Roa

conceyu de la provincia de Burgos (España)

Roa ye una llocalidá y un conceyu[2] español asitiáu na provincia de Burgos, comunidá autónoma de Castiella y Llión. Pertenez a la contorna de la Ribera del Duero, dientro del partíu xudicial d'Aranda.

Roa
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Roa (es) Traducir David Colinas Maté
Nome oficial Roa (es)[1]
Códigu postal 09300
Xeografía
Coordenaes 41°41′54″N 3°55′36″W / 41.698333333333°N 3.9266666666667°O / 41.698333333333; -3.9266666666667
Roa alcuéntrase n'España
Roa
Roa
Roa (España)
Superficie 48.92 km²
Altitú 820 m
Llenda con
Demografía
Población 2220 hab. (2023)
- 1099 homes (2019)

- 1084 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.62% de provincia de Burgos
0.09% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 45,38 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayuntamientoderoa.com
Cambiar los datos en Wikidata

Tamién la conoz por Roa de Duero.

Historia editar

Dellos historiadores sostienen que puede tratase de l'antigua Rauda vaccea. Pequí pasaba una calzada romana que diba de Clunia a Astorga. Ta asitiada sobre un espolón aprucíu al ríu Duero qu'apodera'l paisaxe.[3]

Nel añu 909 Munio Núñez, suegru del rei García I de Llión, ye nomáu conde d'Amaya. Dende esti puntu va ser unu de los trés protagonistes de la espansión escontra'l Duero repoblando Roa de Duero nel añu de 912. Coles mesmes, el conde Gonzalo Fernández, padre del famosu Fernán González, reconquistó El Burgo de Osma y Berlanga de Duero. Asina foi como quedó asegurada tola llinia del Duero.

En 975 una razia d'Almanzor llega a Roa, volviendo convertir la zona en llugar de batalla ente los dos reinos, musulmán y cristianu.[4]

En 1143 Alfonsu VII concede a Roa diversos privilexos, donando a esta villa les aldegues de la so alfoz, aplicando'l fueru de Sepúlveda. El 18 d'ochobre de 1194, Alfonsu VIII efectúa en Alarcos, la donación definitiva a la Orde de Santiago del Alcázar de Alarcón, la metá de los portalgos d'Alarcón y Alconchel, l'aldega de les Gascas, Villasila, Villamelendro y otres heredaes.

El 24 de payares de 1194, Alfonsu VIII, confirma en Toledo, una donación efectuada'l 18 d'Ochobre del mesmu añu,[5] beneficiando a la Orde de Santiago, y modificar con al respective de la orixinal cola metá del portalgu d'Alarcón y de Valera de Roa, les villes de Villasila y Villamelendro pero nesti casu, a cambéu del castiellu de Alarcón, la quinta parte de les rentes d'esta villa y l'aldega de Les Gascas.[6]

Alfonsu X en 1274 y por Sancho IV en 1291 ratifiquen los privilexos daos por Alfonsu VII. Anguaño caltiénense dos copies de privilexu na Biblioteca de l'Academia d'Historia, otra copia caltener nel Archivu de Roa, perdida con total seguridá por causa de les numberoses quemes del sieglu XIX.

Nel sieglu XV Enrique IV apurrió la villa como regalu al so favoritu don Beltrán de la Cueva (d'ende'l lema del escudu de la villa: "Quien bien quier a Beltrán, bien quier al so can"). Amás da'l derechu a la celebración de dos feries añales que casi nunca llegaron a realizase. Per otru llau, concede la celebración selmanal d'un mercáu pa los martes, tradición que dende 1465 sigue llevándose a cabu.

