Revolución rusa de 1905

Plantía:Ficha de revolución La Revolución rusa de 1905 foi una fola de baturiciu políticu de mases a lo llargo de grandes zones del Imperiu rusu asocedida a lo llargo del añu 1905. Dalgunos de los fregaos taben dirixíos contra'l gobiernu, otros a cencielles escarecíen d'oxetu más allá de reclamos bien puntuales de la clase obrera o del campesinado. Diéronse casos de terrorismu, fuelgues de trabayadores, disturbios llabradores y motinos militares, teniendo toos de mancomún una insatisfaición popular xeneralizada escontra'l réxime del zar Nicolás II de Rusia. La revolución condució al establecimientu d'una monarquía constitucional llindada y a la Duma Estatal del Imperiu rusu.

Antecedentes editar

La emancipación foi namái una parte d'un conxuntu de cambeos políticos, llegales, sociales y económicos qu'empezaron na década de 1860 mientres l'imperiu movíase amodo dende'l absolutismu feudal escontra'l capitalismu, sol réxime de l'autocracia zarista. Mientres estes reformes habíen liberalizado les estructures económiques, sociales y culturales, el sistema políticu permaneció práuticamente inalteráu. Diversos intentos de reforma fueron duramente refugaos pola monarquía y la burocracia. Inclusive los cambeos consensuaos tuvieron un algame relativu; por casu, menos de cuarenta provincies teníen zemstvo (conseyos rurales), cincuenta años dempués de la so introducción llexislativa. Les mires, compensaes pol llindáu progresu reformador, produció frustración que llegáu'l momentu desaguó en rebeliones. La sensación ente aquellos que se remontaron foi que la demanda de «tierra y llibertá» namái podía satisfaese por aciu la revolución.

Los revolucionarios n'activu proveníen casi puramente de la intelligentsia. El movimientu llamóse naródnichestvo, o populismu revolucionariu. Nun yera un grupu unificáu, sinón más bien un vastu espectru de célules radicales escondíes, caúna col so propiu ideariu. Los raigaños ideolóxicos de los revolucionarios aniciar nel trabayu, anterior a la reforma emancipadora, del noble Aleksandr Herzen y la so síntesis del socialismu européu y el coleutivismu llabrador eslavu. Herzen sostenía que la sociedá rusa inda yera preindustrial, y abanderaba una imaxe idealizada que consideraba la narod y la obshchina (comuña llabradora) como la base del cambéu revolucionariu. De la que el país escarecía d'un proletariáu industrial.

 
Fotograma de la película Devyátoie yanvaryá (1925) de Viacheslav Viskovski qu'amuesa la llinia de soldaos nel Palaciu d'Iviernu frente a manifestantes.

Otru pensadores espunxeron que'l campesinado rusu yera una fuercia desaxeradamente conservador, lleal al llar, pueblu o comunidá, y a naide más. Esti pensadores sosteníen qu'a los llabradores namái-yos importaba'l so tierra y opondríense fondamente a la democracia y el lliberalismu occidental. Posteriores ideólogos rusos tamién se vieron atraíos a la idea d'una élite revolucionaria, conceutu que se pondría en práutica en 1917.

El 1 de marzu (C.J.) de 1881, Alexandru II morrió nun atentáu con bomba perpetáu por Naródnaya Volia, una dixebra del segundu partíu Zemlyá i volia (Tierra y Llibertá). Foi asocedíu por Alexandru III, un fervosu conservador, marcadamente influyíu por Konstantín Pobedonóstsev, un devotu del gobiernu autocráticu.

So Alexandru III, el serviciu policial secretu (Ojrana) actuó bien eficientemente pa suprimir tantu los movimientos revolucionarios como los protodemocráticos por tol país. La Ojrana esvalixó la intelligentsia por aciu encarcelaciones y exiliu. Tomáronse midíes llexislatives contra «non rusos» y siguidores d'otres relixones que nun fueren la ortodoxa. La comunidá xudía tuvo particularmente nel puntu de mira. Los intelectuales, los «non rusos» y los xudíos emigraron pa evitar la persecución. Foi esti éxodu a Europa Occidental el que punxo a los pensadores rusos en contautu col marxismu. El primer grupu marxista rusu formar en 1883, anque nun algamar un tamañu relevante hasta 1898.

