Rociana del Condado

conceyu de la provincia d'Huelva (España)

Rociana del Condado ye un conceyu español de la provincia d'Huelva, Andalucía. Nel últimu padrón municipal d'agostu del 2017 cuntaba con 7.986 habitantes censaos, siendo la cuarta llocalidá más poblada del Condáu de Niebla La so estensión superficial ye de 72 km². Asítiase a una distancia de 37 quilómetros de la capital de provincia, Huelva, a 64 quilómetros de la capital autonómica, Sevilla y a una altitú de 107 msnm.

Rociana del Condado
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia Provincia de Huelva
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Rociana del Condado (es)[1]
Códigu postal 21720
Xeografía
Coordenaes 37°18′30″N 6°35′52″W / 37.3082°N 6.5979°O / 37.3082; -6.5979
Rociana del Condado alcuéntrase n'España
Rociana del Condado
Rociana del Condado
Rociana del Condado (España)
Superficie 72 km²
Altitú 98 m
Llenda con Almonte, Bonares, Villarrasa, Bollullos Par del Condado y Niebla
Demografía
Población 8048 hab. (2023)
- 3944 homes (2019)

- 3911 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de Provincia de Huelva
0% de Andalucía
0.02% de España
Densidá 111,78 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
rocianadelcondado.es
Cambiar los datos en Wikidata

Datos xeográficos editar

Situación editar

Rociana del Condado topar nel interior de la contorna del Condáu d'Huelva, na provincia d'Huelva, ente los 37ᵘ 18' de latitud Norte y los 6ᵘ 35' de longitud Oeste, ente'l campu y la franxa mariniega del océanu Atlánticu. El conceyu asítiase en plenu corazón de la contorna onubense del Condáu y de la Contorna de Doñana, de la que participa nes sos principales traces físiques y humanos, y na que s'encuadra alministrativamente dende los sos oríxenes históricos. Con aspeutu triangular, el términu municipal ta compuestu por 7195 hectárees. Llenda al norte con Villarrasa; al nordeste, con Bollullos Par del Condado; al sur y sureste, con Almonte; al Este, con Bonares; y al suroeste, con Niebla.

El nucleu urbanu rocianero se emplaza na fastera Sur del pandu del Condáu, a 98 metros d'altitú sobre'l nivel del mar, alcontráu na metá norte del so términu, dende onde s'apodera l'ampliu campu. Cuenta con un accesu dende l'autopista A-49 Huelva-Sevilla pola esviadura de Rociana-Villarrasa y con otru, al traviés de la esviadura de Niebla Bonares777 qu'enllaza cola local A-484.

Demografía editar

Nel añu 2017 el conceyu cuntaba con 7.914 habitantes censaos anque sí ye verdá que mientres la campaña fresera algámase en redol a les 12.000 persones. El mayor aumentu de población dar na primer metá del sieglu XX, por cuanto, de magar, la población crez más amodo. Sicasí, na primer década nótase una medría por cuenta de la llegada de mano d'obra estranxera, principalmente pa la recoyida del fresón, encabezando xunto a Almonte y Bollullos Par del Condado la crecedera demográfica del Condáu d'Huelva.

Símbolos de la llocalidá editar

Fueron aprobaos en Plenu municipal del 28 de marzu de 1996. Decretu 263/1996 del 28 de mayu (BOJA nᵘ86 del 27 de xunetu de 1996).

  • Escudu. D'azul y una palmera arrancada de plata chada de dos calderes jaqueladas d'oru y gules y gringoladas de siete sierpes salientes de sinoples en cada asa, llinguaes de gules, trés de la diestra encaraes con trés de la siniestra n'abilsu, y los cuatro que salen fuera per cada llau, de llombu. Al timbre, corona real zarrada.
  • Bandera. Componer de tres franxes paraleles ente sigo y perpendiculares al estil, de colores azul, blancu y azul, siendo la central de doble anchor que les restantes. Centráu y sobrepuestu l'escudu d'armes local.

