Robert Edwin Peary (6 de mayu de 1856Cresson (es) Traducir – 20 de febreru de 1920Washington DC) foi un esplorador d'Estaos Xuníos qu'alegó ser la primer persona en llegar al Polu Norte, el 6 d'abril de 1909, una reivindicación que-y supunxo grandes honores y prestíu, pero que darréu-y atraxo munches crítiques y discutinios, y güei cuestiónase llargamente.

Robert Peary
Vida
Nacimientu Cresson (es) Traducir[1]6 de mayu de 1856[2]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Muerte Washington DC[3]20 de febreru de 1920[2] (63 años)
Sepultura Cementeriu Nacional d'Arlington[1]
Familia
Padre Charles Nutter Peary
Madre Mary Webster Wiley Peary
Casáu con Josephine Diebitsch Peary [1]
Fíos/es
Estudios
Estudios Bowdoin College (es) Traducir
Portland High School (en) Traducir
Llingües falaes inglés[4]
Oficiu esplorador, oficial, investigadorescritor
Premios
Miembru de Phi Beta Kappa (es) Traducir
Serviciu militar
Cuerpu militar Armada d'Estaos Xuníos
Graduación almirante
Cambiar los datos en Wikidata
Robert Peary envolubráu en pieles pa una de les sos espediciones pol árticu.

Pa la so espedición final al Polu Norte partió'l 6 de xunetu de 1908 de la ciudá de Nueva York, xunto con 23 homes, y pasó l'iviernu cerca del cabu Sheridan, na isla de Ellesmere. Dende ellí partieron escontra'l Polu Norte'l 1 de marzu de 1909.

Nel tramu final de la espedición, solu cinco de los sos homes quedaron xunto a él: Matthew Henson, Oatah, Egingwah, Seegloo y Ookeah. Nel so diariu de viaxe, el día 7 d'abril escribió (anque les sos notes fueron depués re-escrites pa la publicación) "¡¡¡A la fin el Polu!!! El premiu de tres sieglos, el mio suañu y ambición mientres 22 años. Mio a la fin..."

L'afirmación de Peary d'haber llegáu al Polu Norte siempres foi puesta en dulda, por cuenta de ciertes razones:

  • Namás tornar del Árticu enterar de que Frederick Cook tamién afirmaba haber llegáu al polu l'añu anterior. Yá que la espedición de Cook casi de xuru foi un fraude y nunca algamó nengún llugar cercanu al Polu, a Peary fuéron-y aplicaes dende'l principiu les mesmes incógnites y duldes por cuenta de la falta d'evidencia.
  • El grupu qu'acompañó a Peary na etapa final de la travesía nun incluyía a naide que tuviera entrenáu en navegación y pudiera confirmar independientemente el so trabayu d'orientación, lo cual paez abondo desdexosa. Les distancies y velocidaes que Peary afirmó algamar col últimu grupu de sofitu pa tornar son tres veces más rápides que lo que tardó en llegar.
  • La cuenta d'un itinerariu ida y vuelta al polu per una ruta direuta —la única forma na que podría viaxar a tal velocidá— ye contradicha polos datos facilitaos por Matthew Henson, que faló de la esviadura pronunciada que realizaron pa evitar inconvenientes. En 1996 fíxose un analís de los rexistros de Peary descubiertos nesi momentu, ya indiquen que tuvo a casi 20 milles náutiques (37 quilómetros) del polu.

Dellos historiadores creen que Peary realmente pensó que llegara al polu. Otros suxurieron que ye culpable d'esaxerar deliberadamente les sos realizaciones. Tamién dalgunos suxurieron que cualquier niciu de que Peary nun llegara al Polu tien de ser el trabayu de conspiradores que taben a favor de Cook, quien quería desacreditarlo. Probablemente'l discutiniu nunca pueda resolvese.

Peary tamién foi l'autor de dellos llibros, los más famosos son Northward over the Great Ice (1898) y Nearest the Pole (1907). La película Glory & Honor, de Kevin Hooks (2000), describe'l so viaxe al Polu.

Nel so llibru Ninety Degrees North, l'historiador polar y escritor Fergus Fleming describe a Peary como «de xuru el más impetuosu, posiblemente'l más esitosu y probablemente el más antipáticu de los homes nos añales de la esploración polar».

Biografía editar

Primeros años editar

 
La familia Peary
 
Matthew Henson, acompañante habitual de Peary.

Robert Peary nació en 1856 en Cresson, un pequeñu conceyu de Pennsylvania asitiáu a unos 120 km al este de Pittsburgh. Treslladar a Maine, onde asistió a la Portland High School y depués graduóse nel Bowdoin College, onde foi miembru de la fraternidá Delta Kappa Epsilon. El 26 d'ochobre de 1881 ingresó como oficial del Cuerpu d'Inxenieros Civiles de l'Armada de los Estaos Xuníos. Casóse con Josephine Diebitsch Peary, con quién tuvo dos fíos: Marie Robert Peary y Edwin Peary, Jr. Mientres les espediciones ártiques, tanto Peary como'l so compañeru Matthew Henson tuvieron fíos con muyeres inuit, dos de los cualos atraxeron l'atención del públicu gracies a S. Allen Counter, que los atopó nuna espedición a Groenlandia.

Primeres espediciones ártiques editar

 
Llocalización del cabu Morris Jesup y del cabu Columbia, nel mar de Lincoln, dos de los puntos más al norte de la Tierra.

Peary fixo delles espediciones al Árticu, esplorando Groenlandia con trineos de perros en 1886 y 1891, y tornando a la islla tres veces más na década de 1890. Intentó dos veces cruciar el noroeste de Groenlandia sobre la capa de xelu, afayando'l petón de la Marina (Navy Cliff).[11]

A diferencia de la mayoría d'esploradores anteriores, Peary estudió mientres enforma tiempu les téuniques de sobrevivencia de los esquimales, el pueblu inuit de quien aprendió a remanar los trineos tiraos por perros, a cazar y pescar en condiciones estremes, a construyir iglús y a vistise con pieles, tal como faíen los nativos tantu pa caltener el calor como pa esaniciar el pesu extra de tiendes de campaña y sacos de dormir nes llargues marches. Pasó trece meses en 1891-92 ente los inuits, a la entrada del estrechu de Smith, acompañáu yá por un servidor negru, Matthew Henson, de quien nun se dixebraría yá en toles sos esploraciones del árticu. Na so primer espedición con perros, na primavera de 1892, llanzar a esplorar el inlandsis, la tierra interior de Groenlandia, partiendo de los cantiles de xelu de Badea McCormick algamando'l 27 de xunu'l fiordo Independencia, na mariña noroeste. Tornó'l 5 d'agostu tres setenta y seis díes de campaña y unos 2 000 km sobre'l xelu.

Esta espedición punxo de manifiestu que Groenlandia nun forma parte d'un continente, sinón que tamién yera una isla. Les posteriores espediciones de Peary dende la isla de Ellesmere establecieron un credo na conquista del Polu Norte, que se caltién firme hasta'l día de güei: que l'estremu norte de Ellesmere ye un puntu de partida preferible pa les espediciones al Polu Norte (a pesar del so allugamientu más al sur), que tomar la salida dende'l cabu Morris Jesup, en Groenlandia.

Peary tamién foi pioneru nel usu d'un sistema, qu'él llamaba'l sistema Peary», qu'escontra un ampliu usu de dellos equipos de sofitu, que partíen antes p'avanzar na ruta y facilitar el rápidu progresu de los que veníen detrás, y tamién del usu d'escondites pal suministru de provisiones. La so esposa, Josephine, acompañar en delles de les sos espediciones. Mientres l'intre de les sos esploraciones, sufrió la amputación de 8 deos de los pies.

La fama de Peary editar

Les sos espediciones de 1898-1902 fueron escurecíes por un infundáu intentu de presentase en 1899 como'l primer descubridor visual de lo qu'él llamo «Tierra Jesup», una tierra alcontrada al oeste de la isla Ellesmere. Nel so allegamientu trataba de qu'esi avistamiento correspondía a tierres de la isla Axel Heiberg y que foi realizáu primero que la islla fuera afayada pola espedición del esplorador noruegu Otto Sverdrup (1899-1902). Esa reclamación de Peary agora ye universalmente refugada. Sicasí, otros llogros verdaderos y notables d'esta espedición si fueron reconocíos y pollos fuéron-y concedíes les medayes d'oru de la Sociedá Xeográfica d'América («American Geographical Society») y de la Real Sociedá Xeográfica de Londres («Royal Geographical Society of London»), qu'honraron la so tenacidá, la cartografía de les nueves tierres descubiertes y el so descubrimientu, en 1900, del cabu Morris Jesup, nesi momentu, el puntu más al norte conocíu, asitiáu na punta norte de Groenlandia.[12] Peary tamién llogró algamar en 1902 otru de los puntos asitiaos más al norte del hemisferiu occidental, el cabu Columbia (83°08' N, 74°13'O), la punta norte de la islla de Ellesmere.

La espedición de 1905-06 editar

 
El Roosevelt, mientres una celebración (1909)

La siguiente espedición de Peary foi sufragada por una donación de $50.000 de George Crocker. El nuevu buque de Peary, el Roosevelt, lluchó por abrir se pasu pol xelu ente Groenlandia ya islla de Ellesmere, correspondiéndo-y l'honor al navío americanu de llegar nesi momentu lo más al norte posible en barcu. En 1906, col sistema Peary» de trineos de perros, empecipió la conquista del Polu Norte, cruciando al traviés d'un mar solmenáu de xelu del océanu Árticu, partiendo dende la punta norte de la islla Ellesmere, a 83° de latitud norte. La partida foi bien, percorriendo unes 10 milles al día hasta qu'una nube dixebrar, y Peary viose inadvertidamente con un compañeru ensin l'abonda formación en navegación pa verificar les sos anotaciones dende esi puntu escontra'l norte. Con insuficientes alimentos y la franqueabilidad del xelu ente él y la tierra como un factor inciertu, Peary emplegar na xera dando lo meyor de sigo mesmu y apenes llogró escapar con vida ente'l xelu fundíu. El 20 d'abril llogró dir hasta los 86°30' de latitud norte,[13] pero afirmó qu'a otru día llogró un nuevu récor mundial entá más al norte, a 87°06', tornando a los 86°30' ensin haber acampáu, lo qu'implica un viaxe de siquier 72 milles náutiques (unos 157,4 km) nesa xornada ensin pernoctar, y ello suponiendo que llograra viaxar en llinia recta, ensin esviaciones.

Dempués de tornar a la Roosevelt en mayu, Peary empecipió en xunu un angustiosu viaxe de delles selmanes dirixiéndose escontra l'oeste a lo llargo de la mariña de Ellesmere, afayando cabu Colgate, dende que la so visu vio'l 24 de xunu de 1906, según alegó na so publicación de 1907,[14] un llugar más al Norte ensin afayar enantes, la Tierra de Crocker («Crocker Land»), escontra'l noroeste. Sicasí'l so diariu recueye neses feches y llugar que «Nun hai tierra a la vista» («Non land visible»)[15] y Donald MacMillan y Fitzhugh Green comprobaron en 1914 que la Tierra de Crocker nun esistía. El 15 d'avientu de 1906, la National Geographic Society, que yá yera conocida principalmente pola publicación d'una revista bien popular, certificó la espedición de Peary de 1905-06, concediéndo-y la so más altu honor, la Medaya d'Oru Hubbard; nenguna otra sociedá xeográfica importante siguió'l so exemplu.

