Schindler's List

película de 1993 dirixida por Steven Spielberg

Schindler's List ye una película dramática histórica estauxunidense de 1993 empobinada y coproducida por Steven Spielberg. El guión de la película, escritu por Steven Zaillian, afai la novela Schindler's Ark de Thomas Keneally. El filme rellata un periodu de la vida d'Oskar Schindler, un empresariu d'etnia alemana que salvó de morrer nel Holocaustu a más de mil xudíos polacos mientres la Segunda Guerra Mundial emplegándolos como trabayadores de les sos fábriques. Los papeles protagonistes son interpretaos por Liam Neeson como Schindler, Ralph Fiennes como l'oficial de les SS Amon Göth y Ben Kingsley como'l contable xudíu Itzhak Stern.

Schindler's List
Datos
Títulu orixinal Schindler's List (en)
Xéneru cine bélicu[1], cine biográficu, cine dramáticu[2] y película basada nuna novela
País d'orixe Estaos Xuníos
Estrenu 15 avientu 1993 (Estaos Xuníos)
4 marzu 1994 (Suecia)
3 marzu 1994 (Alemaña)
1993
Idioma orixinal inglés[6], alemán, polacu y yiddish
Duración 195 min
Llugar de la narración Cracovia[6], Gueto de Cracovia (es) Traducir[6], Plaszow (es) Traducir[6], Auschwitz[6] y Brünnlitz labor camp (en) Traducir[6]
Rodaxe Cracovia
Formatu 1.85:1 (es) Traducir
Color en blancu y negru y en color
Ficha téunica
Direición Steven Spielberg[7]
Producción Steven Spielberg, Branko Lustig, Gerald R. Molen y Kathleen Kennedy
Productor executivu Kathleen Kennedy
Guión Steven Zaillian
Música John Williams
Fotografía Janusz Kaminski (es) Traducir
Edición Michael Kahn
Diseñador de producción Ewa Braun
Repartu Ralph Fiennes[8], Liam Neeson[8], Ben Kingsley[8], Caroline Goodall[8], Embeth Davidtz[8], Jonathan Sagall[8], Beatrice Macola[7], Andrzej Seweryn[8], Alexander Held[8], Elina Löwensohn[8], Anna Mucha[8], Friedrich von Thun[8], Götz Otto[9], Mark Ivanir[9], Paweł Deląg[9], Henryk Bista[9], Hans-Jörg Assmann[9], Ludger Pistor[9], Jochen Nickel[9], Olaf Lubaszenko[9], Joachim Paul Assböck[9], Agnieszka Wagner[9], Erwin Leder[9], Bettina Kupfer[9], Maja Ostaszewska[9], Jerzy Nowak[9], Maria Peszek[9], Branko Lustig[9], Tadeusz Bradecki[9], August Schmölzer[9], Alexander Strobele[9], Maciej Kozłowski[9], Tadeusz Huk[9], Piotr Polk[9], Jan Jurewicz[9], Edward Linde-Lubaszenko[9], Hans-Michael Rehberg[9], Ezra Dagan[9], Geno Lechner[9], Rami Heuberger[9], Martin Semmelrogge[9], Wilhelm Manske[9], Thomas Morris[9], Razia Israeli[9], Norbert Weisser[9], Grzegorz Damięcki[9], Małgorzata Gebel, Miri Fabian (en) Traducir, Grzegorz Kwas (en) Traducir, Wojciech Klata y Daniel Del Ponte (en) Traducir
Ver llista completa
Compañíes
Productora Amblin Entertainment (es) Traducir
Distribuidora Universal Studios, Netflix y Vudu (es) Traducir
Costu 22 000 000 $
Recaldación 96 898 818 $ (Estaos Xuníos)
322 139 355 $ (mundial)
Premios y nominaciones
Premios
Nominaciones
Calificaciones
CNC tolos públicos[12]
FSK FSK 12
Medierådet Prohibited for children under 16 (en) Traducir[13]
MPAA R (es) Traducir
Enllaces esternos
Ficha n'IMDb
Ficha en FilmAffinity
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Dende 1963 taben embaraxándose idees pa recrear nel cine la historia de los llamaos Xudíos de Schindler. Poldek Pfefferberg, que foi unu d'esos xudíos, convirtió na so misión vital cuntar la historia de Schindler. Steven Spielberg interesar polos fechos dempués de que Sid Sheinberg, direutivu d'Universal Pictures, unviára-y una reseña crítica sobre Schindler's Ark. La productora Universal mercó los derechos de la novela, pero Spielberg, que nun se vía preparáu pa dirixir una historia sobre l'Holocaustu, trató de pasar el proyeutu a otros direutores antes de decidise finalmente a dirixilo él.

El rodaxe de la película tuvo llugar en Cracovia, Polonia, mientres 72 díes nel añu 1993. Spielberg filmó en blancu y negru y dio-y un tonu documental en busca de conferir realismu a la historia. El direutor de fotografía Janusz Kaminski quixo dar a les imáxenes de la película un sentíu atemporal. John Williams compunxo la gallardoniada banda sonora y el violinista Itzhak Perlman interpreta la tema musical principal.

L'[[estrenu de Schindler's List producióse'l 30 de payares de 1993 en Washington D. C. y l'estrenu en sales de cine n'Estaos Xuníos el 15 d'avientu. Incluyida de cutiu nos llistaos de meyores películes de la historia, el filme de Spielberg foi tamién un ésitu de públicu que sumó 321,2 millones de dólares de ganancies en tol mundu. Foi gallardoniada con siete premios Óscar, ente ellos meyor película, meyor direutor, meyor guión adautáu y meyor banda sonora, según otros munchos gallardones (ente ellos siete BAFTA y trés premiu Globu d'Oru). En 2004 la Biblioteca del Congresu d'Estaos Xuníos escoyer pal so preservación nel Rexistru Nacional de Cine y en 2007 el American Film Institute incluyir nel puestu ocho de la so llista de les cien meyores producciones estauxunidenses de la historia.

Argumentu editar

En Cracovia, mientres la Segunda Guerra Mundial, les tropes alemanes d'ocupación forzaron a los xudíos polacos a vivir recluyíos nun guetu. L'empresariu Oskar Schindler, d'etnia alemana y miembru del partíu nazi, llega a la ciudá decidíu a faer fortuna y empieza per sobornar a diversos oficiales de les fuercies armaes alemanes y de les SS. Coles mesmes, adquier una fábrica pa producir menaxe esmaltáu. P'ayudar na xestión del negociu, contrata a Itzhak Stern, un contable xudíu que tien contactos nel mercáu negru y na comunidá local d'empresarios xudíos y que lu ayudar a financiar la factoría. Schindler caltién rellaciones amistoses colos nazis y esfruta de cierta riqueza y estatus social como «Herr Direktor», mientres Stern ocupar de l'alministración. Dambos contraten emplegaos xudíos porque los sos sueldos son inferiores por imposición alemana y porque Stern busca salvar al so pueblu de la deportación a los campos de concentración convirtiéndolos en trabayadores esenciales pal esfuerciu de guerra alemán.

