Revolución de Terciopelu

Plantía:Ficha de revolución La Revolución de Terciopelu (checu: sametová revoluce, eslovacu: nežná revolúcia) foi'l movimientu pacíficu pol cual el Partíu Comunista de Checoslovaquia perdió'l monopoliu del poder políticu en 1989. De resultes, desenvolvióse un réxime parllamentariu nel contestu d'un Estáu de derechu y un sistema económicu qu'empecipiara yá'l so transición al capitalismu.

Antecedentes editar

Los vientos aperturistes y liberalizadores procedentes de la Xunión Soviética, al traviés de la denominada perestroika llevada a cabu por Mikhaíl Gorbachov a partir de 1985, concretar nel conxuntu de los sos países aliaos col entamu de paulatines reformes polítiques. Nel casu de Checoslovaquia, hai que remontase a 1977, cuando un grupu d'intelectuales, siguiendo la llinia del espíritu de la Primavera de Praga, publicó un manifiestu denomináu «Carta 77», onde espresaben la so disidencia col réxime establecíu.

En 1987, una visita de Mikhaíl Gorbachov a Checoslovaquia terminó con un pronunciamientu públicu del líder soviéticu en Praga encamentando al gobiernu comunista checoslovacu a siguir la lliberalización política que la perestroika realizaba na URSS. El mensaxe foi ignoráu polos líderes del Partíu Comunista de Checoslovaquia, dirixíos por Gustáv Husák y por Miloš Jakeš, quien prometieron caltener al réxime dientro de la ortodoxa marxista.[1]

A mediaos de 1989, la situación política de la Europa Central yera bien inestable, y casi tolos rexímenes comunistes de la rexón esperimentaben presiones internes pa una lliberalización similar a la vivida na Xunión Soviética. La prensa checoslovaca, anque censurada pol gobiernu, nun dexó d'informar sobre los sucesos de l'Alemaña Oriental, onde miles de ciudadanos reclamaben emigrar ensin restricciones al sector occidental, según lo asocedío en Polonia, onde se celebraren eleiciones en 1989 con participación de partíos non comunistes.

Centenares d'emigrantes de la República Democrática Alemana treslladar a Checoslovaquia a mediaos de 1989, instalándose ellí n'espera a que la embaxada d'Alemaña Occidental en Praga otorgára-yos visaos d'entrada, lo cual llamó l'atención de la opinión pública checoslovaca. A fines d'agostu, yera escoyíu'l periodista Tadeusz Mazowiecki como primer ministru de Polonia, el primer non comunista qu'ocupaba esi cargu en 40 años, y en setiembre miembros del proscritu sindicatu Solidaridá entraben al gabinete ministerial polacu. En setiembre, el gobiernu comunista n'Hungría rehabilitó públicamente a Imre Nagy —el líder de la fallida Sulevación de 1956— y n'ochobre arrenunciaba al monopoliu del poder. Pa cuelmu, el 9 de payares, el gobiernu de la RDA declaró abiertu'l tránsitu irrestricto al traviés del Muriu de Berlín, que empezaba a ser desmanteláu apenes poques hores dempués pola población germanooriental. D'esta manera, Checoslovaquia paecía alloñada de la fola de lliberalización de los países del Bloque del Este, en cuantes que'l so vecinos comunista yá lu taben viviendo, sacante Rumanía.

Protestes caleyeres en Checoslovaquia editar

 
Manifestantes checos en Praga ante'l monumentu a San Wenceslao, payares 1989.
 
«¡Al secretariu xeneral, una fuelga xeneral!» Cartelu en Praga en payares de 1989 contra Miloš Jakeš, secretariu xeneral del Partíu Comunista Checoslovacu.

Ante estos eventos, los disidentes políticos de Checoslovaquia llanzaron una serie de protestes caleyeres debíu al inmovilismu del so réxime, que yera renuente a adoptar polítiques similares a les de los países vecinos. Otru factor clave del activismu checoslovaco yera la evidencia de que'l gobiernu soviéticu, presidíu por Gorbachov, refugaba intervenir militarmente nos países del Pactu de Varsovia pa detener la fola de lliberalización, siendo que'l gobiernu de Moscú más bien afalaba a los rexímenes comunistes a copiar la perestroika y la glásnost, alvirtiendo'l Kremlin que nun unviaría al estranxeru tropes del Exércitu Coloráu «en defensa del marxismo-leninismu».

El xueves 16 de payares, asocedió una manifestación d'estudiantes en Bratislava reclamando llibertaes polítiques, pero ensin autorización previa de la policía, lo que fizo que la marcha fuera esvalixada violentamente. El fechu conocióse llueu en Praga y a otru día, vienres 17 de payares, la policía atacó a miles d'estudiantes que protestaben contra'l réxime comunista na capital checoslovaca. Esti sucesu provocó l'entamu de nueves manifestaciones con mayores cantidaes de participantes, xunto con fuelgues de teatros y cines el sábadu 18 y domingu 19 de payares, lo cual fixo más visible la protesta política, que yera despintada polos medios de comunicación (toos de propiedá gubernamental).

Tres la creación del Foru Cívicu empobináu pol dramaturgu Václav Havel,[2] dientro del Partíu Comunista Checoslovacu se evidenciaron lluches de poder ente los inmovilistes como Gustáv Husák y los reformistes como Ladislav Adamec, lo que llevó a xenerar un clima de tensión nel país. El martes 21 de payares les manifestaciones siguieron en Bratislava y Praga, afalaes poles declaraciones de Miloš Jakeš, secretariu xeneral del Partíu Comunista, quien aportunaba nun mensaxe televisáu que'l marxismu yera «la única alternativa pa Checoslovaquia» y condergaba a los grupos disidentes.

El día 23, los xefes de les fuercies armaes aceptaron tar «llistos p'actuar en defensa del gobiernu», pero aportunaron en que nun s'usara la fuercia contra civiles; a otru día la fuelga antigubernamental estender al personal de prensa y radiodifusión, llegando al estremu qu'esa mesma tarde la televisión llocal de Bratislava tresmitió entevistes en direuto a líderes disidentes locales comentando abiertamente sobre la situación del país y los reclamos opositores, anulando toa censura. El sábadu 25 de payares, siguieron les manifestaciones caleyeres, algamando la so mayor convocatoria en Praga, onde colaron cerca de 400 000 manifestantes, y en Bratislava, onde allegaron unos 100 000 participantes; les manifestaciones taben estendíes agora a Brno, Košice y Ostrava.

Agravamientu de les protestes y cayida del réxime editar

Hubo una fuelga xeneral el 27 de payares de 1989,[2] con notable ésitu en paralizando práuticamente tola infraestructura del país (tresportes, fábriques, escueles y medios de comunicación) mientres dos hores. Esta fuelga foi una demostración de poder del movimientu disidente, al puntu que les autoridaes gubernamentales constataron la falta de sofitu ciudadanu al réxime, que namái podría sostenese pola fuercia.

Esi mesmu día, Miloš Jakeš y otros xefes del Partíu Comunista Checoslovacu solicitaron ayuda a la Xunión Soviética pero nun llograron respuesta favorable de Gorbachov; la opción d'aguantar usando tropes contra la población paecía yá refugada y ante ello'l gobiernu aceptó abandonar el poder modificando la constitución na mañana del 29 de payares, esaniciando'l monopoliu del poder exercíu pol Partíu Comunista.[3]

L'hasta entós valedor de la ortodoxa unipartidista, Gustáv Husák, dimitió'l 10 d'avientu como Presidente de la República dempués de que diversos líderes non comunistes asumieren cargos ministeriales. Los acontecimientos bastiáronse y, antes de rematar 1989, Václav Havel aportó a la xefatura del Estáu y Alexander Dubček a la presidencia del Parllamentu. En xunu de 1990, celebráronse eleiciones democrátiques de les que salieron vencedores el Foru Cívicu (Občanské fórum) y el Ciudadanos Contra la Violencia (Verejnosť proti násiliu), variante eslovaca del primeru.

Consecuencies editar

La evolución política y les dixebres posteriores d'estos partíos diben afigurase mientres 1991 y 1992, según un poderosu movimientu nacionalista secesionista que se tradució na independencia de la República Checa y la República Eslovaca en 1993. Václav Havel convertir nel primer presidente de la República Checa y Václav Klaus en primer ministru, ente qu'en Eslovaquia foi Vladimír Mečiar el nuevu xefe d'Estáu. En 2004, dambos países ingresaron de forma conxunta na Xunión Europea y la OTAN (la República Checa yá dende 1999).

Filmografía editar

Referencies editar

  1. (2016) Gorbachov: El postreru dirixente de la URSS. 50Minutos.es, páx. 19. ISBN 9782806278432.
  2. 2,0 2,1 «Les rellaciones checu-arxentines». Ibero-Americana Pragensia (Karolinum Press) 37:  p. 163. 2015. ISSN 1210-6690. https://books.google.es/books?id=qBdyBgAAQBAJ&pg=PA163. 
  3. País, Ediciones El títulu=El Parllamentu checoslovacu aprueba'l fin del papel dirixente del partíu comunista (30 de payares de 1989) (en castellanu). EL PAÍS. https://elpais.com/diario/1989/11/30/internacional/628383613_850215.html. Consultáu'l 13 d'ochobre de 2017. 

Enllaces esternos editar