La última espedición de 1908-09 editar

 
Peary a la so vuelta del Polu Norte (1909)

Pal so asaltu final al polu, embarcar con 23 homes en Nueva York a bordu del Roosevelt sol mandu del capitán Robert Bartlett el 6 de xunetu de 1908. Envernaron cerca del cabu Sheridan en isla de Ellesmere, dende onde partió escontra'l polu'l 28 de febreru-1 de marzu de 1909. L'últimu equipu de sofitu volvió de "Bartlett Camp" el 1 d'abril de 1909, dende una llatitú non cimera a 87°45'N. (La cifra atribuyida de normal, 87°47'N, basar nel llixeru fallu de cálculu de Bartlett de la distancia d'una llinia Sumner dende'l Polu). Na última etapa del viaxe escontra'l Polu Norte solu cinco de los homes de Peary acompañáronlu: Matthew Henson, Ootah, Egigingwah, Seegloo y Ooqueah. El 6 d'abril establecieron "Camp Jesup", al paecer a menos de cinco milles del polu. Na so anotación nel diariu de 7 d'abril (en realidá escrita muncho más tarde, cuando preparaba los sos diarios pa la so publicación), Peary escribió "¡¡¡El Polu a la fin!!! El premiu de 3 sieglos, el mio suañu y ambición mientres 23 años. Mio a la fin...".[16]

Honores y legáu editar

 
El monumentu a la memoria de Robert Peary en Cabu de York, Groenlandia .

Los partidarios de Peary[17] opunxéronse llueu a la intención de dellos congresistes de que la so reclamación del polu fuera evaluada por esploradores. Finalmente, el Congresu reconociólu como "attainer" del polu (non «descubridor» ("discoverer") en deferencia a los simpatizantes de la reclamación de Frederick Cook d'algamar el Polu Norte en 1908) y Peary llogró una pensión de Contralmirante y l'agradecimientu del Congresu, por una llei especial del 30 de marzu de 1911. Nesi mesmu añu, retirar a la Eagle Island, asitiada na mariña de Maine, a la ciudá de Freeport. (La so casa ye agora un Sitiu Históricu del Estáu de Maine.) L'Inxenieru Civil Peary recibió honores de numberoses sociedaes científiques d'Europa y América poles sos esploraciones y descubrimientos nel Árticu. Morrió en Washington, D.C., el 20 de febreru de 1920 y foi soterráu nel Cementeriu Nacional d'Arlington. Matthew Henson foi reenterrado cerca d'él 6 d'abril de 1988.

Dellos barcos fueron nomaos nel so honor, como'l buque de la clase Liberty SS Robert E. Peary, el destructor USS 'Peary (DD-226), el cargueru USNS Robert E. Peary (T-AKE-5) y la fragata de la clase Knox, USS Robert E. Peary (FF-1073). El Muséu del Árticu Peary-MacMillan[18] del Bowdoin College, lleva'l so nome y el del tamién esplorador del Árticu, Donald B. MacMillan.

Peary foi autor de dellos llibros, siendo los más conocíos, Northward sobre'l Gran xelu («Northward over the Great Ice», 1898) y El Polu Norte («The North Pole», 1910). La película Gloria y honor («Glory & Honor», 2000) de Kevin Hooks, dramatiza efeutivamente el so infernal viaxe de 1909 a les cercaníes del Polu. Inclusive l'esplorador A. Greely, que como la mayoría d'esploradores llegó (dempués de l'aceptación inicial) a poner en dulda'l que Peary llegara a los 90°, señala correutamente que (a diferencia de Cook) Peary arriesgó valientemente la so vida viaxando cientos de milles dende tierra y que llegó a les rexones axacentes al polu.

Nel so llibru Noventa Grado Norte (Ninety Degrees North), l'historiador polar y escritor Fergus Fleming describe a Peary como «de xuru, el más impulsivu, posiblemente'l más esitosu y probablemente el más desagradable home nos añales de la esploración polar».[19] Tamién foi unu de los más intelixentes, coraxosos, y capaces. La so habilidá colos preseos y les matemátiques de la navegación, aseguren que tolos sos descubrimientos d'esploración son xenuinos ensin dulda, polos rexistros d'observaciones celestes en rellación cola determinación de la variación magnética y la determinación de la llonxitú por aciu cálculos de trigonometría esférica utilizando llogaritmos.

