El Rococó ye un movimientu artísticu nacíu en Francia, que se desenvuelve de forma progresiva ente los años 1730 y 1760 aproximao.

El xingadoriu, una obra maestra de Fragonard, onde se recueye l'espíritu refináu, exóticu y sensual propiu del rococó.

El Rococó ye definíu como un arte individualista, antiformalista y cortesanu, pol artista Ronald Rizzo. Carauterízase pol gustu polos colores lluminosos, nidios y escamplaes. Predominen les formes inspiraes na naturaleza, la mitoloxía, la representación de los cuerpos desnudos, l'arte oriental y especialmente les temes galantiador y amorosu. Ye un arte básicamente mundano, ensin influencies relixoses, que trata temes de la vida diaria y les rellaciones humanes, un estilu que busca reflexar lo que ye prestosu, refináu, exóticu y sensual.

Historia de la pallabra editar

Según Étienne-Jean Delécluze, el términu rococó» foi inventáu en redol al añu 1797 como una chancia por Pierre-Maurice Quays, alumnu de Jacques-Louis David. Supuestamente trataríase d'una asociación de les pallabres franceses "rocaille" y "baroque" (barrocu), la primera de les cualos designa una ornamentación qu'asonsaña piedres naturales y ciertes formes curvadas de conches de moluscos. El términu rococó tuvo mientres enforma tiempu un sentíu peyorativu, antes de ser aceptáu a mediaos del sieglu XIX como un términu propiu de la historia del arte.

Contestu históricu y social editar

El so precedente asítiase nos entamos del sieglu XVIII coincidiendo cola rexencia de Felipe d'Orleans, cuando empezaron los cobardes cambeos qu'anunciaben el final del estilu tardientu barrocu y la so evolución escontra la espresión d'un gustu más contemporaneu, independiente y hedonista, contrapuestu al arte oficial, inflexible y fachendosu del reináu de Lluis XIV. La transición del Rococó, tamién conocíu como'l «estilu Lluis XV», a nueves formes y espresiones artístiques empezó hacia 1720. Dellos historiadores del arte como Fiske Kimball establecen la xénesis del rococó en diversos decoradores franceses, como Claude Audran III, Pierre Lepautre y Gilles-Marie Oppenordt.[1]

Esti estilu, llamáu nel so tiempu «del gustu modernu», foi despreciáu polos sos críticos y detractores neoclasicistes cola pallabra rococó, que ye una composición de «rocaille» (piedra) y «coquille» (concha marina), yá que nos primeros diseños del nuevu estilu apaecíen formes irregulares inspiraes en roques marines, algues y conches. Otres versiones busquen l'orixe en rocaille, un tipu de ornamentación de los decoradores de covarones de los xardinos barrocos y que s'estremaba pol so profuso ensortijamiento. Anque'l Rococó fuera un arte convencionalista y cortesanu, ye un exemplu de cómo l'arte ye espresión de la vida social y de cómo un estilu puede tar dirixíu a individuos dientro de dicha sociedá y non a los sos monarques o dioses.

L'estilu esprésase sobremanera na pintura, la decoración, el moblame, la moda y nel diseñu y producción d'oxetos. La so presencia na arquiteutura y la escultura ye menor, yá que'l so ámbitu fundamental son los interiores y, en menor grau, les composiciones monumentales.

Les escavaciones ente 1738 y 1748 de Pompeya y Herculano y la so divulgación espertaron una verdadera fascinación pol «gustu a la griega», embrión del que, una vegada consolidáu, conoceríamos como Neoclasicismu y que coincide col reináu de Lluis XVI. Mientres esti periodu'l Rococó caltuvo una gran hexemonía sobre los demás estilos.

Historia editar

Del Barrocu al Rococó editar

 
La basílica de Ottobeuren (Baviera): los espacios arquiteutónicos conflúin y esvalíxense, como si tomaren vida.

Mientres el reináu de Lluis XV, la vida de la corte desenvolver nel palaciu de Versalles, estendiendo'l cambéu artísticu del palaciu real y dexando el so espardimientu a tola alta sociedá francesa. La delicadeza y l'allegría de los motivos rococó fueron vistos de cutiu como una reacción a los escesos del réxime de Lluis XIV.

Si lo Barrocu taba al serviciu del poder absolutista, el Rococó ta al serviciu de l'aristocracia y la burguesía. L'artista pasa a trabayar con más llibertá y espándese el mercáu del arte. El Rococó preséntase como un arte al serviciu de la comodidá, el luxu y la fiesta. Les escenes de la so pintura recueyen esti nuevu estilu de vida.

Con al respective de l'aguada social, empecípiase un cambéu nel papel de la muyer, que se convierte n'organizadora de xuntes pa falar de lliteratura, política, xuegos d'inxeniu o pa baillar. Esta redolada d'alta actividá social dientro de l'alta burguesía ye'l llugar fayadizu por que los artistes promociónense y faigan veceros. Los motivos del Rococó busquen reproducir el sentimientu típicu de la vida aristocrática, llibre d'esmoliciones, o de novela llixera, más que batalles heroiques o figures relixoses.

Desenvolvimientu y estensión editar

 
Interior d'estilu rococó del palaciu de Gatchina, cerca de San Petersburgu, en Rusia.

Nel desenvolvimientu y estensión del nuevu estilu dientro de la sociedá francesa, xugó un papel clave la influencia de Jeanne Antoinette Poisson, marquesa de Pompadour y amante del rei. El so interés pol arte que, como aficionada, practicaba asesorada por François Boucher o Quentin de La Tour, tresmitir a les clases acomodaes de París. La década de 1730 foi'l periodu de mayor vitalidá y desenvolvimientu del Rococó en Francia. L'estilu empecipiar na arquiteutura y llegó al moblame, la escultura y la pintura (ente los trabayos más significativos, atopamos los de los artistes Jean-Antoine Watteau y François Boucher). L'estilu rococó espublízase sobremanera gracies a los artistes franceses y a les publicaciones de la dómina.

Foi rápido acoyíu na zona católica d'Alemaña, Bohemia y Austria, onde se funde col Barrocu xermánicu. En particular al sur, el Rococó xermánicu foi aplicáu con entusiasmu na construcción de cases y palacios; los arquiteutos de cutiu afaten los interiores con «nubes» de estuco blancu.

N'Italia, l'estilu tardobarroco de Francesco Borromini y Guarino Guarini evoluciona escontra'l Rococó en Turín, Venecia, Nápoles y Sicilia, ente que l'arte na Toscana y en Roma caltiénse inda fuertemente amestáu al Barrocu, pero coles sos carauterístiques básiques bien marcaes.

N'Inglaterra, el nuevu estilu foi consideráu como «el gustu francés pol arte». Los arquiteutos ingleses nun siguiríen l'exemplu de los sos colegues continentales, a pesar de que la platería, la porzolana y les sedes sí tuvieron fuertemente influyíes pol Rococó. Thomas Chippendale tresformó'l diseñu del moblame inglés por aciu l'estudiu y l'adaptación del nuevu estilu. William Hogarth contribuyó a crear una teoría sobre la guapura del Rococó; ensin referise intencionadamente al nuevu estilu, afirmaba na so obra Analís de la guapura (1753) que la curva en S presente nel Rococó yera la base de la guapura y de la gracia presente nel arte y na naturaleza.

Cayente editar

El fin del Rococó empecípiase en redol a 1760, cuando personaxes como Voltaire y Jacques-François Blondel estienden la crítica sobre la superficialidá y la dexeneración del arte. Blondelsobremanera, llamentar de la «increíble amiestu de conches, dragones, cañes, palmes y plantes» del arte contemporáneo. En 1780 el Rococó dexa de tar de moda en Francia y ye reemplazáu pol orde y la seriedá del estilu neoclásicu impulsáu por Jacques-Louis David.

El Rococó caltúvose popular fora de les grandes capitales y n'Italia hasta la segunda fase del Neoclásicu, cuando'l llamáu estilu Imperiu imponse gracies al impulsu del gobiernu napoleónico.

Un anováu interés pol Rococó apaez ente 1820 y 1870. Inglaterra ye la primera en revalorar el estilu Lluis XIV, que ye como se denominaba equivocadamente al empiezu. Con esta moda, llegar a pagar cifres importantes por oxetos rococó de segunda mano que podíen atopase en París. En Francia, namái artistes importantes como Delacroix y mecenes como la emperatriz Eugenia dan valor nuevamente al estilu.

El Rococó aplicáu al arte editar

Moblame y oxetos decorativos mientres el periodu Rococó editar

 
Diván d'estilu rococó.

La temática llixero pero entrevesgao del diseñu rococó afaise meyor a los oxetos de talla amenorgada qu'a l'arquiteutura y a la escultura. Nun sospriende polo tanto que'l Rococó francés fuera utilizáu sobremanera nel interior de les cases. Figures de porzolana, platería y, primero de too, el moblame incorporen la estética del Rococó cuando l'alta sociedá francesa quier afaer les sos cases al nuevu estilu.

El Rococó aprecia'l calter exóticu del arte chino y, en Francia, asonsáñase esti estilu na producción de porzolana y cacía de mesa.

Los diseñadores franceses, como François de Cuvilliés y Nicolas Pineau, esporten l'estilu a Múnich y San Petersburgu, mientres l'alemán Juste-Aurèle Meissonier treslladar a París, magar fai falta considerar a Simon-Philippe Poirier como'l precursor del Rococó en París. El Rococó inglés tiende a ser más moderáu. El diseñador de mueble Thomas Chippendale caltién la llinia curva pero menos ampulosa que la del mueble francés. El mayor esponente del Rococó inglés foi, probablemente, Thomas Johnson, un escultor y proyectista de muebles allugáu en Londres a mediaos de 1700.

Arquiteutura editar

 
Palaciu Solitude (Stuttgart), un esponente de l'arquiteutura rococó na Alemaña meridional.

