Granada o la Rexón de Granada (Tamién llamada Alta Andalucía o Andalucía Oriental) ye una demarcación territorial histórica española que toma les provincies d'Almería, Granada, Jaén y Málaga. Coles mesmes, dalgunos colexos profesionales y otros organismos de derechu públicu inclúin nella a la ciudá autónoma de Melilla, qu'hasta 1995 constituyía una contorna incluyida na Provincia de Málaga.[1][2][3]

Rexón de Granada
Alministración
Tipu d'entidá oxetu xeográficu
Xeografía
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata

Ámbitu territorial editar

L'ámbitu territorial de la Rexón de Granada correspuende al de les provincies d'Almería, Granada, Jaén y Málaga, esto ye, identifícase grosso modo col que, hasta la división en provincies, de 1833, correspondía a los reinos de Granada y de Jaén. A partir de la nueva provincialización, dichu ámbitu territorial empieza a recoyese en testos y en distintes propuestes d'organización territorial,[4] como una única subrexón,[5] bien denominada a cencielles como "Granada",[6] bien con otres denominaciones, como Alta Andalucía anque, según autores como Marvau o Jean Sermet,[7] siempres col mesmu ámbitu xeográficu.[8] L'actual denominación, empieza a utilizase yá entráu'l sieglu XX, especialmente nel ámbitu alministrativu, hasta que la doctrina consagrar, "nel contestu del subdesarrollu andaluz".

Rexón de Granada na organización territorial d'España editar

El territoriu de la Rexón de Granada nun tiene estatus políticu estremáu dientro d'España. Sicasí, con diverses denominaciones, los territorios de la rexón de Granada constituyeron demarcaciones específiques en diversos ámbitos; amás, tamién tuvo, y tien, estatus alministrativu.

Alministración xudicial editar

 
Audiencies territoriales d'España creaes en 1834.

En 1834 prodúxose un tresformamientu radical de la planta xudicial española. Por aciu un real decretu promulgáu'l 26 de xineru,[9] creáronse 15 audiencies territoriales, d'igual rangu. La Real Chancillería de Granada tresformar n'audiencia,[10] y los territorios sobre los que tenía xurisdicción, que dende les reformes promulgaes poles Cortes de Cádiz, yeren yá namái los antiguos reinos de Granada, Jaén y Murcia, quedaron amenorgaos a les provincies d'Almería, Granada, Jaén y Málaga. El Real Decretu d'esta rexonalización indicaba la necesidá de «uniformar la demarcación xudicial cola alministrativa, y faer una distribución proporcionada de territorios nes audiencies y chancillerías». La uniformización tuvo como base namái les provincies creaes dos meses enantes nel Decretu de Javier de Burgos de 1833, ensin considerar les rexones puramente clasificatorias recoyíes nel mesmu decretu.

Alministración militar editar

En 1841 prodúxose la reorganización de la estructura militar española. A finales del Antiguu Réxime esistíen 13 capitaníes xenerales en que s'entamaba militarmente'l territoriu.[11] La Capitanía Xeneral de Granada exercía la so xurisdicción sobre'l reinu de Granada. Tres la reforma, creáronse 14 rexones militares, que los sos xefes caltuvieron la denominación de capitanes xenerales. La VII rexón militar,[12] con comandancia en Granada, recibió la xurisdicción sobre les provincies d'Almería, Granada, Jaén y Málaga. Magar los xefes de les rexones militares calteníen el títulu de capitán xeneral nun foi hasta 1844 cuando recuperaron la denominación de capitaníes xenerales. Mientres la Segunda República, la estructura anterior foi sustituyida por una basada en divisiones orgániques. La II División Orgánica, con sede en Sevilla, tomaba toa Andalucía. Tres la Guerra Civil, la rexón militar de Granada pasó a ser la IX rexón, sumiendo en 1984 al ser fundida cola de Sevilla na nueva Rexón Militar Sur.[13][14]

