República de Nóvgorod

La República de Nóvgorod (rusu: Новгоро́дская республика; tr.: Novgoródskaya respúblika) foi un estensu estáu medieval qu'ocupaba territorios de l'actual Rusia, dende'l mar Bálticu hasta los monte Urales, ente los sieglos XII y XV. La so capital yera la ciudá epónima de Nóvgorod.

República de Nóvgorod
(de 1136 a 1478 (Gregorianu))
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Veliki Nóvgorod
Forma de gobiernu República
Oligarquía
Llingües oficiales antiguu eslavu oriental
Old Novgorodian (en) Traducir
Relixón oficial cristianismu ortodoxu y Finnic paganism (en) Traducir
División
Xeografía
Coordenaes 65°54′40″N 49°15′47″E / 65.911°N 49.263°E / 65.911; 49.263
Superficie 3000000 km²
Demografía
Economía
Moneda grivna (en) Traducir y Q4322473 Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Oríxenes editar

Nóvgorod funcionó como la capital orixinal del pueblu Rus hasta 882, cuando Oleg tresfirió la so alministración a Kiev. Dende esta fecha hasta 1019-1020, Nóvgorod foi parte del Rus de Kiev. Los príncipes de Nóvgorod yeren nomaos pol Gran Príncipe de Kiev (usualmente unu de los sos fíos mayores). Nóvgorod yera una especie de centru espiritual pola lleenda de ser la primer ciudá de Rus, ya inda tien les reliquies de les creencies tradicionales que precedieron al cristianismu y que güei formen parte de la historia escaecida.

Nóvgorod xugó de cutio un importante papel na política del Rus. Asistió a Vladímir I de Kiev, y más tarde foi fundamental nel accesu al tronu de Yaroslav I el Sabiu. Por eso, unu de les primeres aiciones d'ésti foi garantizar a los lleales novgorodianos numberoses llibertaes y privilexos, que sentaron les bases pa la futura República de Nóvgorod. Mientres inda formó parte del Rus de Kiev, Nóvgorod convertir nun poderosu centru rexonal, llargamente independiente, una y bones la ciudá tenía un gobiernu más participativu que'l restu del Rus, y podía escoyer a los sos funcionarios locales. Aun así, foi parte bien importante del panorama político y cultural del Rus de Kiev.

Los enclinos de Nóvgorod a dixebrase del Rus de Kiev manifestar na primer metá del sieglu XI. Los boyardos de Nóvgorod yeren los principales promotores de la separación, col sofitu de la población urbana que tenía de pagar tributu a Kiev y fornir a les tropes pa les sos campañes militares. Nos primeros años del sieglu XII, Nóvgorod empezó a convidar a distintos Knyaz (duques o reis) pa gobernar la ciudá ensin solicitar conseyu o confirmación del Príncipe de Kiev. En 1136, los boyardos y los principales mercaderes llograron la independencia política, al despidir al príncipe Vsévolod de Pskov, y nel siguiente sieglu y mediu fueron capaces de convidar y despidir a numberosos príncipes, anque estes aiciones basar en quién fuera'l príncipe dominante de la Rus, y non nun pensamientu d'independencia per parte de Nóvgorod.[1]

Ciudaes como Stáraya Russa, Stáraya Ládoga, Torzhok y Oréshek asitiar sol dominiu de Nóvgorod. La ciudá de Pskov yera parte de la República de Nóvgorod nel sieglu XII anque empezó a reclamar la so independencia a mediaos del sieglu XIII. La independencia de Pskov foi reconocida pol tratáu de Bólotovo en 1348. Ente los sieglos XII y XV la República de Nóvgorod foise espandiendo al este y nordés. Los nóvgorodianos esploraron les árees del llagu Onega, el ríu Dvina Septentrional, y les mariñes del mar Blanco. Les tribus úgricas, qu'habitaben el norte los Urales, tuvieron de pagar tributu a Nóvgorod. Les tierres al norte de la ciudá, riques en pieles, fauna marina y salines, fueron de gran importancia económica pa la República de Nóvgorod.

Gobiernu editar

La constitución precisa de la República medieval de Nóvgorod ye incierta, anque la historia tradicional creó la imaxe d'una rede altamente institucionalizada de veches (asamblees públiques), y un gobiernu de posádniks (alcaldes), týsiatski (orixinalmente, el xefe de la milicia ciudadana, pero depués, un funcionariu xudicial y comercial), otros miembros de les families aristocrátiques, y el arzobispu de Nóvgorod.

Dellos eruditos argumenten que l'arzobispu yera la cabeza de la caña executiva del gobiernu, anque ye difícil determinar les competencies exactes de los funcionarios. Ye posible qu'hubiera un "Conseyu de Señores" (Совет Господ), presidíu pol arzobispu, que s'axuntaría nel palaciu episcopal (a partir de 1433, nel Palaciu de les Facetes),[2] pero más apocayá, Jonas Granberg punxo en duda si tal órganu esistió en realidá; argumenta que ye, ello ye que una invención d'historiadores que lleeron demasiaes fontes esvalixaes.[3]

Los executivos (siquier nominales) de Nóvgorod yeren siempres los príncipes, convidaos polos novgorodianos de los estaos vecinos, anque se cree que'l so poder esmorecer nel sieglu XIII y empiezos del sieglu XIV.[4][5] Nun ta claru si l'arzobispu de Nóvgorod yera'l verdaderu xefe del Estáu o'l xefe executivu de la República, pero sía que non, yera un importante funcionariu de la ciudá; amás de supervisar la Ilesia en Nóvgorod, encabezó les embaxaes, supervisó ciertos casos xudiciales de calter secular, y llevó a cabu otres xeres seculares, pero los arzobispos paecen trabayar colos boyardos p'algamar un consensu, y casi nunca actuaron solos. L'arzobispu nun yera nomáu, sinón escoyíu polos novgorodianos, y aprobáu pol obispu metropolitanu de Rusia.[4]

Otru executivu importante yera'l posádnik, que presidía'l veche, co-presidía les cortes, xunto col Príncipe, supervisaba la recaldación d'impuestos, y xestionaba los asuntos corrientes de la ciudá. La mayoría de les decisiones importantes del Príncipe teníen de ser aprobaes pol posádnik. A mediaos del sieglu XIV, en llugar d'un posádnik, el veche empezó a escoyer seis. Estos seis posádniks caltuvieron los sos estatus pa tola vida, y cada añu escoyíen d'ente ellos a un xefe posádnik.[6]

La composición exacta del veche tamién ye incierta, anque paez entender tantu a miembros de la población urbana como de la rural. Si foi una institución democrática o tuvo controlada polos boyardos, foi oxetu d'alderique. Los posádniks, týsiatskis, ya inclusive los obispos y arzobispos de Nóvgorod[7] yeren de cutiu escoyíos, o siquier aprobaos pol veche.[8]

 
Nóvgorod dientro de la Rus de Kiev antes de la so independencia.

Rellaciones esternes editar

La República lluchaba contra la espansión sueca y el feudalismu alemán. Dende mediaos del sieglu XII, los suecos fueron invadiendo les tierres fineses nes cualos delles poblaciones teníen de pagar tributu a Nóvgorod. Nóvgorod foi a la guerra colos suecos en ventiséis causes y colos Hermanos Livonios de la Espada, once. Tamién andaba a la tema col Principáu de Vladímir-Súzdal pola hexemonía en norte del Rus. Aprovechando la invasión mongola de Rusia, los Caballeros de la Orde Teutónica, aliaos con daneses y suecos, empezaron a atacar los territorios novgorodianos en 1240. Les sos campañes fracasaron cola batalla del Nieva en 1240 y la batalla del llagu Peipus en 1242.

El 12 d'agostu de 1323 foi robláu'l Tratáu de Nöteborg ente Suecia y Nóvgorod, regulando les fronteres. Este foi'l primer tratáu ente la futura Rusia y el reinu de Suecia.