Una de les carauterístiques del estilu rococó va ser la marca de diferencia ente esteriores ya interiores. L'interior va ser un llugar de fantasía y coloríu bien recargáu, mientres la fachada va carauterizar pola cencellez y la simplicidá. Abandónense los órdenes clásicos, y les fachaes de los edificios van estremar por ser llises, teniendo, como muncho, unes moldures pa dixebrar plantes o enmarcar puertes y ventanes. La forma dominante nes edificaciones rococó yera la circular. Un pabellón central, xeneralmente ente dos ales baxes y curves y, siempres que yera posible, arrodiáu d'un xardín o somorguiáu nun parque natural. Otres edificaciones podíen tomar la forma de pabellones encadenaos, en contra del típicu edificiu «bloque», propiu de la etapa anterior.

Nesti momentu la ventana aumenta progresivamente de midida, hasta la puertaventana o «ventana francesa», llogrando una interrellación ente interior y esterior que consigue la ideal fusión cola naturaleza, col paisaxe y la redolada. Refúguense los marcos n'ángulu rectu, demasiao ríxidos, y adóptense ventanes narquiaes. Esaníciase o amenorga l'usu d'escultures monumentales, llindándoles a la ornamentación de los xardinos.

Sía que non, l'aspeutu más destacable de los interiores rococós ye la distribución interna. Los edificios tienen estancies especializaes pa cada función y una distribución bien senciella. Les habitaciones diséñense como un conxuntu que, con una marcada funcionalidad, combina ornamentación, colores y moblame.

Pola so mesma naturaleza, estos enclinos arquiteutónicos tuvieron bien pocu reflexu nes construcciones oficiales, fueren llaiques o eclesiástiques. Sicasí, el nuevu estilu foi perfectu pa les residencies de la nobleza y l'alta burguesía, les clases más ansioses de camudar según los nuevos cánones y les más dotaes de medios económicos pa consiguilo.

 
Palaciu de Sanssouci, Potsdam.

N'Alemaña, especialmente en Baviera, el Rococó entra con muncha fuercia y supera les fórmules barroques. Destaca, a diferencia de Francia, la capacidá d'afaer l'estilu a construcciones relixoses que consiguió'l Rococó alemán. Ente los autores de les obres más destacaes atopamos a artistes franceses y alemanes como François de Cuvilliés, Johann Balthasar Neumann y Georg Wenzeslaus von Knobelsdorff, que realizaron la preparación d'Amalienburg cerca de Múnich, la residencia de Wurzburgu, Sanssouci en Potsdam, Charlottenburg en Berlín, los Palacios de Augustusburg y Falkenlust en Brühl, Bruchsal, el Palaciu Solitude de Stuttgart y Schönbrunn en Viena.

Pintura editar

 
Pelegrinación a Cythera de Jean-Antoine Watteau (1721, Louvre).

A pesar de que'l Rococó debe'l so orixe puramente a les artes decoratives, l'estilu amosó la so influencia tamién na pintura, llegando a la so máxima rellumanza na década de 1730. Esta pintura tien de llamase puramente como Pintura Galantiadora y non como Pintura Rococó, pos esti términu engloba el contestu estéticu en que s'atopaba. Los pintores usaron colores claros y delicaos y les formes curvillinies, decoren les teles con querubinos y mitos d'amor. Los sos paisaxes con fiestes galantiadores y pastorales de cutiu recoyíen comíes sobre la yerba de personaxes aristocráticos y aventures amoroses y cortesanes. Recuperáronse personaxes mitolóxicos que s'entemecen nes escenes, dotándoles de sensualidá, allegría y frescura.

El semeya tamién foi popular ente los pintores rococós, nel que los personaxes son representaos con muncha elegancia, basada na artificialidá de la vida de palaciu y de los ambientes cortesanos, reflexando una imaxe atenta de la sociedá en tresformamientu.

Jean-Antoine Watteau (16841721) ye consideráu'l más importante pintor rococó, creador d'un nuevu xéneru pictóricu: les fêtes galantiadores (fiestes galantiadores), con escenes trescalaes con un erotismu llíricu. Watteau, a pesar de morrer a los 37 años, tuvo una gran influencia nos sos socesores, incluyíos François Boucher (17031770) y Jean-Honoré Fragonard (17321806), dos maestros del periodu tardíu. Tamién el toque delicáu y la sensibilidá de Thomas Gainsborough (17271788) reflexen l'espíritu rococó.

Escultura editar

 
Cupidu d'Edmé Bouchardon (1750).

La escultura ye otra área na cual intervinieron los artistes del rococó. Étienne-Maurice Falconet (17161791) ye consideráu unu de los meyores representantes del Rococó francés. Polo xeneral, esti estilu foi espresáu meyor por aciu la delicada escultura de porzolana, más que con estatues marmóreas y pimpanes. El mesmu Falconet yera direutor d'una famosa fábrica de porzolana en Sèvres. Los motivos amorosu y allegre son representaos na escultura, según la naturaleza y la llinia curvo y asimétrico.

El diseñador Edmé Bouchardon representó a Cupidu tallando los sos dardos d'amor col garrote d'Hércules, un símbolu escelente del estilu rococó. El semidiós ye tresformáu nun neñu tienru, el garrote que ruempe güesos tresformar en fleches que cuten el corazón, nel momentu que el mármol ye sustituyíu pol estuco. Nesti periodu podemos mentar a los escultores franceses Jean-Baptiste Lemoyne, Robert -y Lorrain, Michel Clodion y Pigalle.

