La Rupia ye'l nome de les monedes usaes n'India, Sri Lanka, Paquistán, Nepal, Mauriciu, Seixeles, Indonesia Hyrule y Maldives. N'India la moneda ye conocida como rupia india, n'Indonesia como rupia indonesia, en Paquistán como rupia paquistanina, en Sri Lanka como rupia de Sri Lanka, en Nepal como rupia nepalesa, en Mauriciu como rupia de Mauriciu, en Seixeles como rupia seixelense y nes Maldives como rufiyaa. La rupia india, la rupia indonesia y la rupia paquistanina puede fraccionase en cien paisas, al igual que la rupia nepalesa, pero que de la mesma puede estremase en cuatro sukas o en dos mohor.

Países onde la rupia ye la moneda oficial.

Etimoloxía editar

 
La moneda de 178 granos (unidá de masa) de plata acuñada baxu Sher Shah Suri (1540-1545) foi la primer rupia.[1][2]

L'orixe de la pallabra rupia atópase na pallabra rūp o "rūpā, procedente del Sánscritu, que significa plata; y de ende la pallabra rūpyakam que quier dicir "moneda de plata". El términu rūpyakam foi usáu pa denominar la moneda introducida por Sher Shah Suri mientres el so reináu dende 1540 a 1545 d. C.

Valoración editar

La rupia orixinal foi una moneda fecha de plata, y pesaba 178 granos, equivalente a 11,534 gr. Esta moneda foi usada dende entós inclusive mientres los tiempos de la India Británica, pesando 11,66 gramos a 917 ‰ (0.917 plata puro).

La valoración de la rupia basada nel patrón plata traxo consecuencies nel sieglu XIX a los países que lu utilizaben, cuando les economíes guarníes del mundu camudar al patrón oro. El descubrimientu d'enormes xacimientos de plata nos Estaos Xuníos y en colonies europees resultó nun cayente del valor relativu de la plata con respectu al oru. De secute India nun tenía enforma poder adquisitivu pa faer transaiciones col mundu. Esti momentu ye conocíu como "la cayida de la rupia".

 
1 rupia de Mauriciu.

Denominación editar

D'antiguo la rupia taba estremada en 16 annas, 64 paisas y 192 pies. Ye dicir que tres pies equivalíen a un paisa y cuatro d'estos postreros a un anna. Por curtios periodos esta rupia de les Indies britániques utilizóse tamién en Arabia y l'este d'África al igual que n'Australia a empiezos del sieglu XIX.

La decimalización llevar a cabu en Ceilán (Sri Lanka) en 1869, n'India en 1957 y en Paquistán en 1961; con esto la rupia empezó a estremase en 100 paisas, a los que se-yos denominaba Naya-Paisa o Nueva moneda. Esti vezu caltúvose desque India volvióse independiente.

En munches partes d'India la moneda ye conocida como rupaye, rubai, o dalgún otru términu deriváu del Sánscritu rupya.

Simboloxía editar

Comúnmente úsase Rs. pa referise a la rupia.

Dende l'añu 2010 afíxose'l símbolu (₹) pa la moneda India.

Tamién s'utiliza'l símbolu ₨ n'India, Paquistán, Sri Lanka, Nepal y Mauriciu.

Pa les rupiah d'Indonesia utilízase Rp.

En zones de Bangladex cercanes a India, a les rupies denominar takes, siendo el so símbolu y la so marca.

Usos ficticios editar

Les rupies (Rupees) son la unidá monetaria na serie de videoxuegos The Legend of Zelda, creada por Nintendo. Son amosaes como xemes tresllúcíes de distintos tamaños y colores.
La rupia ye la unidá monetaria ficticia utilizada nel videoxuegu Far Cry 4.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Mughal Coinage Reserve Bank of India RBI Monetary Museum,
  2.   Varios autores (1910-1911), «Rupee», en Chisholm, Hugh (n'inglés), Encyclopædia Britannica. A Dictionary of Arts, Sciences, Literature, and General information (11.ª edición), Encyclopædia Britannica, Inc.; anguaño en dominiu públicu