La sabencia o sabiduría ye un calter que se desenvuelve cola aplicación de la intelixencia na esperiencia propia, llogrando conclusiones que nos dan un mayor entendimientu, que de la mesma nos capaciten para cavilgar, sacando conclusiones que nos dan discernimiento de la verdá, lo bonu y lo malo. La sabiduría y la moral interrelaciónense dando como resultáu un individuu qu'actúa con bon xuiciu. Delles vegaes tomar a la sabiduría como una forma especialmente bien desenvuelta de sentíu común.

Sabencia
virtú, tipo de conocimiento (es) Traducir y type of intelligence (en) Traducir
entendimiento (es) Traducir y conocencia
Cambiar los datos en Wikidata
Alegoría de la sabiduría na biblioteca de Celso n'Éfesu, Turquía. La inscripción en griegu diz «ΣΟΦΙΑ ΚΕΛΣΟΥ» (sofía Kelsou). Magar l'ausencia d'iota subscrita marcando'l dativu na primer pallabra, interprétase como «A la sabiduría de Celso».

En ciencies de la información, la Sabiduría constitúi'l vértiz de la pirámide constituyida, de menor a mayor complexidá, por datu, información, conocencia y sabiduría.

Na Sabiduría destácase'l xuiciu sanu basáu en conocencia y entendimientu; l'aptitú de valise del conocencia con ésitu, y l'entendimientu pa resolver problemes, evitar o torgar peligros, algamar ciertes metes, o aconseyar a otros. Ye lo opuesto a la tontedad, la babayada y la llocura, y de cutiu oldéase con estes. Tomás d'Aquino define la sabiduría como "la conocencia cierta de les causes más fondes de too" (In Metaphysica, I, 2). Por eso, pa él, la sabiduría tien como función propia ordenar y xulgar toles conocencies.

La sabiduría toma les sos referencies de lo que se denomina memoria al llargu plazu. N'otres pallabres, lo vivío hai d'esperimentase con abonda frecuencia o intensidá como por que nun se borrar de la nuesa alcordanza, ensertar nos esquemes de lo que consideramos bonu o malu y tómese en cuenta como parte de los procesos de sobrevivencia del individuu.

En psicoloxía editar

La mayoría de los psicólogos [necesita referencies] consideren la sabiduría como distinta de les habilidaes cognitives midíes polos exámenes d'intelixencia. La sabiduría ye con frecuencia considerada como una traza que puede ser desenvueltu pola esperiencia, pero ensin enseñar. Cuando s'aplica a asuntos práuticos, la pallabra sabiduría ye sinónimu de prudencia. Dalgunos consideren la sabiduría como una cualidá qu'inclusive un neñu, d'otra forma inmaduru, puede tener con independencia de la esperiencia o la conocencia completa. La Sabiduría según una definición bien esplícita de la mesma ye: «La forma correuta d'aplicar la conocencia» [necesita referencies] y va muncho más allá que'l mesmu intelectu, amosando asina lo elemental de la Vida. [necesita referencies]

La cultura contemporánea llinda la importancia de la sabiduría y de la intuición.

El nivel de la sabiduría o la prudencia como una virtú ye reconocida en fontes culturales, filosófiques y relixoses. Dalgunos definen la sabiduría nun sentíu utilitariu, como una forma de prever les consecuencies y actuar pa maximizar el bien común al llargu plazu.

Comprensión y rellación de la sabiduría con otros conceutos allegaos editar

La sabiduría implica amplitú de conocencia y fondura d'entendimientu, que son los qu'apurren la sensatez y claridá de xuiciu que lu caractericen. L'home sabiu ‘atesora conocencia' y asina tien un fondu al que recurrir. (Pr 10:14.) Anque la sabiduría ye la cosa principal”, el conseyu ye: “Con tou lo qu'adquieres, adquier entendimientu”. (Pr 4:5-7.) L'entendimientu (términu ampliu que con frecuencia toma'l discernimiento) añade fuercia a la sabiduría, contribuyendo en gran manera a la discreción y la previsión, cualidaes que tamién son carauterístiques notables de la sabiduría. La discreción supón prudencia, y puede espresase en forma de procuru, autodominio, moderación o comedimiento. L'home discretu [una forma de fró·nin·mos]” edifica la so casa sobre la masa predreso, previendo la posibilidá d'una nube; l'insensatu edificar sobre'l sable y esperimenta desastre. (Mt 7:24-27.)

El términu hebréu jokj·máh (verbu, ja·kjám) y el griegu so·fí·a, según los sos allegaos, son los vocablos básicos que comuniquen el conceutu de “sabiduría”. Tamién ta la pallabra hebrea la to·schi·yáh, que puede traducise por trabayu eficaz” o “sabiduría práutica”, y les pallabres griegues fró·nin·mos y fró·nē·sis (de frēn, la mente”), que se refieren a la “sensatez”, “discreción” o “sabiduría práutica”.

Bibliografía editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar