron a cansase d'esta situación, y confiaron más nes aiciones de la resistencia nel interior que nel gobiernu del exiliu. Nel ámbitu internu, orixinalmente les partíes de Chetniks cuntaron cola reconocencia y sofitu de los Aliaos na llucha contra alemanes ya italianos, pero los Chetniks yeren fondamente anti-comunistes y n'ocasiones llegaron inclusive a collaborar colos alemanes (que yeren teóricamente'l so principal enemigu) na llucha contra los partisanos. Los partisanos de Tito, a pesar de faer frente a una enorme presión, llograron entamar una eficaz resistencia y llegaron a lliberar amplies zones del control alemán, llegando a establecer el llamáu Conseyu Antifascista de Lliberación Nacional de Yugoslavia (AVNOJ) en Jajce ente'l 29 de payares y el 4 d'avientu de 1943.

 
Partisanos yugoslavos, tres la lliberación de Mostar (marzu de 1945).

Pa mediaos 1944, los partisanos convirtiérense indiscutiblemente na principal faición que s'oponía a la Exa, ente que Mihajlović y les sos chetniks perdieron tou enfotu.[3] Arriendes d'ello, y so presiones de los británicos y estauxunidenses, el Primer ministru nel exiliu, el croata Ivan Šubašić, nomó a Tito líder de tola resistencia yugoslava a finales d'agostu de 1944.[4] A instancies de los angloamericanos, empecipiáronse conversaciones ente los partisanos y el gobiernu del exiliu. El 1 de payares Tito y el primer ministru Šubašić algamaron un preacuerdo, pol que'l AVNOJ convertiríase primeramente nel parllamentu yugoslavu y formaríase un gobiernu de concentración con dieciocho ministros.[5] Aquel día l'Exércitu partisanu, nuna operación conxunta xunto al Exércitu Soviéticu, había lliberáu Belgráu, según gran parte de Serbia y Macedonia. Esto supunxera un claru refuerzu pa Tito, de la que ésti establecía rellaciones col líder soviéticu Josif Stalin pa coordinar les operaciones militares n'otros territorios yugoslavos. Šubašić y el so gobiernu llegaron a Belgráu el 16 de febreru de 1945, ente que'l rei aceptaba dar poderes a Tito y creábase con un Conseyu de Rexencia pa xestionar el trespasu de poderes.[6] Pedro II, que permaneció en Londres, aceptó la nueva situación a remolera y namái so presiones de los aliaos occidentales, más comenenciudos nel entendimientu con un posible futuru gobiernu lideráu por Tito.

El 9 de mayu, siete díes dempués de que l'Exércitu soviéticu tomara Berlín, los partisanos entraron en Zagreb, ensin atopar resistencia.[7] Aquel día yá se produxera la rindición de l'Alemaña nazi, pero a pesar d'esto los combates inda s'allargar na zona d'Eslovenia mientres dellos díes más, hasta la tarde del 15 de mayu.[8]

La victoria militar sobre los nazis supunxo un enorme ésitu pa Tito y los comunistes, que vieron reforzada la so popularidá ente la población yugoslava.[9] Otra manera, dempués de cuatro años de guerra la posición de la monarquía quedara nuna situación bien precaria, como tamién asocedía colos políticos del periodu anterior a la guerra. El 11 de payares tuvieron llugar les primeres eleiciones yugoslaves de la posguerra, tal que s'alcordara meses antes. Tito y los comunistes allegaron a los comicios so la coalición del Frente Unitariu Nacional de Lliberación, ente que los monárquicos negar a participar nes eleiciones y boicotiar.[10] La coalición liderada polos comunistes llogró llograr un trunfu aplastante con un 90% de los votos.[11] La resultancia eleutoral confirmó a los comunistes nel poder. Unes selmanes dempués, el 29 de payares de 1945, el nuevu parllamentu electu aceptaba la nominación de Tito al cargu de Primer ministru y de la mesma proclamó la República Federativa Popular de Yugoslavia. Pedro II, aislláu y ensin sofitos, nunca pudo volver a Yugoslavia.[12]