L'oficial de les SS Amon Göth ye destináu a Cracovia pa supervisar la construcción del campu de concentración de Płaszów y cuando esti terminóse, ordena la lliquidación del guetu xudíu de la ciudá. Schindler ye testigu de la brutalidá del so desallugu, nel intre del cual muncha xente ye fusilada y asesinada, daqué que lu afecta fondamente. Afítase particularmente nuna neña que visti un abrigu coloráu mientres fuxe de los nazis y que'l so cuerpu ensin vida puede ver pocu dempués ente una pila de cadabres. Con too y con eso, Schindler procura caltener una rellación cordial con Göth y les SS, pa lo cual sírvese de la adulación y el sobornu. L'oficial alemán ye un home sádicu qu'espacha un tratu brutal a la so criada Helen Hirsch y que gusta de disparar al azar dende'l balcón de la so villa a los internos de Płaszów. Testigu del horror que lu arrodia, Schindler decide qu'en llugar d'arriquecese va tratar de salvar el mayor númberu de vides xudíes que-y sía posible. Con esti enfotu de protexer a los sos trabayadores, convence a Göth pa dexa-y construyir un subcampo xunto a la so fábrica.

Cuando'l alemanes empiecen a perder la guerra, Göth recibe la orde d'unviar a los xudíos de Płaszów escontra Auschwitz. Ye entós cuando Schindler píde-y llevase a los sos trabayadores a una nueva fábrica de municiones a la so llocalidá natal de Brunnlitz. L'oficial apuerta por aciu la entrega d'un importante sobornu. L'empresariu y el so contable Stern redacten Schindler's List», na que figuren los nomes de los sos 850 emplegaos, que van viaxar a la nueva factoría y de esa manera van escapar de morrer en Auschwitz.

Sicasí, el tren que tresporta a les muyeres y los neños acaba por error en Auschwitz-Birkenau. Schindler vese obligáu a sobornar al comandante del campu, Rudolf Höß, con una bolsa de diamantes por que los lliberar. Yá na nueva fábrica, l'empresariu prohibe a los soldaos de les SS qu'entren dientro y anima a los sos trabayadores xudíos a celebrar el día sagráu del Sabbat. Mientres los siguientes siete meses, Schindler gasta la mayor parte de la so fortuna sobornando a militares alemanes y mercando munición yá terminada d'otres empreses, pos se niega a que la fábrica produza armamentu. En 1945 quedar ensin dineru, pero aquel día los alemanes fueron derrotaos y la guerra n'Europa acabó.

Como miembru del partíu nazi con contactos nes altes esferes, Schindler tien de fuxir ante la meyora del Exércitu Coloráu soviéticu. Guardar de les SS recibieron la orde de matar a tolos trabayadores xudíos, pero l'empresariu los disuade diciéndo-yos que pueden tornar coles sos families como homes, en llugar de como asesinos. Despidir de los sos trabayadores y prepárase pa partir al oeste col enfotu de rindise a les tropes estauxunidenses. Los xudíos apúrren-y un documentu nel qu'espliquen el so papel na salvación de vides y un aniellu d'oru con una inscripción del Talmud: «Quien salva una vida, salva al mundu enteru». Schindler emociónase, pero tamién s'avergoña porque cree que pudo salvar inda más vides. A l'amanecida del día siguiente, un soldáu soviéticu llega a la fábrica y anuncia a los trabayadores que fueron lliberaos. Toos parten de momentu y caminen hasta la llocalidá más cercana.

Dempués d'unes escenes na que vemos la execución de Amon Göth y una reseña de la vida de Schindler tres la guerra, les imáxenes en blancu y negru dexen pasu a una escena en color de los auténticos xudíos de Schindler rindiendo tributu al so salvador en Xerusalén. Acompañaos de los actores que-yos dan vida nel filme, cada unu dexa una piedra sobre la tumba del empresariu. Na última escena, l'actor Liam Neeson asitia un par de roses.

Repartu editar

.

Producción editar

Desenvuelvo editar

Poldek Pfefferberg, unu de los xudíos de Schindler, convirtió na so misión vital que se conociera la historia del so salvador. En 1963 intentó que la productora de cine Metro-Goldwyn-Mayer realizara una película biográfica con guión de Howard Koch, pero l'alcuerdu rompióse.[14][15] En 1982 l'escritor australianu Thomas Keneally publicó la so novela histórica Schindler's Ark, qu'escribiera dempués d'un alcuentru casual con Pfefferberg en Los Angeles en 1980.[16] Sid Sheinberg, entós presidente de MCA, unvió-y al direutor Steven Spielberg reseñar sobre'l llibru que publicara'l periódicu New York Times. El cineasta de relixón xudía, esteláu pola historia de Schindler, preguntó si nun se trataba d'una chancia. «Sentíme atraíu pola naturaleza paradóxica del personaxe», dixo. «¿Qué podría llevar a un home como esti a coyer tol dineru que tenía y destinalo a salvar eses vides?».[17] Spielberg espresó l'abondu interés como por que Universal Pictures mercara los derechos de la novela.[17] Nel so primer alcuentru con Pfefferberg, Spielberg díxo-y qu'empezaría a rodar en diez años.[18] Nos creitos finales de la película Pfefferberg apaez como consultor sol nome de Leopold Page.[19]

 
La lliquidación del guetu de Cracovia en marzu de 1943 ye recreada na película nuna secuencia de 15 minutos

Spielberg nun creía ser inda lo suficientemente maduru pa encetar una película sobre l'Holocaustu, y el proyeutu quedó «na so conciencia culpable».[18] Por ello, trató de pasar la película al direutor Roman Polanski, que la refugó. La madre de Polanski foi asesinada en Auschwitz y él sobreviviera al guetu de Cracovia.[18] Esti cineasta acabaría rodando la so propia película sobre la tema, l'allabada El pianista (2002). Spielberg tamién ufiertó'l proyeutu a los direutores Sydney Pollack y Martin Scorsese, quien tuvo asignáu al mesmu hasta 1988. Con too y con eso, Spielberg nun taba convencíu de dexar el filme en manes de Scorsese, pos pensaba que «dexaría dir una oportunidá de faer daqué polos mios fíos y la mio familia sobre l'Holocaustu».[20] Asina, ufiertó-y a Scorsese dirixir nel so llugar la nueva versión de El cabu del mieu (1991).[21] Billy Wilder espresó ciertu interés en dirixir la película como homenaxe a la so familia, la mayor parte de la cual morriera mientres l'Holocaustu.[22]

Steven Spielberg decidió finalmente dirixir el proyeutu cuando se decató de que'l negacionismu del Holocaustu taba ganando fuercia. Col ascensu del movimientu neonazi tres la cayida del muriu de Berlín, sentíase esmolecíu porque la xente paecía aceptar demasiáu la intolerancia, como asocedió na década de 1930.[22] Sid Sheinberg dio-y lluz verde al proyeutu con una condición: que Spielberg dirixiera antes Jurassic Park (1993). Sobre esto dixo'l cineasta: «Sabía qu'una vegada que dirixiera Schindler's List, nun sería capaz de faer Jurassic Park».[23] La producción recibió un modestu presupuestu de 22 millones de dólares porque les películes sobre l'Holocaustu solíen ser pocu rentables.[24][23] Amás, el direutor nun cobró nengún salariu porque pensaba que nun yera éticu aceptalo y que'l filme sería un fracasu comercial.[23]

