República islámica

Una república islámica ye un Estáu sofitáu na forma republicana de gobiernu pero que simultáneamente constitúi'l so cuerpu institucional y normativo en compatibilidá coles normes de la Xaria, la llei islámica, a la cual eventualmente puede dase rangu igual a la llei civil ente que l'Estáu sigue siendo una república; otramiente, nuna república islámica'l poder ya influencia de los imans o jeque musulmanes aumenta y hasta pueden ser designaos pa cargos oficiales mientres caltienen la so función relixosa. Sicasí, la casuística al respective de la rixidez na aplicación d'estos principios varia de país en país.


     Repúbliques islámiques     Repúbliques árabes

Exemplos de repúbliques islámiques editar

Por casu, na República Islámica d'Irán (denominación oficial del país dende 1979), el votu direutu de los ciudadanos dexa la eleición democrática del Presidente, de los miembros del poder llexislativu y de l'Asamblea d'Espertos, pero antes d'empecipiase'l procesu eleutoral los candidatos tienen de llograr una especial aprobación per parte de los imanes, ensin la cual queden esaniciaos de la competencia eleutoral. Esta situación, aceptada poles lleis civiles, da na práutica un gran poder políticu a los imanes (les autoridaes escoyíes por votu popular tienen de xuntase a les opiniones de los líderes relixosos) y déxa-yos exercer a los líderes relixosos una fuerte inflúi sobre les decisiones polítiques nacionales, percima de los líderes llaicos.

N'otres repúbliques de población mayoritariamente musulmana, como Exiptu, Tunicia o Arxelia, les normes del Corán y la Xaria gocien d'un nivel xerárquicu similar al de les lleis civiles, pero con frecuencia l'aplicación de les normes relixoses queda acutada namái a les cuestiones ensin cubrir poles lleis estatales. Sicasí, n'otros casos les lleis civiles a cencielles recueyen les mesmes regles que los llibros sagraos del Islam. Coles mesmes, en nengún d'estos casos los imanes representen un poder político y namái se-yos dexa exercer la so condición de relixosos del Islam ensin formar un papel na política estatal, nin l'Estáu obligar a siguir les opiniones polítiques de los líderes relixosos.

Siendo avezáu l'equívocu de calificar al réxime iranín como una teocracia, podríamos utilizar con mayor propiedá los términos "eclesiocracia" o "hierocracia", utilizaos por Max Weber nel so analís de la socioloxía de la dominación, pa referise al orde políticu onde'l poder ye exercíu institucionalmente por una casta sacerdotal.

Weber va establecer tres distinciones na rellación ente'l poder político y l'eclesiásticu:

  1. La llexitimación del soberanu, como encarnación de Dios o ser unxíu por Él, per parte del cleru.
  2. El clérigu soberanu (lo que se va definir como teocracia per sé)
  3. El soberanu temporal, con suma autoridá nos asuntos relixosos (cesaropapismo)

En situación distinta atópase Paquistán, que ye formalmente una república islámica dende 1956 y que la so constitución de 1973 confirmar. Esti país caltién una posición más tolerante al respective de la vinculación de les normes colos preceptos coránicos. Sicasí, el sistema políticu varió a lo llargo de los años dende la negación de los derechos políticos (sufraxu activu y pasivu), hasta un modelu democráticu más o menos estable y ampliu.

Dende la Revolución Iranina, la creación de repúbliques islámiques ye una de les aspiraciones polítiques de les naciones con gran población musulmana, a diferencia de los rexímenes monárquicos como'l d'Arabia Saudita. Magar les monarquíes de países musulmanes (Marruecos, Xordania, Omán y los emiratos del Golfu Pérsicu) suelen ser firmes adherentes del Islam, les idees favorables a una república islámica defenden que la dinastía reinante sía reemplazada parcialmente pola élite d'espertos islámicos, algamando asina un compromisu ente la forma republicana de gobiernu (y la so apertura a la participación popular) y la preservación de la influencia relixosa del Islam na esfera política.

Ver tamién editar