Historia editar

Restos arqueolóxicos neolíticos, calcolíticos, romanos, visigodos y musulmanes topaos nel actual enclave urbanu y contorna de Rociana fálennos de la so antigüedá más remota; la so situación xeográfica dientro del área de Tartessos, próxima a la mariña atlántica y a Niebla, xustifica aquel ensame de civilizaciones que s'asitiaron nel so territoriu.

La etimoloxía del nome de Rociana ye pocu clara. Nun pergamín de 1368 apaez ésti como tal, anque una cedilla sustitúi a la consonante "c"; n'otros documentos históricos del sieglu XVI y XVII atopamos el vocablu "Russiana". Tamién paez clara la hipótesis de la rellación esistente cola denominación popular del sotobosque arenosu típicu de la marxe esquierda del Guadalquivir. L'agregáu "del Condáu" efectuar por deséu del Conceyu en 1959, cola idea d'incluyir los sos vinos na denominación d'orixe del mesmu nome.

Les etapes históriques más conocíes, pola bayura de datos, son la Medieval y la Moderna, etapes en que Rociana topar ente los señoríos xurisdiccionales de la Casa de Medina Sidonia.

Según los cronistes castellanos del sieglu XIII, Rociana foi una aldega o facanía dientro del Reinu Taifa de Lebra o Algarbe, con capital en Niebla, en tiempos del rei Aben Mafot. En 1262 les huestes cristianes d'Alfonsu X de Castiella conquistaron esta capital y el territoriu del reinu Taifa pasó a pertenecer a los reinos castellanos, estremaos alministrativamente nos Conceyos de Gibraleón, Huelva y Niebla, siendo este'l más estensu y pobláu, con ensame d'aldegues, que los sos términos taben difusamente delimitados. Rociana va beneficiar de toles mercés, prebendas y privilexos reales que s'otorgaron pa la repoblación de reinos recién conquistaos y fronterizos colos musulmanes.

Mientres los sieglos XIII al XV, la principal riqueza de Rociana foi la ganadería, siguida de cierta producción cerealística y vinícola, en contraste cola marcada ausencia de manufactures ya industria importante.

En 1368, el rei Enrique II de Castiella, y en pagu de los servicios emprestaos por Juan Alonso Pérez de Guzmán y Osorio, concedió-y el territoriu del Conceyu de Niebla, col títulu de condáu de Niebla, el primeru que se creó n'Andalucía.

Rociana va gociar agora del so propiu gobiernu, representáu pol Cabildru o Conceyu, compuestu por trés Rexidores, dos Alcaldes, un Síndicu Procurador y un Xuez d'Heredaes, toos vecinos de Rociana, confirmaos nos sos oficios polos Condes y depués Duques de Medina Sidonia. La terna de los futuros gobernantes de Rociana yera propuesta añalmente pol Cabildru, que tenía en cuenta la riqueza personal y vegaes qu'exercieren aquellos oficios los aspirantes. Ester primixeniu gobiernu municipal regia tolos aspeutos sociales, políticos y económicos del pueblu, sacante na alministración de Xusticia que correspondía al Correxidor del Condáu, quien sicasí, podía dexar el so competencies a los Rexidores en ciertos pleitos pocu importantes.

Con esta autonomía llindada que-y confirió'l gobiernu municipal, Rociana empecipio un nuevu periplu históricu carauterísticu; defendió los intereses xenerales del vecinderu y caltuvo un bracéu constante colos pueblos vecinos que trataben d'ampliar los sos territorios a mariña del témino de Rociana.

