'Samarra (árabe: سامرّاء (Sāmarrā)) ye una ciudá d'Iraq emplazada sobre la marxe oriental del ríu Tigris, na Gobernación de Saladino, a unos 125 km al norte de Bagdag. En 2002 cuntaba con una población de 201 700 habitantes. En 2007 foi incluyida na Llista del Patrimoniu de la Humanidá en peligru de la Unesco.

Ciudá arqueolóxica de Samarra
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Minarete de la Gran Mezquita de Samarra. Error de Lua en Módulu:Mapa_de_llocalización na llinia 393: Minutes were provided for longitude without degrees also being provided.
Llugar  Iraq
Criterios Cultural: ii, iii, iv,
Referencia 276rev
Inscripción 2007 (XXXI Sesión)
En peligru dende 2007
Área Estaos árabes
Cambiar los datos en Wikidata
Llocalización de Samarra, cerca de Bagdag.

Toponimia editar

Los etimólogos islámicos medievales creíen que'l topónimu “Samarra” provenía de la frase árabe سر من رأى (sar man ra'à), que se traduciría como «una delicia pa la vista».

Historia editar

Una primer fundación abasí, atayada, tuvo llugar mientres el reináu del famosu Harún al-Rashid, quien, pa conmemorar la construcción d'una canal, ordenó la creación de la ciudá octogonal d'Al-Mubarak -la moderna Husn al-Qadisiya- abandonada ensin concluyir en 796, y planiada según el ríxidu diseñu xerárquicu de la Bagdag circular d'al-Mansur; el cual, en ciertu mou, constitúi'l modelu primixeniu de ciudá palatina, autónoma, que la so multiplicación y aglomeración desordenada constitúi l'urbanismu específicu de Samarra mientres la curtia vida de la ciudá. Asina, el so principal impulsor, el califa al-Mutawakil, promueve la edificación d'una ventena d'estes unidaes urbanopalatinas en Samarra, ensin más nexu d'unión qu'una gran avenida paralela al ríu.

Ye nel añu 835 cuando'l califa al-Mutasim, fíu de Harún al-Rashid, decide fundar una nueva capital na mesma zona, abandonando la vieya capital Bagdag. Foi una respuesta política ante los conflictos creaos pola implantación de les sos tropes mercenaries, conformaes por mamelucos, como respuesta al pesu de les élites árabes nel gobiernu abasí. La so principal edificación ye'l xigantescu palaciu Dar-al-Amma o Jawsaq al-Jaqani -denominaciones interpretaes dacuando non como sinónimas, sinón como referencies a la parte pública y la zona privada, respeutivamente-, que los sos restos estender por 170 hai al norte de l'actual población.

Al-Mutawakil ordena, pela so parte, la fundación de dos grandes complexos: al-Mutawakiliya, la ciudá del califa, al norte de la ciudá d'Al-Mutasim, y Balkuwara, al sur, pal herederu. Obres sos son, amás, la gran mezquita congregacional - la Gran mezquita de Samarra, construyida en 847 y destruyida en 1278 pol Jan Hulagu; de la cual güei namái queda la muralla perimetral y el xigantescu minarete, llamáu Malwiyya, en forma de zigurat. El so modelu foi rápido siguíu na mesma Samarra y en El Cairu, na Mezquita de Ibn Tulun-; la mezquita de Abu Dulaf, n'a el-Mutawakiliya, en tou asemeyáu a l'anterior, magar de menor tamañu; y el palaciu d'Al-Istabulat. Otros edificios importantes de la ciudá son el palaciu de Qars al-'Ashiq, probablemente de tiempos d'Al-Mutamid, na otra vera, frente al Dar al-Amma; la Qubbat al-Sulaybiyya, al sur del anterior, y, n'apariencia, un mausoléu; y el palaciu de caza al-Musarrat, a la entrada d'un gran cotu cinexéticu.

Samarra foi capital califal hasta l'añu 892, cuando'l califa al-Mutamid decidió volver a Bagdag. Mientres tou esti periodu la ciudá foi una de les más suntuoses metrópolis del hemisferiu norte, estendiéndose a lo llargo de 50 km a veres del Tigris. Allugó la mayor mezquita que'l mundu islámicu enxamás conociera,

Nel sieglu XX la ciudá, parte del Estáu d'Iraq, cobró importancia cuando se creó un llagu-banzáu cerca d'ellí, el llagu Tharthar, aniciando una migración y crecedera demográfica. Ye una ciudá básicamente xiina. Na ciudá hai numberosos monumentos, mezquites, tumbes de líderes xiinos. Los xiinos, a pesar de ser la mayoría, yeren primíos pol gobiernu del dictador Sadam Husein.

La invasión d'Iraq de 2003 traxo a una coalición militar liderada por estauxunidenses y británicos, qu'invadió'l país y derrocó a Hussein, provocando una gran tensión. Llueu empezó una llarga serie d'atentaos contra les fuercies d'ocupación y contra quien collaboraren con elles (xiines na so mayor parte), siguida d'una llarga serie de muertes que paeció llegar al so puntu críticu cola destrucción, por un atentáu (que la so autoría nunca foi esclariada), de la cúpula dorada del monumentu más conocíu de Samarra: la mezquita xiina Al Askari.

Referencies editar

Enllaces esternos editar