Segunda vuelta eleutoral

Segunda vuelta eleutoral ye'l términu utilizáu pa designar la segunda ronda de votación en dellos sistemes d'eleición a cargos executivos o llexislativos. En sentíu ampliu, consiste en que pa llegar al cargu públicu que correspuenda ye necesariu llograr más de la metá de los votos emitíos.

Esta institución naz nel sieglu XIX, per primer vegada en 1852 cola instauración del Segundu Imperiu Francés de Napoleón III. Depués aplícase nuevamente na III República y surde con gran fuercia na V República al traviés de la Constitución francesa de 1958. Ye una institución eleutoral paradigmática del derechu eleutoral y constitucional francés.

N'otres pallabres, cuando nuna eleición presidencial nengunu de los candidatos supera un determináu porcentaxe de los votos (polo xeneral mayoría absoluta), realízase una segunda vuelta pa decidir ente los dos primeros candidatos. Trátase pos d'una eventual etapa del procesu d'eleición d'una autoridá.

Países qu'utilicen segunda vuelta editar

Estos son los países qu'utilicen la segunda vuelta eleutoral:

Tamién la apliquen en ciertes circunstancies llista de columnes|3|

}}

Tipos de segunda vuelta eleutoral editar

Esisten siquier tres tipos de segunda vuelta eleutoral:[1]

  • Ensin barrera: onde pasen los candidatos más votaos, y nuna segunda vuelta decidir con mayoría simple quien gana. Como foi'l casu francés pa les eleiciones a l'Asamblea so la presidencia de De Gaulle, onde según la llei nesos años podíen pasar toos, pero en realidá solo pasaben los más votaos; esti mecanismu dexaba midir la fuercia de los candidatos y dexaba coles mesmes el votu estratéxicu del eleutoráu como la coordinación ente los partíos (vease'l famosu llibru de Gary Cox de 1997).
  • Con mecanismu d'accesu simple: Si nengún candidatu llogra una mayoría absoluta (más del 50 %), entós celébrase la segunda vuelta eleutoral ente los dos candidatos más votaos. Gran parte de los países d'América Llatina que contemplen la segunda vuelta eleutoral solu señalando esta norma. Esti tipu de sistema de votación esiste en Brasil (introducción en 1988), Chile (1989), Colombia (1991), Ecuador (1979-1998), El Salvador (1983), Guatemala (1985), Perú (1979), R. Dominicana (1996) y Uruguái (1996).
  • Con mecanismu compuestu d'accesu: onde la norma establez ciertos requisitos pa celebrar la segunda vuelta eleutoral. Nel casu d'Arxentina (1994), gana en primer vuelta'l candidatu que consiguió más del 45 % de los votos, o más del 40 % y con una diferencia de más de 10 puntos col segundu candidatu. Si nengunu llogra superar estos requisitos, dir a una segunda vuelta. Casu contrariu, p'aportar a la segunda vuelta eleutoral la resultancia de la 1ª vuelta ente los dos candidatos ten de ser zarráu, esto ye, menor al 10 %. Mecanismu similar esiste n'Ecuador (1988), Nicaragua (1987), onde s'esixe una diferencia de 5 % y Costa Rica (1949), anque nesta postrera basta col 40 %. Pa dellos analistes la segunda vuelta considérase un tipu de sistema eleutoral que sirve pa maximizar la llexitimidá d'orixe. Sicasí los efeutos de la segunda vuelta eleutoral son cuestionables, porque a la lluz de los años los resultaos amosaron que tiende a operar en sentíu contrariu a los oxetivos pa los que s'adoptó.[2] Variaciones d'esti sistema son usaes nes eleiciones llexislatives:
    • Una forma ye que na primer vuelta declárase ganador al candidatu que llogra la mayoría absoluta (metá más unu de los sufraxos válidos), en casu contrariu realízase una segunda vuelta (colos mesmos candidatos o aquellos que superen ciertu porcentaxe de los votos válidamente emitíos) na cual ye declarada electa la primer mayoría relativa.
    • Una variante ye que nel casu que na primer vuelta nun haya ganador con mayoría absoluta, efectúese una segunda vuelta colos dos primeres mayoríes, declarando ganador al que tenga la mayoría de los votos.