Alministración universitaria editar

El 17 de setiembre de 1845 aprobóse un nuevu Plan Xeneral d'estudios, qu'amenorgó a diez les universidaes españoles y estableció que'l territoriu español tenía d'estremase en tantos distritos universitarios como universidaes esistíen. El 22 d'ochobre de 1845 aprobábase'l reglamentu que regulaba la execución del Plan d'Estudios, que establecía les provincies que formaben cada distritu universitariu, que tomaba'l nome de la ciudá na que taba establecida la universidá. Establecíase que'l distritu universitariu de Granada entendía les provincies d'Almería, Granada, Jaén y Málaga.[15][16] Entá nel tardofranquismu yera unu de los 13 distritos universitarios con calter rexonal en que s'entamaba España nesa dómina.[17]

Alministración eclesiástica editar

L'archidiócesis de Granada, creada de nueva planta so patronatu real polos Reis Católicos nel marcu de la organización del reinu de Granada, incluyía orixinariamente como sufragáneas a les diócesis de Guadix, Almería y Málaga (esti última sufragánea hasta entós de l'archidiócesis de Sevilla).[18] Nel sieglu XVIII, sicasí, la archidiócesis de Granada namái tenía por sufragáneas les de Guádix y Almería. Cola firma del concordatu de 1851, acentuóse l'enclín a unificar les xurisdicciones civil y eclesiástico, afaciendo esta postrera, no posible a les provincies civiles.[19] Ente que, per una parte, les diócesis de Granada y Guádix estrémense la provincia granadina, les diócesis de Jaén, Cartagena y Málaga (correspondientes coles provincies de Jaén, Murcia y Albacete, y Málaga, xunto cola ciudá de Melilla) pasen a ser sufragáneas de Granada.

Rexonalizaciones alministratives editar

La rexón de Granada como Andalucía Oriental esiste en una demarcación de carreteres de Ministeriu de Fomentu[20] (correspondiente a la rexón de Granada; namái otra comunidá autónoma, Castiella y Llión, alcuéntrase estremada en dos demarcaciones) o una xefatura cimera de policía[21] (única comunidá autónoma estremada). Tamién dellos colexos oficiales profesionales tienen una delegación p'Andalucía Oriental, como los d'inxenieros de telecomunicación,[3] ya industriales,[2] rexistradores de la propiedá,[22] psicólogos,[1] les reales academies de medicina[23] y de ciencies veterinaries,[24] etc.

Los territorios de la Rexón de Granada nos distintos procesos regionalizadores editar

En 1847, Patricio de la Escosura promulgó un decretu qu'estremaba la gobernación del Reinu d'España n'once gobierno xenerales. El decretu establecía'l Gobiernu de Granada", con capital en Granada, y formáu poles provincies de Granada, Málaga, Almería y jaén. El decretu foi derogáu siete díes dempués, ensin llegar a entrar a valir. En 1873, mientres la Primer República Española, ellaboróse un proyeutu de constitución, que nun llegó a promulgase, que definía a España como una república federal, integrada por diecisiete estaos con poder llexislativu, executivu y xudicial. L'artículu primeru de la Constitución Federal de 1873 constituyía a l'Andalucía Alta como unu d'esos estaos (ensin definir les sos provincies integrantes). En 1884, el lliberal Segismundo Moret presentó a les Cortes d'España un proyeutu de reforma de la Llei Provincial, que distribuyía la xurisdicción alministrativa y el gobiernu políticu d'España en quince rexones, por motivos puramente alministrativos y económicos, y ensin concesión dalguna a l'autonomía rexonal. No relativo a la Rexón de Granada, plantegaba la mesma demarcación y nomenclatura que'l decretu de Patricio de la Escosura de 1847. En 1891, Francisco Silvela y Joaquín Sánchez de Toca redactaron un proyeutu de división territorial d'España, qu'establecía pa la Rexón de Granada la mesma demarcación y nomenclatura que Moret. Esti proyeutu pretendía dotar de mayores atribuciones non yá a les entidaes rexonales, sinón tamién a les entidaes municipal y provincial. Sicasí esti proyeutu nun llegó a presentase a les Cortes d'España.[25]

Mediu físicu editar

Allugamientu editar

La estensión de la Rexón de Granada ye de 42.102 km², que correspuende al 8'34% del territoriu español y al 7'22% de la Península ibérica.

Relieve editar

El relieve de la Rexón de Granada ye, na so mayoría, montascosu, topándose ellí dalgunes les mayores cotes d'altitú de la Península Ibérica. Trés de los cuatro provincies de la Rexón de Granada tienen accesu al mar: Almería, Granada y Málaga; les sos mariñes tienen una significativa presencia de cantiles.[26] En la Rexón de Granada pueden estremase dos unidaes del relieve:

Cordales Béticos. Estrémense de la mesma na Cordal Penibética y na Cordal Subbética y ente elles asítiase'l Riegu Intrabético.
Depresión Bética. Ocupa la parte noroeste de la provincia de Jaén.

Hidrografía editar

La rexón de Granada alcuéntrase estremada ente la cuenca del Guadalquivir y les cuenques fluviales qu'arramen al Mediterraneu. La rexón ta percorrida polos Sistemes Béticos que faen de divisoria ente dambos conxuntos. Alministrativamente, la Confederación Hidrográfica del Guadalquivir xestiona la cuenca del Guadalquivir, en cuantes que les cuenca mediterránees ser pola Axencia Andaluza de l'Agua, al traviés del Distritu Hidrográficu Mediterraneu. Una pequeña área del noroeste de la provincia de Málaga, que pertenez a la cuenta del Guadalete, xestiónase al traviés del Distritu Hidrográficu Guadalete-Barbate.

Pel norte'l ríu Genil y el Guadiana Menor recueyen toles cuenques intramontañosas de les Sierres Bétiques. Pel sur numberoses ramblas y ríos más singulares como'l Guadalmedina recueyen les agües y tresportar al mar Mediterraneu. Los ríos mediterráneos son estacionales, de baxu caudal anque con aveníes enchentes en dómines d'agües. Los ríos de la cuenca del Guadalquivir son menos enchentes y caltienen meyor el caudal mientres tol añu. Gracies a la orografía de la rexón construyéronse numberoses preses qu'abastecen a la población.

Clima editar

El clima de la rexón de Granada ye clima mediterraneu, con branos secos y templaos y periodos d'agües ente setiembre y mayu. Les agües suelen ser enchentes. A diferencia del clima d'Andalucía Occidental, el llau oriental ta afeutáu más pel monte, polo que se considera que ye un mediterraneu continentalizado. Na rexón amás desenvuélvense zones con microclimes, como'l casu de la cOSTA Tropical de Granada qu'esfruta d'un clima tropical ideal pal cultivu de frutes tropicales o la provincia d'Almería con un clima subdesértico.

Suelo editar

Flora y fauna editar

La flora vascular de la Rexón de Granada cuenta con 165 families, 975 xéneros y 3724 taxones actuales (especies y subespecies), lo que la señalen como escepcional nel contestu de la Rexón Mediterránea.[27] En 1837, Boissier viaxó a España pa estudiar la flora del Reinu de Granada, siendo'l primer esplorador qu'afayó la riqueza florística de la Rexón de Granada a los güeyos de tol mundu.[28]

Los nucleos más importantes tocantes a flora son sierres de la Cordal Penibética como Sierra Nevada, les sierres del Cabu de Gata, Alhamilla, Filabres, Baza, Gádor, Almijara, Tejeda, Antequera, Serranía de Ronda; de la Cordal Prebética como les sierres de María, La Sagra; de la Cordal Subbética como les Sierres d'Huétor, Loja, etc; según les depresiones del Riegu Intrabético, tamién bien riques en plantes singulares como les d'Antequera, Depresión de Granada Granada, Baza, Guadix, Huéscar, etc.[29]

Según Gabriel Blanca, Catedráticu de Botánica de la Universidá de Granada, la flora de la Rexón de Granada ye una de les flores más importantes de tola rexón mediterránea porque inclúi a más del 45% de los taxones ibéricos, siendo'l 7% de la superficie de la Península Ibérica. [30]

Cultura editar

Fales de la Rexón de Granada editar

Ver: Dialeutu granadín

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Pernomáu Colexu Oficial de Psicólogos d'Andalucía Oriental
  2. 2,0 2,1 Colexu d'Inxenieros Industriales d'Andalucía Oriental
  3. 3,0 3,1 Colexu Oficial d'Inxenieros de Telecomunicación d'Andalucía Oriental
  4. Lacomba Abellán, Juan Antonio. "Rexonalismu, rexeneracionismu y organización rexonal del estáu: los planteamientos de J. Sánchez de Toca". Revista d'Estudios Rexonales. ISSN 0213-7585. Nº 51. 1998. Páxs. 229-254.
  5. "El fechu básicu ye que, hasta hai bien pocu, ya inclusive güei, acostumar a estremar Andalucía en dos grandes conxuntos subrexonales: Andalucía y Granda. (2003). Geografía d'Andalucía. Ariel. Barcelona, páx. 819. ISBN 84-344-3476-8.
  6. "Los cuatro provincies d'Almería, Jaén, Málaga y Granada, sometíes a la xurisdicción de l'audiencia y a l'autoridá del capitán xeneral d'esta mesma ciudá, pueden designase col nome xenéricu de granadines". Lafuente Alcántara, Miguel (1843). Historia de Granada entendiendo la de los sos cuatro provincies Almería, Jaén, Granada y Málaga, dende remotos tiempos hasta los nuesos díes. Granada: Imprenta y llibrería de Sanz. Consultáu'l 23 de febreru de 2010.
  7. Sermet, Jean (1956): La España del Sur, Editorial Mocedá S.A., Barcelona
  8. ONTIVEROS (2003):819
  9. Real Decretu de 26 de xineru de 1834
  10. Morales Payán: op.ref., p.23.
  11. "La organización militar del territoriu tien los sos oríxenes na división esistente a fines del Antiguu Réxime distribuyida en 13 Capitaníes xenerales qu'utilizaben la designación rexonal" en Orduña Rebollo: op.ref., p.416.
  12. Les rexones militares numberar con cifres romanes: Guarnido Olmedo: op.ref., p.117.
  13. Orduña Rebollo: op.ref., p.417.
  14. "Creada la Rexón Militar Sur, y suprimíes la segunda y la novena", n'ElPaís.es
  15. «Resolvimientu aprobando'l Reglamentu pa la execución del Plan d'Estudios». Proyeutu filosofía n'español.
  16. «Los 10 distritos universitarios d'España en 1845 y la so población». Proyeutu filosofía n'español.
  17. Guarnido Olmedo: op.ref., p.117.
  18. Ladero Quesada, Miguel Ángel (1992). «rexones-histricas-y-la so_09.html Les rexones históriques y la so articulación política na Corona de Castiella mientres la Baxa Edá Media». España Medieval (Madrid: Editorial Complutense) 15:  páxs. 213-247. http://reinolvidado.blogspot.com/2006/06/les rexones-histricas-y-la so_09.html. Consultáu'l 1/3/2012. 
  19. Guarnido Olmedo: op.ref., p.118.
  20. Demarcación de Carreteres del Estáu n'Andalucía Oriental
  21. Xefatura Cimera de Policía d'Andalucía Oriental
  22. Colexu Oficial de Rexistradores de la Propiedá d'Andalucía Oriental
  23. Real Academia de Medicina y Ciruxía d'Andalucía Oriental
  24. Real Academia de Ciencies Veterinaries d'Andalucía Oriental
  25. Lacomba Abellán, Juan Antonio. "Rexonalismu, rexeneracionismu y organización rexonal del estáu: los planteamientos de J. Sánchez de Toca". Revista d'Estudios Rexonales. ISSN 0213-7585. Nº 51. 1998. Páxs. 229-254.
  26. Ruiz Martínez: op.ref., páxs.19-20
  27. Blanca López et al.: op.ref., p.11
  28. Blanca López et al.: op.ref., p.14
  29. Blanca López et al.: op.ref., p.13
  30. Gabriel Blanca López. Flora de la Rexón de Granada.

Bibliografía editar

Guarnido Olmedo, Victoriano (1980). escritu n'Almería. «La Historia y criterios pa la división rexonal n'España». Paralelu 37 (Institutu d'Estudios Almerienses) 4:  páxs. 113-126. ISSN 0210-3796. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1381139. Consultáu'l 2/3/2012. 

Ruiz Martínez, Alfredo (1977). escritu en Granada. «Andalucía Oriental: posibilidaes y llimitaciones naturales de los tresportes rexonales». Cuadiernos xeográficos de la Universidá de Granada 7:   páxs. 13-38. ISSN 0210-5462. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1249226. Consultáu'l 2/3/2012.