Samuel Kanyon Doe, (6 de mayu de 1951Tuzon (es) Traducir – 9 de setiembre de 1990Monrovia) foi presidente de Liberia dende 1980 hasta 1990. El so réxime carauterizar por ser una dictadura basada na etnicidad y por reprimir a la oposición política.

Samuel Kanyon Doe
21. President of Liberia (en) Traducir

6 xineru 1986 - 9 setiembre 1990
Samuel Kanyon Doe - Amos Sawyer
presidente Consejo Popular de Redención, Liberia (es) Traducir

12 abril 1980 - 6 xineru 1986 - William R. Tolbert, Samuel Kanyon Doe
Vida
Nacimientu Tuzon (es) Traducir6 de mayu de 1951[1]
Nacionalidá Bandera de Liberia Liberia
Muerte Monrovia9 de setiembre de 1990[1] (39 años)
Causa de la muerte muerte por tortura (es) Traducir[2]
Asesín Prince Johnson[2]
Familia
Casáu con Nancy doe (1969 – 1990)
Fíos/es 8
Estudios
Estudios Universidá de Liberia
Llingües falaes inglés
Oficiu oficialpolíticu
Premios
Serviciu militar
Cuerpu militar Fuerzas Armadas de Liberia (es) Traducir
Graduación sargento maestro (es) Traducir
Lluchó en Primer guerra civil liberiana
Creencies
Relixón Ilesies bautistes[3]
Partíu políticu Partido Nacional Democrático de Liberia (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Doe, de la etnia krahn, una tribu rural de Liberia continental, recibió entrenamientu de les Fuercies Especiales del Exércitu d'Estaos Xuníos. Los krahn son d'antepasaos puramente africanos, como la mayoría de la población de Liberia. Esta mayoría sufriera una llarga represión pola élite américo-liberiana, que baxaba de los esclavos norteamericanos que fundaron Liberia en 1847.

Golpe d'estáu de 1980 editar

El 12 d'abril de 1980, Doe llevó a cabu un golpe d'estáu qu'acabó cola muerte de William R. Tolbert, Jr., tres el que proclamó'l Conseyu de Redención Popular, del que yera xefe. Yera la primer vegada desque se formó Liberia na que taba gobernada por descendientes de nativos africanos, y pocos díes tres el golpe d'estáu executar a munchos miembros del gobiernu de Tolbert. N'agostu de 1981 Thomas Weh Syen, a quien Doe xulgó como pro-americanu, foi arrestáu xunto con otros cuatro miembros del Conseyu de Redención Popular por supuestamente urdir un plan p'asesinar a Doe; los supuestos conspiradores fueron executaos pocu más tarde.

Mientres los sos primeros años nel cargu Doe desenvolvió rápido una afinidá col gobiernu d'Estaos Xuníos, especialmente mientres l'alministración de Ronald Reagan (quien se refería a Doe como “Chairman Doe”).[4] Sofitó abiertamente la política esterior d'Estaos Xuníos de la guerra fría mientres la década de 1980 (cortó les rellaciones diplomátiques cola Xunión Soviética) y entá desafió a una engarradiella a diplomáticos que criticaron a los Estaos Xuníos na so presencia.

Presidencia editar

Doe consiguió que s'aprobara una nueva constitución por referendu en 1984 y allegó a les eleiciones presidenciales de Liberia de del 15 d'ochobre de 1985, dándo-y el 51% del votu. Les eleiciones fueron manipoliaes, les papeletes fueron llevaes a un llugar secretu onde 50 homes de Doe cuntar y antes de les eleiciones asesinó a más de 50 de los sos oponentes. Pensóse tamién que Doe camudó la so fecha de nacencia de 1951 a 1950 pa cumplir los requisitos de la nueva constitución, que marcaba que'l presidente tenía de tener siquier 35 años. Thomas Quiwonkpa, que liderara al golpe de 1980 con Doe, trató de llegar al poder el 12 de payares. L'intentu fracasó tres una llucha en Monrovia y Quiwonkpa morrió. Doe tomó xuramentu finalmente'l 6 de xineru de 1986.

So Doe, los puertos de Liberia abrir a los barcos d'Estaos Xuníos, canadiense y europeos, lo que traxo consigo unes considerables inversiones de firmes estranxeres de tresporte marítimu, que consideraben al Liberia un paraísu fiscal.

A finales de la década de 1980, cuando l'amenaza del comunismu esmorecióse y l'austeridá financiera llegó a Estaos Xuníos, éstos se desencantaron cola corrupción del gobiernu de Doe y retiráronlu importantes sumes d'ayuda estranxera. Esto, combináu col descontentu popular que xeneró'l favoritismu de Doe a la so tribu, los krahn, dexó-y nuna situación bien precaria.

Asesinatu editar

Charles Taylor, un antiguu aliáu de Doe, entró a Liberia dende Costa de Marfil el 24 d'avientu de 1989 pa empecipiar una guerra de guerrilles contra él. Taylor escapara d'una prisión de los Estaos Xuníos na qu'ingresó dempués de que Doe acusára-y d'esfalcu. A mediaos de 1990 la mayor parte de Liberia taba controlada por facciones rebalbes. Doe foi prindáu en Monrovia por Prince Johnson el 9 de setiembre de 1990 y foi torturáu antes de morrer. La tortura grabar en videu y amosóse nos noticiarios de tol mundu. El videu amuesa a Johnson bebiendo una cerveza Budweiser mientres se-y corta la oreya a Doe.[5]

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6wf9ts1. Apaez como: Samuel Doe. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. 2,0 2,1 URL de la referencia: http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/from_our_own_correspondent/6113682.stm. Data de consulta: 2 ochobre 2020.
  3. URL de la referencia: https://www.nytimes.com/1990/09/11/obituaries/samuel-doe-10-year-reign-in-the-shadow-of-brutality.html.
  4. Samuel K. Doe
  5. BBC NEWS | Programmes | From Our Own Correspondent | Meeting the hard man of Liberia


Predecesor:
William R. Tolbert, Jr.
 
Presidente de Liberia

19801990
Socesor:
Amos Sawyer