Saransk (rusu: Сара́нск) ye una ciudá de Rusia, capital de la república de Mordovia, Rusia, según el so centru financiero y económico. Allugada na cuenca del Volga onde s'atopen los ríos Saransk y Insar, a unos 644,2 quilómetros al este de Moscú, toma 8 hores y 56 minutos en coche dende Moscú[1]. La so población nel añu 2016 yera d'unos 315 000 habitantes.[2]

Saransk
flag of Saransk (en) Traducir Symbols of Saransk (en) Traducir
Alministración
PaísBandera de Rusia Rusia
República República de Mordovia
Tipu d'entidá organización territorial de Rusia
Cabezaleru/a del gobiernu Pyotr Tultayev (en) Traducir
Nome oficial Саранош (mdf)
Саран ош (myv)
Nome llocal Саранск (ru)
Códigu postal 430000–430034
Xeografía
Coordenaes 54°11′N 45°11′E / 54.18°N 45.18°E / 54.18; 45.18
Saransk alcuéntrase en Rusia
Saransk
Saransk
Saransk (Rusia)
Superficie 81.478 km²
Altitú 160 m
Demografía
Población 318 841 hab. (1r xineru 2018)
Porcentaxe 40.93% de República de Mordovia
0.22% de Rusia
Densidá 3913,22 hab/km²
Más información
Fundación 1641
Prefixu telefónicu 8342
Estaya horaria UTC+03:00
Llocalidaes hermaniaes
adm-saransk.ru
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

El fuerte rusu Atemar, fundáu en 1641, tomó'l so nome d'una ciudá cercana de Mordvin, nesi momentu la fortaleza taba na frontera sureste de Tsardom de Rusia. El nome actual, "Saransk", referir a la situación de la ciudá nel ríu Saransk. Poco dempués de la fundación, la ciudá convertir nun importante centru comercial pa los vecinos d'Erzya. Dempués de 1708, Saransk foi dau a la provincia de Azov y más tarde al gobernador de Kazan. En 1780, los asentamientos humanos fueron reconocíos como curiái y tresfirióse nuevamente, esta vegada al gobierno de Penza, en 1928 Saransk convertir nel centru alministrativu del acabante crear Murdervin National Okrug, que se convirtió na rexón autónoma de Mordovian en 1930. Los planificadores soviéticos reconstruyeron l'antiguu centru nos años 60 y 70. Añadiendo amplies cais y entamáronse la construcción masiva d'árees residenciales.

Saransk tien una gran cantidá d'edificios históricos al ser esti asentamientu de población una fortaleza dende 1641, yá que faía de frontera nel sureste del Imperiu rusu.

La ciudá va ser una de les sedes de la Copa Mundial de Fútbol de 2018.

Estatus alministrativu y municipal editar

Saransk ye la capital de la república. Nel marcu de divisiones alministratives, ye xunto con otros trés asentamientos humanos (Lukhovka, Nikolayevka y Yalga) y trece llocalidaes rurales, incorporaes como la ciudá de mas importancia de la República, ye una entidá alministrativa con estatus igual al de los distritos. Como división municipal, la importancia de la ciudá de la república incorpórase como Saransk Urbana Okrug.

Clima editar

Saransk tien una versión relativamente fría del clima continental húmedu[3] con branos templaos pero non calorosos ya iviernos fríos, que promedia[4] bien per debaxo de cero mientres cinco meses al añu. Los periodos de transición son desaxeradamente curtios y solo ente abril y ochobre tán ente 0 y 10 °C en temperatures medies.

Industria editar

L'actividá industrial en Saransk inclúi la producción de cables llétricos, producción química, fabricación testil, procesamientu d'alimentos, construcción de máquines y metalurxa. La ciudá tien dos centrales térmiques. La ciudá tien la planta de confitería Lamzur.

Les empreses industriales más notables inclúin Lisma Electrical Factory, que tien casi 12,000 emplegaos; la instalación farmacéutica Biokhimik; Rezinotekhnika, un fabricante de productos de cauchu; fabricante de cable Saranskkabel; y Elektrovypryamitel, que fabrica componentes electrónicos y televisiones a pequeña escala.

Demografía editar

Saransk ye la ciudá más grande de Mordovia y representa el 34.3% de la población total de la república (segun censu de 2010). Los rusos étnicos constitúin la mayoría de la población (alredor del 85%), y el rusu, en llugar de cualesquier de los dos idiomes mordvinicos cooficiales, ye l'idioma común de comunicación na ciudá. Al igual qu'en munches capitales de provincies en Rusia, la población de Saransk menguó dempués de la disolución de la Xunión Soviética, principalmente como resultáu de la migración económica a ciudaes más grandes, especialmente curiosa pol amenorgamientu, o'l colapsu absolutu, de munches pequeñes, rexonales, empreses industriales. La población empezó a crecer nuevamente en 2009.

Cultura y relixón editar

El Muséu Rexonal de Saransk ta dedicáu principalmente a la historia de la ciudá, ente que'l Muséu Mordovian d'Artes Visuales tien una escelente coleición d'obres de los maestros rusos Stepan Erzia y Fedot Sychkov.

La ciudá tamién alluga la Universidá Estatal de Mordovian (fundada en 1957) y dellos colexos téunicos.

Saransk tien trés ilesies ortodoxes y tamién una pequeña ilesia luterana apurrida pola Ilesia Luterana finlandesa ya inauguróse en 2005. Tamién hai tres mezquites. La catedral principal en Saransk ye la Catedral de San Teodoro Ushakov, que se terminó de construyir en 2006.

Saransk tien dellos teatros, incluyendo:

  • Teatru estatal de drama Rusu.

El Teatru Dramáticu Estatal de la República de Mordovia foi fundáu'l 25 d'agostu de 1932 y primeramente, llamóse Teatru Nacional Mordovio.

La primer temporada teatral abrir coles obres «La probeza nun ye viciu» d'Alexander Ostrovsky y «Excéntrico» d'Alexander Afinogenov. Les obres fueron dirixíes por Nina Grigorskaya y Boris Brilliantov, los direutores del Teatru Maly. Mientres la Segunda Guerra Mundial, foi de baldre pa tolos que quixeron venir y ver les obres de teatru. La obra más popular foi la Guerra Civil Rusa. Dende la década de 1950 el teatru presentó principalmente obres de teatru clásiques ruses, como «Anna Karenina», «Tíu Vanya», etc. Dende 2006, el teatru entamó'l festival internacional «Compatriotes».

Agora ta asitiáu na cai Sovetskaya, 60. L'actual direutor del teatru ye Sergey Igonkin. Anguaño'l teatru ta siendo reconstruyíu.

El 9 de setiembre de 2011 en Saransk, inauguráronse los edificios del teatru d'Ópera y Ballet de Yaushev.

  • Teatru Estatal de Marionetes de la República de Mordovia
  • Teatru Nacional de Drama de Mordovia

El teatru nacional de drama Mordovia ta asitiáu en Saransk, la capital de Mordovia. Foi fundáu en 1932 pola Academia de Moscú del Teatru Maly. Primeramente, el teatru interpretaba clásicos rusos, traducíos a les llingües marroquines, pero depués empezaron a afaer les obres dramátiques d'autores nacionales pal escenariu.

El teatru volvió abrir en 1989. Dióse-y un edificiu antiguu con 35 asientos pal públicu na sala del semisótano. Los graduaos de la escuela d'actuación M. S. Schepkin convertiéronse nos sos primeros artistes. Pa eso fueron unviaos a Moscú pa llograr educación esautamente pa esti propósitu. En 2007, el teatru recibió un nuevu edificiu. La so ceremonia d'apertura foi'l 21 de xunetu de 2007 mientres el festival internacional "Shumbrat, Finno-Ugria".

Paisaxe de la ciudá y arquiteutura editar

La ciudá tien una gran cantidá d'edificios que se caltienen de los sieglos XVII y XVIII; sicasí, munches partes de la ciudá tán apoderaes por bloques d'apartamentos de la era soviética, que daten principalmente de la década de 1960, similar a otres ciudaes provinciales que s'espandieron rápido por cuenta de la rápida industrialización. Estos edificios tán llegando a la fin de la so vida útil y precisen un arreglu seriu y, en munchos casos, un reemplazu. Les empreses industriales atópense principalmente al norte del centru de la ciudá. La parte oriental de Saransk, allugada al este del ríu Insar, ye Posop. Un detalle interesante ye la base militar de la era soviética, perteneciente al Ministeriu del Interior de Rusia, que s'atopa a lo llargo de les llinies ferroviaries y sirvió na dómina en que Saransk yera, efeutivamente, una ciudá zarrada. Otru puntu de referencia de la ciudá ye la Torre de televisión de Saransk, un mástil tubular d'aceru de 180 metros d'altor construyíu en 1961.

Como en cualesquier otra ciudá, Saransk tien munchos monumentos. Estos son dalgunos d'ellos:

Monumentu familiar ye unu de los más populares ya interesantes. Atopar nel centru de la ciudá, cerca de la catedral de San Feodor Ushakov, nel encruz de les cais Sovietskaya y Democraticheskaya. Foi inauguráu en 2008, que foi declaráu l'Añu de la Familia en Rusia. L'autor del monumentu ye un escultor Nikolai Filatov. Esti monumentu ye un símbolu de los valores familiares absolutos, la verdadera base de la sociedá. La escultura representa una gran familia de tamañu natural. Son el maríu con un neñu pequeñu sobre los sos costazos, la so esposa embarazada, la madre de los neños y dos neños más, enferronándose a los sos padres. El monumentu ye realista y dinámicu porque toles persones amosar nel momentu del movimientu. El llugar pal monumentu foi escoyíu cola idea especial, yá que s'atopa frente a la Catedral de San Feodoro Ushakov. Nel día de la boda, delles pareyes recien casaos visiten el monumentu de la familia, creyendo bonalmente que la escultura traerálos bona suerte.

Tresporte editar

El sistema de tránsitu municipal de Saransk consiste principalmente nuna rede de llinies d'autobús y trolebús.

La estación de tren Saransk I ye una estación nel ferrocarril Kuybyshev. La ciudá tien estaciones adicionales que la so usen pa los ferrocarriles rexonales a Ruzayevka y Krasny Uzel. Enantes Saransk tamién yera abastecida por dos trenes diarios de pasaxeros de Penza-Nizhny Novgorod, que tresportaben pasaxeros de pueblos cercanos principalmente a la estación d'empalme Ruzayevka y Penza o a Arzamas y Nizhny Novgorod.

Hai un serviciu diariu de trenes direutos con Moscú.

La ciudá tambien tien un pequeñu aeropuertu de Saransk (IATA: SKX, ICAO: UWPS) al sureste del centru de la ciudá. Transiten basicamente aviones pequeños, l'avión más común ye'l An-24. Hai vuelos programaos escontra y dende l'aeropuertu Domodedovo de Moscú de llunes a vienres. En Saransk tamién esta la base de la fuercia aérea de Lyambir.


Galería editar

Referencies editar

  1. «Alloña de Moscú hasta Saranks en coche». Consultáu'l 2 d'Avientu 2017.
  2. «Estadístiques Rusia». Consultáu'l 31 de xunetu de 2017.
  3. «Saransk, Mordovia, Russia Sumariu de Clima». Consultáu'l 2 d'Avientu 2017.
  4. «Saransk, Mordovia, Russia Temperatura promedia». Consultáu'l 2 d'Avientu 2017.

Enllaces esternos editar