Segundes vueltes per países editar

Cada país qu'utiliza sistemes eleutorales de segunda vuelta facer coles particularidaes que señala la so propia Constitución o la llei que regula la materia. N'América hai 14 países qu'adoptaron el sistema, a saber: Arxentina, Bolivia, Brasil, Chile, Colombia, Costa Rica, Cuba, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Haití, Nicaragua, Perú, República Dominicana, Uruguái.

Nestos países, la segunda vuelta tiende a desanimar la formación d'aliances y favorez la formación d'un gran númberu de partíos.[3]

Arxentina editar

La segunda vuelta foi establecida transitoriamente pola dictadura gobernante en 1972, por aciu l'Estatutu Fundamental Temporario de 1972 y resultó vixente nes eleiciones realizaes el 11 de marzu de 1973 y el 23 de setiembre del mesmu añu. Aplicar na eleición pa presidente de la Nación, senadores nacionales y gobernadores provinciales, en casu de que los candidatos nun algamaren el 50% más unu de los votos válidos. En dicha ocasión realizóse segunda vuelta eleutoral pa escoyer a doce gobernador provinciales (Córdoba, Corrientes, Chubut, Entre Ríos, Formosa, La Pampa, Mendoza, Misiones, Neuquén, San Juan, San Luis y Santa Fe) y catorce pareyes de senadores nacionales (Capital Federal, Córdoba, Corrientes, Chubut, Entre Ríos, Formosa, La Pampa, Mendoza, Misiones, Ríu Negru, San Juan, San Luis, Santa Fe y Santiago del Estero).[4]

Na Arxentina, la Constitución de 1994 estableció la eleición presidencial direuta con segunda vuelta. La constitución indica que na primer vuelta van ser proclamaos presidente y vicepresidente los integrantes de la fórmula que resultara más votada si esta haber llográu más del cuarenta y cinco per cientu (45 %) de los votos afirmativos válidamente emitíos.

Sicasí, cuando la fórmula que resultara más votada na primera vuelta haber llográu'l cuarenta per cientu (40 %) a lo menos de los votos afirmativos válidamente emitíos y, amás, esistiera una diferencia mayor de diez puntos porcentuales (10 %) respectu del total de los votos afirmativos válidamente emitíos sobre la fórmula que lu sigue en númberu de votos, los sos integrantes tamién van ser proclamaos como presidente y vicepresidente de la Nación.

Esto ye, hipotéticamente daríase'l fechu de que nun diríen a segunda vuelta dos candidatos, unu col 45,01 % y otru col 35 % de los votos afirmativos válidamente emitíos (una y bones el primeru llogró más del 45 %), pero sí diríen a segunda vuelta si dambos llograren un 45 % (yá que nengún supera dichu estragal), o en casu de llograr unu'l 45 % y l'otru el 35 % (una y bones el primeru algama'l 40 % pero nun supera'l 45 % nin tien una diferencia mayor al 10 % con respectu al segundu candidatu). De la mesma, cualesquier porcentual inferior a 40 % nun va consagrar ganadora a nenguna fórmula y l'eleición se dirimirá en segunda vuelta ente los dos más votaos, cualesquier sía la diferencia porcentual qu'hubiera ente dambos (hipotéticamente, nun casu astractu ya improbable pero que clarifica, unu con 39 % y otru con 1 % ―si esta fora la segunda fórmula más votada―). Esto esplícase yá que la Constitución Arxentina interpreta'l 45 % como abonda mayoría ente que un 39 % ye un resultáu débil que rique la convalidación d'una segunda vuelta.

Esta particular regla pa la segunda vuelta foi diseñada dientro del Pactu de Olivos, que constituyó un alcuerdu ente Raúl Ricardo Alfonsín y Carlos Saúl Menem, esti postreru, quien fora'l primer presidente electu depués de l'apaición d'esta llei y con menos del 50 % de los votos. Pa concluyir, en casu de tener que recurrir a una segunda vuelta, esta realizaráse ente los dos fórmules de candidatos más votaes, dientro de los trenta díes de celebrada l'anterior».

El 22 de payares de 2015 apostóse'l por primer vegada una segunda vuelta eleutoral n'Arxentina. Dempués del intentu fallíu nes eleiciones de 2003 ente Carlos Saúl Menem y Néstor Carlos Kirchner, resultando electu'l segundu por cuenta de que Menem nun se presentó a la segunda vuelta eleutoral. La guerra eleutoral foi ente'l candidatu de l'Alianza Camudemos, el xefe de gobiernu de la Ciudá Autónoma de Buenos Aires, inxenieru Mauricio Macri y el candidatu del Frente pa la Victoria (FPV), gobernador de la provincia de Buenos Aires, el llicenciáu Daniel Scioli. La resultancia eleutoral foi un 51,34% pal candidatu de Camudemos y un 48,66% pal candidatu del oficialismo kirchnerista, del FPV.

Chile editar

La Constitución de 1980, redactada mientres el Réxime Militar, instauró'l sistema eleutoral de dos vueltes pa les eleiciones presidenciales. Primeramente, conforme a la Constitución de 1925, si nengún candidatu presidencial algamaba la mayoría absoluta de los votos na correspondiente eleición, tenía de ser el Congresu Plenu quien tenía d'escoyer como presidente a unu de los dos candidatos más votaos, anque por tradición esti siempres votó a favor del candidatu cola mayoría relativa de los votos. L'usu del Congresu Plenu pa confirmar al candidatu con mayor númberu de votos asocedió en cuatro oportunidad mientres la vixencia de la Constitución de 1925, incluyendo la eleición presidencial de 1970 ganada por Salvador Allende, derrocáu por un golpe d'estáu trés años dempués.

El sistema de segunda vuelta, sicasí, namái debutó efeutivamente na tercer eleición presidencial tres el torna a la democracia. Nes eleiciones presidenciales de 1999, Ricardo Lagos Escobar y Joaquín Lavín algamaron les dos primeres mayoríes con una leve ventaya de Lagos, lo qu'obligó a la primer segunda vuelta eleutoral, nel cual trunfó Ricardo Lagos. Darréu, Michelle Bachelet ganó en segunda vuelta de les eleiciones presidenciales de 2005, frente a Sebastián Piñera; Sebastián Piñera ganólu a Eduardo Frei Ruiz-Tagle en segunda vuelta de les eleiciones presidenciales de 2009, y Michelle Bachelet venció en segunda vuelta a Evelyn Matthei nes eleiciones presidenciales de 2013.

La esistencia d'una segunda vuelta nun sistema principalmente bipartidista (compuestu por dos grandes coaliciones, la Concertación (actual Nueva Mayoría) y l'Alianza per Chile (actual Chile Vamos)) fizo que dellos políticos manifiesten que la primer vuelta hai de ser considerada, de cierta forma, como una alternativa a la realización d'eleiciones primaries dientro de los conglomeraos. En 2005, ante la esistencia de dos candidatos (Piñera y Lavín), l'Alianza per Chile decidió nun realizar primaries y llevar dambes candidatures hasta la primer vuelta, comprometiéndose dambos candidatos en sofitar al eventual ganador mientres la segunda vuelta. En 2009, les primaries entamaes pola Concertación desaguaron en que Marco Enríquez-Ominami, quien pidía participar nelles, arrenunciara al Partíu Socialista y compitiera como candidatu independiente en primer vuelta, lo que según dalgunos condicionaría la resultancia final de la eleición.

Colombia editar

La Constitución de 1991 estableció la eleición del presidente y vicepresidente de la República por mayoría absoluta; si nenguna fórmula consiguir, los dos votaciones más altes van enfrentase tres selmanes dempués en segunda vuelta eleutoral. Presentóse segunda vuelta nes eleiciones de 1994 (Ernesto Samper contra Andrés Pastrana), 1998 (Andrés Pastrana contra Horacio Serpa), 2010 (Juan Manuel Santos contra Antanas Mockus) y en 2014 (Juan Manuel Santos contra Óscar Iván Zuluaga). La ventaya de más de 20 puntos porcentuales de Santos sobre Mockus na primer vuelta de 2010, fizo que se presenten propuestes de cambéu a la regla eleutoral.[5]