En 1964, la Unión Astronómica Internacional alcordó nomar na so memoria'l cráter llunar Peary, dándose la circunstancia de que ta asitiáu práuticamente sobre'l polu norte llunar.[20]

Descendientes inuit editar

Dellos críticos modernos de Peary centrar nel so tratamientu de los inuit, incluyendo'l casu de Minik Wallace, un neñu inuit que foi lleváu a los Estaos Xuníos d'América dende Groenlandia, xunto con otros cinco inuit en 1897. La mayoría d'ellos morrieron y Wallace tuvo considerables dificultaes pa tornar a la so casa. Otres crítiques impliquen el so robu de dellos meteoritos enormes de la mesma tribu de los inuit. Supuestamente yeren la única fonte llocal de fierro, y fueron vendíos por Peary por $50.000.

Peary y Henson niciaron dos fíos con muyeres inuit fuera del matrimoniu. Esto foi plantegáu por Cook y los sos siguidores en vida de Peary. Peary paez empezar la so rellación con una neña inuit "Ally" cuando tenía 14 años d'edá. Per otra parte, el principal garante financieru de Peary foi'l filántropu de Nueva York Morris Ketchum Jesup, una fuercia importante na fundación de la Sociedá de Nueva York Anthony Comstock pa la Supresión del Viciu (New York Society for the Suppression of Vice). Munchos de los esploradores conocíen los fechos, pero nun queríen almitilo públicamente pa nun poner en peligru'l so respaldu financieru pol escándalu de les sociedaes xeográfiques; o les sos propies rellaciones colos inuit.

Nos años 1960 la verdá foi llargamente reconocida y Kali, el fíu de Peary, atrajó l'atención del públicu d'Estaos Xuníos gracies a S. Allen Counter, que lo atopó nuna espedición a Groenlandia. El "descubrimientu" d'esti neñu y la so xunta colos sos familiares n'América fueron documentaos nun llibru y documental tituláu El legáu del Polu Norte: negru, blancu y esquimal («North Pole Legacy: Black, White and Eskimo»).

Discutiniu editar

La reclamación de Peary d'haber llegáu al Polu Norte foi puesta en dulda por una serie de razones.

Validación per parte d'una comisión non neutral editar

Pocu dempués de volver del Árticu, Peary enterar de que Frederick Cook dicía haber llegáu al polu l'añu anterior. Les reclamaciones de Cook fueron refugaes rápido dempués de que presentó a la comunidá científica los rexistros de la espedición de 1908 al Polu Norte, que yeren evidentes fraudes.[21] La pretensión de Cook tamién foi recibida con escepticismu yá que la so anterior reclamación de ser el primeru n'esguilar el Monte McKinley en 1906 resultara ser tamién un engañu.[22]

Poques selmanes primero que la pretensión de Cook de conquistar el Polu fora refugada por una comisión danesa d'esploradores y espertos en navegación, Peary (que nun cometió l'error de Cook de recurrir a árbitros internacionaes o a esploradores) vio certificada la so reclamación per parte de la National Geographic Society que'l so xefe Gilbert Grosvenor persuadiera a l'Academia Nacional de Ciencies por que se arreyara nel casu. A pesar de disensiones internes nel conseyu (que solo se conocieron a partir de la década de 1970) la Royal Geographical Society de Londres concedió a Peary la so medaya d'oru en 1910. Nin l'American Geographical Society nin nenguna de les sociedaes xeográfiques del semi-Árticu (Escandinavia) reconoció la so conquista del Polu Norte.

