República de Salé

La República de Salé, tamién llamada República del Bu Regreg, República de los Dos Orielles o República de Rabat-Salé, foi una pequeña república marítima independiente de corsarios qu'esistió ente 1626 y 1668 alredor de les actuales ciudaes marroquines de Salé y Rabat, a les que dixebra la desaguada del ríu Bu Regreg. Los oríxenes de la república remontar al añu 1610, cola llegada de moriscos españoles procedentes de Hornachos (Badayoz), que s'asitiaron na zona tres la espulsión decretada por Felipe III. En 1626 los hornachegos declaráronse independientes del sultanatu de Marruecos hasta qu'en 1668 la república foi reintegrada al mesmu.

Sultanatu saadí
República de Salé
(de 1627 a 1668)
Dinastía alauí
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Rabat
Llingües oficiales árabe
Xeografía
Coordenaes 34°01′59″N 6°50′06″W / 34.03303°N 6.83497°O / 34.03303; -6.83497
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Los moriscos en Marruecos editar

Alredor de 40.000 moriscos, la mayoría procedentes de la Corona de Castiella, establecer en Marruecos tres la so espulsión de la Monarquía Hispánica en 1609. Nel momentu de la llegada Marruecos travesaba por una grave crisis política provocada pol enfrentamientu ente los fíos del sultán Ahmad al-Mansur fináu en 1602. Unu de los contendentes, Zaidán al-Nasir, reclutó a dellos miles de moriscos que participaron na llucha que caltenía contra Muley Xeque, que consiguiera'l sofitu de Felipe III d'España en cuenta de la entrega de la ciudá de Larache. Finalmente Zaidán, tamién conocíu como Muley Zaidán, venció al so hermanu pero se despreocupó de los moriscos que llucharen xunto a él, lo que-yos fixo arrenegar «la Berbería y los sos reis», «entemeciendo públicamente llástimes y allabancies del nome de Cristu».[1]

Los moriscos que nun combatieron xunto a Zaidán instalar en Tánxer, Tetuán, Chauen, Fez y otres ciudaes marroquines, onde vivía dende'l sieglu XIII una importante comunidá andalusí, dalgunos de que los sos miembros taben al serviciu direutu del sultán. A pesar d'ello los moriscos «nun fueron bien recibíos; llegaben vistíos a la española y falando castellanu; entemecíen los sos nomes y apellíos cristianos colos arábigos; la so fe musulmana merecía-yos tan escasu enfotu que-yos llamaben los cristianos de Castiella», y anque esto fuera efeutu de la malevolencia, sí ye ciertu que dellos moriscos confesáronse ellí cristianos y sufrieron martiriu».[2] Esto postreru ta recoyíu por dellos cronistes como Luis Cabrera de Córdoba:[1]

Sábese qu'en tierres de Tetuán apedriaron y morrieron con otros xéneros de martirios a dellos moriscos que nun quixeren entrar nes mezquites colos moros.

La nacencia de la República editar

 
Ciudá de Salé enfrentada a Rabat, nel actual Marruecos.

La ciudá de Rabat fuera fundada pol sultán almohade Yaqub al-Mansur tres la batalla de Alarcos (1191). Dotada d'una gran muralla y una casba o fortaleza, qu'en 1600 atopar n'estáu ruinosu, amás de la Torre Hasán, bien asemeyada a la Giralda de Sevilla,[3] taba destinada a convertise nun nucleu de población importante, pero na práctica nunca llegó a desenvolvese como tal y acabó quedando práuticamente despoblada —hacia 1600 namái cuntaba con unos centenares d'humildes viviendes—.[3] La vecina Salé recibiera escontra finales del sieglu XV a dellos contingentes de musulmanes y xudíos sefardinos procedentes de la Península Ibérica, que constituyeron el nucleu hexemónicu de la so población.

En 1610 aportaron a la desaguada del Bu Regreg los habitantes de Hornachos, una importante comunidá morisca que practicaba de forma relativamente abierta la so fe y cultura musulmanes, quiciabes por cuenta de que «formaren na so tierra d'orixe una comunidá mudéxar d'antecedentes nobiliarios, polo cual siempres caltuvieron el privilexu de llevar espada, que-yos foi confirmáu por Felipe II».[4] Los hornacheros embarcaren en Sevilla y estableciérense primeramente en Tetuán. Muley Zaidán quixo aprovechar les sos cualidaes asitiándolos na frontera sur de Marruecos, nel Dráa, pero descontentos desertaron y colaron a Rabat-Salé. Yeren, en total, unos trés mil.[3]

Ficheru:Gravure de salé.jpg
Grabáu qu'amuesa Salé, a la izquierda, y Rabat a la derecha

Anque procedentes de la Península Ibérica como gran parte de los habitantes de Rabat-Salé —hacia 1600 viviríen ellí unos diez mil moriscos andaluces—,[3] los sieglos de aculturación dientro de la sociedá castellana faía-yos fácilmente estremables de los autóctonos:

Los homes llegaron a Rabat vistíos colos sos traxes caballerescos de trusa, capa y tizona al cintu; mientres los señores llucíen los vistíos a la moda de la Corte de Madrid. Por ser más numberosos o tar meyor entamaos, los hornacheros punxéronse a la cabeza de los demás emigraos [...].[5]

Les diferencies culturales ente los nuevos pobladores de llingua castellana y los autóctonos provocaron el refugu d'aquellos, polo que los hornacheros instaláronse al otru llau de la desaguada del Bu Regreg, entós conocíu como Salé la Nueva (Sala al Jadida) y onde güei s'atopa la medina de Rabat (que toma'l so nome d'un ribat en ruines presistente).

La conquista de La Mamora polos castellanos convirtió a Rabat-Salé nel únicu puertu marroquín del Atlánticu, polo que'l sultán pensó utilizalo como nueva base de los corsarios qu'antes actuaben dende La Mamora. Parte d'estos corsarios yeren renegaos europeos, ente los que destacaben los holandeses porque yeren los que conocíen les téuniques de la construcción naval. Sicasí, fueron los hornacheros los qu'acabaron imponiendo la so autoridá sobre Rabat-Salé. De primeres reconocieron l'autoridá del caid nomáu pol sultán, y pagaben a ésti'l diez per cientu de les preses que llograben, pero en 1626 mataron al caid y declaráronse independientes.[6] Asina nació la que tamién foi conocida cola denominación de "República de los Dos Orielles".[5]

La República convertir nun activu centru comercial qu'atraxo a otros refuxaos moriscos y locales d'orixe andalusí, según a renegaos europeos, xudíos y comerciantes cristianos. Principalmente dedicóse a la piratería nel área del Estrechu de Xibraltar, hostigando les mariñes de Ceuta y Andalucía, frecuentemente en connivencia col Imperiu otomanu.

Nel momentu de mayor apoxéu cuntaba con una flota d'unos cuarenta barcos, construyíos con madera de la zona siguiendo'l modelu holandés. Les sos aiciones llegaron hasta les mariñes d'Islandia y nelles llograron prindar gran númberu de barcos, que los sos tripulantes y viaxeros yeren convertíos en cautivos y que les sos mercancíes dieron llugar a un intensu tráficu comercial. Más que les fortificaciones, lo que faía casi inexpugnable al puertu de Rabat-Salé yera la poca fondura de les agües del ríu, polo que namái los pilotos que lu conocieren perbién podíen entrar nél.[7]

Les disensiones internes y la fracasada entrega de la república a Felipe IV editar

 
Gran puerta de la casba de los Udayas, centru de poder de los hornacheros

Los andaluces taben descontentos col predominiu de los hornachegos, polo que se desamarró una llucha interna que se saldó con un alcuerdu según el cual los 16 puestos del Divan, o gobiernu de la República, partir por igual, según l'importe de les preses y los derechos d'aduanes.[7] Los miembros del divan escoyíen cada mes de mayu a un gobernador o capitán xeneral de la fortalesa. Tola so documentación realizar nel español de la dómina.

Nesi contestu d'enfrentamientu internu ye nel qu'hai asitiar la iniciativa de los hornacheros d'apurrir la república a la Monarquía Hispánica de Felipe IV. Los hornacheros fixeron llegar el proyeutu de tratáu en 1631 al duque de Medina Sidonia por que ésti treslladar al rei. Nel mesmu proponíen, «pol gran amor que tienen a España, pos desque salieron sospiren por ella», apurrir la ciudá coles siguientes condiciones:[8]

Que-yos dexen volver a Hornachos, encargándose ellos d'indemnizar a los vecinos que los reemplazaren.
Que les autoridaes municipales sían de la so mesma nación, "por que nun-yos faigan los agravios que n'otres dómines recibieron".
Que nun hubiera ente ellos más cristianos vieyos que los cures y flaires necesarios p'adoctrinalos; y que la Inquisición nun castigue mientres venti años a los que nacieron en Berbería y nun tán impuestos na relixón católica.
Que se-yos van guardar antiguos privilexos que teníen, ensin faer diferencia ente ellos y los demás vasallos en materia de tributos. Respetaríense-yos les sos faciendes, dándo-yos cédules sobre ello, y les mesmes seguridaes dar a los demás andaluces que quixeren volver, "porque hai munchos en Tetuán y Arxel qu'en sabiendo que van poder venir, van venir". En comprobación de que yeren cristianos unviaríen informaciones responder# por por cautivos cristianos de cómo munchos moriscos fueren martirizados y muertos pola fe de Cristu.
Ufierten llegar a Sevilla colos sos navíos de corsu, que van quedar de propiedá de S.M. Ciscaben restituyérense-yos los fíos que se-yos quitaren arriendes de la espulsión.
Ufiertaben apurrir la fortaleza de Salé coles sos 68 cañones, pa lo cual bastaría unviar una compañía de cien homes. Tamién apurriríen la correspondencia que cruciaren col rei d'Inglaterra...; tamién los papeles que teníen de los burgomaestres d'Ámsterdam.
"Antes de la partida van desaposiar la judería, que ye bien rica, aguardando'l tiempu en que vienen les cafilas y los xudíos de Flandes con navíos bien comenenciudos, y tou lo van apurrir a V.M.; y les demás faciendes de mercaderes holandeses y franceses, que suelen ser de considerancia". En cuenta de esti botín y de les sos naves el rei daríalos 200 llibres d'oru.
Roblaben el documentu cuatro hornacheros principales qu'al usu morisca, entemecíen nomes cristianos y arábigos: Mahamet ben Abdelkader, gobernador de la Casba, el caid Bexer Brahin de Bargues y los escribanos Mumamet Blanco y Musa Santiago.
 
Jan Janszoon (alies Murat Reis), renegáu holandés al serviciu de la República de Salé (1650). Pintura de Pier Francesco Mola.

Se entablaron negociaciones pero éstes nun espolletaron, ente otres razones porque en 1636 volvieron les lluches internes, nes qu'intervieno'l reinu d'Inglaterra, que los sos barcos bombardearon la Casba en 1637 en sofitu de la faición indíxena de los marabutos. Dempués de 1640 la república cayó sol control de los Dilaitas, berberiscos del altu valle del Muluya, hasta qu'en 1668 el sultán de Marruecos punxo fin a la república.[9]

Reintegración al sultanatu de Marruecos editar

Tres el so reintegración al sultanatu marroquín en 1668, caltúvose l'actividá corsaria, pero yá nun tuvo la puxanza anterior. Los moriscos, incluyíos los hornacheros, "esvalixar por otres ciudaes marroquines y amodo fueron perdiendo la conciencia del so orixe, anque inda atestigüen la presencia de los sos descendientes, apellíos como los de Carrasco, Palomino, Blanco, Pérez, Rodríguez, Medina, Toledano...".[10]

Hasta bien entráu'l sieglu XX, cuando Rabat empieza a estendese y absorber población d'otres partes de Marruecos por cuenta de la so capitalidad, foi bien importante la comunidá genéricamente llamada "andalusí", y dientro d'ella la específicamente morisca, reconocible polos sos apellíos de procedencia castellana como Almodóvar, Piro (Pero o Pedro), Balafrej (Palafox), Bargash (Vargas), Mulina (Molina), Baes (Páez o Báez), Sordu, Moreno, Chiquito, etc.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Domínguez Ortiz y Vincent, 1993, p. 233.
  2. Domínguez Ortiz y Vincent, 1993, páxs. 232-233.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Domínguez Ortiz y Vincent, 1993, p. 234.
  4. Rodolfo Gil Benumeya, España dientro de lo árabe, Madrid: Editora Nacional, 1964, p. 51.
  5. 5,0 5,1 Rodolfo Gil Benumeya, España dientro de lo árabe, Madrid: Editora Nacional, 1964, p. 52.
  6. Domínguez Ortiz y Vincent, 1993, páxs. 234-235.
  7. 7,0 7,1 Domínguez Ortiz y Vincent, 1993, p. 235.
  8. Domínguez Ortiz y Vincent, 1993, páxs. 235-236.
  9. Domínguez Ortiz y Vincent, 1993, p. 235; 237.
  10. Domínguez Ortiz y Vincent, 1993, p. 237.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar