Sanzoles ye un conceyu y llocalidá d'España, na provincia de Zamora, comunidá autónoma de Castiella y Llión.

Sanzoles
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Sanzoles María Mulas Cecilio
Nome oficial Sanzoles (es)[1]
Códigu postal 49152
Xeografía
Coordenaes 41°25′56″N 5°34′01″W / 41.432222222222°N 5.5669444444444°O / 41.432222222222; -5.5669444444444
Sanzoles alcuéntrase n'España
Sanzoles
Sanzoles
Sanzoles (España)
Superficie 25.66 km²
Altitú 711 m[2]
Llenda con Madridanos, Toro, Venialbo, El Piñero, Gema y Moraleja del Vino
Demografía
Población 471 hab. (2023)
- 249 homes (2019)

- 243 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 18,36 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia y xentiliciu editar

El so nome vien de San Zoilo, santu mártir cordobés que pereció nos alboreceres del sieglu IV so la persecución de Diocleciano y que foi veneráu a partir del sieglu VII nel arrabalde de los bordadores de la ciudá califal. va tratase pos d'un santu que gociaría de gran devoción ente los mozárabes fuxíos d'Al-Andalus escontra tierres del Reinu de Llión.[3][4] Ello entronca colos abondosos nomes de llugar que nestes contornes proceden del poblamientu mozárabe. Por esta llocalidá pasaba tamién la Ruta de la Plata romano, travesando la Devesa de Valdemimbre asitiada al suroeste del términu. Tamién hai referencies artístiques que se rellacionen col Camín de Santiago, como veneres tallaes nes fachaes. El xentiliciu d'esta llocalidá ye sanzolano o sanzoleño.

Situación xeográfica editar

Llenda al norte con Madridanos, al sur con El Piñero, al este con Toro y Venialbo, y al oeste con Moraleja del Vino y Gema.

El conceyu cunta con otru nucleu de población, Valdemimbre (o Devesa de Valdemimbre) asitiáu a tres quilómetros al noroeste.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Sanzoles ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Historia editar

Mientres la Edá Media la llocalidá de Sanzoles quedó integrada nel Reinu de Llión, siendo repoblada polos sos monarques con mozárabes procedentes de Córdoba.

Darréu, na Edá Moderna, Sanzoles formó parte del Partíu del Vino de la provincia de Zamora, tal que reflexaba en 1773 Tomás López en Mapa de la Provincia de Zamora.

Asina, al reestructurase les provincies y crease les actuales en 1833, el conceyu de Sanzoles caltener na provincia zamorana, dientro de la Rexón Lleonesa,[5] integrándose en 1834 nel Partíu Xudicial de Toro.[6]

Patrimoniu editar

El pueblu considérase bien antiguu y nel so términu municipal topáronse restos arqueolóxicos de distintes dómines.

El pueblu carauterizar por tener el cascu urbanu cola arquiteutura más típica de la contorna. Monumentalmente destaca la ilesia parroquial de San Zoilo, toa ella en piedra arenisca de la llocalidá, n'estilu neoclásicu austeru, fechada na puerta norte en 1830 na clave y que caltién un antiguu retablu barrocu. Tamién el Conceyu ye al esterior tou de sillería. Cuenta con abondosos exemplos de cases tradicionales en piedra, con dinteles tallaos y riques rexes castellanes bien calteníes. Caltién dellos barrios de bodegues tradicionales bien escavaes en roca madre, llagares y exemplos de dómines pasaes que demuestren la so riqueza vinícola. Muestres singulares d'arquiteutura popular entá de pies.

Festexos editar

 
Escultura del Zangarrón na plaza de la ilesia

Una de les principales causes de la fama del pueblu vien de El Zangarrón, fiesta declarada d'interés turísticu rexonal qu'esti pueblu celebra cada 26 d'avientu (día de San Esteban), fecha que la convierte amás nuna de les primeres mazcaraes d'iviernu na provincia de Zamora[7]

El Zangarrón ye un estrafalariu personaxe que sale a les cais xunto a los quintos de la llocalidá y que pide l'aguilandu a los vecinos. El disfraz consta d'un traxe de cuadros marrones y blancos, un mandil de colores vivos, una mázcara negra con ñariz colorada y una peluca realizada con cintes de colores. Amás, El Zangarrón porta un palu con tres vejiga que representen la fertilidá, una bolsa pa guardar l'aguilandu y una petrina del que cuelguen llueques qu'anuncien la so llegada.

La representación empecipiar a primer hora de la mañana, cuando los quintos van buscar a la so casa a El Zangarron, pa depués percorrer les cais del pueblu pidiendo l'aguilandu y escenificar el denomináu "baille del neñu". Tres la misa n'honor de San Esteban, celébrase una procesión col santu peles cais del pueblu a la que preciede El Zangarrón.

L'orixe d'esta festividá, según la tradición, remontar a una peste qu'hubo fai sieglos en Sanzoles y que motivó que'l párrocu de la llocalidá sacara en procesión a San Esteban por qu'aselara les consecuencies de la peste. Sicasí, los vecinos, cafiantes con San Esteban porque la peste nun cesaba, intentaron apedriar al santu, anque entós apaeció un vecín amarutáu d'El Zangarrón qu'atraxo l'atención del restu de la población y evitó qu'apedriaren la imaxe. De magar, el 26 d'avientu celebra esta mazcarada que se caracteriza amás pola denomada "comida del mutis", na que los quintos tienen de comer xuntos en silenciu pa evitar ser amonestados.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/sanzoles-id49210.
  3. RIESCO CHUECA, Pilar: Pasionario hispánicu, Universidá de Sevilla, 1995; p. 244.
  4. PIEL, Joseph Maria: Vos nomes do Santos Tradicionais Hispânicos na toponímia peninsular. Separata de Biblos, vol. XXV-XXVI. Coimbra, 1950.
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  6. Subdivisión en partíos xudiciales de la nueva división territorial de la Península ya islles axacentes / aprobada por S. M. nel real decretu de 21 d'abril de 1834
  7. .El Zangarrón de Sanzoles abre les mazcaraes d'iviernu de Zamora

Enllaces esternos editar