Revolución agrícola del islam medieval

Islam
Esti artículu forma parte de la serie
Islam
Creencies

Alá
Tawhid
Profetes del Islam
Corán

Práutiques

Xaḥada
Salat · Ramadán
Zakat · Ḥajj

Testos y lleis

Corán · Sunna · Ḥadiz
Fiqh · Xaria · Calam

Hestoria

Hestoria del Islam
Espardimientu del Islam
Revolución agrícola del islam medieval

Cañes del Islam

Sunismu · Chiísmu
Kharijismu · Sufismu

Cultura y sociedá

Arte · Estudios islámicos
Filosofía · Calendariu
Fiestes · Mezquita

Revolución agrícola del islam medieval ye la revolución agrícola que se produció nel periodu que va del sieglu VIII al sieglu XIII, que significó una tresformación sustanzal na agricultura. Tamién ye conocida como revolución agrícola árabe, revolución verde de la Edá Media, revolución agrícola musulmana o revolución verde islámica.

El sistema económicu que se foi configurando nel francu espaciu algamáu pola espansión islámica na Edá Media dexó l'espardimientu de cultivos y téuniques agrícoles. Ente los productos húbolos d'aniciu africano como'l sorgu, chinu como los cítricos y del subcontinente indiu como'l mango, el arroz, el algodón y la caña d'azucre. Dellos autores refiriéronse a esti fenómenu como la "globalización de cultivos". Estes meyores conducieron a cambeos sustanzales na economía, les cifres de población y la so distribución, la cubrición vexetal, la producción y la renta agrícola, la medría de les ciudaes, la distribución de la fuercia de trabayu, les industries venceyaes a l'agricultura, l'alimentación y el vistíu nel mundu islámicu.

Era de los descubrimientos editar

Col Imperiu islámicu, mientres la Edá d'Oru islámico, surdieron formes tempranes de globalización, cuando la conocencia, el comerciu y les economíes de rexones y civilizaciones enantes aisllaes integráronse gracies al contautu con esploradores, navegantes, intelectuales, comerciantes y viaxeros musulmanes o d'otres relixones, pero del mesmu contestu cultural (como los xudíos radhanites). Llegóse a denominar el periodu como Pax islamica o era de los descubrimientos afroasiática, qu'estableció una primitiva economía-mundu estendida pola mayor parte d'Asia y África y bona parte d'Europa, con redes comerciales que s'estendíen dende l'Océanu Atlánticu y el Mar Mediterraneu al oeste hasta l'Océanu Índicu y el Mar de la China al este. Tales redes dexaron el caltenimientu de los califatos rashidun, omeya, abbasí y fatimí como les potencies económiques principales ente los sieglos VIII y XIII. Les fontes árabes medievales sobro los periplos oceánicos d'esploradores andalusíes y del Maghreb, que'l consensu académicu suel llindar a les mariñes atlántiques del noroeste d'África, hasta'l cabu Bojador, fueron interpretaes dende una perspeutiva más marxinal nel sentíu de suponer que podríen cruciar l'Atlánticu, llegando a América en dalgún momentu ente'l sieglu IX y el sieglu XIV.

Innovaciones agrícoles editar

Practicábase una agricultura de mercáu con téuniques de rotación de cultivos que dexaben cuatro o más colleches en periodos de dos años. Los cultivos d'iviernu yeren siguíos por cultivos de branu, y en dellos casos introducíen cultivos entemedios ente ellos. N'árees con cultivos d'estación de medría más curtia, como la espinaca, la tierra podía apurrir trés o más colleches añales. En parte de Yeme, el trigu apurría dos colleches añales; y lo mesmo asocedía n'Iraq col arroz. Desenvolvióse una agricultura científica basada en trés elementos principales: sistemes sofisticaos de rotación de cultivu, téuniques d'irrigación altamente desenvueltes y l'introducción d'una gran variedá de cultivos que s'estudiaben y catalogaben según la estación, tipu de suelu y cantidá d'agua que riquíen. Escribiéronse numberoses enciclopedies botániques y agrícoles, altamente detallaes y precises.

Sistemes agrícoles avanzaos editar

Dende'l sieglu IX, un sistema agrícola modernu n'esencia foise configurando nel corazón de la vida económica y de la organización social de los califatos árabes, reemplazando a los anteriores modelos tardorromano, visigótico, bizantín o persa. Les ciudaes del Próximu Oriente, África del Norte y Al-Ándalus desenvolviéronse sobro la base d'una redolada rural nel que los sistemes agrícoles incluyíen la irrigación basada na conocencia de los principios hidráulicos y hidrostáticos yá presentes en dómina romano. En sieglos posteriores Persia empezó a funcionar como un conductu transmisor d'elementos culturales d'Oriente escontra Occidente, incluyendo téuniques agrícoles avanzaes. Esta "revolución agrícola" basóse en cuatro árees clave:

  • Desenvolvimientu d'un sistema sofisticáu de irrigación con máquines como la noria, el molín hidráulico, el molín de vientu, la presa hidráulica, etc. Con estes téuniques espandióse en gran midida la tierra explotable. Les téuniques de xestión de l'agua axuntaes de distintos anicios fueron oxetu de estandarización y espublizaes al restu del mundu (vease la seición #Complexu teunolóxicu de xestión de l'agua).
  • L'adopción d'un conceutu científicu de l'agricultura fixo posible l'impulsu de les téuniques agrícoles derivaes de la recueya d'información relevante procedente de tol mundu conocíu na dómina. Manuales agrícoles escritos en cada parte del mundu islámicu detallaben ónde, cuándo y cómo semar y producir distintos cultivos. Téuniques científiques avanzaes dexaron a personalidaes como Ibn al-Baitar introducir nuevos cultivos y ganaos n'árees onde enantes yeren desconocíos.
  • Los conceutos socioeconómicos amestaos a la propiedá de la tierra y los derechos de los llabradores, combinaben la reconocencia de la propiedá privada cola asignación a los cultivadores direutos d'una parte de la collecha proporcional a la so aportación, pero la multiplicidad de condiciones sociales y xurídiques yera tala (homes llibres musulmanes de bien estremada condición y rellación cola tierra -dende los renteros a los comuñeros y los asalariaos-, tributarios de distintes relixones, esclavos, etc.) nun dexa considerar como opuesta la situación del campesinado del mundu islámicu al del cristianu; que pola mesma dómina, n'Europa Occidental atopábase en distintos graos d'inclusión nel manera de producción feudal, que la so principal desventaxa de cara al desenvolvimientu económicu (tal como se describía dende'l materialismu históricu clásicu) yera que torgaba la inversión granible al estrayer l'escedente escontra los estamentos privilexaos. Los distintos y cambiantes rexímenes del mundu islámicu (y qu'en dalgún casu pudiéronse comparar colos sistemes tributarios propios del denomináu manera de producción asiático) nun tuvieron efeutos bien distintos en munchos casos, anque na dómina dorada del Islam medieval dexaron la canalización de los escedentes agrícoles escontra los florecientes mercaos urbanos, les redes comerciales a escala local y rexonal y la so integración nel comerciu a llarga distancia.
  • La introducción de nuevos cultivos tresformó l'agricultura de subsistencia nuna nueva actividá económica global destinada a la esportación, incluyendo a Europa, onde l'agricultura acutábase en mayor midida al trigu. Al traviés d'España introducieron munchos procesos agrícoles y nuevos productos, que más tarde los españoles llevaríen al Nuevu Mundu (caña d'azucre, arroz, cítricos, albaricoques, algodón, piescu, berenxena, azafrán, etc. Otros enantes conocíos espandiéronse (llimón, almendra, higo). Los cultivos amestaos a la industria textil de la seda (introducida dende Estremu Oriente), el llinu y l'esparto (mesma de zones grebes) espandiéronse.