En 1983 contratárase al propiu Keneally por qu'afixera al cine la so novela y apurrió un guión de 220 páxines. La so adautación centrar nes rellaciones sentimentales de Schindler y l'escritor almitió que nun entestó lo suficiente la historia. Por eso, Spielberg contrató a Kurt Luedtke, autor del guión de Out of Africa (1985), anque arrenunció cuatro años dempués porque consideraba'l cambéu de paecer de Schindler demasiáu increíble.[20] Mientres la so etapa como direutor del filme, Scorsese contrató al guionista Steven Zaillian y cuando esti devolvió un llibretu de 115 páxines, a Spielberg paeció-y demasiao curtiu y pidió-y ampliar lo hasta les 195 páxines. Spielberg quería que la historia centrárase más nos xudíos y que la transición del empresariu fuera gradual y ambigua, non una revelación o epifanía repentina. Estendió la escena de la lliquidación del guetu de Cracovia porque «sentía de verdá que la secuencia tenía que ser daqué bien duru de guardar».[20]

Casting editar

 
Liam Neeson (semeya de 2012) interpreta a Oskar Schindler.

L'actor norirlandés Liam Neeson realizó una audición al entamu del proyeutu pa interpretar a Schindler y foi contratáu n'avientu de 1992, dempués de que Spielberg viéra-y actuar na obra Anna Christie en Broadway.[25] Warren Beatty participó nuna llectura del guión, pero a Spielberg esmolecía-y que nun pudiera azorronar el so acentu y qu'amás abasnaba'l bagaxe d'una estrella».[26] Kevin Costner y Mel Gibson espresaron interés nel papel protagonista, pero'l direutor prefirió cuntar con un actor menos conocíu como Neeson por que la fama del intérprete non opacara al personaxe.[27] A Neeson paecía-y que Schindler esfrutaba engañando a los nazis, que-y consideraben un pocu bufón. «Nun lu tomaben en serio y él aprovechóse d'ello».[28] P'ayudar na preparación del papel, Spielberg amosólu a Neeson delles filmaciones del presidente de Time Warner, Steve Ross, un home con un carisma que'l cineasta comparó col de Schindler.[29] Coles mesmes, foi capaz d'atopar una grabación de Schindler (que morriera en 1974) falando, que Neeson estudió p'asonsañar correutamente la so entonación.[30]

Ralph Fiennes foi escoyíu como Amon Göth dempués de que Spielberg viera les sos interpretaciones nes películes A Dangerous Man: Lawrence After Arabia y Cumes Burios (1992). Sobre les sos audiciones, el cineasta dixo que «Vi'l mal sexual. Ye toa cuestión de sotileza: había momentos de bondá nos sos güeyos y xusto dempués una mirada xeladora».[31] Fiennes tuvo d'engordar 13 quilos pal papel, visionó noticiarios antiguos y faló con sobrevivientes del Holocaustu que conocieron al verdaderu Göth. Sobre la so interpretación, l'actor dixo: «Averé al so dolor, dientro d'él hai un ser humanu quebráu y miserable. Nun sé qué pensar d'él, dame llástima. Ye como una muñeca puerco y maltratao que me dieron y que llegué a sentir».[31] Los médicos Samuel J. Leistedt y Paul Linkowski de la Universidá Llibre de Bruxeles describen el personaxe de Göth na película como un psicópata clásicu.[32] Fiennes paecíase tantu a Göth col traxe de les SS, que cuando la sobreviviente Mila Pfefferberg conocer, tremeció de mieu.[31]

El personaxe de Itzhak Stern, interpretáu por Ben Kingsley, ye una conxunción del contable Stern, el xerente de la fábrica Abraham Bankier y el secretariu personal de Göth, Mietek Pemper.[33] El personaxe sirve como alter ego y conciencia de Schindler.[34] Kingsley yera un actor bien conocíu porque había ganada'l premiu Óscar a meyor actor por interpretar a Mahatma Gandhi na película de 1982.[35]

En total, hai 126 personaxes con diálogu na película. Miles d'extras fueron contrataos mientres la filmación.[20] Spielberg cuntó con actores israelinos y tamién polacos pola so apariencia física d'Europa del Este.[36] Los actores alemanes yeren ronciegos a vistir l'uniforme de les SS, pero dalgunos d'ellos acabaron estimando a Spielberg la esperiencia catárquica que-yos supunxo trabayar na película.[26] A metá del rodaxe, el direutor concibió l'epílogu, nel que 128 sobrevivientes rinden tributu na tumba de Schindler en Xerusalén. Pa ello, los productores entainar a alcontrar a los xudíos de Schindler per mediu mundu y axuntalos pa filmar la escena.[20]

Rodaxe editar

 
Steven Spielberg, direutor y coproductor de Schindler's List (semeya de 2012)

El rodaxe arrincó'l 1 de marzu de 1993 en Cracovia, Polonia, con una duración prevista de 75 díes.[37] L'equipu rodó nos llugares nos qu'asocedieron los fechos reales o mui cerca d'estos, anque'l campu de Płaszów tuvo que ser recreáu nuna cantera abandonada cercana porque dende'l llugar del campu orixinal yeren visibles numberoses edificaciones modernes.[38][39] Les escenes del interior de la fábrica Emalia de Schindler rodar nuna factoría similar en Olkusz, ente que los sos esteriores y les vistes de la so escalera son l'auténtica fábrica.[40] Al equipu de la película nun se-y dexó faer un rodaxe enllargáu o construyir decoraos nos terrenes d'Auschwitz, polo que llevantaron un retruque mui cerca de la entrada.[41]

Per otra parte, hubo dalgunos incidentes antisemita mientres la filmación. Foi'l casu d'una muyer que al ver a Ralph Fiennes afatiáu col uniforme de les SS espetólu que «Los alemanes yeren una xente encantador. Nun mataron a naide que nun selo mereciera».[31] Cerca de los llugares de rodaxe fixéronse pintaes antisemites,[20] ente que l'actor Ben Kingsley tuvo a puntu de pegase con un vieyu empresariu de fala alemana que faltó al actor israelín Michael Schneider.[42] Con too y con eso, Spielberg cuntó que «Los actores alemanes asistieron a la celebración xudía Pésaj, llucieron kipá na cabeza y pronunciaron hagadá de la que los actores israelinos esplicáben-yos el so significaos. Y esta familia d'actores sentar a la mesma mesa y la raza y la cultura dexáronse tras».[42]

«Cutióme na cara la mio vida personal. La mio educación. El mio xudaísmu. Les hestories que los mios güelos cuntáronme sobre la Shoá. Y la vida xudía foi volviendo al mio corazón. Lloraba tol tiempu».
—Steven Spielberg sobre les sos emociones mientres el rodaxe.[43]