Posguerra y rotura con Stalin editar

El nuevu estáu yugoslavu fundóse sobre los cimientos de la resistencia partisana contra la ocupación alemana, daqué que tuvo presente mientres les siguientes décades. Ello ye que salvo delles ayudes llindaes de los británicos y la cooperación soviética mientres la lliberación de Belgráu, Yugoslavia foi unu de los dos países europeos que se lliberar de la ocupación nazi polos sos propios esfuerciu.

Yugoslavia, un casu singular editar

 
Mapa xeográficu de Yugoslavia.

Yugoslavia, a diferencia d'otros países comunistes d'Europa, escoyó un camín independiente de la Xunión Soviética y nun foi un miembru del Pactu de Varsovia nin de la OTAN. Sicasí, foi unu de los países fundadores del Movimientu de Países Ensin Alliniar nel añu 1956.

El más significativu cambéu nes llendes de la RFSY asocedió en 1954, cuando'l Territoriu llibre de Trieste foi eslleíu pol Tratáu de Trieste. La Zona B Yugoslava, que cubría 515.5 km², pasó a ser parte de la RFSY y foi darréu ocupada pol Exércitu Nacional Yugoslavu.

Crisis de los años 1980 editar

Les tensiones ente les repúbliques y naciones de Yugoslavia intensificar mientres la década de los años 1980. Les causes que llevaron al colapsu del país fueron acomuñaes colos nacionalismos, los conflictos étnicos, dificultaes económiques, frustración col Gobiernu burocráticu, la influencia d'importantes figures nel país o la política internacional. Con éses el nacionalismu foi vistu particularmente por munchos como la principal causa de la rotura yugoslava.[13]

Dende la década de los años 1970 el réxime comunista yugoslavu viose severamente desafiada por numberoses disensiones internes que diben dende la faición nacionalista-descentralizadora liderada polos croates y eslovenos, que sofitaba una federación descentralizada que concediera mayor autonomía a Croacia y Eslovenia, hasta la faición centralista liderada polos serbios, que sofitaba una federación centralizada qu'asegurara los intereses de los serbios en tola federación, yá que nel conxuntu del país constituyíen el principal grupu étnicu.[14] Dende les protestes de 1967 a 1972 en Croacia y les Kosovu de 1981, les aiciones y doctrines nacionalistes empezaron a constituyir una causa de desestabilización nel ámbitu internu.[13] La represión de los movimientos nacionalistes pol réxime comunista posiblemente contribuyó a que los movimientos nacionalistes fueren identificaos como la principal alternativa al comunismu, de la mesma forma que contribuyó a fortalecelos.[15] Asina, a finales de la década de 1980, la élite de Belgráu faía frente a una fortalecida oposición; aquel día los principales movimientos d'oposición taben protagonizaos poles protestes de nacionalistes kosovares y montenegrinos, ente que la "intelligentsia" crítica de Serbia y Eslovenia demandaben más reformes polítiques.[15]

Nel ámbitu económicu, dende finales de la década de 1970 foise abriendo una fienda cada vez mayor a cuenta de los recursos económicos alministraos ente les rexones yugoslaves desenvueltes y les subdesendolcaes qu'acabaría deteriorando gravemente la unidá de la federación.[16] Les repúbliques más desenvueltes, Croacia y Eslovenia, refugaron tolos intentos d'amenorgar les sos cotes d'autonomía y privilexu según lo previsto orixinalmente na Constitución de 1974.[16] Pa 1987 la opinión pública en Eslovenia vía meyores oportunidaes económiques nuna independencia de Yugoslavia que la permanencia dientro de la federación.[16] Nel otru llau asitiábense aquellos territorios, como la provincia autónoma de Kosovu, que nun salieren tan beneficiaes de la federación. Sicasí, los problemes económicos nun se demostraron ser l'únicu factor determinante na desintegración de Yugoslavia, yá que nel periodu de la Guerra fría la federación yugoslava foi l'estáu comunista más prósperu de la Europa oriental y el país, ello ye que se desintegró mientres un periodu de recuperación económica dempués l'aplicación de les reformes económiques pol gobiernu d'Ante Markovic.[17] Sicasí, ye innegable que la tema de la desigualdá económica ente les repúbliques, provincies autónomes, y naciones de Yugoslavia dio llugar a tensiones coles reclamaciones por tratos desfavorables y acusaciones de privilexos ente les distintes naciones yugoslaves.[17]

