Un sampler ye un instrumentu musical electrónicu similar en dellos aspeutos a un sintetizador pero que, en llugar de xenerar soníos, utiliza grabaciones (o samples) de soníos que son cargaes o grabaes nel mesmu pol usuariu pa ser reproducíes por aciu un tecláu, un secuenciador o otru dispositivu pa interpretar o componer música. Yá que estos samples son guardaos anguaño por aciu memoria dixital el so accesu ye rápidu y senciellu. El pitch d'un sample puede modificar pa producir escales musicales o acordes.

Sampler
[editar datos en Wikidata]
Un sampler AKAI MPC2000.

De cutiu los samplers inclúin filtros, modulación por aciu low frequency oscillation y otros procesos similares a los d'un sintetizador que dexen que'l soníu orixinal sía modificáu de distintes maneres. La mayor parte de los samplers tienen funciones polifóniques, esto ye, pueden tocar más d'una nota coles mesmes. Munchos tamién son multitímbricos, pudiendo tocar distintos soníos coles mesmes.

Orixe y evolución editar

 
Fonógeno.

L'orixe del Sampler remontar a los años 1950, a partir de los denominaos dispositivos fonógenos,[1] pieces casi puramente de llaboratoriu consistentes nuna cinta magnética circular montada sobre un tambor de cabezales y que la so velocidá de reproducción yera controlada por un circuitu conectáu a un pequeñu tecláu musical, dexando xenerar tolos tonos sobre cualesquier soníu primeramente grabáu. Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez, Pierre Schaeffer, Morton Subotnick o Iannis Xenakis fueron dalgunos de los músicos y compositores qu'empezaron a esplorar les posibilidaes d'esti tipu de preseos en campos esperimentales de la dómina como la música estocástica, la música concreta y la tape music.

Nos años 1960 apaez el melotrón, consideráu'l verdaderu precursor analóxicu de los modernos samplers. De forma análoga a los vieyos fonógenos, el melotrón controlaba un sistema de cinta al traviés del so tecláu. Una de les diferencies ye que'l sistema de cinta nun yera zarráu y amás tenía delles pistes. La cinta, de pocos segundos de duración, yera rebobinada automáticamente al llegar a la fin. Una de les principales desventaxes (compartida colos fonógenos) ye que'l tiempu d'ataque yera lentu, esto ye, el motor que controlaba la cinta riquía ciertu tiempu pa pasar de tonos bien graves a bien agudos o viceversa, en función del intervalu que s'executara. Otru de los motivos pol que ye notable'l melotrón ye que foi'l primer preséu d'esta clase n'usase en música pop, por grupos como The Beatles, The Rolling Stones, The Moody Blues o King Crimson.

A finales de los años 1970, y gracies a la meyora de la electrónica dixital, apaez n'Australia gracies a Kim Ryrie y Peter Vogel el Fairlight CMI, el primer sampler dixital. Suelse destacar a Trevor Horn, productor de The Buggles, Peter Gabriel, Art of Noise o Frankie Goes To Hollywood como pioneros nel so usu. El tecladista de fusión Herbie Hancock tamién-y dio usu. L'espardimientu del usu del sampler faise realmente patente cuando la compañía Y-Mu saca al mercáu la so famosa serie Emulator a principios de los años 1980, siendo Depeche Mode, Kraftwerk, Stevie Wonder, New Order y Devo dalgunos de los sos grandes abanderaos.

 
Un músicu utilizando un sampler Yamaha EL SO10.

La creciente demanda d'aparatos que dexaren tomar muestres sonores fixo posible que marques como Akai (modulos S900 y S950) y especialmente Ensoniq, col Mirage de 1984 (el primer sampler con un preciu inferior a los 2.000 dólares), fixeren posible llevar el sampling a un nivel más accesible.

Un golpe nel mercáu de los samplers resultaron ser los modelos de Y-Mu SP-12, y especialmente el so modelu cimeru Emu SP-1200. Esti postreru ye un sampler creáu esencialmente como caxa de ritmos pa soníos prindaos. Tenía unes carauterístiques especial que la fixeron el preséu favoritu de los productores de la conocida como "edá d'oru del hip hop" a empiezos de los años 1990. Akai , viendo l'arrollador ésitu nel mercáu del SP-1200, foi más allá cola so serie MPC, una especie d'híbridu ente un SP-1200 con muncha más memoria y un secuenciador MIDI.

Estructura d'un sampler editar

Interfaz editar

De normal, el sampler controlar por aciu un tecláu musical agregu o otra fonte MIDI esterna. Cada nota-mensaxe recibida pol sampler dexa aportar a un sample particular. Los samples suelen disponese a lo llargo del tecláu, asignándose cada unu a una nota o grupu de notes. Por aciu el keyboard tracking puede modificar el pitch del sample. A los grupos de notes a los que s'asigna un sample individual suélse-yos denominar n'inglés keyzone, y al conxuntu de zones resultante keymap.

Polo xeneral, los samplers pueden interpretar cualquier tipu d'audiu grabáu y la mayoría ufierten posibilidaes d'edición que dexen al usuariu modificar y procesar el soníu, y aplica-y un ampliu rangu d'efectos, lo que convierte al sampler nuna ferramienta musical versatil y poderosa.

Xerarquía editar

Un sampler entamar por aciu una xerarquía d'estructures de datos que crecen n'entueyu. Na base tán los samples, grabaciones individuales de cualquier soníu, grabaes a una tasa de sample y resolución particulares. Un pitch central de referencia indica la frecuencia actual de la nota grabada. Los samples tamién pueden convertise en loops por aciu la definición de puntos nos qu'una seición repitida del sample empieza y termina, dexando qu'un sample relativamente curtiu pueda ser tocáu infinitamente. En dellos casos, indícase un "loop crossfade", lo que dexa que les transiciones sían menos obvies nel puntu del loop anidiando y atenuando el final y l'empiezu del loop.

Los keymaps entamar en preseos. Nesti nivel, pueden añader parámetros pa definir como son tocaos los keymaps. Pueden aplicase filtros pa camudar el color del soníu, de la que los low frequency oscillators dexen dar forma a l'amplitú, el pitch, el filtru o otros parámetros del soníu. Los preseos pueden tener múltiples capes de keymaps, lo que dexa tocar más d'un sample coles mesmes y cada capa de keymap puede tener un rangu de parámetros distintu. Por casu, dos capes pueden tener una sensibilidá distinta a la velocidá de la nota d'entrada, lo qu'alteria'l tímbre resultante d'alcuerdu a lo fuerte que la nota sía tocada.

Especificaciones editar

Los samplers pueden clasificase en función de distintes especificaciones:

  • Polifonía: cuántes voces pudi interpretar simultáneamente.
  • Espaciu de sample: cuánta memoria tien disponible pa cargar samples.
  • Canales: cuántes canales MIDI distintes tien disponible pa distintos preseos.
  • Fondura de bit: cuánto resolución de sample puede soportar.
  • Outputs: cuántos outputs discretos d'audiu tien disponibles.

Problemes derivaos del so usu editar

L'usu d'un sampler puede implicar problemes de tipu llegal, yá que "samplear" en munches ocasiones equival a usar muestres de los discos d'otros artistes, lo que non siempres se fai col consentimientu del titular de los derechos del fonograma sampleado. Nos años 1990, dellos autores y compañíes discográfiques ganaron pleitos nos que reclamaben a productores de música hip hop los derechos d'autor de soníos que reproduxeren utilizando un sampler. De magar, los discos de hip hop son estudiaos por estes compañíes, inclusive llegando a realizar procesos calidable al respective de les muestres tomaes d'otros artistes comprobando asina que cumplan cola llei. Xeneralmente, los aspeutos llegales iguar por aciu contratos antes de sacar el discu al mercáu.

Principales fabricantes de samplers editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. de Chambure, Alain (1988). «La música y l'electrónica», La Música (Librairie Larousse, Ed. Planeta). Barcelona. ISBN 84-320-6407-6.