Filmar Schindler's List foi daqué bien emotivu pa Steven Spielberg porque la tema tratada obligába-y a remembrar pasaxes de la so infancia, como l'antisemitismu que tuvo qu'encarar. Sorprendió-y non llorar cuando visitó Auschwitz, sinón que se sintió llenu d'indignación. El direutor foi unu de los munchos miembros del equipu que nun se vio con fuercies pa guardar el rodaxe de la escena en que los xudíos vieyos son obligaos a correr desnudos delantre de los médicos nazis que tán escoyendo a los que van ser unviaos a la muerte en Auschwitz.[44] Spielberg comentó que se sintió más como un reporteru que como un cineasta: él diseñaba les escenes y depués vía los acontecimientos desenvolvese, como un espectador en llugar d'un creador de cine.[38] Delles actrices sufrieron crisis d'ansiedá mientres la escena de la ducha, ente elles una muyer que naciera nun campu de concentración.[26] Spielberg, la so esposa Kate Capshaw y los sos cinco fíos vivieron nuna casa arrendada pela rodiada de Cracovia mientres el rodaxe.[45] Tiempu dempués el direutor estimó a la so muyer «Por rescatame mientres 92 díes siguíos… Cuando les coses volviéronse demasiáu insoportables».[46] L'actor Robin Williams telefoniar pa da-y ánimos, dáu'l dramatismu del rodaxe del filme.[46] Amás, Spielberg emplegaba cada tarde delles hores nel montaxe de Jurassic Park, película que tenía'l so estrenu programáu pa xunu de 1993.[47]

En delles escenes el direutor quixo que se falara nos idiomes alemán y polacu pa recrear la sensación de tar nel pasáu. Ello ye que nun principiu consideró faer la película dafechu nestos idiomes con subtítulos, pero decidió que «La llectura rique muncha atención. Podría ser una escusa pa quitar los güeyos de la pantalla y mirar a otru llau».[26]

Fotografía editar

Influyíu pol documental francés de 1985 Shoah, Spielberg decidió prescindir del usu del habitual guión gráficu y filmar como si tuviera creando un documental. El cuarenta per cientu del metraxe rodó cámara en mano y l'escasu presupuestu obligó a filmar bien apriesa.[48] Spielberg cree qu'esto-y dio a la so película espontaneidá y inmediatez.[49] Coles mesmes, prescindió del usu del steadicam, de planos elevaos y del zoom, «tou lo que yo pudiera considerar una rede de seguridá».[49] Esto fixo maurecer al direutor, que pensó que nel pasáu dedicárase namái a rindir tributu a direutores clásicos como Cecil B. DeMille o David Lean.[42]

La decisión de crear una película casi dafechu en blancu y negru contribuyó al estilu documental de la fotografía, comparada pol direutor de fotografía Janusz Kaminski col cine espresionista alemán y el neorrealismu italianu.[49] Kaminski tamién dixo que la so intención foi dar la impresión de atemporalidad al filme, por que los espectadores «nun pudieren saber cuándo se fixera».[38] Spielberg decidió recurrir al blancu y negru p'asemeyar el metraxe d'un documental auténticu de la dómina.[49] El presidente d'Universal Pictures, Tom Pollock, pidió-y filmar nun negativu a color, p'asina dexar crear y vender copies VHS en color de la película, pero'l direutor negóse porque eso enguapecería « los fechos».[49]

Música editar

John Williams, collaborador habitual de Spielberg, escribió la banda sonora orixinal de la película. El compositor quedó ablucáu col filme y pensó que diba ser un desafíu demasiáu grande. Díxo-y a Spielberg: «Precises un compositor meyor que yo pa esta película», y el direutor contestó-y Lo sé. ¡Pero tán toos muertos!».[50] Itzhak Perlman interpreta la tema principal al violín.[19] Recordando Schindler's List, Perlman dixo que-y paecía estelante lo auténtico que sonaba tou lo qu'escribiera Williams y qu'aceptara participar en cuanto proponer porque la tema de la película yera importante pa él como xudíu y que d'esa manera podría contribuyir a que la historia conociérase y sintiérase de nuevu.[51]

Na escena na que los nazis liquiden el guetu suena'l cantar popular Oyfn Pripetshik («Na cocina», en yidis: אויפֿן פּריפּעטשיק) cantada por un coru infantil. Yera un cantar que Spielberg recuerda que lu cantaba de cutiu la so güela Becky.[52] Los solos de clarinete que tamién s'escuchen nel filme fueron interpretaos pol virtuosu del klezmer Giora Feidman.[53] John Williams ganó'l premiu Óscar a la meyor banda sonora por Schindler's List, la so quinta estauína.[54]

Temes y simbolismu editar

La película esplora la tema del bien contra'l mal y usa al so protagonista como «el bon alemán», un personaxe popular nel cine estauxunidense.[55][22] Ente que Amon Göth ye presentáu como la maldá personificada, Schindler evoluciona gradualmente de sofitar al nazismu a rescatador y héroe.[56] Coles mesmes, introduzse otra tema, la redención, cuando Schindler, un empresariu con pocos escupulicios que se mueve nes llendes de la respetabilidad, convertir nuna figura paternal responsable de salvar les vides de más de mil persones.[57][58]

La neña de colloráu editar

Anque la película ta filmada casi dafechu en blancu y negru, apaez un abrigu de llamativu color coloráu que visti una neña mientres el brutal desallugu del guetu de Cracovia. Más tarde Schindler ve'l so cadabre, reconocible pola prenda colorada. Spielberg dixo qu'esa nota de color pretendía simbolizar cómo los miembros del más altu nivel del gobiernu d'Estaos Xuníos sabíen que l'Holocaustu taba asocediendo y nun fixeron nada por evitalo. «Yera tan obviu como una neña vistida con abrigu coloráu, caminando cai embaxo, y a pesar d'ello nun se fixo nada, como bombardear les víes ferriales alemanes. Nada se fixo pa paralo… l'aniquilación de los xudíos europeos». «Asina que esi yera'l mio mensaxe al incluyir el color nesa escena».[59] Andy Patrizio, d'IGN, señala que'l momentu nel que Schindler ve a esa neña ye l'intre nel que camuda, «nunca más vería con indiferencia dende'l so coche'l fumu y les cenices de les piles de cadabres amburando».[60] El profesor André H. Caron, de la Universidá de Montreal, pregúntase si'l colloráu simboliza «inocencia, esperanza o'l sangre colorao del pueblu xudíu siendo sacrificáu nel horror del Holocaustu».[61]

La neña foi interpretada pola polaca Oliwia Dąbrowska, que tenía trés años cuando rodó la escena. Spielberg pidió-y a Dąbrowska que nun viera la película hasta que fuera mayor d'edá, pero ver con once años y quedó «espantada».[62] Dempués de revisitar el filme na edá adulta, sintióse arguyosa de participar nella.[62] Anque nun foi intencional, el personaxe ye similar a Roma Ligocka, una neña del guetu de Cracovia que vistía un abrigu coloráu. Ligocka, a diferencia de la neña de la película, sobrevivió al Holocaustu. Dempués del estrenu del llargumetraxe, ella escribió y publicó la so propia historia, La neña del abrigu coloráu: memories.[63] Según una entrevista de 2014 a miembros de la familia, la neña del abrigu coloráu foi inspirada pola residente de Cracovia Genya Gitel Chil.[64]

Veles editar

La película empieza cola escena d'una familia celebrando'l Sabbat. Spielberg dixo que «empecipiar la película col encendíu de les veles… Sería enriquecedor, empezar con una celebración normal del Sabbat primero que se desamarren les otomíes contra los xudíos».[20] Cuando'l color de la llapada esmorecer nos intres iniciales, da pasu a un mundu nel que'l fumu simboliza los cuerpos siendo quemaos en Auschwitz. Solo a la fin, cuando Schindler anima a los sos trabayadores a celebrar el Sabbat, les imáxenes de la llapada de la vela recuperen la so candor. Pa Spielberg, representen «un rellumu de color y d'esperanza».[20] Sara Horowitz, direutora del Centru Koschitzky d'Estudios Xudíos de la Universidá de York, ve eses veles como un símbolu de los xudíos d'Europa, asesinaos y depués encenraos nos crematorios. Los dos escenes son como un paréntesis de la era nazi, marquen el so entamu y la so final.[65] Puntualiza que de normal ye la muyer de la casa la qu'enciende les veles del Sabbat, anque na película ye l'home quien les prinde demostrando non solo'l papel servil de les muyeres, sinón tamién la posición se sumisión de los homes xudíos ante los arios, especialmente Göth y Schindler.[66]

Otros simbolismos editar

Pa Spielberg, la presentación en blancu y negru de la película representaba al propiu Holocaustu: «L'Holocaustu foi la vida ensin lluz. Pa mi'l símbolu de la vida ye'l color. Ye por ello polo qu'un filme sobre l'Holocaustu tien de ser en blancu y negru».[67] L'historiador Robert Gellately cunta que la película nel so conxuntu tien de ser vista como una metáfora sobre l'Holocaustu, na qu'una violencia esporádica amontar nun crescendo de muerte y destrucción. Tamién establez un paralelismu ente la situación de los xudíos nel llargumetraxe y l'alderique na Alemaña nazi ente usalos como trabayadores esclavos o direutamente esterminalos.[68] Alan Mintz, profesor d'Estudios sobre l'Holocaustu del Seminariu Teolóxicu Xudíu d'América en Nueva York, añadía que l'agua usar na cinta como elementu lliberador y pon como exemplu la escena na que Schindler riega con un mangón un tren apináu de víctimes qu'espera'l so treslláu, y tamién la secuencia d'Auschwitz na que les muyeres reciben una ducha de verdá en llugar de ser gaseadas.[69]

Estrenu editar

Schindler's List estrenar nos cines estauxunidenses el 15 d'avientu de 1993. A la fin de la so exhibición en sales, el 29 de setiembre de 1994, llograra 96,1 millones de dólares (159 millones actuales) en ganancies n'Estaos Xuníos y 321,2 millones en tol mundu.[70] N'Alemaña, onde s'esibió en quinientes sales de cine, la película foi vista por más cien mil persones tan solo na so primer selmana[71] y en total ver seis millones. Foi una de les películes más vistes d'esi añu nesi país y en tol planeta.[72]

La cinta de Spielberg emitir na televisión estauxunidense per vegada primer na NBC el 23 de febreru de 1997. El pase del filme facer ensin cortes publicitarios, foi la tercer emisión más vista d'esa selmana[73] y la película más vista na NBC dende la emisión de Jurassic Park en mayu de 1995. Na televisión pública israelina pudo vese el Yom HaShoah (Día de l'alcordanza del Holocaustu) de 1998.[74]

El DVD de Schindler's List poner a la vienta'l 9 de marzu de 2004 con una edición de discu de doble cara qu'estremaba la película en dos metaes. Ente los conteníos especiales había un documental presentáu por Spielberg.[75] Tamién se vendió una edición especial llindada que contenía, amás de la película, un exemplar de la novela de Keneally, la banda sonora de Williams en CD y un álbum fotográficu tituláu Schindler's List: Images of the Steven Spielberg Film, tou dientro d'una caxa de plexiglás.[76] El set de regalu en Laserdisc yera una edición llindada qu'incluyía la banda sonora, la novela orixinal y un álbum esclusivu.[77] Como parte del 20ᵘ aniversariu, la cinta estrenar n'alta definición nun discu Blu-ray el 5 de marzu de 2013.[78]

Gracies al ésitu de la so película, el cineasta Steven Spielberg creó la Fundación d'Historia Visual Sobrevivientes de la Shoá, una organización ensin ánimu d'arriquecimientu coles mires de conformar un archivu de testimonios filmados de la mayor cantidá posible de sobrevivientes del Holocaustu p'asina caltener les sos hestories. El direutor sigue financiando a esta fundación.[79] Coles mesmes, Spielberg emplegó les ganancies del llargumetraxe pa financiar dellos documentales, como Recordando a Ana Frank (1995), The Lost Children of Berlin (1996) y The Last Days (1998).[80]

Receición editar

Opiniones de la crítica editar

Schindler's List foi aclamada tantu pola crítica especializada como pol públicu.[81] En Rotten Tomatoes cuenta con un 96 % de crítiques positives d'un total de 85. El consensu críticu d'este sitiu web diz que «Schindler's List combina l'horror abyecto del Holocaustu col humanismu de Steven Spielberg pa crear la obra maestra dramática del direutor».[82] Estauxunidenses como la presentadora Oprah Winfrey y l'entós presidente Bill Clinton encamentaron a los sos compatriotes a vela.[83][84] Munchos líderes mundiales tamién lu vieron y dalgunos axuntáronse en persona con Spielberg.[83] CinemaScore informó que los espectadores otorgáren-y la nota más alta, A+.[85]

Stephen Schiff de The New Yorker definir como'l meyor drama históricu sobre l'Holocaustu, una película que «va ocupar el so llugar na historia cultural y ende va quedase».[86] Roger Ebert del Chicago Sun-Times describir como la meyor de Spielberg, «brillantemente interpretada, escrita y empobinada»,[87] amás d'asitiala ente los sos diez películes favorites de 1993.[88] Terrence Rafferty, tamién en The New Yorker, almiró'l so «audacia narrativa y visual, según la so emocionalidad direuta». Destacó les actuaciones de Neeson, Fiennes, Kingsley y Davidtz, que na so opinión merecíen un aponderamientu especial,[89] y señaló la escena de la ducha en Auschwitz como «la secuencia más terrorífica enxamás filmada».[90] Na so guía cinematográfica publicada en 2013, Leonard Maltin estremó'l filme con cuatro estrelles por ser «una estelante adautación de la novela de Keneally, que lluz y siéntese como daqué que Hollywood nun fixera antes». Coles mesmes, describir como «la película más intensa y personal rodada por Spielberg hasta la fecha».[91] James Verniere del Boston Herald señaló la contención y falta de sensacionalismu del llargumetraxe y definir como «una aportación perimportante al campu d'estudiu del Holocaustu».[92] Nel so reseña pal New York Review of Books, el críticu británicu John Gross afirmó que les sos duldes sobre una historia descomanadamente sentimental «taben totalmente fuera de sitiu. Spielberg demuestra una firme comprensión moral y emocional de la tema. La película ye un llogru sobresaliente».[93] Alan Mintz puntualiza qu'inclusive los mayores detractores de la película almiraron la brillantez visual» de la secuencia de quince minutos de la lliquidación del guetu, que na so opinión ye «realista y atanante».[94] Opina amás que la cinta fixo enforma por devolver l'alcordanza del Holocaustu, que nun tien de ser escaecíu anque los sos sobrevivientes vaigan morriendo y suman asina los enllaces direutos cola catástrofe.[95] L'estrenu de la película empecipió n'Alemaña un alderique públicu sobre por qué nun hubo más alemanes qu'emprestaren ayuda.[96]

La película tamién foi criticada negativamente, más per parte del mundu académicu que pola prensa xeneralista.[97] Sara Horowitz comentó que gran parte de l'actividá xudía que se ve nel guetu son transaiciones financieres como préstamos, mercáu negru o tapecimientu de riqueza, daqué que perpetúa l'estereotipu de la vida xudía.[98] Señala coles mesmes que, anque la representación de la muyer reflexa acertadamente la ideoloxía nazi, nun s'esquicen afechiscamente'l baxu estatus de la muyer y la rellación ente violencia y sexualidá.[99] El profesor d'Historia de la Universidá Brown, Omer Bartov, comenta que los personaxes fuertes y físicamente pimpanos de Schindler y Göth asombren a les víctimes xudíes, que na so mayor parte son menudes, esmucidices y asustaes, polo que tamos ante un meru escenariu pa la llucha del bien contra'l mal.[100] Horowitz tamién incide en que l'absoluta dicotomía de bien contra mal na película ignora totalmente el fechu de que la mayoría de los perpetradores del Holocaustu fuera xente común y en que nun esplora cómo'l pueblu alemán racionalizó la so conocencia o participación nel Holocaustu.[101] L'escritor Jason Epstein comentó que la película da la impresión de que, si la xente yera lo suficientemente intelixente o lo suficientemente afortunada, podría sobrevivir al Holocaustu, anque esto nun foi realmente asina.[102] Spielberg respondió a les crítiques a la escena en que Schindler ruempe a llorar na so despidida afirmando que yera necesaria pa tresmitir la sensación de perda y ufiertar al espectador una oportunidá de llorar tamién xunto colos personaxes.[103]

Opiniones d'otros cineastes editar

Schindler's List foi tamién perbién recibida por otros profesionales de la industria del cine. El direutor Billy Wilder escribiólu a Spielberg pa dici-y «Nun podíen atopar a un home meyor. Esta película ye l'absoluta perfeición».[22] Roman Polanski, que refugó dirixila, dixo dempués: «Verdaderamente yo nun podría faer un trabayu meyor que'l de Spielberg porque nun podría ser tan oxetivu como él».[104] Amás, dixo que fuera una influencia pa la so película de 1995, La muerte y la doncella.[105] L'ésitu de Schindler's List llevó al direutor Stanley Kubrick a abandonar el so propiu proyeutu sobre l'Holocaustu, Aryan Papers, que trataría sobre un rapazu xudíu y la so tía que sobreviven a la guerra despintándose por toa Polonia y asemeyen ser católicos.[106] Cuando'l so guionista Frederic Raphael dixo que'l filme de Spielberg yera una bona representación del Holocaustu, Kubrick comentó: «¿Pienses que ye sobre l'Holocaustu? L'Holocaustu foi l'asesinatu de más de seis millones de persones. Schindler's List trata sobre 600 que sobrevivieron».[106][nota 1]

El direutor francés Jean-Luc Godard acusó a Spielberg d'usar la so película pa ganar dineru con una traxedia mientres la vilba de Schindler, Emilie Schindler (1907–2001), vivía na probeza n'Arxentina.[108] Thomas Keneally afirmó que nunca se -y retribuyeron les sos aportaciones.[109] El cineasta alemán Michael Haneke criticó la secuencia na que los trabayadores de Schindler son unviaes por fuercia a Auschwitz y axúntense nes duches: «Hai una escena nesa película na que nun sabemos si de les duches del campu sale agua o gas. Solo faes daqué asina con una audiencia inocente como la estauxunidense. Nun ye un usu apropiáu de la forma. Spielberg quixo facer bien, pero foi tontu».[110]

La película foi atacada por Claude Lanzmann, direutor d'un documental sobre l'Holocaustu, Shoah, quien definió Schindler's List como un melodrama kitsch» y una deformación» de la verdá histórica. «La ficción ye una transgresión, toi fondamente convencíu de que tien d'haber una prohibición sobre la representación [del Holocaustu]». Lanzmann tamién criticó a Spielberg por amosar l'Holocaustu al traviés de los güeyos d'un alemán, afirmando que «ye'l mundu al aviesu». Quexóse diciendo que «Pensaba qu'había un antes y un dempués de la Shoá, y que dempués de la Shoá, ciertes coses yá non podíen faese. Spielberg facer sía comoquier».[111]

Reacción de la comunidá xudía editar

Nun simposio de 1994 sobre la película entamáu pola revista The Village Voice, la historiadora Annette Insdorf describió como la so madre, sobreviviente de los campos de concentración, sintió gratitud porque la historia del Holocaustu finalmente fuera cuntada nuna gran película que tol mundu viera.[112] L'escritor xudíu húngaru Imre Kertész, tamién sobreviviente del Holocaustu, creía que yera imposible retratar la vida nun campu de concentración nazi pa daquién que nun lo esperimentó de primera mano. De la que emponderaba a Spielberg por averar la historia al gran públicu, consideraba que la escena final d'homenaxe nel campusantu de Xerusalén resalvaba les tarrecibles remortines qu'esperimentaron los sobrevivientes ya implicaba que llegaben a esi momentu emocionalmente indemnes.[113] El rabín Uri D. Herscher atopó la película como una demostración d'humanismu curiosa» y «edificante».[114] Norbert Friedman apuntó que, al igual qu'otros sobrevivientes de la traxedia, reaccionó con un sentimientu de solidaridá escontra Spielberg qu'él de normal acutaba pa otros sobrevivientes.[115] Albert L. Lewis, rabín y maestru de Spielberg na so infancia, describió la película como «El regalu de Steven a la so madre, al so pueblu y per un sitiu a él mesmu. Agora ye un ser humanu completu».[114]

Premios y distinciones editar

Schindler's List foi incluyida en delles llistes de les meyores películes de la historia del cine, como l'arrexuntada pa la revista Time polos críticos Richard Corliss y Richard Schickel,[116] la llista ellaborada en 1995 frutu d'una encuesta de la revista Time Out[117] y los cien filmes imprescindibles del sieglu d'acordies con Leonard Maltin.[118] La Santa Sede incluyir ente les 45 meyores películes de la historia.[119] Una encuesta del Channel 4 británicu designó a Schindler's List como la novena meyor película de tolos tiempos[120] y en 2005 xubió hasta'l puestu cuartu.[121] Críticos de cine prestixosos como James Berardinelli,[122] Roger Ebert[88] y Gene Siskel[123] considerar la meyor película de 1993. La Biblioteca del Congresu d'Estaos Xuníos considerar «culturalmente significativa» y por ello escoyer pa ser caltenida na so Rexistru Nacional de Cine en 2004.[124] Spielberg ganó'l premiu del Sindicatu de Direutores a la meyor direición[125] y tamién el del Sindicatu de Productores, esti compartíu con Branko Lustig y Gerald R. Molen.[126] Steven Zaillian foi estremáu col premiu del Sindicatu de Guionistes d'Estaos Xuníos al meyor guión adautáu.[127]

La celebrada película tamién ganó'l gallardón a meyor película del Conseyu Nacional de Crítica de Cine, amás de los premios a meyor película, direutor, actor secundariu (Fiennes) y fotografía de la Sociedá Nacional de Críticos de Cine d'Estaos Xuníos.[128] El Círculu de Críticos de Cine de Nueva York tamién-y otorgó'l so premios al meyor filme, meyor actor secundariu (Fiennes) y meyor direutor de fotografía.[129] Pela so parte, l'Asociación de Críticos de Cine de Los Angeles premiar como meyor película, meyor fotografía (compartíu con El pianu) y meyor diseñu de producción.[130] Nel restu del mundu la obra maestra de Spielberg recibió innumberables premios y distinciones.[131]

Premiu Óscar:

Añu Categoría Receptora Resultancia
1993[132] Meyor película Ganadora
Meyor direición Steven Spielberg Ganador
Meyor actor principal Liam Neeson Nomáu
Meyor actor de repartu Ralph Fiennes Nomáu
Meyor guión adautáu Steven Zaillian Ganador
Meyor fotografía Janusz Kaminski Ganador
Meyor banda sonora John Williams Ganador
Meyor montaxe Michael Kahn Ganador
Meyor direición artística Allan Starski
Ewa Braun
Ganadores
Meyor vestuariu Anna B. Sheppard Nomada
Meyor maquillaxe Christina Smith
Matthew W. Mungle
Judith A. Cory
Nomaos
Meyor soníu Andy Nelson
Steve Pederson
Scott Millan
Ron Judkins
Nomaos

Premios Globos d'Oru:

Añu: Categoría Receptor Resultancia
1993[133] Meyor película - Drama Ganadora
Meyor direición Steven Spielberg Ganador
Meyor actor principal - Drama Liam Neeson Nomáu
Meyor actor de repartu Ralph Fiennes Nomáu
Meyor guión Steven Zaillian Ganador
Meyor banda sonora John Williams Nomáu

Discutinios editar

 
Placa conmemorativa de Schindler na fábrica Emalia de Cracovia

Cuando la película emitir n'abiertu na televisión estauxunidense en 1997, foi la primera en recibir la calificación de solu pa mayores de 17 años, acordies con una clasificación por edaes que se creara a entamos d'esi mesmu añu.[134] El congresista Tom Coburn dixo que, cola exhibición de la película, la cadena NBC llevara la televisión «a una baxeza histórica, con desnudos completos frontales, violencia y profanaciones», añadiendo que yera un insultu «pa toles persones decentes».[135] Atacáu tantu por republicanos como por demócrates, Coburn pidió esculpes diciendo: «Les mios intenciones yeren bones, pero obviamente cometí un error na forma de dicir lo que quería espresar». Esclarió la so opinión afirmando que'l filme tendría de ser emitíu a una hora más tardida cuando nun hubiera «gran cantidá de neños viéndola ensin la supervisión de los sos padres».[136]

N'Alemaña tamién surdió'l discutiniu nel estrenu televisivu de la película de Spielberg na canal ProSieben, pos la comunidá xudía protestó porque quería emitise con dos interrupciones publicitaries de 3-4 minutos caúna. Ignatz Bubis, presidente del Conseyu Central de xudíos d'Alemaña, dixo que «ye problemáticu atayar una película como esta con anuncios».[137] Una crítica similar foi arramada por Jerzy Kanal, presidente de la Comunidá Xudía de Berlín. Por ello, la cadena comprometer a amenorgar la inclusión de publicidá[137] y foi obligada a acompañar la emisión con dos documentales, amosando «les vides diaries de los xudíos en Hebrón y Nueva York antes del filme y los sobrevivientes del Holocaustu dempués».[137]

En Filipines, la censora xefa Henrietta Mendez ordenó que pa la exhibición en cines había que cortar tres escenes qu'amosaben rellaciones sexuales y desnudos femeninos. Spielberg negar a ello y por consiguiente a que la película llegara a los cines filipinos, daqué que supunxo que'l senáu del país demandara l'abolición de la xunta de censores. El mesmu presidente Fidel V. Ramos intervieno pa ordenar que'l filme exhibir ensin cortes pa tolos mayores de quince años.[138]

Según el cineasta eslovacu Juraj Herz, la escena en qu'un grupu de muyeres confunde les duches con una cámara de gas ta tomada direutamente, planu per planu, de la so película Zastihla mě noc (1986). Herz quixo demandar, pero nun pudo sufragar el pleitu.[139]

El cantar Yerushalayim Shel Zahav (Xerusalén d'oru) incluyir na banda sonora de la película y suena escontra'l final de la mesma. Esto causó ciertu discutiniu n'Israel porque la composición (escrita en 1967 por Naomi Shemer) ye xeneralmente considerada un himnu informal de la victoria israelina na Guerra de los Seis Díes. Nes copies israelines de la cinta, el cantar foi sustituyida por Halikha LeKesariya (Un paséu a Cesarea), escrita por Hannah Szenes, poeta y lluchadora de la resistencia mientres la Segunda Guerra Mundial.[140]

Notes editar

  1. En realidá, Schindler salvó a más de 1200 xudíos.[107]

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://www.imdb.com/title/tt0253474/. Data de consulta: 15 abril 2016.
  2. URL de la referencia: http://www.filmaffinity.com/es/film656153.html. Data de consulta: 15 abril 2016.
  3. URL de la referencia: http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=schindlerslist.htm.
  4. URL de la referencia: http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?itemid=18544&type=MOVIE&iv=Basic.
  5. «Internet Movie Database» (inglés). Consultáu'l 14 abril 2017.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 6,5 Afirmao en: Schindler's List. Data d'espublización: 15 avientu 1993.
  7. 7,0 7,1 7,2 URL de la referencia: https://www.siamzone.com/movie/m/5406. Data de consulta: 15 abril 2016.
  8. 8,00 8,01 8,02 8,03 8,04 8,05 8,06 8,07 8,08 8,09 8,10 URL de la referencia: http://www.imdb.com/title/tt0108052/fullcredits. Data de consulta: 15 abril 2016.
  9. 9,00 9,01 9,02 9,03 9,04 9,05 9,06 9,07 9,08 9,09 9,10 9,11 9,12 9,13 9,14 9,15 9,16 9,17 9,18 9,19 9,20 9,21 9,22 9,23 9,24 9,25 9,26 9,27 9,28 9,29 9,30 9,31 9,32 9,33 Afirmao en: ČSFD. Llingua de la obra o nome: checu. Data d'espublización: 2001.
  10. «Box Office Mueyo» (inglés). Consultáu'l 30 mayu 2022.
  11. URL de la referencia: https://www.boxofficemojo.com/movies/?id=schindlerslist.htm. Data de consulta: 9 marzu 2019.
  12. URL de la referencia: https://www.cnc.fr/professionnels/visas-et-classification/84711. Data de consulta: 3 febreru 2023.
  13. Afirmao en: Filmografía Nacional Danesa.
  14. McBride, 1997, p. 425.
  15. Crowe, 2004, p. 557.
  16. Palowski, 1998, p. 6.
  17. 17,0 17,1 McBride, 1997, p. 424.
  18. 18,0 18,1 18,2 McBride, 1997, p. 426.
  19. 19,0 19,1 Freer, 2001, p. 220.
  20. 20,0 20,1 20,2 20,3 20,4 20,5 20,6 20,7 Thompson, 1994.
  21. Crowe, 2004, p. 603.
  22. 22,0 22,1 22,2 22,3 McBride, 1997, p. 427.
  23. 23,0 23,1 23,2 McBride, 1997, p. 416.
  24. Palowski, 1998, p. 27.
  25. Palowski, 1998, páxs. 86–87.
  26. 26,0 26,1 26,2 26,3 Susan Royal interview,.
  27. Palowski, 1998, p. 86.
  28. Entertainment Weekly, 21 de xineru de 1994,.
  29. McBride, 1997, p. 429.
  30. Palowski, 1998, p. 87.
  31. 31,0 31,1 31,2 31,3 Corliss, 1994.
  32. Leistedt y Linkowski, 2014.
  33. Crowe, 2004, p. 102.
  34. Freer, 2001, p. 225.
  35. Palowski, 1998, páxs. 87–88.
  36. Mintz, 2001, p. 128.
  37. Palowski, 1998, p. 48.
  38. 38,0 38,1 38,2 McBride, 1997, p. 431.
  39. Palowski, 1998, p. 14.
  40. Palowski, 1998, páxs. 109, 111.
  41. Palowski, 1998, p. 62.
  42. 42,0 42,1 42,2 Ansen y Kuflik, 1993.
  43. McBride, 1997, p. 414.
  44. McBride, 1997, p. 433.
  45. Palowski, 1998, p. 44.
  46. 46,0 46,1 McBride, 1997, p. 415.
  47. Palowski, 1998, p. 45.
  48. McBride, 1997, páxs. 431–432, 434.
  49. 49,0 49,1 49,2 49,3 49,4 McBride, 1997, p. 432.
  50. Gangel, 2005.
  51. Perlman video interview,.
  52. Rubin, 2001, páxs. 73–74.
  53. Medien, 2011.
  54. 66th Academy Awards, 1994.
  55. Loshitsky, 1997, p. 5.
  56. McBride, 1997, p. 428.
  57. Loshitsky, 1997, p. 43.
  58. McBride, 1997, p. 436.
  59. Schickel, 2012, páxs. 161–162.
  60. Patrizio, 2004.
  61. Caron, 2003.
  62. 62,0 62,1 Gilman, 2013.
  63. Ligocka, 2002.
  64. Rosner, 2014.
  65. Horowitz, 1997, p. 124.
  66. Horowitz, 1997, páxs. 126–127.
  67. Palowski, 1998, p. 112.
  68. Gellately, 1993.
  69. Mintz, 2001, p. 154.
  70. Freer, 2001, p. 233.
  71. Loshitsky, 1997, páxs. 9, 14.
  72. Loshitsky, 1997, páxs. 11, 14.
  73. Broadcasting & Cable, 1997.
  74. Meyers, Zandberg y Neiger, 2009, p. 456.
  75. Amazon, DVD,.
  76. Amazon, Gift set,.
  77. Amazon, Laserdisc,.
  78. Amazon, Blu-ray,.
  79. Freer, 2001, p. 235.
  80. Freer, 2001, páxs. 235–236.
  81. Mintz, 2001, p. 126.
  82. «Schindler's List». Rotten Tomatoes. Consultáu'l xineru 20, 2016.
  83. 83,0 83,1 McBride, 1997, p. 435.
  84. Horowitz, 1997, p. 119.
  85. McClintock, 2011.
  86. Schiff, 1994, p. 98.
  87. Ebert, 1993a.
  88. 88,0 88,1 Ebert, 1993b.
  89. Rafferty, 1993.
  90. Mintz, 2001, p. 132.
  91. Maltin, 2013, p. 1216.
  92. Verniere, 1993.
  93. Gross, 1994.
  94. Mintz, 2001, p. 147.
  95. Mintz, 2001, p. 131.
  96. Houston Post, 1994.
  97. Mintz, 2001, p. 134.
  98. Horowitz, 1997, páxs. 138–139.
  99. Horowitz, 1997, p. 130.
  100. Bartov, 1997, p. 49.
  101. Horowitz, 1997, p. 137.
  102. Epstein, 1994.
  103. McBride, 1997, p. 439.
  104. Cronin, 2005, p. 168.
  105. Cronin, 2005, p. 167.
  106. 106,0 106,1 Goldman, 2005.
  107. «Mietek Pemper: Obituary». The Daily Telegraph (xunu 15, 2011).
  108. Ebert, 2002.
  109. Keneally, 2007, p. 265.
  110. Haneke, 2009.
  111. Lanzmann, 2007.
  112. Mintz, 2001, páxs. 136–137.
  113. Kertész, 2001.
  114. 114,0 114,1 McBride, 1997, p. 440.
  115. Mintz, 2001, p. 136.
  116. Corliss y Schickel, 2005.
  117. Time Out Film Guide, 1995.
  118. Maltin, 1999.
  119. Greydanus, 1995.
  120. Channel 4, 2008.
  121. Channel 4, 2005.
  122. Berardinelli, 1993.
  123. Johnson, 2011.
  124. Library of Congress, 2004.
  125. CBC, 2013.
  126. Producers Guild Awards,.
  127. Pond, 2011.
  128. National Society of Film Critics,.
  129. Maslin, 1993.
  130. Los Angeles Film Critics Association,.
  131. Loshitsky, 1997, páxs. 2, 21.
  132. «The 66th Academy Awards (1994) Nominees and Winners» (inglés). oscars.org. Consultáu'l 6 d'agostu de 2017.
  133. «Schindlers List» (inglés). Golden Globes. Consultáu'l 6 d'agostu de 2017.
  134. Chuang, 1997.
  135. Chicago Tribune, 1997.
  136. CNN, 1997.
  137. 137,0 137,1 137,2 Berliner Zeitung, 1997.
  138. Branigin, 1994.
  139. Kosulicova, 2002.
  140. Bresheeth, 1997, p. 205.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar