Sabela I de Castiella

Sabela I de Castiella (22 d'abril de 1451Monasterio de Nuestra Señora de Gracia (es) Traducir – 26 de payares de 1504Palacio Testamentario (es) Traducir) foi reina de Castiella[lower-alpha 1] dende 1474 hasta 1504, reina consorte de Sicilia dende 1469 y d'Aragón dende 1479,[7] pol so matrimoniu con Fernando d'Aragón. Ye llamada «la Católica», títulu que-yos foi dau a ella y al so home pol papa Alexandru VI por aciu la bulda Si convenit, el 19 d'avientu de 1496.[8] Ye polo que se conoz a la pareya real col nome de Reis Católicos, títulu qu'usaríen d'equí p'arriba práuticamente tolos reis d'España.

Sabela I de Castiella
Lugarteniente General de los Estados de la Corona de Aragón (es) Traducir

1488 -
reina consorte de Aragón (es) Traducir

20 xineru 1479 - 26 payares 1504
Juana Enríquez (es) Traducir - Germana de Foix (es) Traducir
reina de Castilla y de León (es) Traducir

13 avientu 1474 - 26 payares 1504
Enrique IV de Castiella - Xuana I de Castiella
Vida
Nacimientu Monasterio de Nuestra Señora de Gracia (es) Traducir[1]22 d'abril de 1451[2]
Nacionalidá Corona de Castiella
Muerte Palacio Testamentario (es) Traducir[3]26 de payares de 1504[4] (53 años)
Sepultura Capilla Real de Granada (es) Traducir[5]
Sepulcro de los Reyes Católicos (es) Traducir
Causa de la muerte Hidropesía
Familia
Padre Xuan II de Castiella
Madre Isabel de Portugal (1428-1496)
Casada con Fernandu II d'Aragón (1469 – 1504 (Gregorianu))[6]
Fíos/es
Hermanos/es
Familia
Pueblu Burgund-Trastamara
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu gobernante
Premios
Influyencies Juan Rodríguez de Fonseca
Santoral
26 de payares
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Casóse en 1469 col príncipe Fernando d'Aragón. Pol fechu de ser primos segundos precisaben una bulda papal de dispensa que solo consiguieron de Sixto IV al traviés del so unviáu'l cardenal Rodrigo Borgia en 1472. Ella y el so maríu Fernando conquistaron el reinu nazarí de Granada y participaron nuna rede d'aliances matrimoniales que fixeron que'l so nietu, Carlos, heredara les corones de Castiella y d'Aragón, otros territorios europeos y convirtiérase n'emperador del Sacru Imperiu Romanu.[9]

Isabel y Fernando facer col tronu tres una llarga llucha, primero contra'l rei Enrique IV (vease Conflictu pola socesión d'Enrique IV de Castiella) y de 1475 a 1479 na Guerra de Socesión Castellana contra los partidarios de la otra pretendiente al tronu, Juana. [10] Isabel reorganizó'l sistema de gobiernu y l'alministración, centralizando competencies qu'antes ostentaben los nobles; reformó'l sistema de seguridá ciudadana y llevó a cabu una reforma económica p'amenorgar la delda que'l reinu heredara del so hermanascu, y predecesor nel tronu, Enrique IV. En ganando la guerra de Granada los Reis Católicos espulsaron a los xudíos de los sos reinos[11] y, años más tarde, tamién a los musulmanes.

Isabel concedió sofitu a Cristóbal Colón na busca de les Indies occidentales, lo que llevó al descubrimientu d'América.[12][13] Dichu acontecimientu tendría de resultes la conquista de les tierres descubiertes y la creación del Imperiu español.

Isabel vivió 53 años, de los cualos gobernó 30 años como reina de Castiella y 26 como reina consorte d'Aragón al llau de Fernandu II.

Biografía editar

Primeros años editar

 
Estatua de Sabela I nos Xardinos de Sabatini de Madrid (G.D. Olivieri, 1753).

Isabel de Castiella, fía de Xuan II de Castiella y de la so segunda muyer, Sabela de Portugal (1428-1496), nació en Madrigal de las Altas Torres (Ávila) el 22 d'abril de 1451, Xueves Santu, nel palaciu que güei ocupa'l Monesteriu de La nuesa Señora de Gracia. El llugar y la fecha de nacencia fueron históricamente aldericaos, por culpa de que cuando naz, naide ye consciente de la importancia qu'esa neña diba tener nel futuru.[lower-alpha 2] Madrigal yera entós una pequeña villa de realengu onde circunstancialmente moraba la so madre, Isabel de Aviz, y della recibe'l nome qu'entós nun yera frecuente n'España.

Dos años dempués, en Tordesillas, nació'l so hermanu Alfonso. Con anterioridá, frutu del matrimoniu ente Xuan II de Castiella y María d'Aragón, y polo tanto hermanu d'Isabel per parte de padre, naciera Enrique, qu'aportaría al tronu en 1454 como Enrique IV.

A la muerte del so padre en 1454, Isabel foi unviada cola so madre y el so hermanu Alfonso a la villa d'Arévalo, onde vería los ataques de llocura de la so madre. Ésta ye una dómina de dificultaes, inclusive económiques. Nesta dómina Isabel dedicar a lleer llibros relixosos. Tamién trabó amistá con Beatriz de Silva (1424-1491), a la que depués ayudaría na fundación de la Orde de la Inmaculada Concepción y a la que donó los palacios de Galiana na ciudá de Toledo. Otros personaxes importantes nesti momentu y polo xeneral na so vida fueron, nel ámbitu toledanu, Gutierre de Cárdenas, la so esposa Teresa Enríquez y Gonzalo Chacón.

En 1461, Isabel y el so hermanu Alfonso son treslladaos a Segovia, llugar onde se emplazaba la Corte, por tar cercanu la nacencia de la fía de los reis, doña Juana de Castiella. Llueu los enemigos del rei moteyar Juana «la Beltranexa», arrobinando'l rumor de que'l padre yera Beltrán de la Cueva.

Una parte de los nobles enfrentar al rei Enrique, formaron un bandu alredor del so hermanascu Alfonso, de solu 12 años, y llegaron a deponer a Enrique na «farsa d'Ávila». Isabel permaneció al llau d'Alfonso mientres esti tiempu. Sicasí, en 1468, Alfonso morrió en Cardeñosa, quiciabes envelenáu.

A pesar de les presiones de los nobles, Isabel refugó proclamase reina mientres Enrique IV tuviera vivu. Otra manera, consiguió que'l so hermanascu otorgára-y el títulu de Princesa d'Asturies, nuna aldericada ceremonia que tuvo llugar nos Toros de Guisando, el 19 de setiembre de 1468, conocida como la Concordia de Guisando. Isabel constituyóse según heredera a la corona, per delantre de Juana, la so sobrina y afiada de bautismu, a quien parte de la nobleza nun consideraba legitimada pa ocupar el tronu poles dulda qu'había sobre la so paternidá. A partir d'esti momentu, Isabel pasa a morar n'Ocaña, villa perteneciente a don Juan Pacheco, marqués de Villena. El rei empecipia contactos diplomáticos con otres cases reales pa llograr un alcuerdu matrimonial que-y reporte beneficios.

Alcuerdos matrimoniales editar

 
Armes combinaes de los Reis Católicos. El soporte del águila de San Juan con nimbu foi usáu yá en 1473 nel escudu d'armes d'Isabel siendo entá princesa. El lema o llamátigu «Tanto monta...» esplicaba la divisa personal de Fernandu II d'Aragón, qu'adoptó un xugu con un nuedu cortáu n'alusión al nuedu gordianu, que tanto daba (tantu montaba) desamarralo como tayalo. La divisa propia de la reina yera'l fexe de fleches. Tres la unión de corones, estos dos elementos pasaron al blasón común, que tomó elementos heráldicos de los dos consortes.[14][15]

Yá dende los trés años, Isabel había estáu comprometida con Fernando, fíu de Xuan II d'Aragón.

Sicasí, Enrique IV rompió esti alcuerdu, seis años más tarde, pa comprometela con Carlos, príncipe de Viana. El matrimoniu nun llegó a consolidase, pola ferrial oposición de Xuan II d'Aragón. Tamién fueron infructuosos los intentos d'Enrique IV por casala col rei Alfonsu V de Portugal, primu en segundu grau d'Isabel y casi 20 años mayor qu'ella. En 1464, llogró axuntalos nel Monesteriu de Guadalupe, pero ella refugólu, alegando la diferencia d'edá ente dambos.

Más tarde, cuando cuntaba 16 años, Isabel foi comprometida con don Pedro Girón, de 43 años, Maestre de Calatrava y hermanu de don Juan Pacheco; pero Girón morrió por causes desconocíes mientres realizaba'l trayeutu p'atopase cola so prometida.

El 18 de setiembre de 1468, Isabel foi proclamada Princesa d'Asturies per mediu de la Concordia de los Toros de Guisando, revocando Enrique IV d'esta miente l'anterior nomamientu de la so fía Juana. Tres la ceremonia, Isabel pasó a vivir n'Ocaña, en contautu estrechu cola Corte. Enrique IV convieno de nuevu l'enllaz ente Isabel y el rei Alfonsu V de Portugal, yá que nel Tratáu de los Toros de Guisando alcordárase que'l matrimoniu d'Isabel tenía de celebrase cola aprobación del monarca castellanu. La propuesta entrañaba tamién el proyeutu de casar a la so fía Juana col príncipe herederu Juan, fíu d'Alfonsu V de Portugal. D'esta manera, Isabel sería treslladada al reinu vecín y, a la muerte del so maríu, los tronos de Portugal y de Castiella pasaríen a Xuan II de Portugal y la so esposa, Juana. Isabel negóse.

Tres esto, el rei trató de que se casara col duque de Guyena, hermanu de Lluis XI de Francia; de nuevu Isabel negóse. El monarca francés pidió entós la mano de Juana pal so hermanu, el duque de Guyena; Lluis XI quería alloñar al duque de la so redolada por suponer una amenaza pa él. Los esponsales realizar en Medina del Campo (1470), pero el duque morrió en 1472 de tuberculosis,[ensin referencies] enantes de conocer a la novia.

Mentanto, Xuan II d'Aragón trató d'axustar de callao con Isabel la boda col so fíu Fernando. Isabel y los sos conseyeros consideraron que yera'l meyor candidatu pa maríu, pero había una torga llegal, yá que yeren primos segundos (los sos güelos, Fernando d'Antequera y Enrique III, yeren hermanos). Precisaben, poro, una bulda papal que-yos exonerara de la consanguinidá. El Papa, sicasí, nun llegó a roblar esti documentu, medrosu de les posibles consecuencies negatives qu'esi actu podría trae-y al atraese la enemistá de los reinos de Castiella, Portugal y Francia, toos ellos arreyaos en negociaciones pa casar a la princesa Isabel con otru pretendiente.