Nel añu 1295 la reina Violante d'Aragón, vilba d'Alfonsu X, ordenó la construcción de les muralles de Roa, según el procedimientu pa realizar la vendimia. La cortil cercada sirviría como solución a los diversos conflictos que la villa vivía colos sos vecinos más próximos, al nun ponese d'alcuerdu pa la corralada del muriu de proteición. Esta muralla yera alta y sólida, almenada y con doble muro, como describe Loperráez, cuntaba con seis puertes que s'abrir a l'amanecida y cerrábense al atapecer, amás cuntaba con pequeños portiellos pa facilitar el pasu de los vecinos:

  • Puerta de la Villa: asitiada na redoma de la plaza de toros.
  • Puerta de San Juan: cercana al C.R.D.O. Ribera del Duero, ye la única que caltién unu de los cubos que formaben la puerta.
  • Puerta de Palaciu: na redoma del Paséu d'El Espolón, llamada asina por atopase al llau del desapaecíu Palaciu de los Condes de Siruela.
  • Puerta de San Esteban: amiesta a la ilesia del mesmu nome.
  • Puerta de San Miguel: tenía una fornica nel interior con una imaxe del santu.
  • Puerta del Arrabalde o de La Fuercia: Asitiada na entrada a la cai Santa María onde anguaño se puede almirar el llenzu de la Muralla meyor calteníu.

Nel añu 1517, finó na villa'l Cardenal Cisneros que diba de viaxe pa una entrevista col nuevu rei Carlos I d'España.

Villa, cabecera de la Comunidá de Villa y Tierra de Roa[7] con xurisdicción de señoríu exercida pol Conde de Siruela[8] quien nomaba'l so alcalde mayor de señoríu.

El 19 d'agostu de 1825 foi axusticiáu na plaza del pueblu Juan Martín L'Encerriscáu por orde de Fernandu VII. L'Encerriscáu llegara hasta Roa en siendo prindáu en Olmos de Peñafiel y conducíu a la Villa de Roa, por ser cabeza del partíu xudicial de la dómina y esfrutar de fueros. Pero los absolutistes nun respetaron el derechu d'asilu. Torturáu y humildáu, cuenta equivocadamente la lleenda que foi exhibíu nuna xaula sobre un carru. Aun así, consiguió romper les cadenes que la prindaben nun últimu intentu d'acoyese al asilu qu'ufiertaba la Colexata, ensin poder llogralo.[4]

 
Mapa de la llocalidá publicáu en 1868 realizáu por Francisco Coello

Pocos años dempués de la so muerte, el pueblu de Roa rinde homenaxe al lliberal, dedicándo-y al so nome l'antigua Cai de Les Armes. Dende principios de los años noventa, la Asociación Amigos de la Historia de Roa, xunto col Círculu Cultural Juan Martín "L'Encerriscáu", presidíu por un descendiente del famosu guerrilleru, celebren un homenaxe añal xunto al monumentu que se llevantó nel so honor. Esti homenaxe realízase siempres el sábadu más cercanu a la fecha de la so ajusticiamiento y cuenta cola participación de les autoridaes llocales y la población polo xeneral.[9]

En 1840, el xeneral carlista Balmaseda ambura Roa mientres los habitantes de la villa tán abellugaos en Peñafiel.

Equivocadamente faise referencia a Roa de Duero usualmente pa denominar a Roa. Roa de Duero dexó de llamase "de Duero" antes -siquier- de 1988, pa convertise en Roa[ensin referencies]. Delles disposiciones, ente elles el Real Decretu 570/1988, de 3 de xunu, "de delimitación de la zona de promoción económica de Castiella y Llión" (BOE n. 137 de 8/6/1988) fai mención del nome de Roa como zona de promoción económica na provincia de Burgos (Nel Anexu d'esti R. D. 570/1988 mentar na provincia de Burgos: Cerezo de Río Tirón, Espinosa de los Monteros, Lerma, Medina de Pomar, Melgar de Fernamental, Miranda de Ebro, Oña, Pradoluengo, La Puebla de Arganzón, Quintanar de la Sierra, Roa, Salas de los Infantes, Treviño, Valle de Mena, Villadiego, Villarcayo de Merindad).

Clima editar

D'alcuerdu a los datos de la tabla de siguío —según la clasificación climática de Köppen modificada— puede clasificase al clima de Roa como un clima mediterraneu frescu de tipu Csb.[10][11]

   Parámetros climáticos permediu de Roa nel periodu 1961-2003  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura media (°C) 3.8 5.5 8.3 9.8 13.9 18.1 21.2 20.8 17.0 12.3 7.2 4.6 11.9
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación pal periodu 1961-2003 y de temperatura pal periodu 1984-2003 en Roa.[12]

Alministración editar

Endeldamientu del Conceyu de Roa A 31

d'avientu de 2009 l'endeldamientu nel qu'incurriera'l conceyu de Roa xubía a 2 426 000 €, según les cifres publicaes pol Ministeriu d'Economía y Facienda.[13]

Agrupación de Secretaríes de Xulgaos de Paz editar

Per Orde de 9 d'ochobre de 1991 pola que se determina la plantía de les agrupaciones de Secretaríes de Xulgaos de Paz na Comunidá Autónoma de Castiella y Llión BOE nᵘ249, constituyir en Roa la sede de l'Agrupación nᵘ53 integrada polos siguiente xulgaos de paz: Roa, Anguix, La Cueva De Roa, Mambrilla De Castrejon, Olmedillo De Roa, Pedrosa De Duero, San Martín De Rubiales, Terradillos De Esgueva, Torresandino, Tortoles De Esgueva y Villaescusa De Roa. Darréu dar# en el so cambéu por Orde JUS/3124/2008, de 23 d'ochobre, na cual inclúyense les secretaríes de los xulgaos de paz de Bahabón de Esgueva, Cabañes de Esgueva, Gumiel de Mercado, La Horra, Santibáñez de Esgueva, Sotillo de la Ribera y Villatuelda. Na actualidá sigue con esta mesma demarcación.

Economía editar

Sede de la D.O. Ribera del Duero editar

Roa ye la sede del Conseyu Regulador de la Denominación d'Orixe Ribera del Duero, allugada nel antiguu Hospital de San Juan Bautista, una construcción del sieglu XVI.

Monumentos editar

  • El monumentu a la vendimiadora. Enantes asitiáu na Plaza Mayor (frente a la ex-colexata) y anguaño na Plaza d'España, qu'amuesa una rapaza portando'l típicu cestu de la vendimia.
  • Paséu Mirador d'El Espolón, con bombarda del s. XIV y arrogantes vistes de la vega del ríu Duero.
  • Edificiu de La Alhóndiga del sieglu XVII dedicáu al almacén y merca-venta de cebera, tamién disponía de llagares onde'l viticultores ellaboraben los vinos.
  • Escavaciones arqueolóxiques d'orixe prehistóricu, tamién con importante presencia d'asentamientos vacceos y restos de la dómina hispanorromana-visigoda. Roa ta declarada dende 1993 como Bien d'Interés Cultural con Categoría de Zona Arqueolóxica.
  • Ermita de La Virxe de la Vega, que ye la patrona de la villa de Roa. El so romería celebra'l segundu domingu de mayu y la fiesta mayor el día 8 de setiembre.
  • Ilesia de San Esteban, asitiada xunto a restos de la muralla sur y con importantes Cristos Góticos. Templu protagonista de les procesiones de Selmana Santa.
  • La Cruz de San Pelayo del s. XVI, que s'atopa a lo cimero d'una llomba.
  • Tamién s'atopen en Roa dellos restos de la muralla que doña Violante mandó construyir pa protexer la villa de continuos ataques. Les partes más importantes son la puerta de San Juan y un gran pañu del muriu medieval que s'atopa en perfectu estáu, atópase cerca de la Plaza Mayor. La muralla nun pudo ser caltenida pola invasión de los franceses.[ensin referencies] Mientres les Guerres Carlistes, que quemaron dafechu la villa, destruyendo al so pasu'l castiellu, gran parte de la muralla y provocando numberoses quemes qu'afararon la Villa.[ensin referencies]

Fiestes y folclor editar

Son famosos na Villa los toros y encierres de les Fiestes d'Agostu. Les fiestes empiecen el 14 d'agostu col chupinazo y Desfile de Peñes y acaben el 19 d'agostu cola tradicional Becerrada al cargu de valientes cuadrielles taurines formaes por aficionaos a esti arte, xeneralmente por peñes.

Tamién destaquen les romeríes a la Virxe de La Vega, dos veces al añu. La xornada trescurre nun pinar milenariu onde s'atopa la Ermita.

La Selmana Santa raudense definir pola austeridá que caracteriza a la Pasión castellanu-lleonesa.

Na so procesión de Vienres Santu o Procesión del Silenciu destaca'l cantar de Los Sayones, un romance anónimu sobre la Pasión y Muerte de Xesucristo con versos atribuyíos a Lope de Vega.

Apocayá apostóse por recuperar una tradición casi escaecida na actualidá, la Fiesta de la Matanza. Esti ritual que se realiza dende tiempos inmemoriales preséntase cada febreru como una cita popular na que se lleva a cabu una exhibición per parte d'un corador, pa dempués tastiar una comida popular basada nos productos del gochu.

Les fiestes de Roa son, añu tres d'añu, de gran interés cultural, por cuenta de les actividaes que se realicen por eses feches.

En cuanto al folclor, dende 1977 esiste un grupu de dances tradicionales denomináu "Grupu de dances Rauda". Dende los sos empiezos sufrieron numberosos cambeos en cuanto al númberu de miembros, maestros y pieces arrexuntaes y representaes, pero anguaño siguen n'activu, con miembros dende los 5 a pasaos los 60 años, recoyeron numberoses pieces típiques de la rexón como la xota del "Pirulí Tres Tres", "La Panaderilla", la xota "Rauda", "El Palu" o la "Rueda de Roa", creáu nueves coreografíes y exhibíu el folclor per gran parte del panorama español.

Deporte editar

Eventos deportivos editar

  • Vuelta a Burgos: Esta competición ciclista celébrase tolos años a mediaos d'agostu y suel tener a Roa como entamu o final de dalguna etapa.

Gastronomía editar

Lechazo rustíu con IGP de Castiella y Llión (ver lechazo de Castiella y Llión). Del corderu llechal tástiense otros platos como les chuletillas asaes en sarmiento, que pueden acompañase de productos bien típicos de la zona como la morciella, chorizu, panceta. Los quesos semicurados y curaos d'oveya tamién destaquen pola so calidá.

Los cursos d'agües burgaleses son un hábitat aparente pal cámbaru de ríu, que la so preparación tamién ye bien carauterística de Roa. Otru platu xenuinu de la llocalidá ye'l famosu Bacalao "Estilo Taberna" que s'ellabora amodo na lumbre nuna cazuela de folla. Esta receta tástiase xeneralmente pel hibiernu y sobremanera en Selmana Santa.

Postres caseros típicos como los empiñonados o les boluques y pastes polo xeneral. La torta d'aceite ye un tipu de pan que se preparar na Ribera del Duero y suel tar presente xunto al lechazo asáu, ente otros. El vinu D.O. Ribera del Duero ye un perfectu compañeru de mesa pa la variada gastronomía riberana.

Personaxes rellacionaos con Roa editar

  • Juan Martín Díez "L'Encerriscáu": Famosu guerrilleru orixinariu de Castrillo de Duero que lluchó valientemente mientres la Guerra de la Independencia. En 1813 allega a Roa p'ayudar al Cura Merín na lliberación de la villa raudense, que s'atopaba ocupada pol exércitu francés. Tres el fracasu del Trieniu Lliberal, ye mandáu axusticiar por orde de Fernandu VII, que lo caltién encarceláu mientres dos años hasta'l 19 d'agostu de 1825, día en que foi aforcáu na Plaza Mayor de Roa.
  • Cardenal Cisneros: Rexente d'España, viaxa al alcuentru del entós futuru Carlos I, pero pel camín enferma y solicita agospiamientu a los Condes de Siruela nel palaciu qu'éstos tienen en Roa. Esa mesma nueche, el 8 de payares de 1517, fina na villa riberana.
  • Violante d'Aragón: fía de Violante d'Hungría y Xaime I d'Aragón El Conquistador, casóse con Alfonsu X El Sabiu. A la muerte d'ésti, la reina viuda retirar al Monesteriu de Valbuena, dende ellí dicta numberoses reformes y lleis sobre los pueblos y villes que recayeron sol poder del so difuntu maríu; ente elles, la conocida como Ordenanza de la Vendimia de Roa, dictada'l 19 de marzu de 1295, pa la construcción de les muralles y castiellu de Roa, y la normativa sobre'l procesu de la vendimia.

Parroquia editar

Ilesia parroquial católica de Nuesa Señora de l'Asunción, ex-colexata y cabecera del Arciprestalgu de Roa, diócesis de Burgos.[15] Dependen les siguientes llocalidaes: Mambrilla de Castrejón y Valcabado de Roa.

Historia demográfica editar

Evolución demográfica[16]
1987 1991 1995 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
2.561 2.463 2.398 2.299 2.249 2.250 2.272 2.300 2.272 2.334 2.363 2.372 2.454 2.495 2.458 2.456 2.450 2.453 2.443

Rutes editar

Roa ta asitiada na ruta más curtia ente los llugares santos de Caravaca de la Cruz y Santu Toribio de Llébana.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. códigu INE-321
  3. Andrés Ordax, 1994, p. 88.
  4. 4,0 4,1 Madoz, 1984, p. 442.
  5. Luis de Salazar y Castro. Historia xenealóxica de la casa de Lara, páx. 152. «Lo cierto ye que lo restante del añu 1194, tuvo'l Conde en Castiella, y acompañó al Rei na poderosa entrada que fizo a los Moros pel Campu de Calatrava con notable dañu d'aquellos barbaros. Consta esto por un privilexu qu'en Alarcos dio'l Rei a la Orde de Santiago faciéndola mercé del Alcázar de Alarcón y la metá de los portalgos de Alarcón, y Alconchel, l'aldega de les Gascas y de Villasila, y Villamolendo y otres coses. El cual nel llugar tantes vegaes reparáu: Comes Petrus confirmat, y datar ye: “Facta cartha apud Alarcos Yera MCCXXXII XV Kal. Novembris.»
  6. Rivera Garretas, María-Milagros (1985). Editorial CSIC - CSIC Press: La Encomienda, el Prioratu y la villa de Uclés na Edá Media, 1174-1310: formación d'un señoríu de la Orde de Santiago. «1194, 24 de Payares, Toledo. Alfonsu VIII da a la Orde de Santiago la metá del portalgu de Alarcon y de Valera y les villes de Villasila y Villamelendro a cambéu del castiellu de Alarcón, la quinta parte de les rentes d'esta villa y l'aldega de Les Gascas.»
  7. Unu de de los catorce partíos que formaben la Intendencia de Burgos mientres el periodu entendíu ente 1785 y 1833, tal como se recueye nel Censu de Floridablanca de 1787.
  8. Juan de Velasco y la Cueva, 4º conde de Siruela, señor de la villa de Roa [1]
  9. 20 minutos
  10. Critchfield, H.J.. University of Idaho (ed.): «Criteria for classification of major climatic types in modified Köppen system» (inglés). Xeneral Climatology. Prentice Hall. Archiváu dende l'orixinal, el 30 de setiembre de 2009. Consultáu'l 29 de payares de 2012.
  11. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Atles Climáticu Ibéricu 1971-2000».
  12. Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente (Programa SIGA) (ed.): «Promedios mensuales - Roa, ESP». Consultáu'l 12 de febreru de 2013.
  13. Informe de delda llocal de 2009 del Ministeriu d'Economía y Facienda: >«Informe de delda llocal de 2009». Ministeriu d'Economía y Facienda. Consultáu'l 13 de febreru de 2011.
  14. Benavides, Antonio (1860). «IX», Memories de Don Fernandu IV de Castiella, 1ª, Madrid: Imprenta de Don José Rodríguez, páx. 124-125.
  15. Guía Diocesana [2]
  16. Institutu Nacional d'Estadística (INE) España (ed.): «INEbase. Nomenclator. Rellación d'Unidaes Poblacionales. Roa.». Consultáu'l 12 de febreru de 2010.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar