Los semínolas son una tribu indíxena de Norteamérica de la familia llingüística muscogui. Nun ta claru si'l so nome vien de la pallabra «muscoguí» (Isti) simano-li, que significa «desertores» o «meridionales», o del términu español «cimarrón» (d'esta pallabra española deriva'l nome «marrons» con que los llamaron los francófonos). Ellos mesmos llámense «Ikaniuksalgi», que significa «xente de la península».

Infotabla de grupu humanuSeminola

Tipu etnia
Cambiar los datos en Wikidata

D'antiguo moraben al norte de la península de Florida. Anguaño tán estremaos en dos grupos. El más numberosu vive en Wevoka (condáu de Seminole, Oklahoma) y el restu sigue viviendo en Florida, nes reserves de Big Cypress Swamp/Banzáu Gran Ciprés (los mikasuki), Brighton, Dania, Seminole y Tamiami Trail.

Demografía editar

En 1817 yeren 20.000 indios y 800 esclavos negros fuxíos.[1]Tres una feroz guerra colos colonos y l'exércitu norteamericanu quedaron amenorgaos a 15.000; en 1835 el so númberu recuperóse, pero tres el sometimientu final miles perdieron la vida o la so identidá cultural.[2]

En 1951 yeren 2.757, de los que 1.700 considerábense non mixogenizados; escontra 1960 había 675 en Florida y 2.600 en Oklahoma. Según el censu de 1990, 4.100 semínolas moraben en Oklahoma y 2.500 en Florida. Los datos del añu 2000 cifren en 27.431 los semínolas y en 189 los mikasuki.

Según datos del BIA de 1995, esta yera la so distribución:

  • Los Seminola nation (nación semínola) na Wevoka Agency (Oklahoma) con 6.667 habitantes.
  • La Seminola tribe (tribu semínola) na Seminola Agency (Florida), con 2.292 habitantes.
  • La Moccosukee tribe (tribu Moccosuqui), en Florida con 589 habitantes.
  • Los semínolas negros que viven espardíos en Oklahoma, Les Bahames, Texas y en Coahuila (nesti estáu mexicanu cunten con 700 habitantes (2000).

Costumes editar

 
Un chiki, vivienda tradicional semínola.

D'antiguo formaben parte de los muscoguí (creek), especialmente del grupu del suroeste o hitchiti, y dellos caltuvieron la mayor parte de los costumes. Taben estremaos en 14 clanes (venáu, vientu, castor, osu, etc..) y vivíen en cases de plataforma conocíes como chikis, construyíes de palmeres y paya en palos sobre'l suelu. Vivíen del cultivu de verdures y tabacu, de la caza de mamíferos marinos, tortúes, cocodrilos y mofetes, lo mesmo que de la pesca. Unu de los platos típicos ye'l sofki, sopa de maíz con cenices de madera.

Creíen en Fishakikomenchi, creador del mundu, que debía d'enfrentase a Yohewa, fuercia del mal. La organización familiar ye matrilineal, anque entá queden restos de les antigüos clanes. D'antiguo, el matrimoniu realizábase puramente dientro del clan. Mientres la pubertá, les muyeres recibíen un collar de cuentes.

Vistíen ropes multicolores cosíes con bandes entrepolaes. Les muyeres llevaben faldes llargues iguaes d'antiguo con piel de venáu. Los homes vistíen sombreros realizaos con tela similar a los turbantes, ente que les muyeres llevaben peñaos percomplicaos. A principios del sieglu XX teníen 20 poblaos, siendo Mikasuki y Tallahassee los principales. Los de mikasuki yeren conocíos como red stick yá que el so emblema de guerra yera un cayáu coloráu.

Los semínolas de Florida caltuvieron la mayoría de los costumes creek, como la bébora negro, el busk o danza del maíz verde y la monogamia. Los mikasuki entá utilicen pa pescar canoes con percha. Tienen inclusive una emisora de televisión pública.

Historia editar

 
Muyeres semínolas cocinando xarabe de caña en Florida, 1941.

Formaron parte del pueblu creek hasta qu'en 1715 los ingleses deportaron a los apalachee y a los timucua de Florida y estableciéronse nel norte de Florida, ocupando les tierres ente los ríos Sissimneem, Withlacoochee y el llagu Okeechobee. Ganaron a los yamasee y a los españoles y movieron a los oconi. Dende 1785 dexaron de ser consideraos creek y pasaron a ser una tribu independiente. En 1813 acoyeron a más fuxitivos creek, según esclavos fugaos. Por esti motivu, en 1816 un grupu de cazadores d'esclavos atacó a la tribu, matando a 300 semínolas en vengación pola muerte d'un grupu de cazadores.

Ente 1817 y 1818, entraron en guerra colos norteamericanos al declarar estos la guerra a los españoles por causa de la fuxida de los esclavos negros, acoyíos pola tribu. Andrew Jackson invadir y colgó a los comerciantes instigadores Arbuthnot y Ambrister. La guerra terminaría en 1819 cola venta de Florida a los Estaos Xuníos per parte d'España. Nel tratáu, el gobiernu norteamericanu comprometer a respetar los derechos de los indios y a tratalos con xusticia.

El 6 d'ochobre de 1823, unos 70 xefes semínolas aldericaron col gobernador de Florida'l proyeutu de treslladase escontra Oklahoma. Asina, en 1832 roblóse'l tratáu de Fort Gibson, anque al nun roblalo nin Micanopy nin Eematla/King Philip perdió efectividá.

Aun así, pol tratáu de Payne's Landing de 1832, ordenóse-yos abandonar Florida y treslladase al oeste del ríu Mississippi, anque esti puntu nun afectaba a aquellos que nun teníen sangre negro. Por eso, una parte importante de la tribu remontar sol mandu d'Asina Yoholo, tamién conocíu como Osceola, nome que significa "bébora negro", quien taba casáu con Checoter/Morning Dew, una esclava fuxida que nun taba afeutada pol treslláu y a quien en más d'una ocasión intentaron rescatar los negreros.

El treslláu empecipió'l 1 d'avientu de 1835, pero'l día 28 Osceola masacró a una columna de 107 soldaos comandados pol mayor Dade y mató a Charley Emathla, xefe semínola partidariu del treslláu a Oklahoma. Tamién asesinó a William Thomson, axente indiu en Fort King. Empecipióse asina una guerra sangrienta que nun terminó hasta 1842; saldar cola muerte de 1.500 soldaos y la perda de 10 millones de dólares. Otros destacaos dirixentes semínolas fueron Jumper, Alligator y Micanopy; na guerra enfrentáronse unos 3.000 guerreros contra 20.000 soldaos. N'ochobre de 1837, Osceola foi fechu prisioneru a traición mientres una tregua que nun foi respetada pol xeneral Thomas Jesup. Con él fueron tamién prindaos Micanopy y 11 guerreros más en San Agustín; la detención producióse cuando se dirixíen a solicitar la lliberación de King Philip. Osceola finó'l 20 de xineru de 1838 en Fort Moutrie (Charleston, Carolina del Norte).

El so socesor, Coacoochee (Wild Cat), siguió cola llucha hasta 1841, añu en que se rindió. Finalmente, en 1842 la mayor parte de los semínolas (ente 3.800 indios y 5.000, según les fontes) fueron treslladaos a territoriu indiu y los sos descendientes xunir a los cinco tribus civilizaes. Ellí formaron 25 villes empobinaes por una tustanugee. En 1856 asignóse-yos una nueva reserva por disturbios colos creek, lo que provocó protestes. En 1850, un grupu lideráu por Coacoochee dirixir escontra Eagle Pass (en Texas), cruciando a Coahuila, onde entá viven los sos descendientes. Collaboraron na guerra contra los apaches y estableciéronse en Nacencia de los Negros, Coahuila. Ende viven hasta la fecha. En 1860 crearon un conseyu tribal, pero la Guerra de Secesión estremólos: anque trés cuartes partes permanecieron neutrales, el xefe John Jumper, fíu de Jumper, poner de parte de los confederaos, ente qu'otru grupu sofitó a los unionistes por aciu la Home Guard Brigade.

Por esti motivu, en 1866 obligóse-yos a dexar dos millones d'acres a los Estaos Xuníos en cuenta de 200.000 más y en 1868 fueron reconocíos como la "Nación Semínola d'Oklahoma". Pero en 1890 empezóse-yos a aplicar la Dawes Act, eslleiendo la propiedá coleutiva de la tierra. En 1895, el ferrocarril travesó'l territoriu, lo que llevó a la zona a numberosos colonos. En 1898 aplicóse-yos la Seminola Agreement Allotment pola que s'esquiñonaba la propiedá de la tribu. Amás, al constituyise l'estáu d'Oklahoma, los gobiernos tribales, incluyíu'l semínola, fueron disueltos.

Tuvieron nuevos conflictos en 1923 col descubrimientu de petroleu nel so territoriu y l'apertura de los campos d'estracción. Los xefes Alice B. Davis y George Jones negar a vender la tierra tribal a los petroleros. Hasta 1969 nun consiguieron el derechu de refaer la Constitución de la nación semínola d'Oklahoma, que-yos dexaba escoyer un conseyu semínola de 28 miembros (dos per caúnu de los 14 clanes); en 1970 llograron el derechu a escoyer los sos propios xefes y a construyir escueles.

Otru grupu menos numberosu permaneció nos Everglades de Florida, fueron escaecíos y aumentaron de forma considerable. Estremar en dos grupos: los mikasuki y los cow creek. En 1855 afayóse otru grupu nos Everglades, dirixíu por Halpatter Micco (Billy Bowlegs) quien, tres unes cuantes escaramuzas, fueron treslladaos a Oklahoma.

Ente 1905 y 1921 produciéronse conflictos de tierres pola mor del drenaxe de los Everglades. En 1911 creáronse les dos primeres reserves en Florida: Big Cypress (42.800 acres) y Dania (480 acres), lo que nun evitó que mientres la Primer Guerra Mundial estremárase-yos la tierra cola promoción del turismu. En 1927 abrieron una escuela en Dania y en 1928 el so territoriu quedó travesáu pela carretera de Tampa a Tallahassee. En 1935 creóse la reserva de Brighton (108.000 acres). Mientres estos años anovaron les tradiciones populares gracies al pastor baptista Josie Billie, fíu d'un mikasuki.

En 1966, un grupu de mikasukis visitó Cuba xunto a los tuscarora y "reconocieron" el gobiernu de Fidel Castro. Ente 1960 y 1980 ameyoraron la economía de les reserves cola creación de supermercaos, restoranes y pequeñes industries. Hasta 1967 nun s'escoyó a una muyer como miembru, Betty Mae Jumper.

Les protestes pol espoliu de les sos tierres, nun cesaron. En mayu de 1964 una comisión evaluó los territorios que perdieren en 40 millones de dólares.[3] El pagu de la indemnización nun se produció hasta 1990 cuando'l gobiernu de los Estaos Xuníos apurriólos 46 millones de dólares, el 75% pa los semínolas d'Oklahoma y el 25% restante, pa los de Florida.

Gran parte de los ingresos de los semínolas, según los d'otres tribus d'Estaos Xuníos, como los klamath, vienen de los casinos que controlen.

N'avientu de 2006, los semínolas de Florida adquirieron la poderosa empresa Hard Rock, propietaria de la famosa cadena de restoranes Hard Rock Cafe, con franquicies en tol mundu.

Xefes de los semínolas de Florida editar

Xefes principales
align=center|feches
nacencia (*)/muerte (†)
1750 - 1785 Cowkeeper (Abaya)  
1785 - 1812 King Payne  
1812 - 1821 King Bowlegs  
1821 - 1849 Mikanopi (Sint Chakkee) († 1849)
Xefes de guerra
align=center|feches
nacencia (*)/muerte(†)
1835 - 1837 Osceola (William Powell) 1804 - 1838
1837 - 1842 Abiaka (Sam Jones) 1774 - 1866
1856 - 1858 Halpatter Micco (Billy Bowlegs) 1810 - 1864
Voceros
align=center|feches
nacencia (*)/muerte (†)
1953 - 1967 Bill "Billy" Osceola  
1967 - 1971 Betty Mae Jumper (* 1923)
1971 - 1979 Howard Y. Tommie  
1979 - 2001 James Y. "Jim" Billie (* 1944)
2001 - Mitchell Cypress (* 1947)

Xefes de los semínolas d'Oklahoma editar

align=center|feches
nacencia (*)/muerte (†)
1839 - 1841 Mikanopi († 1849)
1841 - 18.. Miconnutcharsar "Jim Jumper"  
18.. - 1865 John Jumper (1820 - 1896)
1866 - 1881 John Chupco († 1881)
1881 - 1882 Hulputta Che  
1882 - 1885 John Jumper  
1885 - 1901 John Frippo Brown (primer vegada)  
1901 - 1905 Hulputta Micco  
1905 - 1919 John Frippo Brown (segunda vegada)  
 
1922 - 1935 Alice Brown Davis (1852 - 1935)
1935 - 1936 Chilli Fish  
1936 - 1942 George Jones  
1942 - 1944 Willie Haney  
1944 - 1946 Jeffie Brown  
1948 - 1952 George Harjo (1886 - 1952)
1952 - 1954 Marci Cullie (1910)
1955 - 1959 Philip Walker  
1960 - 1969 John A. Brown  
1969 - 1972 Terry Walker  
1972 - 1973 Floyd Harjo  
1973 - 1977 Edwin Tanyan (primer vegada)  
1977 - 1978 Richmond Tiger  
1978 - 1981 Tom Palmer  
1979 - 1985 James Milan  
1985 - 1989 Edwin Tanyan (segunda vegada)  
1989 - 2001 Jerry Haney  
2001 - Kenneth Edward Chambers  

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Bibliografía editar

  • GARBARINO, Merwyn S. (1989) The Seminole Frank W. Porter III Xeneral Editor, Chelsea House, New York.
  • MOSS, Joyce; WILSON, George (1991) Peoples of the World. North Americans Gale Research Inc., Detroit/London.
  • WISSLER, Clark (1993) Los indios d'Estaos Xuníos d'América, Paidós Studio, nᵘ104, Barcelona.