Mientres l'Antiguu Réxime, sieglos XVI al XVIII, Rociana asistió a una serie de tresformamientos importantes de diversa índole que marcaríen la so aportar históricu.
De primeres, producióse un pasu d'una economía de dominiu pastoril a otra de predominiu agrícola que llueu la superaría los sos bastos cultivos de ceberes, viñeos y olivares. Los viñeos van destacar llueu ente los demás cultivos en recibiendo un fuerte impulsu pola demanda interior y d'América y pola arribada d'inversores d'otres provincies españoles, principalmente de la Rioja y Les Vascongadas. La población en continuu aumentu, triplicar ente 1550 y 1636, lo que repercutió sobre la crecedera del cascu urbanu y plantegó la necesidá de nueves tierres de cultivu, menguando sensiblemente les deveses, montes y pacionales, unes vegaes con llicencies d'autoridaes y otres, la mayoría pola fuercia, al traviés de raspies illegales.

Tocantes a temes relixoses, abondaron en Rociana, dende'l sieglu XVI, cofraderíes, hermandaes, fundaciones piadoses y patronatos de legos, productu de donaciones económiques y d'asociaciones de gremios profesionales y productores, que les sos funciones realizar na ilesia parroquial, de la que se caltién un bocetu del sieglu XVI.

Nesti sentíu, a fines del sieglu XV, los flaires dominicos y a iniciativa del Padre Pedro Martín Calvo, llevantaron el primer conventu d'esta orde regular nel Condáu, sobre que los sos restos arquiteutónicos ta construyida la Casa de Cultura de Rociana. Por espresu deseyo del Duque, a partir de 1580, tol Condáu tenía de celebrar el día de Santu Domingu. Esta Celebración, xunto cola del Corpus Christi, fueron les más importantes de Rociana hasta'l sieglu XVIII, que fueron sustituyíes poles de San Bartolomé Apóstol y la de Nuesa Señora del Socorru.

Dende'l sieglu XVIII, Rociana participó, xunto con otros pueblos del Condáu, nun movimientu xeneralizáu de los Conceyu por llograr la so autonomía política al respeutive de Niebla y al señoríu de Medina Sidonia, sofitaos pola aición centralizadora de la monarquía Borbónica.

Pero Rociana tuvo qu'esperar a les disposiciones constitucionales de les Cortes de Cádiz y les de 1833, Llei de Señoríos, poles que fueron anulaos definitivamente tolos Señoríos xurisdiccionales, empecipiándose la nueva división alministrativa y territorial que perduró hasta los nuesos díes.

En 1943 la Diputación provincial escueye mayoritariamente a la so alcalde Rafael Vallina Ferraro pal cargu de procurador en Cortes na I Llexislatura de les Cortes Españoles (1943-1946), representando a los Conceyos d'esta provincia[2]

Economía editar

La realidá socioeconómica actual de Rociana del Condado sofítase sobre dos exes económicos fundamentales: l'agricultura y la construcción, qu'ocupen al 74,8% de la población activa.

Agricultura editar

La economía de Rociana del Condado basar en parte na agricultura, sector nel que trabaya'l 60% de la población activa. Al igual qu'otros conceyos del Condáu, en Rociana tán presentes dos tipos d'agricultura bien estremaos. Per un sitiu, los cultivos de la triloxía mediterránea (cebera, vide y olivo), xeneralmente de secanu. Al pie de éstos, la nueva agricultura de cultivos baxu plásticu, más tecnificada y de regadío, afítase como alternativa por cuenta de los mayores beneficios que xenera'l fresón.

El cultivu más estendíu ye'l viñéu, que teine una gran importancia social, económica y histórica. Con casi 2000 hectárees Rociana ye unu de los principales productores de vinu del Condado. Destaquen empreses como la Cooperativa Vitivinícola de Ntra. Sra. del Socorru, les Bodegues López Cuesta S.L. y les Bodegues Contreras Ruiz. La producción algama los 11,5 millones de llitros que lleguen al mercáu baxu marcar Viña Gamo o Viña Contreras, ente otres. Con menor presencia atopamos coles ceberes y olivares.