Hasta entós el lideralgu de Tito llograra que les tensiones nacionalistes peracabárense como tales. Pero'l so fallecimientu marcó un saltu cualitativu nos enfrentamientos ente les distintes faiciones del partíu comunista, qu'a partir d'esi momentu viose ausente d'un lideralgu efectivo y carismático.

Rotura y disolución editar

Dempués de la muerte de Tito en 1980, y metanes una crisis económica, les tensiones ente los pueblos del país crecieron, de la mesma que les potencies europees repensaben geoestrátegicamente la zona. Asina les coses y tres l'ascensión de partíos nacionalistes al poder, dos de les sos repúbliques constituyentes, Eslovenia y Croacia, declararon la so independencia. Poco dempués siguiríen-yos la República de Macedonia y Bosnia-Herzegovina. Ye l'empiezu de les primeres Guerres Yugoslaves. La República Federativa Socialista de Yugoslavia foi reemplazada pola nueva República Federal de Yugoslavia, yá namái integrada por Serbia y Montenegru. De la mesma, ésta foi eslleida en 2003, cola creación de la unión d'Estáu de Serbia y Montenegru. Esti estáu tamién foi desintegráu tres un plebiscitu montenegrín nel añu 2006, dando llugar a les repúbliques independientes de Montenegru y de Serbia.

Gobiernu y política editar

L'Estáu taba entamáu según la Constitución de la República Federativa Socialista de Yugoslavia, que foi enmendada en 1963 y 1974. El Partíu Comunista de Yugoslavia, ganador de les eleiciones realizaes tres la Segunda Guerra Mundial, permaneció nel poder a lo llargo de la esistencia del Estáu. Llamáu tamién la Lliga de Comunistes de Yugoslavia, taba compuesta polos partíos comunistes de cada república constituyente. Josip Broz Tito foi'l principal líder de la RFSY y el so presidente dende la so creación hasta la so muerte en 1980, pero hubo otros políticos importantes, cuantimás tres la muerte de Tito.

A principios de los años 90, tres un procesu de reforma del Estáu y privatización lleváu a cabu dende la muerte de Tito, realizáronse eleiciones multipartidistas nes distintes repúbliques. Los partíos comunistes, en munchos casos estazaos o renombraos, perdieron el poder.

Organización político-alministrativa editar

Internamente, l'estáu foi estremáu en 6 repúbliques socialistes, y 2 provincies socialistes autónomes que yeren parte de la RS Serbia. La capital federal yera Belgráu. Repúbliques y provincies fueron (n'orde alfabéticu):

Nome
Capital
Bandera
Escudu
Llocalización
1. República Socialista de Bosnia y Herzegovina Sarayevu
 
 
 
2. República Socialista de Croacia Zagreb
 
 
3. República Socialista de Macedonia Skopie
 
 
4. República Socialista de Montenegru Titogrado
Ficheru:Flag of the Socialist Republic of Montenegru.svg
Ficheru:Coat of Arms of the Socialist Republic of Montenegru.svg
5. República Socialista de Serbia
5a. Provincia autónoma socialista de Kosovu
5b. Provincia autónoma socialista de Vojvodina
Belgráu
Prístina
Novi Sad
 
 
6. República Socialista d'Eslovenia Liubliana
 
 

Política esterior editar

Sol gobiernu de Tito, Yugoslavia adoptó una política de neutralidá mientres el periodu la Guerra fría. Desenvolvióse tanto una estrecha rellación colos países en desenvolvimientu como'l caltenimientu d'unes rellaciones cordiales colos Estaos Xuníos y los países d'Europa occidental. Yá primero qu'adoptara esta política, Stalin considerara a Tito un traidor y haber condergáu en públicu, dando llugar a la división Tito-Stalin en 1948. En 1968, dempués de la ocupación de Checoslovaquia pola Xunión Soviética, Tito añadió una llinia defensiva adicional nes fronteres de Yugoslavia colos países del Pactu de Varsovia.[18] A lo llargo del periodu de la Guerra Fría, el país dirixó un cursu independiente, fundando'l Movimientu de Países Ensin Alliniar, en collaboración con Exiptu y la India.

El 1 de xineru de 1967, Yugoslavia foi'l primer país comunista n'abrir les sos fronteres a tolos visitantes estranxeros y abolir los requisitos de visitáu.[19]

Nesi mesmu añu Tito amosóse bien activu na promoción d'una resolución pacíficu del Conflictu árabe-israelín. Nel so plan prevía que los países árabes reconocieren al Estáu d'Israel en cuenta de qu'Israel devolviera los territorios que conquistara.[20] Los estaos árabes refugaron la so propuesta de "tierres per paz". Sicasí, a partir d'esi mesmu añu Yugoslavia dexó de reconocer a Israel, consecuencia de la Guerra de los Seis Díes. En 1968 Tito trató de mediar nel conflictu de Checoslovaquia, ufiertándo-y sofitu al líder checoslovacu Alexander Dubček de cara a la presión soviética sobre'l país.[21]

Yugoslavia caltuvo rellaciones mistes col réxime d'Enver Hoxha n'Albania. Primeramente les rellaciones albanu-yugoslaves yeren próximes, yá que Albania adoptara un mercáu común xunto con Yugoslavia y esixera l'estudiu del serbocroata a los estudiantes locales. Amás, entós daquella taba siendo aldericada ente Yugoslavia, Albania y Bulgaria la posibilidá de crear una Federación Balcánica.[22] Pero a partir de 1948 les rellaciones ente dambos países fueron empiorando: tres la rotura Tito-Stalin, la Xunión Soviética sofitó a Albania frente a los yugoslavos. La rotura peracabóse cuando en 1950 el gobiernu de Tito retiró a los sos diplomáticos de Tirana.

Economía editar

Económicamente el país foi entamáu so les directrices del socialismu autoxestionario (una de les espresiones más conocíes del denomináu socialismu de mercáu). Esistía la posibilidá de crear empreses d'hasta cinco trabayadores, dedicaes a ciertos sectores. El restu d'empreses yeren públiques, y taben controlaes polos mesmos trabayadores de cada empresa, quien decidíen cómo entamase ya invertir, y ente quien se partíen los beneficios y perdes. Los productos de les empreses estatales yeren darréu vendíos nel mercáu priváu, lo cual llevó n'ocasiones a la competencia ente elles pa poder ayudar. A pesar del orixe común, la economía de la Yugoslavia foi bien distinta a la economía de la Xunión Soviética y el restu de países del bloque del Este, especialmente dempués de la rotura de les rellaciones ente la URSS y Yugoslavia (1948). Mientres el periodu de posguerra la rede de comunicaciones tuvo que ser llargamente reconstruyida por cuenta de los daños que sufriera mientres la guerra, especialmente la rede de ferrocarriles.[23]

 
Llocomotora de vapor de los Ferrocarriles Yugoslavos (JŽ), escontra 1971. A pesar de la modernización del país, la economía tuvo munchos vaivenes hasta la década de 1990.

A pesar de que l'estáu yera dueñu de les principales compañíes, estes empreses cooperatives de producción yeren remanaes y entamaes socialmente polos mesmos trabayadores en forma asemeyada a los kibbutz d'Israel. A diferencia del restu de los países del bloque soviéticu, la economía yugoslava nun yera centralizada. La ocupación y la llucha mientres la segunda guerra mundial afararon la infraestructura. Inclusive, los llugares más desenvueltos del país resultaben ser llugares bien rurales, con poco o total ausencia d'infraestructura industrial (secundaria a los daños de la guerra).

Con esceición de la recesión a mediaos de la década de los años sesenta del sieglu pasáu, la economía del país tuvo un bon desenvolvimientu mientres los años de Tito. La Crisis del petroleu de 1973 magnificó los problemes económicos del país, anque'l gobiernu trató de resolver la situación con un ampliu endeldamientu esternu. A pesar de qu'estes aiciones resultaron nuna tasa razonable de crecedera mientres unos años (el PNB creció a 5.1% añal), esta crecedera na práutica yera insostenible una y bones la tasa d'endeldamientu esternu creció a un ritmu añal del 20%.[24]

Por cuenta de la neutralidá del estáu Yugoslavu y el so lideralgu nel Movimientu de países ensin alliniar, Yugoslavia tenía la capacidá d'esportar escontra los mercaos occidental y oriental. Les compañíes yugoslaves fueron capaces de crear numberosos proyeutos industriales n'África, Europa y Asia.

Per otru llau, la cuestión del desemplegu na Yugoslavia comunista foi un problema crónicu.[25] Les tases de desemplegu asitiar ente les más altes d'Europa mientres la so esistencia y si nun algamar niveles críticos antes de la década de 1980 namái se debe a la válvula de seguridá proporcionada pola unviada de trabayadores "invitaos" añalmente a los países industrializaos avanzaos de la Europa Occidental.[26] El fechu de que los yugoslavos pudieren migrar llibremente dende 1960 dexó que la clase obrera pudiera atopar trabayu n'Europa occidental. Esto de la mesma contribuyó a rebaxar los índices de paru y, tamién, actuó como una fonte de capital.

Datos económicos editar

Productu Internu Brutu (PIB) por rexón (de mayor a menor). Datos del Fondu Monetariu Internacional y Bancu Mundial (1990).

Territoriu Economía
Rexón Población PIB/Mil millones de dólares PIB/Dólares d'Estaos Xuníos per

cápita

2 República Socialista de Croacia 4.784.000 25.640 5.350
3 Provincia autónoma socialista de Vojvodina (RS de Serbia) 2.021.000 7.660 3.380
4 República Socialista de Serbia 5.690.000 16.910 2.970
5 República Socialista de Bosnia y Herzegovina 4.364.000 10.870 2.490
6 República Socialista de Montenegru 652.000 1.520 2.330
7 República Socialista de Macedonia 2.021.000 4.420 2.180
8 Provincia autónoma socialista de Kosovu (RS de Serbia) 1.965.000 3.360 1.770
Total Yugoslavia 23.451.000 84.120 3.587

Na tabla puede apreciase la notable diferencia esistente ente les economíes de les distintes repúbliques y provincies de Yugoslavia. La República Socialista d'Eslovenia tenía un PIB per cápita similar al que podía atopase nes pequeñes economíes de la Europa del Este, ente que la provincia autónoma socialista de Kosovu quiciabes foi la economía más probe de toa Europa.

Deportes editar

Fútbol

La Seleición nacional de fútbol clasificar pa siete Copes Mundiales de Fútbol, llogrando'l so meyor resultáu na Copa de 1962 en Chile, quedando en cuartu llugar. El país tamién se clasificó pa cinco Eurocopes, anque solo participó en cuatro porque-y foi prohibíu participar na Eurocopa de 1992 debíu al embargu de la ONX, como resultancia del empiezu de les Guerres yugoslaves. Los meyores resultaos llograr nos campeonatos de 1960 y 1968, cuando en dambes ocasiones acabó xugando la final y en dambos casos perdió (en 1960 contra la Xunión Soviética, y en 1968 contra Italia).

Amás, l'Equipu olímpicu yugoslavu (sub-23) ganó la medaya d'oru mientres los Xuegos Olímpicos de 1960 en Roma, en llogrando delles medayes de plata consecutivamente - nos Xuegos Olímpicos de 1948 en Londres, nos Xuegos Olímpicos de 1952 en Ḥelsinki y nos Xuegos Olímpicos de 1956 en Melbourne - según la medaya de bronce mientres los Xuegos Olímpicos de 1984 en Los Angeles.

Baloncestu A diferencia del

fútbol, qu'heredó gran parte de la so infraestructura y de la so tradición mientres el Reinu de Yugoslavia, el baloncestu apenes si tenía tradición en Yugoslavia. El baloncestu desenvolvióse asina esencialmente a partir de cero, dientro de la Yugoslavia comunista al traviés d'entusiastes como Nebojša Popović, Bora Stanković, Radomir Šaper, Aca Nikolić, o Ranko Žeravica.

Aun así, nun pasó enforma tiempu por que l'Equipu nacional yugoslavu convertir nun contendente nel escenariu mundial. Les resultancies más notables del país fueron ganando trés Campeonatu mundiales de Baloncestu (en 1970, 1978 y 1990, una medaya d'oru nos Xuegos Olímpicos de 1980 en Moscú, amás de cinco campeonatos europeos (trés d'ellos de manera consecutiva en 1973, 1975 y 1977, siguíu por dos más en 1989 y 1991).

Balonmano La [[Seleición

de balonmano de la República Federal Socialista de Yugoslavia|Seleición Nacional de Balonmano]] ganó dos medayes d'oru olímpicu mientres los Xuegos olímpicos de Múnich 1972 y Los Angeles 1984. Sicasí, la RFS de Yugoslavia nunca llegó a competir nel Campeonatu d'Europa porque la competencia quedó establecida a partir 1994. El país tamién ganó'l Campeonatu de Balonmano en 1986. Sicasí, la SFR Yugoslavia nunca llegó a competir nel Campeonatu d'Europa porque la competencia quedó establecida en 1994. En 1988 la Federación Internacional de Balonmano (IFH) escoyó a Veselin Vujović como'l meyor Xugador del Añu.

Per parte de la Seleición femenina, el xuegu tamién refundió delles resultancies notables: l'equipu femenín ganó l'oru olímpico en 1984, ente que nel Campeonatu Mundial en 1973 la seleición femenina resultó campeona. Al igual que , en 1988 la xugadora Svetlana Kitić foi escoyida como la meyor xugadora del añu.

Fuercies Armaes editar

 
Emblema del JNA.

Les fuercies armaes de Yugoslavia arrexuntar nel Exércitu Popular Yugoslavu o JNA (en serbocroata: Jugoslovenska narodna armija, treslliteráu al cirílicu como Југословенска народна армија; n'eslovenu: Jugoslovanska ljudska armada), que foi entamáu en 1945 tres la refundación de Yugoslavia. Los raigaños del JNA taben nel Exércitu partisanu entamáu polos comunistes y empobináu por Josip "Broz" Tito mientres la Segunda Guerra Mundial.[27] Al términu de la guerra yera'l cuartu Exércitu más importante d'Europa.[28]

La JNA cuntaba con cuatro rames:

Dada la diversidá étnica, llingüística y cultural del país, el JNA xugó un papel decisivu na construcción del Estáu yugoslavu.[29]

Ver tamién editar

Notes editar

  1. En serbocroata y macedoniu el nome oficial yera «Демократска Федеративна Југославија», treslliteráu al alfabetu llatín como Demokratska Federativna Jugoslavija.
  2. En serbocroata y macedoniu el nome oficial yera «Федеративна Народна Република Југославија», treslliteráu al alfabetu llatín como Federativna Narodna Republika Jugoslavija.
  3. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes a