Música editar

El estilu galantiador foi l'equivalente del Rococó na historia de la música, asitiáu ente la música barroca y la Música del Clasicismu música clásica, y nun ye fácil definir esti conceutu con pallabres. La música rococó desenvolver al marxe de la música barroca, particularmente en Francia. Puede ser considerada como una música bien intimista realizada de forma desaxeradamente refinada. Ente los máximos esponentes d'esta corriente puede citase a Jean Philippe Rameau, Georg Philipp Telemann, Carl Philipp Emanuel Bach y Johann Christian Bach.

El Rococó en Francia editar

 
Madame de Pompadour

Francia ye'l trubiecu del estilu y dende equí estiéndese al restu d'Europa, especialmente a los países de llingua xermánica, onde adquier una fuercia estraordinario por cuenta de les fuertes rellaciones de Federico II de Prusia cola corona de Francia.

Moblame editar

El diseñu de muebles ye la principal actividá de toa una dinastía d'ebanistes parisienses, dalgunu de los cualos naciera n'Alemaña, que desenvuelven un estilu de llinia curva en tres dimensiones, onde les superficies embarnizadas completar con marquetería de bronce. La factura d'estes obres correspuende, mayoritariamente, a Antoine Gaudreau, Charles Cressent, Jean-Pierre Latz, Françoise Oeben y Bernard van Risen Burgh.

En Francia l'estilu caltiénse bien sobriu, yá que los ornamientos, principalmente de madera, yeren menos macizos y presentábense como composiciones de motivos florales, escenes, mázcares grotesques, pintures ya incrustaciones de piedra.

La tapicería foi un capítulu importante pa consiguir comodidá nel mueble. Los asientos llegaron a cotes de comodidá inimaxinables pocos años antes. L'enclín xeneral a favor del luxu y del confort fizo que los cortesanos y los asiduos asistentes a los salones pudieren agora sentase (ya inclusive reclinarse y espurrise) nes xuntes, a diferencia de la dómina anterior, na que fuera obligatoriu permanecer de pies por cuestiones de protocolu. Esti nuevu conceutu de la comodidá y una actitú más despreocupada respectu al cuerpu humanu (al cual dexábase en momentos d'intimidá safase y llibrase de ríxides postures), la molición por desenvolver actividaes intelectuales y lúdiques nos espacios privaos, favorez el desenvolvimientu de nuevos diseños de muebles.

Arquiteutura editar

Col alloñamientu de la cultura de los palacios de la corte, les construcciones carauterístiques d'esta dómina fueron les cases alloñaes del centru de ciudá o en mediu del campu: «folies», «bergeries», «bagatelles» o «ermitages». En residencies urbanes, el «hôtel» o casona na ciudá, la planta estremar n'unidaes espaciales relativamente pequeñes colo cual llógrense ámbitos especializaos, de distintu midida según la so función: salón, comedor, cuartu, antecámara, galería, gabinete.

D'esta forma apaeció una distribución más práutica que l'anterior de «enfilade», agora les habitaciones seríen independientes y con accesu individual. Cortáronse oblicuamente les esquines de les habitaciones p'asitiar escaleres secundaries nos espacios ganaos y estos comunicáronse ente sigo por aciu pasiellos, corredores y galeríes.

Ente los representantes más destacaos atopamos a Jean Courtonne y a Robert de Cotte, nomáu arquiteutu de la corte, y qu'intervieno na casi totalidá de les obres importantes que se fixeron en Francia mientres 30 años.

 
Mesa de la factoría de Sèvres de Martin Carlin. 1772.

Escultura y oxetos de porzolana editar

Francia ocupó un llugar importante a la producción de porzolana mientres el sieglu XVIII. Fabricar en Rouen, Estrasburgu, Saint-Cloud, Mennecy, Chantilly y na Manufactura Real de porzolana de Sèvres.

Dempués d'unos entamos difíciles (1741) en Vincennes, la Manufactura Real treslladar a Sèvres en 1756. La porzolana de Sèvres carauterizar polos sos dibuxos arrodiaos de ornamentación de rocalla sobre fondu blancu, anque esti blancu pasó rápido a colores de tonos bien vivos como'l bleu de Roi (posterior al Rococó), el mariellu vivo, l'azul turquesa, y el rosa Pompadour (a partir de 1757), de moda mientres diez años y que se denominó según reconocencia al interés personal de Madame Pompadour nel desenvolvimientu de les Manufactures.

A partir de la década de 1750 poner de moda l'allugamientu de plaques de Sèvres como decoración de muebles pequeños o accesorios. Bernard van Risen Burgh foi'l primeru ebanista conocíu que decoró les sos obres con plaques de porzolana, una práutica que rápido se fixo popular. Fueron bien utilizaos polos ebanistes Martin Carlin y Weisweiler. L'arquiteuta Alpha Mariel Polanco fixo una gran investigación sobre'l Rococó.

El Rococó n'Italia editar

 
El palaciu de Stupinigi.

Les Guerres Italianes tuvieron como resultáu la hexemonía del poder español sobre Italia. Anque munchos estaos, como por casu Venecia, nun pertenecieron a la corona española, Italia dependió d'España pa recibir proteición de les agresiones esternes. El control d'España foi reemplazáu cola hexemonía austriaca nel sieglu XVIII sacante dellos pocos estaos que permanecieron sol control español.

Tamién n'Italia, siguiendo l'exemplu francés, creó'l Rococó una notable renovación, sobremanera nel sector de la decoración d'interiores y na pintura. Diose sobremanera na rexón del norte (Liguria, El Piamonte, Lombardía y Vénetu), ente que na Italia central, pola influencia de la ilesia, l'estilu nun se desenvuelve de forma sensible.

Sicasí en Sicilia desenvolvióse una evolución del Barrocu de calter propiu, de gustu más españolizante, bien similar al platerescu.

Arquiteutura editar

 
Salón central de Stupinigi.

Los mayores representantes estilu rococó na arquiteutura italiana son Guarino Guarini, bien activu n'El Piamonte y en Messina, y Filippo Juvarra que trabaya enforma en Turín como arquiteutu de la casa de Saboya.

Les obres más importantes de Guarino Guarini son: la ilesia de San Filippo, la ilesia de los Padres Somaschi y la casa de los padres teatinos, toes en Mesina, la capiya del Santu Sudariu de Turín y el palaciu Carignano tamién en Turín.

Ente les realizaciones más importantes de Filippo Juvara esisten: la cúpula de la Basílica de San Andrés en Mantua, la cúpula de la catedral de Como, el campanariu de la catedral de Belluno, la basílica de Superga cerca de Turín, el castiellu de Rívoli, el pabellón de caza de Stupinigi, el Palaciu Real de Venaria Reale y el palaciu Madama en Turín.

Pintura editar

 
Plaza de San Marcos, Canaletto (1723).

Nel campu de la pintura, los mayores intérpretes del Rococó pueden considerase los artistes que trabayaron na República de Venecia, destacando los grandes paisaxes detallistas con representaciones de los principales espacios de la ciudá: les canales, la plaza de San Marco y el Palaciu Ducal, siguiendo la corriente llamada veduta.

Ente les figures más importantes a considerar atopamos: Giovanni Battista Tiepolo de quien destaca'l Semeya d'Antonio Riccobono, San Rocco y Hércules encalora a Anteo. Tiepolo pasó cuatro años en Wurzburgu antes de volver a Venecia y finalmente foi a trabayar en Madrid, a la corte de Carlos III, ciudá na que morrió finalmente. Giovanni Antonio Canal, conocíu como Canaletto, que realizó obres ente otres: Plaza de San Marcos, San Cristobal, San Miguel y Murano, Los caballos de San Marcos na plaza, El campu de Rialto en Venecia y Paséu fluvial con columna y arcu de trunfu. Canaletto tamién trabayó n'Inglaterra pero ensin llegar a la rellumanza de los paisaxes de la so ciudá natal. Francesco Guardi, con un estilu al toque, representa colos sos paisaxes más difuminados y escuros la República que se funde, realizando cerca d'ochocientos sesenta obres ente les cualos destaquen Milagru d'un santu dominicu, Conciertu nel Casino de los Filarmonici y A Caridá.

Escultura editar

Nel sector de la escultura, el más probe nesti periodu, estrémase Giacomo Serpotta que, sobremanera en Palermo, realizó obres pa delles ilesies de la ciudá, ente les que podemos citar los oratorios de Ciudá Santa, de San Llorienzo y del Rosariu en San Domenico y la ilesia de San Franciscu d'Asís. Puede considerase que dellos escultores que realizaron fontes en Roma y nel palaciu de Caserta inspirar nel estilu Rococó.

El Rococó n'España editar

 
Interior de la basílica pontificia de San Miguel, en Madrid.

Nel sieglu XVIII, el barrocu español camina escontra un estilu muncho más afatáu. La escultura, la pintura y la talla fundar cola arquiteutura, n'ocasiones p'animar los clásicos esquemes arquiteutónicos que siguen vixentes en plantes y alzaos. Frente a los esteriores, polo xeneral austeros, créanse interiores vibrantes. Esti barrocu tardíu -qu'emplega con mapa motivos ornamentales como la fueya de acanto, de raigañu clásicu- empieza a trescalase na década de 1730 de la influencia del Rococó francés, ejemplarizada fundamentalmente nel espardimientu d'un nuevu motivu ornamental: la rocalla (del francés rocaille), consistente en complicaos xuegos de "C" y "S" que xeneren formes asimétriques y que tamién recuerden a formes marines. La rocalla empezó a conocese n'España al traviés de tres víes fundamentales: el so espardimientu al traviés de los pattern books o llibros de patrones, la importación de moblame y otres artes decoratives d'Europa y la so direuta trayida de mano d'arquiteutos foranos, casu del portugués Cayetano de Acosta.

D'esta miente, pal casu español ye difícil falar de la esistencia d'un rococó puru sinón, más bien, d'un barrocu tardíu que toma emprestaos elementos del rococó francés. La xenérica denominación de rococó pal arte español del sieglu XVIII obedez a un tresnocháu enclín de considerar el rococó como la lóxica evolución del barrocu. Hai que tener en cuenta que l'estilu naz en Francia, país nel que l'arte del sieglu precedente, conocíu como'l Grand Siécle, foi sustancialmente diversu al casu hispanu, pol so calter más clasicista. Poro, l'estilu naz más como reacción que como evolución del XVII francés. Per otra parte, el rococó ye un arte eminentemente burgués y profanu, difícilmente conciliable al arte relixoso, el más abondosu del barrocu español. A esti tradicional tracamundiu terminolóxicu contribuyó la presencia nel XVIII español d'arquiteutos italianos y soluciones traíes del barrocu italianu (más movíu en planta), ayenes al rococó pero confundíes con ésti.

Con tou, al marxe de la discutible buelga del rococó nel arte relixoso español del sieglu XVIII, ye posible rastrexar dellos exemplos del rococó n'España, fundamentalmente nes tipoloxíes civiles y, sobremanera, nel ámbitu cortesanu, al calor de la nueva dinastía borbónica.

Pintura editar

Pueden considerase pintores de transición, pero yá con una atmósfera y una delicadeza cromática qu'anuncia la nueva sensibilidá rococó que taba empezando a trunfar en Roma, Nápoles y Venecia, dalgunes de les obres de Miguel Jacinto Meléndez (1675-1734) o los nuevos pintores de cámara Juan Bautista Peña (1710-1773) y, de forma más acusada, l'aragonés Pablo Pernicharo (1705-1760), quien, pensionados en Roma y discípulos d'Agostino Masucci, amuesen nes sos obres de 1740 una simbiosis ente lo barroco académicu y lo rococó.

Gaya Nuño, nun artículu de 1970,[2] envaloraba que la corriente rococó tuviera poca aceptación n'España pola mor de la estobisa que-y fixera'l postreru barrocu español, xenuina creación nacional a diferencia del importáu rococó. Nel, al so entender, escasu rococó español, la pintura desenvolviérase paradóxicamente en plenu reináu de l'Academia de Belles Artes de San Fernando y manifestárase de forma amenorgada y desdibuxada nos cartones pa tapices de Goya, de Francisco y Ramón Bayeu o de José del Castillo, y especialmente nun estraordinariu pintor rococó, Luis Paret y Alcázar. Una década dempués Jesús Urrea esbozó una Introducción a la pintura rococó n'España y defendía la esistencia de tal corriente pictórica y daba dalgunes de les llinies d'estudiu ya interpretación de la mesma.[3]

Como pintores españoles del sieglu XVIII, cercanos al Rococó pero d'enclín academicista, destaquen Luis Meléndez y Luis Paret; tamién l'italianu Giovanni Battista Tiepolo, que trabayó n'España xunto a Mengs.

Discípulu de José Luzán y depués de Corrado Giaquinto ye l'aragonés Juan Ramírez de Arellano (1725-1782), quien s'amuesa fuertemente influyíu pol postreru, pero dexó la pintura pola música. Pintor más nuevu que depués pasaría a la órbita de Mengs y formóse nel rococó foi'l valencianu Mariano Salvador Maella; dientro de la estética rococó, pero al marxe del ambiente creáu por Giaquinto, mover n'España dos pintores franceses llegaos en momentos distintos; el primeru foi Charles-Joseph Flipart (1721-1797), un pintor y grabador que vieno a España en 1748 acompañando al so maestru Jacopo Amigoni y foi pintor de cámara en 1753; l'otru foi Charles-François de la Traverse (1726-1787), que tuvo en Madrid acompañando al embaxador de Francia marqués de Ossun y decidió quedase; foi discípulu de Boucher, morara en Roma pensionado y foi maestru de Luis Paret.

Tamién cabo destacar la obra pictórica d'Antonio Viladomat y de Francesc Tramulles Roig, discípulu del anterior y menos conocíu debíu al calter efímeru de la so obra. Francesc Pla, conocíu como «el Vigatà», amosó una leve influencia del Rococó nes pintures del Palaciu Mueya de Barcelona, magar el restu de la so obra hai qu'allugala dientro d'un llinguaxe barrocu. Otros pintores d'esti enclín fueron los hermanos d'Antonio, Luis González Velázquez (1715-1763) y Alejandro González Velázquez (1719-1772), el madrilanu d'ascendencia aragonesa y discípulu de Giaquinto José del Castillo (1737-1793); l'aragonés Juan Ramírez de Arellano (1725-1782) y el valencianu José Camarón y Boronat (1731-1803). En Sevilla'l rococó arimar del influxu murillesco na obra de Juan d'Espinaral (1714-1783).[4]

Arquiteutura y retablos editar

 
Fachada del Palaciu del marqués de Dos Aguas, en Valencia.

Nel ambiente cortesano de Madrid atopamos los más formosos exemplos del Rococó español. Nel Palaciu Real de Madrid, mandáu construyir por Felipe V en 1738, tópase'l sobeyosu Salón de Gasparini y el Salón de Porzolana. Nel mesmu palaciu atopamos el Salón del Tronu, un impresionante conxuntu con munchos exemplos de moblame rococó como los dolce espeyos monumentales acompañaos de les sos correspondientes consoles y el tronu real. En Aranjuez, tamién en Madrid, atopamos una pieza única nel Salón de Porzolana del Palaciu Real, verdadera xoya profusamente decorada en tiempos de Carlos III con motivos chinescos bien del gustu polo orientalizante y exóticu del Rococó. Tamién na capital d'España atopen dellos templos qu'acusen la influencia del Rococó, como la basílica de San Miguel, trazada pol arquiteutu italianu Santiago Bonavia en 1739.

En Valencia destaca'l Palaciu del marqués de Dos Aguas (1740–1744), con fachada diseñada pol pintor y grabador Hipólito Rovira y executada por Ignacio Vergara y Luis Domingo, ensin dulda unu de los edificios claves del Rococó español.

Al respective de l'arquiteutura de retablos, dalgunos de los retablistas que se dexaron seducir pola rocalla fueron Narciso Tomé y Cayetano de Acosta, siempres trabayando so una tipoloxía tan carauterística del Barrocu español como ye'l retablu.

Escultura editar

Partiendo de la escultura posbarroca d'inspiración nacional conocida como churrigueresca polos escultores José Benito Churriguera y los sos hermanos Joaquín y Alberto, hai que mentar la importancia que la estética rococó algamó nes artes decoratives y nel luxosu y suntuosu moblame d'espeyos monumentales y salones de porzolana como los qu'hai nos Palacios Reales de Madrid y Aranjuez. Tocantes a la talla en madera destaca'l murcianu Francisco Salzillo, inspiráu nes formes delicaes del Rococó y famosu polos sos belenes italianizantes; tamién puede incluyise a Francisco Hurtado Izquierdo, coles mesmes arquiteutu del Churrigueresco. Per otra parte, la mayor concentración d'escultura rococó n'España dar en Segovia, nel Palaciu Real de la Granxa de San Ildefonso, onde destaquen les escenes mitolóxiques. Tamién, en Madrid, la fonte de Neptunu y de Cibeles, dambos frutu de la collaboración de dellos talentos.

El rococó n'Alemaña editar

Pintura editar

Una de les principales figures xermániques ye Franz Anton Maulbertsch, activu nuna vasta rexón d'Europa Central y Oriental decorando numberoses ilesies; ye unu de los grandes maestros del frescu del sieglu XVIII, munches vegaes comparáu a Tiepolo pola elevada calidá de la so obra. Tamién tienen de ser incluyíos como maestros importantes del Rococó xermánicu monumental Johann Baptist Zimmermann, Antoine Pesne, Joseph Ignaz Appiani, Franz Anton Zeiller, Paul Troger, Franz Joseph Spiegler, Johann Georg Bergmüller, Carlo Carlone, ente munchos otros, que dexaron una marca nes sos obres en palacios ya ilesies.

Escultura editar

Destaquen Joseph Anton (1696-1770) y el bávaru Johann Baptist Straub (1704-1784).

Arquiteutura editar

El rococó francés, al aprucir n'Alemaña, fundir col barrocu xermánicu. Bebía tamién del barrocu recargáu y de procedencia italiana. Arquiteutos como Borromini o Guarino Guarini sirvieron como fonte d'inspiración a les pequeñes cortes alemanes que deseyaben asonsañar lo francés y recurríen con frecuencia a arquiteutos de dicha procedencia. Destaquen la basílica de Ottobeuren (Baviera), el Palaciu Solitude de Stuttgart, el palaciu Augustusburg en Brühl o'l palaciu Falkenlust, tamién en Brühl; tamién se dexa notar n'ilesies y campanarios solos o en pareya, sobremanera nel sur del país, onde en contaes ocasiones dexaben entever dende l'esterior les rellumances qu'allugaben. Exemplu d'ello son la basílica de Ottobeuren, en Baviera, o la Wieskirche (ilesia del prau), proyeutada por Dominikus Zimermann y asitiada nes proximidaes de Füssen y Oberammergau, tamién al sur de Baviera. Foi l'arquiteutu François de Cuvilliés, el que realizó les obres más direutamente rellacionaes colos modelos franceses del rococó, tal que fizo na decoración del palaciu de Nymphenburg. Otru arquiteutu de reconocíu prestíu foi Johann Balthasar Neumann, quien, sofitándose nos modelos de Guarino Guarini, llevantó estructures emplegando entós la decoración carauterística del rococó. Ente los sos proyeutos más destacaos atópense la residencia del Obispu eleutor de Würzburgu y les ilesies de Neresheim y Vierzehnheiligen. En Postdam, Georg Wenzeslaus von Knobelsdorf realizó para Federico'l Grande el palaciu de Sanssouci, a imaxe y semeyanza del Trianon. En Prusia, Matthaus Daniel Poppelmann (1662-1736), constrúi en Dresde el pabellón de fiestes del Zwinger, curiando qu'harmonice col paisaxe. Les escaleres con curves en tolos sentíos dan allegría tanto al edificiu como a los xardinos mientres los covarones y fontes alluguen toos tipos de personaxes mitolóxicos. El castiellu del Belvédère, en Viena, ye otra muestra d'ésti estilu.

Lliteratura editar

Puede incluyise nel rococó a Friedrich Hagedorns, Ewald Christian von Kleist y el suizu Salomon Gessner, famosu polos sos Idilios, pero tamién como pintor. Hubo un grupu de poetes rococó na Universidá de Halle que destacó poles sos anacreónticas y pequeños poemes; fueron Johann Peter Uz, Johann Wilhelm Ludwig Gleim y Johann Nikolaus Götz.

El Rococó y la Ilesia católica editar

 
La basílica de Superga.

Una visión crítica del Rococó nel contestu eclesiásticu foi sostenida na Enciclopedia católica. Pa la ilesia, l'estilu Rococó podía asimilase a la música profana, contrapuesta a la música sacra. La falta de simplicidá, la exterioridad y la frivolidá teníen l'efectu de distrayer del recogimiento y de la plegaria.

Con tou, esaniciada'l so exterioridad más esplícita, la resultancia pudo ser aceptáu como d'acordies con un ambiente dedicáu al cultu. Nel desenvolvimientu del Rococó, atopamos una decoración compatible col aspeutu sagráu de les ilesies.

 
Capitel rococó en Steinhausen.

Los artistes franceses paecen nun considerar nunca la guapura de la composición del oxetu principal, ente que los alemanes faen de la potencia de les llinies la so carauterística principal. Nel interior de les ilesies, el Rococó pudo ser toleráu, yá que los oxetos yeren pequeños como un vasu, una mesina d'un corazón, una lluz, una barandiella o una balaustrada y nun yeren demasiáu evidentes a la vista. Resulta tar más d'acordies na sacristía y n'ambientes non puramente de cultu, más que na ilesia puramente dicha. L'estilu Rococó afaise bien mal al oficiu solemne de la función relixosa, col tabernáculo, l'altar o'l púlpitu.

Nel casu de grandes oxetos, la escultura rococó resulta bella, pero al empar atópase una paecencia col Barrocu. Los elementos falambaldres d'esti estilu nun s'afaen a les grandes parés de les ilesies. Sía que non, tou tien que ser según la situación local y les circunstancies. Hai pieces del Rococó auténticamente belles, ente que delles otres nun respuenden a los cánones ya intenten asimilase a oxetos sacros.

Ente los materiales utilizaos nel estilu rococó figuren la madera tallao, el fierro y el bronce, utilizáu na construcción de balaustraes y portales. Un elementu distintivu ye'l doráu que cubre los fríos materiales metálicos, más aceptables pa la implantación n'ambientes non profanos.

Bibliografía editar

  • Pal Kelemen, 1967. Baroque and Rococo in Latin Americani.
  • Fiske Kimball, 1943. Creation of the Rococo (reeditáu como The Creation of the Rococo Decorative Style, 1980).
  • Michael Levey, 1980. Painting in Eighteenth-Century Venice.
  • Arno Schönberger i Halldor Soehner, 1960. The Age of Rococo (publicáu orixinalmente n'alemán, 1959).
  • T. Hetzer, Die Fresken Tiepolos in der Würzburger Residenz, Frankfurt del Main, 1943.
  • A. Morassi, Tiepolo i la Villa Valmarana, Milán, 1945.
  • A. Morassi, Giovan Battista Tiepolo, Londres, 1955.
  • A. Pallucchini, L'opera completa de Giambattista Tiepolo, Milán 1968.
  • A. Porcella, La giovinezza de Gianbattista Tiepolo, Roma 1973.
  • M. Gemin, F. Pedrocco, Giambattista Tiepolo. I dipinti. Opera completa, Venecia 1993.
  • Àgueda Viñamata, El Rococó, Ed. Montesions, Barcelona 1987.
  • J.J. Martín González. El retablu barrocu n'España. Madrid: Alpuerto, 1993.
  • A. Rodríguez G. de Ceballos. El sieglu XVIII. Ente tradición y academia. Madrid: Xil, 1992.
  • Morant, Henry de (1980). Historia de les artes decoratives. Madrid: Espasa Calpe. ISBN 84-239-5267-3.

Referencies editar

  1. Morant, 1980, p. 373.
  2. J. A. Gaya Nuño, "Rococó, Neoclasicismu y Prerromanticismu nel arte de la España del sieglu XVIII", Cuadiernos de la Cátedra Feijoo, 22, Uviéu, 1970, páxs. 51-71
  3. Jesús Urrea Fernández, "Introducción a la pintura rococó n'España", en La dómina de Fernandu VI, Uviéu: Cátedra Feijoo, 1981, páxs. 315-336.
  4. Arturo Ansón Navarro, "La pintura rococó n'España", en Cuadiernos d'Arte Español núm. 96, Madrid: Historia 16, 1991

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar