Revolución Gloriosa

La Revolución Gloriosa foi'l derrocamientu de Xacobu II en 1688 por una unión de Parllamentarios y el Estatúder holandés Guillermo d'Orange. Delles vegaes tamién se llama la Revolución Incruenta, anque hubo combates y perdes de vides humanes n'Irlanda y Escocia.[1] Los historiadores católicos y tories prefieren el términu «Revolución de 1688», yá que «Gloriosa» o «Incruenta» reflexaríen los prexuicios de los historiadores whig.[2]

Revolución Gloriosa
Golpe d'Estáu y Revolución
Cambiar los datos en Wikidata

La Revolución ta fuertemente acomuñada colos sucesos de la Guerra de los Nueve Años de la Europa Continental, y puede vese como la última invasión con ésitu d'Inglaterra.[3] Puede acotar que col derrocamientu de Jacobo empezó la democracia parllamentaria moderna inglesa: el monarca nunca volvería tener el poder absolutu, y la Declaración de Derechos convertir n'unu de los documentos más importantes de Gran Bretaña. La deposición del monarca católicu Xacobu II acabó con cualquier oportunidá de que'l catolicismu fora restablecíu n'Inglaterra, y tamién condució a la tolerancia de los protestantes non conformistes.

Antecedentes de la revolución editar

 
Xacobu II
Rei d'Inglaterra, Escocia ya Irlanda, Duque de Normandía.

Mientres los sos trés años de reináu, el rei Xacobu II foi víctima de les batalles polítiques n'Inglaterra ente'l catolicismu y el protestantismu d'un llau, y ente'l Derechu divín de los Reis derechu divín de la Corona y los derechos políticos del Parllamentu pol otru. El problema políticu más importante que tenía Jacobo yera'l so catolicismu, que-y dexaba so los ataques de los dos partíos nel Parllamentu. Los miembros del partíu lliberal británicu del baxu cleru fallaren nel so intentu d'escluyir a Jacobo del tronu ente 1679 y 1681, y los siguidores de Jacobo yeren los tories del altu cleru anglicanu. Cuando Jacobo heredó'l tronu en 1685, tenía gran parte del sofitu del Parllamentu Lleal», que taba compuestu mayoritariamente de tories. Sicasí, l'intentu de Jacobo por relaxar les lleis penales punxo na so contra a los sos siguidores naturales, una y bones los tories ver como un intentu de desestructurar a la Ilesia d'Inglaterra. Abandonando a los tories, Jacobo quixo formar un Partíu del Rei», pa permediar a los toris anglicanos, asina qu'en 1687 Jacobo sofitó la política de la tolerancia relixosa y emitió la Declaración d'Indulxencia. Aliándose colos católicos, los disidentes y los non-conformistes, Jacobo esperaba construyir una coalición que-y daría la emancipación católica.

En 1686, Jacobo obligó al Bancu de la Corte del Rei a decidir que'l Rei podía espachar les restricciones relixoses de les Actes de la Prueba. Jacobo ordenó'l cambéu de Henry Compton, l'obispu anticatólico de Londres, quitó a los compañeros protestantes del Magdalen College n'Oxford y reemplazar con católicos.

Jacobo tamién creó un gran exércitu permanente y emplegó a católicos nes posiciones de poder nel exércitu. Pa los sos oponentes nel Parllamentu, esto yera como'l preludiu a un gobiernu arbitrariu, asina que Jacobo prorrogó'l Parllamentu ensin ganase'l consentimientu d'ésti. Nesti momentu, los reximientos ingleses taben acampaos en Hounslow, cerca de la capital. L'exércitu d'Irlanda se purgó de protestantes que fueron reemplazaos por católicos, y en 1687 Jacobo tenía más de 34 000 homes n'armes nos sos trés reinos.

N'abril de 1688, Jacobo volvió emitir la Declaración d'Indulxencia y ordenó a tol cleru que lu lleera nes sos ilesies. Cuando'l arzobispu de Canterbury, William Sancroft, y otros seis obispos (ver los Siete Obispo) escribiéronlu a Jacobo, pa solicita-y que reconsiderara la so política, fueron arrestaos so los cargos de libelo sediciosu, pero nun xuiciu fueron exonerados so los vítores del ensame en Londres.

La situación fíxose insostenible en 1688, cuando Jacobo tuvo un fíu; hasta entós, el tronu pasaría a la so fía, María, una protestante. La perspeutiva d'una dinastía católica nes islles britániques, agora yera daqué bien probable. Dalgunos de los líderes del Partíu tory xunir colos miembros whig de la oposición y salieron a resolver la crisis.

Combalechadura editar

 
Guillermu III
Rei d'Inglaterra, Escocia ya Irlanda; estatúder de Gelderland, Holanda, Zelanda, Utrecht y Overijssel.

En 1686, un grupu de conspiradores atópase en Charborough House en Dorset, pa entamar el derrocamientu de "la raza tirana de los Estuardo". En xunu de 1688, otra combalechadura foi llanzada dende Old Whittington, en Chesterfield, Derbyshire, pa deponer a Jacobo y reemplaza-y pola so fía María y el so home, Guillermo Enrique d'Orange — dambos protestantes y dambos nietos de Carlos I d'Inglaterra. Antes de la nacencia del fíu de Jacobo'l 10 de xunu, María fuera la heredera al tronu y Guillermo yera'l terceru na llinia de socesión. Jacobo sicasí, quixera solamente tratalos como posibles herederos, cola condición qu'aceptaren la so posición procatólica, lo cual ellos nun quixeren aceptar por mieu a que la influencia francesa aportara a demasiáu grande. Guillermo tamién yera l'estatúder de les principales provincies de la república holandesa, entós nos estaos preliminares pa xunise a la Guerra de los Nueve Años en contra de Francia. Guillermo yá adquiriera la reputación de ser el principal campeón n'Europa de la causa protestante en contra del catolicismu y del absolutismu francés.

Inda ye materia de controversia si la iniciativa de la combalechadura foi tomada polos ingleses o pol estatúder y la so esposa. Guillermo tuviera tratando d'influyir la política inglesa mientres más d'un añu, dexando al Gran Pensionario Gaspar Fagel la publicación d'una carta abierta al pueblu inglés en payares de 1687, deplorando la política relixosa de Jacobo, y esta aición xeneralmente foi interpretada como un apueste tapáu pol reináu. El 18 d'avientu, el Duque de Norfolk avisó a Jacobo d'una combalechadura proveniente del llau del so xenru. Dende'l branu de 1687, Guillermo caltuviera una correspondencia secreta colos principales líderes whig. Nella nun se comprometió a nenguna aición definida, pero algamárase un compromisu que si Guillermo xubía al tronu, facer (acordies cola so reputación antiabsolutista) con moderación nel usu del poder real, en compensación por un usu total de los recursos militares ingleses contra Francia. N'abril de 1688 empezó a considerar seriamente la posibilidá d'una intervención militar y a buscar sofitu financieru y políticu pa tal empresa.

Saltando al vuelu sobre la oportunidá d'atraer a Inglaterra a la coalición antifrancesa, ufiertada pola crisis causada pola apaición del nuevu herederu católicu, Guillermo y María, entamaron curioso mientres meses una invasión. El so principal problema, yera l'evitar cualquier impresión de conquista estranxera y prepararon una invitación formal per parte d'un grupu de notables, los Siete Inmortales, que consistíen nun obispu y seis nobles, el 30 de xunu. Tamién l'home d'enfotu de Guillermo, Hans Willem Bentinck llanzó una campaña de propaganda n'Inglaterra, presentando a Guillermo como un verdaderu Estuardo, pero unu que taba "afortunadamente" llibre (según los panfletos) de los vicios habituales de los Estuardo, como'l criptocatolicismo, l'absolutismu y la corrupción. Enforma del sofitu "bonal" posterior escontra Guillermo fuera entamáu curioso por él y polos sos axentes.

El problema siguiente foi l'axuntar una poderosa fuercia d'invasión. Guillermo, financiáu pela ciudá d'Ámsterdam, dempués de secretes y difíciles negociaciones, feches por Bentinck col duldosu burgomaestre d'Ámsterdam, mientres el mes de xunu, arrendó 400 tresportes; Bentinck tamién axustó los contratos de 14 000 mercenarios alemanes de Brandeburgu, Wurtemberg, Hesse-Kassel y Celle, pa guarnir les fronteres holandeses y lliberar un númberu igual de tropes mercenaries d'élite holandeses, pa usales contra Inglaterra. Llogróse más sofitu financieru de les fontes más esbarriaes: el banqueru Xudíu Francisco Lopes Suasso emprestó 2 millones de guilders; notablemente inclusive'l Papa Inocencio XI, un inveterado enemigu de Lluis XIV de Francia, fixo un préstamu. Aun así, Guillermo inda tuvo grandes problemes en convencer a la élite gobernante holandesa, los rexentes, qu'una espedición tan cara yera realmente necesaria.

Sicasí, la política francesa xugó al so favor. A postreros de setiembre, Lluis XIV tomó tolos barcos holandeses presentes nos puertos franceses, probando que la guerra con Francia yera inminente. El 27 de setiembre (según el calendariu gregorianu), Luis crució'l Rín y entró n'Alemaña. El 29 de setiembre los Estaos d'Holanda, axuntar en sesión secreta y tarreciendo una alianza francu-inglesa, aprobaron la operación, resolviendo convertir a los ingleses en "preseos a los sos amigos y aliaos, y especialmente a esti estáu". Aceptaron l'argumentu de Guillermo qu'un golpe preventivu yera necesariu pa evitar la repetición de los sucesos de 1672, cuando Inglaterra y Francia atacaren conxuntamente a la República. Ordenaron a la flota holandesa de 53 barcos de guerra l'escoltar a los tresportes de tropes. Esta flota taba de fechu comandada pol Teniente Almirante Cornelis Evertsen el mozu y pol Vice Almirante Philips van Almonde, pero en considerancia a les sensibilidaes ingleses asitiar sol mandu nominal del Contra-Almirante Arthur Herbert, el mesmu mensaxeru que, amarutáu como un marineru común, traxéra-y la invitación a Guillermo en L'Haya. Anque Guillermo mesmu yera Almirante Xeneral de la república, abstener del mandu operacional, saleando notoriamente, nel yate Dean Briel, acompañáu pol Teniente Almirante Willem Bastiaensz Schepers, el magnate navieru de Rotterdam qu'entamara la flota de tresporte. Los Estaos Xenerales dexaron al nucleu de los reximientos del exércitu de campu holandés el participar sol mandu del Mariscal Federico Schomberg.

Desembarcu de Guillermo editar

Les preparaciones Holandeses, anque realizaes con gran baramentu, nun podíen permanecer de callao. L'embaxador inglés, el Marqués d'Albeville, avisó al so país: va intentase una conquista absoluta, so les pretensiones especial y ordinariu de la relixón, la llibertá, la propiedá, y un parllamentu llibre.... Lluis XIV amenació a los holandeses con una declaración de guerra inmediata, si empeñar en siguir alantre colos sos planes. L'embarque nes naves, empezó'l 22 de setiembre (calendariu gregorianu), y completóse el 8 d'ochobre, y l'espedición foi aprobada llargamente esi mesmu día polos Estaos d'Holanda; esi mesmu día Jacobo emitió una proclama a la nación inglesa por que se preparar pa una invasión holandesa. Mientres 3 selmanes, sicasí, la flota d'invasión nun pudo zarpar del puertu naval de Hellevoetsluis, poles adversu galernes del suroeste que de normal azoten nesi periodu y los católicos, por tolos Países Baxos y les Islles Britániques caltuvieron xuntes rezando por que esti "vientu del Papa" durara, pero a postreros d'ochobre llegó'l famosu "vientu protestante", camudando a del este, dexando la so marcha'l 28 d'ochobre.

Apenes algamara la flota'l mar abiertu, el vientu camudó otra vegada a del suroeste forzando a munchos barcos a volver a puertu, volviendo solamente'l 9 de payares el vientu del este. La flota reagrupóse'l 11 de payares y dempués saleó escontra'l norte en direición a Harwich, onde Bentinck preparara un llugar pal desembarcu. Sicasí, foi forzada a dir en direición sur cuando'l vientu volvió a rolar al norte, y saleó nuna enorme formación cuadrada, de 25 barcos de fondu. Entró na canal de la Mancha el 13 de payares, saludando al Castiellu de Dover y Calais simultáneamente pa presumir del so tamañu. L'armada inglesa asitiada nel estuariu del Támesis vio pasar por dos vegaes a los holandeses, pero foi incapaz d'interceptalos; la primer vegada debíu al fuerte vientu del este, y la segunda por una marea non favorable.

Desembarcaron con un gran contingente en Brixham, Devon el 5 de payares de 1688 (calendariu gregorianu). Guillermo foi aclamáu con grandes muestres de sofitu popular (ésti yera'l llugar alternativu pal desembarcu de Bentinck), y dellos homes locales xunir al exércitu. L'exércitu de Guillermo componer d'aproximao, 15 000-18 000 tropes d'a pies, y unes 3000 de caballería. Componíase principalmente de 14 352 tropes regulares mercenaries holandeses (realmente munchos d'ellos yeren escoceses, escandinavos, alemanes y suizos), y de unos 5000 voluntarios ingleses y escoceses con un sustancial elementu hugonote na caballería y nos guardias, lo mesmo que de 200 negros de los plantíos d'América.[4] Munchos de los mercenarios yeren católicos. [ensin referencies] Jacobo en febreru de 1688 ordenara a tolos sos súbditos británicos l'abandonar el serviciu a los holandeses, pero pocos facer. El 7 de payares (17 de payares según el calendariu gregorianu), el vientu roló al suroeste, torgando a la flota inglesa que los escorría, atacar el llugar del desembarcu. Luis ello ye que nun declaró la guerra, esperando que l'envolvimientu de los holandeses nuna más que probable guerra civil inglesa, fadría que nun pudieren interferir na so campaña alemana.

Guillermo consideraba que'l so veteranu exércitu tenía'l tamañu abondu pa ganar a cualquier fuercia (toes bastante inespertes) que Jacobo pudiera llanzar contra él, pero decidiera evitar los riesgos d'una batalla y caltener una actitú defensiva, na esperanza que la posición de Jacobo colapsaríase a la fin por sigo mesma. Asina, desembarcó lloñe del exércitu de Jacobo, esperando que los sos aliaos ingleses tomaren la iniciativa actuando contra Jacobo, mientres él aseguraba la so propia proteición contra ataques potenciales. Guillermo taba preparáu pa esperar; pagara a les sos tropes tres meses de campaña por adelantao. Una meyora lenta, tenía'l beneficiu añadíu de nun estender demasiáu les sos llinies de suministru; les tropes holandeses inclusive taben baxu órdenes estrictes de non forrajear, por mieu a que pudieren dexenerar en saqueos que pudieren poner en contra a la población. N'el so banderes lleía la proclama: "Voi Caltener les llibertaes d'Inglaterra y la relixón protestante." "Je maintiendrai" ("Voi Caltener") yera'l lema de la Casa d'Orange. El 9 de payares, Guillermo tomó Exeter. Dende'l 12 de payares, nel norte, munchos nobles empezaron a declarase a favor de Guillermo. Sicasí, nes primeres selmanes muncha xente evitaba curioso tomar partíu; la nación como un tou, nin se reagrupaba detrás del so Rei, nin daba la bienvenida a Guillermo, sinón qu'esperaba pasivamente la resultancia de los acontecimientos.

Jacobo refugó una ufierta francesa pa unviar una fuercia espedicionario. Les sos fuercies más adelantraes rexuntar en Salisbury, y Jacobo partió pa xunise a les sos tropes el 19 de payares (calendariu xulianu). Metanes protestes anticatólicas en Londres, aportó a evidente que les tropes nun taben ansioses por combatir, y que la llealtá de munchos de los comandantes de Jacobo yera dudosa. La primer sangre virtióse más o menos nesti momentu, nuna escaramuza en Wincanton, Somerset, cuando les tropes realistes retiráronse dempués de ganar a una pequeña partida d'esploradores. El recuentu de baxes en dambos bandos foi d'unes 15. En Salisbury, un esmolecíu Jacobo tuvo de secute un seriu derramamiento de sangre pela ñariz, lo qu'él tomó por una mala profecía, indicando que tenía d'ordenar al so exércitu la retirada. El 23 de payares, Lord Churchill of Eyemouth, unu de los principales comandantes de Jacobo, desertó al campu de Guillermo. El 26 de payares, la mesma fía de Jacobo, la Princesa Ana, fixo lo mesmo. Dambos fueron perdes importantes. Jacobo volvió a Londres esi mesmu día. El 4 d'avientu, les fuercies de Guillermo taben en Salisbury; el 7 d'avientu habíen alcanzáu Hungerford, onde s'atoparon colos comisionados del Rei p'axustar. En realidá, nesti momentu, Jacobo solo taba ganando tiempu, pos yá decidiera fuxir del país. Jacobo taba convencíu que nun podía confiar nel so exércitu, y dio órdenes pa desbandarlo. El 10 d'avientu hubo un segundu choque ente los dos bandos, na batalla de Reading, una derrota pa los homes del Rei. N'avientu hubo fuertes manifestaciones anticatólicas en Bristol, Bury St. Edmuns, Hereford, York, Cambridge y Shropshire. El 9 d'avientu una alteria protestante asaltó'l Castiellu de Dover, onde yera gobernador el católicu Sir Edward Hales, y tomar.

El 10 d'avientu, la Reina y el Príncipe de Gales fuxeron a Francia. El 11 d'avientu, Jacobo intentó escapar, tirando'l Gran Sellu del Reinu al Támesis, na so fuxida. Sicasí, foi prindáu a otru día por unos pescadores en Faversham, cerca de Sheerness na Isla de Sheppey. El día 11 d'avientu los Lores espirituales y los Lores temporales, decidieron pidi-y a Guillermo que restaurara l'orde. Na nueche del día 11 hubo disturbios y saqueos de les cases de los católicos y munches embaxaes estranxeres de países católicos en Londres. La nueche del 12 guardó una llerza de mases en Londres mientres lo que se llamaría más tarde, la Nueche Irlandesa. Falsos rumores d'un ataque inminente per parte del exércitu irlandés sobre Londres estender pola capital, y axuntóse un ensame de cerca de 100 000 persones pa defender la ciudá.

Dempués de volver a Londres el día 16, Jacobo foi recibíu pol ensame con vítores. Ante esto tomó ánimos, ya intentó recomenzar el gobiernu, inclusive presidiendo una xunta del Conseyu Priváu. Entós recibió un pidimientu por que se colara de Londres per parte de Guillermo. Ésti coles mesmes, ordenó a toles tropes ingleses l'abandonu de la capital; nun seríen dexaes fuercies locales nun radiu de 20 milles hasta la primavera de 1689. L'armada inglesa yá se pronunciara a favor de Guillermo. Jacobo foi lleváu a Rochester, Kent so una guardia holandesa'l 18 d'avientu (calendariu xulianu), xusto cuando Guillermo entraba en Londres. Jacobo escapó entós a Francia el 23 d'avientu. La baxa vixilancia puesta sobre Jacobo, y la decisión de dexa-y tar tan cerca de la mariña, indica que Guillermo podría esperar qu'una fuga con ésitu del so suegru, podía evita-y la dificultá de decidir qué faer con él. Especialmente cuando inda yera fuerte la memoria de la execución de Carlos I. El 26 Guillermo, siguiendo'l conseyu de los sos aliaos whig, convocó una asamblea de tolos miembros del parllamentu que sobrevivieren el reináu de Carlos II, puenteando asina a los toris del Parllamentu Lleal de 1685. Esta asamblea convocó una Convención y el 28, Guillermo aceptó les responsabilidaes del gobiernu. Anque Jacobo fuxera del país, el 30 Guillermo (nuna conversación col Marqués de Halifax) taba amenaciando con nun quedase n'Inglaterra "si'l Rei Jacobo vuelve otra vegada", y taba decidíu a tornar a Holanda "si ellos diben nomalu (a Guillermo) Rexente".[5]

Guillermo convertir en Rei editar

En 1689, la Convención del parllamentu llegó a un alcuerdu y declaró que la fuxida de Jacobo significaba una declaración d'abdicación. El tronu foi-yos ufiertáu a Guillermo y a María como gobernantes conxuntos, un arreglu que dambos aceptaron (Guillermo demandó'l títulu de rei y refalgó la oficina de rexente). El 23 de febreru de 1689 (calendariu gregorianu), María II y Guillermu III aportaron conxuntamente al tronu d'Inglaterra. Anque la so socesión al tronu inglés foi relativamente pacífica, vertiríase munchu sangre primero que l'autoridá de Guillermo fora aceptada n'Irlanda y Escocia.

Llevantamientos jacobitas editar

Jacobo cultivara'l sofitu de los cantos de los sos Trés Reinos - na Católica Irlanda y les Highlands d'Escocia. Los siguidores de Jacobo, conocíos como jacobitas, taben preparaos p'aguantar lo que víen como un golpe illegal por aciu la fuercia de les armes. Un llevantamientu producir n'Escocia en sofitu de Jacobo en 1689, la Primer rebelión jacobita, dirixida por John Graham de Claverhouse, conocíu como "Bonnie Dundee", que llevantó un exércitu de clanes de les Highlands. N'Irlanda, los católicos locales dirixíos por Richard Talbot, I conde de Tyrconnell, que fuera discrimináu por anteriores monarques ingleses, tomó tolos llugares fortificaos del reinu sacante Derry, pa caltener el reinu pa Jacobo. Ésti mesmu desembarcó n'Irlanda con 6000 tropes franceses pa tratar de recuperar el tronu na Guerra Guillermita d'Irlanda. La guerra duró dende 1689-1691. Jacobo fuxó d'Irlanda dempués d'una humillante derrota na Batalla del Boyne, pero la resistencia jacobita nun se terminó hasta dempués de la Batalla de Aughrim en 1691, cuando aproximao la metá del so exércitu foi muertu o coyíu prisioneru. Los jacobitas irlandeses rindir nel Tratáu de Limerick el 3 d'ochobre de 1691. Inglaterra caltúvose relativamente n'aselu al traviés de too esti episodiu, anque dellos ingleses jacobitas llucharon al so llau n'Irlanda. El llevantamientu jacobita nes Highlands d'Escocia, foi escastáu a pesar de la victoria jacobita na batalla de Killiecranckie, por cuenta de la muerte de Claverhouse, el so líder.

Los sucesos de 1688 y les sos consecuencies pueden trate d'esta manera como más un golpe d'Estáu, consiguíu pola fuercia de les armes, qu'una auténtica revolución. Munchos, particularmente n'Irlanda y Escocia, siguieron viendo a los Estuardo como los monarques llexítimos de los Trés Reinos, y hubo entá más rebeliones jacobitas n'Escocia, en 1715 y 1745.

Mandáu editar

La Revolución de 1688 considerar por dalgunos como unu de los sucesos más importantes na llarga evolución de poderes teníos pol parllamentu y pola corona d'Inglaterra. Col pasu de la Declaración de Derechos, se erradicó cualquier posibilidá pa una monarquía católica, y escontra cualquier movimientu escontra la monarquía absoluta nes Islles Britániques por aciu l'acotadura de los poderes del monarca. Los poderes del Rei fueron acutaos fuertemente; yá nun podía suspender les lleis, crear impuestos, o caltener un exércitu permanente mientres tiempos de paz ensin el permisu del Parllamentu. Dende 1689, Inglaterra, y más tarde el Reinu Xuníu, foi gobernáu so un sistema de monarquía parllamentaria, y ser ininterrumpidamente. De magar, el parllamentu ganó cada vez más poder, y la corona haber perdíu progresivamente. A diferencia de la guerra civil de mediaos del sieglu XVII, la "Revolución Gloriosa" nun arreyó a les mases de xente corriente. Esto condució a munchos historiadores a suxurir que los sucesos paécense más a un golpe d'Estáu qu'una revolución social.[6]

El nuevu rei d'Inglaterra, Guillermu III d'Inglaterra, perteneciera a la Ilesia reformada holandesa, tan opuesta a la ilesia d'Inglaterra, antes de la so llegada. Consecuentemente, la Revolución condució al Acta de Tolerancia de 1689, que garantizaba la tolerancia a los protestantes non-conformistas, pero non a los católicos. La victoria de Guillermo n'Irlanda inda se conmemora pola Orde d'Orange, por caltener la dominancia británica y protestante nel país.

La Revolución Gloriosa (o Revolución de 1688) espoleó un re-exame de munches creencies polítiques. Esperando llargu tiempu l'aumentar l'autoridá del parllamentu por cuenta de la monarquía, un grupu disidente conocíu como whigs, poner al serviciu del nuevu réxime.

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. Inglaterra, Escocia, ya Irlanda compartieron un rei al empar mientres un tiempu, pero inda yeren reinos separaos colos sos parllamentos propios - Permaneceríen asina hasta'l Acta d'Unión (1707) ente Inglaterra y Escocia pa formar el Reinu de Gran Bretaña, y el Acta d'Unión (1800) ente Gran Bretaña ya Irlanda - asina que ye posible describir a la Revolución como incruenta si mirar dende un puntu de vista centráu no inglés.
  2. Catholic Encyclopædia (n'inglés).
  3. 'De Derde Engelse Oorlog werd definitief "Glorious Revolution" (glorieuze revolutie) genoemd.' ("La Tercer Guerra Inglesa foi decidida finalmente por aciu la incursión d'un exércitu holandés [anque tuviera un porcentaxe altu de mercenarios] sol mandu de Guillermu III, cola invitación de munchos nobles ingleses. El consiguiente cambéu nel poder llámase la "Revolución Gloriosa" en Gran Bretaña.") Estractu de De Geschiedenis van de Nederlanden, J.C.H. Blom y Y. Lamberts. Publicáu por HBuitgevers, 2001.
  4. Robert Beddard, A Kingdom without a King: The Journal of the Provisional Government in the Revolution of 1688 (Phaidon, 1988), p. 19.
  5. H. C. Foxcroft, The Life and Letters of Sir George Savile, Marquis of Halifax: Volume II (London, 1898), páxs. 203–4. Quoted in Beddard, p. 65.
  6. La importancia del sucesu estremó a los historiadores desque Friedrich Engels xulgar como "un sucesu relativamente pequeñu".[ensin referencies]

Bibliografía editar

  • Maurice Ashley, The Glorious Revolution of 1688 (Hodder & Stoughton, 1966; also Panther History 1968)
  • Robert Beddard, A Kingdom without a King: The Journal of the Provisional Government in the Revolution of 1688 (Phaidon, 1988).
  • Eveline Cruickshanks, The Glorious Revolution (British History in Perspective) (Palgrave Macmillan, 2000). ISBN 0-312-23009-5.
  • Jonathan I. Israel, The Anglu-Dutch Moment: Essays on the Glorious Revolution and its World Impact (Cambridge University Press, 2003). ISBN 0-521-54406-8.
  • John Miller, The Glorious Revolution (Longman, 2d. Ed., 1997). ISBN 0-582-29222-0.
  • Steven C. A. Pincus, England's Glorious Revolution 1688–89: A Brief History with Documents (Bedford/St. Martin's, 2005). ISBN 0-312-16714-8.
  • Edward Vallance, The Glorious Revolution: 1688 — Britain's Fight for Liberty (Brown Little, 2006). ISBN 1-933648-24-4.

Enllaces esternos editar