Omisiones en navegación editar

L'equipu qu'acompañó a Peary na etapa final del viaxe nun incluyía a naide formáu en navegación que pudiera confirmar independientemente los sos propios datos d'orientación, una cuestión agravada pola omisión de Peary de rexistros de datos reparaos d'aldu, yá sía de direición ("variación") de la brúxula, yá sía de la so posición llonxitudinal en cualquier momentu, o de la determinación final de la posición del polu dempués de "Camp Bartlett", tantu llatitúinal como llonxitudinalmente.[23]

Velocidaes inconsistentes editar

Les últimes cinco coles cuando Peary foi acompañáu por un navegante (el capitán Bob Bartlett) refundiaron un permediu de non más de 13 milles per marcha escontra'l Norte. Pero una vegada que l'últimu equipu de sofitu volvióse tras en "Camp Bartlett" - dende onde s'ordenar a Bartlett tornar escontra'l sur-, a a lo menos 135 milles náutiques (155 milles) del polu, les velocidaes nominales de Peary dobláronse darréu pa los cinco coles hasta'l "Camp Jesup" y, de siguío, cuadruplicar mientres los dos díes y mediu de regresu al "Camp Bartlett" — momentu en que la so velocidá amenorgóse drásticamente en comparanza col ritmu anterior. El rellatu de Peary alrodiu de un trayeutu al polu d'ida y vuelta en llinia recta — qu'ayudaría a la so pretensión de tales velocidaes — contradicir col rellatu del so compañeru Henson, que describe tortusos esviadures pa evitar la "crestes de presión" (los afilaos cantos de los témpanos de xelu, dacuando de dellos de metros d'altor) y "canales" (agües abiertes ente esos témpanos). Los rellatos contradictorios y inverificables de Cook y Peary llevaron a Roald Amundsen a tomar amplios procuros na navegación mientres la so espedición antártica, de manera que nun cupiera llugar a duldes con al respective de la so llegada al Polu Sur en 1911, que (como la de Robert Scott poques selmanes más tarde, en 1912) sofitar nel usu del sextante, el teodolito, y observaciones con brúxula de dellos otros navegantes. Vease Polheim.

Dellos historiadores polares creen que Peary honestamente pensó que llegara al Polu. Otros suxurieron que yera culpable al esaxerar deliberadamente los sos llogros. Esta última clase d'escépticos son asistíos pol fechu de que nel momentu de la supuesta victoria, Peary dexara d'escribir nel so diariu hasta'l regresu a Camp Bartlett, y cesara de falar con Henson. Otros suxurieron que cualquier niciu de que Peary non llegara al polu tien de ser el trabayu de los conspiradores en favor de Cook, qu'a cencielles desacreditaron a Peary, anque nengún esplorador o científicu actual que sía escépticu cola reivindicación de Peary cree na de Cook.

Defenses en cursu y el fin del tiempu editar

El diariu que Peary escribió nel so expedicón de 1909, ignoráu polos historiadores por cuenta de que nunca tuviera accesible de magar, foi finalmente puestu a disposición del públicu en 1986. L'historiador Larry Schweikart esaminar pa un artículu na revista "The Historien" y concluyó que'l diariu yera consistente na so totalidá (nun atopó evidencia d'alteraciones post-espedición), qu'había manches de carne seco y otres sustancies en toles páxines y que toles pruebes apuntaben a que les observaciones de Peary fueron feches nos puntos que s'afirmaben nel diariu. Amás, nun artículu previu, Schweikart comparara los informes y esperiencies del esplorador xaponés Naomi Uemura (qu'algamó en solitariu'l Polu Norte en 1978) colos de Peary y atopar dafechu consistentes.

En 1989, la National Geographic Society (un importante patrocinador de les espediciones de Peary) llegó a la conclusión, basándose nes solombres nes fotografíes y la fondura del océanu tomaes por Peary, que taba a non más d'ocho quilómetros de distancia del Polu. Pero yá que la cámara orixinal de Peary nun sobrevivió (un modelu de 1908, la #4 Folding Pocket Kodak), y que les fotografíes fueron feches con siquier seis lentes distintes de distintos fabricantes, la llonxitú focal de la lente —y, poro, les solombres en que se basa l'analís— tienen de ser consideraes inciertes nel meyor de los casos. La National Geographic Society nunca facilitó les semeyes de Peary pa realizar un analís independiente. La reacción de los científicos especialistes al analís fotogramétrico en dos dimensiones de la National Geographic nun foi precisamente entusiasta.[24]

L'últimu intentu per parte de los defensores de Peary[25] de confirmar con pruebes la so reclamación d'algamar el Polu asocedió en 2005, cuando l'esplorador británicu Tom Avery y cuatro compañeros recrearon la última etapa de Peary, con retruques de los trineos de madera y equipos de perros esquimales canadienses, algamando'l Polu Norte en 36 díes, 22 hores —casi cinco hores más rápidu que Peary. Avery escribe na so páxina web que «l'almiración y el respetu que siento por Robert Peary, Matthew Henson y los cuatro inuit que s'aventuraron nel Norte en 1909, creció descomanadamente desque partí del cabu Columbia. Habiendo yá vistu colos mios propios güeyos cómo viaxó al traviés de la banquisa ártica, toi más convencíu que nunca de que Peary, efeutivamente, afayó'l Polu Norte».[26] Pero l'analís de les velocidaes reales algamaes por Avery espierta entá más duldes alrodiu de la reclamación de Peary en llugar de confirmala. Mientres Peary dixo percorrer 135 milles náutiques nos sos últimes cinco coles, Avery llogró solo 71 nos sos últimes cinco, malapenes la metá. Ello ye que Avery nun superó nunca 90 milles náutiques en nengún periodu de cinco díes.[27] Avery llogró igualar la marca de Peary de 37 díes solamente porque la meyora de Peary foi deteníu mientres cinco díes por un anchu canal d'agües abiertes. Pero Peary cuntó cola ventaya de que'l so equipu constaba de 133 perros y 25 homes, lo que-y dexó caltener al so "equipu polar" folgáu pal so asaltu final al Polu. Amás el so equipu tenía muncha más esperiencia nel antiguu arte de conducir trineos tiraos por perros. Avery y el so equipu dir por vía aérea del polu en llugar de volver en trinéu - por cuenta de que'l calentamientu global ta adelantrando'l destemple primaveral cada vegada más, faciendo'l viaxe de vuelta bien peligrosu -, una circunstancia que dexaría al so equipu llevar muncho menos pesu n'alimentos y suministros qu'otra manera seríen necesarios, y muncho menos del que Peary llevó. Si embargo, Avery y el so equipu siempres afirmaron que'l pesu de los sos trineos retrucaba exactamente'l de la espedición de Peary.

Dellos partidarios de Peary y Henson afirmaron que los sondeos de fondura que fixeron nel viaxe d'ida coinciden con muestres recién y que ello confirma qu'algamaron el polu.[28] Sicasí, solo los primeros sondeos de Peary, tomaos cerca de la mariña, realmente tocaron fondu, polo que la so utilidá ye bien llindada.[29]

Nos últimos años, el rellatu de Peary amenó nueves crítiques y reacciones d'escepticismu (Berton, 2001; Henderson, 2005).

Tres el tempranu descreitu de la reclamación de Cook ente científicos y esploradores, mientres un sieglu los partidarios de Peary caricaturizaron a los pocos creyentes en Cook como siguidores d'un cultu cuasi-relixosu, citando una sabia previsión de 1909 que rezaba: «Va Haber un partidariu de Cook hasta'l fin del tiempu» ("There will be a Cook party to the end of time"). Lo mesmo podría aplicase a los partidarios y detractores de Peary.