La República llogró evitar la invasión de la Horda d'Oru, anque tuvo de pagar tributu a ésta hasta que se crearon principaos moscovitas que sirvíen de contención.

Cayida editar

Tver, Moscú, y Lituania (dempués, la Mancomunidá polacu-lituana) trataron d'apoderar a la República dende'l sieglu XIV.

Al convertise en Gran príncipe de Vladímir, Mijaíl Yaroslávich (príncipe de Tver) unvió los sos gobernantes a Nóvgorod ensin previa autorización de los ciudadanos. Esti incidente emburrió a Nóvgorod a estrechar los sos llazos con Moscú. Iván I, Simeón I y otros grandes príncipes moscovitas trataron de llindar la independencia de Nóvgorod. Asina foi como en 1397 españó un seriu conflictu, al amestar Moscú les tierres a lo llargo del ríu Dvina Septentrional -anque en 1398 esti territoriu foi devueltu a Nóvgorod.

 
Marfa Posádnitsa escoltada a Moscú (siguida pola Campana del veche), de Alekséi Kivshenko.

Ante la meyora moscovita la mayoría de los boyardos defendíen la unificación col Gran Ducáu de Lituania. Esti grupu yera llamáu'l partíu lituanu”, y yera lideráu por Marfa Borétskaya, vilba del posádnik (alcalde) Isaac Boretsky. A iniciativa d'esti partíu les autoridaes de la ciudá convidaron al príncipe Mijaíl Olékovich y propunxéron-y casar a Marfa Borétskaya y conducir la República. El gobiernu de Nóvgorod tamién realizó una alianza con Casimiro IV Jagellón, Gran Duque de Lituania. La perspeutiva d'una nueva alianza, col Reinu Xuníu de Polonia y el Gran Ducáu de Lituania, causó gran conmoción ente'l pueblu de la república. Les autoridaes moscovitas trataron de sacar partíu de les discordias dientro de la República y declaráron-y la guerra. L'exércitu moscovita consiguió una victoria decisiva na Batalla de Shelón (1471), anque Nóvgorod pudo caltener una llindada independencia formal por 7 años más. En 1478 Iván III unvió'l so exércitu a sitiar Nóvgorod: el sitiu terminó con una masacre de la población y la destrucción del veche (asamblea popular) incluyendo la so biblioteca y los sos archivos. La campana cola que se convocaba'l veche, el símbolu de la independencia de Nóvgorod, foi llevada a Moscú. Esti fechu considérase l'actu final de la República de Nóvgorod.

Imáxenes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Michael C. Paul, Was the Prince of Novgorod a 'Third-rate bureaucrat' after 1136?. Jahrbücher für Geschichte Osteuropas 56, Non. 1 (Spring 2008): 72-113.
  2. V. O. Kliuchevskii, Boiárskaia Duma drevnei Rusí; Dobrye liudi Drevnei Rusí (Moscow: Ladomir, 1994), 172-206; Idem., Sochinenii, vol. 2, páxs. 68-69; George Vernadsky, Kievan Russia (New Haven: Yale University Press, 1948), 98, 197-201;
  3. Jonas Granberg, “The Soviet Gospod of Novgorod, in Russian and German Sources,” Jahrbücher für Geschichte Osteuropas 47 (1998): 396-401
  4. 4,0 4,1 Valentin Yanin "Outline of history of medieval Novgorod.
  5. Paul, "Was the Prince of Novgorod a 'Third-rate bureaucrat' after 1136?" passim.
  6. Valentin Yanin Novgorod posadniks
  7. Starting from 1156, elevated to archiepiscopal status in 1165
  8. Michael C. Paul, "The Iaroslavichi and the Novgorodian Veche 1230-1270: A Case Study on Princely Relations with the Veche," Russian History/ Histoire Russe 31, Non. 1-2 (Spring-Summer, 2004): 41.

Enllaces esternos editar