Revolución de Mayu

Plantía:Ficha de revolución La Revolución de Mayu foi una serie d'acontecimientos revolucionarios asocedíos en mayu de 1810 na ciudá de Buenos Aires, capital del Virreinatu del Río de la Plata, dependiente del rei d'España, y que tuvieron de resultes la destitución del virréi Baltasar Hidalgo de Cisneros y el so reemplazu pola Primer Xunta de gobiernu.

Los eventos de la Revolución de Mayu asocedieron mientres l'intre de la llamada Selmana de Mayu, ente'l 18 de mayu, fecha de la confirmación oficial de la cayida de la Xunta Suprema Central, y el 25 de mayu, fecha d'asunción de la Primer Xunta.

La Revolución de Mayu empecipió'l procesu de surdimientu del Estáu Arxentín ensin proclamación de la independencia formal, una y bones la Primer Xunta nun reconocía l'autoridá del Conseyu de Rexencia d'España ya Indies, pero entá gobernaba nominalmente en nome del rei d'España Fernandu VII, quien fuera depuestu poles Abdicaciones de Bayona y el so llugar ocupáu pol francés Xosé Bonaparte.

Xuráis a Dios el nuesu Señor y a estos Santos Evanxelios reconocer la Xunta Provisional Gubernativa de les provincia del Río de La Plata a nome del Sr. D. Fernando Séptimu, y para guarda de los sos augustos derechos, obedecer los sos órdenes y decretos, y nun atentar direuta nin indireutamente contra la so autoridá, tirando pública y privadamente a les sos seguridá y respetu.
Toos xuraron; y toos van morrer primero que frayen la sagrada obligación que s'impunxeron. (Gaceta de Buenos Aires (1810-1821), 1910, p. 13)

Esta manifestación de llealtá, conocida como la mázcara de Fernandu VII, ye considerada por dellos historiadores como una maniobra política que despintaba les intenciones independentistes. Otros sostienen qu'asumir esto sería como considerar que los revolucionarios yeren «cínicos, embusteros y traidores».[1]

La declaración d'independencia de l'Arxentina tuvo llugar seis años dempués mientres el Congresu de Tucumán el 9 de xunetu de 1816.

Causes editar

Causes esternes editar

 
La declaración d'Independencia de los Estaos Xuníos en 1776 inspiró movimientos similares nes colonies españoles n'América. Oleu de John Trumbull (1819).
 
La coronación n'España de Xosé Bonaparte semó duldes sobre la llexitimidá de l'autoridá virreinal.

La declaración d'Independencia de los Estaos Xuníos en 1776 de Gran Bretaña sirvió como un exemplu pa los criollos de qu'una revolución ya independencia n'Hispanoamérica yeren posibles. La Constitución estauxunidense proclamaba que tolos homes yeren Igualdad ante la llei iguales ante la llei (anque, daquella, dicha proclamación nun algamar a los esclavos), defendía los derechos de propiedá y llibertá y establecía un sistema de gobiernu republicanu.

De la mesma, dende finales del sieglu XVIII empezárense a espublizar los ideales de la Revolución francesa de 1789, na cual una asamblea popular remató con sieglos de monarquía cola destitución y execuciones del rei de Francia Lluis XVI y la so esposa María Antonieta y la supresión de los privilexos de los nobles. La Declaración de los Derechos del Home y del Ciudadanu, que los sos principios yeren Liberté, égalité, fraternité («llibertá, igualdá, fraternidá»), tuvo una gran repercusión ente los mozos de la burguesía criolla. La Revolución francesa motivó tamién la espansión n'Europa de les idees lliberales, qu'impulsaben les llibertaes políticu y económicu. Dellos lliberales políticos influyentes de dicha dómina, opuestos a les monarquíes y al absolutismu, yeren Voltaire, Jean-Jacques Rousseau, Montesquieu, Denis Diderot y Jean Le Rond d'Alembert, ente que'l principal representante de la economía lliberal yera Adam Smith, autor del llibru La riqueza de les naciones que proponía'l llibre comerciu.

Anque l'espardimientu de diches idees taba bien acutada nos territorios españoles, pos nun se dexaba l'ingresu de tales llibros al traviés de les aduanes o la posesión ensin autorizar, igualmente espublizábense en forma clandestina.

Les idees lliberales algamaron inclusive al ámbitu eclesiásticu, Francisco Suárez (1548-1617) sostenía que'l poder políticu nun pasa de Dios al gobernante en forma direuta sinón por entemediu del pueblu. Ésti sería entós, acordies con Suárez, el que tien el poder y lo delega n'homes que remanen al estáu y si dichos gobernantes nun exercieren apropiadamente la so función de xerentes del bien común tresformar en tiranos y el pueblu tendría'l derechu de derrocalos o enfrentalos, y establecer nuevos gobernantes.[2]

En Gran Bretaña, mentanto, empecípiase la revolución industrial, y pa satisfaer llargamente les necesidaes de la so propia población precisaba nuevos mercaos a los cualos vender la so creciente producción de carbón, aceru, teles y ropa. Gran Bretaña naguaba que'l comerciu de les colonies españoles n'América dexara de tar monopolizado pol so metrópolis. Pa llograr esti fin intentó conquistales –intentona fallida nel Ríu de la Plata por aciu los dos Invasiones Ingleses, de 1806 y 1807– o bien promovió la so emancipación.

N'Europa desenvolvíense les Guerres Napoleóniques, qu'enfrentaron al Imperiu Napoleónicu francés contra Gran Bretaña y España, ente otros países. Francia tuvo una gran ventaya inicial y, por aciu les abdicaciones de Bayona, forzó l'arrenunciu de Carlos IV d'España y el so fíu Fernandu VII. Estos fueron reemplazaos nel tronu español por Xosé Bonaparte, hermanu del emperador francés Napoleón Bonaparte. La monarquía española intentó aguantar formando la Xunta Suprema d'España ya Indies o Xunta Suprema Central y, tres la derrota d'ésta, el Conseyu de Rexencia d'España ya Indies o Conseyu de Rexencia.

Causes internes editar

 
El rei Fernandu VII d'España. Semeya de Francisco Goya (1815).

A lo llargo del sieglu XVIII, les reformes nel Imperiu Español llevaes alantre pola Casa de Borbón —que reemplazó a la Casa d'Austria a partir del 16 de payares de 1700— tresformaron la Hispanoamérica d'aquel entós de "reinos" relativamente autónomos, en colonies dafechu dependientes de decisiones tomaes n'España en beneficiu d'ella.[3] Ente les principales reformes borbóniques n'América destacóse la creación del Virreinatu del Río de la Plata en 1776, qu'axuntó territorios dependientes hasta entós del bien estensu Virreinatu de Perú, y dio una importancia principal a la so capital, la ciudá de Buenos Aires, que tuviera una significación secundaria hasta esi momentu.[4]

Nel Virreinatu del Río de la Plata'l comerciu esterior yera un monopoliu d'España y llegalmente nun se dexaba'l comerciu con otres potencies. Esta situación yera altamente desventayosa pa Buenos Aires una y bones la corona española embrivía la unviada de barcos camín de dicha ciudá. Esta decisión de la metrópolis deber a que la piratería obligaba a unviar a los barcos de comerciu con una fuerte escolta militar, y yá que Buenos Aires nun cuntaba con recursos d'oru nin de plata nin disponía de poblaciones indíxenes establecíes de les cualos llograr recursos o someter al sistema d'encomienda, unviar los convóis de barcos a la ciudá yera muncho menos rentable que si yeren unviaos a Méxicu o Lima. Yá que los productos que llegaben de la metrópolis yeren escasos, caros ya insuficientes pa caltener a la población, tuvo llugar un gran desenvolvimientu del contrabandu, que yera toleráu pola mayoría de los gobernantes locales. El comerciu ilícitu algamaba montos similares al del comerciu autorizáu con España.[5] Nesti contestu formaron dos grupos de poder estremaos:

1- Los que reclamaben el comerciu llibre pa importar direutamente con cualquier país ensin tener que necesariamente mercar toles mercaderías triangulaes per España.

Dientro d'esti grupu del comerciu llibre pueden estremase de la mesma a un grupu de poderosos contrabandistes criollos o españoles acomuñaos a los mercaderes ingleses que fomentaben la nula proteición de la manufactura local y per l'otru llau a un grupu que magar quería romper el monopoliu español, nun deseyaba una desprotección de la manufactura y producción locales (Mariano Moreno).

2- Los comerciantes monopolistes, autorizaos pola Corona española, quien refugaben el llibre comerciu y defendíen pola continuidá del monopoliu yá que si los productos entraben llegalmente menguaríen les sos ganancies.

Na organización política, especialmente dende la fundación del Virreinatu del Río de la Plata, l'exerciciu de les instituciones residentes recayía en funcionarios designaos pola corona, casi puramente españoles provenientes de la metrópolis, ensin vinculación colos problemes ya intereses americanos. Llegalmente nun había diferenciación de clases sociales ente españoles peninsulares y del virreinatu, pero na práutica los cargos más importantes recayíen nos primeres. La burguesía criolla, fortalecida pola revitalización del comerciu ya influyida poles nuevu idees, esperaba la oportunidá p'aportar a la conducción política.

La rivalidá ente los habitantes nacíos na colonia y los de la España europea dio llugar a un bracéu ente los partidarios de l'autonomía y quien deseyaben caltener la situación establecida. Aquellos a favor de l'autonomía llamar a sigo mesmos patriotes, americanos, suramericanos o criollos, ente que los partidarios de la realeza española llamar a sigo mesmos realistes. Los patriotes yeren señalaos despectivamente polos realistes como insurxentes, facciosos, rebalbos, sediciosos, revolucionarios, descreyíos, herexes, llibertinos o caudiellos; ente que los realistes yeren de la mesma trataos en forma despreciatible como sarracenos, godos, gallegos, chapetones, matuchos o maturrangos polos patriotes.

 
La coronación de Carlota Joaquina de Borbón foi de volao considerada una alternativa a la Revolución.

Buenos Aires, la capital del Virreinatu, llogró una gran reconocencia ante les demás ciudaes del mesmu depués d'espulsar a les tropes ingleses en dos oportunidad mientres les Invasiones Ingleses.[6] La victoria contra les tropes ingleses afaló los ánimos independentistes una y bones el virreinatu llograra defendese solo d'un ataque esternu, ensin ayuda d'España. Mientres dichu conflictu constituyéronse milicies criollas que depués tendríen un importante pesu políticu, la principal d'elles yera'l Reximientu de Patricios lideráu por Cornelio Saavedra.

Una alternativa considerada antes de la revolución foi'l Carlotismu, que consistía en sofitar a la infanta Carlota Joaquina de Borbón, hermana del rei Fernandu VII d'España y esposa y princesa consorte del príncipe rexente Xuan de Portugal, por que se punxera al mandu de toles colonies españoles como rexente. Taba capacitada pa faelo pola derogación de la Llei Sálica en 1789, y la so intención sería prevenir una posible meyora francesa sobre les mesmes. L'intentu nun foi sofitáu polos españoles peninsulares, pero sí por dellos nucleu revolucionarios que víen nello la posibilidá d'independizase nos fechos d'España. Ente ellos atopábense Juan José Castelli, Juan José Paso, Antonio Luis Beruti, Hipólito Vieytes y Manuel Belgrano; otros revolucionarios como Mariano Moreno y Cornelio Saavedra taben en desalcuerdu. Sicasí, la mesma infanta renegó de tales sofitos, y denunció al virréi les motivaciones revolucionaries conteníes nes cartes de sofitu que lu unviaron. Ensin nengún otru respaldu importante, les pretensiones de Carlota fueron escaecíes. Inclusive dempués de la revolución hubo delles aisllaes propuestes de coronación de la Infanta como estratexa dilatoria, pero ésta taba dafechu en contra de los sucesos asocedíos. Nuna carta unviada a José Manuel de Goyeneche dixo:

Nestes circunstancies creo de la mio tener de rogate y encargate qu'emplegues tolos tos esfuercios en llegar cuanto antes a Buenos Aires; y acabes d'una vegada con aquellos zaguinos revolucionarios, coles mesmes execuciones que practicasti na ciudá de La Paz.[7]

Corrientes de pensamientu subxacentes editar

 
El sacerdote xesuita Francisco Suárez, de la Escuela de Salamanca

Dende mediaos del sieglu XVIII nel Ríu de la Plata, al igual que lo qu'asocedía nel restu de l'América española, dos corrientes de pensamientu distintes influyeron na cosmovisión filosófica qu'impactó na aición política. Estes posiciones siguieron mientres el procesu que s'empecipió en 1810 y que remató cola emancipación.[8]

La primer corriente de pensamientu yera d'inspiración cristiana. Ella tuvo dos principales sub escueles. La más enraigonada foi la escuela sostenida pola doctrina del sacerdote xesuita Francisco Suárez,[9] de la Escuela de Salamanca, qu'apregonó que l'autoridá ye dada por Dios pero non al rei sinón al pueblu[10] que foi sopelexada polos profesores de la Universidá Mayor Real y Pontificia San Francisco Xavier de Chuquisaca y aprendía polos sos estudiantes, munchos de los cualos fueron dellos de los posteriores patriotes qu'impulsaron la Revolución de Mayu. La otra escuela inspirar na Revolución Americana que, anque tuvo otros oríxenes, acuñó pa sigo como lema nacional la frase In God we trust que n'inglés significa: «En Dios confiamos» y que sintetiza acabadamente el pensamientu de los revolucionarios de les primitives colonies norteamericanes.[11]

La segunda corriente de pensamientu foi racionalista, laicista y iluminista que sofitó la filosofía política de Voltaire y de la Revolución Francesa.[12]

Escontra principios del sieglu XIX, nel Ríu de la Plata, dambes corrientes de pensamientu viéronse reflexaes al traviés de diversos patriotes que xestaron la emancipación. Asina, el militar Cornelio Saavedra, frai Cayetano Rodríguez, frai Francisco de Paula Castañeda, el presbíteru Pedro Ignacio de Castro Barros, el llicenciáu Manuel Belgrano, Esteban Agustín Gascón, Gregorio García de Tagle, ente munchos otros, fueron defensores del pensamientu católicu y de la Ilesia en contra'l anticatolicismu de los grupos lideraos primero por Mariano Moreno y Juan José Castelli,[13][14] y dempués por Bernardino Rivadavia quien se valió de polítiques regalistes y laicisantes.[15]

Antecedentes a la revolución editar

El virréi Liniers editar

 
Retrato de Santiago de Liniers (Muséu Naval de Madrid).

Tres la victoria llograda mientres les Invasiones Ingleses, la población de Buenos Aires nun aceptó que'l virréi Rafael de Sobremonte retomara'l cargu, yá que mientres l'ataque fuxera de la ciudá camín de Córdoba col erariu públicu. Magar Sobremonte facer obedeciendo una llei que databa de la dómina de Pedro de Cevallos, qu'indicaba qu'en casu d'ataque esterior teníen de ponese a resguardu los fondos reales, dicha aición facer apaecer como un cobarde a los güeyos de la población.[16] Nel so llugar, el nuevu virréi foi Santiago de Liniers, héroe de reconquistar, escoyíu por aclamación popular.

Sicasí, la xestión de Liniers empezó a recibir cuestionamientos. El principal adversariu políticu de Liniers yera'l gobernador de Montevidéu, Francisco Javier de Elío, quien los enrió nuna denuncia sobre l'orixe francés de Liniers: argumentaba que yera inaceptable qu'un compatriota de Napoleón Bonaparte, en guerra con España nesi entós, ocupara'l cargu. Sicasí, a pesar de los reclamos de Liniers, nun pudo brindar pruebes concretes de que'l virréi complotara colos franceses. Elío negar a reconocer l'autoridá de Liniers y formó una xunta de gobiernu en Montevideo, independiente de les autoridaes de Buenos Aires.

Nesi entós confluyeron dellos sectores con distintes opiniones sobre cuál tenía de ser el camín a siguir nel Virreinatu del Río de la Plata. Una situación análoga a la que se taba viviendo asocediera un sieglu antes, mientres la Guerra de Socesión española ente los austracistas y los borbónicos, na que mientres quince años los dominios españoles d'ultramar nun sabíen a quién reconocer como'l rei llexítimu. Naquella oportunidá una vegada que s'instaló Felipe V nel tronu español los funcionarios americanos reconocer y tou volvió al so cursu. Probablemente en 1810, munchos, especialmente españoles, creíen que bastaba con formar una xunta y esperar a que n'España retornara la normalidá.[16]

Asonada de Álzaga editar

L'alcalde y comerciante español afincáu en Buenos Aires Martín de Álzaga y los sos siguidores, fixeron españar una asonada coles mires de destituyir al virréi Liniers. El 1 de xineru de 1809, un cabildru abiertu esixó l'arrenunciu de Liniers y designó una Xunta a nome de Fernandu VII, presidida por Álzaga; les milicies españoles y un grupu de persones convocaos pola campana del cabildru sofitaron la rebelión.

Les milicies criollas encabezaes por Cornelio Saavedra arrodiaron la plaza, provocando la dispersión de los sulevaos. Los cabezaleros fueron desterraos y los cuerpos militares sulevaos fueron disueltos. De resultes, el poder militar quedó en manes de los criollos que sostuvieren a Liniers y la rivalidá ente criollos y españoles peninsulares acentuóse. Los responsables de la intriga, desterraos a Carmen de Patagones, fueron rescataos por Elío y llevaos a Montevideo.

Nomamientu del virréi Cisneros editar

 
Baltasar Hidalgo de Cisneros, el postreru virréi en Buenos Aires (Muséu Naval de Madrid).

N'España la Xunta Suprema Central decidió terminar colos enfrentamientos nel Virreinatu del Río de la Plata disponiendo'l reemplazu del virréi Liniers por don Baltasar Hidalgo de Cisneros, quien aportó a Montevideo en xunu de 1809. La Xunta Suprema Central unvió al nuevu virréi con instrucciones bien precises: la detención de los partidarios de Liniers y la de los criollos que secretamente bregaben pola independencia.[17]

El trespasu del mandu facer en Colonia del Sacramento, Javier de Elío aceptó l'autoridá del nuevu virréi y eslleió la Xunta de Montevideo, volviendo ser gobernador de la ciudá. Cisneros rearmó les milicies españoles disueltes tres la asonada contra Liniers, ya indultó a los responsables de les mesmes.

En Buenos Aires Juan Martín de Pueyrredón axuntar colos xefes militares pa tratar de desconocer l'autoridá del nuevu virréi. Esti plan cuntó col sofitu de Saavedra, Belgrano, Eustoquio Díaz Vélez, Juan José Viamonte, Miguel de Azcuénaga, Castelli y Pasu, pero non col vistu bonu de Liniers, que se caltuvo lleal a los realistes.

Baturiciu revolucionariu nel Altu Perú editar

 
Pedro Murillo, por Joaquín Pinto.

El descontentu colos funcionarios españoles manifestóse tamién nel interior del Virreinatu del Río de la Plata, particularmente nel Alto Perú.

El 25 de mayu de 1809 una revolución destituyó al gobernador y presidente de la Real Audiencia de Charcas o Chuquisaca, Ramón García de León y Pizarro, acusáu de sofitar al protectoráu portugués; el mandu militar recayó nel coronel Juan Antonio Álvarez de Arenales. L'autoridá civil quedó en situación indecisa, de cuenta que foi en parte exercida pol mesmu Arenales.

El 16 de xunetu na ciudá de La Paz otru movimientu revolucionariu lideráu pol coronel Pedro Domingo Murillo y otros patriotes obligó a arrenunciar al gobernador intendente Tadeo Dávila y al obispu de La Paz, Remigio de la Santa y Ortega. El poder recayó nel cabildru hasta que se formó la Xunta Tuitiva de los Derechos del Pueblu, presidida por Murillo.

La revolución de Chuquisaca nun se proponía alteriar la fidelidá al rei, ente que la revolución de La Paz proclamóse abiertamente independiente. Anguaño'l historiadores tienen diverses interpretaciones sobre si la revolución de Chuquisaca tuvo motivaciones independentistes o si foi namái una disputa ente fernandistas y carlotistas. Arriendes d'ello, esisten desalcuerdos sobre si la primera revolución independentista en Hispanoamérica foi la de Chuquisaca o la de La Paz.[18]Mientres el procesu instruyíu arriendes de les revoluciones en Chuquisaca y La Paz mentar a Rousseau y el so llibru El contratu social como cuerpos del delitu.[2]

La reaición de los funcionarios españoles ganó estos movimientos: el de La Paz foi estrapáu sangrientamente por un exércitu unviáu dende'l Virreinatu de Perú, ente que el de Chuquisaca foi encaloráu por tropes qu'unvió'l virréi Cisneros.

Les midíes tomaes pol virréi contra diches revoluciones acentuaron la rensía de los criollos contra los españoles peninsulares, yá qu'Álzaga foi indultáu de la prisión recibida tres la so asonada, lo cual reforzaba ente los criollos la sensación de inequidad.[19] Ente otros, Castelli tuvo presente nos alderiques de la Universidad de San Francisco Xavier onde s'allumó'l siloxismu de Chuquisaca, que influyó les sos postures na Selmana de Mayu.[20]

Reformes económiques y midíes polítiques de Cisneros editar

Nel planu económicu, ante les dificultaes y costos del comerciu con España, Cisneros aceptó la propuesta de Mariano Moreno ya instauró el 6 de payares de 1809 el llibre comerciu coles demás potencies. Los principales beneficiaos yeren Gran Bretaña y los sectores ganaderos qu'esportaben cueros. Sicasí, los comerciantes que se beneficiaben del contrabandu reclamaron a Cisneros qu'anule'l llibre comerciu, a lo cual aportó pa nun perder el so sofitu. Esto provocó de la mesma que los ingleses, con Mac Kinnon y el capitán Doyle como representantes, reclamaren una revisión de la midida, faciendo valir el calter d'aliaos contra Napoleón d'España y Gran Bretaña. Mariano Moreno tamién criticó l'anulación, formulando la Representación de los Hacendados, que ye considerada como l'informe de política económica más completu de la dómina del virreinatu. Cisneros resolvió finalmente otorgar una prórroga al llibre comerciu, que remató'l 19 de mayu de 1810.

El 25 de payares de 1809 Cisneros creó'l Xulgáu de Vixilancia Política, coles mires d'escorrer a los francesaos y a aquellos qu'afalaren la creación de rexímenes políticos que s'opunxeren a la dependencia d'América d'España. Esta midida y un bandu emitíu pol virréi previniendo al vecinderu de «rabeliscos qu'estendiendo noticies falses y seductivas, pretenden caltener la discordia» fíxo-yos pensar a los porteños que bastaba namái una sida formal por qu'españara la revolución. Por eso, n'abril de 1810, Cornelio Saavedra espresába-yos a los sos allegaos:

Entá nun ye tiempu; dexen ustedes que les breves maurezan y entós vamos comer.[21]

Cronoloxía de la Selmana de Mayu editar

La Selmana de Mayu ye la selmana que trescurrió en Buenos Aires, ente'l 18 y el 25 de mayu de 1810, que s'empecipió cola confirmación de la cayida de la Xunta Suprema Central y desaguó na destitución del virréi Cisneros y l'asunción de la Primer Xunta.

El llunes 14 de Mayu llegó al puertu de Buenos Aires la goleta de guerra británica HMS Mistletoe, procedente de Xibraltar, con periódicos del mes de xineru qu'anunciaben la disolución de la Xunta Suprema Central al ser tomada la ciudá de Sevilla polos franceses, que yá apoderaben casi tola Península, señalando que dellos diputaos abellugárense na isla de Llión, en Cádiz. La Xunta yera unu de los últimos bastiones del poder de la corona española, y cayera ante'l imperiu napoleónicu, que yá alloñara con anterioridá al rei Fernandu VII por aciu les Abdicaciones de Bayona. El día 17 conocer en Buenos Aires noticies coincidentes llegaes a Montevideo el día 13 na fragata británica HMS John Paris, amestándose que los diputaos de la Xunta fueren refugaos estableciéndose una Xunta en Cádiz. Constituyérase un Conseyu de Rexencia d'España ya Indies, pero nengunu de los dos barcos tresmitió esa noticia. Cisneros intentó despintar les noticies estableciendo una rigorosa vixilancia en redol a les naves de guerra britániques y prindando tolos periódicos que desembarcaron de los barcos, pero unu d'ellos llegó a manes de Manuel Belgrano y de Juan José Castelli. Estos encargar d'espublizar la noticia, que ponía n'entredichu la llexitimidá del virréi, nomáu pola Xunta cayida.[22]

Tamién se punxo al tantu de les noticies a Cornelio Saavedra, xefe del reximientu de Patricios, que n'ocasiones anteriores desaconseyara tomar midíes contra'l virréi. Saavedra consideraba que, dende un puntu de vista estratéxicu, el momentu ideal p'actuar sería cuando les fuercies napoleóniques llograren una ventaya decisiva na guerra contra España. Al conocer les noticies de la cayida de la Xunta de Sevilla, Saavedra consideró que'l momentu había llegáu.[23] El grupu encabezáu por Castelli inclinar pola realización d'un cabildru abiertu, mientres los militares criollos proponíen deponer al virréi pola fuercia.

Vienres 18 de mayu editar

Ante'l nivel de conocencia pública alcanzáu pola noticia de la cayida de la Xunta de Sevilla, Cisneros realizó una proclama onde reafitaba gobernar en nome del rei Fernandu VII, pa intentar aselar los ánimos. Cisneros faló de la delicada situación na península, pero nun confirmó en forma esplícita que la Xunta cayera, magar yera consciente d'ello.[24] Parte de proclamar dicía lo siguiente:

N'América española va subsistir el tronu de los Reis Católicos, nel casu de que venciera na península. (...) Nun va tomar la superioridá determinación dalguna que nun sía primeramente alcordada n'unión de toles representaciones de la capital, a que darréu s'axunten les de les sos provincies dependientes, mentanto qu'acordies colos demás virreinatos establez una representación de la soberanía del señor Fernandu VII.[25]

El grupu revolucionariu principal axuntábase indistintamente na casa de Nicolás Rodríguez Peña o na jabonería de Hipólito Vieytes. Allegaben a eses xuntes, ente otros, Juan José Castelli, Manuel Belgrano, Juan José Paso, Antonio Luis Beruti, Eustoquio Díaz Vélez, Feliciano Antonio Chiclana, José Darragueira, Martín Jacobo Thompson y Juan José Viamonte. Otru grupu rexuntar na quinta de Orma, encabezáu por frai Ignacio Grela y ente los que se destacar Domingo French.

Dellos criollos xuntáronse esa nueche na casa Rodríguez Peña. Cornelio Saavedra, quien se topaba en San Isidro, foi llamáu d'urxencia y allegó a la xunta na que decidió solicitase al virréi la realización d'un cabildru abiertu pa determinar los pasos a siguir pol virreinatu. Pa esa comisión fueron designaos Castelli y Martín Rodríguez.[26]

Sábadu 19 de mayu editar

En pasando la nueche tratando la tema, mientres la mañana Saavedra y Belgrano axuntar col alcalde de primer votu, Juan José de Lezica, y Castelli col síndicu procurador, Julián de Leyva, pidiendo'l sofitu del Cabildru de Buenos Aires pa xestionar ante'l virréi un cabildru abiertu, espresando que de nun concedese, «facer por sigo solo'l pueblu o morrería nel intentu».

Domingo 20 de mayu editar

 
Demanda ante'l virréi Cisneros pola realización d'un cabildru abiertu. Baxorrelieve de Gustavo Eberlein.

Lezica tresmitió a Cisneros el pidimientu que recibiera, y ésti consultó a Leyva, quien s'amosó favorable a la realización d'un cabildru abiertu. Antes de tomar una decisión el virréi citó a los xefes militares por que se presenten a los siete hores de la tarde nel fuerte.[27] Según cuenta Cisneros nes sos Memories, recordólos:

(...) les repitíes protestes y xuramentos de fidelidá con que m'ufiertaren defender l'autoridá y sostener l'orde públicu y encamenté-yos a poner n'exerciciu la so fidelidá al serviciu de S.M. y de la patria.

Primero que los militares convocaos ingresaren al fuerte, los batallones d'urbanos fueron acuartelaos y provistos de munición de guerra. Nun foi casualidá que fuera Saavedra el que falara por toos: yera'l comandante del cuerpu de Patricios, la unidá militar más importante del Virreinatu. Nos sos Memories, escrites munchos años dempués d'estos sucesos, Saavedra describió aquella xunta esplicando qu'ante'l silenciu de los sos compañeros "yo fui'l que dixo":

Señor, son bien diverses les dómines del 1º de xineru de 1809 y la de mayu de 1810, en que topamos. Naquella esistía la España, anque yá invadida por Napoleón; nésta, toa ella, toles sos provincies y places tán apoderaes por aquel conquistador, sacante solu Cádiz y la islla de Llión, como nos aseguren les gacetes qu'acaben de venir y V.E. nel so proclama d'ayeri. ¿Y qué, señor? ¿Cádiz y la islla de Llión son España? (...) ¿Los derechos de la Corona de Castiella a que s'incorporaron les Américas, recayeron en Cádiz y la islla de Llión, que son una parte de les provincies d'Andalucía? Non señor, nun queremos siguir la suerte de la España, nin ser apoderaos polos franceses, resolvimos reasumir los nuesos derechos y caltenenos por nós mesmos. El qu'a V.E. dio autoridá pa mandanos yá nun esiste; de consiguiente usté tampoco la tien yá, asina que nun cunte coles fuercies del mio mandu pa sostenese nella. Esto mesmu sostuvieron tolos mios compañeros. Con esti desengañu, concluyó diciendo: "Pos señores, va faese'l cabildru abiertu que se solicita. Y n'efeutu fíxose'l 22 del mesmu mayu"
(Saavedra, 1960, p. 1052)

Al anochecer producióse una nueva xunta en casa de Rodríguez Peña, onde'l xefes militares comunicaron lo asocedío. Decidió unviase darréu a Castelli y a Martín Rodríguez a entrevistase con Cisneros nel fuerte, facilitando'l so ingresu'l comandante Terrada de los granaderos provinciales que se topaba de guarnición esi día. El virréi atopábase xugando a los naipes col brigadier Quintana, el fiscal Caspe y el edecán Coicolea cuando los comisionados aprucieron. Martín Rodríguez nos sos Memories rellató cómo foi la entrevista, onde Castelli dirixir a Cisneros asina:

Excelentísimo señor: tenemos el sentimientu de venir en comisión pol pueblu y l'exércitu, que tán n'armes, a intimar a V.E. la cesación nel mandu del virreinatu.

Cisneros respondió:

¿Qué atrevencia ye ésti? ¿Cómo se pilla asina a la persona del Rei nel so representante?

Pero Rodríguez (según los sos Memories) detener alvirtiéndo-y:

Señor: cinco minutos ye'l plazu que se nos dio pa volver cola contestación, vea V.E. lo que fai.

Solamente defendió la posición de Cisneros el síndicu procurador del cabildru, Julián de Leyva. Ante la situación, Caspe llevó a Cisneros al so despachu pa deliberar xuntos unos momentos y depués tornaron. El virréi resignóse y dexó que se realizara'l cabildru abiertu. Según cuenta Martín Rodríguez nos sos Memories póstumes, escrites munchos años dempués, les sos pallabres fueron:

Señores, cuanto siento los males que van venir sobre esti pueblu a resultes d'esti pasu; pero yá que el pueblu nun me quier y l'exércitu abandóname, faigan ustedes lo que quieran.[28]

El cabildru abiertu celebraríase'l 22 de mayu siguiente.

L'historiador Roberto Marfany determinó que tanto l'acta del cabildru del 21 de mayu como l'informe de Cisneros del 22 de xunu de 1810 despintaron y/o deformaron la verdá de los acontecimientos: l'arrenunciu de Cisneros foi alcordada colos militares na nueche del día 20. Los rexidores Ocampo y Domínguez llevaron esi arrenunciu a la mañana del 21 por que Cisneros roblar, pero la entrevista tresformar nuna solicitú de cabildru abiertu y la so correspondiente autorización, que ye lo qu'en definitiva queríen l'alcalde Lezica y el virréi.

Según Marfany, el congresu o cabildru abiertu foi entós un recursu oficial desesperáu de Cisneros pa salvar col votu "de los bonos", "el "vecinderu sensatu", "vecinos de distinción" o los "principales vecinos" la so autoridá en trance de vencer, y conclúi que nun fueron los juntistas civiles o militares quien solicitaron el cabildru abiertu.

Ye opinión aceptada como verdá que foi la Revolución quien xestiono'l cabildru abiertu [...]. La principal historiografía envalora que nesa asamblea "adoptaríense les midíes que la critica situación aconseyaba", fórmula imprecisa que nun define'l móvil de la Revolución nin pudo afayar el verdaderu orixe d'esi cabildru abiertu.
(Marfany, 1981, p. 11 y ss.)

Otra de les inexactitudes involuntaries de Saavedra —según Marfany por cuenta de los 16 años trescurríos— foi dicir que Cisneros terminó aquella xunta aceptando la realización del cabildru abiertu "que se solicita". La historiografía almitió de fechu que'l testu de la invitación al cabildru abiertu mandar a la imprenta'l día 21, a posteriori de que Cisneros roblara l'autorización respeutiva afitando fecha y hora pa la xunta, pero Marfany afayó que foi unviáu'l mesmu día 20 y que, por esa razón, la fecha y hora taben en blancu nel formulariu impresu. Si fuera unviáu'l día 21, esos dos datos, que yá se conocíen, figuraren impresos na invitación y nun fuera necesariu completalos a mano.

Esa mesma nueche representó una obra de teatru que'l so tema yera la tiranía, llamada Roma Salvada, a la cual allegaron bona parte de los revolucionarios. El xefe de la policía intentó convencer al actor de que nun se presentara y que, cola escusa de qu'ésti tuviera enfermu, la obra fuera reemplazara con Misantropía y arrepentimientu, del poeta alemán Kotzebue. Los rumores de censura policial estender con rapidez, polo que Morante salió ya interpretó la obra prevista, na cual interpretaba a Cicerón. Nel cuartu actu, Morante esclamaba lo siguiente:

Ente rexir al mundu o ser esclavos ¡Escoyéi, vencedores de la tierra! ¡Glories de Roma, maxestá mancada! ¡Del to sepulcru al pie, patria, despierta! César, Murena, Lúculo, escucháime: ¡Roma esixe un caudiellu nes sos querelles! Guardemos la igualdá pa otros tiempos: ¡El Galu yá ta en Roma! ¡La vuesa empresa del gran Camilo precisa'l fierro! ¡Un dictador, un vengador, un brazu! ¡Designái al más dignu y yo siguir![29]

Dicha escena encendió los ánimos revolucionarios, que desaguaron nun aplausu frenético a la obra. El mesmu Juan José Paso llevantóse y glayó «¡Viva Buenos Aires llibre!».

Llunes 21 de mayu editar

 
Invitación al Cabildru Abiertu del 22 de mayu

A los trés, el Cabildru empecipió los sos trabayos de rutina, pero viéronse atayaos por seiscientos homes armaos, arrexuntaos sol nome de Lexón Infernal», qu'ocuparon la Plaza de la Victoria, güei Plaza de Mayu, y esixeron a berros que se convocara a un cabildru abiertu y destituyérase al virréi Cisneros. Llevaben una semeya de Fernandu VII y nel ojal de les sos chaquetes una cinta blanca que simbolizaba la unidá criollu-española.[30] Ente los agitadores destacáronse Domingo French y Antonio Beruti. Estos resabiaben de Cisneros y nun creíen que fora a cumplir la so pallabra de dexar la celebración del cabildru abiertu del día siguiente. El síndicu Julián de Leyva nun tuvo ésitu n'aselar al ensame al asegurar que'l mesmu celebraríase como taba previstu. La xente aselóse y esvalixó gracies a la intervención de Cornelio Saavedra, xefe del Reximientu de Patricios, qu'aseguró que los reclamos de la Lexón Infernal cuntaben col so sofitu militar y quien comunicó qu'él personalmente diba a

designar les guardias pa les aveníes de la Plaza con oficiales de Patricios y que diches guardias taríen a les órdenes del Capitán Eustoquio Díaz Vélez, de que la so adhesión, de nenguna manera, podía duldar el pueblu.[31]

El 21 de mayu partieron cuatrocientos cincuenta invitaciones ente los principales vecinos y autoridaes de la capital. La llista d'invitaos foi ellaborada pol Cabildru teniendo en cuenta a los vecinos más prominentes de la ciudá. Sicasí l'encargáu de la so impresión, Agustín Donáu, compañeru de French y Beruti, imprimió munches más de les necesaries y partir ente los criollos.

El Escelentísimu Cabildru convoca á Vd. por que se sirva asistir, precisamente mañana 22 del corriente, á los nueve, ensin etiqueta dalguna, y en clase de vecín, al cabildru abiertu que con avenencia del Escelentísimu Sr. Virréi alcordó celebrar; teniendo de manifestar esta esquela á les tropes que van guarnir les aveníes d'esta plaza, por que se-y dexe pasar llibremente.

Martes 22 de mayu editar

De los cuatrocientos cincuenta convidaos al cabildru abiertu solamente participaron unos doscientos cincuenta. French y Beruti, al mandu de seiscientos homes armaos con cuchiellos, trabucos y fusiles, controlaron l'accesu a la plaza, cola cuenta d'asegurar que'l cabildru abiertu fuera acopáu por criollos.

 
El cabildru abiertu, según Juan Manuel Blanes.

El cabildru abiertu enllargar dende la mañana hasta la medianueche, cuntando con diversos momentos, ente ellos la llectura de proclamar del Cabildru, l'alderique, «que faía de suma duración l'actu», como s'escribió nel documentu o acta, y la votación, individual y pública, escrita per cada asistente y pasada a l'acta de la sesión.

L'alderique nel Cabildru tuvo como tema principal la llexitimidá o non del gobiernu y de l'autoridá del virréi. El principiu de la retroversión de la soberanía plantegaba que, sumíu'l monarca llexítimu, el poder volvía al pueblu, y que ésti tenía Derechu d'autodeterminación derechu a formar un nuevu gobiernu.

Hubo dos asities principales engarraes: los que consideraben que la situación tenía de caltenese ensin cambeos, sofitando a Cisneros nel so cargu de virréi, y los que sosteníen que tenía de formase una xunta de gobiernu nel so reemplazu, al igual que n'España. Nun reconocíen l'autoridá del Conseyu de Rexencia d'España y d'Indies argumentando que les colonies n'América nun fueren consultaes pa la so formación.[32] L'alderique tomó tamién, de manera tanxencial, la rivalidá ente criollos y españoles peninsulares, una y bones quien proponíen caltener al virréi consideraben que la voluntá de los españoles tenía de primar por sobre la de los criollos.

El primer orador foi l'obispu de Buenos Aires, Benito Lué y Riega, máxima autoridá de la ilesia llocal, que sostuvo la primer postura:

Non solamente nun hai por qué faer novedá col virréi, sinón qu'inda cuando nun quedara parte dalguna de la España que nun tuviera sojuzgada, los españoles que s'atoparen na América tienen de tomar y reasumir el mandu d'elles y que ésti namái podría venir a manes de los fíos del país cuando yá nun hubiera un español nél. Anque quedara un solu vocal de la Xunta Central de Sevilla y aportara a les nueses sableres, tendríamos de recibir como al Soberanu.[33]

Juan José Castelli faló de siguío, y sostuvo que los pueblos americanos teníen d'asumir la direición de los sos destinos hasta que cesara la torga de Fernandu VII de tornar al tronu.

Dende la salida del Infante don Antonio, de Madrid, caducara'l Gobiernu Soberanu d'España, qu'agora con mayor razón tenía de considerase haber expirado cola disolución de la Xunta Central, porque, amás de ser acusada de infidencia pol pueblu de Sevilla, nun tenía facultaes pal establecimientu del Supremu Gobiernu de Rexencia; yá porque los poderes de los sos vocales yeren personalísimos pal gobiernu, y nun podríen delegarse, yá pola falta de concurrencia de los Diputaos d'América na eleición y establecimientu d'aquel gobiernu, deduciendo d'equí'l so ilegitimidad, la reversión de los derechos de la Soberanía al pueblu de Buenos Aires y el so llibre exerciciu na instalación d'un nuevu gobiernu, principalmente nun esistiendo yá, como se suponía nun esistir, la España na dominación del señor don Fernando Séptimu.[20]
 
Cuadru pintáu por Pedro Subercaseaux por encargu, indicación y supervisión d'Adolfo Carranza con motivu del festexu del Centenariu de la Revolución de Mayu

Pascual Ruiz Huidobro espunxo que, yá que l'autoridá que designara a Cisneros había caducáu, ésti tenía de considerase dixebráu de toa función de gobiernu, y que, na so función de representante del pueblu, el Cabildru tenía d'asumir y exercer l'autoridá.

El fiscal Manuel Genaro Villota, representante de los españoles más conservadores, señaló que la ciudá de Buenos Aires nun tenía derechu a tomar decisiones unillaterales sobre la llexitimidá del virréi o'l Conseyu de Rexencia ensin faer partes del alderique a les demás ciudaes del Virreinatu. Argumentaba qu'ello rompería la unidá del país y establecería tantes soberaníes como pueblos. Juan José Paso dio-y la razón nel primer puntu, pero adució que la situación del conflictu n'Europa y la posibilidá de que les fuercies napoleóniques prosiguieren conquistando les colonies americanes demandaben una solución urxente.[34] Adució entós l'argumentu de la hermana mayor, pola cual Buenos Aires tomaba la iniciativa de realizar los cambeos que xulgaba necesarios y convenientes, baxu espresar condición de que les demás ciudaes seríen convidaes a pronunciase lo más llueu.[35] La figura retórica de la Hermana mayor», comparable a la xestión de negocios, ye un nome que fai una analoxía ente la rellación de Buenos Aires y les otres ciudaes del Virreinatu con una rellación filial.

 
La postura de Cornelio Saavedra foi la qu'acabó imponiéndose.

El cura Juan Nepomuceno Solá cuntaba que el mandu tenía d'apurrise al Cabildru, pero namái en forma provisional, hasta la realización d'una xunta gubernativa con llamamientu a representantes de toles poblaciones del virreinatu.

El comandante Pedro Andrés García, íntimu amigu de Saavedra, comentó al votar: «Que considerando la suprema llei la salú del pueblu y alvertíu y entá tocáu por sigo mesmu la fervencia y encaloramientu d'él por cuenta de los escurrimientos de la Metrópolis, por que se varie'l Gobiernu, que ye a lo qu'aspira, cree d'absoluta necesidá'l qu'asina se realice, antes de tocar desgraciaos estremos, como los que se persuade habría, si entá nun se resolviera asina na disolución d'esta Pernomada Xunta; repite poles conocencies que nos díes d'antesdayeri, ayeri y anueche tocó por sigo mesmu, aselando los ánimos de los que con instancia nel pueblu asina lu piden».[36]

Cornelio Saavedra propunxo que'l mandu se delegara nel Cabildru hasta la formación d'una xunta de gobiernu, na manera y forma que'l Cabildru envalorara conveniente. Fixo resaltar la frase de que «(...) y non queda dulda de que'l pueblu ye'l que confier l'autoridá o mandu». A la de la votación, la postura de Castelli acoplar a la de Saavedra.

Depués de los discursos, dar# en votar pola continuidá del virréi, solo o asociáu, o pola so destitución. La votación duró hasta la medianueche, y decidióse por amplia mayoría destituyir al virréi: cientu cincuenta y cinco votos contra sesenta y nueve. Los votos contrarios a Cisneros distribuyir de la siguiente manera:[37].


  • Fórmula según la cual l'autoridá recái nel Cabildru: cuatro voto *

Fórmula de Juan Nepomuceno de Sola: dieciocho voto * Fórmula de Pedro Andrés García, Juan José Paso y Luis José Chorroarín: venti voto.

  • Fórmula de Ruiz Huidobro: venticinco voto *

Fórmula de Saavedra y Castelli: ochenta y siete voto

Miércoles 23 de mayu editar

Tres la finalización del Cabildru abiertu asitiáronse avisos en diversos puntos de la ciudá qu'informaben de la creación de la Xunta y la convocatoria a diputaos de les provincies, y llamaba a abstenese d'intentar aiciones contraries al orde públicu.

Pela mañana axuntóse'l Cabildru pa cuntar los votos emitíos el día anterior y emite un documentu:

fecha la regulación col más refechu exame resulta d'ella que'l Escelentísimu Señor Virréi tien de cesar nel mandu y recái ésti provisoriamente nel Escelentísimu Cabildru (...) hasta la ereición d'una Xunta qu'hai de formar el mesmu Escelentísimu Cabildru, na manera qu'envalore conveniente.
(Pigna, 2007, p. 238)

Xueves 24 de mayu editar

El día 24 el Cabildru, a propuesta del síndicu Leyva, conformó la nueva Xunta, que tenía de caltenese hasta la llegada de los diputaos del restu del Virreinatu. Taba formada por:

Presidente y comandante d'armes:

  • Baltasar Hidalgo de Cisneros

Vocales:

  • Cornelio Saavedra (militar, criollu)
  • Juan José Castelli (abogáu, criollu)
  • Juan Nepomuceno Solá (sacerdote, español)
  • José Santos Incháurregui (comerciante, español)

Dicha fórmula respondía a la propuesta del obispu Lué y Riega de caltener al virréi nel poder con dellos asociaos o adxuntos, a pesar de que nel Cabildru abiertu la mesma fuera ganada nes eleiciones. Los cabildantes consideraben que d'esta forma contendríense les amenaces de revolución que teníen llugar na sociedá.[38] Coles mesmes, incluyóse un reglamentu constitucional de trece artículos, redactáu por Leyva, que rexiría'l remanar de la Xunta. Ente los principios incluyíos, prevíase que la Xunta nun exercería'l poder xudicial, que sería asumíu pola Audiencia; que Cisneros nun podría actuar ensin el respaldu de los otros integrantes de la Xunta; que'l Cabildru podría deponer a los miembros de la Xunta que faltaren a los sos deberes y tenía d'aprobar les propuestes de nuevos impuestos; que se sancionaría una amnistía xeneral respectu de les opiniones emitíes nel cabildru abiertu del 22; y que se pidiría a los cabildros del interior qu'unviaren diputaos. Los comandantes de los cuerpos armaos dieron la so conformidá, incluyendo a Saavedra y Pedro Andrés García.

Cuando la noticia foi dada a conocer, tanto'l pueblu como les milicies volvieron ximelgase, y la plaza foi invadida por un ensame comandada por French y Beruti. La permanencia de Cisneros nel poder, anque fora con un cargu distintu al de virréi, yera vista como una burlla a la voluntá del Cabildru Abiertu. El coronel Martín Rodríguez esplicar asina:

Si nós comprometemos a sostener esa combinación que caltién nel gobiernu a Cisneros, en bien poques hores tendríamos qu'abrir fueu contra'l nuesu pueblu, nuesos mesmos soldaos abandonaríennos; toos ensin esceición reclamen la separación de Cisneros.[39]

Hubo un discutiniu na casa de Rodríguez Peña, llugar en que s'axuntaron dirixentes civiles y oficiales de los cuerpos, ente ellos: Manuel Belgrano, Eustoquio Díaz Vélez, Domingo French y Feliciano Antonio Chiclana onde se llegó a duldar de la llealtá de Saavedra. Castelli comprometer a intervenir por que'l pueblu fuera consultáu nuevamente, y ente Mariano Moreno, Matías Irigoyen y Feliciano Chiclana aselar a los militares y a la mocedá de la plaza. Finalmente decidieron desfaer lo fecho, convocar nuevamente al pueblu y llograr del cabildru un cambéu sustancial con una llista de candidatos propios. Cisneros nun podía figurar.

Pela nueche, una delegación encabezada por Castelli y Saavedra presentar na residencia de Cisneros informando l'estáu de baturiciu popular y sulevación de les tropes, y demandando el so arrenunciu. Llograron consiguir en forma verbal la so dimisión. Un grupu de patriotes reclamó na casa del síndicu Leyva que se convocara nuevamente al pueblu, y magar les sos resistencies iniciales finalmente aportó a faelo.

Vienres 25 de mayu editar

Mientres la mañana del 25 de mayu, un gran ensame empezó a axuntase na plaza de la Victoria, actual plaza de Mayu, lideraos polos milicianos de Domingo French y Antonio Beruti. Reclamábase l'anulación de la resolución del día anterior, l'arrenunciu definitivu del virréi Cisneros y la formación d'otra Xunta de gobiernu. L'historiador Bartolomé Mitre afirmó que French y Beruti partín'escarapeles celestes y blanques ente los concurrentes; historiadores posteriores ponen en dulda dicha afirmación, pero sí consideren facederu que se partieren distintivos ente los revolucionarios. Ante les demorances n'emitise una resolución, la xente empezó a ximelgase, reclamando:

¡El pueblu quier saber de qué se trata!

L'ensame invadió la sala capitular, reclamando l'arrenunciu del virréi y l'anulación de la resolución tomáu'l día anterior.

El Cabildru axuntar a los nueve de la mañana y reclamó que'l baturiciu popular fora reprimida pola fuercia. Con esti fin convocar a los principales comandantes, pero éstos nun obedecieron les órdenes impartíes. Los que sí lo fixeron afirmaron que non solo nun podríen sostener al gobiernu, sinón tampoco a les sos tropes, y qu'en casu d'intentar reprimir les manifestaciones seríen desobedecidos por estes.

Cisneros siguía aguantándose a arrenunciar, y tres enforma esforcio los capitulares llograron que ratificara y formalizara los términos del so arrenunciu, abandonando pretensiones de caltenese nel gobiernu. Esto, sicasí, resultó insuficiente, y representantes del ensame aconceyáu na plaza reclamaron que'l pueblu reasumiera l'autoridá delegada nel Cabildru Abiertu del día 22, esixendo la formación d'una Xunta. Amás, disponíase la unviada d'una espedición de quinientos homes p'aidar a les provincies interiores.

Llueu llegó a la sala capitular l'arrenunciu de Cisneros, «emprestándose á ello cola mayor arrogancia y franqueza, sufríu á amosar el puntu á que llega la so considerancia pola tranquilidá pública y procuru de mayores desordes».[40] La composición de la Primer Xunta surde d'un escritu presentáu por French y Beruti y sofitáu por un gran númberu de firmes. Sicasí, nun hai una posición unánime ente los historiadores sobre l'autoría de dichu escritu. Dalgunos como Vicente Fidel López sostienen que foi puramente productu de la iniciativa popular. Pa otros, como l'historiador Miguel Ángel Scenna, lo más probable ye que la llista fuera la resultancia d'una negociación ente trés partíos, qu'allugaríen a trés candidatos cada unu: los carlotistas, los juntistas o alzaguistas, y el partíu milicianu». Belgrano, Castelli y Pasu yeren carlotistas. Los partidarios de Álzaga yeren Moreno, Matheu y Larrea. Nun hai dulda de que Saavedra y Azcuénaga representaben al poder de les milicies formaes mientres les invasiones ingleses; nel casu de Alberti, esta pertenencia ye más problemática.[41]

Los capitulares salieron al balcón pa presentar direutamente a la ratificación del pueblu'l pidimientu formuláu. Pero, dau lo avanzada de la hora y l'estáu del tiempu, la cantidá de xente na plaza menguara, cosa que Julián de Leyva adució pa faer risión la pretensión de la diputación de falar en nome del pueblu. Esto apinó la paciencia de los pocos que se topaben na plaza sol orbayu. A partir d'esi momentu (diz l'acta del Cabildru),

... oyer ente aquellos les voces de que si hasta entós procediérase con prudencia porque la ciudá nun esperimentara desastres, sería yá preciso echar mano a los medios de violencia; que les xentes, por ser hora inoportuna, retirárense a les sos cases; que se tocara la campana de Cabildru, y que'l pueblu rexuntar naquel llugar pa prestu del Conceyu; y que si per falta del mayuelu nun se faía usu de la campana, mandaríen ellos tocar xenerala, y que s'abrir los cuarteles, y nesi casu sufriría la ciudá lo qu'hasta entós se procuró evitar.[40]

El mayuelu de la campana del cabildru fuera mandáu retirar pol virréi Liniers tres l'asonada de Álzaga de 1809. Ante la perspeutiva de violencies mayores, el petitoriu foi lleíu en voz alta y ratificáu polos asistentes. El reglamentu que rexiría a la Xunta foi, a les traces, el mesmu que se propunxera pa la Xunta del 24, añadiendo que'l Cabildru controlaría l'actividá de los vocales y que la Xunta nomaría reemplazantes en casu de producise vacantes. La titulada Xunta provisional gubernativa de la capital del Río de la Plata —según consta en proclamar del 26 de mayu de 1810— que la tradición y l'historiografía conocen como la "Primer Xunta", taba compuesta de la siguiente manera:[42]

 
Xuramentu de la Primer Xunta.

Vocales

Secretarios

La Xunta yera un cuerpu plural que taba integrada por nueve miembros, siete d'ellos americanos —o criollos— y dos españoles peninsulares; estos postreros yeren Matheu y Larrea. Dende'l puntu de vista social taba conformada por representantes de diversos sectores de la sociedá: Saavedra y Azcuénaga yeren militares, Belgrano, Castelli, Moreno y Pasu yeren abogaos, Larrea y Matheu yeren comerciantes, y Alberti yera sacerdote. Dende'l puntu de vista políticu, los trés partíos revolucionarios taben representaos por trés miembros cada unu: Saavedra, Azcuénaga y Alberti yeren moderaos, Castelli, Belgrano y Pasu yeren carlotistas y Matheu, Larrea y Moreno yeren juntistas o alzaguistas.[43]

Darréu, Saavedra faló al ensame aconceyao so l'agua, y depués treslladóse al Fuerte ente salves d'artillería y toques de campana.

Coles mesmes que'l sol poner nel horizonte, una compañía de Patricios mandada por Don Eustoquio Díaz Vélez anunciaba, al son de caxes y voz de pregoneros, que'l Virréi de les Provincies Xuníes del Río de la Plata había caducáu, y que'l Cabildru reasumía el mandu supremu del Virreynato por voluntá del pueblu.[44]

El mesmu 25, Cisneros espachó a José Melchor Lavín camín de Córdoba, p'alvertir a Santiago de Liniers lo asocedío y reclama-y aiciones militares contra la Xunta.

Proclama del 26 de mayu editar

 
Proclama de la Xunta provisional gubernativa de la capital del Río de la Plata del 26 de mayu de 1810.

El 26 de mayu de 1810, la Primer Xunta —oficialmente la Xunta Provisional Gubernativa de la capital del Río de la Plata»— emitió una proclama que dirixó «a los habitantes d'ella, y de les provincies del so cimeru mandu», dando noticia de la nueva autoridá surdida de los sucesos de la Revolución de Mayu.

Circular a los cabildros del interior editar

Na acta del Cabildru de Buenos Aires del 25 de mayu, indicar a la Xunta qu'unviara una circular a los cabildros del interior, por que les provincies unvien diputaos a la capital:

Estremáu X: que los referíos SS. espachen ensin perdida de tiempu ordenes circulares a los Xefes de lo interior y demas a quien correspuende, encargandoles bien estrechamente baxo de responsabilidá, faigan que los respeutivos Cabildros de cada unu convoquen per mediu d'esqueles a la parte principal y mas sana del vecinderu, por que formando un congresu de solos los que naquella forma fueren llamaos escueyan los sos representantes y estos hayan d'axuntase á la mayor brevedá nesta Capital.[45]

La Xunta fixo una circular el 27 de mayu solicitando la eleición de los diputaos:

Coles mesmes importa que V. quede entendíu que los diputaos han de dise incorporando nesta xunta, conforme y pol orde de la so llegada á la capital, por qu'asina se faigan de la parte d'enfotu públicu que convien al meyor serviciu del rei y gobiernu de los pueblos, imponiéndose con cuanta anticipación convien á la formación de la xeneral de los graves asuntos que toquen al gobiernu. Por lo mesmo, va haber d'acelerar la unviada de diputaos, entendiendo tener de ser unu per cada ciudá ó villa de les provincies, considerando que l'ambición de los estranxeros puede escitase á aprovechar la dilación na xunta pa defraudar á La so Maxestá los llexítimos derechos que se trata de caltener.[46]

L'haber derrocáu al virréi y a la xunta qu'en principiu se formó pa representalo, reemplazándolos pola Primer Xunta foi daqué escandalosu pa munchos y polo tanto les primeres reaiciones nel virreinatu ante asoceder nun fueron los meyores:

  • En Córdoba armó una contrarrevolución, liderada por Liniers.
  • En Mendoza hubo delles reticencies n'aceptar a la nueva Xunta.
  • En Salta hubo munchos discutinios.
  • La resistencia foi activa nel Altu Perú, Paraguái y Montevideo.

La versión de Cisneros editar

El virréi Cisneros brindó la so versión de los fechos de la selmana de mayu nuna carta empobinada al rei Fernandu VII, con fecha 22 de xunu de 1810:

Había yo ordenáu que s'apostara pa esti actu una compañía en cada bocacái de les de la plaza con cuenta de que nun se dexara entrar nella nin xubir a les Cases Capitulares persona dalguna que nun fora de les citaes; pero la tropa y los oficiales yeren del partíu; faíen lo que los sos comandantes preveníenlos secretamente y éstos preveníenlos lo que-yos ordenaba la faición: negaben el pasu a la plaza a los vecinos honraos y devasar a los de la confabulación; teníen dellos oficiales copia de les esqueles de convidada ensin nome y collos introducíen a les cases del Conceyu a suxetos ensin citar pol Cabildru o porque los conocíen de la parcialidá o porque los ganaben con dineru, asina ye que nuna Ciudá de más de trés mil vecinos de distinción y nome solamente allegaron doscientos y de éstos, munchos pulperos, dellos artesanos, otros fíos de familia y los más inorantes y ensin les menores nociones p'aldericar un asuntu de la mayor gravedá.[47]

Intenciones revolucionaries editar

Anque'l gobiernu surdíu'l 25 de mayu pronunciaba fiel al rei español depuesto Fernandu VII, los historiadores coinciden en que dicha llealtá yera a cencielles una maniobra política.[48][49][50] La Primer Xunta nun xuró fidelidá al Conseyu de Rexencia d'España ya Indies, un organismu de la Monarquía Española entá en funcionamientu, y en 1810 la posibilidá de que Napoleón Bonaparte fuera derrotáu y Fernandu VII volviera al tronu, lo cual asocedió finalmente'l 11 d'avientu de 1813 cola firma del Tratáu de Valençay, paecía remota ya inverosímil. El propósitu del engañu consistía en ganar tiempu pa fortalecer la posición de la causa patriótica, evitando les reaiciones que motivaría una revolución aduciendo qu'entá se respetaba l'autoridá monárquica y que nun se realizó revolución dalguna. La maniobra ye conocida como la Mázcara de Fernandu VII» y foi caltenida pola Primer Xunta, la Xunta Grande, el primer, segundu y Tercer Triunviratu y los Direutor Supremu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata direutor supremos, hasta la declaración de la Independencia de l'Arxentina, en 1816.

Cornelio Saavedra faló privadamente de la tema con Juan José Viamonte nuna carta del 27 de xunu de 1811.

...les Cortes estranxeres y bien particularmente la d'Inglaterra, nada esixen, más que llevemos alantre'l nome de Fernando y l'odiu a Napoleón; nestes exes consiste'l que nun sía (Inglaterra) nuesa enemiga declarada... la Corte d'Inglaterra... nun se considera obligada... a sostener una parte de la monarquía española contra la otra... a condición que reconozan el so soberanu llexítimu... depués, si nós nun reconociéramos a Fernando, tendría la Inglaterra derechu... a sostener a los nuesos contrarios... y declararíanos la guerra... Metanes estes poderoses considerancies quier el... ciudadanu Zamudio gláyese: ¡Independencia! ¡Independencia! ¿Qué (se) pierde en que de pallabra y por escritu digamos: ¡Fernando! ¡Fernando![51]

Pa Gran Bretaña'l cambéu yera favorable, yá que facilitaba'l comerciu coles ciudaes de la zona ensin qu'ésti se viera atrabancáu pol monopoliu del mesmu qu'España caltenía coles sos colonies. Sicasí, Gran Bretaña priorizaba la guerra n'Europa contra Francia, aliada a los sectores del poder español qu'inda nun fueren sometíos, y nun podía apaecer sofitando a los movimientos independentistes americanos nin dexar que l'atención militar d'España estremar en dos frentes distintes. En consecuencia primieron por que les manifestaciones independentistes nun se fixeren esplícites. Dicha presión foi exercida por Lord Strangford, embaxador d'Inglaterra na corte de Rio de Janeiro, que manifestó'l so sofitu a la Xunta pero condicionar

...siempres que la conducta d'esa Capital sía consecuente y calténgase a nome del Sr. Dn. Fernandu VII y de los sos llexítimos socesores.[52]

Los grupos que sofitaron o llevaron alantre la revolución nun yeren dafechu homoxéneos nos sos propósitos, y dellos teníen intereses desemeyaos ente sigo. Los criollos progresistes y los mozos, representaos na xunta por Moreno, Castelli, Belgrano o Pasu, aspiraben a realizar una fonda reforma política, económica y social. Per otru llau, los militares y burócrates, que los sos criterios yeren llevaos alantre por Saavedra, namái pretendíen una renovación de cargos: aspiraben a mover a los españoles del exerciciu esclusivu del poder, pero heredando los sos privilexos y atribuciones. Los comerciantes y hacendados subordinaben la cuestión política a les decisiones económiques, especialmente les referíes a l'apertura o non del comerciu colos ingleses. Finalmente, dellos grupos embaraxaron posibilidaes de reemplazar a l'autoridá del Conseyu de Rexencia pola de Carlota Joaquina de Borbón o pola corona británica, pero tales proyeutos tuvieron escasa repercusión.

Estos grupos trabayaron xuntos pal fin común d'espulsar a Cisneros del poder, pero al conformase la Primer Xunta empezaron a manifestar les sos diferencies internes.

Na revolución nun intervinieron factores relixosos, por cuenta de que toles corrientes revolucionaries y realistes coincidíen nel so sofitu a la relixón católica. Aun así, la mayor parte de los dirixentes eclesiásticos oponer a la revolución. Nel Altu Perú los realistes y les autoridaes relixoses procuraron oldear a los revolucionarios con herexes, pero los dirixentes revolucionarios siempres impulsaron polítiques conciliatorias nos aspeutos relixosos. Los cures y flaires, sicasí, taben estremaos xeográficamente, los de les provincies «de baxo» yeren lleales a la revolución, ente que los del Altu Perú prefirieron siguir lleales a la monarquía.[53][54][55]

Acontecimientos posteriores editar

 
La Primer Xunta. Oleu de Julio Vila y Prades.

Nin el conseyu de Rexencia, nin los miembros de la Real Audiencia nin la población española proveniente d'Europa creyeron la premisa de la llealtá al rei Fernandu VII, y nun aceptaron d'acordies la nueva situación. Los miembros de l'Audiencia nun quixeron tomar xuramentu a los miembros de la Primer Xunta, y al faelo facer con manifestaciones de despreciu. El 15 de xunu los miembros de la Real Audiencia xuraron fidelidá de callao al Conseyu de Rexencia y unviaron circulares a les ciudaes del interior, llamando a desoyer al nuevu gobiernu. Pa detener les sos maniobres la Xunta convocó a tolos miembros de l'audiencia, al obispu Lué y Riega y al antiguu virréi Cisneros, y col argumentu de que les sos vides corríen peligru fueron embarcaos nel buque británicu Dart. El so capitán Marcos Brigut recibió instrucciones de Larrea de nun detenese en nengún puertu americanu y de treslladar a tolos embarcaos a les Islles Canaries. Tres la esitosa deportación de los grupos mentaos nomóse una nueva Audiencia, compuesta íntegramente por criollos lleales a la revolución.

Cola esceición de Córdoba, les ciudaes que güei formen parte de l'Arxentina sofitaron a la Primer Xunta. L'Altu Perú nun se pronunciaba en forma abierta, por cuenta de los desenllaces de les revoluciones en Chuquisaca y La Paz de poco antes. El Paraguay taba indecisu. Na Banda Oriental calteníase un fuerte bastión realista, según en Chile.

 
Mariano Moreno, unu de los integrantes más bultables de la Primer Xunta.

Santiago de Liniers encabezó una contrarrevolución en Córdoba, contra la cual dirixóse'l primer movimientu militar del gobiernu patriu. Montevideo taba meyor preparada p'aguantar un ataque de Buenos Aires, y la Cordal de los Andes establecía una efeutiva barrera natural ente los revolucionarios y los realistes en Chile, polo que nun hubo enfrentamientos militares hasta la realización del Encruz de los Andes por José de San Martín y l'Exércitu de Los Andes dellos años dempués. A pesar del alzamientu de Liniers y el so prestíu como héroe de les Invasiones Ingleses, la población cordobesa polo xeneral sofitaba a la revolución, lo cual llevaba a que'l poder del so exércitu viérase mináu por deserciones y sabotaxes.[56]

L'alzamientu contrarrevolucionario de Liniers foi rápido encaloráu poles fuercies comandadas por Francisco Ortiz de Ocampo. Sicasí, una vegada prindaos Ocampo negar a fusilar a Liniers yá que engarrara xunto a él nes Invasiones Ingleses, polo que la execución foi realizada por Castelli.

Depués d'encalorar dicha rebelión dar# en unviar espediciones militares a les diverses ciudaes del interior, reclamando sofitu pa la Primer Xunta. Reclamóse'l serviciu militar a casi toes families, tanto probes como riques, ante lo cual la mayor parte de les families patricies decidíen unviar a les sos esclavos al exércitu en llugar d'a los sos fíos. Esta ye una de les razones del amenorgamientu de la población negra n'Arxentina.

La Primer Xunta amplió'l so númberu de miembros incorporando en sí mesma a los diputaos unviaos peles ciudaes que sofitaben a la Revolución, dempués de lo que la Xunta pasó a ser conocida como la Xunta Grande.

Consecuencies editar

Según l'historiador Félix Luna nel so llibru Curtia historia de los arxentinos, una de les consecuencies principales de la Revolución de Mayu sobre la sociedá, que dexaba de ser un virreinatu, foi'l cambéu de paradigma col cual considerábase la rellación ente'l pueblu y los gobernantes. Hasta aquel entós, primaba la concepción del bien común: en tantu respetábase dafechu a l'autoridá monárquica, si considerábase qu'una orde proveniente de la corona d'España yera perxudicial pal bien común de la población llocal, cumplir a medies o la inoraba. Esto yera un procedimientu habitual. Cola revolución, el conceutu del bien común dio pasu al de la soberanía popular, impulsáu por persones como Moreno, Castelli o Monteagudo, que sostenía que, n'ausencia de les autoridaes llexítimes, el pueblu tenía derechu a designar a los sos propios gobernantes. Col tiempu, la soberanía popular daría pasu a la regla de la mayoría, que plantega que ye la mayoría de la población la que determina, siquier en teoría, al gobiernu n'exerciciu. Esta maduración d'idees foi lenta y progresiva, y llevó munches décades hasta cristalizase d'una manera eleutoral, pero foi lo que llevó finalmente a l'adopción del sistema republicanu como forma de gobiernu d'Arxentina.

Otra consecuencia, tamién según el mentáu historiador, foi la disgregación de los territorios que correspondíen al Virreinatu del Río de la Plata. La mayor parte de les ciudaes que la componíen teníen poblaciones, producciones, mentalidaes, contestos ya intereses distintos ente sigo. Estos pueblos calteníense xuníos gracies a l'autoridá del gobiernu español; al sumir ésta, les poblaciones de Montevideo, Paraguay y l'Altu Perú empezaron a alloñase de Buenos Aires. La escasa duración del Virreinatu del Río de la Plata, d'apenes trenta y ocho años, nun llogró que se forxara un sentimientu patrióticu que les amestara como una unidá común.

Juan Bautista Alberdi consideró a la Revolución de Mayu una de les primeres manifestaciones de les disputes de poder ente la ciudá de Buenos Aires y les del interior, unu de les exes alredor del cual xiraron les guerres civiles arxentines. Escribió nos sos Escritos póstumos:

La revolución de Mayu de 1810, fecha per Buenos Aires, que tuvo de tener por oxetu únicu la independencia de la República Arxentina respectu d'España, tuvo amás el de desafiar a la provincia de Buenos Aires de la Nación Arxentina, o más bien el d'imponer l'autoridá de la so provincia a la nación desafiada d'España. Esi día cesó'l poder español ya instalóse el de Buenos Aires sobre les provincies arxentines.

La vida cultural sufrió un florecimientu ensin igual, cuantimás na cantidá de publicaciones, pos frente al únicu periódicu dexáu, la revolución dio rienda suelta a numberosos periódicos como La Lira Argentina, Gazeta de Buenos Aires, El Correo de Comerciu, Mártir o Llibre, El Censor de la Revolución, L'Independiente y El Berru del Sud. Lo mesmo puede dicise de les espresiones lliteraries, onde surden poetes revolucionarios como Bartolomé Hidalgo, Vicente López y Planes y Esteban de Luca.[57]

Analís historiográficu editar

 
La Pirámide de Mayu, asitiada na plaza de Mayu, en Buenos Aires.

La primer escuela notable d'interpretación historiográfica de la historia d'Arxentina foi la fundada por Bartolomé Mitre. Mitre consideraba a la Revolución de Mayu como una espresión icónica del igualitarismu políticu, como'l conflictu ente les llibertaes modernes y la opresión representada pola monarquía española, y l'intentu d'establecer una organización nacional sobre principios constitucionales en contraposición al lideralgu de los caudiellos.[58]

Pela so parte, Esteban Echeverría sintetizaba los ideales de Mayu nos conceutos de progresu y democracia. Nel futuru, dichos conceutos seríen la exa alredor del cual estremaríense la historia canónica de la historia revisionista no referío a los eventos de Mayu. La versión canónica reivindica'l progresu y xustifica l'abandonu o demoranza de la concreción de los ideales democráticos pa nun poner en riesgu la prosperidá económica aduciendo que la sociedá d'entós entá nun taba capacitada p'aprovechar apropiadamente la llibertá política. Dicha situación foi conocida como la instauración de la República posible».[58]

Na sienda opuesta, el revisionismu criticaba abiertamente la non conformanza d'una democracia auténtica. L'historiador José María Rosa, por casu, afirmó que la historia canónica presentaba a la revolución como'l productu esclusivu d'un sector amenorgáu de la población movíu pol deséu de llibertaes de comerciu y llibertaes individuales, embriviendo la implicación de les mases populares o'l deséu de la independencia pola independencia mesma.[59] Coles mesmes, Rosa consideró que la historia canónica embrivía o despintaba les postures polítiques de Manuel Belgrano, presentándolo sicasí namái como un líder militar.

La figura de Mariano Moreno tamién motivó disputes polos sos métodos confrontativos. Dellos historiadores ver como'l principal impulsor de la Revolución, o bien del gobiernu surdíu d'ésta, ente qu'otros relativizan la so influencia. Tamién esisten disparidades sobre la so considerancia o non como xacobín, l'enraigono o esraizadura popular de les sos postures, o l'analís del so pensamientu, les sos fontes o les sos aiciones. Sicasí, más allá de los xuicios de valor de cada historiador, hai consensu ente los mesmos en considerar a Mariano Moreno como unu de los protagonistes de Mayu cola postura revolucionaria más radical y decidida.[58]

A lo último, anque paez evidente que nun puede asignase a un día y a un fechu puntual la carga simbólica de la independencia y constitución de l'Arxentina llibre y soberana, hai quien consideren el 9 de xunetu, fecha de la declaración de la independencia, como iconu de la nacencia del país, y otros, a la fecha del 25 de mayu. Unu de los motivos del alderique tien que ver col fechu de qu'hai quien consideren que la Revolución de Mayu foi un acontecimientu protagonizáu solo per Buenos Aires ente que la Declaración de la Independencia foi un actu que cuntó cola activa participación de les provincies. Paez claro, eso sí, que la Revolución de Mayu ye la celebración del entamu d'una serie d'acontecimientos que desaguaron na formalización de la independencia en 1816.[60]

Homenaxes editar

 
Fiestes mayes en plaza de Mayu en 1899.

Na actualidá, el 25 de mayu ye recordáu como una fecha patria n'Arxentina, col calter de feriáu nacional. El mesmu ye inamovible, polo que se celebra exactamente'l 25 independientemente del día de la selmana. La fecha foi feriáu d'Uruguái dende 1834 hasta 1933, col nome Día d'América.

Nel añu 1910 «El Centenariu de la Revolución de Mayu foi celebráu con toa'l grandor que correspondía a la prosperidá de les elites, y esi mesmu añu... nel mes d'abril, Roque Sáenz Peña foi escoyíu presidente de la República. Bien pocu dempués diba facer# posible, por aciu la llei eleutoral que recuerda'l so nome, l'exerciciu del sufraxu universal a tolos varones mayores de dieciocho años, en comicios d'exemplar llimpieza».[61]

Yá a finales del sieglu XIX Arxentina diba consiguiendo un papel destacáu nel mundu occidental gracies al progresu que-y brindó'l comerciu de los sos productos agrícoles y ganaderos, como la carne, el cueru, la llana y el trigu, lo qu'arriqueció grandemente a les families estancieras, a los frigoríficos y a otros comerciantes qu'empezaron a adoptar les formes de vida de los sectores sociales altos d'Europa y Estaos Xuníos de la belle époque. Sicasí esta pimpana realidá oldeaba cola situación de millones d'inmigrantes que —atraíos poles posibilidaes qu'ufiertaba esti ricu país— cruciaron l'océanu Atlánticu en procura d'una meyor calidá de vida, en paz y con posibilidaes de progresu y ascensu socioeconómico, qu'estes tierran ufiertáben-yos nesi entós. Magar la gran mayoría d'ellos, en poco tiempu, fuéronse integrando al texíu social y conformaron la base del destacáu estratu social mediu arxentín, otros —sicasí— siguieron viviendo en condiciones de probeza.

 
Centenariu de la Revolución de Mayu. Tedeum del 25 de mayu de 1910. El presidente arxentín José Figueroa Alcorta y la Infanta Sabela de Borbón a la cabeza.
 
El presidente Arturo Frondizi xunto al presidente del Conseyu Nacional de Gobiernu d'Uruguái, Eduardo Víctor Haedo, en 1960, nun actu pol Sesquicentenario de la Revolución de Mayu.

Ello nun foi óbice pa mientres los festexos del Centenariu Arxentín llegaren al país embaxadores y comitivas especiales pa tan importante celebración, que fueron recibíos pol presidente José Figueroa Alcorta y agospiaos —en munchos casos— poles families tradicionales. La visita más esperada foi la de la Infanta Sabela de Borbón, tía del rei Alfonso XIII d'España, quien s'agospió con tola pómpara nel palaciu de la familia Bary, na avenida Alvear y qu'inaugurara un nuevu edificiu conocíu como'l Palaciu Vera que fuera edificáu pol so propietariu, el ricu estanciero Eustoquio Díaz Vélez (fíu), precisamente na Avenida de Mayu, la nueva y más prestixosa vía de la ciudá de Buenos Aires.

Aportaron tamién mandatarios de países hermanos como Pedro Montt, presidente de Chile y Eugenio Larraburu, vicepresidente de Perú. Representaciones d'Uruguái, Estaos Xuníos, Francia, Italia, Alemaña, Holanda y Xapón figuraron ente la llista de los estaos participantes que participaron de los diversos desfiles castrenses. El pimpanu y novísimo Teatru Colón foi l'escenariu d'una gran función de la llírica onde foi cantada la obra Rigoletto por Titta Ruffo, l'impresionante barítonu italianu.

Pero los festexos pol primer sieglu de la Revolución de Mayu non solamente fueron a nivel estatal sinón que tamién llegaron a Arxentina intelectuales y escritores d'aquella dómina: Ramón del Valle Inclán, Jacinto Benavente, Vicente Blasco Ibáñez —éstos de la madre patria—, Georges Clemenceau, Jean Jaurès y Anatole France –estos trés últimos, franceses–.

Por cuenta de El Centenariu alzáronse monumentos escurríos poles distintes y progresistes comunidaes qu'habitaben la yá cosmopolita ciudá de Buenos Aires y qu'anguaño son escepcionales esponentes de la so arquiteutura históricu urbana.

 
Bicentenariu Arxentín. Videomapping sobre'l Cabildru.

Nel añu 2010 cumpliéronse doscientos años de la Revolución de Mayu, lo que motivó les celebraciones del Bicentenariu de la República Arxentina.

La fecha, según tamién la imaxe d'un Cabildru en forma xenérica, utilizar en diverses variantes pa homenaxar la Revolución de Mayu. Dos de les más notables son l'Avenida de Mayu y la Plaza de Mayu, nesta postrera alzóse la Pirámide de Mayu al añu de la revolución, que foi reconstruyida col so aspeutu actual en 1856. «25 de mayu» ye'l nome de diverses divisiones alministratives, llocalidaes, espacios públicos y accidentes xeográficos de l'Arxentina; pueden mentase el departamentu Venticinco de Mayu en San Juan, la llocalidá de Venticinco de Mayu na Provincia de Buenos Aires, la plaza 25 de Mayu en Rosario, la Plaza 25 de Mayu en La Rioxa y la islla Venticinco de Mayu» (conocida internacionalmente como isla Rey Jorge). Tamién s'utiliza un Cabildru conmemorativo nes monedes de 25 centavos, y una imaxe del Sol de Mayu nes de 5 centavos.

La Revolución de Mayu na cultura popular editar

El calter de fecha patria del 25 de mayu motiva que cada añu la mesma sía descrita con frecuencia nes revistes infantiles arxentines, como por casu Billiken, según tamién en manuales d'usu escolar nes escueles primaries. Diches publicaciones suelen omitir dellos aspeutos del eventu históricu que pola so violencia o conteníu político podríen considerase desavenientes pa menores d'edá, tales como l'eleváu armamentismu de la población d'aquella dómina (consecuencia de la preparación contra la segunda Invasión Inglesa o les lluches sociales ente los criollos y los españoles continentales. Nel so llugar, enfocar a la revolución como un eventu desprovistu de violencia y qu'inevitablemente asocedería quiera que non, ponse l'acentu n'aspeutos folclóricos y secundarios tales como l'estáu del tiempu del 25 y si esi día llovía o non, o si l'usu de paragües taba estendíu o llindáu a una minoría.[62][63] Tamién se presenten como personaxes arquetípicos de la revolución a diversos pregoneros, ente ellos el vendedor de veles, l'aguatero, la mazamorrera partiendo empanaes ente los concurrentes a la plaza'l 25 de mayu.[64]

Película muda del añu 1909: La Revolución de Mayu.

Los acontecimientos fueron representaos en La Revolución de Mayu, una de les primeres películes mudes d'Arxentina, filmada nel añu 1909 por Mario Gallu y estrenáu en 1910, añu del centenariu. Foi'l primera filme de ficción arxentín realizáu con actores profesionales.[65]

Ente los cantares inspiraos nos sucesos de mayu atopa'l «Candombe de 1810». El cantante de tangos Carlos Gardel interpretó «El sol del 25», con lletra de Domingo Lombardi y Santiago Rocca, y «Salve Patria» d'Eugenio Cárdenas y Guillermo Barbieri. Pedro Berruti, pela so parte, creó «Gavota de Mayu»,[66] con música folclórica.

Nesta celebración, como asina tamién na del 9 de xunetu ye bien común que'l pueblu prepare o peracaba locro, y nes escueles primaries bébase un tradicional chocolate caliente.

Ver tamién editar

Notes editar

  1. De Gandía, Enrique (1952). La revisión de la historia arxentina. Buenos Aires: Edición Antonio Zamora, páx. 25-32.
  2. 2,0 2,1 Abad de Santillán, Diego (1965). «La Revolución de Mayu: Factores converxentes y determinantes», Historia Arxentina. Buenos Aires: TEA (Tipográfica Editora Arxentina), páx. 387.
  3. Levene, Ricardo (1951). Les indies nun yeren colonies. Buenos Aires, Méxicu: Espasa-Calpe.
  4. Kossok, Manfred (1986). El virreinatu del Río de la Plata; la so estructura económicu social. Hyspamérica.
  5. Abad de Santillán, Diego (1965). «La Revolución de Mayu: Factores converxentes y determinantes», Historia Arxentina. Buenos Aires: TEA (Tipográfica Editora Arxentina), páx. 391.
  6. Esti prestíu foi utilizáu como argumentu pol patriota Juan José Paso pa xustificar nel cabildru abiertu que Buenos Aires tomara la iniciativa de reemplazar al virréi ensin consultar primeramente a les otres ciudaes.
  7. Abad de Santillán, Diego (1965). «La Revolución de Mayu: Factores converxentes y determinantes», Historia Arxentina. Buenos Aires: TEA (Tipográfica Editora Arxentina), páx. 395, 396.
  8. "Ilesia y Comunidá Nacional" XLII Asamblea Plenaria de la Conferencia episcopal arxentina. 9 de mayu de 1981
  9. Atilio Dell'Oru Maini; Miguel A. Fiorito; Gustavo Franceschi; Guillermo Furlong; Oscar R. Güel; Faustino J. Legón; Doncel Menossi; Juan P. Ramos y Isidoro Ruiz Moreno (1959). Guarda y suxestión del filósofu Francisco Suárez: la so influencia na Revolución de Mayu. Ed. Guillermo Kraft Llindada.
  10. Abá de Santillán (1965): 409
  11. Corrientes interpretatives de la Revolución de mayu de 1810 Archiváu el 24 de setiembre de 2015 na Wayback Machine.
  12. Abá de Santillán, Diego (1965). La Revolución de Mayu: Factores converxentes y determinantes. TEA, páx. 391.
  13. Hugo Wast (Gustavo Martínez Zuviría), Añu X, Ed. Goncourt, Bs. As., 1970.
  14. “Les etapes de mayu y el verdaderu Moreno”, ediciones Theoría. Bs. As., 1963, páx. 73
  15. ordenar-eclesiasticas-santiago-rossi&catid=249:el-aromo-nd-70-qfin-de-recorridoq&Itemid=110 Rivadavia y l'espropiación a les órdenes eclesiástiques
  16. 16,0 16,1 Luna, Félix (1997). «La etapa colonial / Les Invasiones Ingleses», Curtia historia de los arxentinos. Planeta Arxentina, páx. 272. 950-742-811-9.
  17. Cattáneo, José Luis. Un tal Mariano Moreno. Editorial Dunken. Buenos Aires. 2013. P. 33. ISBN 978-987-02-6373-9.
  18. Los investigadores Juan Reyes y Genoveva Lloza sostienen la segunda posición, argumentando que se caltuvo'l sistema de gobiernu español y nun se sofitó la revolución en La Paz, ver: La Razón. El primer gobiernu llibre llatinoamericanu. 16/7/2006, ente qu'otros como Teodocio Imaña, Gabriel René Moreno en La gran revolución de Chuquisaca de Ramiro Prudencio Lizón, 22/5/2004, Corréu del Sur o Felipe Pigna en Los mitos de la historia arxentina, Grupu editorial Norma, 26 edición, 2007, Arxentina, ISBN 987-545-149-5, páxines 224/5, capítulu: La Revolución de Mayu, sostienen que la de Chuquisaca foi una revolución independentista, citando como'l so principal fundamentu'l siloxismu de Chuquisaca o siloxismu altoperuano: «¿Tien De siguise la suerte d'España o aguantar n'América? Les Indies son un dominiu personal del rei d'España; el rei ta torgáu de reinar; depués les Indies tienen de gobernase a sigo mesmes». Bernardo de Monteagudo.
  19. Pigna, Felipe (2007). «La Revolución de Mayu», Los mitos de la historia arxentina, 26, Arxentina: Grupu editorial Norma, páx. 226, 227. ISBN 987-545-149-5.
  20. 20,0 20,1 Pacho O'Donell (1998). El Berru Sagráu. Buenos Aires: Editorial Suramericanu. ISBN 9500713314.
  21. citáu en Crónica Histórica Arxentina, Tomu I, páx.145. (1968) Ed. CODEX.
  22. Historia Arxentina. Páx. 31. Escritu por Jorge Fernández, Julio César Rondina. Publicáu por Universidá Nac. de la Mariña, 2004. ISBN 987-508-331-3, 9789875083318
  23. Cornelio Saavedra, Memoria autógrafa, en Biblioteca de Mayu, tomu II, páxines 1050-1051, 1966.
  24. Abad de Santillán, Diego (1965). «Les xornaes de Mayu de 1810: Divulgación de les noticies sobre'l cursu de la invasión francesa a España», Historia Arxentina. Buenos Aires: TEA (Tipográfica Editora Arxentina), páx. 404.
  25. Pigna, Felipe (2007). «La Revolución de Mayu», Los mitos de la historia arxentina, 26, Arxentina: Grupu editorial Norma, páx. 229. ISBN 987-545-149-5.
  26. Domínguez, Luis L. (1861). Historia Arxentina. Imp. del Orde, páx. 204-205.
  27. Domínguez, Luis L. (1861). Historia Arxentina. Imp. del Orde, páx. 205-206.
  28. Pigna, Felipe (2007). «La Revolución de Mayu», Los mitos de la historia arxentina, 26, Arxentina: Grupu editorial Norma, páx. 231. ISBN 987-545-149-5.
  29. Vicente Fidel López. . Publicación on-line de la Biblioteca dixital arxentina www.biblioteca.clarin.com. Carlos Casavalle Editor, Imprenta y Llibrería de Mayu.
  30. citáu en Crónica Histórica Arxentina, Tomu I, páx.148. (1968) Ed. CODEX.
  31. Rodríguez Bosch, Raúl (1986).«Eustoquio Díaz Vélez. Soldáu de la Independencia y l'Organización Nacional». Editora Selene. Buenos Aires. Páxina 21. ISBN 950-95007-2-0.
  32. Alejandro Pasino (12 de xineru de 00). . Portal Educar.
  33. Pigna, Felipe (2007). «La Revolución de Mayu», Los mitos de la historia arxentina, 26, Arxentina: Grupu editorial Norma, páx. 234. ISBN 987-545-149-5.
  34. Pigna, Felipe (2007). «La Revolución de Mayu», Los mitos de la historia arxentina, 26, Arxentina: Grupu editorial Norma, páx. 237. ISBN 987-545-149-5.
  35. Luna, Félix (1994). «1810 y los sos efeutos / La Revolución», Curtia historia de los arxentinos. Buenos Aires: Planeta / Espeyu de l'Arxentina, páx. 62. 950-742-415-6.
  36. De Gandía, 1960, p. 110.
  37. Abad de Santillán, Diego (1965). «Les xornaes de Mayu de 1810: Divulgación de les noticies sobre'l cursu de la invasión francesa a España», Historia Arxentina. Buenos Aires: TEA (Tipográfica Editora Arxentina), páx. 409.
  38. Abad de Santillán, Diego (1965). «Les xornaes de Mayu de 1810: Divulgación de les noticies sobre'l cursu de la invasión francesa a España», Historia Arxentina. Buenos Aires: TEA (Tipográfica Editora Arxentina), páx. 410.
  39. O'Donnell, Pacho (26 de mayu de 2015). «La participación popular en Mayu». Páxina/12. Consultáu'l 29 d'ochobre de 2016.
  40. 40,0 40,1 http://www.gutenberg.org/ Proyeutu Gutembreg (ed.): .
  41. Scenna, Miguel Ángel, Les breves madures. Memorial de la Patria, tomu I, páx. 231 y 232, Ed. La Bastilla, Bs. As., 1984. ISBN 950-008-021-4
  42. L'orde en que se menten los miembros de la Xunta ye l'orde en qu'emprestaron xuramentu, y que suel ser interpretáu como reflexu d'una rellación de poder, o de la importancia relativa de los sectores arreyaos nel desenvolvimientu de la Revolución.
  43. Ramallo, Jorge María (1983). Los grupos políticos na Revolución de Mayu. Buenos Aires: Ediciones Macchi, páx. 69-80. ISBN 950-037-024-7.
  44. Mitre, Bartolomé (1887). <Historia de Belgrano y de la Independencia Arxentina>. Edición Félix Lajouane. Buenos Aires. Cuarta edición.
  45. Revista d'Indies, 2004, vol. LXIV, núm. 231, páxs. 349-382, ISSN 0034-8341 (formatuPDF)
  46. Circular a les provincies del interior del 27 de mayu de 1810
  47. Archivu Xeneral d'Indies. Sevilla. Y. 122 C.C.L.26, 1810. Carta del Virréi de Buenos Aires onde cuenta a La so Maxestá con dellos documentos qu'acompaña, de los sucesos asocedíos na Capital, nel mes de mayu d'aquel añu. Buenos Aires, 23 de xunu de 1810.
  48. Pigna, Felipe (2007). «La Revolución de Mayu», Los mitos de la historia arxentina, 26, Arxentina: Grupu editorial Norma, páx. 243. ISBN 987-545-149-5.
  49. Halperín Donghi, Tuliu (1974). Historia contemporánea d'América Llatina. Madrid: Alianza.
  50. Luna, Félix (agostu de 2004). Grandes protagonistes de la historia arxentina: Mariano Moreno. Buenos Aires: La Nación, páx. 25. ISBN 950-49-1248-6.
  51. M. Deleis y col. Cartes que fixeron la historia, Buenos Aires, Edit. Aguilar, 2001, páx.116
  52. José María Rosa. . Historia del Revisionismu y otros ensayos editorial= Merlín.
  53. Di Stéfano, Roberto, El púlpitu y la plaza, Ed. Sieglu XXI d'Arxentina, Bs. As., 2004. ISBN 987-1105-75-4
  54. Di Stéfano, Roberto y Zanatta, Loris, Historia de la Ilesia Arxentina, Ed. Grijalbo Mondadori, Bs. As., 2000. ISBN 987-9397-17-7
  55. * Calvo, Nancy, Di Stéfano, Roberto y Gallu, Klaus, Los cures de la Revolución, Ed. Emecé, Bs. As., 2002. ISBN 950-04-2396-0
  56. Luna, Félix (agostu de 2004). «L'Enemigu - La contrarrevolución», La Nación: Grandes protagonistes de la Historia Arxentina - Mariano Moreno, 1, Buenos Aires: Planeta, páx. 108.
  57. Harari, Fabián. «Hominos asustaos.-» (Grupu d'Investigación de la Revolución de Mayu - CEICS) Archiváu el 24 de setiembre de 2015 na Wayback Machine.
  58. 58,0 58,1 58,2 Poli Gonzalvo, Alejandro (2008). Mayu, la revolución inconclusa. Buenos Aires: Editorial Emece. 978-950-04-3030-2.
  59. José María Rosa. . Historia del Revisionismu y otros ensayos editorial= Merlín.
  60. Bicentenariu patriu: ¿2010 o 2016? por Gabriel Conte, 21/05/2008, en Mdz on line.
  61. Luna, Félix (2006). Historia Integral de l'Arxentina Volume II, 1°, Planeta, páx. 805 y ss..
  62. Pigna, Felipe (2007). «La Revolución de Mayu», Los mitos de la historia arxentina, 26, Arxentina: Grupu editorial Norma, páx. 217-218. ISBN 987-545-149-5.
  63. Fabián Harari (2008). «La Revolución que Billiken despintónos». Ventitrés II (516). 1851-6602, páxines 22-27. 
  64. Lanata, Jorge (19 de mayu de 2008). «“¿A qué especie pertenez un negru?”». Crítica de l'Arxentina. Consultáu'l 6 d'ochobre de 2008.
  65. «La Revolución de Mayu (Mario Gallu, 1909).» (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  66. [1]

Bibliografía editar

  • Abad de Santillán, Diego (1965). Historia Arxentina. Buenos Aires: TEA (Tipográfica Editora Arxentina).
  • De Gandía, Enrique (1960). Historia del 25 de Mayu: nacencia de la llibertá y de la independencia arxentines. Buenos Aires (Arxentina): Editorial Claridá.
  • María Alonso, Roberto Elisalde, Enrique Vázquez (1994). Historia : Arxentina y el mundu contemporaneu. Buenos Aires: Editorial Aique. ISBN 950-701-203-6.
  • Luna, Félix (1994). Curtia historia de los arxentinos. Buenos Aires: Planeta / Espeyu de l'Arxentina. ISBN 950-742-415-6.
  • Pigna, Felipe (2007). Los mitos de la historia arxentina, 26, Arxentina: Grupu editorial Norma. ISBN 987-545-149-5.
  • Poli Gonzalvo, Alejandro (2008). Mayu, la revolución inconclusa. Buenos Aires: Editorial Emece. ISBN 978-950-04-3030-2.
  • Saavedra, Cornelio (1960). «Memoria autógrafa». Senado de la Nación. Biblioteca de Mayu. Coleición d'obres y documentos pa la historia arxentina. Autobiografíes 2:  páxs. 1033 y ss.. 

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.