Persones de la redolada d'Isabel falsificaron una supuesta bulda emitida en xunu de 1464 pol anterior Papa, Pío II, a favor de Fernando, na que se-y dexaba contraer matrimoniu con cualquier princesa cola que-y xuniera un llazu de consanguinidá d'hasta tercer grau. Isabel aceptó y robláronse les capitulaciones matrimoniales de Cervera, el 5 de marzu de 1469. Pa los esponsales y ante la medrana de qu'Enrique IV albortara los sos planes, en mayu de 1469 y cola escusa de visitar la tumba del so hermanu Alfonso, que reposaba n'Ávila, Isabel escapó de Ocaña, onde yera curiada estrechamente por don Juan Pacheco. Pela so parte, Fernando travesó Castiella de callao, amarutáu de mozu de mula d'unos comerciantes.[16] Finalmente, el 19 d'ochobre de 1469 contraxeron matrimoniu nel Palaciu de los Viveru de Valladolid.

El matrimoniu costó a Isabel l'enfrentamientu col so hermanascu'l rei. En 1471 el papa Sixto IV unvió al cardenal Rodrigo de Borja a España como legáu papal pa iguar diversos asuntos políticos na península, ente ellos esti enllaz. Con él traxo la Bulda de Simancas, qu'espachaba de consanguinidá a los príncipes Isabel y Fernando.[lower-alpha 3] Borja axustó con ellos: daría-yos la bulda en cuenta de qu'ellos-y concedieren la ciudá de Gandia al so fíu Pedro Luis. Isabel y Fernando cumpliríen la so parte del tratu en 1485.[17]

Reináu editar

 
Estatua ecuestre de Sabela I nel Paséu de la Castellana, Madrid.

Al morrer Enrique IV, Isabel proclamóse Reina de Castiella'l 13 d'avientu de 1474 en Segovia, basando la so llexitimidá nel Tratáu de los Toros de Guisando. Españó entós la Guerra de Socesión Castellana (1475-1479) ente los partidarios d'Isabel y los de la so sobrina Juana. El Tratáu de Alcaçovas punxo fin a la guerra, reconociendo a Isabel y Fernando como reis de Castiella en cuenta de ciertes concesiones a Portugal. Tres la guerra Isabel mandó construyir el Monesteriu de San Juan de los Reis.[18]

Instruyó a los sos fíos en que teníen unes obligaciones pol so rangu de fíos de reis, y que teníen de sacrificase enforma por esi motivu. Llevar consigo mientres les campañes militares, pero tamién veló siempres pol so bienestar, como lo prueba'l so valor ante'l motín que tuvo llugar nel alcázar de Segovia en 1476.[19] Ellí teníen instalada los reis la corte y ellí vivía, nel alcázar la so primoxénita Isabel so la proteición y curiáu de la so amiga Beatriz de Bobadilla y del so maríu, l'alcaide Andrés Cabrera. Ésti yera d'orixe xudíu, lo que naquella dómina yera fonte de tensiones raciales, y acusábase-y de querer aprovechase del enfotu que los reis teníen-y, amás d'acusa-y de malversación de fondos y de tiranía. La balasma convertir en motín cuando un prevocadores, amarutaos de llabradores y con armes ocultes, arengaron a la población pa destituyir al alcaide. Escontra l'Alcázar dirixióse una masa de xente furioso, armada con ferramientes de llabradores, palos y piedres. La reina atopar con el cardenal Mendoza cuando s'enteró de lo asocedío, pero nin unu nin otru teníen tropes abondes pa defender la plaza. Medrosa del riesgu que podía correr la so fía, la reina xubió al so caballu y, acompañada por trés guardias, acaballó 60 quilómetros hasta Segovia. A la entrada, l'obispu intentó detenela pol gran peligru que corría, pero Isabel desoyó'l conseyu y avanzó hasta l'Alcázar. Entró y dexó les puertes abiertes por qu'entraren tolos remontaos pa espone-y les sos quexes. N'estudiando les quexes, caltién nel puestu a Andrés Cabrera. El pueblu de Segovia guardó-y fidelidá a partir d'esi momentu.[20]

Mientres les campañes militares de Fernando, la reina tuvo siempres na retaguardia, acompañada de los sos fíos y pendiente d'aprovir lo necesario. La so ayuda foi decisiva pa la victoria castellanu-aragonesa na Guerra de Granada,[21] como lo demuestren los fechos de la rindición de Baza (Granada). Asocedió que la ciudá llevaba abarganada bastante tiempu pero la población nun quería rindise y los soldaos cristianos empezaben a desmoralizarse pol llargu asediu. El rei Fernando pide a la so muyer que se presente nel campu de batalla pa llevantar la moral de les tropes. Asina lo fai Isabel, faciéndose acompañar de delles dames y de la so primoxénita Isabel. L'impautu de la so presencia foi inmediatu, non yá pa les tropes cristianes, sinón pa la población asediada qu'empecipió la so rindición, pero non ante'l rei guerreru, sinón ante la valerosa reina.[22] Amás, Isabel foi la precursora del Hospital de campaña, al faese acompañar de personal médico y ayudantes p'atender a los mancaos nel campu de batalla.[23]

 
Sabela I de Castiella representada nel cuadru llamáu la Virxe de la mosca, que s'atopa na sacristía de la Colexata de Toro, na provincia de Zamora.

Creyó nos proyeutos de Cristóbal Colón, a pesar de les munches crítiques y reacciones polítiques adverses de la Corte y los científicos. Ye sicasí falsa la lleenda que diz que financió coles sos xoyes el viaxe que llevaría al descubrimientu d'América.[ensin referencies] Mientres el reináu común con Fernando produciéronse fechos de gran trescendencia pal futuru del reinu, como l'establecimientu de la Santa Inquisición (1480), la creación de la Santa Hermandá, la incorporación del Reinu nazarí de Granada, según la unificación relixosa de la Corona Hispánica, basada na conversión obligada de los xudíos, so pena de muerte o espulsión (Edictu de Granada, 1492) y más tarde de los musulmanes.

Tres el descubrimientu d'América en 1492 empezó'l procesu d'evanxelización de los indíxenes nativos confiándo-y esta xera a los monxos paulinos húngaros que se colaron a les nueves tierres nos próximos viaxes de Colón.[24] Los reis esmolecer pola conversión y el tratu xustu de los amerindios. Lindaron la esclavización de los indíxenes empecipiada por Colón a los casos previstos nes lleis castellanes de la dómina y prohibieron, con poco ésitu, el repartimientu d'indios ente los españoles asitiaos nel Caribe. Tres el fallecimientu'l gobernador Ovando aprovechó'l vacíu de poder pa instaurar la institución de la encomienda na islla Española.[25] Isabel y Fernando roblaron con Portugal el Tratáu de Tordesillas (1494) que delimitó les sos esferes d'influencia nel océanu Atlánticu. Por deséu de los comerciantes urbanos creó la Santa Hermandá, cuerpu de policía pa la represión del bandidaje, creando unes condiciones muncho más segures pal comerciu y l'economía.

Ficheru:La rindición de Granada.jpg
La rindición de Granada, por Francisco Pradilla (1882). Palaciu del Senáu, Madrid.

Pa les sos campañes militares cuntó col serviciu de Gonzalo Fernández de Córdoba (El Gran Capitán), qu'intervieno na conquista de Granada (1492), nos dos primeres Guerres d'Italia y na toma de Cefalonia (1500).

Dada la histórica implicación de la Corona d'Aragón n'Italia y por otra serie de razones[26] (les sos virtúes cristianes, la conquista de Granada, la espulsión de los xudíos y la cruzada contra los musulmanes), Fernando ya Isabel recibieron el títulu de Reis Católicos dau pol Papa Alexandru VI, por aciu la bulda Si convenit, de 19 d'avientu de 1496. Dichu títulu foi heredáu polos descendientes nel tronu (tanto austrias como borbones), tener anguaño'l rei Felipe VI d'España.[lower-alpha 4] El papa Alexandru VI concedió-y la distinción honorífica de Rosa d'Oru de la Cristiandá en 1500.

A la fin de los sos díes, les desgracies familiares cebar con ella. La muerte de la so madre Isabel, el so únicu fíu varón y l'albuertu de la esposa d'ésti, la muerte de la so primoxénita y del so nietu Miguel (que diba unificar los Reinos de los Reis Católicos col de Portugal); la presunta «llocura» de la so fía Juana (que desafió abiertamente a la so madre en Medina del Campo) y los aventatos de Felipe'l Formosu; la marcha de la so fía María a Portugal, en casándose con Manuel I de Portugal y l'incertidume de la so fía Catalina tres la muerte del so maríu inglés, sumir nuna fonda depresión que fizo que vistiera de rigorosu llutu'l restu de la so vida.

Muerte editar

 
Doña Isabel la Católica dictando'l so testamentu, por Eduardo Rosales, 1864, Muséu del Prado.

Taba la corte en Medina del Campo (Valladolid), cuando se declaró la grave enfermedá, una hidropesía, dixo como testigu Pedro Mártir. Consciente del desenllaz, mandó que les mises pola so salú tornárense pola so alma, pidió la estremaunción y el Santísimu Sacramentu. Otorgando testamentu a 12 d'ochobre, finó poco enantes del mediudía del 26 de payares de 1504, nel Palaciu Real:

El mio cuerpu seya soterráu nel momasterio de S. Francisco que ye nel Alhambra de la ciudá de Granada (...) nuna sepultura baxa que nun tenga bultu dalgunu, salvo una llosa baxa nel suelu, llana, coles sos lletres nella. Pero quiero y mandu, que si'l Rei escoyera sepultura n'otra cualquier ilesia o monesteriu de cualesquier otra parte o llugar destos los mios reinos, que'l mio cuerpu seya ellí treslladáu y soterráu xuntu (...). Diego Clemencín, 1821.

De primeres foi soterrada nel monesteriu de San Francisco de la Alhambra, el 18 d'avientu de 1504, nuna senciella sepultura, según el so deséu. Poco dempués, los sos restos mortales, xunto colos del so maríu Fernando'l Católicu, fueron treslladaos a la Capiya Real de Granada. La so fía Xuana I y l'home d'ésta, Felipe'l Formosu, tamién reposen ellí. Coles mesmes soterróse nesti llugar al so nietu Miguel de la Paz, fíu del rei Manuel I de Portugal y l'infanta Isabel d'Aragón, quien finó poco primero de cumplir los 2 años d'edá.

Nel muséu de la Capiya Real atópense la corona y el cetru de la reina, quien amás dotó a la Capiya d'un importante grupu de cuadros (entá in situ), de Botticelli, Dirk Bouts, Rogier van der Weyden y Hans Memling, ente otros, y munches de les sos pertenencies personales.

Testamentu y socesión editar

 
Testamentu de Sabela I.

Nel so testamentu la reina axustó que, magar la heredera del tronu yera la so fía Xuana, el rei Fernando alministraría y gobernaría Castiella nel so nome siquier hasta que l'infante Carlos, primoxénitu de Juana, cumpliera venti años.[27] Dempués de los fíos de Juana la llinia socesoria pasaría a María, la fía menor d'Isabel, y solo dempués a Catalina.[28]

Sicasí la nobleza castellana nun sofitó a Fernando y este optó por retirar se a Aragón. El gobiernu de Castiella quedó entós pal rei Felipe I, maríu de Juana, pero a los pocos meses morrió de secute y ello llevó a que Fernando fora nomáu de nuevu rexente.[29] Juana foi zarrada en Tordesillas pol so padre, que gobernó Castiella hasta la so muerte en 1516. Asocedió-y Carlos, fíu de Juana y nietu d'Isabel y Fernando.

Per otra parte nel so testamentu Isabel pidió-yos a los sos socesores que s'esforciaren en conquistar pal cristianismu'l Norte d'África siguiendo la reconquista peninsular[30] y que se convirtiera al cristianismu a los habitantes d'América («les yslas y Tierra Firme del Mar Oçéano») y tratárase-yos xustamente.[27]

El testamentu orixinal de la reina caltener nel Real Monesteriu de Santa María de Guadalupe. Una copia unviar al monesteriu de Santa Isabel de l'Alhambra de Granada. Y otra, a la catedral de Toledo, anque dende 1575 pasó al Archivu Xeneral de Simancas.[28]

En 1864 Eduardo Rosales representó'l momentu nel que la reina dicta'l so testamentu nel cuadru Doña Isabel la Católica dictando'l so testamentu.[31]

Posteridá editar

 
Billete español de 1957 coles semeyes y l'escudu de los reis Isabel y Fernando.

Mientres los sieglos XVI y XVII la figura d'Isabel foi relativamente clisada na memoria histórica pola del so home, el rei Fernando,[32] al que los cronistes d'aquellos tiempos pintaben de magnánimo, bonable, templáu y dispuestu a axustar, en contraste col rigor y inflexibilidad que se proyeutaba nes semeyes d'Isabel.[33] A principios del sieglu XIX Diego Clemencín escribió un Aponderamientu de la Reina Católica que per primer vegada centrar na figura de la reina, a la qu'apinó de virtúes, apostrando al so home a un segundu planu. Esta obra influyó en tolos historiadores siguientes hasta siquier mediaos del sieglu XX.[32][34] En 1815 el rei Fernandu VII, en tornando a España y restaurar l'absolutismu, creó la orde de Sabela la Católica, alta condecoración que sigue otorgando na actualidá'l gobiernu español. Más tarde, los lliberales y románticos españoles del sieglu XIX tendieron a tener una imaxe positiva de los Reis Católicos, a los que consideraben los últimos monarques nacionales.[32] A partir de 1938, la dictadura de Francisco Franco utilizó profusamente na so propaganda la figura y los símbolos d'Isabel «la Católica» (vease Simboloxía del franquismu).

En 1952 foi publicáu per vegada primera'l testu de la bulda Si convenit que daba a Isabel y Fernando el títulu de «católicos».[35]

En 1958 José García y Goldaraz, arzobispu de Valladolid, empecipió'l procesu pa la beatificación d'Isabel. Creó un equipu d'historiadores españoles a los qu'encargó escribir sobre los puntos más conflictivos de la biografía de la reina. Luis Suárez Fernández encargar de la espulsión de los xudíos y como resultáu del so trabayu publicó dellos llibros. Otros miembros del equipu fueron Antonio Rumeu d'Armes y Miguel Ángel Ladero Quesada.[36] L'historiador István Szászdi denunció que los partidarios de la beatificación o dalgunos nacionalistes españoles fixeron sumir documentos históricos de los archivos que podíen comprometer la llexitimidá d'Isabel como reina.[27]

El procesu de beatificación sigue'l so cursu na actualidá, sosteníu pol sofitu económicu de los herederos del empresariu mexicanu Pablo Díaz.[37] Los partidarios d'Isabel achaquen que'l Vaticanu nun la haya beatificado a la oposición d'un «lobby xudíu».[37]

Descendencia editar

Isabel tuvo cinco fíos con Fernando (el cual tuviera otros fíos enantes del so matrimoniu):

Descendencia de Fernandu II d'Aragón y Sabela I de Castiella

Ancestros editar

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
16. Enrique II de Castiella
 
 
 
 
 
 
 
8. Xuan I de Castiella
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
17. Juana Manuel de Villena
 
 
 
 
 
 
 
4. Enrique III de Castiella
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
18. Pedru IV d'Aragón
 
 
 
 
 
 
 
9. Leonor d'Aragón
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
19. Leonor de Sicilia
 
 
 
 
 
 
 
2. Xuan II de Castiella
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
20. Eduardu III d'Inglaterra
 
 
 
 
 
 
 
10. Xuan de Gante
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
21. Felipa de Henao
 
 
 
 
 
 
 
5. Catalina de Lancáster
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
22. Pedru I de Castiella
 
 
 
 
 
 
 
11. Constanza de Castiella
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
23. María de Padilla
 
 
 
 
 
 
 
1. Sabela I de Castiella
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
24. Pedru I de Portugal
 
 
 
 
 
 
 
12. Xuan I de Portugal
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
25. Teresa Gille Lourenço
 
 
 
 
 
 
 
6. Xuan de Portugal
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
26. Xuan de Gante
 
 
 
 
 
 
 
13. Felipa de Lancaster
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
27. Blanca de Lancaster
 
 
 
 
 
 
 
3. Sabela de Portugal
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
28. Xuan I de Portugal
 
 
 
 
 
 
 
14. Alfonsu I de Braganza
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
29. Inés Pires
 
 
 
 
 
 
 
7. Sabela de Barcelos
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
30. Nuño Álvares Pereira
 
 
 
 
 
 
 
15. Beatriz Pereira de Alvim
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
31. Leonor de Alvim
 
 
 
 
 
 

Semblanza de la reina editar

 
Imaxe d'Isabel de Castiella nel Conquistato de Granada, de 1482, por Pedro Marcuello.

D'ella, los cronistes contemporáneos dixeron:

  • Pedro Mártir de Anglería: «La so modestia personal y mansedume almirables»; «del rei nun sospriende que seya almirable... pos lleemos nes hestories incontables exemplos d'homes xustos, fuertes, dotaos de virtú, inclusive sabios. Pero ella... ¿quién m'atoparíes tu ente les antigües, de les qu'empuñaron el cetru, qu'axuntara xuntes nes empreses d'altor estos trés cuesas: un grande ánimu pa entamales, constancia pa terminales y juntamente el decoro de la pureza? Esta muyer ye fuerte, más que l'home más fuerte, constante como nenguna otra alma humana, maraviyosu exemplar de pureza y honestidá. Nunca produció la naturaleza una muyer asemeyada a esta. ¿Nun ye dignu d'almiración que lo que siempres foi estrañu y ayenu a la muyer, más que lo contrario al so contrariu, eso mesmu atópese nésta llargamente y como si fuera connatural a ella?».
  • Hernando del Pulgar: «Bien bona muyer; exemplar, de bones y lloables costumes... Nunca se vio na so persona cuesa incompuesta... nes sos obres cuesa mal fecha, nin nes sos pallabres pallabra mal felicidá»; «dueña de gran continencia nos sos movimientos y na espresión d'emociones... el so autodominio estender a azorronar el dolor nos partos, a nun dicir nin amosar la pena que naquella hora sienten y amuesen les muyeres»; «castísima, enllena de toa honestidá, enemicísima de pallabres, nin muestres deshonestas»; «muger bien cerimoniosa nos vistíos y cinches, y nos sos estraos y asientos, y nel serviciu de la so persona ; y quería ser sirvida de omes grandes y nobles, y con grande acatamientu y humiliaçión. (...) por esta condiçión yéra-y inputado algúnd viçio, diziendo ser pómpara demasiada».[38]
  • Lucio Marineo Sículo: «Y nun foi la reina d'ánimu menos fuerte pa sufrir los dolores corporales... Nin nos dolores que carecía de les sos enfermedaes, nin nos del partu, que ye cosa de grande almiración, nunca la vieron quexase, enantes con increíble y maraviyosa fortaleza sufrir y azorronaba»; «aguda, discreta, d'escelente inxeniu»; «fala bien y cortésmente».
  • Andrés Bernáldez: «Foi muyer bien esforciada, bien poderosa, prudentísima, sabia, honestísima, casta, devota, discreta, verdadera, clara, ensin engañu. ¿Quién podría cuntar les excelencies d'esta cristianísima y bonaventurada reina, bien digna de lloa per siempres? De cullá de ella ser castiza y de tan nobilísima y excelentísima proxenie de muyeres reines d'España, como poles cróniques manifiéstase tuvo ella otres munches excelencies de qu'El nuesu Señor afatar, en qu'entepasó y trespasó a toles reines asina cristianes qu'antes d'ella fueron, nun digo tan solamente n'España mas en tol mundu, d'aquelles por quien (poles sos virtúes o poles sos gracies o pola so saber o poder) la so memoria y fama vive... d'aquelles por sola una cosa que tuvieron o fixeron vive y va vivir la so memoria; pos cuanto más hai de vivir la memoria y fama de reina tan cristianísima, que tantes excelencies tuvo y tantes maravíes El nuesu Señor, reinando ella nos sos reinos, por ella fixo y obró».
  • Fernández de Oviedo: «Vela falar yera cosa divina; el valor de les sos pallabres yera con tantu y tan altu pesu y midida, que nin dicía menos, nin más, de lo que faía al casu de los negocios y a la calidá de la materia de que trataba».
  • Diego Enríquez del Castillo: «Prudente y d'enforma sesu».
  • Diego de Valera: «Enllena d'humanidá».
  • Alfonso de Palencia: «Bondosa»; «Muyer de pudor y pureza nes sos costumes»; «Intelixente».
  • Alonso Flores (Flórez): «De mirar graciosu y honestu».
  • Fernando'l Católicu, nel so testamentu, declaró que «Yera exemplar en tolos autos de virtú y de la medrana de Dios».
  • Frai Francisco Jiménez de Cisneros, el so confesor, allababa «La so pureza de corazón»; «El so gran corazón y grandor d'alma».

Tocantes a la so apariencia física, Isabel tenía la piel tan claro que paecía blanca, los güeyos de color azul verdosu,[39] y el pelo ente acoloratáu-doráu y cobrizu, traces que compartía coles sos fíes Catalina y Xuana.

Filmografía editar

Cine editar

Añu Película Direutor Actriz
1945 La carabela de la ilusión Benito Perojo Pilar Muñoz
1946 El doncel de la Reina Eusebio Fernández Ardavín Mary Carrillo
1949 Christophe Colomb David MacDonald Florence Eldridge
1951 Alba de América Juan de Orduña Amparo Rivelles
1951 Hare We Go Robert McKimson
1976 La espada negra Francisco Rovira Beleta Maribel Martín
1982 Cristóbal Colón, d'oficiu... descubridor Mariano Ozores Fiorella Faltoyano
1983 Juana la loca... de vez en cuando José Ramón Larraz Lola Flores
1992 Cristóbal Colón: El descubrimientu John Glen Rachel Ward
1992 1492: Conquest of Paradise Ridley Scott Sigourney Weaver
2000 Isabel of Castille: The Royal Diaries William Freud Lisa Jakub
2001 Juana la Lloca Vicente Aranda Susi Sánchez
2006 La reina Isabel en persona Rafael Gordon Isabel Ordaz
2016 La corona partida Jordi Frades Michelle Jenner

Series de televisión editar

Añu Serie Canal Actriz
1985 Christopher Columbus RAI Faye Dunaway
1990 Réquiem per Granada TVE Marita Marschall
1992 True Adventures of Christopher Columbus BBC Miranda Richardson
2012-2014 Isabel TVE Michelle Jenner
2015 El Ministerio del Tiempo TVE Michelle Jenner


Predecesor:
Alfonso de Castiella
Princesa d'Asturies
1468-1470/1474
(en paralelu con Juana de Castiella ente 1470 y 1474)
Socesora:
Isabel d'Aragón
Predecesor:
Enrique IV
Reina de Castiella
1474-1504
(xunto a Fernandu V dende 1475)
Socesora:
Xuana I
Predecesor:
Boabdil
Reina de Granada
1492-1504
Socesora:
Xuana I
Predecesora:
Juana Enríquez
Reina consorte d'Aragón
1479-1504
Socesora:
Xermana de Foix
Predecesor:
{{{predecesor5}}}
Reina consorte de Nápoles
1504
Socesor:
{{{socesor5}}}

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes titulos
  2. Dellos autores asitien la so nacencia n'Ávila o Madrid. Foronda y Aguilera 1920
  3. Asina lo afirma'l cronista Zurita pero nun hai sicasí constancia documental d'ello, según Fernández de Córdova Miralles (2005, p. 231)
  4. Artículu 56-2. El so títulu ye'l de Rei d'España y va poder utilizar los demás que correspuendan a la Corona.

    Artículu 57-1. La Corona d'España ye hereditaria n'el socesores de S. M. Don Xuan Carlos I de Borbón, llexítimu herederu de la dinastía histórica. (...)

Referencies editar

  1. URL de la referencia: https://www.madrigaldelasaltastorres.es/turismo/que-ver-en-madrigal/monumentos/palacio-de-juan-ii/. Data de consulta: 20 mayu 2020.
  2. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Isabella-I-queen-of-Spain. Apaez como: Isabella I. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. URL de la referencia: https://www.palaciorealtestamentario.es/sobre-el-palacio/. Data de consulta: 20 mayu 2020.
  4. Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 13005/isabel-i. Data de consulta: 20 mayu 2020. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  5. URL de la referencia: https://capillarealgranada.com/los-reyes-fundadores/. Data de consulta: 22 mayu 2020.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 Afirmao en: Kindred Britain.
  7. Jackson-Laufer, 1999, p. 180.
  8. Fernández de Córdova Miralles, 2005.
  9. [1] Kutz, Jens Peter, Karl V. (1500-1558) - Kaiserwahl und Kaiseridee, Universität Hannover
  10. Elliot, 2002, p. 23.
  11. Liss, 1992, p. 298.
  12. Verlinden y Pérez-Embid, 2006, páxs. 48-49.
  13. Arranz Márquez, 2006, páxs. 184-186.
  14. VV. AA. (2004, pp. 72 y ss.) Cfr. pa la heráldica d'Isabel y Fernando.
  15. Menéndez Pidal de Navascués, 2005, páxs. 99-138.
  16. Losada Castro, 1983, p. 26.
  17. Cloulas, Ivan (1989). -yos Borgia. Xinebra: Éditions de Crémille., p.100
  18. Losada Castro, 1983, p. 44.
  19. Les cais de Segovia. Mariano Sáez y Romero, páx. 199.
  20. Losada Castro, 1983, páxs. 45-47.
  21. Liss, 1998, páxs. 206-213.
  22. de Miguel Mora, 2006, p. 18.
  23. Losada Castro, 1983, p. 85.
  24. Fehérné Walter Anna: Az ékírástól a rovásírásig. II. köt. 207-208. p.; 210 p. Buenos Aires, 1975
  25. Mira Caballos, Esteban (2005). Isabel la Católica y l'indiu americanu. XXXIII Coloquios Históricos d'Estremadura. pp. 411—425.
  26. Javier Leralta (2008). «Apodo reales: historia y lleenda de los llamátigos regios» páxs. 375 y 376. Xil. Consultáu'l 13 de febreru de 2010.
  27. 27,0 27,1 27,2 SZÁSZDI LLIÓN-BORJA, István (2005). escritu en Buenos Aires. «Ysabel y l'escelente señora en 1504: ¿Razón d'estáu o usurpación a un tronu? Un nuevu documentu». Estudio d'historia d'España (Universidá Católica Arxentina) VII:  páxs. 147-168. ISSN 0328-0284. http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/estudios-historia-espana7.pdf. Consultáu'l 1 d'agostu de 2014. 
  28. 28,0 28,1 Luis Suárez Fernández, testamentu-de-isabel-la-catolica-por luis-suarez-fernandez-idees-mas-importantes-sorrayaes/ Analís del testamentu d'Isabel la Católica. Testamentu de la Señora Reyna Católica Doña Isabel, fechu na villa de Medina del Campo, a dolce d'ochobre del añu 1504, testu en Wikisource.
  29. Reis Católicos. Isabel y Fernando en ArteHistoria.com
  30. Suárez Fernández, Luis (1992). «Analís del testamentu d'Isabel la Católica». Cuadiernos d'Historia Moderna (13):  páxs. 81-89. http://revistas.ucm.es/index.php/CHMO/article/download/CHMO9292110081A/23928. 
  31. [2]
  32. 32,0 32,1 32,2 Joseph Pérez. «Sabela I la Católica: Biografía». Consultáu'l 5 de xunetu de 2013.
  33. Boruchoff, 2003, páxs. 242-247.
  34. Ladero Quesada, Miguel Ángel (2004). Isabel la Católica na Real Academia de la Historia. Real Academia de la Historia, páx. 102-104. ISBN 8495983540.
  35. Rei, Eusebio (1952). «La Bulda d'Alexandru VI otorgando'l títulu de «católicos» a Fernando ya Isabel». Razón y Fe (146):  páxs. 59-75, 324-347. 
  36. Zabalza, Ana (1999). «Conversación en Madrid con Luis Suárez Fernández». Anuario d'Historia de la Ilesia 8:  páxs. 323-336. http://ebookbrowse.com/xunav-a090613-11113-pdf-d245799438. Consultáu'l 5 de xunetu de 2013. 
  37. 37,0 37,1 Vidal, José Manuel (1 d'agostu de 2004). L'obispu xudíu que bloquia a la "santa". El Mundo. https://www.elmundo.es/cronica/2004/459/1091455989.html. Consultáu'l 24 d'avientu de 2012. 
  38. Carrasco Manchado, Ana Isabel (xunu 2006). «Isabel la Católica y les ceremonies de la monarquía». y-Spania (1). doi:10.4000/y-spania.308. http://e-spania.revues.org/308. Consultáu'l 31 de mayu de 2014. 
  39. Weir, Alison "The six wives of Henry VIII" p. 18.

Bibliografía editar

Bibliografía especializada editar

  • Arias Martínez, Manuel (2004). Itinerario d'Isabel la Católica. Rutes d'una reina viaxera.
  • Azcona, Tarsicio (2002). Isabel la Católica. Vida y reináu. Madrid: La Esfera de los Llibros.
  • d'Ors, Eugenio (1982). La vida de Fernando ya Isabel.
  • Fernández Álvarez, Manuel (2003). Isabel el Católicu.
  • González Riz, Nicolás (1947). Isabel d'España, Isabel d'Inglaterra.
  • Hernando Polo, Cristina (2007). Isabel el Católicu.
  • Javierre, José María (2004). Isabel la Católica, l'enigma d'una reina.
  • Mira Caballos, Esteban (2006). Isabel la Católica y l'indiu americanu, páx. 411-425.
  • Nervo, Barón de (1938). Isabel el Católicu.
  • Prescott, William H (1837). History of the reign of Ferdinand and Isabella, the Catholic (n'inglés).
  • Rumeu d'Armes, Antonio (1969). La política indixenista d'Isabel la Católica, Valladolid, Instituto Isabel la Católica.
  • Suárez Fernández, Luis (1998). Claves históriques nel reináu de Fernando ya Isabel. ISBN 84-89512-18-3.
  • Suárez Fernández, Luis (2000). Sabela I, Reina.
  • Del Val Valdivieso, María Isabel (2004). «Isabel la Católica. Una muyer pal tronu de Castiella». Memòries de la Reial Acadèmia Mallorquina d'Estudis Genealògics, Heràldics i Històrics (14):  páxs. 7-23. ISSN 1885-8600. 
  • — (2006). «Isabel la Católica y l'educación». Aragón na Edá Media (19):  páxs. 555-562. ISSN 0213-2486. 
  • — (15 a 20 de payares de 2004). «Isabel, princesa d'Asturies». Isabel La Católica y la so dómina: actes del Congresu Internacional (Valladolid-Barcelona-Granada) 1:  páxs. 69-86. ISBN 978-84-8448-431-8. 
  • Del Val Valdivieso, María Isabel (2004). «Reina d'España Sabela I», Sabela I de Castiella (1451-1504).
  • Del Val Valdivieso, María Isabel; Valdeón Baruque, Xunetu (2004). Isabel la Católica, reina de Castiella.
  • Valdeón Baruque, Julio (2003). Arte y cultura na dómina d'Isabel el Católicu.
  • Valdeón Baruque, Julio (2001). Isabel la Católica y el políticu.
  • Valdeón Baruque, Julio (2002). Sociedad y economía en tiempos d'Isabel el Católicu.
  • Valdeón Baruque, Julio (2004). Visión del reináu d'Isabel el Católicu.
  • Walsh, William Thomas (1931). Isabella of Spain.
  • Walsh, William Thomas (1939). Isabel d'España, traducción d'Alberto de Mestes.
  • Walsh, William Thomas (1945). Isabel la Cruzada.
  • Westerveld, Govert; Garzón Roger, José Antonio (2004). La Reina Isabel la Católica: el so reflexu na Dama Poderosa de Valencia, trubiecu del axedrez modernu y orixe del xuegu de dames..

Enllaces esternos editar