La República del Rif (en rifeñu: ⵜⴰⴳⴷⵓⴷⴰ ⵏ ⴰⵔⵔⵉⴼ; n'árabe: جمهورية الريف, treslliteráu Tagduda n Arrif ) foi un estáu norteafricano independiente. Delles tribus confederaes de la rexón montascosa del Rif adoptaron esi nome pa designar al territoriu independizáu d'España mientres la sangrienta guerra que realizaron contra esta potencia, ente 1921 y 1926 (Guerra del Rif). Dacuando recibe'l nome de República Confederada de les Tribus del Rif, pero esta denominación nun foi oficial. La república foi eslleida'l 27 de mayu de 1926 por fuercies españoles y franceses dempués del desembarcu d'Alhucemas.

protectoráu español de Marruecos
República del Rif
(de 18 setiembre 1921 a 27 mayu 1926)
protectoráu español de Marruecos
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Ajdir
Forma de gobiernu República
República del Rif
Llingües oficiales tarifit
Relixón oficial islam y Sunismu
Xeografía
Coordenaes 35°12′N 3°55′W / 35.2°N 3.92°O / 35.2; -3.92
Superficie 34631 km²
Demografía
Economía
Moneda riffan (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Antecedentes editar

Reinu de Nekor editar

El Reinu de Nekor (bereber: Tagldit n Nkor) foi un emiratu na zona del Rif (Marruecos), cola so capital primeramente en Temsammane pero más tarde en Nekor. Foi fundáu nel añu 710 Himyari, por un inmigrante de Yeme, Salih ibn al-Mansur, por concesión califal. Convirtió a les tribus bereberes al islam. Sicasí los bereberes cansar de les restricciones de la relixón, y espulsar. Pocos años dempués, la fuercia militar del islam fíxose notable y los bereberes camudaron d'opinión y esti gobernante tornó y a partir d'esti momentu la so dinastía, la Banū Salih, gobernó la rexón hasta 1019.

Nel añu 859 el reinu convertir n'oxetu d'una flota de 62 pequeños barcos viquingos que ganaron en Nekor a una fuercia musulmano que tratara d'interferir colos sos saqueos na zona. Dempués de permanecer ocho díes nel Rif, los viquingos prosiguieron el so cursu pol mediterraneu afarando les mariñes españoles.

El Rif antes de la colonización editar

Antes del establecimientu de los colonizadores franceses y españoles, Marruecos taba nominalmente sol imperiu d'un sultán que gobernaba al traviés d'una estructura estatal conocida col nome de majzen (lliteralmente, ‘almacén'), que podría traducise por corte'. El sultán, amás de ser monarca absolutu, tenía'l títulu de príncipe de los creyentes (amīr al-mu'minīn), una denominación tradicionalmente reservada a los califes (los reis de Marruecos tres la independencia del país en 1956 caltuvieron esti títulu, que nengún otru gobernante musulmán utiliza). El sultán yera, por tanto, xefe políticu y espiritual de Marruecos.

Na práutica, el segundu de los sos poderes yera muncho más reconocíu que'l primeru, pos bona parte de Marruecos refugaba'l gobiernu del Majzen, anque aceptara tutelar relixosa del sultán. Marruecos taba estremáu d'esta miente en dos:

  • Bled el-Majzen (país de la corte), qu'entendía les zones nes que'l gobiernu del sultán yera efectivu, y *

Bled ye-Siba (país del llibre fluyir o país del desgobiernu), zones nes que namái se reconocía la so autoridá en materia relixoso, refugando les estructures estatales, y que taben en permanente conflictu col Majzen.

El Rif, rexón montascosa de cultura mayoritariamente bereber nel noroeste del sultanatu, pertenecía de llenu al Bled ye-Siba. Como otros territorios independientes del sultán, nun tenía una estructura de poder centralizada sinón un ensame d'aliances creaes a partir d'estructures tribales y lligues polítiques a dellos niveles (comunidá, fraición, cla, tribu, confederación). L'órganu de decisión en cada unu d'estos niveles yera l'asamblea (ayraw en rifeñu; ŷamā n'árabe), formada polos representantes de la comunidá, qu'escoyíen, xeneralmente por un periodu añal, a un xefe (shayj o amgar). La tribu más importante del Rif a principios del sieglu XX yera la de los Ait Wariaghel, conocida na historiografía española como Beni Urriaguel (del so nome árabe, بني ورياغل bani waryaghel).

La guerra del Rif editar

 
Ruines d'una base militar española en Tanaqob.

Los españoles enfusaron nel Rif de primeres realizando pactos colos xefes llocales y estableciéndose en pequeñes posiciones que xeneralmente teníen la forma de blocaos. Nun s'alloñar descomanadamente de Melilla, la so retaguardia. En 1921 les tribus del Rif central sulevar sol mandu d'Abd el-Krim, notable de los Ait Wariaghel, xusto nel momentu en que les tropes españoles aventurar a establecer posiciones más ventureres y desarimaes. Delles posiciones fueron duramente atacaes, nuna campaña que duró tol branu de 1921 y que remató nuna grave derrota española en Annual. Esta victoria rifeña dio entamu a una guerra que s'enllargó hasta 1926. La rebelión rifeña foi finalmente derrotada gracies al desembarcu d'Alhucemas.

Proclamación de la República del Rif editar

Dempués de la victoria d'Añal nel branu de 1921, Abd-el-Krim sintióse más seguru d'entamar y desenvolver conducentemente'l movimientu rifeñu, surdíu a lo llargo de la guerra, pola razón de que'l Rif foi lliberáu poles manes dures del Haraka. La falta d'un exércitu regular rifeñu coherente y la falta d'un organismu que coordinara ente tribus, tamién la xestión de la so propia economía y alministración, llevaron a Abd-el-Krim a celebrar democráticamente un congresu xeneral, onde estudiara, evaluara la situación dempués de la victoria y va establecer nueves ferramientes pa un movimientu más sólidu. El planteamientu foi aceptáu con un gran entusiasmu polos rifeños, asina fueron convidaos a participar los representantes de les cabilas.

La xunta tuvo llugar el día 18 de setiembre de 1921, Abd-el-Krim empezó con un gran discursu, onde faló de la rellación ente el Rif y España y Marruecos, denunció tou tipu del colonialismu tantu español como francés, y nun aceptar nengún tratáu del protectoráu.

Nunca reconocimos esti protectoráu y nunca lo reconoceremos. Deseyamos ser nuesos mesmos gobernantes y caltener y caltener los nuesos derechos llegales ya indiscutibles, vamos defender la nuesa independencia con tolos medios al nuesu algame y vamos alzar nuesa protesta ante la nación española y ante el so intelixente pueblu, quien creemos que nun alderica la llegalidá de les nueses demandes».
Abd-el-Krim[1]

Nel mesmu actu alcordáronse dellos puntos importantes, ente ellos la independencia del Rif. Abd-el-Krim foi nomáu emir, constituyóse un Conseyu Nacional de Notables, y afitóse el 18 de setiembre como Día de la Independencia. Tamién s'adoptó'l pagu per parte d'España d'una indemnización a los rifeños afeutaos de la guerra y de la ocupación militar, mientres los pasaos dolce años, y otros dos puntos más importantes a nivel de la política esterior. Primero, l'establecimientu de rellaciones amistoses con tolos estaos. Nesti sentíu citamos a una carta escritu de los dirixentes rifeños a los españoles diciendo:

Cáusanos sorpresa qu'ignoren los intereses de la mesma España nun faciendo la paz con el Rif, por aciu la reconocencia de la so independencia, y asina promover les rellaciones de bona vecindá, en llugar d'humildar al nuesu pueblu ya ignorar toles doctrines humanu y llegal de llei universal, tal como se topen conteníos nel tratáu de Versalles robláu dempués de la Gran Guerra [la Primer Guerra Mundial].
Dirixentes rifeños[1]

El segundu puntu yera la solicitú d'ingresu na Sociedá de les Naciones (precursora de la Organización de Naciones Xuníes). Sobre esta cuestión, citamos a la famosa carta empobinada a la Sociedá de Naciones, por Arnall y Bujibar que viaxaron a Londres en xunu de 1922. Esti documentu, unviáu dende Londres al Conseyu Xeneral el 6 de setiembre de 1922, dicía lo siguiente:

Nós, representantes debidamente acreditaos del verdaderu gobiernu del Rif, informámoslos de que constituyimos un poder representativo debidamente escoyíu, compuestu de diputaos de cuarenta y un tribus del Rif y Gomara. Ente los puntos más importantes alcordaos, tenemos una asamblea representativa debidamente escoyida que gobierna'l nuesu país en conformidá total colos oxetivos de la Sociedá de Naciones, segundu, tamos dispuestos a garantizar los derechos de toes naciones en tolos ámbitos rellacionaos col comerciu, y nun establecemos en nengún casu derechos más gravosos que los fitos n'otres rexones de Marruecos, otru puntu, tamos dispuestos a dar pruebes y garantíes que demuestren que somos capaces de gobernar el país n'interés de la paz y del comerciu internacional.
Arnall y Bujibar (representantes de la República)[2]

Reparar un mensaxe bien claro escontra'l españoles, basáu na paz y na reconocencia mutua con bona vecindá, argumentando por alcuerdos universales. Lo llamativo ye que la mente que pensaba tou esto, yera consciente de que nun se puede desenvolver un estáu modernu ensin establecer un órganu abiertu y acepta el diálogu como fomenta los derechos.

El gobiernu rifeñu, establecíu según les idees modernes y los principios de la civilización [occidental], considérase coles mesmes independiente, tanto política como económicamente, col privilexu de gociar de la nuesa llibertá como la hemos gociáu mientres sieglos, y vivir tal como los demás pueblos viven.
Mhamed Azerkan, ministru d'Asuntos Esteriores de la República del Rif[1]

El Conseyu Nacional rifeñu celebró delles sesiones aprobando una constitución de 40 artículos, basada nel principiu d'autoridá del pueblu. Los miembros del gobiernu yeren responsables ante l'Asamblea Nacional. Por ello, Abd-el-Krim foi nomáu Presidente del Conseyu. Según Achtatou —citáu por Salafranca—, dicha constitución —conxuntamente con bastantes documentos— foi quemada poles tropes españoles cuando tomaron Axdir. L'estáu rifeñu foi denomináu Dawlat Aljumhuriya Rifiya (Estáu Republicanu Rifeñu). El siguiente pasu, foi la formación d'un gobiernu modernu, pa poner fin a les vieyes estructures tradicionales, ya introducir un modelu democráticu basáu por una alministración bien representativa. Quedó constituyíu nel Presidente o Emir, el Vicepresidente (l'hermanu del Abd-el-Krim), y cuatro ministros (de Facienda, de Asuntos Esteriores y Marina, de Defensa y del Interior), amás de dos secretarios y trés inspeutores y pagadores. L'espíritu de cambéu y de modernidá, ta representáu en que la mayoría d'esos miembros yeren mozos que nun superaben los 45 años, llegando a tener el casu del Caid Seddik, secretariu particular de Abd-el-Krim, namái 22 años. Toos teníen estudios cimeros y dominiu d'idiomes, como un preséu de la comunicación colos representantes d'otros países, y pa faer llegar el so mensaxe a la comunidá internacional.

Organización y alministración internes editar

Seguridá y economía editar

Abd-el-Krim siguió'l so procesu d'innovación instalando instituciones, como les fuercies de seguridá. La so misión yera garantizar l'orde a nivel internu, y les fuercies armaes pa defender el territoriu frente a una agresión esterior, compuestu d'homes valíos de cada tribu. En cada tribu instituyó una mahcama, oficina gubernativa con finalidá política y militar. Creóse una policía secreta, qu'apurrió información precisa y de gran importancia al Gobiernu del Rif. Otra de les atribuciones del estáu, la recaldación d'impuestos, una especie d'axentes fiscales establecida por Abd-el-Krim nel territoriu sol so control. Siguíu col so llabor reformador, terminó colos conflictos intertribales, y amplió en cadena'l sistema d'aliances llegando a consiguir la unidá tribal y solidaridá ente los rifeños.

En 1926, el periodista Hernández Mir escribía (en Alianza contra'l Rif) que la organización de la Facienda yera la obra más perfecta de les iniciatives entamaes pola efímera República Rifeña y que nun curtiu espaciu de tiempu consiguiera recaldar más de 12 millones de pesetes. Esta cantidá oldea colos 600 millones de pesetes que'l Presidente Mohemmed ben Abdelkrim manifestó a Roger-Mathieu (Memoires, 1927) recaldada, non solo na zona controlada por él sinón inclusive en tola zona d'influencia española, cantidá necesaria según él p'atender los 200 millones del presupuestu de gastos de la flamante República.

Pa oldear tan desemeyaes cifres tenemos les fríes cifres del presupuestu global d'ingresos del Protectoráu español en dambes zones, occidental y oriental. Ente 1916 (en qu'empieza a funcionar la facienda) y 1932, ye dicir nun periodu de 15 años, la facienda jalifiana recaldó en total 205 millones de pesetes. Mientres el mesmu periodu gastó 511 millones de pesetes. La diferencia cubrir col presupuestu español. Los 200 millones del presupuestu de gastos de la República rifeña equivalíen al gastu del Protectoráu ente los años 1916 y 1927, y nun puede comparase, tocantes a dimensión, la organización político-alministrativa y militar del protectoráu cola organización de la República del Rif, dirixida por Abd el-Krim.

El ministeriu de Facienda rifeñu, al cargu de Abdeselam, tíu paternu de Si Mohammed (tíu maternu según Sigifredo Sainz, cautivu en Axdir), recaldaba básicamente polos rendimientos del Habus y l'impuestu coránicu del Axor, que Goded (Les etapes, 1932) sustitúi pol Tertib, un impuestu non tradicional, preconizáu poles potencies europees, que nel so día provocó protestes populares en tou Marruecos, completando los ingresos les multes impuestes a poblaos y kabilas y los derechos de zocos. Como gastos, siguiendo a Goded, figuraben los haberes de tropa y funcionarios y gastos diversos.

Pa completar la organización del Estáu, M'Hammed ben Abdelkrim, hermanu del Presidente, contrató en 1923 al capitán y financieru inglés Charles Alfred Percy Gardiner por que creara el Bancu del Estáu del Rif, con facultá pa emitir billetes. L'inglés realizó munches estraiciones de dineru al so beneficiu, ente les que s'incluyíen unes inesistentes mines y toa clase d'organismos y servicios en réxime de monopoliu. Tou esti montaxe desfixo poco tiempu dempués, pos el tal Gardiner resultó ser un estafador comenenciosu, ensin medios materiales y financieros pa llevar a cabu estableciéronse nes clauses del contratu robláu. Eso sí, como iniciativa singular, y ensin que'l citáu bancu del estáu llegara a crease, Gardiner unvió al Rif una cantidá ensin evaluar de billetes d'unu y cinco rifan que, como yera de suponer, nun llegaron a circular, y según Juan d'España, seudónimu tres el qu'escribía'l diplomáticu Sangróniz (L'actuación, 1926), fueron refundiaos al mar por orde de Si Mohammed.

Xusticia editar

A nivel xurídicu, el Presidente Abd-el-Krim abolió la vengación (delda de sangre), enllantó tribunales de xusticia, y creó cárceles (que nunca esistieren nel Rif), como por casu la famosa cárcel de Tajanust, nel ríu Isli (na capital, Axdir).

El sistema penal foi complicáu por cuenta de qu'antes de la República nun había códigos escritos y nun había una llende ente los delitos de índole civil y los puramente militares. Asina, considerábense a muerte delitos como los cabilas que nun aceptaben al estáu rifeñu, los qu'ayudaben a los prisioneros a escapar, los combatientes que cometíen un actu de cobardía y la homosexualidá. Los caídes que fracasaben na aición bélica yeren revocaos del mandu de les sos unidaes. Per otru llau, el caíd castigaba les faltes leves con 15 díes d'arrestu y 30 díes más nel frente de la guerra, o como guardianes en sitios peligrosos. Considerábense faltes militares los problemes de disciplina, l'incorporase tarde o tener el fusil puercu. Con estes reformes, Abd-el-Krim estableció con pocos recursos un gran orde y seguridá nel territoriu, y estableció la paz, terminando con tolos conflictos tribales.

Sanidá y educación editar

Nos ámbitos de la sanidá y l'enseñanza, El Rif vivía una gran escasez de recursos humanos y materiales. Polo tanto los rifeños sufríen de munches enfermedaes y los mancaos poles bombes de l'aviación española, más los mancaos de la guerra, aumentaron urxentemente la necesidá sanitaria, tantu en cuanto al personal, como al material necesario. Esto llevó a Abd-el-Krim a solicitar ayuda internacional polo xeneral, y en particular a la Cruz Roja Internacional. La república cuntaba con dos hospitales, unu na capital Axdir y otru en Xauen, pero estos centros escarecíen de too tipu de medios. El primer pasu foi traer a un médicu de Fez, especialista en medicina xeneral. Más tarde l'hospital recibió dos expedición humanitaries y dos persones: un enfermeru noruegu (llamáu Walter Heintgent) y un mestrón negru tangerino (llamáu Mohamed). L'hospital de Xauen cuntaba con pocos recursos. Dempués de la espulsión de los españoles, Francia y España prohibieron l'ayuda humanitaria pal pueblu rifeñu, salvu trés espediciones que puramente trataron a los prisioneros estranxeros.

Nel ámbitu educativu, Abd-el-Krim creó nueves escueles. Por casu, la escuela d'Axdir, la escuela Zauia Adoz, l'institutu relixosu musulmán de Xauen y la creación d'escueles d'alfabetización para moces y adultos, coles mires de xeneralizar la obligación de la enseñanza. Ello ye que llegó a entamar una delegación d'estudiantes por que viaxaren a Turquía o a Exiptu pa siguir y completar los sos estudios cimeros. Tou esto demuestra la brillosa idea de modernización de la sociedá y la so convencimiento de qu'ensin educación nun s'algamar el desenvolvimientu social.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Miguel Marín, 2002.
  2. María Rosa de Madariaga, 2009.

Bibliografía editar

  • El Idrissi, Ali: Abd-el-Karim el Jatabi: Attarikh al Mohasar (n'árabe). Dar Anajah al Jadida, 2007.
  • De Madariaga, María Rosa: Abd-el-Krim el Jatabi: la llucha pola independencia. España: Alianza Editorial, 2009.
  • Martín, Miguel: El colonialismu español en Marruecos (1860-1956). Madrid: Club d'Amigos de la UNESCO, 2002.
  • Pennel, C. R.: A country with a government and a flag: the Rif war in Morocco 1921-1926. Mena Press, 1986
  • Salafranca J. F.: La república del Rif. Málaga: Algazara, 2004.
  • Woolman, David S.: Abd el-Krim y la guerra del Rif. Oikos-tau ediciones, Barcelona, 1971.

Enllaces esternos editar