Costa Rica editar

El presidente y los vicepresidentes escuéyense simultáneamente y por una mayoría de votos cimeru al 40 % del total de sufraxos válidamente emitíos na primer Vuelta Eleutoral: Si nenguna de les candidatures algama'l 40 % de los votos, recurrir a una segunda vuelta ente los dos candidatures más votaes na primera. Esto asocedió nel 2002, cuando Abel Pacheco gánalu a Rolando Araya, y en 2014, cuando Luis Guillermo Solís Rivera gana con más de 1,3 millones de votos a favor contra'l candidatu oficialista Johnny Araya Monge. Nesta vuelta histórica Luis Guillermo Solís Rivera convertir nel presidente con más sofitu dende la fundación de la democracia costarricense y acábase los años de bipartidismu.

Cuba editar

En Cuba, disponer en casu de que nengún de los candidatos a l'asamblea popular llogre una mayoría absoluta nel primer escrutiniu, produzse la segunda vuelta, qu'enfrenta a los dos candidatos qu'algamaron los dos primeros llugares nes eleiciones parllamentaries.

Ecuador editar

Establecer l'Asamblea Nacional Constituyente que funcionó ente 1997-1998. Tipu d'eleición: direuta. El votu ye obligatoriu. Fórmula eleutoral: El presidente y los vicepresidentes escuéyense simultáneamente y por una mayoría de votos cimeru al 50 % del total de sufraxos válidamente emitíos. Si ocurriera que nengún de los candidatos algamara'l 50 % de los votos, recurriríase a una segunda vuelta ente los dos primeros.

Dende la promulgación de la Constitución del 2008, si na primer votación nengún binomiu llograra mayoría absoluta, va realizase una segunda vuelta eleutoral dientro de los siguientes cuarenta y cinco díes, y nella van participar los dos binomios más votaos na primer vuelta. Nun va ser necesaria la segunda votación si'l binomiu que consiguió'l primer llugar llogra siquier el cuarenta per cientu de los votos válidos y una diferencia mayor de diez puntos porcentuales sobre la votación llograda pol binomiu allugáu nel segundu llugar.

Francia editar

En Francia, la Constitución de 1958 dispón qu'en casu de que nengún de los candidatos presidenciales llogre una mayoría absoluta nel primer escrutiniu, nel decimocuartu día dempués de la eleición, va celebrase una segunda vez d'eleición, nel que participen los dos candidatos que llograren el mayor númberu de votos nel primer escrutiniu. Amás utilicen un sistema similar pa escoyer a los miembros del parllamentu.

Perú editar

Nel Perú, si nengún candidatu llogra superar el 50 % de los votos válidamente emitíos, produzse la segunda vuelta, qu'enfrenta a los dos candidatos qu'algamaron los dos primeros llugares nes eleiciones presidenciales. En dambes etapes la participación ye universal y obligatoria, ye dicir pa tolos ciudadanos aptos (mayores de 18 años d'edá ya inscritos nel padrón eleutoral, siendo votu facultativu pa mayores de 70 años)).

Tamién s'utiliza la modalidá de segunda vuelta eleutoral pa escoyer gobernadores rexonales ente los dos candidatos más votaos en casu que primeramente nengunu de los postulantes superara'l 30 % de los votos válidamente emitíos, siempres y cuando l'autoridá eleutoral (Xuráu Nacional d'Eleiciones) xulgar pertinente, cabo destacar qu'esta eleición nun esiste pa Lima Metropolitana.

República Dominicana editar

Tres acusaciones de xacíu fraude nes eleiciones del 1994, nes cualos el Partíu Reformista Social Cristianu (PRSC) ganó les eleiciones presidenciales d'esi añu, los partíos políticos opositores, dirixíos polos mayoritarios Partíu Revolucionariu Dominicanu (PRD) y Partíu de la Lliberación Dominicana (PLD), reclamaron ante la Organización d'Estaos Americanos(OEA), qu'exerció presión nel Gobiernu por qu'axustara colos líderes opositores (José Francisco Peña Gómez y Juan Bosch).

La resultancia d'estes negociaciones, conocíu como'l Pactu pola Democracia, incluyó ente les sos midíes (esaniciar la reeleición, dixebrar por dos años les eleiciones congresuales y presidenciales) el sistema de doble vuelta. Nun principiu, los candidatos opositores pidieron que'l total de votos válidos tenía de ser mayor al 45 % más unu; sicasí, finalmente quedó alcordáu'l 50 % más unu. Esti sistema estrenó'l 16 de mayu del 1996: na primer vuelta, quedando'l PRD con 45 %, el PLD con 38 % y el PRSC con 14 %; y na segunda vuelta, resultando ganador el Partíu de la Lliberación Dominicana (PLD) col so candidatu, l'abogáu doctor Leonel Fernández Reyna, col 51 % de los votos (1,47 millones de votos).

Uruguái editar

N'Uruguái, a partir de l'aprobación de la reforma constitucional de 1996, el calendariu eleutoral amplióse. Si nel últimu domingu d'ochobre nengún candidatu llogra superar el 50 % de los votos emitíos (incluyíos votos «en blancu» y anulaos), produzse la segunda vuelta l'últimu domingu de payares, qu'enfrenta a los candidatos qu'algamaron los dos primeros llugares nes eleiciones presidenciales.

Esta segunda vuelta foi operativa en cuatro causes:

  • Cuando nes eleiciones de 1999 resultó escoyíu Jorge Batlle del Partíu Coloráu (que na primera vuelta algamara un 31,93 % de los votos) frente a Tabaré Vázquez (quien llograra un 39,06 % na primer vuelta). Agora bien, na siguiente eleución en 2004, el candidatu ganador llogró un 50,45 % en primer vuelta. Hai analistes[¿quién?] políticos que consideren qu'esta reforma produció un efectu de "segunda vuelta anticipada" na primer vuelta, onde dellos eleutores definieron el so votu "a candidatu ganador".
  • La segunda ocasión, en 2009, cuando nes eleiciones del 25 d'ochobre José Mujica, candidatu del Frente Ampliu llogró'l 47,96 % de los votos frente a Lluis A. Lacalle del Partíu Nacional con un 29,07 % de los sufraxos, el 22 de payares realizó la segunda vuelta siendo la fórmula Mujica-Astori victoriosa col 52,39 % de los votos válidos y la fórmula opositora llogró 43,51 % de los votos válidos.
  • Per tercer vegada hubo segunda vuelta'l 23 de payares de 2014 ente la fórmula Tabaré Vázquez-Raúl Sendic y la fórmula opositora Luis Lacalle Pou-Jorge Larrañaga. Nestes últimes eleiciones resultó nuevamente elixíu como presidente Tabaré Vázquez.
  • Na última eleución nacional del 27 d'ochobre de 2019, nengunu de los candidatos algamó la mayoría absoluta pa consagrase ganador en "primer vuelta", polo que foi necesaria la segunda vuelta que se celebró'l 30 de payares ente la fórmula Luis Alberto Lacalle Pou-Beatriz Argimón (ganadora) y la de Daniel Martínez Villamil-Graciela Villar.

Posibilidaes de reforma editar

El sistema de segunda vuelta utilizar n'eleiciones de mayoría y xeneralmente na eleición de presidentes. L'oxetivu ye llexitimar al presidente entrando asegurando que cunte con una mayoría sofitándo-y. N'otros países nos qu'anguaño non se cunta con segunda vueltapa les eleiciones presidenciales ye común escuchar un alderique nel que se proponga esta midida. Anque hai otres alternatives que resulten ser meyores que la segunda vuelta como puede ser el Votu Alternativu o Votu Preferencial puede implementase más fácilmente la segunda vuelta que dalgún otru mecanismu pola relativa cencellez del sistema. Ye'l métodu más común pa escoyer presidente y tien el so esponente clásicu na democracia francesa.

En Nicaragua, n'avientu de 2013, el congresu esanició la segunda vuelta eleutoral: antes en Nicaragua pa realizase la segunda vuelta riquíase'l 35 % de los votos, agora queda esaniciada la segunda vuelta.

N'Hondures, en 2016 nel Congresu analizar colos partíos representaos , el discutiniu p'aprobar una segunda vuelta eleutoral col 51% de los votos válidos pal presidente y trés vicepresidentes.

En Méxicu anguaño esiste la propuesta nel Congresu de la Unión d'instaurar la segunda vuelta pal Procesu Eleutoral Federal 2017-2018.

Referencies editar