Referencies editar

  1. Hamilton Fish Armstrong (1923). «Jugoslavia today», Foreign Affairs, páx. 82
  2. Leslie Benson (2001). Yugoslavia: a Concise History; Palgrave Macmillan, ISBN 0-333-79241-6
  3. Walter R. Roberts (1973). Tito, Mihailovic, and the Allies, 1941-1945, Rutgers University Press, páx. 180
  4. Walter R. Roberts (1973). Tito, Mihailovic, and the Allies, 1941-1945, Rutgers University Press, páx. 258
  5. Walter R. Roberts (1973). Tito, Mihailovic, and the Allies, 1941-1945, Rutgers University Press, páx. 272
  6. Charles D. Pettibone (2014). The organization and order of battle of militaries in World War II, Trafford Publishing, páx. 393
  7. Sabrina P. Ramet (2006); The NDH - An Introduction Archiváu el 27 d'ochobre de 2012 na Wayback Machine., páx. 399
  8. Franci Strle (1977). Veliki Finale na Koroškem, páxs. 322-354
  9. Cathal Nolan (2002). The Greenwood Encyclopedia of International Relations: S-Z, Greenwood Press, páx. 1668
  10. Borgna Brunner (1997). 1998 Information Please Almanac. Houghton Mifflin, páx. 342
  11. Wolfgang Benz; Hermman Graml (1986); Europa dempués de la Segunda Guerra Mundial 1945-1982, páx. 24
  12. Robin Higham (1986). Diary of a disaster: British aid to Greece, 1940-1941. University Press of Kentucky, páx. 196
  13. 13,0 13,1 Dexen Jović (2009). Yugoslavia: a state that withered away, Purdue University Press, páx. 19
  14. Worldmark Encyclopedia of the Nations: Europe, Gale Group, 2001. páx. 73
  15. 15,0 15,1 Dexen Jović (2009). Yugoslavia: a state that withered away, Purdue University Press, páx. 21
  16. 16,0 16,1 16,2 Dexen Jović (2009). Yugoslavia: a state that withered away, Purdue University Press, páx. 15
  17. 17,0 17,1 Dexen Jović (2009). Yugoslavia: a state that withered away, Purdue University Press, páx. 16
  18. Charles Krupnick (2003). Almost NATO: Partners and Players in Central and Eastern European Security, Rowman & Littlefield, páx. 86
  19. «Yugoslavia: Beyond Dictatorship - TIME» (inglés) (20 de xineru de 1967). Consultáu'l 19 de marzu de 2016.
  20. "Still a Fever", Time, (25 d'agostu de 1967)
  21. "Back to the Business of Reform", Time (16 d'agostu de 1968)
  22. Wolfgang Benz; Hermman Graml (1986); Europa dempués de la Segunda Guerra Mundial 1945-1982, páx. 233
  23. Peter Gowan (2000). L'apueste pola globalización, Akal, páx. 403
  24. Mieczyslaw P. Boduszynski (2010). Regime Change in the Yugoslav Successor States: Divergent Paths toward a New Europe, páxs. 64
  25. Mieczyslaw P. Boduszynski (2010). Regime Change in the Yugoslav Successor States: Divergent Paths toward a New Europe, páxs. 66-67
  26. Mieczyslaw P. Boduszynski (2010). Regime Change in the Yugoslav Successor States: Divergent Paths toward a New Europe, páxs. 63
  27. Snežana Trifunovska (1994). Yugoslavia Through Documents: From Its Creation to Its Dissolution. Martinus Nijhoff Publishers, páx. 209
  28. Melvyn P. Leffler (2009). The Cambridge History of the Cold War. Cambridge University Press, páx. 201
  29. Xabier Agirre (1996). Yugoslavia y los exércitos: la llexitimidá militar en tiempos de xenocidiu. Tabayón, ISBN 84-8198-195-8, páx. 24

Enllaces esternos editar

La Yugoslavia de Tito: El fracasu d'un Estáu multinacional