Notes editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 799. Data de consulta: 17 xunetu 2020. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. URL de la referencia: https://americangeo.org/honors/medals-and-awards/cullum-geographical-medal/.
  6. Afirmao en: Gold Medal Recipients. Autor: Royal Geographical Society. Editorial: Royal Geographical Society. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2022.
  7. URL de la referencia: https://americangeo.org/honors/medals-and-awards/charles-p-daly-medal/.
  8. URL de la referencia: https://www.rsgs.org/livingstone-medal.
  9. URL de la referencia: https://www.nytimes.com/1913/06/10/archives/peary-gets-grand-cross-president-poincare-confers-decoration-of.html.
  10. URL de la referencia: https://www.allthingspolar.com/medals.
  11. Foi polémica la so descripción, que falaba d'una canal (Canal de Peary) que dixebraba'l petón de Groenlandia, la tierra de Heilprin, demostrándose nuna espedición danesa de 1907 que tal canal nun esistía yá que taba xuníu a la tierra. Esto tenía la so importancia, yá que entós la soberanía correspondía-y a Dinamarca.
  12. Anguaño, esi honor quépe-y a una pequeña islla danesa asitiada frente a les mariñes de Groenlandia, islla Kaffeklubben, que la so llatitú ye 83°40′N 29°50′O, asitiada 37 km al norte del cabu Jesup. Avistada en 1900 por Peary, nun foi visitada hasta 1921.
  13. Por razones obvies, esta llatitú nunca foi publicada por Peary. Trátase d'una anotación manuscrita d'abril del so diariu, afayada por Sir Wally Herbert (Herbert, 1989). La notes detiénense, de sópitu, un día antes del 21 d'abril cuando pretendidamente llogró dir más al norte, siendo les notes orixinales d'abril de 1906 les úniques que falten del diariu de Peary d'esa marcha d'esploración (Rawlins, # cpwf Contribuciones).
  14. Y. g., R. Peary, El poste más cercanu, 1907, páxines 202, 207, y 280.
  15. Rawlins, # ypcx Contribuciones.
  16. «[...] The Pole at last!!! The prize of 3 centuries, my dream and ambition for 23 years. Mine at last...».
  17. Vease Congressman de Alva Alexander en Rawlins, 1973.
  18. Sitio web disponible en: Peary-MacMillan Arctic Museum Archiváu el 28 d'agostu de 2001 na Wayback Machine.
  19. «[...] undoubtedly the most driven, possibly the most successful and probably the most unpleasant man in the annals of polar exploration.»
  20. «Peary» (inglés). Gazetteer of Planetary Nomenclature. Flagstaff: USGS Astrogeology Research Program.
  21. Bryce 1997; DIO, volume 9, w93.pdf númberos 2 y 3.
  22. Ídem y DIO, volume 7, Númberos 2 y 3.
  23. Herbert, 1989; Rawlins, # wpst Contribuciones.
  24. Por casu, "Washington Post", de 12 d'avientu de 1989; o "Scientific American", de marzu y xunu de 1990.
  25. Rawlins, pdxm # Zero.
  26. «The admiration and respect which I hold for Robert Peary, Matthew Henson and the four Inuit men who ventured North in 1909, has grown enormously since we set out from Cape Columbia. Having now seen for myself how he travelled across the pack ice, I am more convinced than ever that Peary did indeed discover the North Pole». Disponible en: Sitio web de Tom Avery, consultáu en mayu de 2007.
  27. Ruta de Avery Barclay's Capital Ultimate North. Llográu'l 10 de marzu de 2008.
  28. "Proof Henson & Peary reached Pole." Matthew A Henson website. Llográu 11 d'agostu de 2007.
  29. La espedición de Peary llevaba una llinia de sondéu de 4 000 braces, pero solo llevo consigo 2 000 nel océanu, y yá s'estableció que ye más fondu en munches rexones. Vease, D. Rawlins, U.S. Naval Institute Proceedings, xunu de 1970, páx. 38, y Polar Notes (Dartmouth College), volume 10, October, 1970, páx. 38.

Referencies editar

  • Ninety Degrees North: The Quest for the North Pole. Autor: Fergus Fleming. Añu 2002. Editorial Granta Books.
N'español, La conquista del Polu Norte. Añu 2007. Editorial Tusquets.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar