San Esteban de los Patos

conceyu de la provincia d'Ávila (España)

San Esteban de los Patos ye un conceyu d'España perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. En 2017 cuntaba con una población de 33 habitantes.

San Esteban de los Patos
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de San Esteban de los Patos (es) Traducir Montserrat Garcia del Nogal
Nome oficial San Esteban de los Patos (es)[1]
Códigu postal 05289
Xeografía
Coordenaes 40°44′45″N 4°37′30″W / 40.745833333333°N 4.625°O / 40.745833333333; -4.625
San Esteban de los Patos alcuéntrase n'España
San Esteban de los Patos
San Esteban de los Patos
San Esteban de los Patos (España)
Superficie 10 km²
Altitú 1117 m
Llenda con Ávila, Mingorría y Tolbaños
Demografía
Población 20 hab. (2023)
- 20 homes (2019)

- 11 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.01% de provincia d'Ávila
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 2 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
sanestebandelospatos.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Allugamientu La llocalidá atopar

nes estribaciones de la Sierra de Güeyos Albos a una altitú de 1117 msnm,[2][3] nun paisaxe a piedemonte carauterizáu por afloramientos graníticos, encines y monte baxu. La esplotación de les canteres de granitu nes pasaes décades deterioró'l paisaxe en dalguna de les sos zones. Atópase 15 km al norte de la capital provincial nuna zona llende ente les contornes d'Ávila y la Moraña.

El términu municipal llinda al este col de Tolbaños, al oeste col de Mingorría y al sur col d'Ávila.

Noroeste: Mingorría Norte: Tolbaños Nordeste: Tolbaños
Oeste: Mingorría   Este: Tolbaños
Suroeste: Ávila Sur: Ávila Sureste: Tolbaños

Historia editar

Na dómina prerromana estes tierres fueron controlaes poles tribus celtíberes en concretu pola tribu Vaccea, equí atopábase la llende ente les tribus vaccees, na zona del Adaja atópense los Arévacos (Vacceos orientales) y na zona del Voltoya les demás tribus que s'estiende hasta Soria y Burgos, nun esisten restos d'esta dómina pero posiblemente fuera una zona de camperes y pasu de caminos.

De la dómina romana atopamos dellos topónimos na denominación xeográfica de la zona, como exemplu los nomes de "la Torre" o de "palaciu regáu". Nesta dómina asiéntanse la interseición de los caminos que van dende Ávila a Coca pasando polos Palazuelos (antiguos caseríos romanos) d'Ávila y el que vien del pasu del ríu Adaja en Zorita, dicha interseición ta nos praos de pizarza, y atopamos el nome de "La Torre" nel cuetu cercanu a Los Patos (camín a Zorita)y nes Navillas nun cuetu de pueblu d'Escalonilla (camín de Coca a Ávila), polo que puede entendese qu'esistiera dalguna pequeña población que s'utilizara como avisu en casu d'ataque de pueblos bárbaros o como recaldación d'impuestos por utilizar el camín. Na dómina visigoda posiblemente hubiera dalgún pequeñu asentamientu, depués na dómina islámica taría despoblado porque yera zona d'enfrentamientu ente cristianos y musulmanes.

Nel añu 1250 la frontera colos musulmanes ta establecida na zona de Toledo polo qu'Ávila yá nun ta en primer llinia, colo que la población emigra a les zones nueves conquistaes y Ávila empieza a perder población. El Rei quier coneutar les zones nueves conquistaes y el norte, polo que s'empezar a construyir les Cañaes Reales y l'economía na zona empieza a xubir.

 
Exemplares de vaca negra avileña ibérica nes camperes de branu de la llocalidá.

Según el llibru de "hestoria de Avila II" de D. Angel Barrios, esta llocalidá surde a finales del sieglu XIII, escontra 1297, como una repoblación entrepolar na zona septentrional de la provincia d'Ávila (esta zona yera una de les poques que quedaben ensin repoblar na zona norte), realizada por D. Velasco Velázquez qu'esi mesmu añu ye nomáu Archideano y unu de los sos cometíos prioritarios ye repoblar la zona de Avila. La economía taba n'alza, Los Patos taba perbién comunicáu per un sitiu col camín carreteru de Les Dueñes y llegaba hasta Coca (utilizada por families nobles y reis), por otru pol que venía de Zorita que yera l'únicu pasu pel ríu Adaja en dellos quilómetros y tamién por otru col nuevu cordel que diba de Mingorría a Mediana del Voltoya y conectaba cola Cañada Real Soriana, esta a la so llevaba a Madrid, nes cañaes transitaben gran cantidá de ganáu lanar. Martin Domingo llamábase la primer persona conocida de l'aldega de Los Patos.

D. Velasco Velázquez toma a la familia Patos como persones pa fundar la villa (familia noble mentada nel llibru "Hestoria de los grandores de la ciudá d'Ávila" de Fray Luis Ariz), esta atopábase integrada na cuadriella de caballeros de la familia Dávila, esti beneficiu dáse-y como premiu al so serviciu nes batalles contra los musulmanes.

Ente los años 1284-1303, pa evitar la despoblación de San Adrián ( al norte de Vadillo de la Sierra),D. Velasco Velázquez, merca les tierres a los antiguos dueños y depués les repobla, pa la cual cunta con Martín Domingo de Los Patos (fíu de Martín Domingo), Esteban Domingo de Velayos y Domingo Sancho de Escalonilla. (según diversos legajos atopamos como testigos rogaos nes compres).

Nel llibru "Magüetu de Visitaciones de Cases y Heredaes de la Catedral d'Ávila" (1303) solo inclúyense les tierres y posesiones de la Catedral d'Ávila nel términu d'Ávila. Solo podemos atopar el nome de Los Patos en llindes (Yedgos) y caminos (Mingorría) polo que na villa solo esistíen terrenales propiedá de families noble y non de la ilesia.

En "el llibru de los vevos valores del obispáu d'Ávila" (1458) detállase la valoración de les posesiones y tierres de la ilesia d'Ávila pa tener que contribuyir con dineru na guerra contra l'estáu Turcu, podemos ver la valoración de la sacristía de Mingorría y los Patos que xube a 790 maravedinos y la ilesia de Los Patos 412 maravedinos.

Na segunda metá del sieglu XIII formáronse 15 aldegues nel cabildru de Payares (Los Patos, Vellayos, L'Aldea del Gordu, Aldehuela de Gordillas, Aldeyuela, Mantiella, Navas de Rehoyo, Pancorvos, Piedegallo, Santa María de Navarredonda, Sanchobarba, Fuentesclaras, Boltoyuela, Fervencia de suso y Burguillo), de toes estes aldegues solo quedaron hasta los nuesos díes l'aldega de Los Patos (San Esteban de los Patos) y la de Vellayos (Velayos).

 
Imaxe del cruceru que marca la llende con Mingorría.
 
Imaxe del cruceru que marca la llende con Mingorría.

En 1502, la familia Núñez Vela otorguen una dote al Conventu de Santa Catalina d'Ávila pa Dª María de Benavente, fía del Llicenciáu Gregorio Núñez y tíu Gaspar Núñez, ingresara na orde. Esta dote inclúi 36 fanegas de pan partíu a tercios ente unes tierres en Los Patos, Escalonilla y Tolbaños. Apaez axuntu un documentu nel cual siguíase'l so familiar más direutu en 1659 D. Gil Nuñez Vela siguía pagando la dote. Esti contratu ta nel Archivu Históricu de Madrid.

En 1583 Francisco Rubio da 3 fanegas de pan nunes tierres del llugar de Les Fontes de la Villa de Los Patos por aciu una escritura al Conventu Santa Catalina de Avila, ésta atópase nel Archivu Históricu de Madrid.

En 1622, Juan Rubio'l Mozu y la so muyer María Giménez, vecinos de Los Patos, vienden toes la so propiedaes en Los Patos a Dª Sabina Dávila, queda reflexáu nunes escritures del Archivu Históricu de Madrid. Al empar nel llibru "El Escorial : De Comunidá de L'Aldea a Villa de Realengu" en cual describen les persones y propiedaes que trabayen na construcción d'El Escorial y apaez un trabayador llamáu Juan de Los Patos el cual tenía casa con un valor de 16.000 maravedinos, nun pon el so oficiu pero de normal a tou trabayador fixu dábase-y comida, paga y propiedá. Poles feches, posiblemente fuera Juan Rubio, que vendió toles sos propiedaes pa trabayar n'El Escorial.

Na segunda metá del sieglu XVII, Francia invade parte de les tierres de Cataluña, España ta en bien mala situación económica polo que Carlos II decide vender villes a los representantes del Ministeriu de Facienda pa poder sufragar la guerra con Francia, ente les que s'atopa la villa de "Los Patos". En 1668 la villa ye vendida a D.Luis de Peralta y Cárdenas "Vizconde de Ambite", que yera Señor de San Esteban, Caballero d'orde de Calatrava, Xentil-Home de S.M., Mayordono de la Infanta Doña Isabel Clara, Comendador d'Antequera, Vedor Xeneral del exércitu de Cataluña y Ministru de Facienda de Felipe IV, ante la oposición de les autoridaes provinciales. Llevantóse tal movición, que les Autoridaes d'Ávila denunciaron y sentenciaron a cárcel al gobernador de Mingorría. D. Luis Peralta y Cárdenas conviértese asina nel primer Señor de San Esteban de Mingorría y Los Patos, y la villa de Los Patos adopta'l nome de "San Esteban de los Patos". Años dempués va ser devuelta a les autoridaes provinciales principios del sieglu XVII, posiblemente por non tener descendencia direuta pa siguir col mayoralgu, esta conmemórase col allugamientu de "la cruz de les muñeques" nel camín de Los Patos a Avila. D'esta dómina tenemos el planu más antiguu de les llendes de Los Patos en 1688 realizáu pol Xeómetra Antonio Martínez por encargu de D. Luis de Peralta y Cárdenas.

El 6 de xunu de 1717 constitúyese la Cofradería del Santísimu Sacramentu.

En 1751 íguase'l Catastru del Marques d'Ensenada na villa de Los Patos, ye unu de los documentos más importantes de la dómina porque detalla toles tierres y cases del términu (propietariu y familiares, dimensiones, llindes, animales, árboles...etc). Esti catastru realízase porque los Borbones lleguen como nuevos reis y quieren saber toles propiedaes del reinu. L'orixinal atopar nel Archivu Históricu Provincial d'Ávila, puede consultase y pidir una copia.

Nel sieglu XVIII, la contribución a la ilesia, realizar a los sexmos por aciu los Pecheros. Los Patos atopar nel Sexmo de Santu Tomé, lo cual puede vese nel planu del territoriu d'Ávila (1764) de la Biblioteca Nacional d'España.

Na "Gazeta de Madrid" el 29 d'avientu de 1810, escriben una noticia na cual destaquen a Mingorría al militar Mr Dufei con 50 homes, entren en combate con 400 guerrilleros apostaos nos pueblos de Velayos, La Vega y Santo Domingo de las Posadas, tuvieron que retirase a la parte de les sierres, esto ye, a la parte de Los Patos y Tolbaños, qu'asina la denominen los pueblos de la Moraña, a abellugase.

El 3 de payares de 1812 ábrese una sesión nel congresu de los diputaos pa dar fe al xuramentu de dellos pueblos, ente ellos San Esteban de los Patos, a la constitución 1812.

 
Mineral de Wittichenita nel Muséu de Ciencies Naturales de Madrid

Nel Boletín Oficial de Mines 1844 esiste la referencia que D.Mateo García inscribe les dos mines colos nomes "Impensada" y "Procuru" en setiembre del mesmu añu. Na Memoria de los productos de la Industria Español presentada pol Ministru de Comerciu na esposición Española de 1850 apaez que la sociedá minera "L'Amistá" esplota la mina "Santa Águeda" nel términu de Los Patos de les cualos estrayer el mineral de malaquita (carbonatu de cobre), wittchenita (sulfuru de cobre y bismutu) y calcopirita (sulfuru de fierro y cobre)de bien bona calidá, ante les bones perspectives qu'esistíen nestos años pide l'apertura d'otra mina col nome "San Antonio de Padua". Nel llibru "Hestoria de Avila, la so provincia y obispáu " de D. Juan Martín Caramolino en 1872, sobre 1860 la mina "Santa Agueda" taba totalmente abandonada con material, la dexadez provocó'l fundimientu de la mesma, nun esistía nenguna voluntá per parte del Estáu d'abrir porque nun había presupuestu necesariu ( los inspeutores llevaben un par d'años ensin apaecer pol términu), y la otra mina, "San Antonio de Padua", nun se llega a abrir solo esiste la inscripción. Depués a finales de sieglu XIX (1874)inténtense abrir les dos mines colos nomes de "La Corraleja" y "La Vicenta", pero con poques perspectives de futuru, porque nun había dineru abondo pa poneles en marcha, apaecen les inscripciones nel departamentu de Mines de la Diputación d'Ávila .

Nel llibru "Rutes Máxiques polos pueblos del Adaja" comenta qu'en febreru de 1850 l'Obispu D. Manuel López Santisteban percuerre los pueblos de la vera derecha del Adaja (zona de Velayos)y nel epistolariu del Obispu apaez un rellatu del contenciosu plantegáu polos trabayadores de la mina de "Santa Águeda" (San Esteban de los Patos)ante'l cura de Mingorria (La parroquia de Los Patos dependía d'ella), na negar a absolver a los mineros del preceptu pascual d'asistir a misa los domingos. Esti contenciosu nun se va saber nunca si dieron la so conformidá a los sos pidimientos o non, porque dicha pidimientu yera un pecáu naquella dómina y dicha absolución nun puede venir reflexada en nengún documentu.

La primer cita del mineral wittichenita n'España facer con muestres procedentes de San Esteban de los Patos (1895 Fernández Navarro: Añales de la Sociedá española d'Historia Natural, XXIV, Act. 94.).

Anguaño atópase una muestra nel Muséu de Ciencies Naturales de Madrid.

En 1850 acéptase la construcción d'una escuela, ante les repitíes quexes de l'alcaldía de Los Patos escontra'l Ministeriu d'Instrucción Pública.

El 4 de marzu de 1863 inaugúrase'l tramu de llinia ferrial ente Ávila y Sanchidrian, les víes pasen pol términu de Los Patos con estación na villa cercana de Mingorría.

En 1929 realízase l'actual carretera de Mingorría a Los Patos y de siguío siguióse escontra Tolbaños. Esti proyeutu ta nel Archivu Históricu Provincial d'Ávila. Nel cual podemos ver una nota bien interesada, faíase referencia a realizar una carretera ente Los Patos y Escalonilla (como esiste agora), y ponía que nun se podía realizar por nun tener la teunoloxía necesaria pa realizala.

El 14 de xunetu de 1936 asocedió l'alzamientu na ciudá d'Ávila por un grupu de Guardias Civiles, fueron tomar la villa de Mingorría por ser una villa "colorada" y empezó un tirotéu nel cual perdieron los defensores. Probablemente tamién s'estendió escontra Los Patos.

El 1 de xunetu de 1938 en plena Guerra Civil, lleguen a la villa una compañía de soldaos compuestu por más de 1000 soldaos de distintes unidaes (Terciu de Requetés de La nuesa Señora de Montserrat, 74º División, Falanxistes y soldaos del exércitu regular)pa realizar unes maniobres con fueu real na zona del Cuetu Cabezón. Los oficiales de mayor graduación dormíen nes cases de los paisanos y los demás en payares y cortes. Surdieron dellos problemes de convivencies por ser mayoría los soldaos, empezaron a sumir pites, llechonos y corderos polo que l'alcalde protestó. Hubo una anéudota na cual un oficial sentáu na puerta d'una casa pa presumir sacó la pistola y mató a una pita d'un tiru, l'oficial dixo que se cocinara pa la nueche, eso si, l'home pagó la pita, con esta anéudota puede vese que la xente paisano tuviera cierta medrana a estes persones. Dempués d'esto pa reconciliase realizaron el 3 de xunetu una misa na era y pela tarde entamaron una velada artísticu-musical. Abandonaron la villa'l día 14 de xunetu en direición al frente n'Estremadura. Pa despidise realizaron una batida de coneyos porque esistía una plaga yá que non podía utilizase armes de fueu pola guerra. Amás dalgún dexóse, como alcordanza, debaxo de la cama una granada de mano. La mayoría de los soldaos que tuvieron morrieron meses dempués nes ciudaes del Coldu o Villalba de los Arcos, nel frente del Ebro, ta información puede atopase na páxina web www.1936-1939.com.

Demografía editar

Según el censu de 1587 la población yera de 50 persones, y nel censu 1750 algamó les 158. Nel censu de 1860 apaecen 223, lo que dexa pensar que nos entamos del sieglu XIX cuntara con 200 habitantes. Na actualidá tien 42 habitantes, magar a empiezos del sieglu XX tuvo más de 200.

El conceyu, que tien una superficie de 10,36 km²,[4] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 33 habitantes y una densidá de 3,19 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de San Esteban de los Patos ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[5]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[5]      Población según el padrón municipal de 2011[6] y de 2017 del INE.

Economía editar

Mientres décades el pueblu vivió de la cantería, la ganadería y l'agricultura. Na actualidá los sos habitantes viven de l'agricultura y la ganadería, y del turismu rural.


Edificios y Monumentos d'interés editar

  • Ilesia de Santu Tomé
 
Ilesia de San Esteban de los Patos.

Esta ilesia realizar en delles fases: 1ª Esta fase entiende la nave central. Puede datase de principios del sieglu XVI. Hai una llábana conmemorativa llabrada en lletra gótica na cual puede lleese solo les pallabra de "Alfonso o Alonso" y 1505. Nesta parte utilizar pa construyila una midida antigua de llargor, el pie visigodu, que la so rellación en metros ye 1 pie mozárabe= 0,33333 metros. Tamién podemos comprobar que tenemos una proporción de la nave central de 3 vegaes anchu= llargu (27 pies visigodos (anchu) x 81 pies visigodos (llargu)). La puerta principal o puerta del sol asítiase a metá de la llongura.
2ª Esta fase construyir a finales del sieglu XVII. Entiende l'ábside col nuevu altar. Nesta parte utiliza la midida de vara castellana (1 vara castellana = 0,8358 metros). Na fachada esti atopamos piedres con inscripciones d'animales (culiebra y lleón) y na fachada sur de seres antropomorfos, estes piedres pueden ser de l'antigua ermita de San Miguel yá que na dómina románica utilizábase llabraos pa esplicar al pueblu (nun sabía nin lleer nin escribir)les escritures de Cristu. Tamién se constrúi'l nuevu campusantu, sotiérrense los muertos fora de la ilesia.
3ª Esta fase ye la más moderna, posiblemente mediaos del sieglu XIX y entiende la sacristía.

  • Conceyu

La construcción del conceyu ye moderna. Nesta villa a lo llargo de la historia, les persones dirixentes de la villa axuntar na tabierna, que d'antiguo s'atopaba nel mesmu solar onde ta edificáu'l nuevu conceyu.

  • Antigua fragua

Esta fragua perteneció a la familia Rodríguez y taba ruinosa. Nestos últimos años rehabilitóse como muséu en cual atópase un reportaxe de semeyes antigües de los habitantes de la villa.

  • Cruz de les muñeques

Esti cruceru asítiase na carretera a Los Patos, pero esti cruceru atopar nel camín de Los Patos a Ávila y apaeció ente unes tierres posiblemente pa esconde-y de los ataque de grupos incontrolaos d'antes de la Guerra Civil. Nel cruceru ta inscritu "ESTI + (CRUCERU) PUNXO EL LDO (LLICENCIÁU) D. JU. (JUAN) RODRÍGUEZ CURA PROPIU DE S. (SAN ESTEBAN DE LOS CORÍOS) 2 D'ABRIL DE 1704 ". Posiblemente esti cruceru alzar pa conmemorar la vuelta de l'alministración de la villa a l'alministración provincial d'Ávila. Esta ye la primer vegada que s'inscribe a la villa como "San Esteban de los Patos".

  • Cruces del Calvariu

Estes cruces fueron destruyíes por grupos d'incontrolaos antes de la Guerra Civil y rehabilitao nel 2010.

  • Fonte de riba

Queda como exemplu de la primer vegada que se traxo l'agua a la villa a mediaos del sieglu XX.

  • Llavaderu.

Realizáu en piedra de granitu y cercanu a un prau pa ensugar la ropa. Realizáu a mediaos del sieglu XX

  • El palombar del Conventu del Carmen d'Ávila (sumíu)

Construyíu nel sieglu XVI. A finales del sieglu pasáu taba n'estáu ruinosu y na nueva parcelación baltóse dafechu dexando un motón de piedres.

  • Ermita de San Miguel (sumida)

Atopar nel llugar de la vieya ilesia posiblemente fuera del sieglu XIV.

Personaxes pernomaos editar

Nesti pueblu nació'l beatu Juan María de la Cruz.[ensin referencies]

Bibliografía adicional editar

  • Duque Pindado, Eduardo (2013). «Los señoríos de les villes de Mingorría y San Esteban de los Patos». Cuadiernos del Tomás (5):  páxs. 83-94.. ISSN 1889-5328. 

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «coríos-id05206 Datos d'altitú pa San Esteban de los Patos na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  5. 5,0 5,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - San Esteban de los Patos».
  6. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».

Enllaces esternos editar