En fuerte contraste col estancamientu social de les décades de 1880 y 1890, diéronse reblincones nel procesu industrializador. Esta crecedera siguiría ya intensificaríase na última década del sieglu XIX cola construcción del ferrocarril Transiberianu y les reformes entamaes pol sistema Witte». Serguéi Witte, que foi ministru de Finances en 1892, hubo d'enfrentase a un constante déficit presupuestariu. Pretendió amontar los ingresos del Estáu impulsando la economía y atrayendo a inversores estranxeros. En 1897 afitó'l rublu al patrón oro. La crecedera económica concentrar nunes poques rexones, qu'incluyíen a Moscú, San Petersburgu, Ucraína y Bakú. Alredor de la metá de tol capital invertíu yera estranxeru; coles mesmes, los espertos y entamadores veníos de fora resultaron vitales.

En 1905, los grupos revolucionarios recuperárense de la opresiva década de 1880. El Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia (POSDR), d'enclín marxista crear en 1898 y acabó estremándose en 1903, dando llugar a los mencheviques y los bolxeviques. Lenin publicó la so obra ¿Qué faer? en 1902. El Partíu Social-Revolucionariu (SR) fundar en Kharkiv en 1900, y la so «Organización de Combate» (Boyeváya Organizátsiya) asesinó munches figures polítiques importantes hasta 1905 ya inclusive dempués; ente éstes atopen dos ministros del Interior, Dmitri Serguéievich Sipiaguin en 1902 y el so socesor, el tan odiáu Viacheslav von Plehve, en 1904. Estos asesinatos conducieron al gobiernu a tresferir entá más poderes a la policía.

La guerra contra Xapón, nun principiu popular, taba agora contribuyendo al descontentu xeneral pola socesión de les derrotes y la falta d'oxetivos claros. La evidente desigualdá de la emancipación taba siendo revisada, de la que los llabradores protestaben quemando granxes en tol país. La crecedera económica de la década de 1890 dio pasu a una depresión mientres la que los obreros protestaben poles sos pésimes condiciones. En 1903, un terciu del exércitu rusu na parte occidental del país tenía asignaes xeres d'aición represora».

Desenvolvimientu de la revolución editar

 
Manifestantes dirixiéndose escontra'l Palaciu d'Iviernu .

El 9 de xineruxul/ 22 de xineru de 1905greg, día conocíu como «Domingo Sangrientu», hubo una marcha pacífica de protesta d'obreros en San Petersburgu. L'oxetivu de la marcha yera apurrir al zar un pidimientu de meyores llaborales, y formar families trabayadores enteres. Diba encabezada por un sacerdote, el clérigu Georgi Gapón y nun respondía a nenguna conseña política: yera fundamentalmente obrera y llabradora, al puntu que numberosos obreros avanzaben llevando iconos relixosos y cruces, ensin armes.

La manifestación foi xabazmente entartallada por soldaos d'infantería y tropes cosaques, apostaos enfrente del Palaciu d'Iviernu, que dispararon socesives descargues de fusilería contra los ensame desarmáu y depués escorrieron por cais y aveníes a los sobrevivientes, disparando mientres hores, cobrándose un númberu de víctimes qu'entá güei alderícase; los periódicos del momentu falaron de siquier 2000 muertos, ente homes, muyeres, y neños, más un númberu imprecisu de mancaos. El zar Nicolás, mentanto, nun s'atopaba na ciudá; abandonar tarreciendo pola so seguridá. Cuando s'espublizaron les noticies de la sangrienta represión política na capital, xeneróse una folada de protestes en toa Rusia: el divorciu ente'l zar y la masa de llabradores y obreros emponía a Rusia a lo peor.

La represión del "Domingo Sangrientu" fixo posible que munchos elementos de la sociedá rusa entamaren una protesta activa. Cada grupu tenía los sos propios oxetivos, ya inclusive dientro de clases similares nun esistía un lideralgu predominante. Los principales coleutivos movilizaos fueron los llabradores (razones económiques), los obreros (razones económiques y antiindustrialismo), los intelectuales y lliberales (no tocante a los derechos civiles), les fuercies armaes (razones económiques) y grupos étnicos minoritarios (llibertá cultural y política).

La situación económica de los llabradores yera insostenible, sicasí escarecíen d'una direición unificada, y sosteníen un abanicu d'oxetivos tan numberosu como les faiciones esistentes. Los llevantamientos multiplicar mientres tol añu, algamando máximos a principios de branu y na seronda, y rematando en payares. Los renteros agrícoles reivindicaben menores tases, los asalariaos urbanos ciscaben mayores sueldos, y los pequeños propietarios reclamaben mayores terrenales. Les actividaes incluyíen la ocupación de tierres de l'aristocracia —acompañada dacuando de violencia y quemes de finques—, saquéu de llatifundios y la caza y balta illegales nos montes. La magnitú del odiu desencadenáu tenía rellación direuta cola condición de los llabradores; asina, nes rexones de Livonia y Curlandia, los llabradores ensin tierra atacaron y amburaron a esgaya, ente qu'en Grodno, Kovno y Minsk, onde la situación yera menos desesperada, hubo menos daños.

Tres los sucesos de 1905, les insurrecciones llabradores repitir en 1906 y duraríen hasta 1908. Les concesiones per parte del gobiernu fueron vistes como un sofitu tácito de la redistribución de la tierra, polo que se producieron nuevos ataques pa forzar a los terratenientes y propietarios «non llabradores» a que fuxeren. Creyendo qu'una reforma agraria yera inminente, los llabradores quixeron aplicala anticipadamente pero fueron firmemente reprimíos.

El mediu de resistencia de los obreros yera la fuelga. Produciéronse fuelgues masives en San Petersburgu darréu dempués del Domingu Sangrientu. Más de 400 000 trabayadores xuniérense a una fuelga xeneral na capital rusa a finales de xineru de 1905. Esta actividá arrobinóse rápido a otros centros industriales en Polonia, Finlandia y la mariña báltica. El 13 de xineru (jul), en Riga, morrieron 70 manifestantes nuna batalla campal cola policía imperial y, unos cuantos díes dempués, nes cais de Varsovia, 100 güelguistes fueron disparaos por tropes imperiales. En febreru hubo fuelgues na cuenca minera d'El Cáucasu y n'abril nes finques y mines de los Urales y más allá del cordal.

En marzu, toles universidaes fueron obligaes a cerrar hasta fin d'añu en tanto docentes y alumnos yeren "animadores" de les fuelgues y protestes, faciendo que se xunieren estudiantes radicales a los trabayadores en fuelga. N'ochobre, l'efímeru Sóviet de San Petersburgu, un grupu menchevique lideráu entós por Trotsky, entamó la fuelga de 200 fábriques, la «Gran Fuelga d'Ochobre», paralizando la capital rusa per díes, mientres los cualos nun circularon tranvíes, nin operaron telégrafos nin teléfonos. De la capital esta fuelga arrobinaríase rápido a Moscú, y pal 13 d'ochobre (jul) españó una fuelga xeneral de los ferrocarriles: nun habría nengún tren n'activu en tol Imperiu rusu.

Cola sangrienta y fracasada guerra ruso-xaponesa hubo cierta molición ente les unidaes acuta del exércitu dende 1904, y fíxose más difícil pal gobiernu cuntar cola llealtá de los reclutes. En febreru de 1905, l'exércitu rusu foi ganáu en Mukden, perdiendo alredor de 90.000 homes ente muertos, mancaos, y prisioneros. En mayu capituló la guarnición de Port Arthur tres meses d'asediu y la "Flota del Bálticu" sufrió perdes irreparables na batalla de Tsushima, onde foi ganada pola flota xaponesa. Al espublizase les noticies de les graves derrotes ruses nel Estremu Oriente, el ministru Serguéi Witte entamó rápido les negociaciones de paz con Xapón, roblando'l 5 de setiembre'l Tratáu de Portsmouth con mediación d'Estaos Xuníos y onde l'Imperiu Rusu reconocíase derrotáu. En 1905 hubo diversos motinos ente la marinería en Sebastopol, Vladivostok y Kronstadt, algamando en xunu'l so mayor fuercia cola insurrección del acorazáu Potiomkin — delles fontes falen de más de 2000 víctimes ente los marineros mientres la so represión. Los motinos de marineros yeren desorganizados y acabaron siendo brutalmente aselaos, pero'l descontentu ente la masa popular y los reclutes (orixinarios de les capes llabrador y obreru) causó la medrana gubernamental.

Los grupos nacionalistes taben furiosos por causa de la rusificación llevada a cabu dende'l reináu d'Alexandru II. Los polacos, fineses y les provincies báltiques reivindicaben l'autonomía, según llibertá pa usar les sos llingües nacionales y promover la so propia cultura. Los coleutivos musulmanes tamién fueron especialmente activos —el Primer Congresu de la Unión Musulmana celebrar n'agostu de 1905. Dellos grupos aprovecharon la oportunidá pa marcar diferencies ente sigo primero que con Rusia. Dellos nacionalistes, de la mesma, llevaron a cabu remanes antisemita (pogromos), posiblemente con ayuda del gobiernu, deseosu de derivar la roxura de les mases contra una minoría étnica bien impopular como los xudíos.

Desenllaz editar

El gobiernu respondió rápido. El zar tuviera la esperanza d'evitar cualquier cambéu importante; como mediu d'evitar mayor perceguera del pueblu escontra la corona destituyó al so ministru del Interior Sviatopolk-Mirski, responsabilizándo-y de la masacre del Domingu Sangrientu. Tres l'asesinatu del so pariente, el gran duque Serguéi Aleksándrovich el 4 de febreru (C.J.), alcordó la realización de diverses concesiones. El 18 de febreru (C.J.) roblaría tres declaraciones, na más importante de les cualos anunciaría la creación d'una asamblea consultiva, la Duma Estatal. El 6 d'agostu (C.J.) promulgóse una llei eleutoral, la Constitución de Bullyng. Cuando se dieron a conocer los escasos poderes de la Duma y les llimitaciones al censu eleutoral, la impaciencia amontaríase, dando llugar a una fuelga xeneral n'ochobre.

 
Iliá Repin, 17 d'ochobre de 1905.

El 14 d'ochobre (C.J.) apurrir al zar el Manifiestu d'Ochobre, escritu por Witte y Alekséi Obolenski. Nél indicaben la mayoría de les demandes del congresu Zemstvo de setiembre, como la concesión de derechos civiles, la llegalización de los partíos políticos, el sufraxu universal y l'establecimientu de la Duma como órganu llexislativu central.[1] El zar esperó y aldericó mientres tres díes, pero finalmente robló'l manifiestu'l día 17 col fin d'evitar un bañu de sangre, amás de ser consciente de la escasez d'efectivos militares disponibles. Finalmente acabó penándose de la robla, xustificando que lo fixo so coaición.[2]

Cuando se proclamó'l manifiestu hubo manifestaciones bonales de sofitu en toles grandes ciudaes. Les fuelgues de San Petersburgu y otros llugares fueron oficialmente desconvocadas o fracasaron poco tiempu dempués. Tamién se propunxo una amnistía pa presos políticos. Les concesiones tuvieron acompañaes por un dobláu esfuerciu represor contra los disturbios. Hubo tamién una reaición per parte de los elementos más conservadores de la sociedá, especialmente en forma d'ataques antisemites esporádicos: cerca de quinientos xudíos fueron asesinaos nun solu día en Odesa. El mesmu zar afirmaría que'l 90 % de los revolucionarios yeren xudíos.

Los disturbios acabaron n'avientu con un repique final en Moscú. Ente'l 5 y el 7 d'avientu (C.J.), un comité bolxevique forzó una fuelga xeneral por aciu amenaces a aquellos que nun la respetaren. El Gobiernu unvió tropes el día 7, dando empiezu a una cruenta batalla calle por cai. Una selmana dempués, esplegóse'l Reximientu Semiónovski, qu'emplegó l'artillería pa esvalixar les manifestaciones y bombardear los distritos obreros. El 18 d'avientu (C.J.) los bolxeviques rindiríense, dexando tres de sí un saldu de mil muertos y zones enteres de la ciudá en ruines. De les posteriores represalies desconozse'l númberu de mancaos o muertos.

Ente los partíos políticos creaos, o llegalizaos, tuvo'l Partíu Democráticu Constitucional (los kadéts), de corte intelectual-lliberal, el Grupu Llaborista de los llabradores, el menos lliberal Unión del 17 d'Ochobre (los octubristas), y la reaccionaria Unión de Terratenientes.

Les lleis eleutorales fueron promulgaes n'avientu de 1905: la población mayor de venticinco años escoyería cuatro colexos eleutorales. Les primeres eleiciones a la Duma celebrar en marzu de 1906 y fueron boicóeadas polos socialistes, los SRs y los bolxeviques. Na primera Duma escoyéronse 170 kadéts, 90 trudovíks, 100 representantes llabradores apolíticos, 63 nacionalistes de distintos grupos, y 16 octubristas.

N'abril de 1906, el gobiernu promulgó la Constitución, asitiando les llendes d'esti nuevu orde políticu. Confirmó al zar como gobernante absolutu, con control total del executivu, política esterior, Ilesia y Fuercies Armaes. La Duma foi reformada, tresformándose nuna cámara de menor rangu que'l Conseyu d'Estáu, la metá de que los sos miembros yeren escoyíos direutamente pol monarca.[1] Les lleis habíen de ser aprobaes pola Duma, el Conseyu y el zar como trámite previu a la so puesta a valir; en condiciones escepcionales», el gobiernu podría sortear la Duma y promulgar lleis ensin el beneplácito de la Duma.[3] Ente les múltiples llimitaciones d'esta cuntábense tamién que los ministros escoyer el zar y rindíen-y cuentes a él, non al Parllamentu.[1] Los ministros nun formaben un Conseyu de Ministros, sinón que respondíen individualmente ante'l monarca.[4] La Duma escarecía de poderes pa controlar l'aición de gobiernu del soberanu o de los ministros.[1] Amás, podía ser eslleida pol zar en cualquier momentu.[2]

Tamién n'abril, n'axustando un préstamu de novecientos millones de rublos col fin de reparar les finances ruses, Serguéi Witte dimitió. Aparentemente, el zar perdiera « l'enfotu» nél. Conocíu darréu como'l «políticu más destacáu de la última Rusia Imperial», Witte foi reemplazáu por Iván Goremykin, un llacayu del zar.

En demandando una lliberalización más fonda, y sirvíu como plataforma pa «agitadores», la Primera Duma foi eslleida pol zar en xunetu de 1906. A pesar de les esperances de kadéts y les medranes del gobiernu, nun hubo una reaición popular xeneralizada. Sicasí, l'intentu d'asesinatu de Piotr Stolypin desamarró una cacería de terroristes que tres los siguientes ocho meses saldar con mil aforcaos —la lluria de la forca acabaría llamándose popularmente «la corbata de Stolypin».

N'esencia'l país permaneció inalteráu, el poder político siguió perteneciendo al zar n'esclusiva, cola riqueza y la tierra en manes de la nobleza. La creación de la Duma y la represión, sicasí, desestabilizó los grupos revolucionarios. Los sos líderes fueron encarcelaos o fuxeron al exiliu, ente que les organizaciones aldericar en disputes internes: ¿teníen de presentase a la Duma o siguir al marxe? Les subsiguientes dixebres caltuvieron a los radicales desorganizados hasta'l nuevu impulsu de la Primer Guerra Mundial.

Finlandia editar

Nel Gran Ducáu de Finlandia, la fuelga xeneral de 1905 condució a l'abolición de la Dieta de Finlandia de los cuatro estaos y la creación del modernu Parllamentu de Finlandia. Tamién detuvo temporalmente la rusificación del país, empezada en 1899.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Hasegawa, 1981, p. 8.
  2. 2,0 2,1 Hasegawa, 1981, p. 12.
  3. Hasegawa, 1981, páxs. 8, 12.
  4. Hasegawa, 1981, p. 11.

Bibliografía editar

  • Hasegawa, Tsuyoshi (1981). The February revolution, Petrograd, 1917 (n'inglés). University of Washington Press, páx. 652. ISBN 9780295957654.

Enllaces esternos editar