El sarampión ye una enfermedá infeiciosa exantemática como la rubeola o la varicela, abondo frecuente, especialmente en neños, causada por un virus, específicamente de la familia paramixoviridae (nun confundir col xéneru Paramyxovirus al cual pertenecen el virus de les paperes y parainfluenza) del xéneru Morbillivirus. Carauterízase por típicos manches na piel de color coloráu (eccemes) (exantema) según fiebre y un estáu xeneral debilitáu. La tos tá siempre presente pola inflamación de les mucoses (mucositis) nes vies respiratories altes: nasales, faringees... Dellos casos d'entueyos el sarampión, causa inflamación nos pulmones y el celebru qu'amenacien la vida del paciente.

Sarampión

Piel con signos de sarampión.
Clasificación y recursos esternos
CIE-10 B05,
CIE-9 055
CIAP-2 A71
DiseasesDB 7890
MedlinePlus 001569
eMedicine derm/259
Especialidá infeutoloxía
Wikipedia nun ye un consultoriu médicu Avisu médicu 
[editar datos en Wikidata]

El periodu d'incubación del sarampión usualmente dura de 4-12 díes, mientres los cualos nun hai síntomes. Les persones infestaes permanecen contaxoses dende l'apaición de los primeros síntomes hasta los 3-5 díes dempués de l'apaición del sarapulláu.

El diagnósticu facer pol cuadru clínicu y la detección d'anticuerpos na sangre. Nun esiste terapia específica pal tratamientu de la enfermedá, sicasí, puede prevenise la enfermedá por aciu l'alministración de la vacuna contra'l sarampión. La vacuna triple vírica (tamién conocida como SPR) amenorgó'l númberu d'infeiciones nel pasáu. Na mayoría de los países, la enfermedá ye de declaración obligatoria a les autoridaes de salú social.

En 1998, l'Asamblea Mundial de la Salú estableció l'oxetivu de la eliminación del sarampión indíxena de la Rexón Europea en 2007, pa poder certificar la so eliminación antes de 2010.[1]

Etioloxía editar

 Sarampión
 
 
Clasificación de los virus
Grupu: V (Virus ARN monocatenariu negativu)
Orde: Mononegavirales
Familia: Paramyxoviridae
Xéneru: Morbillivirus
Especie tipu
Virus del sarampión
Consultes
[editar datos en Wikidata]

El ser humanu ye l'únicu güéspede del virus del sarampión, un virus d'alredor de 120-140 nanómetros con un ARN monocatenario, miembru de la familia de los paramixovirus (xéneru Morbillivirus).

Na superficie del virus del sarampión atopen dos glicoproteínes: la hemaglutinina o proteína H y la proteína de fusión o proteína F, formando una matriz de proteínes superficiales. Les proteínes H y F son les proteínes responsables de la fusión del virus cola célula güéspede y la inclusión dientro d'ésti. Los receptores de la célula humana son el CD150 o SLAM y en menor midida'l CD46. La vacuna produz nel individuu anticuerpos empobinaos contra les proteínes de la superficie del virus del sarampión sobremanera, contra la proteína H.[2]

La OMS reportó 23 xenotipos o variantes xenétiques, arrexuntaos n'ocho serotipos (A-H).[3] La tasa de mutación de los xenomes ye comparativamente baxa, polo que les zones xeográfiques d'orixe viral de la infeición pueden ser reconstruyíes con relativa facilidá.[4] N'Europa Central, por casu, alcontráronse los xenotipos C2, D6 y D7. Los biltos de sarampión en Suiza y Baviera 2006/2007, pela so parte, fueron causaes pol xenotipu D5 proveniente de Tailandia o Camboya.[5] Esto dexó la detección d'una infeición en cadena, de Suiza a Baviera y dellí a Austria y Hannover. Amás, por razón qu'en determinaes rexones xeográfiques namái hai un serotipo estable, la combinación d'elementos provenientes de la superficie del patóxenu, dexa la fabricación d'una bona vacuna pa la rexón onde s'atope.

El virus ye bien sensible a factores esternos tales como temperatures elevaes, la radiación ultravioleta (lluz), y por cuenta de la so envoltura vírica a munchos desinfestantes como 1% de hipoclorito de sodiu, 70% etanol, glutaraldehídu y formaldehídu.[6] Nel ambiente puede ser infeiciosu por solu dos hores.

Patoxenia editar

La tresmisión del virus del sarampión asocede por contautu direutu o por gotitas infestaes provenientes de daquién enfermu, quien permanez infeiciosu trés a cinco díes antes de l'apaición de les erupciones hasta cuatro díes dempués. El virus enfusa nes célules epiteliales de la mucosa de les víes respiratories altes, como la orofaringe o, con menos frecuencia na conxuntiva de los güeyos. El virus llega al texíu linfoide y reticuloendotelial llocal en menos de 48 hores: amígdalas, adenoides, timu, bazu, etc. y al restu de les víes respiratories altes, onde se reproduz aniciando una viremia inicial asintomática mientres los primeres 4 díes de l'andada. Esto ye polo xeneral acompañada d'una curtia apaición del virus nel sangre. Dempués d'unos 5-7 díes hai una segunda viremia, cola consiguiente infeición de la piel y les víes respiratories. Al décimu día del andada empecipia la respuesta inmune del güéspede y la producción del interferón, que mengüen progresivamente la viremia, y apaez la erupción col exantema característicu y otros síntomes como tos y bronquitis aguda que definen el periodu exantemático de la enfermedá.

Al traviés de la invasión del virus nos linfocitos T y un aumentu de los niveles de sustancies mensaxeres como les citoquinassobremanera, interleucina-4, instálase una debilidá inmune temporal del cuerpu. Mientres esa fase, d'aproximao cuatro a seis selmanes, pueden apaecer infeiciones secundaries.

L'organismu deféndese sobremanera con una inmunidá de tipu celular: los linfocitos T citotóxicos y les célules asesines naturales. Los pacientes con inmunidá amenorgada, sobre la base d'un debilitamientu d'esta parte del sistema inmune, tienen un altu riesgu d'infeición per sarampión grave. Sicasí, demostróse qu'un sistema inmune debilitáu, que toma l'área del sistema inmune humoral y non el celular, nun conduz a un mayor riesgu d'enfermedá. Col entamu de les erupciones, apaecen anticuerpos, primero de la clase IgM y darréu de la clase IgG.

Cuadru clínicu editar

 
Manches de Koplik na mucosa oral d'un paciente.

El periodu d'incubación ye d'aproximao 4-12 díes (mientres los cualos nun hai síntomes). El primer síntoma suel ser l'apaición de fiebre alto, a lo menos tres díes, tos, coriza (ñariz moqueante) y conxuntivitis (güeyos coloraos). La fiebre puede algamar los 40 °C (104 F). Les manches de Koplik qu'apaecen dientro de la boca son patognomónicas (la so apaición diagnostica la enfermedá) pero son efímeres, sumiendo nunes 24 hores d'apaecer.

Otru síntoma ye la Exantema qu'apaez trés o cuatro díes dempués d'empezar la fiebre, ye una erupción cutanea de color acoloratáu que sume al primir col deu. El característicu exantema del sarampión ye descritu como una erupción xeneralizada, maculopapular, qu'empieza 2-3 díes dempués de l'apaición de la fiebre y de la sintomatoloxía catarral. Apaecen primero detrás de les oreyes, estiéndese depués progresivamente a la frente, mexelles, pescuezu, pechu, llombu, estremidaes cimeres, abdome y, a lo último, a les estremidaes inferiores, polo que se diz que'l biltu sigue una direición de cabeza a pies, con discretu picor. Al tercer día, el biltu palidece; al cuartu, volver de color parduzo, yá nun se borrar cola presión y la piel tiende a descamarse; sumir nel mesmu orde qu'apaeció. Por esa razón suelse dicir que'l sarapulláu "mánchase", camudando de color de colloráu a café escuro, antes de sumir.

La erupción y la fiebre sumen gradualmente mientres el séptimu y décimu día, sumiendo los postreros rastros de les erupciones xeneralmente a los 14 díes, con descamación ostensible.

Diagnósticu y tratamientu editar

El diagnósticu clínicu de sarampión rique una historia de fiebre por siquier de tres díes consecutivos con siquier unu de los otros síntomes. La observación de les "Manches de Koplik" ye tamién un diagnósticu de sarampión. Tamien hai que ricordar el adagio clásicu de que "nun hai sarampión ensin tos", un signo siempre presente y que si falta descarta el diagnósticu.

Alternativamente, el diagnósticu del sarampión per vía de llaboratoriu puede faese por aciu la confirmación d'anticuerpos pal sarampión IgM, o l'aislamientu del RNA del virus del sarampión dende especímenes respiratorios. En casos d'infeición de sarampión dempués d'una falla de la vacuna secundaria, los anticuerpos IgM podríen nun tar presentes. Nesos casos la confirmación serológica pue ser fecha amosando aumentos nel anticuerpu IgG por Inmunoensayo enzimáticu o fixación de complementu.

Contautu positivu con otros pacientes que se sabe tienen sarampión aumenta la evidencia epidemiolóxica al diagnósticu.

Nun hai un tratamientu específicu o terapia antiviral pal sarampión ensin entueyos. La mayor parte de los pacientes con sarampión ensin entueyos van recuperar con descansu y tratamientu d'ayuda.

Dellos pacientes van desenvolver neumonía como una remortina al sarampión. Histológicamente, una célula única puede atopase na rexón paracortica de los nódulos linfáticos hiperplásticos en pacientes afeutaos cola so condición. Esta célula, conocida como la célula Warthin-Finkeldey, ye una xigante multinucleótica con citoplasma eosinofílico ya inclusiones nucleares. Aquelles persones que tuvieren una infeición de sarampión activa, o que tomaren la vacuna de sarampión, tienen inmunidá contra dicha afección.

Puede dase un diagnósticu diferencial ente sarampión y la fiebre de Zika.[7]

Tresmisión editar

El sarampión ye un virus de tresmisión aérea altamente contaxosu, que arrobínase primordialmente al traviés del sistema respiratoriu. El virus ye tresmitíu en secreciones respiratories, y puede ser pasáu de persona a persona vía gotitas de cuspia (gotes de Flügge)[8] que contienen partícules del virus, como les producíes por un paciente con tos. Una vegada que la tresmisión asocede, el virus infesta les célules epiteliales del so nuevu güéspede, y pueden retrucar nel tracto urinariu, el sistema linfáticu, la conxuntiva, los vasos sanguíneos y el sistema nerviosu central.[9]

Entueyos editar

 
Célules infestaes pol virus del sarampión.

Los entueyos col sarampión son relativamente comunes, que van dende l'habitual y pocu grave foria, a la neumonía, encefalitis, ulceración córnea que lleven a abrasión córnea.[10] Los entueyos son xeneralmente más severes nos adultos que s'arimen pol virus.

El porcentaxe de casos mortales ye d'aproximao una muerte per cada mil casos. Nos países en desenvolvimientu con altos graos de malnutrición y servicios sanitarios probes, onde'l sarampión ye más común, la cantidá de fallecimientos ye d'un 10 % aproximao. En pacientes immunodeprimidos, el porcentaxe aumenta hasta aproximao un 30 %.

Un entueyu raru, pero d'estrema gravedá ye la denomada Panencefalitis Esclerosante Subaguda (PEES) que la so incidencia ye de 7/1000 casos de sarampión. Anque en países desenvueltos ye mínima y diagnostíquense bien pocos casos al añu, suel apaecer unos 7 años dempués del sarampión y ye más prevalente en neños que s'afectaron per primer vegada antes de los 2 años. Asocede cuando un virus defeutivu, ye dicir que la so síntesis de proteína M ta menguada, sobrevive nes célules del celebru y actúa como virus lentu. Los sos síntomes son, cambeos de personalidá, cambeos del comportamientu y la memoria, siguíos de contraiciones sópites fasciculadas, según ceguera. Usualmente ye fatal.[11]

Inmunización y salú pública editar

El sarampión ye una enfermedá infeiciosa significativa porque, anque la tasa d'entueyos nun ye alta, la enfermedá en sí mesma ye tan infeiciosa que'l gran númberu de persones que sufriríen entueyos nun biltu ente les persones non-inmunes encheríen rápido los recursos hospitalarios disponibles. Si les tases de vacunación cayen, el númberu de persones non-inmunes nuna comunidá aumenten, poro, el riesgu d'un biltu de sarampión aumenta.[12]

Nos países desenvueltos, la mayor parte de los neños tán inmunizados contra'l sarampión a la edá de 12 meses, xeneralmente como parte de la vacuna triplevírica SPR (sarampión, paperes y rubéola). La vacunación nun s'aplica antes yá que los neños menores de 12 meses retienen inmunoglobulinas anti-sarampiónicas (anticuerpos) tresmitíos de la madre mientres l'embaranzu. Un refuerzu de la vacuna tien de recibise ente los cuatro y los cinco años. Les tases de vacunación fueron abondo altes pa faer al sarampión relativamente pocu común. Inclusive un solu casu nun cuartu universitariu, o escenariu similar, xenera un programa llocal de vacunación, en casu de que cualesquier de les persones espuestes nun sían inmunes.

Les poblaciones ensin vacunar enfrenten el riesgu constante de la enfermedá. Dempués de que les tases de vacunación baxaron nel norte de Nixeria a principios de los años 2000 por cuenta d'oxeciones polítiques y relixoses, el númberu de casos aumentó significativamente, y cientos de neños morrieron.[13] En 2005 un biltu de sarampión en Indiana foi atribuyíu a neños que los sos padres negar a la vacunación.[14] A principiu de los años 2000, el discutiniu de la vacuna SPR nel Reinu Xuníu con referencia a un llazu potencial ente la vacuna combinada SPR y el autismu provocó un regresu de les "fiestes de sarampión", nes que los padres infesten a los neños con sarampión de manera apostada pa reforzar la inmunidá del neñu ensin una inyeición. Esta práutica presenta munchos riesgos a la salú del neñu, y foi desaconseyáu poles autoridaes de salú pública.[15] La evidencia científica nun aprove sofitu pa la hipótesis de que la SPR sía una causa del autismu.[16] Les tases decayentes d'inmunización nel Reinu Xuníu son la causa probable d'un aumentu significativu nos casos de sarampión, presentando un aumentu constante nel númberu de casos.[17]

Acordies cola Organización Mundial de la Salú (OMS), el sarampión ye la primer causa de muerte infantil prevenible por vacunación.

A nivel mundial, la tasa de mortalidá foi significativamente amenorgada polos signatarios de la Iniciativa Sarampión: la Cruz Roja Americana, los Centros pal Control y Prevención d'Enfermedaes de los Estaos Xuníos (CDC), la Fundación de les Naciones Xuníes, UNICEF y l'Organización Mundial de la Salú (OMS). Globalmente, les muertes por sarampión baxaron en 60%, dende unes envaloraes 873.000 muertes en 1999 hasta 345.000 nel 2005. África ye la rexón qu'amosó la mayor meyora, con un amenorgamientu de les muertes añales por sarampión del 75% en namái 5 años, dende unes 506.000 hasta unes 126.000.[18]

El comunicáu de prensa llanzáu en xunto pola Iniciativa Sarampión refundia lluz sobre otru beneficiu de la llucha contra'l sarampión: "Les campañes de vacunación contra'l sarampión tán contribuyendo al amenorgamientu de les muertes infantiles por otres causes. Convirtiéronse una canal pa la entrega d'otros implementos salvavides, tales como redes pa les cames pa protexer contra la malaria, medicina desparasitante y suplementos de vitamina A. Combinar la inmunización contra'l sarampión con otros suplementos de salú ye una contribución al llogru del Oxetivu del Mileniu #4: un amenorgamientu de dos tercios nes muertes infantiles ente 1990 y 2015."[18]

Una vegada contraida y curada la enfermedá, el cuerpu adquier inmunidá permanente.

Erradicación mundial editar

En 2007, Xapón convertir nun nial pal sarampión. Xapón sufrió d'un númberu récor de casos, y un númberu d'universidaes y otres instituciones nel país cerraron nun intentu de contener el biltu.[19]

Nos años 1990, los gobiernos americanos, xunto cola Organización Panamericana de la Salú, llanzaron un plan pa erradicar los trés enfermedaes pa los que sirve la SPR - sarampión, paperes y rubéola - de la rexón.

El sarampión endémicu foi esaniciáu de Norte, Centru y Suramérica; l'últimu casu endémicu na rexón foi reportáu'l 12 de payares de 2002.[20]

Comoquier, los biltos siguen asocediendo tres la importación de virus de sarampión d'otres rexones mundiales. Por casu, en xunu de 2006, hubo un biltu en Boston que resultó d'un residente que viaxara a India.[21] Nel 2005, hubo otru biltu nuna población non-inmunizada d'Indiana y Illinois, tresmitida por una neña d'Indiana que visitó Rumanía ensin ser vacunada. En Michigan, na seronda de 2007, un casu confirmáu de sarampión asocedió nuna neña que fuera vacunada y qu'aparentemente lo contraer nel esterior. Hubo a lo menos otros 6 casos nos que s'abarruntó la so presencia, toos ente neños que fueren vacunaos.

N'agostu del añu 2010, reportáronse casos de sarampión n'Arxentina, na provincia de Buenos Aires y la Ciudá Autónoma de Buenos Aires, que presumir que fueron arimaos por persones qu'asistieron a la Copa Mundial de fútbol de Sudáfrica 2010.

N'agostu y setiembre de 2011 confirmáronse 7 casos en Barranquilla, Colombia, depués de munchos años ensin apaecer biltos de la enfermedá. El gobiernu colombianu entamu un plan de vacunación de 8 millones de dosis nes principales ciudaes de la mariña y Bogotá. Según declaraciones del gobiernu deber al tránsitu d'estranxeros en consecuencia de la Copa Mundial sub 20 de la fifa Colombia 2011.

Anque les organizaciones más pequeñes propunxeron una erradicación global del sarampión, paperes y rubéola,[22] entá nun hai planes serios, siquier, hasta la erradicación mundial de la poliomielitis.

A fines d'avientu 2014 empezó un biltu de sarampión nos Estaos Xuníos; ésti envalórase que tuvo llugar cuando cinco persones carecieron dempués de visitar el parque Disneyland, la empresa Disney informó que siquier cinco emplegaos carecieron de sarampión.[23] Esta epidemia ye la peor qu'asocedió en 15 años[24] y según los medios paez empiorar.[25] Magar la enfermedá fuera erradicada d'Estaos Xuníos en 2000 según el Centru de Control y Prevención d'Enfermedaes d'Estaos Xuníos, dende'l biltu asocedíu en Disneylandia n'avientu de 2014 yá fueron diagnosticaos 644 casos en 27 estaos de los Estaos Xuníos faciendo que'l presidente Barack Obama solicitara a la población que vacune a los sos fíos.[26]

Referencies editar

  1. De Ory, F. et al. procedimientos-serolgicos-de-los llaboratorios-del plan-pa-la-eliminacin-del-sarampin-en-el-diagnstico-de-exantemas-vricos Comparanza de los procedimientos serológicos de los llaboratorios del Plan pa la Eliminación del Sarampión nel diagnósticu de exantemas víricos. Enferm Infecc Microbiol Clin 2004;22(6):319-22.
  2. Yanagi, Yusuke; Takeda, Makoto; Ohno, Shinji (ochobre de 2006). «Measles virus: cellular receptors, tropism and pathogenesis» (n'inglés). J Xen Virol 87 (10):  páxs. 2767-2779. doi:10.1099/vir.0.82221-0. http://vir.sgmjournals.org/content/87/10/2767.full. Consultáu'l 5 d'agostu de 2013. 
  3. WHO: Nomenclature for describing the genetic characteristics of wild-type measles viruses (update). WER 2001; 32: 242–247 and 33: 249–251 PMID 11515240 PDF, 137 kB
  4. Bellini WJ, Rota PA.: Genetic diversity of wild-type measles viruses: implications for global measles elimination programs. Emerg Infect Dis. 1998 4(1):29-35. PMID 9452396
  5. Robert Koch-Institut: Epidemiologisches Bulletin 37/2007
  6. Measles virus - Material Safety Data Sheets (MSDS). Measles virus (n'inglés). Citáu pol Public Health Agency of Canada. Últimu accesu 14 de marzu de 2009.
  7. «For Health Care Providers: Clinical Evaluation & Disease | Zika virus | CDC». Consultáu'l 24 d'avientu de 2015.
  8. «Les gotitas de Flügge». Revista Médica del Institutu Mexicanu del Seguru Social (Rev Med Inst Mex Seguro Soc). publicación oficial de la Direición de Prestaciones Médiques. Publicación bimestral editada pola Coordinación d'Educación en Salú. Oficines Alministratives: Centru Médicu Nacional Sieglu XXI, (Rev Med Inst Mex Seguro Soc 2009; 47 (3): 290). Consultáu'l 5 de febreru de 2015.
  9. Flint SJ, Enquist LW, Racaniello VR, & AM Skalka. Principles of Virology, 2nd edition: Molecular Biology, Pathogenesis, and Control of Animal Viruses.
  10. http://www.iceh.org.uk/files/tsno4/resources/non04.doc
  11. [1] "NINDS Subacute Sclerosing Panencephalitis Information Page"
  12. Is early measles vaccination better than later measles vaccination?. Trans R Soc Trop Med Hyg.. Jan;109(1):16-28. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25573106. 
  13. Measles kills more than 500 children so far in 2005. IRIN. 21 de marzu de 2005. http://www.irinnews.org/Report.aspx?ReportId=53506. Consultáu'l 13 d'agostu de 2007. 
  14. Parker A, Staggs W, Dayan G et al. (2006). «Implications of a 2005 measles outbreak in Indiana for sustained elimination of measles in the United States». N Engl J Med 355 (5):  páxs. 447-55. PMID 16885548. 
  15. Dillner L (26 de xunetu de 2001). «The return of the measles party». Guardian. 
  16. Rutter M (2005). «Incidence of autism spectrum disorders: changes over time and their meaning». Acta Paediatr 94 (1):  páxs. 2-15. PMID 15858952. 
  17. Telegraph article on increasing cases of measles
  18. 18,0 18,1 UNICEF Joint Press Release
  19. [2]
  20. «paho.org». Consultáu'l 5 d'avientu de 2007.
  21. «Measles outbreak shows a global threat - The Boston Globe». Consultáu'l 5 d'avientu de 2007.
  22. «The Viral Eradication Trinity». Archiváu dende l'orixinal, el 11 d'avientu de 2007. Consultáu'l 5 d'avientu de 2007.
  23. «Brote de sarampión en California aumenta a 68 casos». Sitiu CNN n'español editorial=Cable News Network. Turner Broadcasting System, Inc. (25 de xineru de 2015). Consultáu'l 4 de febreru de 2015.
  24. «Epidemia de sarampión en California ye la peor en 15 años». Sitio WEB Excelsior de Méxicu. InventMX (21 de xineru de 2015). Consultáu'l 5 de febreru de 2015.
  25. «¡Sollerten! Epidemia de sarampión en Disney podría empiorar». Portal Tiempu de Méxicu (Vienres 23 de xineru de 2015). Archiváu dende l'orixinal, el 26 de xineru de 2015. Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  26. «padres-que-vacunen-a-los sos-fíos-tres-un-fuerte-biltu-de-sarampion.php Obama pide a los padres que vacunen a los sos fíos tres un fuerte biltu de sarampión». Portal Infonews. INFONEWS. Propietariu: Manfla SA (Llunes 2 de febreru de 2015). Consultáu'l 5 de febreru de 2015.

Enllaces esternos editar