El fresón y l'artimora xenera un gran númberu de jornales al añu y convirtióse n'unu de les pilastres de la economía llocal. Les escases 100 hectárees cultivaes nel so términu municipal completar con otres 300 en tierres del vecín pueblu de Almonte. Empreses como la S.A.T. "Condáu d'Huelva", Hortofrutícola de Rociana S.C.A. y Lujovi S.C.A. comercialicen millones de quilos nos mercaos nacionales ya internacionales.

Los subsectores ganaderu y forestal tópense escasamente inxeríos na economía llocal, por distintos motivos. La ganadería ye escasa, hasta'l puntu de que la carga ganadera namái devasa los niveles provinciales n'equinos, lo que ta rellacionáu, ensin dulda, coles actividaes lúdiques y romeres.

L'aprovechamientu forestal, según datos de Ibersilva (1996), estender por casi 3500 hectárees. La mayor parte d'esta superficie alcontrar al oeste del conceyu, ente los regueros del Colmenar y Moriana y na totalidá del sector Sur. Los árboles predominantes son l'ocalitu y el pinu, especies de crecedera rápida que s'afaen bien a los suelos llimo-arenosos y que nun precisen llabores costosos. Tamién perviven dellos restos de sufrera autóctona y de bosque-galería. Estos usos forestales coinciden cola gran propiedá, destacando dos finques: "La Vaqueriza", de 1964 hectárees, y una segunda de la Empresa Nacional de Celuloses de 507 hectárees.

Patrimoniu arquiteutónicu editar

Mádoz describe Rociana nel so Diccionariu como una población con 500 viviendes y tres ermites.

Los edificios de más interés son:

  • Ilesia Parroquial de San Bartolomé
  • Conceyu
  • Ermita de San Sebastián: edificiu que data del sieglu XVIII, ye una manifestación del neomudéxar tardíu qu'aprovecha'l lladriyu nel so estilu constructivu, destacando asina la so portada. Tien puerta ojival y rematar por un frisu d'arcos ciegos apuntaos y enxareyaos. De la mesma corónase por una espadaña de dos cuerpos con campanes. El so interior ye de planta de salón y la cubrición ye mudéxar Anguaño, ye la sede d'una de les Cruces de Mayu de Rociana, la Santa Cruz de la Cai La Fonte.
  • Ermita de la Virxe del Socorru: el so estilu arquiteutónicu ye barrocu, tratar d'una importante construcción y unu de los edificios más visitaos d'esti pueblu. La ermita data de 1749 y acueye la imaxe de la patrona, la Virxe del Socorru, obra anónima del s.XVI. La so portada ta formada por un arcu de mediu puntu d'entrada enmarcáu por senciellu pilastres y rematáu por un frontón rotu.
  • Casa de la Cultura Odón Betanzos: ye un edificiu barrocu de trés plantes llevantáu sobre un antiguu conventu dominicu del sieglu XV y darréu Ermita de San Bartolomé. Ta rematáu por una cúpula barroca de media naranxa decorada con pintures al frescu.
  • Capiya de la Santa Cruz de riba: see d'otra de les Cruces de Mayu de la llocalidá. La fachada ye rica en decoración y d'enclín barrocu. Ta estremada en dos partes, en primer llugar una amplia puerta d'accesu y en segundu llugar una pequeña espadaña con campana.
  • Mercáu de Abastos
  • Plaza del Llanu
  • Cases Señoriales del cascu históricu: la riqueza del cascu históricu de Rociana del Condado, vese xustificada pol apoxéu vinícola de principios de sieglu XX. D'esta miente, los personaxes más nobles edificaron grandes cases que destaquen pol llabor de cerrajería, lladriyu, azulejería y les sos pimpanes fachaes. Trátase de viviendes de dos plantes construyíes la mayoría de finales del s.XIX y principios del s.XX. Tolos caserones construyíos dende l'empiezu de la Guerra Civil, qu'entá se caltienen, presenten una llinia rexonalista.
  • La Facienda: asitiar na plaza del mesmu nome, ye una construcción del sieglu XVIII que respuende a les constantes tipolóxiques de los edificios de calter agrícola. Tien planta rectangular, con altos murios, numberoses ventanes y vanos d'entrada. N'el so esquines caltienen dos antiguos molinos de seición rectangular y terminada nun remate cónicu propiu d'estes construcciones. Nel so interior esistía un sistema de contrapesos pa moler l'aceituna. En dichu edificiu atópase anguaño la nueva Biblioteca Pública Municipal.
  • Torre de los Alicantinos: foi construyida a principios del sieglu XX y cuenta con una altitú de 36 m. La torre ye una gran chimenea, de seición poligonal y decreciente n'altor, y formaba parte de la infraestructura de destilería d'unes bodegues, de les que namái queden dellos arcos y una puerta d'entrada fechada en 1908.
  • Torre Alambique: esta torre alambique, d'estilu tradicional y construyida a principios del sieglu XX, taba destinada a la destilación d'alcohol y yera un elementu más de l'amplia bodega de la que formaba parte, güei sumida. Anguaño forma parte del Hostal Monteluna, ideal p'agospiase na llocalidá.
  • Bodega San Antonio: foi una de les bodegues más importantes d'esta llocalidá, non yá por ser una de les más fecundes y amplies, sinón pola estética del edificiu, d'estilu tradicional, fechable a principios del sieglu XX. La so planta presenta l'esquema tradicional de les antigües bodegues: tres naves cola central mayor que les llaterales. Estes tán dixebraes por arcos de mediu puntu sobre pilastres y cúbrense na central por cubierta a dos agües y nes llaterales a una.
  • Bodegues Contreras Ruiz: ye una construcción de gran amplitú, de planta basilical con cubierta a cuatro agües y un gran patiu traseru. El so interior tien tres naves con arcos de mediu puntu sofitaos en grandes pilastres. Ye una bodega tradicional qu'entá güei sigue en funcionamientu. Destaca'l llabor de forxa realizada nos canciellos d'entrada unu d'ellos bien ellaboráu y fecháu en 1868.

Patrimoniu natural editar

Rociana del Condado forma parte de la Contorna de Doñana. Nel so términu destaquen tantu los cultivos más tradicionales de secanu (vide, olivo y trigu) como los modernos de regadío, principalmente'l fresón y l'artimora. Una posible ruta pa conocer los sos enclaves naturales ye la de La Vaqueriza, al traviés de la cual reparar grandes ocalitales, pinares y sufrerales. Pola so proximidá al Parque Nacional de Doñana y les sos carauterístiques ecolóxiques, ye zona de campeo del llobu cerval, el felín más amenaciáu del mundu. Al pie de la ribera del regueru de la Vaqueriza, atopamos con poblaciones de fresnos, sauces, uzes y mirtos xunto con plantes acuátiques y de cantos como xuncu, artu y plantago acuática.

Fiestes editar

Les fiestes de Rociana del Condado sigue'l ciclu festivu d'otres munchos pueblos del Condado. Nelles podemos esfrutar de la convivencia cola so xente y esfrutar de la peculiaridá y distinción de caúna d'elles.

  • Selmana Santa

Esta fiesta ta adquiriendo cada vez mayor importancia, debíu al fervor popular que los rocianeros tienen a la Selmana Santa. Son trés les hermandaes que procesionan na actualidá y parten toes elles dende la parroquia. Son hermandaes que tienen un nuevu patrimoniu, por cuenta de que munches de les imáxenes perder mientres la Guerra Civil, pero son d'una guapura y dramatismu enorme que trescalen al fiel. La Selmana Santa rocianera empieza'l Domingu de Ramos cola Borriquita, El Cautivu procesiona el Miércoles Santu y remata el Vienres Santu cola Hermandá Sacramental de Ntro. Padre Jesús Nazarenu y María Stma. De los Dolores.

Trátase de les fiestes que más enraigono y tradición tienen ente los rocianeros. Celebrar mientres los meses de mayu y xunu, y poles sos carauterístiques y peculiaridaes fai que sía distinta a les Cruces que se festexen n'otros pueblos del Condáu y de la provincia. Rociana cunta con nueve Cruces de Mayu: Santa Cruz de la cai Nueva, Santa Cruz de la cai Almonte, Santa Cruz de la cai Cabreros, Santa Cruz de la cai Sevilla, Santa Cruz de la cai Les Güertes, Santa Cruz de la cai Orozco, Santa Cruz de la cai Candao, Santa Cruz de riba y Santa Cruz de la Cai La Fonte. Sicasí, hai que resaltar qu'anguaño tan solo los cinco últimes procesionan nesta fiesta.

Los actos principales desenvolver nel primer fin de selmana de mayu. El sábadu pela nueche cada Cruz fai'l percorríu que lu dixebra de la so capiya, onde s'atopa mientres tol añu, hasta la Ilesia Parroquial de San Bartolomé. Na mañana del domingu y tres la misa, les Cruces procesionan conxuntamente y nun orde establecíu peles cais del nuesu pueblu ente les vives de les sos comitivas respeutives. Verdaderamente ye una de les mañanes más guapes del pueblu cuando dende una plaza atestada de xente y so la badayada de campanes, vese salir pela puerta de la nave central de la Ilesia a estos cinco Crucies tan engalanaes. A lo último, esi mesmu día pela nueche vuelven desfilar pero acabando esta vegada na Plaza d'España onde van dar llugar les tan tradicionales como esperaes "Cabezás", saludu de despidida ente les Cruces que simboliza los trés cayíes de Cristu na Cruz.

Mientres la primera quincena d'abril la Santa Cruz de riba celebra una tradicional verbena col Actu de Proclamación de la Romera Mayor. Amás, celebra'l típicu Romerito'l fin de selmana siguiente a la procesión de les Cruces. Na segunda quincena de mayu, ye la vez de la Santa Cruz de la Cai La Fonte, que tamién celebra una verbena cola Coronación de la Reina de les Fiestes. Mentar como fiestes d'esta Cruz, per un sitiu, la Charanga, que mientres tola madrugada visita a la Reina y Dames, y por otru, la so Romerito. Destacar qu'estos dos Crucies son acompañaes per afamaes bandes de música como l'Agrupaciones Musicales Virxe de los Reis o Pasión de Llinares, les Bandes de Cornetes y Tambores Les Cigarreres, Trés Cayíes de Triana, la Virxe de la Salú,...

A finales de xunu la Santa Cruz de la Cai Candao celebra nuna verbena popular con un toru de fueu.

Pa rematar, resaltar la fe y la devoción que tolos sos devotos tienen faía la so Santa Cruz y que queda patente en cada unu de los actos que se celebren n'honor a les Cruces de Mayu de Rociana del Condado.

Rociana del Condado, nos díes previos al Rocío, realiza'l so tradicional camín escontra l'aldega almonteña. Esti eventu tien una gran tradición ente los rocianeros, inclusive antes de la fundación de la Hermandá, en 1919, que ocupa'l úndecimo llugar d'antigüedá ente les 112 Hermandaes filiales. Una misa de romeros na Ilesia de San Bartolomé marca'l puntu de partida nesta pelegrinación escontra l'aldega almonteña. Antes de partir, el Simpecado averar en procesión escontra la Ermita de Ntra. Sra. Del Socorru a la que se reza una Salve. La Hermandá traviesa'l camín de Bonares hasta realizar parada nel Pinu Cáceres, pa rezar el Ángelus, más tarde va siguir el so pelegrinar escontra l'aldega almonteña. Cuenta con una de les comitivas más numberoses. Destacar el momentu de la so presentación ante'l Blancu Palombu y el pasu d'ésta pola so Casa Hermandá, asitiada n'El Real del Rocío.

  • Fiesta de la Virxe del Socorru

Ntra. Sra. del Socorru ye la Patrona de Rociana del Condado. Dicha imaxe ye una obra anónima del s.XVI anque se-y atribúi a Jerónimo Hernández. El 14 d'agostu, viéspora de la festividá de l'Asunción de la Virxe, Rociana celebra'l treslláu y procesión de la so Patrona, la Virxe del Socorru, peles cais de la llocalidá escontra la Ilesia. Na parroquia va aguardar hasta'l día 8 de setiembre, festividá de Ntra. Sra. del Socorru, nel que se celebra una procesión dende la Ilesia escontra la so Ermita ente'l ciñu y vives del so pueblu.

Unu de los últimos díes del mes de setiembre los rocianeros acompañen el Simpecado de la Stma. Virxe del Socorru pa celebrar una Romería n'Honor a la so Patrona.

Nes fiestes de setiembre de 2004 la imaxe foi coronada canónicamente. Cada diez años realiza una procesión estraordinaria mientres tol día del 24 d'avientu.

  • Feria d'Agostu

La Feria de la llocalidá ta dedicada al patrón, San Bartolomé, que conmemora la so festividá en día 24 d'agostu. Trátase del preludiu de la recoyida de la collecha, antoxana festiva de la vendimia. Mientres cinco díes celebren actos culturales, deportivos, destacando los actos que tienen llugar nel recintu ferial, que cunta con numberoses casetes particulares, Caseta Municipal y Caseta Nueva amás de les distintes atraiciones.

  • Día de les Gamonites

Celebrar nel víspores de la festividá de la Inmaculada Concepción, el 7 d'avientu. La festividá consiste nel encendíu de fogueres y les quema de gamonites. Los vecinos ellaboren antorches coles fueyes seques de gamonites y prindar nes candeles que se esparcen por toles cais de la llocalidá.

  • Día de San Sebastián

La Hermandá de la Santa Cruz de la Cai La Fonte tien la so sede na Ermita de San Sebastián de la llocalidá dende 1978, que adquirió una imaxe de San Sebastián nesi mesmu añu y por tanto encargar de toos festexos dedicaos a esta imaxe. Los actos realicen el 20 de xineru, día de San Sebastián, nél celebra una misa na Ilesia Parroquial de San Bartolomé. El domingu siguiente realízase la Procesión Principal de San Sebastián Mártir siendo acompañáu per una Banda de Música y ensame d'aldeanos. De siguío, na Caseta Municipal, instálase una barra benéfica a precios populares con tou tipu de tapes y platos típicos.

Tradición vinatera editar

Nel sieglu XX, Rociana del Condado aportó a el primer productor de vinu del Condáu, llegando a cuntar con más de 200 bodegues y 2 alcoholeras. Con too y con eso esto, anguaño tan solu dos bodegues formen parte de la Denominación d'Orixe Condáu d'Huelva: la Cooperativa Vitivinícola Ntra. Sra. del Socorru y Bodebas Contreras Ruiz. Dambes pueden ser visitaes.

  • La Cooperativa Vitivinícola Ntra. Sra. del Socorru foi fundada en 1957. Tien nave con depósitu pa la fermentadura controlada por fríu que, nel añu 2000 foi anovada conforme a les últimes meyores, cuntando na actualidá con 82 conos d'almacenaxe d'aceru inoxidable pa llograr la más alta calidá na crianza de los sos caldos. Tien más de 300 socios anguaño.
  • Bodegues Contreras Ruiz. Trátase d'un conxuntu bodegueru de finales del sieglu XIX. Ta formáu por un patiu central onde s'alluga l'edificiu principal, de planta basilical de tres naves con arcos de mediu puntu sobre pilastres utilizada pa botes d'avieyamientu. El material de factura ye'l lladriyu y tien cubierta de madera a dos agües con texa árabe. Al esterior destaca'l blancu de los sos murios chiscáu por espodaes pilastres en color albero. El restu de dependencies abrir al patiu y tienen función d'almacenaxe y trabajadero.

A pesar de la enorme importancia que tien el cultivu dela vide na llocalidá, ésti tópase en retrocesu. Y llegóse a ello por causes rellacionaes con factores estructurales, como l'estancamientu de los precios del vinu, l'aumentu progresivu de los costos, l'avieyamientu de la población agraria y otres de tipu coyuntural, como la seca y la cayida de los rendimientos.

Tou esto tamién se ve afeutáu pola nuevu agricultura de regadío, principalmente'l fresón y l'artimora, colos que se llogren mayores rendimientos y fai que los llabradores decantar escontra estos cultivos. Pero inda, pola so superficie, la vide ye'l cultivu más importante del conceyu, con un 31,5% de la tierra cultivada y un 17,1% de la superficie municipal, siendo anguaño Rociana el segundu productor de vinu del Condáu d'Huelva.

Personaxes pernomaos editar

  • Odón Betanzos. Nació en Rociana el 16 de setiembre de 1925. Foi poeta, novelista y críticu lliterariu de dimensión universal. Estudió la carrera de Náutica y saleó, a partir de la década de los 40, per toos mares. En 1956 establecer en Nueva York y fundó -col ex ministru de la Segunda República Española Eloy Vaquero Cantillo- la revista y l'editorial Mensaxe, que dirixó hasta'l so fallecimientu. Llicencióse en Lletres (M.A.) en Fordham University, y en Filosofía (M. Ph.) en The City University de Nueva York, onde tamién se doctoró, siendo caderalgu de la mesma. Foi presidente del Círculu d'Escritores y Poetes Iberoamericanos (CEPI), fundador y académicu de númberu na Academia Norteamericana de la Llingua Española, ocupando la so direición dende 1978 hasta la so muerte, según correspondiente de les de Guatemala, Filipines, Chile, Arxentina y Colombia. Son innumberables los gallardones y premios llograos destacando los de la Encomienda d'Isabel la Católica, Premiu Llibertá de New York, Medaya d'Andalucía, Premiu Vasconcelos y l'Encomienda d'Orde del Méritu Civil. Ye Fíu Predilectu del so pueblu natal onde tien Casa de Cultura col so nome y bustu en Plaza del Llanu, amás d'esistir una Fundación sobre l'intelectual con sede na llocalidá. Finó en Nueva York el 24 de setiembre de 2007.
  • Elías Rodríguez. Nació en Rociana el 30 de marzu de 1974. Dende bien llueu destacó nel mundu artísticu de la música, la pintura y l'escultura. A los diecisiete años, decide escoyer como oficiu escultura y imaginería realizando dalgunes de les sos primeres obres pa dellos particulares. Realizó numberoses imáxenes pa la Selmana Santa d'Andalucía. Una de les sos obres más importantes ye'l Monumentu a la Virxe del Rocío en Huelva.
  • Manuel Macario. Foi un futbolista de la década de los 80 que desenvolvió casi tola so carrera futbolística nel Real Betis Balompié, xugando tamién en dalgún otros club de la.primer división española como'l Mallorca o l'Atléticu Osasuna. Anguaño la escuela municipal de fútbol según l'estadiu de la UD Rociana lleven el so nome.
  • Jose Antonio García Naranjo. Ye un futbolista rocianero que se dio a conocer nel Gimnastic de Tarragona al ser el xugador revelación de la 15-16 en segunda división, darréu foise al RC Celta de Vigo onde nun tuvo muncha suerte. Tamién recaló nel Genk belga onde foi titular indiscutible en competiciones nacionales y europees. Agora apuesta nel Leganes, equipu madrilanu.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Apartáu y), artículu 2ᵘ de la Llei de Creación de les Cortes Españoles Decretu de 14 d'ochobre de 1942, sobre designación de procuradores en Cortes representando a los Conceyos (BOE nᵘ288, de 15 d'ochobre de 1942)

Enllaces esternos editar